Dohoda Francie a Ruska o lodích Mistral: Peníze dělají přátele

Mistral
První výsadková loď Mistral pro ruské námořnictvo (Vladivostok) je již prakticky hotová. / Quoique, CC BY-SA 3.0

Anabáze dvou velkých výsadkových lodí Mistral původně určených pro ruské námořnictvo se nejspíše chýlí ke konci. Podle posledních zpráv se objevili dva vážní zájemci z Blízkého východu projevující ochotu odkoupit obě plavidla.

Paříž zdárně vyřešila své spory s Ruskem o dva vrtulníkové nosiče Mistral, které si ve Francii Rusové objednali v roce 2011. Původně se počítalo se stavbou dvou lodí a obcí na další dvě plavidla, ale po vypuknutí Ukrajinské krize a ruské anexi Krymu Francie obchod zablokovala.

Rusko za dvě plavidla zaplatilo předem zálohu společnosti DCNS ve výši 893 milionů euro a další náklady Rusy stál výcvik budoucích posádek, instalace ruských elektronických systémů a nemalé prostředky byly vynaloženy na námořní úpravu vrtulníku Kamov Ka-52K určených pro tyto nosiče.

Rusko Francii hrozilo arbitráží, při které by Francie, v případě prohry, musela zaplatit odhadem 1,5 až 2 miliardy euro. Tento postup byl naštěstí pro Francii zažehnán díky mezivládní dohodě mezi Paříží a Moskvou.

Francie původně Rusku nabídla jako vyrovnání 785 milionů Euro, Rusové však požadovali 1,163 miliardy euro. Po dlouhých jednáních byla konečná suma, která se vrátí Rusku, stanovena na 949,7 milionů euro. V této částce jsou zahrnuty výdaje ve výši 56,7 milionu Euro vynaložené na výcvik posádek a na instalaci ruských elektronických a komunikačních systémů.

Ve Francii se v současné době spekuluje, kde vláda vezme tak obrovskou sumu peněz a objevují se hlasy varující před možností odebrání části financí z armádního rozpočtu na umoření této platby. Co se týče výrobce lodí a francouzských subdodavatelů, tak ti jsou kryti pojišťovací agenturou Coface, takže zrušení kontraktu a navracení peněz nijak neohrozit jejich finanční stabilitu.

Pojištění DCNS je údajně ve výši 1,2 miliardy euro, v nejhorším případě tak pokryje celou hodnotu kontraktu, ale DNCS v takovém případě nic nevydělá.

Francie se také dohodla s Ruskem na možnosti nabídnout obě plavidla k prodeji třetí straně. Podmínkou však je, že z lodí budou demontovány ruské systémy a vráceny zpět do Ruska a Moskva schválí Francii možné budoucí vlastníky obou plavidel.

Bojové systémy a telekomunikační systémy umístěné na obou Mistralech pocházejí od společnosti Systémy řízení (Sistěmy upravlenija), jejíž zaměstnanci dorazili na konci srpna do Francie, kde budou pracovat na demontování ruských systémů z první lodi, druhá přijde na řadu v říjnu.

O prodeji obou plavidel se začalo mluvit už od počátku zablokování jejich předání Rusku. Prvotní úvahou bylo plavidla prodat některému z členských států NATO, hovořilo se zejména o Kanadě. Zájem o lodě zvažovala také Brazílie, Indie a Singapur.

Na počátku srpna se však objevila informace, že o koupi obou plavidel uvažuje Egypt. Tato informace byla zajímavá zejména z toho důvodu, že Egypt by Mistraly provozoval, ale platbu za ně by provedla Saúdská Arábie. Oba arabské státy údajně zvažovali vytvořit tímto způsobem regionální arabské námořnictvo působící ve Středozemním a Rudém moři.

Arabské loďstvo umožní Egyptu a Saúdské Arábii poměrně rychle přepravovat po regionu velké množství vojenských sil a zvýší schopnost obou zemí zasahovat v konfliktních oblastech regionu, zejména Jemenu nebo Libyi. Saúdové mají s Egyptem poměrně dobré vztahy a Káhiře posílají vojenskou pomoc v řádech miliard dolarů. Saúdská Arábie také financují Libanonskou armádu, které letos nakoupí francouzské zbraňové systémy za 3 miliardy euro.

V posledních týdnech se však situace změnila. Egypt stále usiluje o nákup, ale tentokrát už jen jednoho Mistralu, o druhé plavidlo projevily zájem Spojené Arabské Emiráty DSAE). Rusové už údajně souhlasili s prodejem lodí do obou zmíněných zemí a prodeji tak de facto nestojí už nic v cestě.

Bizarní však je, že obě plavidla jsou uzpůsobené pro operace v arktických oblastech, což zahrnuje mimo jiné vyhřívanou přistávací palubu, ale jejich budoucí oblast nasazení, v případě jejich prodeje do Egypta a SAE, bude v tropech.

Podle ruských zdrojů Egypt nákup jednoho nosiče nebude financovat ze Saúdské Arábie, ale využije možnost získat úvěr z Ruska. Egypťané se také údajně zavázali nakoupit od Ruska námořní verze vrtulníků Ka-52K, které byly původně vyvinuté pro ruské Mistraly.

Rusové tak i přes zrušení nákupu lodí, na celém případu vydělají, neboť Egyptu poskytnou jak úvěr na nákup vlastní lodi, tak i vrtulníky, čímž se jim nejspíše vrátí i finance vynaložené na jejich úpravu na námořní verzi.

Pokud Egypt koupí jednu z lodí, stane se tak významným uživatelem francouzských zbraňových systémů, neboť v nedávné době Egypťané zakoupili z Francie stíhačky Rafale, fregaty třídy Fremm a také korvety třídy Gowind v počtu čtyř kusů s opcí na další dvě plavidla. Co se týče SAE, tak ty nepotvrdily, zda s Mistralem zakoupí i ruské vrtulníky nebo dají přednost západním strojům.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vladivostok: Ruský Mistral s ruskou výzbroji

Francouzské loděnice DCNS v Saint-Nazaire spustily na vodu první loď třídy Mistral pro ruské ...

Bitevní vrtulníky Ka-52K pro lodě Mistral

Ruské námořnictvo se připravuje na zavedení prvních útočných a průzkumných námořních vrtulníků Kamov ...

Francouzi se zdráhají dodat lodě Mistral do Ruska

Francie se stále zdráhá předat obří výsadkovou loď Vladivostok třídy Mistral do Ruska. Ruská tisková ...

Ruské zapojení do syrské občanské války

V posledních týdnech se začaly v médiích množit spekulace o možném nasazení ruských ozbrojených sil ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Gloton
    20:18 24.09.2015

    No a je to tady :))
    http://www.militarybox.cz/news...

  • lorgarius
    11:09 14.09.2015

    cejkis - rovnako saudi zaplatili za francuzske zbrane pre Egypt, takze mozno si takto chceli "zaplatit" povolenie na Mistraly. aj ked neviem ci ich budu vediet realne aj pouzit. V Jemene sa vraj prilis dobrom svetle nepredvadzaju aj ked maju oproti protivnikovi absolutnu letecku prevahu a modernu techniku, dokonca sa do bojov ma zapojit aj egyptska armada, aby konecne porazili par manikov s kalachmi.

  • cejkis
    16:07 12.09.2015

    Zpět k lodím.

    Myslím si, že lodě koupí Saudská Arábie a Arabské emiráty.

    Spekuluji, ale myslím si, že Saudská Arábie a Arabské emiráty zaplatily za ruské zbraně dodané Egyptu v rámci souhlasu s prodejem lodí.

    Rusové tak získají komplet kompenzaci za obě lodě. Většinu peněz z Francie, zbývající část v podobě obchodního případu s prodejem zbraní do Egypta.

  • cejkis
    16:01 12.09.2015

    semtam

    severní trasa již existuje, ale končí v Turecku
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    pokračování přes Turecké území je tento projekt
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    pokračování na pobřeží Černého moře a dále s otazníkem do Rumunska je tento projekt
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    plynovod z Kataru do EU, který povede přes Sýrii je tento projekt
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    To jsou reálné projekty, nikoliv nějaké "obtížné" O tomto jsou uprchlíci, o tomto jsou barevné revoluce.

  • CerVus
    10:16 11.09.2015

    Muž, co zírá na kozy: No Egypt je společně s Jordánskem nejbližší Izraelský partner v oblasti, takže tady problém nejspíše vůbec nebude. SA by mohla být horší, ale u ní se dá čekat že loď bude převážně operovat buď v Perském zálivu a držet pod palcem Irán nebo dohlížet na obchodní cesty v Arabském moři, takže by také nemusel nic namítat.

  • Muž, co zírá na kozy
    00:49 11.09.2015

    Otázkou je jak se k tak radikální změně poměru námořních sil ve středozemním a rudém moři postaví Izrael. Ten si to podle mě nenechá líbit a zapojí veškeré úsilí aby se tento obchod neuskutečnil.

  • semtam
    23:34 10.09.2015

    cejkis

    Pár drobností k Vašemu pohledu. Přes Kavkaz je cesta pro plynovod docela náročná. Výstavba je lepší přes roviny než hory. Gruzie ztratila území u moře, které prakticky neovládala a určitě velká část přístupu k moři jí zůstala. Tak či tak je tranzit plynu nejpohodlnější současnou cestou.
    Kurdové jsou v tomhle spíše střípek. Nezávislost Kurdů se může počítat jen na území Iráku či Sýrie ne v Turecku. Tam mají pramalou šanci.
    SouthStream byl změněn až v době nátlaku na Rusko. Tudíž tato teorie se mi zdá chybná. Navíc pro Evropu je lepší mít cestu, která bude míjet Turecko. Proto je vnímána nová trasa v Evropě se skepsí. Ale jaksi toto vzniklo až se zavedením sankcí. Předtím byla pro všechny strany nejlepší cesta po dně Černého moře.

    Celkově vzato plynovod do Evropy z Blízkého východu je hodně problematický. Tranzit je veden přes různorodé země. I když myšlenka je to pěkná, tak naráží na mnohá ale. Navíc pro samotný Írán je nejlepší cesta se napojit na cestu kaspickou. Tudíž s tranzitem přes Rusko. Turecko by asi ani neumožnilo cestu íránského plynu přes jeho území.

    Dle mého názoru by bylo pro Evropu nejlepší stará cesta po dně černého moře s možným zapojením Íránu v Kaspické cestě.

  • cejkis
    22:58 10.09.2015

    Mnohým čtenářům se zdají vztahy na Blízkém východě nečitelné. Opak je pravdou, dávají smysl.

    Rusko je hlavním dodavatelem zemního plynu do EU a již po desetiletí aplikuje politku zamezování alternativám. Alternativní zdroje pro EU jsou ze třech oblastí. Kaspické moře (Azerbajdžán, Turkmenistán a sever Íránu) Stávající plynovody vedou přes Rusko a plyn je do EU dodáván jako ruský. Nový neruský plynovod z této oblasti by musel vést přes Gruzii do Černého moře či přes Turecko v části obydlené Kurdy. V zájmu Ruska je tedy tento plynovod nepostavit. Ne náhodou přišla Gruzie téměř o pobřeží. Ne náhodou se Rusko snaží získat Turecko na svou stranu, pro svůj plynovod SouthStream. Rusko bude rovněž proti Kurdům neboť v případě vzniku Kurdistánu by toto území mohlo posloužit jako další trasa. Této oblasti říkám severní kohoutek a Rusko se snaží, aby byl i nadále zavřený. Sýrie je střední kohoutek, který je díky ruské vazbě na Asada udržován zavřený. Státy jako Katar, Saudská arábie by tento ventil rády otevřely pro své dodávky plynu do EU. Americké firmy těžící na Arabském poloostrově také. Írán by přes Sýrii mohl exportovat plyn ze svých polí při Perském zálivu. Tedy írán bude rovněž podporovat svůj zájem v Sýrii. Dále jižní kohoutek v podobě Libyie. Opět v zájmu Ruska je prodávat plyn jako ruský. Zájem francouzské firmy a US společností je dodávat je jako svůj zemní plyn.
    Jak se změní proruský politik udržující ventil zavřený ? Podpoří se opozice, třeba nějaké Muslimské bratrstvo a vznikne revoluce. Je to přeci demoktacická změna. K čertu s tím, že tato změna je živena zvenčí. Je to demokratické. Pak už je zbývá vypláchnout mozek Evropanům, aby se zapojili do konfliktu. Trochu pánové v Americe zapomněli na několik miliónů uprchlíků. Śkoda, stalo se, je to nebolí.
    USA se stalo nezávislé na Perském zálivu, ovšem peníze z prodeje do EU americké společnosti chtějí a zadlužený prezident vždy podpoří 3 největší plátce daní bez nichž by USA přestaly existovat.

  • Wenet01
    18:44 10.09.2015

    Tak se to má dělat. Francie netratí navíc díky diplomacii s Ruskem a kompenzacím neutrpí ani její dodavatelská pověst. Rus si obšlehl co se dalo, lodě objednané předchozí garniturou v dost později kritizované prozápaní euforii nejen nemusí platit, ale naopak mu ještě budou uhrazeny náklady na úpravu vrtulníků a zcela jistě získá i nového zahraničního uživatele když mu navíc s marketingem bude vší silou pomáhat Francie. Ten úvěr už je jen bonus navíc...
    Pro ty co se diví proč Egypt něco takového zvažuje namísto úvěru od SA, tak bych se nedivil kdyby to bylo opět součástí nějakého většího handlu. Stojí za povšimnutí, že státy mimo náš západní okruh mají poněkud jiné diplomatické způsoby. Zatímco pro náš kulturní region je typické pořvávání o právech, rozmáchlá gesta a uzavírání smluv až když není zbytí..viz Německo-Ruské plynové obejití Ukrajiny, kdy v podstatě největší ukrajinský spojenec s největším ukrajinským nepřítelem zlikvidovali jednu z mála výhod co ta země měla. Tak v jiných částech světa se státy nedokážou domluvit v jednom, dokonce mohou jít tvrdě proti sobě (o vztazích Ruské a Turecké tajné služby v Sýrii si iluze dělat netřeba) avšak jakmile se najde něco kde je společný zájem tak spolupracují v tom samém čase. Turci debatují s RF o plynovodu, Sýrie kvuli kdoví jaké dohodě s Izralem může na dodávky nejnovější PVO zapomenout, Egypt a Saudové čile spolupracují mezi sebou přitom Egypt je protislamistům, které popravuje a Saudové je sponzorují, oba se navíc domlouvají s Ruskem (kdo ví o čem), přičemž Egypt si za peníze největšího amerického spojence domlouvá zbrojní zakázky od Rusů, toho časů spojenců sunnitům arcinepřátelského Iránu...Nejnormálněji se ze západu ještě chovají USA, které ještě nezapomněli co je to národní zájem, protože pokud myslíte jen na něj, dá se bavit s kýmkoliv o čemkoliv a kdykoliv.

  • Beld
    17:57 10.09.2015

    Ty vztahy na blizkem vychode jsou vazne pripad pro dobreho psychiatra .

    SA ma dobry vztah se Sisim v egypte , ktery ma hodne spatny vztah s IS a MB . SA pritom IS evidentne podporuje . Iran ma dobre vztahy s Assadem i s muslimskym bratrstvem a hamasem . Asad pritom s IS a MB bojuje . O turecku radeji ani nemluvim .

    Doufam ze brzy nezjistime , zda IS umi provozovat mistraly :D

  • Kozlus
    17:35 10.09.2015

    Jo, neco podobnyho jsem taky cetl. Je to celkem i logicke, kdyz zadni pulky lodi maji byt postaveny v Rusku.

  • Lopoz
    17:17 10.09.2015

    Nejsem si jisty ,ale nepsalo se tady v diskuzi pred nekolika mesici, ze soucasti kontraktu byly nejake laserove rezacky na ty nejvetsi lodni dily, ktere byly doruceny do Ruska??

  • Lopoz
    17:17 10.09.2015

    Nejsem si jisty ,ale nepsalo se tady v diskuzi pred nekolika mesici, ze soucasti kontraktu byly nejake laserove rezacky na ty nejvetsi lodni dily, ktere byly doruceny do Ruska??

  • liberal shark
    16:23 10.09.2015

    to Taty : Nejpravděpodobnější způsob využití Mistralů v arabských rukou bude role tzv. bílého slona :-).

  • CerVus
    14:49 10.09.2015

    chybka: ...doma neměly odpovídající doky. Tam mělo být.

  • CerVus
    14:48 10.09.2015

    Ta modernizace loděnic byla logická. Ve Francii se stavěly protože na to doma neměly. Ale když se podívám kde a jak probíhá modernizace Kirovů dost pochybuji, že v tom nějak významně pokročili. A to je Kirov menší.
    To že mají plány Mistrálů jim sice práci ulehčí, ale nemůžou si dovolit tu loď jednoduše zkopírovat. A vzhledem k absenci vlastních vývojových pracovišť, které by se stavbou tak velkých lodí měly zkušenosti bude navržení něčeho vlastního časově náročné.
    Logicky půjdou cestou - fregaty - křřižníky - výsadkové/letadlové lodě. Nemůžou přeskočit..no nebo by ve vlastním zájmu neměli.

  • taty
    14:32 10.09.2015

    Ktovie, čo si od toho Arabi sľubujú. Prevádzkovanie a nasadenie lodí tejto kategórie si západné ľodstvá drilovali od druhej svetovej vojny. Taktika ich nasadenia sa vyučuje na vojenských školách a využívajú sa získané skúsenosti. Otázkou je, do akej miery budú schopní potenciálni arabskí vlastníci využiť efektívne tieto lode. Osobne im moc neverím, ale aspom sa budú môcť chváliť čo majú. V prípade stretu s porovnateľným západným ľodstvom by zrejme pohoreli na celej čiare.

  • semtam
    14:00 10.09.2015

    KOLT

    Mistraly se měli stavět v Baltských loděnicích u Petrohradu. V Sevastopolu byla v té době jen pronajatá základna. Nebyl součástí ruského území.

  • JirkaM
    13:51 10.09.2015

    Netušil jsem, že mají Mistraly vyhřívanou palubu. Říkalo se, že jsou použitelné jen v teplých mořích.

    A půjčka Egyptu vypadá spíš jako dárek. Nechápu proč se Rusové do něčeho takového pouštějí.

  • David
    13:51 10.09.2015

    Pokud skutečně Mistral (ať už jeden či oba) nakoupí Egypt, bude to tak trochu bomba. Nejde mi přitom ani tak o to, že loď byla původně přizpůsobena pro severské oblasti. Jde mi spíše o fatální nárůst síly egyptského námořnictva. Velká výsadková loď, fregata FREMM (která představuje světovou špičku, korvety Gowind, raketové korvety Ambassador, německé ponorky 209. Po léta egyptské námořnictvo spíše stagnovalo . a nyní nebývale roste, byť jen díky finanční pomoci Saúdské Arábie. Je to významný nárůst operačních možností, který může změnit strategickou situaci celé oblasti

  • KOLT
    13:31 10.09.2015

    Otázkou tedy je, do jaké míry došlo k modernizaci ruských loděnic (tuším se Mistraly měly stavět v Sevastopolu), zda jsou schopné takovouto loď postavit. To se možná brzy dovíme, pokud se Rusko pustí do stavby něčeho většího.

  • Kozlus
    13:24 10.09.2015
    Oblíbený příspěvek

    Neschopnost RF ty lode postavit: To je prave otazka. Soucasti celeho kseftu byla kompletni dokumentace. Zhruba polovinu obou hotovych lodi uz postavili v RF. Soucasti kseftu bylo i to, ze dalsi dve lode se budou stavet v lodenicich v RF a ty lodenice mely projit nalezitou rekonstrukci, aby ty stavbu takove lode zvladly. Pristrojove vybaveni melo byt ruskeho puvodu, takze tohle zvladaji taky.

  • CerVus
    13:19 10.09.2015

    Jediná pozitivní věc je, že Rusko nemůže takovou loď samo postavit, takže to dočasně ublíží jejich snu o globální velmoci. Jediné co jsou schopni stavět jsou ponorky a menší lodě a i to s velkým časovým skluzem. Teď sice posílili v křížnících, ale vše to jsou exsovětské typy, které jsou tahány z jejich hrobů a prochází modernizací.

  • palo satko
    12:53 10.09.2015
    Oblíbený příspěvek

    no vymenit dve lodičky za nepotopitelný Krym a ešte na tom zarobit, to je väčšia sranda než mat vo vychodnej Europe sukromnu telku.

  • pks_
    11:26 10.09.2015

    Egypt úvěr od Ruska: čím asi bude za ten úvěr ručit? Co třeba přímo tou lodí? A co když bude mít "čirou náhodou" problém zaplatit splátku? Nějak v tom tuším čertovinu a Mistral klidně nakonec může skončit v Rusku. Už je jen otázka, jak dlouho by tato operace trvala - pokud déle než 2 roky, tak snad ani nemá smysl se do ní pouštět. Takže asi brzy uvidíme :-)

    Použití proti IS je velmi nepravděpodobné, protože všichni potenciální kupci jsou spíše na straně IS. První nasazení bych očekával proti Jemenu.

  • semtam
    10:46 10.09.2015
    Oblíbený příspěvek

    kazd

    Souhlas

    Toto řešení mi přijde jako dobrá gentlemanská dohoda.

  • kazd
    10:33 10.09.2015
    Oblíbený příspěvek

    no já si naopak myslím, že pokud to dopadne tak, že Francie prodá, navíc do oblasti kde může být použito proti IS, Rusáci prodaji vrtulníky.
    Nikdo na tom nevysekne nějakou velkou ztrátu.

    Tak to je třeba hodnotit jako majsrtštyk diplomacie a ukázku, že i s Rusákama se dá jednat.
    Chápu, že pořvávat přes oceán je sexy, ale diplomacie a politika se dělá jinak.

  • apache
    10:26 10.09.2015

    "Podle ruských zdrojů..." Jak jsou ruské zdroje spolehlivé a pravdivé si všichni umíme představit. Nějak mi uniká důvod, proč by si Egypt bral úvěr od Ruska, když může stále dojit SA, mnohem stabilnějšího a spolehlivějšího partnera. Jinak rusové jsou pěkně vychcaní, když si nechali od Francouzů zaplatit vývoj vlastního vrtulníku, který navíc dále mohou prodávat. Francouzi jsou měkcí, že jim na toto kývli.

    Jinak je úsměvné, že rusové hrozili arbitráží, když sám velký Putin při pro Rusko nevyhovujících verdiktech prohlásil, že tyto mezinárodní soudy neuznává.