Francie modernizuje tanky Leclerc a vyhlíží nový tank

Tank Leclerc v ulicích Paříže; větší foto / Rama; CC BY-SA 2.0 FR

Francie mezi roky 2020 až 2028 modernizuje celou flotilu hlavních bojových tanků Leclerc. Informaci potvrdil pro francouzský deník La Jaune et la Rouge Stephane Mayer, šéf francouzské Nexter Systems.

"Cílem modernizace je zlepšit a rozšířit provozní schopnosti tohoto nejmodernějšího tanku čtvrté generace ve srovnání s jejími konkurenty," řekl Stephane Mayer.

 

 

Modernizace je součástí ambiciozního francouzského programu Scorpion. Program Scoripon odstartoval v roce 2014 s cílem poskytnout francouzským vojákům novou generaci obrněných vozidel, ale také zavést nové prostředky komunikace a sdílení dat, systémy posilující situační povědomí posádek a vypracovat novou taktiku nasazení vozidel na bitevním poli.

 

Francouzské ministerstvo obrany plánuje do roku 2025 na program Scorpion (vývoj, nákup vozidel, testování,výcvik, školení, servisní/logistické zázemí) vydat 5 miliard euro, v delším časovém horizontu 10 miliard euro. Samotný vývoj si vyžádá 758 milionů euro, ale vývoj a výroba nových vozidel vytvoří tisíce pracovních míst.

 

Kromě vývoje dvou zcela nových kolových průzkumných a bojových vozidel Jaguar EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) a kolových víceúčelových transportérů Griffon VBMR (Véhicule Blindé Multi-Role) je klíčovou části programu Scorpion modernizace tanků Leclerc.

 

Stojí za zmínku, že vozidla EBRC a VBMR již zaznamenala první výrazný exportní úspěch. Belgie plánuje nakoupit 417 vozidel VBMR a 60 EBRC, jako náhradu za vozidla Dingo II (220 ks) a Piranha III (242 ks). Cena kontraktu dosahuje výše 1,1 miliardy euro.
 

Všechny aktivní (200 ks) francouzské tanky Leclerc mezi roky 2020 až 2028 projdou hloubkovou modernizací za 330 milionů euro (8,9 miliardy Kč). Připomeňme, že dalších 206 tanků Leclerc má francouzská armáda uloženo v rezervě. Celkově bylo pro domácí a zahraniční síly vyrobeno 876 tanků Leclerc.
 

První dva prototypy modernizovaných tanků Leclerc podstoupí zkoušky v letošním roce. Vylepšení dozná také 18 odtahových vozidel Leclerc DCL (Dépanneur du Char Leclerc). Modernizaci povede Nexter Systems, která se zaměří na tři oblasti – integraci tanku Leclerc do budované digitální sítě francouzské armády, na vylepšení pro operace v městském prostředí a posílení palebné síly.

 

Nelze však čekat vývoj nového kanónu, ale spíše vývoj nové víceúčelové munice pro nasazení v urbanizovaném prostředí. Tank získá mimo jiné dálkově ovládaný modul s kulometem ráže 7,62 mm, který je totožný s modulem z EBRC.

 

Na obrázku má Leclerc Spojených arabských emirátů 17 masivních bloků německého reaktivního pancíře, které chrání část korby (mimo motorovou část) a věž. Stejný pancíř chrání například německá bojová vozidla pěchoty Puma.
 

Přesný rozsah modernizace není znám, ale vylepšené tanky Leclerc mohou získat reaktivní přídavné pancéřování od německé firmy Dynamit Nobel Defense. Stejným pancířem je od minulého roku vylepšena část tanků Leclerc Spojených arabských emirátů. Výše francouzského modernizačního rozpočtu odpovídá, protože jedna sada reaktivního pancíře pro Leclercy Spojených arabských emirátů stojí cca 500 000 euro.

 

V současně době francouzské tanky Leclerc slouží ve dvou francouzských brigádách – u 2. obrněné brigády s velitelstvím ve městě Illkirch-Graffenstaden a u 7. obrněné brigády s velitelstvím ve městě Besancon. Každá brigáda má dva prapory tanků Leclerc, tři prapory mechanizované pěchoty (vozidla VBCI), dělostřelecký prapor s houfnicemi CAESAR. V brigádě jsou také jednotky s minomety ráže 120 mm a střelami země-vzduch krátkého dosahu Mistral.

 

Otázkou je, jak se (ve smyslu časového harmonogramu) chystaná modernizace tanků Leclerc dotkne vyvíjeného francouzsko-německého tanku, medií populárně nazývaného jako Leopard 3. Ostatně modernizované tanky Leclerc zůstanou ve výzbroji minimálně do roku 2040, stejně tak modernizované německé tanky Leopard 2 A7V.

 

Leclerc francouzské armády

 

Nový tank vyvíjí nový francuzsko-německý holding KNDS (KMW+Nexter Systems). Jak název napovídá v holdingu KNDS, založeném v roce 2015, má poloviční podíl německá firma Krauss-Maffei Wegmann (KMW) a Nexter Systems. KMW mimo jiné vyvíjí a vyrábí tanky Leopard 2, bojová vozidla pěchoty Puma a samohybné houfnice PzH 2000. Nexter Systems pak tanky Leclerc, houfnice CAESAR i vozidla VBMR a EBRC.

 

Podle informací Armádních novin, které jsme získali z prostředí KNDS, ideová koncepce nového tanku "Leopard 3" již existuje, ale firma k tomuto projektu neposkytuje naprosto žádné informace. Žádné obrázky a nákresy Leopardu 3 na internetu neodpovídají realitě.

 

Co se týče novinek francouzsko-německé spolupráce, můžeme se dočkat na letošním Eurosatory 2018 zajímavého překvapení – podle informací Armádních novin KNDS na pařížské výstavě představí tank Leopard 2 s nabíjecím automatem (pravděpodobně z tanku Leclerc).
 

Zdroj: Below The Turrent RingLa Jaune et la Rouge 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

KOMENTÁŘ: Jak rychle Rusko vyrobí tanky T-14 Armata?

Podle Dmitrije Rogozina, místopředsedy ruské vlády, se v záři rozhodne o objemu výroby tanků T-14 ...

Francie objednala první vozidla nové generace Scorpion

Francouzské Generální ředitelství pro vyzbrojováni DGA (Direction générale de l’armement) objednalo ...

Francouzský tank Leclerc s dělem ráže 140 mm

Před několika dny se na internetu objevily fotky francouzského tanku Leclerc s kanónem ráže 140 mm. ...

Francouzsko-německý projekt elektromagnetických zbraní pokračuje

Úspěšné zakončení vývoje elektromagnetických zbraní by znamenalo převratnou změnu pro ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Jirosi
    18:27 25.01.2018

    Argel: "2 je o generaci starší stroj používaný s úplně jinou vojenskou doktrínou, než type 10, který je již tank nové generace. Úplně nový typ pancéřování apod."

    O jaké verzi L2 se tu bavíte? O A1-A4? Protože na každé další dochází k výměně dílů u vnitř(modulární kocept). Takže klidně verze A7-A8 mohou být vybaveny modernějším panciřem/elektronikou než T-10 z roku 2008(12). Pokud nevíte o modernizaci, tak stále provozují tu samou verzi.

  • Rase
    23:11 24.01.2018

    Type 10 má skvělou hmotnost, pancéřování je taky super, výzbroj je spíš podprůměr (L/44) ale celkově zajímavý. Poevropštění myslím tak, že použít evropský motor a kanón, některou elektroniku, výroba řekněme 100 ks (spíš víc) by už měla snad i smysl, vnitřní prostor by snad problém nebyl, (snad není horší než v T-72). Pokud chceme 30 strojů, tak ty seženeme vždycky a peníze řešit nemusíme, v tomto případě je to v celku jedno a počkal bych si na Leo 3, kvůli unifikaci se spojenci v NATO.

    Hyena:
    jak jsem psal, cenu jsem našel u amerického tendru. Zda platí nebo ne nevím. Narazil jsem i na to, že vozidlo pro Kolumbii byla jen vylepšená Mk.III - tedy proto ta nižší cena. Počítejme s cenou nového tanku cca 10 mil. ať už to bude cokoliv, spíš i víc.

  • Argel
    23:02 24.01.2018

    Hyena
    Type 10 má v licenci vyráběný kanon, který dneska najdete asi na každém západním tanku, ale nazývat type 10 jako L2Ax určitě ne. L2 je o generaci starší stroj používaný s úplně jinou vojenskou doktrínou, než type 10, který je již tank nové generace. Úplně nový typ pancéřování apod.

  • Argel
    23:02 24.01.2018

    Hyena
    Type 10 má v licenci vyráběný kanon, který dneska najdete asi na každém západním tanku, ale nazývat type 10 jako L2Ax určitě ne. L2 je o generaci starší stroj používaný s úplně jinou vojenskou doktrínou, než type 10, který je již tank nové generace. Úplně nový typ pancéřování apod.

  • Hyena
    22:50 24.01.2018

    Rase: pri Merkave som vychadzal z tohto zdroja http://www.israeldefense.co.il... Kolumbia mala zaujem o celkom maly pocet, zodpovedajuci minimu pre CR/SR. V ktorom zdroji uvadzaju cenu $9M za Namer? Ja som nasiel 3-5M. K2 som nasiel za $8.5M a T-10 (aka japonsky L2Ax) dokonca az $10M. Pri Type 10 je velkou vyhodou jeho nizka hmotnost v porovnani so zapadnymi MBT.

    Zeby ste isli kupit 200ks BVP a rovnaky pocet tankov, to sa mi nezda. Podla mna je max strop 100ks a aj to je asi optimisticke cislo, skor by som pocital za sucasneho vedenia vymenu kus za kus s T-72M4CZ

  • MALI
    18:04 24.01.2018

    To Rase:
    píšete licenční výroba poevropštěného T-10 ? On už poevropštěný T-10 existuje?

  • Rase
    13:42 24.01.2018

    Hyena:
    pokud novou mašinu, tak by stálo za to domluvit třeba licenční výrobu poevropštěného Type 10. Tomu by mohlo pomoct že sme velice vzdálení, ale aby měla taková výroba smysl, musí jít o vyšší počet strojů. U korejského K2 je to podobně, ale tento tank je hodně těžký (už klasický MBT).
    Co se týče L3, tak jeho nákup podporuju. Vždycky ale dodávám že jde o počet. Pokud nám jde řekněme o 50 kusů tak to může cokoliv a klidně i pozlacené. Pokud chceme 200 tanků, tak musíme hledat jiné řešení. Rozjezdová série bude drahá a pozdější bude levnější - asi tak jako u F-35.

    Pokud jde o cenu Merkavy, tak když nabízeli v USA Namer, tak cena měla být 9 mil za kus. reálná cena za novou Merkavu tedy bude vyšší než je běžně udáváno.

  • Shelmik
    13:07 24.01.2018

    A nebu ten leo3 tohle https://www.google.cz/search?q...
    Docela by to vypadalo realne asi 3,5,9a 12 fotka

  • Hyena
    12:53 24.01.2018

    Rase: Z toho co som vycital si propagoval tu na AN hlavne obstaranie L3 v com najskorsom termine po Nemcoch a Francuzoch (bez prihliadnutia na cenu, ktora iste nebude konkurovat L2A7+ ci A8), popripade korejsky ci japonsky tank ale tam to je tiez podla mna nerealne kvoli vzdialenosti + cene. Armata je nepriechodna politicky. Z toho mi vychadza obstaranie Merkavy, modernizovaneho L2 alebo nejakej tureckej exotiky, ci nebodaj smadneho M1A2/A3 ako jedine schodne riesenie pre ACR ci OSSR.

  • Tecka
    22:37 23.01.2018

    Rase
    Napisałem program...nawet nie ruszył o milimetr z miejsca,nic się nie dzieje ..tak to wyglada obecnie. Owszem Grecy mogą pospawać kadłub i wieże ,Niemcy już nie i utracili dostawców niektórych komponetow ,ostatnia partia L2 na export była poskładana z części z magazynu . Odtworzenie zdolności ,nawet do 6 lat ! Nic ,kończę i pozdrawiam

  • Rase
    21:55 23.01.2018

    Tecka:
    jak to že se projekt nikam nepohl ? Dle informací z prostředí KNDS, ideová koncepce nového tanku "Leopard 3" již existuje, ale firma k projektu MCGS neposkytuje naprosto žádné informace. Žádné obrázky a nákresy Leopardu 3 na internetu údajně neodpovídají realitě. Němci sice v Německu výrobní linku již nemají, ale Leopardy 2 se vyrábějí ve Španělsku a Řecku. Pořád se ale v Německu vyrábějí hlavní komponenty. Výrobní linka na Leclerc je pokud vím zakonzervovaná. Stejně těch výrobních linek bude potřeba víc než jedna. Zrovna o tohle bych se nebál.

  • Rase
    21:45 23.01.2018

    Hyena:
    Koukni třeba na ruskou "Armatu" T-14. Ta je taky údajně osazená tím nejmodernějším, ale cenou má být sice vyšší než T-90, ale pořád o hodně levnější než třeba Leopard 2A7+. Tím netvrdím že pro nás nemá smysl pokusit se získat ojeté Leopardy a jednou je provozovat třeba ve verzi 2A8. Ta cena Merkavy je spíš orientační, jelikož ji myslím dotují američané, ale i tak je to moc lákavé. Bylo by skvělé Izraelce dokopat k nabídce těchto mašin.

  • Tecka
    20:55 23.01.2018

    Z pewnych względów rezygnuje z komentowania na czeskim forum,jedynie chciałem napisać czytając komentarze, ze Niemcy już nie mają pełnych zdolności produkcji L2 a dokładnie ujmując ...poprostu je utracili .
    Z L3 ,to nie wiadomo co dalej będzie bo program nawet nie ruszył z miejsca. Francuzi planują modernizować swoje czołgi i słusznie bo poziom ochrony (ten prawdziwy) jest delikatnie mówiąc ,zły...
    Tak się porobiło na tym świecie ,ze będziecie się musieli w przyszłości uśmiechać w całkiem innym kierunku ,myśląc o potencjalnym pozyskaniu MBT. Najlepiej skupić się na tym co istotne... Bardzo dziekuje za miła wymianę zdań . Ahoj ;]

  • Hyena
    20:47 23.01.2018

    Tak potom o com diskutujeme? Vahovo su teda L2A7+ a Merkava 4 v tej istej kategorii. Pri Merkave sa uvadza cena $5M za kus, pri L2A7+ $8M za kus, systemova cena je samozrejme niekde inde. O kvalite Merkavy tu asi nikto nebude polemizovat, preco nie je jasnym favoritom pre buduci tank ACR?

  • Jara
    18:02 23.01.2018

    Kolt
    S těmi Markavami jste to shrnul pěkně.... a nějaké užší spojenectví nebo spolupráce s Izraelem by mohla být velice prospěšná nejen pro naši armadu ale i pro průmysl možná by se stálo nad tím zamyslet už od nich budem kupovat radary ( možná) a měli se vyrábět u nás pokud vím. Nemám nic proti evropské spolupráci ale je občas dobre mít i zadní vrátka, mi o tom mužem vyprávět ..... rozhodně to není vzdušný zámek a také nechapu proč by se podvozek merkavy neměl hodit do Evropy to je absolutní hloupost max by se tam nechal dat menší filtr na saní motoru, protože tu nemáme tolik prachu.....

  • KOLT
    17:26 23.01.2018

    Proč je Merkava IV vzdušný zámek? Myslím, že je reálnější než třeba asijské tanky. Minimálně a) máme dobré vztahy s Izraelem, takže by nám je prodal (ano, ICM nám místo nich nabídla Sabry, ale to nebyla žádná oficiální záležitost, nic jsme nepoptávali, byl to jen jejich návrh; věřím tomu, že pokud bychom na to šli v režimu vláda-vláda a chtěli třeba 60+ tanků, nebyl by problém); b) jsou to tanky z novovýroby s poměrně nízkou cenou (za jednu novou M IV jsou dva nové Leo 2, a ještě možná zbude na munici nebo i na vyprošťovací vozidlo...). Samozřejmě jsou tu nevýhody – "exotičnost" (pro mě asi hlavní argument, všichni kolem mají Leopardy), váha (ale ona není o tolik větší než u Leo 2A7), údajně nevhodnost podvozku do středoevropských podmínek (ale on to nikdo pořádně neodzkoušel, takže jak to všichni vlastně tak jistě ví?), infrastruktura ČR stavěná na stření tanky sovětské školy (což je ale problém pro jakýkoliv západní tank krom onoho Leclercu).
    Suma sumárum, za *relativně* málo peněz bychom dostali kvalitní, bojem odzkoušený tank se slušným potenciálem i do budoucna (IDF je plánuje provozovat a modernizovat minimálně do 2040, nepletu-li se).

    A teď mi to pan Grohman zase smaže ;-)

  • Hyena
    16:17 23.01.2018

    Rase: Stale ide o to, ze L3 bude vyrazne drahsi nez sucastne tanky zapadnej produkcie, pretoze bude mat vsetko naj. Francuzsko a ani Nemecko nebudu prilis hladiet na cenu za kus,ale budu chciet mat TOP technologie danej doby. L3 bude pre staty typu CR financne dostupne po 2050. A dovtedy ak si chceme/chcete uchovat tanky, bude sa musiet najst ine riesenie - najpravdepodobnejsie Leo2 A6/A7/A8, co si budeme hovorit. Zbytocne tu staviate vzdusne zamky v podobe Merkavy 4 ci dokonca Leo3 v ACR po roku 2030.

  • Jara
    21:20 22.01.2018

    Jirosi
    Já netvrdím že je možné mít dva členy posádky v tanku o velení tanku a vůbec velení vím prd, ale je pravda že to Němci u lea 3 proklamovali a předpokládal jsem že to půjde cestou jakou jsem popsal v předchozím komentu

  • Jara
    21:16 22.01.2018

    A omlouvám se za automatické opravy telefonu .....vždy se zhroutím z toho co jsem tady odklepnul

  • Jirosi
    21:16 22.01.2018

    Jara: To samé to Rase. Velitel co si čte úkoly od systému nevelí, nestřílí, nesleduje okolí, nekomunikuje s vyšším/nižším velením, ale čte si hlášení! Tedy vozidlo stojí/neprovádí primární činnost. Nebo vykonává tuto primární činnost, ale v tu chvíli už zase nezpravovává tyhle další výstupy.

    Zkuste si vypsat jen jaké úkoly by jste pro jednotlivé funkce požadovali, a pak ty ze kterými by mohli pomoci aktuální technologie.

    Př. Koordinace formace z dalšími vozidly. To by mohl řidič dělat pomocí display se zobrazením dalších vozidel v jeho blízkosti sám.

  • Jara
    20:50 22.01.2018

    Jirosi
    Pardon ještě dodám že ty úkony co jste poslal by vám v případě lea 3 odpadky měl by jste to pěkné naservirovane přímo před očima na centrálním panelu seřazené podle důležitosti a vy už se jenom rozhodnete

  • Jara
    20:47 22.01.2018

    Jirosi
    Ano souhlasim, ale oni to s tou dvoučlennou posádkou mysleli, tak že už by mohl být leo 3 na takové míře automatizace že bude možné mít dvoučlennou posádku. Znamená lo by to například to že systém zpracuje informace ze senzorů seřadí je podle důležitosti a velitely (posádce) předá jen ty důležité.... nebo by mohl po označení cíle sám dokončit palbu... takže něco na tenhle způsob u lea 3 čekám ostatně je to i směr budoucího vývoje.

  • Jirosi
    20:29 22.01.2018

    Rase: Proto plánují demonstrator, tedy jestli je to možné. Nikoliv seriovou výrobu. Dnes už ní potřeba to, až tak testovat na skutečných vozidlech. Testováni a kooperace se dají vyzkoušet na bojovém simulátoru.

    Jinak distribuované to mít může, ale v součtu musí za tu samou dobu stihnout stejný počet úkolů, nebo více. Jinak prohrává. A na 100% protože v boji se za druhé místo body nedávají!

  • Rase
    20:18 22.01.2018

    Hyena:
    Nevím jestli to víš, ale on i ten Leopard 2A7+ z novovýroby, stojí hrubě nad 10M. Leclerc výrobní série Tranche 11 stál 12,25M (!) Tedy pokud někdo říká ať koupíme nový tank (př. Leopard), tak já bych si radši počkal na tank nové generace. Klidně jen s modernizovaným ojetým západním MBT - pořád to totiž vyjde mnohem líp, ale není to na pořád. Získal by se tím ale čas a nemusel by se uspěchat nákup Leo 3. S provozem T-72M4CZ toho času už moc navíc nemáme

    Jirosi a MALI:
    tak předpokládám že osádka carmelu bude mít informace jinak distribuované, než osádka T-72 nebo T-55. Taky předpokládám, že Izraelci vědí co kutí. Sice dál spoléhají na Merkavy IV s čtyřčlennou osádkou i do daleké budoucnosti, ale taky je chtějí doplnit i tato lehčí vozidla. Asi jim zkrátka přišlo výhodné necpát čtyři lidi do MBT, ale tyto čtyři lidi radši šoupnout do dvou lehčích a menších "tanků" - které budou velké kamarády podporovat. není to náhrada za MBT a

    Opravdu nevím jak na tom Leopard 3 bude. Tohle jsem dal jen jako příklad jak může vypadat dvoučlenná osádka tanku. Pokud bude mít osádku 3 lidi, tak se něco v původním plánu pokazilo (OK) a pokud bude mít pouze 2 tak si na mě vzpomeňte že jsem to říkal :D

  • MALI
    19:34 22.01.2018

    To Rase:
    díky za odkaz na video, hezky se na to dívá, ale:
    1. Carmel není tank (má 40 mm kanón, ne 100 mm a více) mělo by to být spíš něco jako vozidlo palebné podpory pěchoty, nebo tak nějak...;
    2. IT technologie nejsou ještě tak daleko, aby byly schopné, konkrétně při bojích v zastavěných, nebo jinak nepřehledných oblastech, nahradit operátora zbraňových systémů (střelce) - jeho oči (byť sledující displej) a hlavně jeho mozek, který rozhoduje, kdo je/není nepřítel, to co bylo na tom videu je jenom něčí vize - ano, je možné, že k ní časem dospějeme, ale nebude to v blízké budoucnosti;
    3. Já, kdybych si měl pro boj ve městě vybrat mezi vozidlem, které bude mít na věži další dálkově řízenou zbraňovou stanici, byť s jedním operátorem navíc a vozidlem, kde bude jen řidič a velitel/střelec - tak si vyberu zcela určitě to první vozidlo;
    4. Souhlasím s tím, co Vám níže píše Jirosi - těch činností je pro toho velitele strašně moc najednou - vypadá to sice na pohled hezky - jako ve stíhačce 4. gen., ale co je možné realizovat na stíhačce, nebo vrtulníku, nebude tak úplně jednoduché realizovat funkční u pozemního vozidla, kde se může paralelně vyskytnout podstatně víc hrozeb, hlavně v nepřehledné bojové situaci.

  • Hyena
    17:32 22.01.2018

    Nech mi niekto vysvetli, preco by mal L3 stat ako novy L2? To je naozaj naivita. Az sa spusti vyroba L3 tak jedine staty, ktore si ich budu moct dovolit budu Nemecko, Francuzsko + par dalsich bohatsich severskych. Az uvidite tu cenovku 10M+ za kus, hned ACR prejde chut objednavat nove L3, lebo na to jednoducho nebudu peniaze.

  • Jirosi
    17:26 22.01.2018

    Rase: Někdy si vyzkoušej v praxi koukat se na za zoomovaný cíl, jedním okem a druhým sledování co dělají tvoji spolubojovníci vpravo a vlevo. Pokud by ti to přišlo na plnohodnotnou práci málo. Tak si přidej koukání do mapy, komunikaci z vyšším velením, případně sledovaná co sakra zrovna dělá nepřítel.

    Prostě těch činností je strašně moc, přitom opomenutí jediné tě může v bojí stát vozidlo i z osádkou, když budeš mít smůlu, tak všechny 4 jednotce. Za úsporu čeho?

  • Rase
    08:17 22.01.2018

    Jirosi:
    Já to pochopil tak, že velitel rovnou i označuje cíle (tedy v podstatě zastupuje střelce) a zbytek jede automaticky. Nemusí nic vypočítávat atd. tak neztrácí čas. V podstatě se tak z tanku stává něco jako bitevní helikoptéra - tam to funguje podobně. Vypadá to futuristicky, ale proč ne, pokud to bude fungovat.

  • Jirosi
    05:16 22.01.2018

    Rase: Oni sice píšou 2, ale celou dobu jsou tam vidět 3. Přitom jeden z těch dvou je řidič a druhý střelec. Takže je to vozidlo bez velitele.

  • Rase
    15:59 21.01.2018

    MALI:
    Právě dvoučlenná osádka byla zmiňována německou vládou už v roce 2015 a je to v podstatě jediný známý požadavek. Plán to tedy je, realita je otázkou. Už v 90.letech a později Bundeswehr testoval dvoučlennou obsluhu tanku (s upravenou korbou Leoparda). Dnes je elektronika a robotizace dál, tak reálné to je. Očekávám že půjdou cestou jako u Izraelského tanku Carmel. Tam má být osádka dvoučlenná + další místo (místa) pro nějaké specialisty a lidi dle potřeby. Klidně to tedy může být 2+1 (+ 1 nouzové místo). Tady je video:

    https://www.youtube.com/watch?...

  • Jonn
    14:02 21.01.2018

    A preco by SR a ČR nemohla uvazovat aj o Kórejskom tanku K2 .S Korejou mame dobré vzťahy majú u nás aj dost zavodov tak by bolo mozne nadviazať spoluprácu aj v tejto oblasti.

  • MALI
    13:36 21.01.2018

    To Jirosi:
    Ano Leclerc by byl stále jen dočasné řešení s tím, že časem by se musel nahradit. Ale cesta L2 podle mého názoru vyjde pro AČR nastejno, možná je ještě horší.

    To Rase:
    souhlasím s vámi, až na tu dvojčlennou obsluhu - Já pevně věřím v tříčlennou.

  • Rase
    12:22 21.01.2018

    Ono když koupíme ojetý Leclerc, tak ono hloubkové překopání (motor) by asi vyšlo jako výroba nového tanku. Vzhledem k tomu, že si myslím že Leo 3 bude nejspíš drahý jako nový Leo 2 / Leclerc - z kusové výroby, tak bych si asi taky radši počkal na nový tank nové generace. Ten tank na podvozku BVP by byl zajímavou volbou, ale tam jde o cenu a termín dodání, oproti novému Leo 3. Bojeschopností na tom asi budou obdobně.

    ps. řečem, že Leo 3 bude doposud nevídaný stroj nevěřím. Railgun a laser tam nejspíš nebude. čekám dvoučlennou osádku, stotřicítku v bezosádkové věži a jako pohon nějaký hybridní pohon (vodík asi ne) tak nejspíš klasický motor s pořádným elektromotorem a bateriema. Tedy tak nějak by to mohl být elektrický pohon s velkým APU :D

  • Jirosi
    11:42 21.01.2018

    Mali: Až na to že po roce 2040, by se CR stala jediným uživatel Leclrerku v 40.let staré modernizaci. Pokud by se tedy koupily v tom stavu jakém jsou. Což by nás posunulo přesně tam kde jsme teď. A opravdu mi přijde dost nepravděpodobné, že cena nových L3 by se v té době příliš lišila od rozdílu ceny dnešních nových MBT. Peníze na ně nebudou.

    Protože pak mi situace, kdy si teď nevíme rady z T72, vyměníme je za Leclerky a v roce 2040-45 na tom budeme úplně stejně. Při ceně L3/modernizaci Leclerku ve vlastní režii, nakonec zjistíme, že buď tanky zrušíme nebo nakoupíme L2. Nepřijde až tak nereálná.

  • MALI
    10:52 21.01.2018

    To Dušan:
    děkuji za upozornění, také nedoporučuji nějak zásadně předělávat Leclerc a zase jít "specifickou českou cestou"; i když v tom případě Belgie to nakonec dopadlo tak, že už nemají žádné tanky (takže mají po problému s jakoukoliv logistikou tanků).

    V případě tanků Leclerc bych rovněž doporučil buď provést jen "malou modernizaci" stávajících cílenou pro AČR (bohemizaci) - viz můj minulý příspěvek vztažený k tanku, nebo se svézt s modernizací těchto tanků pro francouzskou armádu, opět + nezbytná bohemizace, nic víc. Že bychom posílali do Afriky tankové jednotky - to si osobně nemyslím.
    Je ale třeba vidět, že pokud nakoupíme Leclercy, tak pro ně musíme koupit také vyprošťovací vozidla a kompletní logistiku (ale ta logistika by byla nutná i v případě L2A7EU).

    Ohledně leasingu Leo2A7EU - no, po zkušenostech s akceschopností EDA a vůbec EU, bych si fakt počkal, až reálně budou k dispozici (osobně tomu z více důvodů nevěřím a i kdyby to bylo reálné, tak bych to neviděl jako pro AČR bezkonkurenčně výhodné řešení, ale jako východisko z nouze).

    Můj názor k pořízení Leclercu vycházel z předpokladu, že se AČR rozhodne řešit problém T-72M4CZ nákupem plnohodnotných MBT. Osobně vidím jako rovnocennou možnost pořízení středních tanků na podvozku těžkých BVP (Lynxu, nebo Pumy, obojí s věží Rheinmetall, kterou tato firma plánuje tak, jak tak, vyvinout ve vlastní režii - tohle jsem si ani nevymyslel, ani nenašel na webu...). Tyto střední tanky by byly určeny pouze pro tpr. 7.mb (a pro ve vzdálenější budoucnosti plánovaný tp bychom už mohli počkat na L3). Výhodou je by mohl být víceméně společný podvozek s BVP 7.mb a o to levnější a jednodušší logistika. Navrhuji to jen jako jednu z vážných možností, je třeba o tom začít reálně jednat, pak si to propočítat. Možná, že to nakonec ekonomicky, nebo jinak nevyjde (tak tu myšlenku klidně opustíme a koupíme třeba ty Leclerky - papír nás zase tolik stát nebude), ale sakra zvedněme už konečně hlavu a přestaňme předjímat, že si nemůžeme dovolit být v něčem první.
    Mimochodem, stejné nebezpečí, že se pro AČR nic dalšího nekoupí, nám ale hrozí i v případě leasingu Leo2A7EU , nebo nákupu tanků Leclerc. Dokonce (jak znám naše české poměry, kdy se ze všeho, i z evidentně dobré věci, udělá politický problém, přes který pak z důvodu zaseknutí politických stran, nejede vlak) i v případě nákupů nových BVP.

  • Rase
    10:44 21.01.2018

    MALI:
    odpověděl jsem sice v jiném vláknu, ale něco trochu zmíním i zde. Jak píše Matesaax, Lynx je zkrátka jen posílený podvozek Marderu, osazený moderními doplňky, věží atd. Tyhle věci jsou ale dát prakticky na cokoliv s dostatečnou nosností.
    Pokud vy vyškrtnete Pumu, já vyškrtávám Lynx, tak z toho co zbyde jsem taky pro CV90CZ. U Wolfdogu nevěřím že bude představen v čas a neumím si představit výrobu takového počtu strojů (kde ?). ASCOD vypadá dost rozhrkaně, to samé CV90CZr.

  • Matesaax
    10:15 21.01.2018

    MAli:Tak on Lynx je také v základu starý Marder...
    Co se týká tanků,tak hlavní problém je to,že mezi všemi modernizačními programy jsou tanky až někde na konci..

  • MALI
    09:26 21.01.2018

    To Rase:
    Pokud vím, tak Wolfdog je stále ještě jen "artist impression", výrobce, který ještě nikdy nic takového neudělal, takže realita je podle mého názoru asi ve smyslu rčení: "Nikdo Vám nemůže splnit to, co Vám Zetor v případě Wolfdogu slíbí" (i když bych se celkem rád mýlil);
    Můžete prosím blíže rozvést Vaši větu: "Lynx si škrtám, jelikož je nutno všechno integrovat"?
    CV-90 bych ve výzbroji AČR asi viděl raději, než ASCOD 35 (pokud se smíříme s tím, že nemá modernizační potenciál). U CV-90 z představených strojů paradoxně ten s osádkovou věží (CV-90CZ) protože ten podvozek CZr byl de facto podvozek Armadillo pro Dánsko, nebo raději s věží UT-30 MK2 od Elbitu, ovšem jen v případě, pokud se výrobci povede odstranit nedostatky (kterých zrovna nebylo málo).
    ASCOD 35 bych nejen z důvodů technických, ale i na základě našich zkušeností s Pandury a především s přístupem firmy ("rýžovat, rýžovat, rýžovat"), viděl na posledním místě. Ano ASCOD 42, vyráběný jinou společností (GD UK), který nám nabídnut nebyl - to by byl jiný případ.
    Modernizované Mardery jsme již jednou odmítli - tak doufám, že napořád.

    S naší diskuzí na toto téma bych však doporučoval přejít do diskuze k článku Česko - německá spolupráce v oblasti obranného průmyslu, kde následně odpovím Jarovi.

  • Dušan
    09:23 21.01.2018

    To MALI: s těmi Leclercy pro AČR bych byl velmi-velmi opatrný. Když v Belgii končily Leo-1, tak se o nich jednalo a nakonec z toho sešlo, protože logisticky je Leclerc velmi náročný. Když si všimnete pozadí prodeje Leclerců do SAE, tak původně měly být Leclercy dodány s těmi francouzskými motory ale testy ukázaly, že se do tohoto prostředí nehodí a proto byla zvolena poměrně složitá cesta jej překopat do německého motoru MTU. A už zde bych docela zpozorněl.
    Francie nenasadila Leclerc, na rozdíl od Abramsů, Chalengerů nebo Leopard-2 ani v Afghánistánu (ano, možná že jen kvůli tomu, že neměla potřebu) ale představme si, že NATO znovu rozjede velkou zahraniční misi někde v Afghánistánu, Blízkém/středním východě nebo já nevím třeba v Severní Africe (povídá se třeba o Libyi) a AČR tam bude muset poslat tankovou četu nebo rotu. Kdo pak nám s těmi Leclercy pomůže?
    Vozidlo je to samozřejmě vynikající, na středoevropském bojišti bez problémů, ale lepší by bylo mít tank, který už v okolí u sousedů je, tj. Leopard 2 který má navíc propracované a standardizované jednotlivé modernizační balíčky a v rámci LEOBEN se AČR může ve svých "tankových potřebách" daleko lépe realizovat než vyjednávat z pozice "malého-vzdáleného" s Francií.
    Určitě bych nešel do nějakého předělávání Leclercu jak tu někdo zmiňoval s německými součástkami, míněno motor, kanon z Leopardu 2 apod. Z toho by pak vznikl takový kočkopes, který se opět logisticky v průmětu deseti-dvaceti let stane pro AČR noční můrou (jako by nám nestačila zkušenost s T-72M4CZ, byť myšlenka to původně také nebyla technicky až tak špatná).
    Raději než Leclerc bych využil nabídku EDA na leasing Leopardů-2A7EU (článek tady v AN o tom dříve vyšel) do doby, než bude Leo-3 s tím, že v rámci sdílení schopností armád NATO bychom částečně využívali logistické zázemí v Německu (jako to má u Leo-2 např. Holandsko). To bych viděl jako nejrychlejší, nejefektivnější a hlavně nejlevnější řešení pro naše tankisty a také jako nejpřirozenější možnost přechodu (technicky/logisticky) na nové Leo-3. Je samozřejmě otázkou, zda nový Leo-2A8 - pokud tedy bude mít ten automat by nebyl na leasing lepší, nebo jestli vůbec bude k mání, popřípadě zda o tuto verzi budou mít v samotném Bundeswehru zájem.
    Druhou cestou by pak bylo to BVP se 120 mm kanonem, ale zde se opravdu bojím toho, že jednak bude AČR "zase v něčem první" a pak, že by nám hlavně v dalších ca 40-50 letech naši politici žádné další skutečné tanky nekoupili - což jak se zde asi všichni shodneme by vůbec nebylo dobře.

  • Jara
    23:20 20.01.2018

    Je to pořad dokola... nákup techniky není jen o typu( jde i o průmyslový a ekonomicky aspekt)
    Z toho co víme z veřejných zdrojů nám Němci v případě volby ceny nabízejí i velice zajímavou spolupráci, uvedu například přenos technologie výroby pancéřování a zapojeni našeho průmyslu i do ostatních jejich programů .... a proč to nenabízí k lynxu? To je jednoduché to je vozidlo na obchod ( stejne jako Cv90, ascood) nema ho bw a proto není pro Němce perspektivní.
    Wolfdog ? A co v tom bude za kánon, SŘP, powerpack??? (Všechno budem stejne kupovat z Německa )
    A navíc všichni výměně že je puma i zdaleka nejlepší.
    A MALIho argument že velitel čety pojede v Land roveru... no ten je trochu mimo (velitele v bw taky asi nebudou chodit pěšky .....)

  • Rase
    23:01 20.01.2018

    MALI:
    já vím, ale čím dál víc, když nad tím přemýšlím, tak pokud nebude Puma (pokud tedy opravdu nevyhovuje požadavkům) tak jsem spíš pro ten Wolfdog. Přeci jen konstrukčně to je očividně zvětšená Puma. Problém ale je v tom, že ve výsledku klidně může být dražší než Puma, kvalita je otázkou a hlavně kdy by byly dodané. Bude to sice "české vozidlo", ale musíme počítat s přehnanou cenou. Konstrukčně se mi ale líbí - právě tím že se hodně inspiruje Pumou. Lynx si škrtám, jelikož je nutno všechno integrovat, KF41 je hudba budoucnosti (navíc neověřený atd.) a všechno bude nutno integrovat (to i Wolfdog). Zbývá tedy CV90 a ASCOD. Nejsem nadšený z obou, ale asi si je taky umím představit. Pokud nám jde o cenu, tak koupíme Mardery z přebytku BW - dřív než nás předběhne Litva, a můžeme si odškrtnout položku "nová BVP" a hlavně - ušetřit (což je dnes moc cool). Marder sice není nic moc, ale tak nějak mi přijde na úrovni CV90, ale nehraje si na moderní mašinu.
    Trochu jsem se zasnil, ale osobně to beru tak, že pokud MO z nějakého důvodu vyškrtne Pumu, tak se bude vybírat jen z CV90 a ASCODu. Vzhledem k loby ze strany BAE, bych si vsadil na úspěch CV90. Brečet kvůli tomu nebudu, lepší než současný stav, ale bude to "nevalné" :))

  • Jara
    18:40 20.01.2018

    Petres
    Bohužel nic k odpružení Leclercu nemám, takže se můžeme jen domnívat, ale sám za sebe bych řekl že se mi zda pravděpodobnější užití hydropneumatiky i jako pružin tedy komplexních pruzicich jednotek stejne jako třeba puma. ( Francouzi s tímhle mají velké zkušenosti) je to však můj názor,podložit ho nemůžu,sámotneho by mě to zajímalo.
    A ano možné je ze nádrže se přidávali kvůli požadavku SAE pak by mě tedy zajímalo jestli by bylo nutné zvětšovat zadní část jen kvůli instalaci europowerpacku ? Nemáte nějaký zajímavý zdroj jako v případě spotřeby?

  • MALI
    16:57 20.01.2018

    "Záchranu" tankového vojska AČR nákupem tanků Leclerc vidím v současnosti jako nejlépe a hlavně nejrychleji průchodnou cestu (v případě, pokud se AČR rozhodne pro nákup plnohodnotných MBT). Je to však podmíněno tím, že by nám Francie část svých uložených tanků prodala. Zatím, pokud vím, se o tom ani nejednalo, ale co není, může být. Rozhodně by to byla podle mého názoru smysluplnější cesta, než nějaká dílčí modernizace (v podstatě prodloužení agónie) T-72M4CZ, nebo vize uvažující s ukrajinským, nebo srbským tankem.
    Osobně si myslím, že pro AČR by postačovalo vyjít i ze stávajícího tanku Leclerc a (podle souhrnného technického stavu) modernizovat jen dílčí komponenty, minimálně by se musely vyměnit radiostanice, terminály BMS, s tím interkom a datové sítě vozidla. Do SŘP bych zcela určitě systémově nesahal, jen osadil nové senzory zaměřovacích a pozorovacích systémů (Francouzi je umí dobře) a dal nový český přístroj řidiče.
    Teprve v případě dostatku peněz (což bude v ČR vždy problém) bych teprve potom uvažoval o euro powerpacku (i když ta spotřeba, jak uvádí petres, je děsivá, asi by to šlo při současných technologiích efektivně řešit hybridním pohonem, ale to by byl další vývoj, což by bylo v případě počtů těchto tanků pro AČR chimérou), dále pak s novým kanónem a SŘP nejlépe se 120 mm TK Rheinmetall L55, nebo se odvázat a jít už rovnou do 130 mm TK (ale to by už pak byla cena takové modernizace asi hodně vysoká, takže ve výsledku by se to u nás zase zrušilo a AČR by zůstaly ty skoro nefunkční T-72M4CZ). Proto bych se raději držel při zemi.

    To Rase:
    je to sice trochu OT, ale:
    1. souhlasím s Vámi, že u našich generálů a plukovníků na GŠ AČR jsou koncepční úvahy silně ovlivněné za a) bývalou východní doktrínou, k tomu Já ještě doplňuji za b) konfliktem v Afghánistánu a nic mezi tím. Jenže na rozdíl od Vás si nemyslím, že je to právě v technických požadavcích na BVP (ale například ve skladbě variant nových pásových bojových vozidel, o jejich počtech, taktických úkolech a způsobu jejich plnění - když už tedy dáváte jako příklad ta nová BVP). Mimochodem, těch 11 osob v pohodě převeze například Tulpar (i když ten je pro nás v současnosti už politicky out), nebo KF31 s bezosádkovou věží a to nemluvím o Namer s věží od IMI, dokonce by se ti lidé vešli i do CV-90 CZr, ale tam už jen na převoz; jak vidíte, pokud dáte bezosádkovou věž, tak to jde (to, kdyby jste si takový stroj nedovedl představit).
    Nezlobte se na mne , ale mě zase přijde jako naprostá pitomost, abych si do BVP posadil družstvo a velitele čety za nimi pak nechal jet v čem? - v Land Roveru, nebo v Ivecu? To by pak brzy musel pěšky, nebo by spíš brzy nebyl vůbec. Proto je požadavek na to, aby bylo v novém pásovém BVP jedno plnohodnotné pracovní místo pro VČ/ZVČ podle mého názoru plně oprávněný - to už máte dvě vozidla z čety, které potřebují mít větší přepravní kapacitu o minimálně jedno místo. Ty další dvě pak mají rezervu, kterou lze využít například pro výnosný PTRK a zásobu munice.
    K rozměrům vozidel: Pokud jste někdy jel v BVP-2, tak mi jistě dáte za pravdu, že toho místa na materiál družstva tam moc není, nehledě k tomu že má v podstatě nulovou protiminovou ochranu, vlastně tam ani není pořádně místo pro průměrně vysokého člověka. Dále: ERA musí mít ze svého principu určité rozměry - o to se také zvětší silueta vozidla - tohle je zrovna případ Pumy. Pokud chcete dodržet určité bezpečnostní a ergonomické požadavky, tak musíte to vozidlo nevyhnutelně zvětšit.

  • petres
    11:16 20.01.2018

    Souhlasím, že motor Leclercu je velmi zajímavý technický počin. Bohužel to vypadá, že jeho slabinou bude nižší spolehlivost (mj. asi daň se vysoké přeplńování) a vyšší měrná spotřeba, pohybující se v úrovni mezi klasickým dieslem a turbínou Abramse.
    Jako podklad k tomuto tvrzení mám mimo jiné zajímavé švédské stránky týkající se švédského výběru nového tanku před cca 25 lety (který nakonec vyhrál Leopard 2). Údaje se samozřejmě vztahují k verzím tanků z oné doby.

    spotřeba paliva (předpokládám podle velikosti, že jde o spotřebu v nejtěžším terénu)
    Leclerc Leopard 2 M1A2
    138 litrů / 10 km 72 litrů / 10 km 148 litrů / 10 km
    http://www.ointres.se/projekt_...

    Co se týká spotřeby paliva a velikosti nádrží, myslím že důvodem větších nádrží provedení Leclercu pro SAE je požadavek na větší dojezd, protože MTU883 má nižší měrnou spotřebu než motor SACM.

    Ještě přidám akceleraci:
    0 - 32 km/h za 5,5 s SACM (Wärtsilä Uni) Diesel V8X 1500
    0 - 32 km/h za 6 s MTU 883
    u T-72M4 CZ je uváděno zrychlení z 0 na 32 km/h do 10 s 

    Docela mi mne zajímaly relevantní údaje k odpružení Leclercu. Byť se uvádí obecně hydropneumatické odpružení, realita je zřejmě taková, že se jedná pouze o pomocné jednotky ke klasickým torzním tyčím, výrobcem je firma SAMM. Takže to není jako u K2 nebo Type 10, kde lze výrazně měnit světlou výšku, nebo tank různě naklánět.

  • Jara
    10:07 20.01.2018
    Oblíbený příspěvek

    Tak,trochu jsem zapátral, co se tyče powerpacku pro Leclerc, aby se mohl použit europowerpack musí se prodloužit zadní část korby dělalo se to u saudskych Leclercu originální motor je V8 16,5 litru a v europowerpack má motor V 12 o objemu skoro 28 litru. Větší zdvihovy objem bude asi i důvod proč se do saudskych tanku dávali větší nádrže.
    Ale velice mě zaujalo jakým způsobem dostali 1500 koni z motoru o objemu “jen” 16.5 litru. Turbodmychadlo je u toho motoru velice zajímavé je to totiž zároveň i plynová turbína takže když motor stojí muže běžet jen turbodmychadlo které má vlastní spalovací komoru a je tedy využíváno i jako APU k napájení elektro,pri nebezicim motoru. Další vlastnost tohoto turbodmychadlo je ALS takže motor na volnobehu je natlakován tím ze turbodmychadlo se roztoči pomoci vlastní spalovací komory. A výkon ? Ten motor má boost 7.5 bar!!! V8 16.5 litru 1500 koni a max kroutak diky ALS hned jak řidič zavádí o plyn.... ten origo powerpack je umělecké dílo

  • Rase
    23:01 19.01.2018

    Jediné co generální štáb AČR dovede, je že se snaží požadovat schopnosti sovětské doktríny od Západní techniky. Je to vidět u vrtulníků a vlastně i požadavků od BVP. Ve výsledku je pro nás Puma moc malá, tak budeme chtít velký vnitřní prostor a cool zbraňovou stanici, ale z vnějšku to bude autobus, což se nám ale nelíbí - sme zvyklí na BVP-2 které je krásně malinké a kompaktní. Nikoho tak nějak nenapadlo vybírat z toho, co je na Západě k mání. Požadavky AČR splňuje Lynx 41 nebo Wolfdog, což jsou ale mašiny, které ještě nikdo neviděl a opravdu to budou autobusy. Osobně jsem se ohledně toho s MALIm párkrát rafl (byť má pravdu) ale když AČR bude chtít vezený výsadek 6 + cca 10 nouzových míst (kdyby potřebovala popovést školka dětí), tak co z toho bude - akorát nic nebo kočkopes. Mě tedy koncept 3+6+2 přijde jako absolutní pitomost. Bylo by super aby to nový stroj uměl, ale neumím si ho představit. Pokud sundáme věž, tak je to v pohodě, ale s věží to zkrátka nejde.

  • PavolR
    22:32 19.01.2018

    Jara: Garantujem Vám, že tú stovečku Armat by ešte dlho neposlali nikam, kde by sa mohlo strieľať ostrými. Budú si ich (a ich parametre) chrániť ako oko v hlave. :-p
    Prinajmenšom prototypy 152mm kanóna zrejme mali už v čase projektu T-95.

  • Jara
    22:07 19.01.2018

    Jen tak pro zajímavost Rusové prý budou mít do roku 2020 100 armat, takže by jsme to tankové vojsko neměli podceňovat .... taky jsem našel výzbroj bude tvořit kánon 125mm nebo 152mm 2A83? Takže oni už ten kánon opravdu mají?

  • petres
    16:54 19.01.2018

    K té diskuzi o požadované velkosti mechanizovaného družstva. AČR zůstane u 6- členného. Jde o to, že ty další 2 poptávaná místa (a nyní budu citovat MALi jako insidera)
    "... Ten požadavek AČR na ta 2 místa nejsou nouzová místa - je to požadavek na jedno pracoviště VČ/ZVČ + jedno plnohodnotné přepravní místo pro blíže neurčeného specialistu (žádná nouzovka). Podle mého názoru by to dokonce mělo být pracovní místo - perspektivně pro operátora UxS. "
    Takže věc se má takto. Není to prostě o velikosti mechanizovaného družstva, ale o potřebě přepravovat další osoby.

    A zpět k tématu článku. Zajímavé by bylo, pokud by AČR Leclerci koupila a při modernizaci by je chtěla bohemizovat tím, že by je germanizovala :-), tzn. např místo původně finského motoru SACM (Wärtsilä Uni) Diesel V8X 1500 a převodovky SESM ESM-500, by se instaloval EuroPowerPack, jako je v tropické verzi Leclercu - MTU 883 a převodovkou Renk HSWL 295 TM a případně ho osadit německým SŘP. Minimálně z důvodu snížení závislosti na Francii v klíčových komponentech. Tento výsledný tank porovnejte s jihokorejským K2 - z hlavních komponent bude sice rozdíl v kanonu Rheinmetall/GIAT, ale jinak si budou tanky velice podobné (dokonce i hmotností a vzhledem). Chci tím říct to, že i když pro mne jsou Francouzi nedůvěryhodný partner a Korejci zase daleko, můžou být možnosti, jak i jejich tanky by si zachovali bojeschopnost za použití osvědčených dílů (ne žádné experimenty) od spolehlivějších partnerů.

  • Clanek
    16:18 19.01.2018

    Omlouvam se, nez jsem dopsal Luky to napsal za me.

Stránka 1 z 2