Francie vyvíjí novou generaci stíhaček Rafale

Stíhačka Rafale v počítačové simulaci proudění vzduchu; ilustrační foto / Dassault

Francouzská společnost Dassault a státní agentura pro vyzbrojováni DGA (Direction Générale de l'Armement) započnou v letošním roce vývoj nejnovější generace stíhačky Rafale. Nový stroj označovaný jako Rafale F4 získá novou avioniku, elektroniku, senzory, možnost použít nejnovější zbraně a pravděpodobně i vylepšené motory.

První let technologického demonstrátoru stíhačky Rafale se uskutečnil již v roce 1986 a stíhačka vstoupila do výzbroje francouzského letectva v roce 2001.

Vzhledem k dlouhé době vývoje i výroby byly letouny Rafale dodávány v několika výrobních verzích. Původní stroje verze F1 byly schopné vest jen boj vzduch-vzduch, pozdější F2 pak i boj vzduch-země. V současné době jsou všechna letadla francouzských ozbrojených sil vylepšována na verzi F3.

Stíhačky Rafale F3 jsou schopny nést jaderné zbraně (střely ASMP-A), mohu vést boj proti protivzdušné obraně protivníka a používat nejnovější výzbroj, jako jsou střely vzduch-vzduch MICA IR/EM, střely s plochou dráhou letu SCALP EG (Storm Shadow) a pumy s koncovým navedením (AASM "Hammer").

V roce 2014 Francie započala vývoj verze F3R s termínem dokončení v roce 2018. Rafale F3R mohou používat především střely středního dosahu Meteor s doletem více než 100 km. Při použití balistické dráhy letu, kdy je střela odpálena směrem nahoru a následně letí po balistické křivce, je dolet střely Meteor až 300 km. Při takovém použití jsou omezené manévrovací schopnosti střely v koncové fázi letu - možné cíle při balistickém módu jsou proto pomalé bombardéry, tankery, letadla včasné výstrahy (AWACS) nebo velká dopravní letadla.

Verze F3R rovněž získá schopnost používat nejnovější zaměřovací kontejner Talios od firmy Thales, dostane nové schopnosti pro radar RBE2 (AESA), možnost použít nejnovější verze pumy AASM a další vylepšení.

Ač od prvního vzletu demonstrátoru stíhačky Rafale uběhlo 30 let, letoun se do důchodu nechystá, ba právě naopak. Francouzské letectvo/námořnictvo objednalo 180 stíhaček Rafale - do konce roku 2019 obě složky získají 150 letadel.

Francouzské letectvo plánuje rovněž objednat dalších 45 stíhaček za vyřazované stroje Mirage 2000. Stíhačky Rafale tak mají tvořit páteř francouzských vzdušných sil do roku 2040.

Daří se i exportu - Egypt, Indie a Katar závazně objednaly 84 stíhaček Rafale. Na spadnutní je dodávka 60 stíhaček Rafale do Spojených Arabských Emirátů (SAE). Mezi další možné uchazeče patří Kanda (ta odmítla nákup stíhaček F-35), Finsko nebo Malajsie.

Vzhledem k nově objevujícím se hrozbám a také z důvodu zvýšení atraktivity stíhačky Rafale (zejména s ohledem na americkou stíhačku F-35 Lightning II) Francie začne s vývojem nejnovější verze Rafale F4.

Podle francouzského webu Portail Aviation se středobodem modernizace F4 stanou nové senzorické, počítačové a komunikační systémy, které pomohou vytvořit mezi letadly Rafale (včetně koaličních letadel) a nejrůznějšími pozemními/námořními systémy, senzory, systémy varování, velení a řízení, provázanou taktickou síť.

Jedná se o tzv. doktrínu Vedení boje orientované na počítačovou síť (Network-centric warfar) - cílem doktríny je propojit geograficky rozptýlené vojenské jednotky pomocí robustní a proti rušení odolné počítačové sítí.

Cílem takového snažení je vytvořit jasný a jednotný obrázek taktické situace a v reálném čase ho poskytnout všem velitelům a operátorům zbraňových systémů. Lapidárně řečeno, Network-centric warfare a další podobné doktríny, technologie a architektury (C4ISTAR) mají poskytnout vojákům, co nejrychlejší a nejpřesnější odpověď na základní otázky:”Kde jsem? Kde jdu? Kde jsou mé jednotky? Kde je nepřítel? Jaký je můj úkol?”

Čím dokonalejší taktický obrázek, tím lepší situační povědomí a následně schopnost provádět úkoly mnohem rychleji, flexibilněji, s větší ničivou sílou ale zároveň, s co nejmenšími zdroji (spotřeba paliva, konkrétní zbraň pro konkrétní cíl).

Z toho důvodu Rafale F4 získá nejnovější zabezpečený datalink pro rychlý přenos informací, včetně videa ve velkém rozlišení. Posílena bude také datová propustnost při spojení přes satelit.

Ve hře je také dokončení vývoje vylepšeného motoru Snecma M88 - ten nyní poskytuje tah 50 kN a 75 kN s přídavným spalováním. Podle webu Portail Aviation je výkon pro potřeby francouzské armády dostačující. Nicméně zákazníci operující v horkém (SAE) nebo vysokohorském prostředí (Indie) vyžadují výkonnější pohonné jednotky.

Stejně tak čím dál náročnější palubní elektronické systémy vyžadují výkonnější (na motor napojené) generátory elektrické energie.

Pro stíhačku Rafale F4 se nabízí vyvíjený motor Snecma M88-9 o maximálním tahu 91 kN. Cílem Francouzů není změnit konstrukci jádra motoru, ale díky použití nejnovějších odolných materiálů zvýšit teplotu uvnitř motoru a tak zvýšit jeho účinnost.

Zdroj: Defense-Update

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Francie boduje: Rafale do emirátů, Mirage do Iráku

Spojené arabské emiráty (SAE) se rozhodly odprodat část svých stíhaček Dassault Mirage 2000-5 Mk.II ...

Smlouva podepsána: Indie získá 36 stíhaček Rafale

Francie a Indie před dvěma týdny podepsaly závaznou smlouvou na dodávku 36 francouzských stíhaček ...

Čínská stealth stíhačka J-20 jde do aktivní služby

Čínská vojenská státní televize informovala o zařazení stealth stíhačky páté generace J-20 do ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • PavolR
    06:27 15.07.2017
  • Luky
    18:01 08.07.2017

    docela zajímavý záběry z vlaku - Rafale eskortuje TGV s prezidentem:
    https://www.youtube.com/watch?...

  • logik
    15:11 26.03.2017

    Arccos: v tom máš pravdu (a dík za poznámku založenou na argumentech), ale myslím, že tady je potřeba vzít do úvahy ještě dvě podstatné věci:

    1) to co píšeš platí pro detekci signálu na slabším pozadí. Tam Ti je jedno úhlová velikost detekovaného, ale sila signálu. U detekce letadla se ale defakto identifikuje "černá skvrna na obloze", tedy úbytek signálu, a tam musí detekovaná věc zabrat alespoň nezanedbatelnou část pixelu, aby ses dostal "nad úroveň šumu".

    2) Podle mého názoru Ti nestačí detekce. Protože nevíš, jestli pokles jasu pixelu na senzoru je způsoben mrakem, kroupou, ptákem nebo letadlem... nebo třeba klamným cílem. Než po tom budeš střílet raketou, tak potřebuješ vědět víc. Takže pro "detekci letadla" potřebuješ i identifikaci toho, že jde o letadlo.

  • Arccos
    14:51 26.03.2017

    logik: Já souhlasím s tím, že ten údaj o 80km je blábol, stejně jako celé to srovnání je jenom zbožné přání.
    Nicméně mám fyzikálně technickou poznámku: Úvaha o rozlišení je chybná. Je totiž třeba rozlišovat detekci a zobrazení. Pro detekci není rozlišovací schopnost přijímače nic zásadního. Pro představu, když už se zmínila astronomie: Zdánlivý úhlový průměr hvězd je hluboko pod rozlišovací schopností i těch největších astronomických přístrojů. A přesto je zobrazí. Vidíme je dokonce i pouhým okem. Nic víc než bod, ale na DETEKCI to stačí.

  • logik
    14:34 25.03.2017

    jj284b: On myslel detekci pomocí OSF, což je optickej zaměřovač. Pro IR vyhledávač je to ještě v teoretickejch možnostech, teda asi v ideálním případě dosažitelná hodnota, ale v praxi dosažitelná rozumně spolehlivá detekce bude IMHO někde na polovině vzdálenosti.

    Ale - Rafalle v nových verzích nemá mít ani vlastní infra:
    http://forum.keypublishing.com...
    https://www.flightglobal.com/n...
    protože bylo chybové a jediná infra data má prý (z malých) senzorů raket. Tvrdit, že s tím zdetekuju stíhačku na 80km, to je blbina.

    F35 má 10m rozpětí. Teda na 80km to znamená mít schopnost rozpoznávat věci velikosti zorného úhlu 25,7 úhlové sekundy na to, aby mi letadlo "zaplnilo alespoň jeden pixel". Na rozpoznání letadla (např. od mraku) dejmetomu stačí 25 pixelů (to znamená, že křídlo na výšku bude mít furt cca 1 pixel) a tedy rozpoznávací schopnost 1 úhlová sekunda.

    Z maximálního dosažitelného rozlišení (viz např.)
    https://en.wikipedia.org/wiki/...
    vychází nejmenší teoretická velikost čočky 12cm. Ale to je teoretická minimální velikost, která platí pro bezchybně udělanou optickou soustavu a totálně čistou atmosféru atd....
    V realitě je rozlišení 1 úhlová sekunda doménou dalekohledů desetimetrových:
    http://fyzweb.cz/odpovedna/ind...
    a to nebereme v úvahu to, že zatímco astronomický dalekohled kouká jen cca 20km skrz hustou atmosféru, tak OSF kouká vodorovně a tedy přes hustou atmosféru celých 80km...
    Jde to nějakými triky vylepšit, ale reálná detekce na 80km je IMHO vůbec za teoretickými možnostmi optické detekce.

    A to pomýjím takové detaily, jako mraky... :-)

  • MainMan
    09:07 25.03.2017

    Podle mě nejhezčí západní letadlo. Taky že starej Dassault říkal: Aby letadlo dobře létalo, musí být krásné. Škoda že u 5. generace už tohle neplatí. Nebo už tolik nezáleží na tom, aby letadlo dobře létalo.

  • Shania
    22:30 24.03.2017

    CerVus: defense issues fakt ne.. Po pořečtění pár vět, max článků by každému mělo rychle dojít že Picard je blazen...

    Nesher: aktuální situace je asi taková, že se vláda snaží protlačit dočasné SH, s tím že je to bude stát hodně a pak bude soutěž o nový stoj.
    A nadále zůstávají v programu JSF.

    Takže jedině SH a F-35 mají šanci vyhrát.

  • jj284b
    20:29 24.03.2017

    logik: a potom sa clovek dozvie taku pikosku ze pocas jedneho treningu museli F35A lietat s vysunutymi odrazacami lebo ich bateria PAC-3 nevedela zamerat, a kedze to mal byt vycvik uhybania sa PL strelam... tak im nic ine neostavalo...

  • vlasto
    20:13 24.03.2017

    podla mna francuzsko so svojou priemyselnou zakladnou nie je schopne vyvinut lietadlo porovnatelne s F35. preto sa do toho ani nepustaju. dostatocny background by mala iba cela EU. ta sa ale najblizsich 50 rokov na vizii jedneho lietadla nedohodne :)

  • logik
    18:32 24.03.2017

    cervus - to není krásné porovnání, to je typické demagogické porovnání. Např. tvrdí,
    - že Rafale bude díky OSF schopná detekovat na 80km F35
    - že F35 neumí supercruise (viz např.) http://www.f-16.net/forum/view...
    - že IR raketa je lepší než radarem řízená, takže vlastně F35 nemá v BVR souboji ve výsledku výhodu
    - že F35 může bejt 15 hodin ve vzduchu za měsíc
    - že F35 má "maintenance-hungry stealth coating"
    atd...

    celý je to napsaný tak, že to ignoruje veškeré výhody 5gen (mj. to, co má právě částečně dostat Rafalle F4) a dalších X skutečnosti překrucuje ve prostěch Rafalle.

    Rafalle je hodně dobrý letadlo a je dobře, že máme na kontinentě vojenskej vývoj a že bude pokračovat, ale to srovnání má k nějaké objektivitě daleko...

  • RiMr71
    17:21 24.03.2017

    Dyť jo, kupce mají, vo co gou. A je to fakt sympatické éero, mě se líbí třeba mnohem víc (subjektivně) než EF.

  • CerVus
    17:20 24.03.2017

    Jinak tady je krásné porovnání Rafale C vs F-35A. Jestli je to tam vše relativně přesné, tak i současná verze netahá za nijak moc kratší provaz. A pokud ji v příští vylepší........

    https://defenseissues.net/2015...

  • CerVus
    17:13 24.03.2017

    Vždyť ta nová verze může získat menší odrazivost jako F15SE. Do budoucna se stejně počítá, že se najdou způsoby lokalizace. Francie si to tím může prostě finančně obhájit.

  • RiMr71
    16:59 24.03.2017

    Parádní éro.
    Zajímavé je srovnání ceny s o generaci novější "drahou" F-35.

  • madrabbit
    16:30 24.03.2017

    Ono je otázkou, jakého protivníka si pro Francii představuješ. Pro USA je to Rusko a Čína - vyžaduje se tedy technologická převaha -> F-35. Frantíci si sjednotí vše na Rafale - jednotná údržba a logistika. Navíc uvažují i mírně nacionalisticky - chtějí svoje.

  • Nesher
    16:19 24.03.2017

    Co vím tak Kanada míří k nákupu F/A 18 SH, tedy ze seznamu potencionálních kupců vypadává

  • Marthy
    16:11 24.03.2017

    Dost zvláštní že tak relativně silná a moderní armáda/letectvo,jakou Francie má a neplánují zavedaní Stealth letounů,naopak chtějí provozovat tyhle letouny 4++generace do roku 2040.

  • CerVus
    14:27 24.03.2017

    Získávají tím pokročilé technologie.

  • Ondra17
    12:00 24.03.2017

    No, nechápu tu Indii. Míchají si tam ruská, americká, co letadlo, to jiná generace, teď chtějí Rafaly, Griprny...Musí v tom mít strašný guláš, jak v logistice tak v provozu.