Francie modernizuje tanky Leclerc

Foto: Francouzský tank Leclerc. / Daniel Steger, CC BY-SA 2.5
Francouzský tank Leclerc. / Daniel Steger, CC BY-SA 2.5

Francie v rámci ambiciozního programu Scorpion pozemních sil modernizuje tanky Leclerc. Od roku 2020 projde modernizací všech 200 tanků Leclerc a 18 odtahových vozidel DCL (Dépanneur du Char Leclerc).

Hlavní údernou sílu francouzské pozemní armády tvoří 200 tanků Leclerc. Další 206 vozidel je pro případ válečného stavu uloženo ve skladech.

Hmotnost tanku je 54,5 až 57,4 tuny (podle verze). Hlavní výzbroj tvoří 120mm kanón GIAT CN120-26/52 a spřažený 12,7mm kulomet, doplňkovou pak jeden kulomet ráže 7,62 mm. Dieselový motor o výkonu 1100 kW (1500 koní) dokáže vozidlu udělit maximální rychlost 71 km/h.

V rámci programu Scorpion (Synergie du COntact Renforcé par la Polyvalence et l'InfovalorisatiON) podepsal francouzský úřad pro vyzbrojování (Direction générale de l'armement) smlouvu na modernizaci všech tanků Leclerc a všech odtahových vozidel DCL se společností Nexter. Cena smlouvy dosahuje 330 milionů euro.

Modernizovaná vozidla označovaná jako Leclerc R (Leclerc Renové) a DCL R zůstanou ve výzbroji francouzské armády až do roku 2040.

Foto: Leclerc R dostane také blogy reaktivního pancíře proti kumulativním stÅ™elám. / NexusLeclerc R dostane také bloky reaktivního pancíře (zeleně) proti kumulativním střelám. / Nexter

V polovině minulého roku řekl prezident firmy Nexter Philippe Burtin, že modernizace „umožní tanky provozovat na nejvyšší operační úrovni." Cílem modernizace je především zvýšení balistické ochrany, zvětšení palebné síly a digitalizace věže.

Modernizace probíhá souběžně s vývojem nových kolových bojových vozidel pěchoty EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) a kolových transportérů VBMR (Véhicule Blindé Multi-Role). Především s bojovým EBRC má modernizovaný tank Leclerc R sdílet řadu bojových elektronických systémů.

Všechny vozidla najdou místo v rámci společných taktických skupin GTIA (Groupement Ractique Interarmes). Skupina GTIA je uskupení velikosti pluku, které v sobě kombinuje společné jednotky francouzské pěchoty, mechanizovaných jednotek, dělostřelectva, kavalerie nebo ženijního vojska.

Jádro budoucích GTIA Scorpion skupin vytvoří modernizované tanky Leclerc a vozidla EBRC a VBMR. Celá skupina a všechny vozidla získají také nejmodernější velitelské, kontrolní, komunikační, počítačové, zpravodajské, sledovací a průzkumné systémy C4ISR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance).

Zdroj: Defense-Update

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Americké tanky cvičí v Polsku a Pobaltí

V Polsku a Baltských státech od konce záři působí v rámci operace Atlantic Resolve jednotky 1. ...

Ruská armáda modernizuje tanky T-72

V současné době páteř ruských tankových vojsk tvoří typ T-72. Díky zpoždění se zaváděním nového ...

Leopard 3: Německo vyvíjí nástupce tanků Leopard 2

Německý parlament schválil přidělení financí k programu vývoje nového hlavního bojového tanku ...

Tank zasažen – co se děje po zásahu tanku, část 5.

V pátém díle Jarosław Wolski na webu Dziennik Zbrony si bere na paškál americký tank M1/M1A1/M1A2 ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • jobr23
    13:36 22.03.2015

    U tohoto tanku mne zaráží jedna věc. Pozorovací a zaměřovací optika, která je vystavena možnému zásahu pěchotními zbraněmi. Když bude tank používán k boji v otevřeném terénu s možností rychlého pohybu, bude to jinak. Ale jak tomu bude při boji v městských částech, ulicích a podobně, kde řada zručných odstřelovačů dokáže tank vyřadit z boje pouze zničením pozorovací a zaměřovací optiky. Je sice pravdou, že sebou vozí exponované díly jako náhradní, ale tank se musí prostě z boje sám stáhnout. Zde na tomto kanále jsou záběry z bojů tanků v Syrských městech, u některých i s doprovodem. Opravdu tady si lze klást otázku, jak by v takovýchto podmínkách obstál jakýkoliv tank. Stojí to za prohlédnutí. Naleznete tam i odpovědi na řadu otázek. https://www.youtube.com/user/n... příp: https://www.youtube.com/result...

  • Kozlus
    22:15 16.03.2015

    To jo - pokud si teda spravne pamatuju, ze posledni modernizace se se vsim navesenym vybavenim motaji nekde okolo 65 tun...

  • pet.rok
    22:00 16.03.2015

    ja som nasiel info o 2 tonach "odlahcenia" pri M1A3 nie o 10t. to vyzera realnejsie.

  • RiMr71
    21:24 16.03.2015

    K té ceně - ono je to v článku dost nejasné:

    "Do roku 2020 projde modernizací všech 200 tanků Leclerc a 18 odtahových vozidel DCL"

    "Hlavní údernou sílu francouzské pozemní armády tvoří 200 tanků Leclerc. Další 206 vozidel je pro případ válečného stavu uloženo ve skladech."

    "smlouvu na modernizaci všech tanků Leclerc a všech odtahových vozidel DCL"

    Tak ta cena je za "všech" 200 nebo za všech 200 plus ty úloženky?

  • Kozlus
    20:57 16.03.2015

    Odlehcit tank o 10 tun pri zachovani urovne ochrany? Toho uz rovnou muzou zacit delat znova, ne? Protoze to musi byt velmi dusledny zasah do cele konstrukce, teda nahrazeni spousty konstrukcnich dilu.

  • jj284b
    19:29 16.03.2015

    btw, lahsi koncept tanku ma svoje (samozrejme) vyhody a dalsi vyvoj sa smeruje prave tymto smerom. Aj napr Abrams by mal vo verzii M1A3 prejst odtucnovacou kurou, uvazuje sa dokonca o znizeni hmotnosti na povodnu vahu (55t), co vdaka modernym materialom by malo byt mozne pri zachovani rovnakej urovni ochrany.
    ako to bude naozaj, uvidime az ked sa zacne s modernizaciou, no kazdopadne Americania planuju prestavat velku vacsinu tankov na novy standard M1A3

  • Muž, co zírá na kozy
    11:15 16.03.2015

    Skelet: Samozřejmě, žádné předražené marže dodavatelů subsystémů v řádech stovek procent přece neexistovaly. Tím nechci tvrdit, že v principu nemáte pravdu, jen bych byl opatrný na slovní spojení "jen a pouze" ;)

  • skelet
    22:33 15.03.2015

    je to OT, ale nedá mi to... jednotková cena T-72M4Cz byla tak vysoká pouze a jen z toho důvodu, že všechny vývojové náklady byly vraženy ne do 300 tanků jak bylo počítáno, ale do pouhých 32tanků. Ze stejného důvodu vyletěla tak vysoko cena B-2, F-22 a dalších programů.

  • Petr M
    22:09 15.03.2015

    Jura99, to asi trochu ano, ale není možné, aby nás modernizace jednoho starého stroje stála tolik, co stojí 2 nové tanky...

  • pet.rok
    19:56 15.03.2015

    petres: pekne cuty.
    som pre istotu dohladal este ten udaj o vezi M1A2 lebo som si nebol isty pamatou :). Pamat sice v poriadku bola ale bol to udaj v "americkych" (short ton) tonach a teda metricky je to 24,4 t.

  • petres
    19:23 15.03.2015

    úplně dole v odkazu Abrams

  • petres
    19:18 15.03.2015

    přidám jeden odkaz
    http://www.tank-net.com/forums...
    kde v dolní části je dobře schematicky znázorněno uspořádání jednotlivých komponentů na tanku Leclerc zejména ve věži.

  • stroup
    19:10 15.03.2015

    petres: když se tu bavíte o váze věže s tím že by mohla mít téměř stejné pancéřování jako Leopard.. tady je snímek (nekvalitní) jednoho z prototypů Leclercu s věží které je velmi podobná právě věži Leopardu2 http://mainbattletanks.czweb.o...

  • petres
    19:01 15.03.2015

    pet.rok dík za údaje o váze věží. Údaj k M1A2 jsem nevěděl, u Leclercku jsem již dříve zaznamenal různé údaje od 18 do 20,5 t (je možné, že jsou to různé serie lišící se pancéřováním). Podle váhy se tedy dá říci, že Leclerc by mohl mít srovnatelné pancéřování věže jako Leopard 2, i když jsem zaznamenal názor, že věž Leclercu je z boku méně odolná (samozřejmě i při totožné váze jsou možné kvalitativní rozdíly dané jiným složením a sklonem pancéřování). Ještě zajímavost věž pro nerealizovaný slovensko-francouzský projekt T-21 (použita odlehčená z Leclercu včetně 120 mm kanonu a autoloaderu, ale se sníženým počtem nábojů) modernizace T-72 měla vážit kolem 15 t. Věž T-72 novějších verzi údajně váží kolem 13 t, starších kolem 11 t.
    Byl tu zmíněný japonský Type 10, je také lehčí konstrukce váhově zrovnatelný s ruskymi typy, váží plně vybavený 48 t. Zde je možná část úspory váhy připsána na vrub kompaktním rozměrům, ne na úkor kvality a síly pancéřování. Je totiž široký pouze 3,24 m, což je znatelně méně, než jakýkoliv MBT západní, ale i ruské konstrukce. Jenom se mi nepovedlo dohledat délku korby bez kanonu, pro kontrolu toho, jestli o co má méně na šířce nepřibylo na délce samotné podvozku, ale podle počtu pojezďáků - 5, mi to nepřijde. Je otázka, kolik prostoru v tomto japonském typu by měla osádka evropského vzrůstu.

  • stroup
    18:34 15.03.2015

    Petr.svetr.: V té modré krabici je uložena munice, je oddělená pancéřovou přepážkou od prostoru osádky věže a nahoře má takové ty panely co v případě výbuchu munice odletí a uvolní tak výbuch vně tank.. stejný princip používá třeba Abrams (část zásoby munice je umístěna i v trupu tanku, vedle řidiče a do zásobníku automatického nabíjení se musí v případě potřeby přeskládat).

  • Borek
    18:22 15.03.2015

    Předem se omlouvám za možná debilní dotazy. Ale článek není až tolik obsáhlej, tak třeba ho doplní diskuze. Ví se něco víc o dynamický ochraně v tom upgradu? Překvapilo (by) mě, že FR tank nic takového nemá. Ale na wiki nějaká zmínka je, jak to tedy je?

    A druhý dotaz, je někde obsáhlejší článek o dynamický ochraně T-72M4CZ ve srovnání s jinými? Moc jsem toho nenašel.

    díky

  • stroup
    17:56 15.03.2015

    Vestly:
    pokud je mi známo tak T-72B3 modernizovaný a zaváděný do výzbroje ruské armády má původní motor.

  • Yvan
    17:52 15.03.2015

    Promiňte, ale tenhle článek je úplně o ničem.....

  • Vestly
    17:49 15.03.2015

    stroup: Silno pochybujem s tou M4CZ. M-95 Degnan, resp. M-84D je na tom takmer vo vsetkych smeroch lepsie. B3 sa postupne menia, novsie maju v porovnani so starsimi Sosnu, novy motor atd

  • petr.svetr
    16:30 15.03.2015

    Nevíte co je to ta světle modrá krabice na věži vzadu ? (obr. 2)- neni vůbec chráněná,že by munice?

  • stroup
    15:57 15.03.2015

    Co se týče porovnání "těžkých" (Leopard, Challenger..) s "lehkými" tanky (typicky T-72) bych vycházel z předpokládaného použití, těžké, odolné stroje v menších počtech ( západní armády) se, podle mě, více hodí pro obranné boje. Lehčí tanky ve větším množství zas pro útok. Jako takové (čistě útočné) byly nakonec třeba T-72 konstruovány od samého počátku.

    A ještě dodám že česká modernizace T-72 je nejspíš nejlepší na světě, překonává i do ruské armády zaváděné T-72B3.. to že jich bylo nakonec modernizováno jen 30 místo plánovaných 300 kusů je dle mého škoda, konečnou cenu na kus by to výrazně snížilo...

  • Jura99
    15:47 15.03.2015

    Petr M: víme, že modernizace T-72M4CZ nebyla cenově příznivá, ale v rámci objektivity, ten tank se předělával skoro celý. Pohonná jednotka s převodovkou, balistická ochrana, řízení střelby, ... a cena by při více ks vyšla lépe.

  • Petr M
    15:30 15.03.2015

    Ta cena je docela úsměvná...
    ČR, celkové náklady modernizace 30 tanků T-72, cena 6,5 miliardy Kč,
    Francie, modernizace 200 tanků Leclerc a 18 odtahových vozidel, cena 9 miliard Kč.

  • pet.rok
    15:20 15.03.2015

    Sgt Murphy: ved o to mu prave ide. stvorclenna posadka nezaklada novu bojovu kategoriu alebo neprinasa nejako nove bojove schopnosti. Okrem Merkavy samozrejme, ta ma vdaka priestou pre vysadok schopnost niest si pechotu.

    Petres: obavam sa ze bude tazke zhodnotit stupen ochrany ci ine schopnosti z dostupnych informacii.
    usporu hmotnosti si viem predstavit v pouziti hydropenumatickeho pruzenia za cenu vyssej zlozitosti a ceny, dalej pouzitie nizsieho podielu oceli v sasi a pancierovani, vyssieho pouzitia kompozitov a lahkych zliatin a zmenseni opancierovaneho priestoru.

    pre porovnanie veza leclerc vazi 20t, leo2A6 ma 21t, M1A2 ma 27t (ak ma neklame pamat)
    do zoznamu by som pridal este aj Type 10, tam mi pripada uvedena hmotnost az neuveritelne nizka

  • petres
    14:54 15.03.2015

    jasně, toho jsem si vědom, a proto se ptám. Tank s 3-členou posádkou a autoloaderem bude mít menší vnitřní prostor, vnější rozměry se zas tak neliší.

  • Sgt Murphy
    14:19 15.03.2015

    petres: háčik je zrejme v tom že porovnávate ľahšie tanky s osádkou o troch a ťažšie tanky o štyroch členoch posádky. Merkava má navyše priestor pre výsadok.

  • petres
    12:38 15.03.2015

    Jedna otázka (přesunutá sem od tématu "Tank zasažen – co se děje po zásahu tanku, část 5.", protože zůstala nezodpovězená a přijde i u tohoto článku k věci) na jj284b případně někoho jiného znalého věci. Jak je hodnocena (samozřejmě vím, že přímé porovnání chybí, takže je to spíše teorie) odolnost a ochrana posádky lehčích tanků západní konstrukce (což je cca 55 t) např. Leclerc ( i s městkým kitem AZUR či s touto modernizací) nebo K-2 Black Panther proti těm těžším (62,5 t a více) Leopard 2A6, Challenger 2, Abrams M1A2, Merkava IV? Dá se odhadnout, jestli dorovnají jejich jiné vlastnosti jako obratnost (lepší poměr váha/výkon), odpružení, a hlavně řízení palby+datové propojení tankové jednotky čili vyhledávání cílů a přehled na bojišti (vybavení bude asi mimo menšího počtu vyrobených kusů hlavní důvod, že tyto dva typy Leclerc a K-2 jsou nejdražší vyráběné tanky) případnou menší odolnost? Přijde mi trend konstrukce těchto dvou tanků perspektivnější pro moderní bojiště, otázka je ale spolehlivost této techniky.

  • Sgt Murphy
    12:00 15.03.2015

    Bodie, celé sú to len domnienky o tom koľko by to asi tak mohlo byť približne... Tie údaje tam nie sú presné, navyše sú to domnienky o Series 1, 2 alebo XXI ? Leclerc totiž pribral od svojej pôvodnej verzie 2,9 tony, aj M1 Abrams nemá tak isto silný pancier vo všetkých verziách M1 (M1IP atď.) M1A1 (Baseline, M1A1HA, M1A1HC, M1A1FEP atď.) M1A2 (Baseline, M1A2S,M1A2SEP,M1A2SEP v2 ...)

  • Bodie
    11:22 15.03.2015

    Na steelbeasts je model toho, jak vypadá pancéřování Leclerca:

    http://i.imgur.com/o1bVJJj.jpg...

    Nevíte o jeho pancéřování někdo víc, protože mně se jeho pancéřování zdá dost slabé.