Francie jde do boje s Islámským státem. Jaké má zbraně?

Foto: Nejmodernějšími letadly ve francouzské armádě jsou stíhačky Rafale; ilustrační foto / Armée de l'air
Nejmodernějšími letadly ve francouzské armádě jsou stíhačky Rafale; ilustrační foto / Armée de l'air

Francie začíná po vražedném běsnění islámských teroristů v Paříží více investovat do boje s Islámským státem. V oblastí Středního východu působí deset francouzských stíhaček a dnes do oblasti dorazí francouzská letadlová loď Charles de Gaulle. Dlužno však dodat, že Francie většinu své “expediční” vojenské techniky a vojáků soustředí v Africe.

Francie se z historického hlediska vojensky angažuje především v Africe, s kterou ji díky koloniální minulosti pojí největší vazby. Francie má nyní na deseti základnách po celé Africe nasazeno téměř 9500 vojáků.  2000 francouzských vojáků působí v Mali, 1900 vojáků v Džibutsku a 1600 žen a mužů ve Středoafrické republice.

Naopak na Středním východě se Francie opírá pouze o 1800 lidí, z toho 1100 lidí působí v Libanonu v rámci mise UNIFIL (United Nations Interim Force in Lebanon) Organizace spojených národů. Cílem mise UNFIL (od 1979) je obnovení míru a bezpečnosti po izraelské invazi (1978) do Libanonu a jedním z úkolů je i pomoc libanonské vládě obnovit její efektivní správu nad jihem země.

Pro boj s Islámským státem Francie nasadila od záři 2014 v rámci operace Chammal 650 lidí a dvanáct stíhaček - tři stíhačky Mirage 2000D, tři stíhačky Mirage 2000N a šest stíhaček Rafale. Letadla Mirage operují ze základny Azraq Air Base v Jordánsku a Rafale ze základny BA104 Al Dhafra ve Spojených arabských emirátech.

Atlantique 2 Atlantique 2 francouzského letectva. / Tim Felce, CC BY-SA 2.0

Hlavním úkolem francouzských letadel ji pomoc irácké armádě a ničení cílů Islámského státu v Iráku. Stíhačky Mirage a Rafale se také účastní bombardování cílů v Sýrii.

V oblastí rovněž působí francouzský námořní letoun Atlantique 2. Francouzi letoun používají k úkolům ISTAR (Information, Surveillance, Target Acquisition, and Reconnaissance), tedy k vyhledávání, identifikaci cíle, k následnému vyhodnocení útoků a také jako předsunuté velitelské stanoviště.

Atlantique 2 dokáže rovněž útočit na cíle pomocí bomb, což poprvé předvedl 18. srpna 2015, když na cíle Islámského státu shodil dvojici laserem naváděných pum GBU-12 Paveway II.

Výraznou posilou pro Francii v oblasti se stane letadlová loď Charles de Gaulle s 24 námořními stíhačkami Rafale M a Super Étendard. Charles de Gaulle bude operovat z východního Středomoří. Dlužno dodat, že se jedná o jedinou letadlovou loď Francie, kterou lze nasadit pouze po omezenou dobu.

Foto: Francouzský E-2C Hawkeye / Public Domain Francouzský E-2C Hawkeye / Public Domain

Většinu svého života letadlové loď stráví v přístavech, kde prochází údržbou. Pouze v nutných případech se vydává na plavbu. Francouzi měli letadlovou loď nasazenou v Perském zálivu již na začátku roku, ale 20. dubna ji odvolali.

Kromě útočných letadel z Charles de Gaulle operují i dva letouny Northrop Grumman E-2C Hawkeye typu AWACS, které zajišťují kontrolu a řízení leteckého provozu letadel z letadlově lodě, varování před letadly protivníka a průzkumné mise na moři i na zemi. Spolu s letadlovou lodí se vracejí torpédoborec Chevalier Paul, ponorka třídy Rubis a tanker Durance.

Torpédoborec Chevalier Pau je vybaven mimo jiné anti-lodními střelami MM40 Block 3 s doletem až 180 km. Střely lze v případě potřeby použít k útokům na pozemní cíle. Ze své pozice ve východním Středozemním moři tak Chevalier Paul dokáže zasáhnout například Damašek.

V současné době prozatím neexistují informace o nasazení francouzských pozemních sil.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

MMRCA: Indie oficiálně zrušila nákup stíhaček Rafale

Indie před pár dny oficiálně zrušila mnohaletý tendr MMRCA (Medium Multi Role Combat Aircraft). V ...

NÁZOR: Islámský terorismus kryjeme politickou korektností

Evropa zažila v sobotu ráno krvavé probuzení. Islámští teroristé zavraždili v Paříži více než 120 ...

Černý pátek pro Islámský stát v Kurdistánu

Pátek je svatým a posvátným dnem pro islám, a o to více pro islamisty. Kurdové demonstrativně ...

Izraelský ministr obrany: Začala třetí světová válka

Izraelský ministr obrany Moše Ya'alon vyzval západní země, aby se připravily na dlouhou konfrontaci ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • premyslcz
    23:03 19.11.2015

    Tak rafinerie zrovna dnes padly za vlast.
    https://youtu.be/3ryH74Mh7SM...
    Podle toho jak to bylo obrovske to vypada na konspiracni teorii, anebo dle slov americkeho generala budou rano islamisti smutny a nebudou mit jit kam do prace ..

  • Kozlus
    22:58 19.11.2015

    A ty rafinerky stejne bude nejspis potreba znova postavit. Perfektni prilezitost pro BRICS.

  • Kozlus
    22:55 19.11.2015

    O rafinerie se tam nehraje, nedotcene je chce jen Asad, protoze je muze po valce vyuzit, snad. Daes ustupuje, tak bych se nedivil, kdyby vsude nacpali vybusniny.

    http://www.novinky.cz/zahranic...
    ]Francie už krátce po atentátech intenzitu útoků na pozice islamistů v Sýrii zvýšila. Podle prohlášení armádního mluvčího zničilo francouzské letectvo od té doby 35 cílů.
    Podobně se zachovala také Británie, která po teroru v Paříži na pozice Islámského státu shodila dvacet bomb během jediného dne.
    Na kolik ze cilu zautocili Rusove po tom oficialnim oznameni o bombe v letadle? 220?

  • KOLT
    17:02 19.11.2015

    Zrovna ty rafinérie, které se nebombardují, si nikdo moc přivlastňovat nechce, to jsou prťavé záležitosti. ČSAD si také nechtějí přivlastnit můj vozík za auto ;-)

  • MontyCZ
    16:55 19.11.2015

    Chápu že nikdo nechce hned bombardovat rafinérie, protože si je chce přivlastnit...ty nemocnice by taky neudělaly dobrý PR, ale proč proboha nikdo nezruší hned na začátku komunikační infrastrukturu (zejména internet a mobilní telefony) na územích pod vlivem IS?
    Technicky to možné určitě je. Kdybych byl občan na daném území, tak asi dokážu zkousnout, že nebudu mít facebook, když to povede k tomu, že okupační síly oslepnou a ohluchnou. V zemi, kde každý má osla a kalašnikov se těžko dá zavést kontrola zbraní, ale vlastnictví satelitního telefonu už není tak standardní. Navíc když takto omezím komunikaci tak určitě dokážu lépe odposlouchávat a vyhledávat co mě zajímá. Jako bych v noci zhasnul město a podíval se kdo přes to svítí.
    Když pak budou chtít poslat někam video, nebo domluvit financování, tak pěkně na flashku, na motorku nebo velblouda a šup s tím za hranice...to se jim to pěkně zkomplikuje, když tam bude někdo kontrolovat.

  • KOLT
    16:54 19.11.2015

    Geniální to je, to máte pravdu :-( Ještě bych dodal, že druhá či třetí generace těch, co s vámi nesouhlasili a zaplatili vám za cestu do Evropy, se k vám ráda přidá, protože se v té Evropě bude cítit druhořadá a vykořeněná... Dokud k vám nepřijedou chlapíci v maskáčích, co se k vám nejdou přidat, ale jdou vás sejmout, můžete jen vyhrávat. Ti chlapíci už tam podle mého měli být, nejpozději po té, co IS předvedl s Kurdy a Jezídy, co je skutečně zač.

  • MontyCZ
    16:46 19.11.2015

    Tak nějak si nemyslím, že stávajícími prostředky a tímto postupem lze vyhrát, protože scénář je jasný - jeden nálet stojí "tolik a tolik" a za chvíli začne řvát názorová opozice, že náklady neodpovídají výsledkům. Kdyby náhodou výsledky byly, tak Al Džazíra a podobné odvysílá pár záběrů, jak jsou chudáci nevinní obyvatelé masakrováni a zase začne řvát názorová opozice, že postup je moc krutý. Výsledek je posílení nepřítele.
    Dokud nevymyslíme takové postupy jako používají oni tak se nehneme. Viz jejich tah: Udělám doma terror, lidi co se mnou nesouhlasí se rozhodnou utéct, já od nich shrábnu prachy, abych je dostal do evropy, tam způsobí problém, já s nimi můžu propašovat pár svých agentů, protože se v tom humbuku ztratí. Takovým přílivem zasažené státy budou mít ekonomické potíže, bezpečnost se zhorší, takže část armády je zaměstnaná doma a nemůže jít bojovat a při troše štěstí se rozdílné názory vyhrotí a máme chaos, který chceme. Mě to stálo pár videí, několik zásobníků pěchotní munice a pár lidí, kteří se dobrovolně přihlásili. Ty prachy za pašování lidí to zaplatí, tak co? Jo a ještě se mi zmenšila opozice, která by mohla dělat problémy. Geniální

  • KOLT
    16:25 19.11.2015

    Shania má pravdu a ten generál to řekl přesně. Důvod, proč zatím nebyly terčem útoků ropná zařízení, včetně přepravy, je ten, že by to znamenalo značné újmy pro obyčejné civilisty, kteří jsou mnohdy z IS nadšení asi jako byli Češi z Protektorátu. A stejně jako svého času Češi, prostě drží hubu a krok, protože jinak by schytali kulku.

    Je otázkou, zda se v tomto něco změní po útocích v Paříži. Protože pomalu ale jistě se dostáváme do situace, kdy se s IS už skutečně budeme muset utkat. Pak se pochopitelně může stát, že podobné ztráty budou nezbytné, protože jinak by umírali naši vojáci.

  • Jecchus
    13:36 19.11.2015

    dave22:

    Souhlasím s tím, že válčit by se mělo co nejlevněji při zachování efektivity (tj. za co nejméně peněz dosáhnout definovaných cílů). Vyjadřoval jsem se k tomu počítání bomba x auto, jak jste to popisoval. Jak píše Shania je ale třeba minimalizoval collateral damages, a to v našem vlastním zájmu...

  • Shania
    13:11 19.11.2015

    dave22: mužeš spekulovat o tom, jestli je nebo není ok zvyšovat vedlejší ztráty když nemusíš, ale posledních 20 let kdy USA při bombardování vedlejší ztráty měli, tak to vedlo akorát radikalizaci a zvětšení řad rebelů (říkej si jim jak chceš) a ne naopak. Když ti spojenci zabijí ženu/dítě, tak asi budeš víc naštvaný na toho kdo ji shodil, než na toho kdo si z tebe dělá živý štít.

    Bojovníků ISIS je poměrně málo k poměru obyvatelstva v té oblasti, většina těch lidí/kmenů drží hubu a nijak jim neodporuje, ale v okamžiku kdy ISIS vypadne, tak převléknou kabáty.

    Pokud je budeš bombardovat, zabíjet jim rodiny, tak budou proti nám bojovat a přidají se k ISIS.

    Stejný důvod proč jim jednoduše nezničíme elektrárny, zdroje vody, jídla atd.

  • dave22
    12:50 19.11.2015

    Jecchus:

    ja se nepru o to, cil znicit, ale jak ho znicit. Jak se ise o clanek vyse, presne bombardovat klasickou munici umela uz i A7. Jde o to, ze se zapad uskostlive snazi pouzivat presnou munici (Brimstone, hellfire, ) tam kde by se dalo klidne dalo pouzit neco jinyho, byt s moznosti, ze vezmete neco kolem sebe. Uz i amici prisli nato, ze na novy gunshipy namontujou 105 houfnice, bo strela z dela stoji radove min, nez rizena strela ac vysledek je stejnej.
    Kdyz anglani stahli z Afganistanu Harriery a nahradily je Tornadama, tak zjistili, ze jednak jejich reakcni doba je skoro o pulku delsi a cena zasahu o pulku vyssi. A to se preci vyplati.
    O to jde. V tyhle skryty valce se da tezko valcit po modernim zpusobu. Proste ten pickup muzete rozstrilet z kanonu a ne tam posilat strelu, ktera je primarne urcena k niceni modernich tanku. Tot vse. Pak se totiz ten ucet splha do silenejch vysin. A i to treba muze byt smysl toho vseho. Proste nas v nasem silenym humanizmu utahat... Jen aby jsme netrefili s pickupem i rucnikare od vedle. Nebyl svatej, ale tohle videt Sir Arthur Harris, tak ho jebne.

  • skelet
    10:25 19.11.2015

    madrabbit: subvarinata Mirage 2000N-K2 je schopná útočit i konvenční municí a lá Mirage 2000D. A mám za to, že i čistě jaderná Mirage 2000N-K1 byla později přetvořena na standard "K2".

  • madrabbit
    09:45 19.11.2015

    Zajímavá je přítomnost Mirage 2000N. Jestli pak nemají někde ve skladu ASMP-N, pro všechny případy. Na pozemní útoky je tu pozdější varinta 2000D.

  • peter123x
    23:59 18.11.2015

    Tak, ked je tu debata o bombardovani cisternoveho konvoja. Neviem ci ste dnes zachytili vyhlaseniie isteho americkeho generala, ktory tvrdil nieco v zmysle, ze tieto cisterny doteraz intenzivnejsie nebombardovali z toho dovodu, lebo by to ohrozovalo aj existenciu sirokej vrstvy obycajnych ludi, ktori su na zavisli na rozvoze ropy tymito cisternami.

  • Wenet01
    22:01 18.11.2015

    Jedna ze tří nevím - že by byli Francouzi silnější než někdo z trojice USA, ČLR, RF, dost pochybuji...každopádně silná armáda to je, ale co jí je to platné když proti fanatikům válčí po celém světě mezitím co jí díky politické garnituře běhá čím dál více jejich bratrů po ulici doma.
    Dnes jsem se dočetl ,že Belgická policie ví, že má doam 130 navrátilců ze Sýrie, ale není schopna je ani sledovat...ústy tamní státní zástupkyně, která tím vysvětluje proč teroristy nechytají a ty z Francie pustili po výslechu

  • premyslcz
    21:01 18.11.2015

    Francie nikam cestovat nemusi staci kdyz policie v Parizi bude delat svoji praci doma, neni mozne aby se v Saint-Denis rikalo policii paní Kolombová... Vsichni o ní mluví ale nikdo ji tam nevidel. A to same Brusel kde 2km od evropskeho parlamentu je nejvetsi jihadisticka lihen v evrope a je tam nejvetsi cerny trh zbrani v evrope ( do dnesnich dnu jsem si myslel ze je to Podnestri). Do roku 2013 tam sly koupit zbrane pouze na obcansky prukaz. Jedina zeme v Evrope ... Bezpecnostni slozky jsou tam stejne paralizovany stejne jako ty urednici co tam sedí.
    Bude to tragikomicky pripadny konflikt na zemi kde v IS slouzi byvaly vojaci cizinecke legie, britske, holandske a ruske armady.

  • krystofmraz
    19:49 18.11.2015

    Směrem na blízký východ není Francouzská armáda příliš "orientována", nicméně stále je to jedna z nejmocnějších armád světa. A tím myslím ne jedna z padesáti, ale jedna z 5. Možná jedna ze 3.

  • niko
    19:41 18.11.2015

    to palo satko: Ty tu tvrdis veci, ako keby si mal presne informacie ako funguje francuzko-islamske spojenectvo. No jo. Ved kazdy nech veri comu chce.

  • Jecchus
    17:44 18.11.2015

    dave22:
    Já tohle počítání "bomba stojí tolik, pickup stojí mnohonásobně méně, a proto takový boj nemá logiku" považuji za totálně zcestné uvažování.
    Vždyť nejde ani tak o to, kolik stojí cíl jež ta bomba zničí v porovnání s tou bombou, ale o to, co je ten cíl schopen zničit, jaký to má efekt na další cíle atd., atd.
    Když jim budeš o stopéro bombardovat pickupy, tak se o to míň budou hrnout další chytráci k IS, aby se na těch pickupech vozili. Má to politický a ekonomický dopady a já nevím co ještě.
    Prostě takhle kupecky to izolovat bez ohledu na další je prostě blbost...

  • palo satko
    16:08 18.11.2015

    niko, komu volat je iste dobre vyriešene. v duchovnej sfere vždy existovali spojenia, ktore sa malokedy dali infiltrovat nepriatelmi a dokonca aj domacou vladou. proste zavolas najbližšiemu kazatelovi. on už vie kam volat.

  • niko
    15:41 18.11.2015

    to Rase: No pride mi to fakt jak blbost. Predstava, ze niekto zhodi letaky z vysky 4000 m na budovu a letaky najdu svoju cestu povedzme cez okno na stol teroristov IS aby ju mohli opustit. Hmm. To fakt asi nie. Okrem toho. Nie je telefon praktickejsi ? :) Podla mna by bolo a komplikovane v tej spleti roznych frakcii IS vediet komu vobec zavolat ak by ich aj niekto varovat chcel. Skor si myslim, ze ked zacali bombardovat nejaky iny objekt v Rakke, tak bol proste vyhlaseny letecky poplach a vsetci lidri z dolezitych objektov proste utiekli do krytov.
    Na druhej strane toho vobec nevieme, ci IS pri obsadzovani irackych vojenskych zariadeni neobsadil aj nejaky radar, alebo ci neje napojeny na nejaky civilny radar alebo centrum letovej prevadzky.

  • Rase
    15:03 18.11.2015

    palo satko:
    nemusel kecat nikdo. Pozorovat stíhačky ve vzduchu taky nemá moc smysl. Problém je jinde:
    Při náletech na konvoje převážející ropu, je nejprve shozena bomba s letáky, ve kterých je v arabštině napsáno aby opustili vozidla a schovali se. Až po nějaké chvíli je na cisterny podniknut ostrý nálet. Je to nějaká strategie jak omezit množství lidských ztrát nepřítele (!) V případě útoků na konvoje takto postupovali (bylo to zmíněno), u náletů na budovy to bude asi obdobné.
    Jasně, zní to jako blbost ale je to tak. Proč to nevim. Zvlášť když na jednotlivé lidi pořádají hon (viz ten britský občan v IS)

  • stetula
    14:35 18.11.2015

    já jenom doplním , že včera v Rusku byla uvedena do nejvyšší bojové pohotovosti 3. gardová brigáda speciálního určení ( VDV ) která celé léto cvičila obsazení nepřátelské
    ho letiště .
    takže to vidím na výsadek na letiště Kweres a následné nasazení vrtulníků které doletí do Rakka

  • dave22
    14:11 18.11.2015

    To Palo: Nemusi kecat nikdo. Netreba delat z rucnikaru uplny hlupaky. Pokud tohle rozjeli, tezko predpokladali, ze to zustane bez odvety. Takze urcite zalezli kamsi do diry a pockaj, az se to prezene.
    Spojky maji urcite vsude u letist, takze pokud se daly letadla do pohybu, lze predikovat i jejich cil.

    Jinak je dost tezky ekonomicky vest boj s touhle partou, kdyz na zniceny jednoho pickupu s kulometem, zenete pres 1000 km proudovou stihacku a hodite tam jednu pumu, jejiz cena x nasobne prekonava cenu toho vraku... Muzete to udelat jednou, dvakrat, petkrat na efekt. Ale dlouhodobe to kohokoliv utaha a vysledek je v nedohlednu.

  • liberal shark
    13:56 18.11.2015

    To m164: Přerušení toku financí ze Saúdské Arábie je klíčová záležitost, ale zároveň velice obtížná. Peníze jsou poskytovány soukromými subjekty a "dobročinnými" nadacemi, navíc zpravidla netečou standardními bankovními kanály, ale "per huba". Vláda SA by musela tyto nadace zakázat a dostat všechny peníze v zemi pod svou kontrolu.

  • m164
    13:41 18.11.2015

    Čo sa týka Francúzskej lietadlovej lode - podľa plánu tam mala doraziť práve v tomto čase, takže jej vyslanie nie je politická reakcia, skôr zhoda náhod, ktorá prišla práve vhod, pretože dorazila plne pripravená, s čerstvou posádkou a skladmi plnými zásob na dlhšie pôsobenie, ktoré ale rýchlo vyprázdňujú intenzívnymi útokmi.

    To by ale nemalo vadiť, pretože Francúzi sa odvolali na článok 42 ods. 7 Zmluvy o EÚ o spoločnej obrane, čo znamená, že od včera sme povinný "poskytnúť pomoc a podporu všetkými dostupnými prostriedkami" vrátane vojenských. Môže to byť veľmi zaujímavé, pretože týmto zatiahli do "konfliktu" i tzv. neutrálne štáty EÚ, hoci ponúkajú alternatívne plnenie - nahradenie pôsobenia Francúzskych vojakov v Afrike inými členskými štátmi, prípadne i bezpečnostné úlohy na území Francúzska, čím chcú Francúzi uvoľniť čo najviac vlastných vojakov na expedíciu na blízky východ - čo si osobne nedokážem predstaviť a posledná časť ma prekvapila. Neviem si predstaviť, ako by letiská, prístavy, elektrárne a iné objekty mali strážiť napríklad Holandskí vojaci a už vonkoncom si neviem predstaviť, ako by to znášali sami hrdí Francúzi. Viete si predstaviť výraz Parížana, ak by od neho pod Eiffelovku pýtal doklady Nemecký vojak? Každopádne Francúzska vláda to takto prehlásila, takže tam ochota asi bude.

    Ešte zaujímavejšie to bude, ak sa odvolajú aj na článok 5 Washingtonskej zmluvy, k čomu ich vyzýva napríklad i USA. Tým by sa rozšíril počet zapojených subjektov popri EÚ (vrátane tzv neutrálnych štátov) na štáty mimo Európy a EÚ, plus tu máme Ruskú ofertu na úzku vojenskú spoluprácu s Francúzskom pri operáciach na blízkom východe, plus stávajúcu podporu Iránu. Osobne by som sa divil, ak by zo strachu nestiahli Saudi podporu teroristom, pretože tu už skutočne hovoríme o "svetovej vojne", do ktorej IS svojou stupiditou práve zatiahol polovicu sveta. Nemyslím si, že Saudi sú ochotní riskovať nasrdenie všetkých svojich klientov naraz len za získanie "prestíže" v Arabskom svete, najmä v čase, keď sa schyľuje k vojenskej invázii a nepredpokladám, že by bol veľký problém nájsť prepojenie Saudov na teroristov a následne toto použiť ako zámienku pri rozšírení operácie na jej územie. Cena je pre nich jednoducho šialená a potencionálny zisk aj tak iba mizivý.

  • kubo4747
    12:49 18.11.2015
    Oblíbený příspěvek

    IS neporazia náletmi, proti IS treba zakročiť tvrdo, inváziou pravidelnej armády, strategickým bombardovaním atď. Sa vôbec čudujem Európskym štátom a celému NATO, OSN a iným, že sa len stále prizerajú na zverstvá IS a tým nemyslím len na domácej pôde u nás v Európe. Žiaľ, Európe strašne chýbajú silný ľudia, politici, ako boli Churchill alebo Margaret Thatcher.

  • palo satko
    12:27 18.11.2015

    Na čt24 ked komentovali prvy nalet 16.11. na ciele ISIL v Rakka, ktore im vytypovali Američania. V tych spravach spravodajca tušim z Izraela sa vyjadril, že isilska vrchnost tie budovy opustila na zaklade varovania čo dostala vopred. Čo na to povedat? Je jasne, že než tam doletia z Jordanska, da sa do Rakka pohodlne zavolat mobilom a bomby padaju na prazdne kancle. Takže, kto "kecal"? Boli to piloti, technicky personal, alebo "srandovni" spojenci?

  • niko
    11:38 18.11.2015

    No ja som uz v tlaci tiez zaznamenal cislo 12 strojov.

    Inak ta francuzka "lotilka" bude celkom slusna letecka sila. Som zvedavy ako sa mudu znasat Chavalier Paul s ruskou Moskvou, ked budu tak blizko pri sebe. Hadam Rusov uz v svetle najnovsich politickych udalosti opusti tuzba po dalsich leteckych provokaciach.

  • Sokrates
    10:09 18.11.2015

    redakcia: v článku je pravdepodobne preklep. "...deset stíhaček - tři stíhačky Mirage 2000D, tři stíhačky Mirage 2000N a šest stíhaček Rafale." Buď je tam celkovo 12 stíhačiek alebo z niektorého uvedeného typu o 2 menej.
     
    Upraveno, Admin.