Francie nakupuje modernizované stíhačky Rafale

Francie nakupuje modernizované stíhačky Rafale
Dassault Rafale / Alan Wilson; CC BY-SA 2.0 (Zvětšit)

Podle nizozemského webu Scramble Magazine Paříž u firmy Dassault Aviation objednala dalších 28 vylepšených stíhaček Rafale za dvě miliardy euro. Zároveň Paříž oficiálně spustila vývoj nejnovější verze Rafale F4, která bude dostupná od roku 2024.

První let demonstrátoru stíhačky Rafale se uskutečnil již v roce 1986 a stíhačka vstoupila do výzbroje francouzského letectva v roce 2001. Celkově francouzské ministerstvo obrany objednalo 180 jednosedadlových Rafale C, dvousedadlových Rafale B a jednosedadlových námořních Rafale M.

Do konce minulého roku francouzské letectvo a námořnictvo převzalo 152 stíhaček Rafale B/C/M a poslední stroje z původní objednávky převezme v roce 2024. Podle tiskových materiálů Dassault Aviation flotila francouzských stíhaček Rafale nalétala již 270 000 hodin z toho 40 000 hodin v bojových operacích (především v Africe).

Mimo to celkem 96 stíhaček Rafale (73 zbývá k dodání) objednal Egypt, Katar a Indie. Za pozornost však stojí pomalé tempo dodávek pro francouzské letectvo v letech 2017 až 2018, dané potřebou uspokojit především zahraniční zákazníky. V roce 2017 firma Dassault Aviation vyrobila devět stíhaček Rafale, z toho pouze jednu pro francouzské letectvo, v roce 2018 to bylo 12 letounů, z toho pouze tři pro domácí letectvo. 

Poslední objednávka 28 stíhaček Rafale nejnovější verze F3R má již obsahovat některé prvky vyvíjené verze F4. Mimo to na verzi F3R budou modernizovány všechny stíhačky Rafale ve francouzských ozbrojených silách s tím, že prvních deset stíhaček Rafale F3R převzalo francouzské letectvo v minulém roce.

S nejnovější objednávkou Francie získá celkově 208 stíhaček Rafale, z toho letectvo 160 a námořnictvo 48 stíhaček Rafale. Ve všech případech půjde o letouny verze F3R s rozšířenou schopností vést boj vzduch-vzduch, vzduch-země, včetně schopností použít jaderné zbraně. 

Verze Rafale F3R získala nový radiolokátor RBE2 s aktivním elektronickým skenováním AESA (Active Electronically Scanned Array) a možnost použít nejnovější zaměřovací / průzkumný kontejner Thales TALIOS.

Rafale F3R mohou používat především střely středního dosahu Meteor s doletem více než 100 km. Při použití balistické dráhy letu, kdy je střela odpálená směrem nahoru a následně letí po balistické dráze je dolet střely Meteor až 300 km. Při takovém použití jsou manévrovací schopnosti střely v konečné fázi letu omezené ‒ při balistickém letu lze ničit pomalé bombardéry, tankery, letadla včasné výstrahy (AWACS) nebo velká dopravní letadla.


Propagační video stíhaček Rafale

Dále se počítá se zavedením střel středního doletu Mica NG (Mica Next Generation) a přesně naváděných pum AASM (Armement Air-Sol Modulaire).

Jaké prvky verze F4 má 28 objednaných letounů získat, nebylo uvedeno. Každopádně dodávky nových Rafaelů F3R(+) začnou v roce 2023 a ve stejném roce se očekává objednávka na dalších 30 stíhaček Rafale ve vyvíjené verzi F4. Dodávky stíhaček Rafale F4 proběhnou v letech 2027 až 2030.

Podle francouzského webu Portail Aviation se středobodem verze F4 stanou nové senzorické, počítačové a komunikační systémy, které pomohou vytvořit mezi letadly Rafale (včetně koaličních letadel) a pozemními / námořními vojenskými systémy (senzory, systémy varování, velení a řízení, atd.) provázanou taktickou síť.

Rafale F4 dále získá nejnovější zabezpečený datalink (včetně lepšího spojení přes satelit) pro rychlý přenos informací, včetně videa ve velkém rozlišení. Rafale F4 získá i pokročilejší systémy pro diagnostiku a údržbu všech systémů letadla.

Ve hře je také dokončení vývoje vylepšeného motoru Snecma M88 ‒ ten nyní poskytuje tah 50 kN, s přídavným spalováním 75 kN. Podle webu Portail Aviation je výkon současných motorů pro potřeby francouzské armády dostačující. Nicméně zákazníci operující v horkém (Katar) nebo vysokohorském prostředí (Indie) vyžadují výkonnější pohonné jednotky. Stejně tak čím dál náročnější palubní elektronické systémy vyžadují výkonnější (na motor napojené) generátory elektrické energie.

V případě námořní stíhačky Rafale M verze F4 přinese pokročilejší systémy pro přistávání na palubách letadlových lodí za každého počasí a možnost ovládat bezpilotní letadla startující z letadlových lodí.

Zdroj: Dassault AviationDefence Blog

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Potvrzeno: Indie získá francouzské stíhačky Rafale

Indie v rámci programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) nakoupí 36 francouzských ...

Francie boduje: Rafale do emirátů, Mirage do Iráku

Spojené arabské emiráty (SAE) se rozhodly odprodat část svých stíhaček Dassault Mirage 2000-5 Mk.II ...

Francie vyvíjí novou generaci stíhaček Rafale

Francouzská společnost Dassault a státní agentura pro vyzbrojováni DGA (Direction Générale de ...

USA blokují prodej francouzských stíhaček Rafale do Egypta

Francie nemůže prodat Egyptu dalších 12 víceúčelových stíhaček Rafale. Egypt s letouny požaduje i ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Luky
    15:33 18.04.2019
  • FantomasMan
    10:39 17.01.2019

    Francúzko objednalo 28 vylepšených stíhaček Rafale F4 za 2 miliardy euro. Slovensko za 14 stíhaček F-16 Block 70/72, munici a kompletní provozní zázemí zaplatí více jak 1,6 miliardy euro. Na prvý pohľad sa mi zdá, že nás Amíci pekne ošidili. Alebo sa mýlim ? Čo nato "prítomný" odborníci ? Nebolo múdrejšie radšej nakúpiť Rafal F4 miesto F-16 Block 70/72 v rámci Európskeho riešenia budúcej EU armády ?

    • skelet
      11:19 17.01.2019
      Oblíbený příspěvek

      porovnáváš ceny nově zaváděného systému a zavedeného systému

    • Jara
      18:35 17.01.2019

      Ano, ale na druhé straně je Rafale podstatně výkonější ....
      No ale to souvisí i se silným US lobby

      • tryskac
        20:11 17.01.2019

        Rafale je krásny stroj, určený najmä na prieniky v malej výške, s jadrovými zbranami. Sam obdivujem tie ladné krivky.. vidno ze stroj tvorili "tvorcovia catie" :)... Ale čo sa týka ceny, sam osobne si myslím, že porovnávať cenu pre FR letectvo a kohokoľvek iného nie je možné. To nie je big Mac, alebo Coca-Cola...

    • Clanek
      08:16 18.01.2019

      Na rozdil v cene uz odpovedel skelet. Jednoduse pouhym prostym delenim se v tomhle pripade clovek k realne cene stroje nedostane.
      Ad Rafale F4, to je asi tak "budouci evropske riesenie armady" jako ta F-16. Ani jedno jiz neceka nejake siroke zavedeni v evrope, budou to mit jednotliva letectva a budoucnost tak patri 1) pripravovane nove generaci (na ktere se budou prave francouzi zasadne podilet) a 2) F-35 (jednoduse proto, ze evropa sve letadlo v teto tride zatim nema).

      Muj osobni povzdech: vim ze by to byl overkill, vim ze by to vycerpalo moznosti OSSR jeste vic nez F-16, vim ze do stredoevropskeho prostoru i diky Polsku sedi F-16 lip, ale stejne to byl prave Rafale o kterem jsem tak nejak tajne doufal, ze by mohl skoncit v jedne letce na Slovensku. Plnohodnotne, elegantni ero, ktere jeste nekolik dekad bude naprosto vyrovnanym souperem vsemu co proti nemu dokaze doletet z vychodu. Navic by penize zustali doma v evrope a i politicke dopady by u kseftu s Francii meli nejspis vetsi vahu nez u obchodu s USA (co je pro americky zbrojni moloch nejakych 14ks F-16). Skoda.

      • strikehawk
        10:32 18.01.2019

        Moc si ten Rafale idealizuješ.....samozřejmě v propagačním videu bude " jeste nekolik dekad bude naprosto vyrovnanym souperem vsemu co proti nemu dokaze doletet z vychodu". V realu bude po zavedení ruských a čínských stíhačů 5. generace příští dekádu mimo hru …. proto taky NGF

        • Matesaax
          14:01 18.01.2019

          Já bych si zas vůbec neidealizoval ty čínské stíhače,oni ty letadla vzhledově vypadají moderně,ale reálně to zas taková pecka není.

      • Rase
        13:53 18.01.2019

        Ona ta cena za holý Rafale F3 bude necelých 100 mil dolarů za kus + munice, zázemí, školení pilotů a techniků. Ve výsledku tak dvojnásobek. Tohle je myslím velice reálná cena - vycházel jsem z tendru pro Indii a Katar (kde to bylo podporbněji rozepsané). Pokud bysme tedy chtěli Rafale F3, tak počítejme s cenou 4,5 mld Kč za jeden letoun. Při čtrnácti to máme 63 mld Kč. Pro představu pronájem stejného počtu Gripenů C/D nás stojí 20 mld Kč na 10 let. Životnost dnešních letounů je 40 let.

  • Poly
    22:01 16.01.2019

    Do toho propagačního videa mohli použít nějakou víc origo znělku...

    https://www.youtube.com/watch?...

  • tryskac
    21:58 16.01.2019

    Síce je to mimo tému, ale motor Snecma M88 (bez forsaznej komory), by bol mimoriadne ideálny pre L159,z rozmerových(menší priemer) , výkonových parametrov. Navyše je optimalizovaný pre použitie v malých výškach. Netreba dodať že 50kN nie je 28kN ak tam je dnes...

  • Karlos73
    14:37 16.01.2019

    Bola by to zaujímavá, (a drahá) zámena za Mig-29.... Možno Poliaci to dajú v ich programe Harpia... :)
    Ak by sa Francúzom podarilo vyvinúť výkonnejšiu pohonnú jednotku, tá by mohla byť zaujímavá aj pre "Európsku" jednomotorovú stíhačku, prípadne aj pre Saab Gripen NGX...

    • Rase
      16:13 16.01.2019

      Ten motor mě taky hned napadl. Koukal jsem, a Snecma M88-9 má maximální tah 91 kN. Cílem není změnit konstrukci jádra motoru, ale díky použití nejnovějších odolných materiálů zvýšit teplotu uvnitř motoru a tak zvýšit jeho účinnost. Nevím zda Dassault bude chtít pro nový stroj nějaký fungl nový motor s proměnným cyklem nebo tak něco, ale M88-9 by bylo asi nejméně náročné řešení

    • skelet
      17:05 16.01.2019

      tak byl by to hezký "úplatek" vůči Makronce :)

  • lemkin
    13:39 16.01.2019

    F3R(+) je zavedená, F4 mnohé slibující - v Kanadě alespoˇn bude co ukazovat.

    Vítězem tendru bude nejspíše skupina, ke které se později Kanada přidá s vývojem letounu nové generace. Ještě štěstí, že si USA pod sebou uřízla v Kanadě větev sama :-)

    • Rase
      16:16 16.01.2019

      Koncem loňského roku Dassault oznámil, že z kanadského tendru odstupuje. Společnost přezkoumala požadavky a došla k závěru, že by bylo příliš obtížné splnit kanadské požadavky na sdílení zpravodajských dat a interoperabilitu, zejména s americkými silami. Ve hře tak zbývá F-35, Eurofighter Typhoon, Gripen a Super Hornet. Oficiální nabídky mají být předány v květnu 2019 a první letoun předán do roku 2025. Uvidíme teda v květnu, zda si to nerozmyslí, ale vypadá to že Rafaly na Kanadou neuvidíme - bohužel (byl to můj favorit)

      • Hajo
        18:38 16.01.2019

        Švédi sa prihlásili do tendra tiež? S verziou Gripenu C/D alebo E/F?

        • Rase
          19:18 16.01.2019

          Zmiňoval se jen Gripen, ale jelikož jde o větší peníze a nové stroje, tak v úvahu připadá prakticky jen E/F, stejně tak jako v Rakousku. C/D je už mrtvý projekt a smysl má akorát v pronájmu (a i to bych bral s rezervou).

  • Rase
    12:11 16.01.2019

    Dodám, že první letouny Rafale F1 budou postupně vyřazovány kolem roku 2040, tedy vychází životnost na cca 40 let

  • marfolodej
    12:10 16.01.2019

    v souvislosti s článkem na dodávky letadel pro Ruské letectvo mi plyne, že rychlost výroby letadel v Rusku je taková normální. Taky to dělaj v x fabrikách zhruba při podobných počtech.
    Prostě nikdo teďkaj nedělá jako válečnou výrobu, krom teda Číny, ale ta přezbrojuje muzeum :D

    • alexa123
      12:28 16.01.2019

      Pre predstavu iba doplním údaj o minimálnom ročnom množstve Sučiek, aby neskrachovali

      ... každopádně pokud dojde k zdržení, Irkutský letecký závod se dostane do vážných problémů. Pokud bude chtít ruská vláda firmu zachránit, musí objednat výrobu dalších Su-30SM, a to s minimální objednávkou 12 letadel ročně ...

      https://www.armadninoviny.cz/d...

  • alexa123
    11:34 16.01.2019

    ... v roce 2017 firma Dassault Aviation vyrobila devět stíhaček Rafale ...

    To ma šali zrak alebo dobre vidím? Pri takej "veľkosériovej" výrobe to musí byť šialene stratová výroba.

    • Clanek
      12:36 16.01.2019

      Linka se da dimenzovat ruzne, jen na tomhle to stat / padat nemusi. Problem ale je do tak maleho poctu kusu rozpoustet jakykoliv vyvoj, tam se to musi pekelne prodrazit. Kazdopadne pomalost dodavek rafale nemile prekvapila i me, to aby si velitel francouzkeho letectva snad ani nepral prodejni uspech Rafale, bo kazdy takovy uspech oddaluje modernizaci jejich vlastniho letectva.

      • Jirosi
        17:50 16.01.2019

        Modernizovat mohou i mimo linku. Oddaluje to jen nákup nových strojů. Jinak by se toho asi nikdy nedočkali při rychlosti 10ks/rok a už potřebné modernizaci na 150 letadel.