Francie staví letadlovou loď PA-NG. I pro F-35B Lightning II

Francie staví letadlovou loď PA-NG. I pro F-35B Lightning II
Letadlová loď Charles de Gaulle / Marine Nationale (Zvětšit)

Paříž připravuje stavbu letadlové lodě nové generace PA-NG (Porte Avion Nouvelle Generation). Návrh PA-NG také počítá s provozem stealth letounů F-35B Lightning II.

Francouzské ministerstvo obrany zadalo studii proveditelnosti stavby nové letadlové lodě PA-NG v říjnu 2018. Výsledky studie jsou nyní v rukou kanceláře prezidenta Emmanuela Macrona, který měl již v červenci rozhodnout o dalších krocích. Pandemie Covid-19 ale rozhodnutí o stavbě letadlové lodě PA-NG odložila. Pozitivní prezidentské stanovisko se nyní očekává do konce roku. 

„Pokud jde o letadlovou loď nové generace, v roce 2021 jsme plánovali vyčlenit 261 milionů eur na pokračování studií. Rozhodnutí mělo padnout v létě. Zatím ale k tomu nedošlo. Bude [rozhodnutí] do konce tohoto roku. Myslím si tedy, že bez problémů přidělíme plánované prostředky,“ uvedla nedávno francouzská ministryně obrany Florence Parly během návštěvy obranného výboru v Národním shromáždění (parlamentu).

Francouzi počítají se stavbou 300 metrů dlouhé lodě o výtlaku 70 000 tun. To je mnohem více než u jediné francouzské letadlové lodě Charles de Gaulle (261 metrů / 42 000 tun). Větší rozměry a tonáž je dána nutností pojmout stíhačky nové generace NFG (New Generation Fighter) patřící do vyvíjené rodiny leteckých systémů nové generace SCAF (Système de combat aérien du futur). NFG tedy budou větší letouny než stíhačky Rafale. 

Pohon PA-NG zajistí dva nové jaderné reaktory Areva K22 o tepelném výkonu 2×220 MW. Loď pojme 32 letounů NFG, dva až tři průzkumné stroje E-2D Advanced Hawkeye a dosud neurčený počet bojových dronů. Chod lodě a letadel zajistí 900 až 1050 námořníků a členů leteckého personálu. 

PA-NG nahradí letadlovou loď Charles de Gaulle v roce 2038. Paříž uvažuje o stavbě až dvou lodí PA-NG, což dovolí mít vždy jednu loď připravenou pro operační nasazení.  


SCAF

Charles de Gaulle zahájila operační nasazení v květnu 2001 a v listopadu téhož roku se vydala do Indického oceánu, kde se připojila k americké operaci Enduring Freedom proti hnutí Taliban v Afghánistánu. Charles de Gaulle po šesti letech na moři zamířila v září 2007 na 15 měsíců dlouhou údržbu a modernizaci, včetně výměny paliva v jaderných reaktorech Areva K15. Za prvních šest let plavby francouzská letadlová loď byla v aktivním nasazení 900 dní, více než polovinu svého času tedy strávila v docích. 

PA-NG podle všeho získá šikmou startovací palubu s katapulty. Startovací dráha letové paluby má měřit 90 metrů, oproti současným 75 metrům u Charles de Gaulle. PA-NG umožní současné starty a přistávání letadel, což u Charles de Gaulle není možné.

Francouzský politik Didier Le Gac, „macronův“ poslanec Národního shromáždění, člen Komise pro národní obranu a ozbrojené síly, podporuje použití amerických elektromagnetických (EM) katapultů EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) a záchytných systémů AAG (Advanced Arrested Gear). Hlavním důvodem je zachování efektivní spolupráce s americkým letectvem. Připomeňme, že Charles de Gaulle používá (jako jediná neamerická loď) americké parní katapulty. 

„V případě PA-NG bude interoperabilita s americkým námořnictvem založená zejména na instalaci elektromagnetických katapultů a záchytných systémů, shodných s těmi, které jsou na USS Gerald R. Ford,“ uvedl Le Gac. „Konstrukce letadlové lodi musí umožňovat interoperabilitu s našimi spojenci ‒ zejména s USA ‒ jako je tomu v případě Charles de Gaulle. V tomto smyslu se elektromagnetický katapultový systém [EMALS] jeví jako nejvhodnější technologické řešení, výhodnější než parní katapult, jehož technologie bude v době spuštění nové letadlové lodě odsouzená k zániku.“

EMALS a AAG nabízejí pozoruhodné výkony, ale z počátku šlo o problematické systémy. Americkým námořníkům se ale již podařilo dosáhnout s EMALS / AAG velké provozní spolehlivosti. EMALS / AAG dokázaly během jednoho dne zajistit 167 startů a stejný počet přistání, to vše se 100% provozní spolehlivostí. Dosud letadlová loď USS Gerald R. Ford provedla 4491 startů a přistání letadel.


Na palubě Charles de Gaulle

Americká letadlová loď USS Gerald R. Ford (CVN-78) je první lodí supermoderní třídy Gerald R. Ford. Vodní hladiny se dotkla v roce 2013 a vstoupila do služby v roce 2017. Americké námořnictvo ale loď pořád testuje, řeší problémy s novými technologiemi a snaží se všechny nové schopnosti lodě pochopit a naučit se využívat. S operačním nasazením se proto počítá až v roce 2022. 

Středobodem současných technických problémů USS Gerald R. Ford je zejména 11 muničních výtahů AWE (Advanced Weapons Elevators). Na rozdíl od klasických výtahů na letadlových lodích třídy Nimitz používají „fordovy elevátory“ speciální systém lineárních elektromotorů, podobě jako katapult EMALS. Výtahy AWE dokážou vyzvednout 10 886 kg nákladu do 46 metrů do jedné minuty. Naopak klasické výtahy na třídě Nimitz zvládnou 4760 kg do 30,5 metru za jednu minutu.  

V každém případě je jisté, že Francouzi potřebné technologie katapultů a záchytných systémů získají ze Spojených států. Ve Francii chybí potřebné technologie a vývoj národního řešení je jednoduše ekonomicky nerentabilní. 

Le Gac současně uvádí, že Francie kromě Spojených států musí také spolupracovat s námořnictvem Velké Británie. K rovnoprávnému postavení však Paříž potřebuje odpovídající silné a schopné loďstvo, včetně letadlové lodě.  

„Strategickým předpokladem je interoperabilita, která představuje středobod vojenského dialogu, a to i v době míru. Místo, které letadlová loď zaujímá v našich vztazích s americkými ozbrojenými silami, představuje skutečný vyrovnávací faktor v třístranných vztazích se Spojenými státy a Spojeným královstvím, tváří v tvář zvláštní vazbě, která je spojuje,“ řekl Le Gac. Letadlová loď je jednoduše základním předpokladem důvěryhodnosti Francie jako námořní velmoci v očích spojenců i protivníků.  


EMALS / AAG umožní hladce vypustit a zachytit letouny nejrůznějších hmotnostních kategorií, od malých dronů až po nákladní letadla. Potenciálně dokonce velké C-130 Hercules.

Podle francouzského politika ale jádro francouzského úderného svazu letadlové lodě GAN (groupe aéronaval) budou tvořit především evropská plavidla. Pochopitelně, jako například u úderného svazu HMS Queen Elizabeth, se dá očekávat začlenění jednoho bojového plavidla amerického námořnictva.

„GAN má velmi silný potenciál pro spolupráci, zejména při doprovodu letadlové lodi. […] Vzhledem k úrovni excelence potřebné k začlenění do extrémně složitých potenciálních operací GAN, je účast na doprovodu letadlové lodi velmi vyhledávaná spojeneckými námořnictvy, zejména evropskými. Tyto náročné operační zkušenosti a vzácné příležitosti pro špičkové nasazení […] vytvářejí velmi úzké vazby s našimi spojenci a posunují je na excelentní úroveň, která je cenná pro navrhování koaličních operací zítřka,“ připomíná pan Le Gac.

Francouzský portál Opex360 připomíná, že evropské námořní letecké kapacity  najdeme také u Velké Británie, Itálie a Španělska. Jmenované země používají letadlové lodě se skokanským můstkem (bez katapultu), což vyžaduje nasazení letadel s krátkým startem a kolmým přistáním STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing). Všechny tři země používaly nebo používají britské Harriery. Londýn a Řím už pro své lodě nakoupily americké F-35B. Madrid nepochybně půjde stejnou cestou (protože musí) .

Podle Le Gaca proto letadlová loď PA-NG musí mít schopnost příjmout F-35B evropských zemí i americké námořní pěchoty. Základním předpokladem je tedy robustní paluba PA-NG odolávající proudu spalin z F-35B a vyhrazený prostor pro zajištění provozních potřeb F-35B. 

Zdroj: Opex360, Naval News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Francouzská vize nového evropského tanku MGCS

Ve čtvrtek 28. května zveřejnil francouzský portál Forces Operations uměleckou vizi a řadu informací ...

Krize francouzského vojenského průmyslu a stíhačky Rafale pro Chorvatsko

Běžící pandemie koronaviru Covid-19 hluboce zasáhne hospodářství řady zemí. Ohrožen je mimo jiné ...

Francie proti Turecku: Víceúčelové stíhačky Rafale pro Řecko?

Do řecko-tureckého sporu rázně vstoupila Francie. Podle řeckého listu Parapolitika Paříž Athénám ...

Francouzská jaderná ponorka Suffren poprvé odpálila střely s plochou dráhou letu MdCN

Francouzská jaderná útočná ponorka Suffren před několika dny provedla první podvodní odpal střely s ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • memo
    17:04 04.11.2020

    Takže když ta nová technologie umožňující vzlet a záchyt větší letadel by byla tak dobrá i pro C130, znamená že by byla dobrá i pro L410NG? Pokud by tedy existovala taková verze ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Takže když ta nová technologie umožňující vzlet a záchyt větší letadel by byla tak dobrá i pro C130, znamená že by byla dobrá i pro L410NG? Pokud by tedy existovala taková verze L410NG pro letadlové lodě.
    Ještě na okraj, asi to že Bundesmarine asi žádnou PA-NG ani jinou letadlovou loď provozovat opět nebude.
    Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    22:09 03.11.2020

    Snad se středomořské státy EU poučily a bude z lodí nosících F 35 a Rafale bojeschopnější síla, než domeček z karet při útocích na bezbrannou Libyi.
    Ale frantíci si musí doma ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Snad se středomořské státy EU poučily a bude z lodí nosících F 35 a Rafale bojeschopnější síla, než domeček z karet při útocích na bezbrannou Libyi.
    Ale frantíci si musí doma udělat pořádek, aby z toho nebyla první muslimská letadlovka!
    Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      09:02 04.11.2020

      Třeba ji chce Macron použít k útoku na Marseille, největší muslimské město v EU :-).

      Třeba ji chce Macron použít k útoku na Marseille, největší muslimské město v EU :-).

  • alexa123
    16:32 03.11.2020

    Tak ma napadlo - v rámci spoločných cvičení pristávajú Amici na Francúzkej lietadlovke a Frantici naopak na Americkej lietadlovke? Pretože obe lietadlovky majú katapult a zachytné ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tak ma napadlo - v rámci spoločných cvičení pristávajú Amici na Francúzkej lietadlovke a Frantici naopak na Americkej lietadlovke? Pretože obe lietadlovky majú katapult a zachytné laná t.j. princip prevádzky je rovnaký.
    Skrýt celý příspěvek

    • Sprite
      17:11 03.11.2020

      Někde jsem četl nebo viděl, že se to děje zcela běžně.

      Někde jsem četl nebo viděl, že se to děje zcela běžně.

      • dejf
        15:16 06.11.2020

        někde sem čet, že díky nižší přistávací rychlosti rafale sou po přistání na velký cvn frantíci docela v pohodě, zatímco v obrácenym případě je to prej napínavější.

        někde sem čet, že díky nižší přistávací rychlosti rafale sou po přistání na velký cvn frantíci docela v pohodě, zatímco v obrácenym případě je to prej napínavější.

        • CerVus
          18:00 06.11.2020

          Jestli v tom nehraje roli fakt, že Rafale je oproti SH o třetinu lehčí a o nějakých 20% menší.

          Jestli v tom nehraje roli fakt, že Rafale je oproti SH o třetinu lehčí a o nějakých 20% menší.

  • bubamara
    10:45 03.11.2020

    Tak náhradu ChdG za těch 20 nepochybně potřebovat budou. Jsem ale dost skeptický ohledně toho pořízení dvou jednotek, navíc s jaderným pohonem. Francie se v poslední době nezmohla ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tak náhradu ChdG za těch 20 nepochybně potřebovat budou. Jsem ale dost skeptický ohledně toho pořízení dvou jednotek, navíc s jaderným pohonem. Francie se v poslední době nezmohla ani na druhou konvenční Porte-Avions 2 a námořnictvo dlouhodobě zápasí s financováním. Anebo fakt koupěj dvě a na moc dalšího už jim nezbude. Dost složité rozhodování.
    Skrýt celý příspěvek

  • xstandis
    08:34 03.11.2020

    A nejsou již tyto platformy přežitek? Hypoteticky za dvacet let již Turecko nebude v NATO, dojde k eskalaci ve středozemním moři kvůli územním nárokům Turků a těžbě surovin. ...
    Zobrazit celý příspěvek

    A nejsou již tyto platformy přežitek? Hypoteticky za dvacet let již Turecko nebude v NATO, dojde k eskalaci ve středozemním moři kvůli územním nárokům Turků a těžbě surovin. Francouzi vysílají do východního středomoří svou flotilu. Turecká ŘS zasáhne letadlovou loď, dojde k poškození reaktorů a Francouzi jsou rádi, že tuhle malou Fukušimu někde odtáhnou ke břehům Libye. A co dál? Desítky let práce a miliardy Euro jsou okamžitě zmařené a náhrada v nedohlednu. Co kdyby se místo toho vydal do východního středomoří svaz deseti nosičů dronů, který bude stát i třeba míň než zmíněná letadlová loď? Turkům se sice podaří několik zničit, ale zbytek dokáže zdecimovat Turecké loďstvo a doky v dané oblasti. Další expanze Turecka je na určitou dobu znemožněna.
    Skrýt celý příspěvek

    • alexa123
      08:54 03.11.2020

      V zásade súhlasím. Niečo na tom bude. V podstate si súhlasil s tým, že jedná lietadlová loď nerieši problém. Radšej 10 malých funkčných nosičov dronov, z ktorých 5 v čase krízy ...
      Zobrazit celý příspěvek

      V zásade súhlasím. Niečo na tom bude. V podstate si súhlasil s tým, že jedná lietadlová loď nerieši problém. Radšej 10 malých funkčných nosičov dronov, z ktorých 5 v čase krízy nebude v údržbe ako jedná super veľká v čase krízy vo veľkej generálke.
      Skrýt celý příspěvek

      • satai
        09:20 03.11.2020

        Hele a jak si ty lacine nosice dronu predstavujete? Zejmena s cenou pod 1/10 ceny letadlove lodi.

        Hele a jak si ty lacine nosice dronu predstavujete? Zejmena s cenou pod 1/10 ceny letadlove lodi.

        • Jan Grohmann
          13:19 03.11.2020

          Jako Mistraly, které mohou mít délku až 250 metrů (vyčteno z diskuze).

          Jako Mistraly, které mohou mít délku až 250 metrů (vyčteno z diskuze).

          • satai
            15:58 03.11.2020

            Takze kousek pod pul miliardy nebude. A do vzduchu nic moc velkeho nedostane.

            Takze kousek pod pul miliardy nebude. A do vzduchu nic moc velkeho nedostane.

          • darkstyle
            09:45 04.11.2020

            Mistrali pre Rusov stáli 1,5 mld dolárov, pre Egypt 1,15 mld dolárov..
            Predpokladajme, že niečo Rusi už zaplatili, kvôli embargu o to prišli a Egypt využil situáciu..

            Cena ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Mistrali pre Rusov stáli 1,5 mld dolárov, pre Egypt 1,15 mld dolárov..
            Predpokladajme, že niečo Rusi už zaplatili, kvôli embargu o to prišli a Egypt využil situáciu..

            Cena Mistralu je podľa mňa cca 750 mil dolárov alebo 670 mil EUR (tie prepočty sú približné, kvôli kurzu USD/EUR)..
            samozrejme v tejto cene nie sú zahrnuté náklady na vývoj a výskum..
            S nimi podľa mňa Mistral sa bude zospodu blížiť 1mld..

            Ono napríklad FORD možno stojí cca +-13 mld dolárov, ale 5 mld je cena vývoja a výskumu - ostatné lode z toho budú ťažiť a ich cena pôjde pekne nadol..
            Skrýt celý příspěvek

      • J.Vraja
        12:12 03.11.2020
        Oblíbený příspěvek

        Co by za to dalo Rusko,mít alespoň jednu letadlovou loď jakou má Francie.

        Co by za to dalo Rusko,mít alespoň jednu letadlovou loď jakou má Francie.

      • alexa123
        16:24 03.11.2020

        Všetci tí ktorí ste mi dali 5 mínusov - súhlasite s tým, že jedná veľká lietadlová loď cca 70 000ton s jadrovým pohonom je lepšia ako dve lietadlové lode. Tak mi vysvetlite, čo ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Všetci tí ktorí ste mi dali 5 mínusov - súhlasite s tým, že jedná veľká lietadlová loď cca 70 000ton s jadrovým pohonom je lepšia ako dve lietadlové lode. Tak mi vysvetlite, čo bude robiť Francúzsko so svojim jadrovým technickým zázrakom 70 0000ton, ktorý bude v generálke ktorá určite trvá min. dva roky. Neurobí nič, pretože rozobratá loď na "drobné súčiastky" je nepouživateľná - pre tých menej chápavých - je jednoducho nepouživateľná. V prípade krízy "drobné súčiastky" dokopy nedajú aj keby ste sa vy piati posrali. Takže čo by ste vy piati poradili generálnemu štábu fr. námorníctva? Ako má fr. námorníctvo nahradiť svoju jednú jedinú lietadlovku? Podľa Vás zrejme diplomatickou nótou požiadajú svojich potenciálnych súperov, aby počkali až do chvíle, kým poskladajú svoju jedinú lietadlovku. Ale keby mali dve lietadlovky, tak nikoho o nič žiadať nemusia.
        Skrýt celý příspěvek

        • satai
          16:30 03.11.2020

          - jenomze ty jsi nepsal o dvou letadlovkach ale o deseti nosicich dronu
          - dve letadlovky jsou v planu
          - uz je to 6 minusu :-D

          - jenomze ty jsi nepsal o dvou letadlovkach ale o deseti nosicich dronu
          - dve letadlovky jsou v planu
          - uz je to 6 minusu :-D

          • alexa123
            16:53 03.11.2020

            Asi si zle čítal môj príspevok tak ho zopakujem.

            "V zásade súhlasím. Niečo na tom bude. V podstate si súhlasil s tým, že jedná lietadlová loď nerieši problém. Radšej 10 malých ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Asi si zle čítal môj príspevok tak ho zopakujem.

            "V zásade súhlasím. Niečo na tom bude. V podstate si súhlasil s tým, že jedná lietadlová loď nerieši problém. Radšej 10 malých funkčných nosičov dronov, z ktorých 5 v čase krízy nebude v údržbe ako jedná super veľká v čase krízy vo veľkej generálke"

            Pointa môjho príspevku bola v tom, že ak si mám vybrať medzi jednou lietadlovkou s výtlakom "milión ton s 500 lietadlami" tak si radšej vyberiem 6 lietadloviek s výtlakom 40000 ton s tridsiatimi lietadlami doplnenými dronmi, z ktorých 3 lietadlovky budú v čase potrey reálne k dispozícii. Pretože jedna mega lietadlovka mi je na prd, ak práve v potrebnom čase bude v totálnej generálke. V podstate to napísal aj p.Grohmann.
            Skrýt celý příspěvek

          • vozik
            17:05 03.11.2020

            alexa

            akurat problem je to, ze oni nechcu stavat jednu lietadlovku s vytlakom milion ton, ale lietadlovku v podstate s minimalnymi moznymi rozmermi, na plnohodnotne pouzitie ...
            Zobrazit celý příspěvek

            alexa

            akurat problem je to, ze oni nechcu stavat jednu lietadlovku s vytlakom milion ton, ale lietadlovku v podstate s minimalnymi moznymi rozmermi, na plnohodnotne pouzitie buducich francuzskych stihaciek.
            Skrýt celý příspěvek

        • Klimesov
          08:44 04.11.2020

          Francie je v NATO. NATO je založeno na kolektivní obraně. Francie není v obraně sama.
          Takže pokud by jejich jediná letadlová loď byla v opravně, zastoupí ji jiná od spojenců. Navíc ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Francie je v NATO. NATO je založeno na kolektivní obraně. Francie není v obraně sama.
          Takže pokud by jejich jediná letadlová loď byla v opravně, zastoupí ji jiná od spojenců. Navíc Francouzi dost často cvičí s Americkým námořnictvem a není vyloučeno, že v případě potřeby by USA nemohla poskytnout jednu ze svých letadlových lodí Francii.
          Jediné v čem by to Francii reálně omezilo by byly expediční mise, ale i tady v případě potřeby by se daly využít letadlové lodě USA. Mám pocit, že právě když ChdG byl v opravě tak právě francouzští piloti trénovali na Amerických letadlových lodích.
          Nehledě na to, že Francouzi deklarují, že chtějí lodě dvě.
          Takže nebojte se. Právě členství v NATO nabízí docela velké množství možností jak nějakým způsobem nahradit chybějící techniku.
          Skrýt celý příspěvek

          • Clanek
            07:25 05.11.2020

            To ze je Francie v NATO ji bude k necemu v casech napadeni NATO jako celku nebo Francie samotne. Francie ale sve namornictvo stavi a udrzuje nejen pro obranu NATO, ale i pro ...
            Zobrazit celý příspěvek

            To ze je Francie v NATO ji bude k necemu v casech napadeni NATO jako celku nebo Francie samotne. Francie ale sve namornictvo stavi a udrzuje nejen pro obranu NATO, ale i pro projekci svych zajmu, kde mezi jeji zajmy patri i veci, ktere nemaji s NATO nic spolecneho. Ve zkratce, Francie potrebuje letadlovku svou a idealne 2, aby ji nepotkali jeji vlastni Falklandy, resp. kdyz by se neco podobneho semlelo, tak aby si sve Falklandy dovedla vzit zpet. Tak jako UK by na to byla sama, nehlede na to kolik LL maji spojenci v NATO.
            Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            09:27 05.11.2020

            Clanek
            Ano a co s toho. Jak vidno tuhle skutečnost si uvědomují i Frantíci, takže kde je problém?
            Já netvrdím, že Francie nepotřebuje dvě letadlové lodě. Jen píšu, že v případě ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Clanek
            Ano a co s toho. Jak vidno tuhle skutečnost si uvědomují i Frantíci, takže kde je problém?
            Já netvrdím, že Francie nepotřebuje dvě letadlové lodě. Jen píšu, že v případě potřeby můžou nelehkou situaci Francouzi řešit i jinak než vymýšlením a projektováním nových plavidel a hledáním nových doktrín které reálně nikam nevedou :-)
            Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      10:17 03.11.2020
      Oblíbený příspěvek

      To je jako říct, že je zastaralé pozemní letiště, protože je tu nějaká pravděpodobnost, že ho dokáže zasáhnout střela s plochou dráhou letu, balistická střela nebo ICBM. Přesto ...
      Zobrazit celý příspěvek

      To je jako říct, že je zastaralé pozemní letiště, protože je tu nějaká pravděpodobnost, že ho dokáže zasáhnout střela s plochou dráhou letu, balistická střela nebo ICBM. Přesto letiště stále fungují, ty které se používají se modernizují a modernizuje se jejich obrana. Proč?
      Letadlová loď není nic jiného než plovoucí letiště se vším všudy, když vezmeme v potaz že funguje v nějakém to námořním svazu, který ji dělá ochranu. A ne jen to letadlová loď oproti suchozemského letiště má tu výhodu, že je mobilní a jedná se o pohyblivý cíl.
      Tak proč by to měl být přežitek? Jsou letadla přežitek? Jsou kanóny přežitek? Jsou systémy PVO přežitek? Jsou radary přežitek? atd. atd.
      To všechno lze zničit nějakou formou ať už ŘS nebo hloupou bombou nebo obrovským barelem plným dusičnatého hnojiva.
      Takže kde je problém? Ve válkách prostě ztráty jsou a nic na světě není ultimátní a nezničitelné.

      A teď třeba druhá strana mince. Francouzi, díky své letadlové lodi, lodím z doprovodu a ponorkám, dokáží provést předběžný koordinovaný útok na cíle v Turecku. Cílem budou odpalovací stanice ŘS, letiště, námořní základny atd. atd.
      Během jednoho koordinovaného útoku dokáží Francouzi právě díky své letadlové lodi a samotného námořního svazu, provést něco takového. A najednou ejhle. Miliardy, které někdo vydal na vývoj a nákup ŘS, ony totiž levné nejsou, se zdají jako vyhozené.

      A k těm vašim dronům. To nemyslíte vážně? Vy by jste vyměnil svaz, který dokáže operovat až do vzdálenosti cca 500 - 1000 km za svaz jehož operační schopnosti by byly max. 300 km? Protože pro větší drony, které by byly schopny operovat na větší vzdálenost by jste potřeboval letadlovou loď, a hlavěn ty drony by byly enormě drahé a jejich vývoj složitý. Viz vývoj dronů, které má UC Navy v plánu nasazovat z letadlových lodí.
      Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      11:28 03.11.2020

      Francie má rovněž departmenty v zámoří - Francouzská Guyana, Guadeloupe, Martinik, Mayotte a Réunion, tedy vůbec nemusí jít o Středozemní moře, ale právě o nasazení loďstva (a ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Francie má rovněž departmenty v zámoří - Francouzská Guyana, Guadeloupe, Martinik, Mayotte a Réunion, tedy vůbec nemusí jít o Středozemní moře, ale právě o nasazení loďstva (a letadlových lodí) k ochraně těchto oblastí. Jsou sice drobné, ale pořád jsou součástí Francie.
      Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        20:33 04.11.2020

        JJ, Británie buduje dva moderní svazy letadlových lodí aby mohla projektovat sílu po celém světě, tak Francie nemůže zůstat pozadu.

        JJ, Británie buduje dva moderní svazy letadlových lodí aby mohla projektovat sílu po celém světě, tak Francie nemůže zůstat pozadu.

  • alexa123
    07:40 03.11.2020

    Môj názor na lietadlové lode resp. vrtuľníkové lode. Minimálny počet sú dva kusy. Jedná loď je v údržbe, druhá je funkčná. Ak si niektorý štát myslí, že s jednou loďou (lietadlovou ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Môj názor na lietadlové lode resp. vrtuľníkové lode. Minimálny počet sú dva kusy. Jedná loď je v údržbe, druhá je funkčná. Ak si niektorý štát myslí, že s jednou loďou (lietadlovou resp. vrtuľníkovou) v čase krízy (keď je loď v údržbe) zaistí svoju bojaschopnosť, tak je na obrovskom omyle.

    P.S.
    Údržba prípadne generálka znamená znefunkčenie lode na niekoľko mesiacov ale aj na rok prípadne dva. Ak v tom období vznikne potreba použitia tejto jednej jedinej lode tak čo?

    P.S.
    Otázka - ak je takáto loď v XX-L mesačnej možno ročnej-dvojročnej údržbe, čo robí posádka takejto lode? Nechcel by som byť pilotom takejto lode, keď XX-L mesiacov strácam prax pri reálnom pristávaní na takejto lodi. Simulátor nenahradí reálne pocity pri reálnom pristávaní. Nehovorím o tom, čo v tomto čase robia "zbrojari, mechanici lietadiel, hasiči, letoví dispečeri, ..... " a X ďalších špecialistov potrebných na prevádzku lietadlovej lode.
    Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      11:30 03.11.2020

      Myslím že na obou lodích slouží jedna osádka, která se přesouvá dle potřeby. Tak to myslím mají v plánu Angličané.

      Myslím že na obou lodích slouží jedna osádka, která se přesouvá dle potřeby. Tak to myslím mají v plánu Angličané.

      • Clanek
        12:54 03.11.2020

        Bude zalezet na beznem vs. vojnovem stavu. Pri beznem ponese QE 24 F35, v plnem stavu dvojnasobek. Ja bych tedy naopak ocekaval, ze na jednu lod pripadnou az dve posadky (tedy ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Bude zalezet na beznem vs. vojnovem stavu. Pri beznem ponese QE 24 F35, v plnem stavu dvojnasobek. Ja bych tedy naopak ocekaval, ze na jednu lod pripadnou az dve posadky (tedy celkove 4, v pripade UK a v pripade miroveho stavu leteckeho personalu). Tohle bude jiste platit v pripade vzdusneho elementu, v zbytku posadky bude stav nejspise 1:1 k poctu lodi. Po pulrocnim nasazeni budou mit namornici X mesicu volna a ne dalsi pulrocni nasazeni na druhe lodi. Kridlo zase bude dale trenovat, jen z pozemnich zakladen. Ani tam ale nema smysl mit min vyskolenych pilotu nez kolik je 2x vojnova kapacita QE, tedy 4x bezna posadka.
        Skrýt celý příspěvek

  • dejf
    20:50 02.11.2020

    no jako přeju jim to, ale myslim že to reálně proškrtaj. hlavně provozovaný typy letadel.
    začít asi budou chtít s něčím, s čím už maj zkušenosti, takže námořní rafale, snad do tý ...
    Zobrazit celý příspěvek

    no jako přeju jim to, ale myslim že to reálně proškrtaj. hlavně provozovaný typy letadel.
    začít asi budou chtít s něčím, s čím už maj zkušenosti, takže námořní rafale, snad do tý doby ještě nějaký budou v provozuschopnym stavu.
    F35C je asi vhodnej kandidát na palubní letadlo, i když asi bude i za těch 20 let dražší než Béčko (furt ale násobně levnější než vlastní tvorba)
    F35B bude proti céčku především o odolnosti paluby, to asi zkousnou, i když to přijímání spojeneckejch letadel bude spíš podívaná pro politický body než reálnej model nasazení.
    námořní NGF no... bojim se že to dopadne stejně jako s EF a frantíci do toho jako minule hoděj (asi i pochopitelně) vidle. zhruba v duchu všech evropskejch zbrojních projektů, jak tady psal cca 2 měsíce zpátky balm.

    otázkou je, co bude za 20 let. Gerald R. Ford má založení kýlu 2009 a první operační plavba až za dva roky. a to v roce 2009 už asi nějakej pátek měli hotovou kompletní dokumentaci a ne studii na stole u prezidneta. takže na první loď nový třídy je to už teď natažený jako kšandy, o vlastních palubních strojích radši nemluvit.

    i když teď se s ponorkama docela vytáhli, reaktory maj a catobar budou brát už v ověřený verzi, no uvidíme, jak řikám, přeju jim to.
    Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    19:56 02.11.2020

    A nebylo by lepší postavit dvě menší konvenční lodě? Vždyť i Amíci škrtají počty dalších GRF ve prospěch menších lodí.

    A nebylo by lepší postavit dvě menší konvenční lodě? Vždyť i Amíci škrtají počty dalších GRF ve prospěch menších lodí.

    • janusinko
      20:10 02.11.2020
      Oblíbený příspěvek

      V článku sa jasne píše, že NGF budú väčšie stíhačky ako Rafale. Bolo by teda dosť protichodné stavať menšie lode pre väčšie stíhačky.

      V článku sa jasne píše, že NGF budú väčšie stíhačky ako Rafale. Bolo by teda dosť protichodné stavať menšie lode pre väčšie stíhačky.

      • CerVus
        22:15 02.11.2020

        Rafale je také jedna z nejmenších, ne-li přímo nejmenší palubní dvoumotorová stíhačka. Super hornet je proti ní obr. Ono je pochopitelné, že nástupce bude větší pokud budou chtít ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Rafale je také jedna z nejmenších, ne-li přímo nejmenší palubní dvoumotorová stíhačka. Super hornet je proti ní obr. Ono je pochopitelné, že nástupce bude větší pokud budou chtít zachovat koncepci motoru.
        Pokud mohou provozovat F-35, která je větší na výsadkových lodích třídy America (myšleno jí tam v podpalubí servisovat), tak je odkaz na rozměry chabý důvod. Limitující faktor je tady spíše minimální délka paluby na přistání a požadavek na celkové množství letadel. Vše ostatní jde v této fázi bez problému přizpůsobit.
        Skrýt celý příspěvek

        • logik
          18:57 03.11.2020

          Ale jaksi na třídě America budou provozovat STOVL stroje....
          Máš pravdu, že limitující je délka paluby na přistání, ale ta víceméně odráží velikost stroje. Anebo musíš obětovat ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ale jaksi na třídě America budou provozovat STOVL stroje....
          Máš pravdu, že limitující je délka paluby na přistání, ale ta víceméně odráží velikost stroje. Anebo musíš obětovat výkony v nadzvukových (a vysokých podzvukových) rychlostech na oltář nižší přistávací rychlosti.
          Skrýt celý příspěvek

        • logik
          18:59 03.11.2020

          PS: Další věc je pak, že malá loď je třeba schopna provozovat STOVL stíhačky, ale i tak je zpravidla její plná nasaditelnost časově omezená (popř. vyžaduje další lodě a složitou ...
          Zobrazit celý příspěvek

          PS: Další věc je pak, že malá loď je třeba schopna provozovat STOVL stíhačky, ale i tak je zpravidla její plná nasaditelnost časově omezená (popř. vyžaduje další lodě a složitou logistiku), a dosažitelné "tempo" vzdušných operací je na ní podstatně menší, protože na omezeném prostoru prostě nestihneš všechno.
          Skrýt celý příspěvek

          • CerVus
            10:45 04.11.2020

            Mě spíše šlo o to, že ta loď bude nejčastěji působit ve Středozemním moři a Perském zálivu což jí bude stavět do poměrně nebezpečných pozic. To, že chtějí aby byla schopna zároveň ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Mě spíše šlo o to, že ta loď bude nejčastěji působit ve Středozemním moři a Perském zálivu což jí bude stavět do poměrně nebezpečných pozic. To, že chtějí aby byla schopna zároveň přijímat a vysílat letouny naznačuje, že půjde rozměrově o ekvivalent britské QE, ne-li o loď ještě větší.
            Amíci mezitím přehodnocují schéma nasazení letadlovek v budoucích konfliktech vzhledem k pokroku ve zbrojním průmyslu soupeřů na základě čeho rozhodli o seškrtání finálního počtu velkých lodí ve prospěch dvou menších tříd. GRF by měly působit na otevřeném moři daleko od nepřítele a spoléhat na rychlost, zatímco je bude blíže k pevnině krýt menší konvenční letadlová loď, jejíž úkol bude ochrana svazů. U GRF navíc vyvstalo pár dalších problémů. Jsou extrémně drahé, po návratu z nasazení stráví v doku mnohem více času, budou vyžadovat větší doprovodný svaz a jejich vyřazení bude citelná ztráta. A oni už dnes mají problémy servisovat lodě. Jedna LHA čeká na údržbu už snad dva roky. To, že přišli o téměř dokončenou Wasp prodělávající přestavbu na lehkou letadlovku, jim také zasadilo citelnou ránu, kterou zaplní až za nějakých 5 let.
            Na druhou stranu nejde srovnávat americké námořnictvo s francouzským nebo britským. Jedno má ledadlovek jedenáct a k nim devět LHA, ale v Evropě si musí vystačit maximálně se dvěmi a od toho se odvíjí vše ostatní.
            Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            19:57 05.11.2020

            A kromě toho na krátké palubě (=malé lodi) bude omezená vzletová hmotnost těch STOL strojů... trošku nahnat to může skokanský můstek nebo katapult...

            A kromě toho na krátké palubě (=malé lodi) bude omezená vzletová hmotnost těch STOL strojů... trošku nahnat to může skokanský můstek nebo katapult...

    • darkstyle
      09:33 04.11.2020

      Neviem o tom, žeby Kongres vydal nariadenie o škrtaní Fordov..
      Trump taktiež podporuje 10+ FORDOV..
      Dokonca majú závezne schválený zákon, že námorníctvo musí udržovať 11 či 12 ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Neviem o tom, žeby Kongres vydal nariadenie o škrtaní Fordov..
      Trump taktiež podporuje 10+ FORDOV..
      Dokonca majú závezne schválený zákon, že námorníctvo musí udržovať 11 či 12 lietadloviek (presné číslo si už nepamätám) už dobrých pár desiatok rokov..
      Skrýt celý příspěvek

      • CerVus
        11:03 04.11.2020

        Oni mají zatím objednaných jen 6 lodí. Tady jde o ty další u kterých se finální počet jen předpokládal. Námořnictvo si ale nemůže dovolit 11 takhle drahých lodí a zároveň navyšovat ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Oni mají zatím objednaných jen 6 lodí. Tady jde o ty další u kterých se finální počet jen předpokládal. Námořnictvo si ale nemůže dovolit 11 takhle drahých lodí a zároveň navyšovat počty ostatních jednotek zatímco musí jinde škrtat a v docích jim stojí desítky lodí volajících po údržbě.
        Oni si celkové počty zachovají a možná i zvýší. Jim jde o to v budoucnu stavět lodě kolem 80k tun. I když se mluví i o třídě menších lodí, která bude stavěna na základě vyhodnocení provozu F-35B na upravených lehkých lodích třídy Wasp, America a nejspíše i Japonských Izumo.

        https://www.cbo.gov/budget-opt...
        https://thediplomat.com/2020/0...
        https://www.thedrive.com/the-w...
        https://www.rand.org/content/d...
        Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    18:44 02.11.2020

    Wow tak to je ambiciózní program. Teď už zbývá jen zopakovat Reconquistu ve Francii a zahnat Erdogana do hor kam patří.

    Wow tak to je ambiciózní program. Teď už zbývá jen zopakovat Reconquistu ve Francii a zahnat Erdogana do hor kam patří.

  • Luky
    17:37 02.11.2020

    Mimochodem Macron je poslední dobou nějakej lepší :)
    Vive la france!
    ---------------------
    ...a F-35B z tý trojice má nejvíc něco do sebe-smysluplný kompromis, který poškodil ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Mimochodem Macron je poslední dobou nějakej lepší :)
    Vive la france!
    ---------------------
    ...a F-35B z tý trojice má nejvíc něco do sebe-smysluplný kompromis, který poškodil sourozence. Frantíci by vzhledem ke katapultům asi používali námořní C verzi. Ale u nich byla zkušenost v použití specializovaného stíhacího bombardéru/útočného stroje (Etendard + super verze) i US řešení (Crusader).
    Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      18:45 02.11.2020

      Asi utrpěl srážku s realitou ;-).

      Asi utrpěl srážku s realitou ;-).

  • alexa123
    16:44 02.11.2020

    Větší rozměry a tonáž je dána nutností pojmout stíhačky nové generace NFG (New Generation Fighter) patřící do vyvíjené rodiny leteckých systémů nové generace SCAF (Système de ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Větší rozměry a tonáž je dána nutností pojmout stíhačky nové generace NFG (New Generation Fighter) patřící do vyvíjené rodiny leteckých systémů nové generace SCAF (Système de combat aérien du futur). NFG tedy budou větší letouny než stíhačky Rafale.

    Ak som to dobre pochopil, tak Francuzi chcú vyvinúť námornú stíhačku určenú na prevádzku na lietadlových lodiach. Ak je to tak, tak je to ekonomická samovražda pretože v takom prípade sa vyrobí iba niekoľko desiatok kusov. Jedine, že to bude viacúčelová stíhačka využiteľná armádou a námorníctvom a tým pádom sa vyrobí možno "až" 200-300 lietadiel čo je pre každého ekonóma prepadák - porovnávam to s počtom vyrobených kusov F-18 Super Hornet resp. F-35 - sú to stovky, stovky a stovky vyrobených kusov.
    Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      17:01 02.11.2020

      vzhledem k tomu, že takto si už vyrobili Rafale M, tak poslední co je zajímá je to, aby a námořní modifikaci měli zisk.

      vzhledem k tomu, že takto si už vyrobili Rafale M, tak poslední co je zajímá je to, aby a námořní modifikaci měli zisk.

      • alexa123
        17:15 02.11.2020

        A kto okrem Frantikov kúpil Rafale M? Nikto. Podobne to bude aj s novou palubnou stíhačkou.
        Takže aký je celkový záver mojej úvahy - z hľadiska ekonomického to bude prepadák. ...
        Zobrazit celý příspěvek

        A kto okrem Frantikov kúpil Rafale M? Nikto. Podobne to bude aj s novou palubnou stíhačkou.
        Takže aký je celkový záver mojej úvahy - z hľadiska ekonomického to bude prepadák. Dokedy to Francúzska ekonomika vydrží?
        Skrýt celý příspěvek

        • skelet
          18:00 02.11.2020

          z hlediska ekonomického je většina zbrojních programů propadák.

          z hlediska ekonomického je většina zbrojních programů propadák.

          • pks_
            18:33 02.11.2020
            Oblíbený příspěvek

            Z hlediska ekonomického je investice do obrany pojistkou majetku celého státu (včetně obyvatel). Pokud je pojistka nedostatečná, může to vést ke ztrátě všeho.

            Pojistné by mělo být ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Z hlediska ekonomického je investice do obrany pojistkou majetku celého státu (včetně obyvatel). Pokud je pojistka nedostatečná, může to vést ke ztrátě všeho.

            Pojistné by mělo být úměrné ochraňované hodnotě a schopnostem útočníka.
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            20:14 02.11.2020

            Souhlas. Vzhledem k tomu, že Francie je jeden z lídrů EU a tlačí na federalizaci, tak je třeba na to koukat i z tohoto pohledu.

            Souhlas. Vzhledem k tomu, že Francie je jeden z lídrů EU a tlačí na federalizaci, tak je třeba na to koukat i z tohoto pohledu.

      • liberal shark
        18:47 02.11.2020

        Pokud aplikují současné metody designu a přípravy výroby jako Američani, tak to zas tak drahé být nemusí.

        Pokud aplikují současné metody designu a přípravy výroby jako Američani, tak to zas tak drahé být nemusí.

    • janusinko
      18:00 02.11.2020

      Na projekte NGF (autor to trocha doplietol s NFG), teda budúcej európskej stíhačky, ktorá má nahradiť EF Typhoon a Rafale spolupracujú zatiaľ 3 krajiny (Francúzsko a Nemecko boli ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Na projekte NGF (autor to trocha doplietol s NFG), teda budúcej európskej stíhačky, ktorá má nahradiť EF Typhoon a Rafale spolupracujú zatiaľ 3 krajiny (Francúzsko a Nemecko boli zakladajúce, neskôr sa pridalo Španielsko a možno sa pridá aj Veľká Británia, ak nebude pokračovať vo svojej vlastnej réžii na Tempeste). Hneď v počiatočných požiadavkách na NGF si Francúzi zadefinovali prioritu, že stíhačka bude musieť byť schopná pôsobiť na lietadlovej lodi, takže sa nemusíš obávať o ich ekonomiku, počítali s touto alternatívou odzačiatku. Veď aj tu na AN je článok k NGF, môžeš si prečítať :)
      Skrýt celý příspěvek

      • janusinko
        18:06 02.11.2020

        Citácia z článku: „Co se týče schopností, Francie bez kompromisu požaduje letoun schopný odpalovat francouzské jaderné střely s plochou dráhou letu ASMP (Air-Sol Moyenne Portée) a ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Citácia z článku: „Co se týče schopností, Francie bez kompromisu požaduje letoun schopný odpalovat francouzské jaderné střely s plochou dráhou letu ASMP (Air-Sol Moyenne Portée) a letoun schopný operovat z paluby letadlových lodí.”
        Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        20:14 02.11.2020

        Nepřidá se k nim určitě. Odstoupili od FCAS z "politických důvodů". Brexit celé to nepříznivé prostředí ještě umocnil a Švédsko není Německo nebo Francie. Nedivil bych se, kdyby ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Nepřidá se k nim určitě. Odstoupili od FCAS z "politických důvodů". Brexit celé to nepříznivé prostředí ještě umocnil a Švédsko není Německo nebo Francie. Nedivil bych se, kdyby nějaké systémy a možná i něco víc sdíleli s USA. Na rozdíl od všech evropanů vyrábí amíci 5. generaci jak Baťa cvičky, což nikdo jiný nedělá. A oslabená post-brexitová VB potřebuje silného partnera. Vyrobit takový letoun je velké sousto.
        Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    15:52 02.11.2020

    Francúzsku držím prsty. Zaslúžia si mať 2 veľké lietadlovky. Nepochybne v tom hraje rolu aj rivalita s VB ktorá taktiež má resp. bude mať 2 lietadlovky, aj keď s konvenčným ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Francúzsku držím prsty. Zaslúžia si mať 2 veľké lietadlovky. Nepochybne v tom hraje rolu aj rivalita s VB ktorá taktiež má resp. bude mať 2 lietadlovky, aj keď s konvenčným pohonom. Smutne musí prizerať kedysi tak slávne španielske námorníctvo
    Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      16:52 02.11.2020

      Spíš bych řekl škoda, že se nedomluvili s VB a třídu QE nestavěli společně, s jaderným pohonem a katapultem. Taková myšlenka o spolupráci tu v počátku vývoje třídy QE byla. Vidno, ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Spíš bych řekl škoda, že se nedomluvili s VB a třídu QE nestavěli společně, s jaderným pohonem a katapultem. Taková myšlenka o spolupráci tu v počátku vývoje třídy QE byla. Vidno, že spolupráce nefunguje nejen v našem regionu.
      Skrýt celý příspěvek

      • Rase
        11:37 03.11.2020

        Britsko-francouzský projekt existoval a jmenoval se Porte-Avions 2 (PA2). Francouzský prezident Nicolas Sarkozy v roce 2008 spolupráci ukončil a Velká Británie projekt samostatně ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Britsko-francouzský projekt existoval a jmenoval se Porte-Avions 2 (PA2). Francouzský prezident Nicolas Sarkozy v roce 2008 spolupráci ukončil a Velká Británie projekt samostatně dokončila v podobě třídy Queen Elizabeth. V dubnu 2013 byl projekt nové francouzské letadlové lodi zrušen.
        Skrýt celý příspěvek

    • Luky
      17:27 02.11.2020

      Síla španělského námořnictva tkvěla už v dobách jeho největšího rozmachu a slávy, v silné námořní pěchotě.

      Síla španělského námořnictva tkvěla už v dobách jeho největšího rozmachu a slávy, v silné námořní pěchotě.

  • warspite
    15:51 02.11.2020

    Niekedy rozmýšľam či to po sebe autor aj číta:

    "PA-NG podle všeho získá šikmou palubou s katapulty. Letová paluba má měřit 90 metrů oproti současným 75 metrům."

    Niekedy rozmýšľam či to po sebe autor aj číta:

    "PA-NG podle všeho získá šikmou palubou s katapulty. Letová paluba má měřit 90 metrů oproti současným 75 metrům."

    • Miroslav
      15:53 02.11.2020

      asi myslel šírku...

      asi myslel šírku...

    • Jan Grohmann
      16:00 02.11.2020

      Startovací dráha letové paluby

      Startovací dráha letové paluby

      • warspite
        16:20 02.11.2020

        Jedná sa o dĺžku katapultov, letová paluba je celá paluba lode.

        Jedná sa o dĺžku katapultov, letová paluba je celá paluba lode.

        • Jura99
          16:50 02.11.2020

          katapult je zařízení, takže lépe mluvit o délce vzletové paluby, délka funkčního pohybu katapultu je menší než délka vzletové paluby.

          katapult je zařízení, takže lépe mluvit o délce vzletové paluby, délka funkčního pohybu katapultu je menší než délka vzletové paluby.

          • warspite
            21:47 02.11.2020

            Vzletová paluba, tento termín sa u moderných LL nepoužíva, pretože táto sa obvykle môže krížiť s pristávacou dráhou. Pán Grohmann použil v článku výraz letová paluba o dĺžke 75 m a ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Vzletová paluba, tento termín sa u moderných LL nepoužíva, pretože táto sa obvykle môže krížiť s pristávacou dráhou. Pán Grohmann použil v článku výraz letová paluba o dĺžke 75 m a 90 m čo bolo zjavné zlé interpretovanie, pretože letová paluba je celá plocha paluby lode. Neskôr sa pán Grohmann opravil a použil ďaleko lepší výraz Startovací dráha. Ostatne pridávam vetu z origo článku kde je jasné že sa píše o katapultoch:

            "The option of an aircraft carrier with an angled deck, equipped with catapults (90 meters long compared to the 75 meters currently) and arresting wire, is preferred. "
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            09:35 03.11.2020

            ano, těch 75m je délka záběru katapultu na Charles de Gaulle. Těch plánovaných 90m bude jen o málo menší než mají lodě Nimitz.

            ano, těch 75m je délka záběru katapultu na Charles de Gaulle. Těch plánovaných 90m bude jen o málo menší než mají lodě Nimitz.

          • Jura99
            11:13 03.11.2020

            ještě poznámku, když už tedy přísně komentujeme správné použití výrazů k jejich významu. Píšete, že se jedná o "dĺžku katapultov", správněji řečeno se ale jedná o délku záběru ...
            Zobrazit celý příspěvek

            ještě poznámku, když už tedy přísně komentujeme správné použití výrazů k jejich významu. Píšete, že se jedná o "dĺžku katapultov", správněji řečeno se ale jedná o délku záběru katapultu (tj. délku pohybu, který katapult vykoná). Délka katapultu je ještě o něco delší, u CDG o 5m.
            Skrýt celý příspěvek

        • alexa123
          16:53 02.11.2020

          Sám si si odpovedal tak prečo si sa vôbec pýtal. To si si čo myslel pod predstavou
          "Letová paluba má měřit 90 metrů oproti současným 75 metrům." Alebo si si predstavoval, že ak je ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Sám si si odpovedal tak prečo si sa vôbec pýtal. To si si čo myslel pod predstavou
          "Letová paluba má měřit 90 metrů oproti současným 75 metrům." Alebo si si predstavoval, že ak je dĺžka lode 300m tak aj vzletová a pristávacia dráha ma cca 300m? Aspoň trochu rozmýšľaj, keď napíšeš čo si napísal.
          Skrýt celý příspěvek

          • warspite
            21:50 02.11.2020

            Nemyslím si, že by si sám rozumel čo si napísal. Ale áno letová paluba má dĺžku 300 metrov pokiaľ je tá paluba rovnako dlhá. Rozdiel je samozrejme pokiaľ sa bavíme o pristávacej ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Nemyslím si, že by si sám rozumel čo si napísal. Ale áno letová paluba má dĺžku 300 metrov pokiaľ je tá paluba rovnako dlhá. Rozdiel je samozrejme pokiaľ sa bavíme o pristávacej alebo vzletovej dráhe.
            Skrýt celý příspěvek