Francie posiluje armádu a míří ke 2 % HDP

Francouzští vojáci u přistávajícího vrtulníku NH-90; větší foto / Armée de terre

Nový obranný rozpočet Francie pro rok 2019 počítá s navýšením finančních prostředků o pět procent oproti letošnímu roku. Kromě nákupu nové pozemní, letecké i námořní techniky dojde i k nárůstu rozpočtu pro zahraniční operace a výdajů na výzkum a vývoj.

Na základě nového zákona o obranném rozpočtu, který prosadil prezident Emanuel Macron, plánuje Francie v letech 2019 až 2025 navýšit svůj obranný rozpočet na 2 % HDP. Pro rok 2019 se počítá s nárůstem o pět procent (1,7 miliardy euro) na celkovou sumu 35,9 miliardy euro, což je 1,82 % HDP.



Pro srovnání ‒ největší vojenský rozpočet v Evropě má s 53,6 miliardy euro (47,2 miliardy liber) Velká Británie, která však do svého vojenského rozpočtu počítá i zhruba 10,5 miliardy euro pro zahraniční ekonomickou pomoc.

Francie plánuje v letech 2019 až 2025 vynaložit na svou obranu 295 miliardy euro, což je o 100 miliard euro více, než v letech 2014 až 2018. Do roku 2023 rozpočet ročně poroste o 1,7 miliardy euro a od roku 2023 o tři miliardy euro ročně. Při tomto tempu v roce 2025 francouzské výdaje na obranu dosáhnou 2 % HDP.

Pro francouzské zahraniční operace je pro rok 2019 vyčleněno 850 milionů euro (především pro operace v Mali, ale i jinde v Africe), což je oproti letošním 200 milionům značný nárůst. Je to dáno reformou financování zahraničních misí, které byly do této doby placeny z více resortů. Nově budou výdaje čistě v gesci ministerstva obrany, což pro francouzské ozbrojené síly znamená větší pružnost.

Nový rozpočet pro roku 2019 počítá i s nákupem nové techniky. Mezi nejvýznamnější investice  patří akvizice další jaderné ponorky třídy Barracuda, šesti hlídkových člunů a tří tankerů. Zmíněné tankery budou zakoupeny ve spolupráci s Itálií. Dále Francie v roce 2019 nakoupí dva letouny pro elektronický průzkum, zmodernizuje deset stíhaček Mirage 2000D a plánuje nakoupit 60 střel vzduch-vzduch středního dosahu Meteor. V roce 2019 Francie rovněž obdrží šest amerických dronů Reaper.

Celkově do roku 2025 Paříž získá čtyři jaderné ponorky Barracuda, tři víceúčelové fregaty FREEM (6000 t) a první dvě fregaty FTI (4250 t). Fregaty FREMM navíc obdrží nové antirakety Aster 30 Block 1NT schopné ničit balistické rakety s doletem 1500 km.

Do roku 2025 francouzské letectvo celkově převezme 28 víceúčelových stíhaček Rafale a 55 modernizovaných stíhaček Mirage 2000D. Očekává se také nákup prvních víceúčelových evropských dronů se střední výškou letu a dlouhou výdrží (MALE). Dale půjde o nákup 12 tankovacích letounů A330 MRTT (první dodávka 2023).

Do roku 2025 pak bude vyhrazeno 1,8 miliardy dolarů na koncepční studie nového hlavního bojového tanku a stíhačky ‒ v obou případech Francie spolupracuje s Německem.

Jedním z nejvýznamnějších vývojových projektů je potenciální stavba nové letadlové lodě. Francouzský úřad pro vyzbrojování spustil paralelně dvě koncepční studie zaměřené na budoucí projekt letadlové lodě.


Letadlová loď Charles de Gaulle

První studie prozkoumá možnost vývoje nového námořního bojového letounu. V současné době operují z jediné francouzské letadlové lodě Charles de Gaulle stíhačky Rafale. Kromě jejich modernizované verze je však ve hře i projekt společného francouzsko-německého letounu, resp. jeho navalizovaná verze.

Cílem druhé studie je prozkoumat samotný design nové letadlové lodě. Mezi nejdůležitější oblasti patří otázka pohonu (konvenční nebo jaderný). Zde je důležité zmínit, že v současné době je Francie jedinou zemí na světě, kromě Spojených států, která má ve službě letadlovou loď s jaderným pohonem.

Úkolem studie je i zhodnocení nejnovějších technologických trendů, které byly použity při stavbě nových amerických letadlových lodí třídy Ford a britských třídy Queen Elizabeth. Jedná se například o revoluční, leč problematické elektromagnetické katapulty EMALS instalované na lodích třídy Ford. Dalším aspektem je potenciální výzbroj a možné využití laserových zbraní pro obranu plavidla.

Studie skončí do konce roku 2019, nejpozději na začátku roku 2020. Na základě studií dojde k sestavení konkrétních parametrů nové francouzské letadlové lodě. Vzhledem k tomu, že stávající letadlová loď Charles de Gaulle právě dokončila 18 měsíců dlouhé plánované opravy, a s jejím provozem se počítá na několik dalších desítek let, obě lodě budou fungovat společně. Právě dvě lodě je minimum, aby Francie měla vždy v operačním nasazení jednu letadlovou loď, zatímco druhá je v docích kvůli údržbě.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Francouzské drony pro ruské minolovky: Další příklad obcházení protiruských sankcí

Pro loďstvo mají moderní minolovky strategický význam. Shozením výbušnin z letounů či helikoptér lze v během krátké doby zaminovat celé námořní i suchozemské bojiště, případně tzv. škrtící body. Bez ...

Tajemství exportního úspěchu francouzských korvet Gowind

Poptávka zemí na Středním východě a v jihovýchodní Asii po korvetách roste. Francouzská společnost Naval Group, jež se zaměřuje na stavbu plavidel této tonáže, je v obou regionech nesmírně úspěšná, ...

USA blokují prodej francouzských stíhaček Rafale do Egypta

Francie nemůže prodat Egyptu dalších 12 víceúčelových stíhaček Rafale. Egypt s letouny požaduje i střely s plochou dráhou letu SCALP (Storm Shadow). Střely však obsahují americké součástky a ...

Francie a Velká Británie posilují obrannou spolupráci

Navzdory BREXITu plánují Francie a Velká Británie posilovat vzájemné vztahy v obranném sektoru. Nově by tak mělo docházet k častějším setkáním mezi ministry obrany i k realizaci dalších společných ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 3
  • pfninja
    20:35 13.10.2018

    No neviem, neviem Francuzko tak ako Britania uz davno nie su vojenske velmoci.To si len o sebe myslia. Miesto zvysovania vydavkov do armady by bolo vhodnejsie investovat do ekonomiky, ktora vo Francuzku nie je ruzova.

  • KOLT
    21:42 09.10.2018

    Nevím, nevím, ale šance, že některý stát v dohledné době (tzn. 20-30 let) bude poptávat CATOBAR letadlovku, mi nepřijde moc reálný. Samozřejmě kromě těch, které to už dnes deklarují (USA, Čína, Rusko, Indie). U Francie bych tomu i věřil, protože překonstruovat QE class na CATOBAR by mělo být reálné (UK to fakt neudělali hlavně kvůli pokročilosti výstavby). Možná se k tomu odhodlá i ta UK. Ale u Austrálie, Brazílie a Jižní Korei mi to moc pravděpodobné nepřijde. Možná to Japonsko.

    Hlavní problém pro Frantík vidím ve dvou věcech:
    a) mají ekonomiku v háji a nadějně to nevypadá ani do budoucna;
    b) z těch států, které chtějí nebo potenciálně mohou chtít CATOBAR, je Indie fakt jediná, která zároveň nedokáže vyvinout vlastní letoun. JK, Jp, Č, R, USA i UK už je reálně vyvíjejí. Brazílie by mohla navalizovat Gripen. Ale u ní bych se, stejně jako u Austrálie divil, kdyby si CATOBAR pořídila. A Australané mají také F-35, čili by v tom případě asi také šli spíš cestou pořízení navalizované sestřičky než přidat další typ.

    Čili to vidím tak napůl mezi vámi :-) Fr téměř určitě bude chtít LL s CATOBAR + jad. pohonem a svoje éra. Jestli to ekonomicky utahnou je jiná věc. Ale letoun stejně vyvíjejí ve spolupráci s Němci, takže navalizovat ho nebude už takový problém. Čili problém je spíš s tou letadlovkou. Jenže kdyby si pořídili VSTOVL, s čím by na ní létali? Jediný dostupný (dnes i v blízké budoucnosti) je F-35B. Frantíci s americkým érem? Neuvěřím, dokud neuvidím :-)

  • skelet
    15:05 09.10.2018

    Ale no tak.. Francie se vždy snaží o soběstačnost, snaží se o ní i teď. To že se zapojuje do mezinárodních projektů k tomu patří od nepaměti. To není o ekonomice, ale o politice. Do kolika mezinárodních projektů se Francie v minulosti a současnosti zapojila? A v kolika z nich byla i USA?
    A opět se bavíme o tom, že Francie nástupce Rafale už vyvíjí.
    Rovněž tak sestřička britské QE není žádným pohrobkem studené války. Ale na rozdíl od QE to byl CATOBAR.
    Británie si QE na CATOBAR nenechala předělat jen kvůli pokročilosti stavby, kdyby se RAF pohádala s Lockheedem o dva roky dříve, tak má CATOBAR taky.

  • Clanek
    14:49 09.10.2018

    Francie se o zbranovou sobestacnost vzdy snazila, ale ty tam jsou casy studene valky, ty tam jsou 3,7-4% HDP, ktere Francie vydavala na zbrojeni az do zacatku devadesatych let (predtim to bylo jeste vice), a ty tam jsou pohrobky studene valky jeste z techto penez castecne zaplacene, o ktere se zde tak opirate. A temi jsou jak ChdG tak Rafale. S koncem studene valky zacalo zaostavani jak Ruska tak Evropy, jediny kdo drzi kontinuitu jsou USA. A s tim jak proud penez vyschnul vyschla i schopnost Francie zatahnout vse sama a v dostatecnem poctu. Neohanejte se pohrobky studene valky, tenhle zdroj dosel a na vse nove bude potreba calovat tak jak doba a jeji moderni technologie kazou. Proto je ChdG jediny sveho druhu, proto dokonceni Rafale (stejne jako Typhoonu) trvalo tolik let a uz v case sveho zavedeni slo vlastne o generacni zaostavani za USA. A proto se ted taky Francouzi tak maji k ideam vyvoje eurotanku, euro6th gen fightra atd. Holt z 2% HDP, zatim jen slibenych, tezku uplest bic podobny tomu upletenemu z 4% HDP.
    A ted, najednou, Francie zvladne 2 jaderne LL s catobar, kazdou jineho typu, kde k te druhe se propracuje drahou upravou QE, jiz tak ne z nejlevnejsich, a k tomu vsemu si upravi za vlastni next gen fighter, o ktery se pri jednotkove cene 200mil Euro + div ne nepoperou staty jako JK, Australie anebo treba Brazilie.

    Jsem si to cteni mel nechat na vecer, jako pohadka vic nez dobre :) s realitou, nebo lepe receno realizovatelnosti, se to ale moc nepotkalo, resp. nepotka.

  • skelet
    12:43 09.10.2018

    Clanek: zbožné přání je to hlavně u tebe, promiň.
    Francie se snaží o zbraňovou soběstačnost. Už teď si vyvinula stíhačku, pro kterou není žádný trh. To jsou věci, viď. A v současnosti vyvíjí novou generaci. A co víc, v době zavádění druhé letadlové lodě budou stále sloužit modernizované Rafale.
    Proti zakoupení F-35 hovoří i o tom, že Francie a USA se v dosti otázkách zkrátka rozchází, a bylo tak tomu i v minulosti. A čím více se bude EU centralizovat (a to bude), tím více bude Francie svůj náhled tlačit skrz EU (a ta jej s hýkáním ráda přijme). Takže námořní verze nové evropské stíhačky prostě bude.

    U Nimitzu nechytám za slovíčka, jen jsem si rýpnul :D
    A proč se řídit jejich příkladem? Kdo jiný provozuje CATOBAR s jaderným pohonem? ;)

    Moje tradá není vůbec z nejslabších. Ty navrhuješ, aby Francie vedle sebe provozovaly dvě letadlové lodi, a to jednu CATOBAR a jednu VSTOVL. Takže v době odstavení jedné nemůžeš počítat se zálohou bojových pilotů a techniky pro druhou letadlovou loď. Plus mínus by to ještě šlo, pokud by byla v opravách letadlová loď VSTOVL, ale ne, kdyby byla v opravách CATOBAR.
    To čeho se ty chytáš je nesmysl. Letky z Nimitz mohou operovat na Fordovi, a naopak.
    To co ty navrhuješ je ekonomický nesmysl, to spíše budu věřit, že Rafale M nahradí F-35C.

    btw. Japonci i Korejci sice zavádějí F-35, ale taky druhým dechem vyvíjejí vlastní bojové letouny. Takže tak.

  • Clanek
    12:01 09.10.2018

    To je takova snuska nadeji a doufani, ze ani nevim zda na to nejak reagovat, ale tak jeste jednou a naposled si to strihnu:

    Prvni odstavec, od a) az po e) je jako cist prani k Jeziskovi. Jiste, Britanie, ktere hladinove lodstvo dnes s dostrelem jen tolik kolik zvladne ten ktery palubni kanon, co seskrtala vse mozne na krev a skrta dal se pusti do nakladne prestavby QE class a predevsim si jen tak odstavi nove zavadene F-35B, nebo je rovnou vyradi. Japonci, JK, Australie bez LL, zato s F-35 ale jiste se pohrnou zavadet dalsi typ a to rovnou ten z Francie, vzdyt v tom maji tradici, Brazilie bez penez...
    jak jsem napsal hned na uvod, to je trh pro pripadny next gen palubni letou z Francie primo z rise snu. :)

    Na trhu bude porad F-35, bude na trhu zavedena a mit podporu tak jako zadny jiny letoun, mezi roky 2030-2040 bude v polovine sve zivotnosti a kdovi jestli se francouzkemu eru podari alespon dorovnat jeji schopnosti a jaky ucet za to dorovnani zakaznikum vystavi.

    U Nimitzu se chytate slovicka. Psal jsem o 50 letech a to souhlasi s tim planovanym vyrazenim, ne s dneskem, ktere je tedy naplanovano po 50 letech, jinde to jde ale i po 30. A netusim proc se ridit zrovna tim prikladem z USA, protoze se mi to hodi? Ja vidim ty sance minimalne vyrovnane, resp. se muzeme podivat na to co si o tom mysli samotni Francouzi, kteri vyradovali sve posledni LL po ani ne 40 letech sluzby. Tak kde berete tu jistotu ze u ChdG to bude minimalne po 50 letech?

    To vase "trada" je taky z tech slabsich. USA bude mit 2 typy hlavnich LL, oba CATOBAR, ale bude na nich hostovat 2 ruzne stroje z dvou ruznych generaci a to dokonce na kazde / vetsine z nich a taky se z toho nezhrouti. Tak si tu nehrajme na to, ze mit jednu dosluhujici LL jeste s (modernizovanym) Rafale a zavest druhou, jiz komplet na jinem stroji a tim padem i moznost jine konstrukce LL samotne, je neco nepredstavitelne a nemozne. Znovu jen ohybani reality smerem aby vam to sedelo. Nesedi.

    Zadna veda, jen tu budoucnost nevidim ani zdaleka tak jasne narysovanou jako vy.

  • skelet
    11:08 09.10.2018

    Clanek:
    1)
    a) Británie se tak nějak nezafixovala. Sama plánuje vývoj letounu 6.generace, což znamená období 2040. Přestavba QE na STOBAR je klidně možná (v minulosti se překopávalo plno letadlovek).
    b) Jižní Korea nejenže dosud nepoptávala takto výkonný letoun, ale oni dokonce nepoptávali palubní letoun doslova nikdy. Jenže s jejich ekomonickou silou budou mít tendenci projevovat i vojenskou sílu. Navíc, když mají za souseda expandující ČLR. Dříve nebo později budou letadlovku chtít a potřebovat. A bude otázkou jestli to bude VSTOVL, STOBAR nebo CATOBAR (nejmenší CATOBAR měla výtlak 32tisíc tun).
    c) Japonci se opět nijak nevyřadily ze hry. Poslali k šípku současné nabídky, a především ty americké. Ale to je tak vše. Navíc se to týká pozemního letounu.
    A u Japonců je takřka jisté, že se chystají prolomit poválečné TABU a opatřit si plnotučnou letadlovou loď, která nahradí třídu Izumo. A opět je otázkou jestli to bude VSTOVL, STOBAR nebo CATOBAR.
    d) Austrálie je to samé co Jižní Korea.
    e) Brazílie je to samé

    2) uvažovaný stíhač bude buď modernizovaný Rafale (stejně ho musí modernizovat) nebo odvozený od nově vyvíjené generace. A prostě nic jiného na trhu nebude, než stíhačky nové generace. Prostě NEBUDE. A bavíme se o roce 2040+, v roce 2030+ budou létat modernizované Rafale.

    3) Nimitz nebyla vyřazena, ale bude vyřazena. Trošku podstatný rozdíl. HMS Ark Royal byla vyřazena po té co Bílá kniha v sedmdesátých letech rozhodla, že letadlové lodě jsou naprd. Námořnictvo si aspoň prosadilo "protiponorkové plavidlo se schopností působení proti námořním průzkumným letounům". A vidíš snad náznaky, že by se Francie chtěla zbavit letadlových lodí? Já mám jen info o tom, že chtějí druhou letadlovou loď , k té stávající.

    4) Nimit a Ford je .. tradá obojí CATOBAR. Takže palubní letectvo je vzájemně záměnné. Britové seškrtali vojenské výdaje, tím museli vyřadit Harriery, tím pádem neměli s čím lítat, tím pádem bylo zbytečné cpát peníze do Illustrious, když F-35B byly k mání až v době předávání QE. JInak by prostě F-35B sloužily na Illustrious.
    A opět CHdG a Foche byl CATOBAR. Takže jediný, kdo z toho dělá vědu jsi ty ;)

  • Clanek
    09:29 09.10.2018

    @skelet
    Tak tedy postupne: Britanie se s F-35B zafixovala na dalsi minimalne 3 dekady a s QE class na dalsich 5 dekad, 2030 nema smysl Britanii resit (budou uz vubec ukonceny dodavky vsech F-35B v tom case?). J. Korea nikdy tak vykony palubni letoun nepoptavala, jeste aby kdyz nikdy neprelezla 19t vytlaku, dtto australie (taky umi realisticky zhodnotit sve moznosti a jdou spanelskou cestou, doslova a uz maji F-35A), tim spis ne Brazilie (jdou po nejnizsi nabidce). Japonsko je svym aktualnim rozhodnutim taky ze hry (kdyz modifikaci pozemniho letounu, tak modifikaci sveho pozemniho letounu) a tim jsme ten seznam znovu zuzili na Indii, o ktere pisi od zacatku jako o realisticky jedine. Vse ostatni je obavam se lhani si do kapsy.

    Rozkol mezi EU a USA bude silit, ale udelat z EU konfederaci je beh na dlouhou trat a dokud to konfederace nebude, nebude mit vlastni obrannou politiku. Je rozdil resit ekonomiku, tam si jdeme s USA po krku jiz dnes a obranu, kde je zatim vicemene klid a vse pri starem. Treba se pletu, ale nemyslim ze v horizontu 30 let se v tomhle neco zmeni.

    CVN68 Nimitz byla vyrazena po 50 letech, a HMS Ark Royal zase po 30 letech a ted si vybrat. :) Co dela jeden neznamena ze bude delat i druhy. ChdG tu s nama muze byt klidne do roku 2050, anebo taky jen do roku 2040 nebo treba 2035 kdyz se Francii povede postavit zasadne lepsi a provozne levnejsi plavidlo. A ano, francii by po nejaky cas slouzili vedle sebe 2 ruzne letadlove lode. Co je probuh na tom? Ma to ted US NAVY zabalit, protoze dalsich 30 let budou vedle sebe slouzit jak Nimitz tak Ford? Nebo je snad lepsi cesta cesta UK, byt X let bez LL jena bych nedejboze nemel vedle sebe 2 ruzne platformy? Na te LL je nejaka posadka, jsou na ni nejake stroje, postupy... to muze v klidu doslouzit vsechno spolu (kdyz to hodne zjednodusim) a na novou LL se cvicit s novym erem, nove procesy, novy namornici. A az ChdG zamiri na odpocinek tou druhou LL uz jen okopirovat zavedene a vyladene postupy z prvni LL noveho typu.
    Kdyby neskoncila studena valka a ChdG byl dostaven tak jak se puvodne zamyslelo, tak puvodni plan Francie taky byl mit vedle sebe starou LL a novou LL po dobu 1 dekady. Nedelejme z toho nejake sci-fi, je to zcela bezna vec, resp. dokonce vyrazne castejsi postup nez postup VB.

  • skelet
    08:23 09.10.2018

    Trh pro palubák = Británie, Francie, Indie, Japonsko, J.Korea, Brazílie a Austrálie.
    Přičemž francouzský palubák bude modifikací pozemního letounu = rozložení nákladů. A ne všichni budou chtít být závislí na USA. Francie určitě ne, Indie asi taky ne, Japonsko taky ne. Plus ne všem bude chtít USA poskytnout své technologie (Brazílie třeba).

    On ten rozkol mezi USA a Evropou, respektive zbytkem světa bude v budoucnosti čím dál větší. Čím více se bude centralizovat EU (a ta bude), tím více se bude vymezovat vůči USA a její politice. Což je prostě logický krok. To samé bude platit i o Japonsku, které se i nyní čím dál tím více emancipuje.

    CVN68 Nimitz bude z US Navy vyřazena v roce 2022 (předpokládaný rok), po padesáti letech služby. CHdG nikdo nevyřadí po čtyřiceti letech služby, to je prostě nesmysl. Ten zde bude minimálně do roku 2050. Takže ti budou vedle sebe sloužit dvě letadlové lodě s dvěmi rozdílnými typy palubních letounů. Asik ne, že?

  • Clanek
    07:45 09.10.2018

    Skelet:
    států, které bude chtít palubní stíhačku po roce 2030 bude vícero, takže ten vývoj se bude rentovat. Přeci jen jsme byli svědky, že se nabízela námořní modifikace Gripenu a Typhoonu Indii a Brazílii. Tedy ta cena za (do)vývoj nebude extrémně vysoká.
    Navíc tvé řešení znamená, že by neměli dvě letadlové lodě, ale 1+1 letadlovou loď, přičemž tyto by nebyly záměnné. Zkrátka na modifikaci USS America můžeš na 99,99% zapomenout. Na nejvýše modifikují QE, a to na :
    1) CATOBAR, a tím na ni budou moct používat i stávající Rafale, respektive letouny operující z Charles de Gaulle, nebo klidně i F-35C
    2) STOBAR a lá Rusko a ČLR. Otázkou je jak moc by klesly výkony Rafale nebo F-35C, kdyby se takto používaly.
    Takže já si tipnu verzi 1
    Navíc připomnu, že Francie cpe jádro skoro všude, takže ta cena pro ni bude jinde, než pro Indii.

    Kdo konkretne bude chtit vykonou a veledrahou dvoumotorovou palubni stihacku po 2030? Realne? Krome indie me nikdo nenapada protoze 1) F-35 nebo 2) sin dinero.
    Me reseni znamena ze budou mit 2 nove LL nekdy kolem 2040, kdyz uz stejne bude ChdG tahnout na padesatku a bude nejvyssi cas mu rict sbohem. Sance ze by se podobny projekt, zvlast pokud by Francie chtela "postoupit dal", tedy zavest i nejake nove technologie jako treba EMALS, stihla driv jsou dle me velice nizke. 2030 je utopie, resp. papirovi cil, to si priznejme. Modifikace QE dava smysl zustanou-li u ideje katapultove LL. Pokud budu vychazet z toho roku 2040 pak uz nemusime brat Rafale (a potrebu katapultu) jako jistotu, to uz tu nejspis bude nastupce, a o tom ted nevime vubec nic. Modifikace QE na jadro + katapult muze davat smysl na papire, ale ja se trosicku bojim ceny. 4mld to jsou v aktualnich cenach za turbiny a skokansky mustek. Nedejboze si budou chtit Francouzi vyvinout vlastni EMALS, jak jim narodni hrdost veli, a nebylo by to prvne co by se v evrope stavelo evropske A za cenu americkeho B, tady v tomhle konkretnim pripade treba upravena QE za cenu tridy Ford.

    Ja se snazim uvazovat ekonomicky, trh pro francouzky palubak krome indie nevidim, bojim se nakladu na veledrahe upravy QE, jeste nedejboze s vlastnim vyvojem toho nebo onoho, a uvedomuju si potrebu Francie mit 2 LL, z toho jednu hned (co znamena ze snad bude zarazena do sluzby za 20 let) a druhou coby nahradu ChdG (ta se snad za 15 let zacne stavet...). A v tomhle kontextu mi to nevychazi jinak nez ze Francie nekde bude muset slevit, bud zas postavi jen jeden, ale zato exkluzivni kousek ala ChdG, anebo se uskromni a bude mit 2LL, ale vice podobne America nez QE nebo Ford. Jinak bude trpet zbytek armady.

Stránka 1 z 3