Společná transformace armád Belgie, Lucemburska a Francie na platformách Jaguar, Griffon a Serval
- 22. 11. 2024
- 28 komentářů
- Jan Grohmann
Lucemburský parlament schválil rekordní investici ve výši 2,6 miliardy EUR (65,8 miliardy Kč) na nákup francouzských bojových vozidel programu SCORPION (Synergie du COntact Renforcée par la Polyvalence et l’InfovalorisatiON). Lucemburská armáda získá průzkumná vozidla Jaguar, víceúčelové obrněné transportéry Griffon a lehčí Serval. Lucembursko, Belgie a Francie tak v podstatě začínají budovat společné pozemní síly využívající stejné platformy, systémy velení a řízení a logistickou podporu.
Belgie, Francie a Lucembursko pojí geografická blízkost a dlouhá historie vzájemných interakcí, spojenectví a kulturních vlivů. Belgie a Lucembursko tvoří spolu s Nizozemskem regionální hospodářskou a politickou unii Benelux. Francouzština je oficiální jazyk Belgie a používaný jazyk v Lucembursku. Všechny tři státy mají vysoce propojené ekonomiky a infrastrukturu, včetně dopravních a energetických sítí.
Stejně úzká spolupráce je ve vojenské oblasti. V roce 2018 Francie a Belgie podepsaly strategické partnerství v oblasti obrany. Na tomto základě obě armády budují pozemní síly podle stejných standardů. Vzdušné síly jsou ale jiný příběh, protože Belgie kupuje americké F-35A Lightning a Francie zůstává u Rafale.
Klíčovou francouzsko-belgickou dohodu je „motorizovaná kapacita“ CaMo (Capacités Motorisée), která je plně součástí francouzského transformačního programu SCORPION. Díky této dohodě francouzská vláda ve jménu Belgie u francouzských výrobců nakupuje (za výhodných podmínek) vojenskou techniku pro potřeby belgických pozemních sil.
Jedním z hlavních cílů CaMo je dosáhnout takové úrovně interoperability mezi pozemními silami obou zemí, aby šlo začlenit belgické jednotky do struktury větších francouzských pozemních sil. To nyní platí i pro lucemburskou armádu, která ostatně kvůli své malé velikosti využívá francouzskou logistiku a vojenskou infrastrukturu pro mezinárodní operace.
Během úvodní etapy CaMo 1 Belgie objednala 382 transportérů Griffon, 24 samohybných minometů Griffon MEPAC (Mortier Embarqué Pour l'Appui au Contact) a 60 průzkumně-bojových vozidel Jaguar. Nákup vozidel Serval se zvažuje.
Program SCORPION slaví 10 let, přípravné práce ale začaly již v roce 2005.
První Jaguary / Griffony dorazí na konci příštího roku, ale belgický mechanizovaný prapor Libération-5 Ligne obdrží vozidla až v únoru 2026, poslední v roce 2027.
Během druhé etapy CaMo 2 Belgie v letech 2021 a 2022 objednala 28 kolových houfnic CAESAR NG (New Generation) se začátkem dodávek od roku 2027.
Belgie a Lucembursko pak budují ve prospěch NATO společný průzkumný prapor (Bataillon belgo-luxembourgeois de reconnaissance). Jednotka se 700 vojáky má být plně operační do roku 2030. Počáteční základna bude v belgickém městě Marche-en-Famenne. Prapor bude plně vybaven vozidly a technologiemi SCORPION.
Podobná spolupráce mezi Belgie a Lucemburskem není nová. V roce 2001 obě země podepsaly dohodu o společném nákupu a provozu sedmi transportních letounů Airbus A400M pro Belgii a jednoho pro Lucembursko.
Francouzský program SCORPION je tedy komplexní transformační program pro francouzské, belgické a lucemburské pozemní síly. Základní vozidlové platformy jsou tři:
- Průzkumně-bojové vozidlo EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) Jaguar 6×6;
- Víceúčelové obrněné vozidlo VBMR (Véhicule Blindé multirôles) Griffion Jaguar 6×6;
- Víceúčelové obrněné vozidlo VBMR-L (Véhicule Blindé Multirôle Léger) Serval 4×4.
SICS
Všechna vozidla obdrží síťový systém řízení boje SICS (Systemem d’information du combat de SCORPION) a příslušné softwarově definovaná rádia CONTACT (COmmunications Numériques TACtiques et de Théâtre). SICS propojuje všechny jednotky na bojišti, od jednotlivých týmů vojáků nebo osádek vozidel, až po vševojskové taktické skupiny (pluky) GTIA (Groupement Tactique InterArmes) SCORPION. GTIA jsou ad hoc (pro daný úkol / misi; něco jako české BÚU) modulární vojenskou jednotku složenou z různých druhů sil, například pěchoty, obrněných vozidel, dělostřelectva, ženijních a logistických jednotek.
SICS umožní mimo jiné v reálném čase geolokaci přátelských i nepřátelských jednotek a rychle předávání pozic nepřátel v rámci jednotné sítě. SICS poskytne všem zapojeným jednotkám nesrovnatelně lepší situační povědomí o bojové scéně, a tedy možnost efektivnějšího řízení bojové činnosti a zrychlení rytmu boje.
SICS bude integrován s vybavením francouzské pěchoty FELIN (Fantassin à équipements et liaisons intégrés) a navazujícím programem „vojáka budoucnosti“ SCDS (Système Combattant Débarqué SCORPION). Navíc bude interoperabilní s dělostřeleckým velitelským, kontrolním a zpravodajským systémem ATLAS (Automatisation des Tirs et Liaisons de l’Artillerie Sol/sol) nebo se systém velení a řízení SIT-ALTA (Système d'Information Terminal de l'Aviation Légère de l'Armée de Terre) letecké složky pozemních sil.
SCORPION není jen o modernizaci vybavení, ale o kompletní transformaci způsobu, jakým francouzská, belgická a lucemburská armáda povedou (společné) bojové operace. Díky důrazu na digitalizaci a spolupráci mezi jednotkami je SCORPION klíčovým prvkem pro udržení technologické a operační převahy Francie na moderním bojišti, resp. operační převahy armád Francie, Belgie a Lucemburska.
EBRC Jaguar v Estonsku
A především: SCORPION poskytuje základ pro prohloubení politické spolupráce mezi těmito zeměmi, protože společné vojenské projekty vyžadují pravidelný dialog, koordinaci a sdílení informací. Protože všechny tři země jsou součástí Evropské unie a NATO, tento program posiluje jejich vzájemnou závislost a umožňuje jim koordinovaně reagovat na bezpečnostní hrozby. Tato spolupráce zároveň vytváří stabilní základ pro větší politickou jednotu v obranných otázkách.
Na program SCORPION pak po roce 2040 naváže další transformační program Titan. Jeho cílem je další modernizace a optimalizace schopností pozemních sil, a to zejména v oblasti těžkých jednotek a vedení boje vzduch-země v rámci pozemních sil. Tento program by měl zahrnovat nové platformy, moderní zbraňové systémy, vylepšené komunikační a informační technologie a nová vozidla, včetně nového bojového systému MGCS (Main Ground Combat System) a nástupce kolových bojových vozidel pěchoty VBCI (Véhicule blindé de combat d'infanterie).
Francouzská armáda prozatím objednala 300 EBRC Jaguar. Ve výzbroji má 60 kusů, do roku 2030 je plánovaná dodávka 238 vozidel. Jaguary ale trápí „dětské nemoci“, zejména s komplikovanou integrací výzbroje, senzorů, elektronicky, komunikace a software věže. Proto byl v letošním roce představen vylepšený model EBRC Jaguar R2, na který budou převedená nová i dodaná vozidla.
V případě VBMR Griffon francouzské ministerstvo obrany prozatím objednalo 1818 strojů. Do roku 2030 dorazí 1437 kusů, zbytek do roku 2035. Od roku 2019 již francouzská armáda získala 500 Griffonů. Francie chce také koupit 54 samohybných minometů Griffon MEPAC.
Francouzská armáda do března letošního roku převzala přes 200 lehčích vozidel Serval z aktuálně objednaných 987 kusů (do roku 2030). Dalších 1060 vozidel má být dodáno do roku 2035. Na základě platformy Serval vznikne nepřeberné množství specializovaných bojových i nebojových verzí, včetně nosičů protitankových řízených střel (PTŘS) Akeron nebo protiletadlových Mistral.
VBMR Griffon; větší foto / KNDS France
V případě Francie také mluvíme o modernizaci a prodloužení životnosti tanků Leclerc. Celkem bylo objednáno 200 tanků Leclerc XLR, přičemž prvních 13 kusů bylo dodáno 501. tankovému pluku (501e régiment de chars de combat). V roce 2024 je plánováno dodání dalších 21 tanků Leclerc XLR. Do konce roku 2030 bude dodáno 160 kusů, zbytek do roku 2035.
Co se týče Lucemburska − před pár dny lucemburský parlament schválil nákup 16 VBMR Griffon, 38 EBRC Jaguar a pěti VBMR-L Serval, stejně jako téměř 130 podpůrných vozidel.
Prozatímní objednávky vozidel Jaguar, Griffon a Serval:
Francie
- 300 ks Jaguar;
- 1818 ks Griffon;
- 54 ks Griffon MEPAC;
- 2035 ks Serval.
Belgie
- 60 ks Jaguar;
- 382 ks Griffon;
- 24 ks Griffon MEPAC.
Lucembursko
- 38 ks Jaguar;
- 16 ks Griffon;
- Pět Serval.
VBMR Griffon
Lucembursko v roce 2025 zvýší obranné výdaje o 102 milionů EUR. V roce 2024 činil rozpočet 696 milionů EUR a v příštím roce bude navýšen na 798 milionů EUR, tedy o 15 %. To je ale méně než 1 % lucemburského HDP. V případě 2 % HDP by Lucembursko musel na obranu vydávat 1,64 miliardy USD.
Lucembursko však v květnu vyjednalo výjimku – 2 % výdajů na obranu dosáhne až v roce 2033 a navíc nepůjde o 2 % z hrubého domácího produktu (HDP), ale hrubého národního důchodu (HND). Podle Světové banky činil HDP Lucemburska v roce 2022 82 miliard USD, zatímco HND pouze 56 miliard USD. V březnu 2022 bývalý ministr obrany François Bausch vysvětlil: Cíl 2 % HDP je „nerealistický“ a „nedosažitelný“, protože nezohledňuje specifika Lucemburska.
Od roku 2014 Lucembursko postupně zvyšuje své výdaje na obranu. Lucemburský rozpočet na obranu se zvýšil z méně než 0,4 % HDP v roce 2013 na 0,6 % HDP v roce 2022. V roce 2024 dosáhl 0,77 % HDP s rozpočtem 649 milionů EUR. 1 % HDP bylo cílem pro rok 2028.
Griffon MEPAC s minometem ráže 120 milimetrů a systémem řízení palby ATLAS; větší foto / defense.gouv.fr
Lucemburská vozidla SCORPION, která budou dodávána od roku 2028, jsou určena pro lucembursko-belgický průzkumný prapor, jenž má být plně operační do roku 2030. Tato investice 2,6 miliardy EUR, největší v historii Lucemburska, rovněž zahrnuje modernizaci vozidel v polovině jejich životnosti a podporu během 30 let provozu.
Zvolení stejných typů vozidel pochopitelně zlepšuje interoperabilitu na bojišti, umožňuje sdílení náhradních dílů, příslušenství a servisních služeb, což snižuje logistické náklady – což je pro malou armádu Lucemburska klíčové.
„Tento projekt je jasným znamením, že Lucembursko bere své závazky vůči NATO a Evropské unii velmi vážně. Jde o investici do naší obranné kapacity. Naši vojáci, připravení bránit naši svobodu, si zaslouží respekt nás všech,“ uvedla lucemburská ministryně obrany Yuricko Backesová při příležitosti parlamentního hlasování.
EBRC Jaguar je 6×6 průzkumně-bojové vozidlo s hmotností 25 tun a základní pancéřovou ochranou STANAG 4569 Level IV (proti průbojné munici ráže 14,5 milimetrů). Vozidlo je vybaveno plně stabilizovaným 40mm automatickým kanónem. Zbraň nabízí téměř stejný výkon jako Bofors 40mm/L70, ale v mnohem kompaktnějším balení. Kanon doplňuje odpalovací zařízení pro dvě PTŘS Akeron a dálkově ovládaný modul se 7,62mm kulometem.
Seval VBMR-L ; větší foto / KNDS France
Jaguar je optimalizován pro nasazení na digitálním bojišti, vybaven rušičkami IED, akustickým systémem detekce palby, proti rušení odolnou satelitní navigaci, automatickým hasicím systémem a ochranou proti biologickým, chemickým a jaderným zbraním.
VBMR Griffon je 6×6 víceúčelové obrněné vozidlo s obdobnými parametry jako Jaguar, včetně sdílení 70 % komponent. Při hmotnosti 25 tun poskytuje ochranu jako Jaguar a může přepravovat až deset vojáků. Ti mohou nastupovat a vystupovat přes zadní rampu nebo přes dva zadní střešní poklopy. Je vybaveno dálkově ovládanou zbraňovou stanicí pro kulomety ráže 7,62 a 12,7 milimetrů nebo 40mm granátomety.
Víceúčelový VMBR-L Serval je lehčí 4×4 obrněné vozidlo s hmotností 17 tun a se schopností přepravit až deset vojáků. Slouží jako doplnění Griffonu. Nabízí stejnou úroveň ochrany a technologie jako jeho větší protějšek, přičemž je mobilnější a vhodné pro vývoj celé řady specializovaných verzí.
A nakonec důležité, což je z hlediska geografie (vzdálenost od Ruska a řada nárazníkových států) všech tři států vlastně pochopitelné – relativně lehká vozidla SCORPION nejsou navržena k tomu, aby přímo čelila těžkým tankům nebo bojovým vozidlům pěchoty, ale spíše na efektivní podporu různých operací, včetně výsadkových, stabilizačních (i v rámci vnitřní bezpečnosti) a rychlých reakčních sil. V podstatě to jsou armády určené pro budování bezpečného zápolí, jak jsme popsali v článku Zapomeňme na pásová BVP. Budujme robustní zápolí.
Související články
První nákladní A400M Atlas pro belgicko-lucemburskou letku
Lucembursko 7. října 2020 převzalo první letadlo Airbus A400M Atlas. Při nákupu těchto letadel se ...
- 08.10.2020
- 58 komentářů
- Michal Uher
Belgie kupuje samohybné houfnice CAESAR
Belgické ministerstvo obrany kupuje nové samohybné houfnice pro pozemní síly (nizozemsky ...
- 02.11.2021
- 67 komentářů
- Jan Grohmann
Společnost DAF Trucks dodala belgické armádě první vojenské logistické nákladní automobily na podvozcích Tatra
Ve čtvrtek 1. prosince 2022 převzali zástupci belgické armády první vojenská logistická nákladní ...
- 09.12.2022
- 19 komentářů
- Tisková zpráva
PREMIUM Francouzsko-italský systém protivzdušné obrany SAMP/T NG pro Belgii
Podle strategie STAR (Sécurité/Service – Technologie – Ambition – Résilience) přijaté v červnu 2022, ...
- 01.11.2024
- 0 komentářů
- Redakce AN
Poděkuji tímto za hezký věcný článek na dané téma. Čtivý a plný informací. Tedy plný - pro fajnšmekra nikoliv, ten by chtěl ke každému typu podrobnosti vývoje, ze zkoušek, kolik se ...Zobrazit celý příspěvek
Poděkuji tímto za hezký věcný článek na dané téma. Čtivý a plný informací. Tedy plný - pro fajnšmekra nikoliv, ten by chtěl ke každému typu podrobnosti vývoje, ze zkoušek, kolik se vyrobilo , kolik předsériových, jakých rozdílů mezi nimi, jaké problémy, jaké měl každý výrobní číslo, jaké motory, převodovky, kanóny, rakety, senzory se instalovaly na zkoušky, jaké byly jejich výrobní čísla, kdy se které zkoušely na jakém polygonu, jména zkušebních řidičů či celých osádek a zda byli od armády Fr, Be,Lu nebo výrobce a jejich životopis ... .
Ale pro normálního čtenáře AN, který není vojenským historikem a má jiné povinnosti a zájmy , je to shrnuto akorát stručně, akorát podrobně.Skrýt celý příspěvekJak může mít lehčí 4x4 stejnou úroveň ochrany a kapacity jako o 8t těžší 6x6?
Jak může mít lehčí 4x4 stejnou úroveň ochrany a kapacity jako o 8t těžší 6x6?
Nemusí to být žádný zázrak. Prostě vozidlo 4x4 je menší, má menší povrch, který je potřeba chránit, čili i váha při stejné balistické ochraně bude menší. To je celý zázrak. Stejně ...Zobrazit celý příspěvek
Nemusí to být žádný zázrak. Prostě vozidlo 4x4 je menší, má menší povrch, který je potřeba chránit, čili i váha při stejné balistické ochraně bude menší. To je celý zázrak. Stejně tak menší CV-90 může mít stejnou balistickou ochranu jako větší KF-41 a bude přitom vážit méně.Skrýt celý příspěvek
To je jasné že je menší. Pak ale nemůže mít stejnou kapacitu jako 6x6. A pokud má stejnou kapacitu nedává smysl mít ve výzbroji dvě vozidla.
To je jasné že je menší. Pak ale nemůže mít stejnou kapacitu jako 6x6. A pokud má stejnou kapacitu nedává smysl mít ve výzbroji dvě vozidla.
Tohle je vzorovej příklad, jak by měla Evropa spolupracovat na obraně. Neni nutný zlačit na pilu a zavádět celoueurořešení v podobě jednoho eurotanku nebo eurobevka pro všechny, ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle je vzorovej příklad, jak by měla Evropa spolupracovat na obraně. Neni nutný zlačit na pilu a zavádět celoueurořešení v podobě jednoho eurotanku nebo eurobevka pro všechny, eurostíhačky či eurohoufnice. Neni to vůbec efektivní. Nikdy se to nebude vyrábět férově po celý Evropě a nikdo nebude chtít kupovat něco, co se vyrábí na druhý straně Evropy. Bylo by ideální, kdyby jednotlivý zájmový regiony našly společnou řeč a přistupovaly ke společným nákupům jako tady FRA, BEL a LUX. Země, který maj podobný zájmy, geografii, zájmy a druh ohrožení. Logicky např. my máme naprosto minimální důvod se sjednocovat třeba se Španělskem nebo Itálií. My bychom mohli najít takhle podobnou společnou řeč s Polskem, Rakouskem, Slovenskem. Severský státy už leccos taky řeší společným sjednocujícím postupem a nákupy.Skrýt celý příspěvek
Co by pomohlo hodně, by byla standardizace na úrovni komponent, jako jsou SŘP, odpružení kol, pancíř apod. Protože co si budeme povídat, úzkým místem výroby není obvykle finální ...Zobrazit celý příspěvek
Co by pomohlo hodně, by byla standardizace na úrovni komponent, jako jsou SŘP, odpružení kol, pancíř apod. Protože co si budeme povídat, úzkým místem výroby není obvykle finální montáž, ale právě dodávky komponent. Pokud by například všechny tanky v Evropě používaly stejné odpružení, tak by to umožnilo vybudovat mnohem robustnější dodavatelské řetězce a také mnohem pružněji reagovat na nárůst poptávky.Skrýt celý příspěvek
Možná bych Slovensko nahradil Slovinskem (a Chorvatskem). Z příbuznosti zájmů Slovenska jsem se trochu vyléčil. A nemyslím jen Fica, ale i progresivce.
Možná bych Slovensko nahradil Slovinskem (a Chorvatskem). Z příbuznosti zájmů Slovenska jsem se trochu vyléčil. A nemyslím jen Fica, ale i progresivce.
Viacej sa treba bat progresivcov ako fica. Ten aspon hned ohlasil novu jadrovku a brutal precerpavaciu nadrz. To ked sa podari, odpustim mu korupciu..
Viacej sa treba bat progresivcov ako fica. Ten aspon hned ohlasil novu jadrovku a brutal precerpavaciu nadrz. To ked sa podari, odpustim mu korupciu..
Ehm. Já byl velký fanoušek jádra, ale jestli ta finální cena bude za jeden blok podobná jak v Británii, 26 mld euro. V tu chvíli mě to fandění trochu přechází. Ještě také máme ...Zobrazit celý příspěvek
Ehm. Já byl velký fanoušek jádra, ale jestli ta finální cena bude za jeden blok podobná jak v Británii, 26 mld euro.
V tu chvíli mě to fandění trochu přechází. Ještě také máme totiž do budoucna povinnost vystavět úložiště odpadu a to bude také pěkná sumička.Skrýt celý příspěvekJadro má pár nevýhod. Nedá sa to postaviť rýchlo a je to pomerne veľký šťavnatý cieľ v prípade vojny, že.
Jadro má pár nevýhod. Nedá sa to postaviť rýchlo a je to pomerne veľký šťavnatý cieľ v prípade vojny, že.
Myslím, že Nizozemsko by mohlo mít podobný pohled na věc jako my.
Myslím, že Nizozemsko by mohlo mít podobný pohled na věc jako my.
Pohled ano, ale potřeby určitě ne. To bude zájmama, tedy i potřebou určité skladby ozbrojených sil, někde u GBR a FRA. Potřebuje silné námořnictvo, expediční síly, zbraně dlouhého ...Zobrazit celý příspěvek
Pohled ano, ale potřeby určitě ne. To bude zájmama, tedy i potřebou určité skladby ozbrojených sil, někde u GBR a FRA. Potřebuje silné námořnictvo, expediční síly, zbraně dlouhého dosahu, velký důraz na technologie než na počty.Skrýt celý příspěvek
Myslím si to samé. Oni si se státy Beneluxu vystačí, navíc jejich námořnictvo a námořní pěchota (Korps Mariniers) měla a má silné vztahy s RN a RM. Mně se líbí, že maličké ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím si to samé. Oni si se státy Beneluxu vystačí, navíc jejich námořnictvo a námořní pěchota (Korps Mariniers) měla a má silné vztahy s RN a RM.
Mně se líbí, že maličké Lucembursko koupilo a provozuje jeden A-400, který je součástí belgické 6. perutě, ale létá s lucemburskou posádkou a znaky, takže ho spotteři milují. Takhle těsnou spolupráci si ve Střední Evropě neumím představit.Skrýt celý příspěvekMáte pravdu, ale je přeci technika, kterou potřebují oba státy od PVO, děla a třeba spojení servisu a výcviku v F35. Stejně jak Musik napsal s F16. Po sestřelení jejich dopravního ...Zobrazit celý příspěvek
Máte pravdu, ale je přeci technika, kterou potřebují oba státy od PVO, děla a třeba spojení servisu a výcviku v F35. Stejně jak Musik napsal s F16. Po sestřelení jejich dopravního letadla na donbasu, bychom mohli mít více společných názorových not.
Dnes jsem se dočetl(článek ATM/11), že se domlouvá společný nákup leo2a8 společně s Německem, což by mělo být fajn.Skrýt celý příspěvekZrovna včera jsem mluvil s klukem, který slouží v BW od roku 1997. Byl totálně frustrovaný ze situace v armádě. Prý pořád jen od politiků slyší jak mají být silní a na všechno ...Zobrazit celý příspěvek
Zrovna včera jsem mluvil s klukem, který slouží v BW od roku 1997. Byl totálně frustrovaný ze situace v armádě. Prý pořád jen od politiků slyší jak mají být silní a na všechno připravení, ale jsou v úplném srabu, dokonce zvažují zavedení home office pro část vojáků, kvůli nedostatku peněz a infrastruktury.
Snad si to naši politici uvědomují.Skrýt celý příspěvek
U strategických a taktických zbraní ako rakety krátkeho a stredného doletu by som práve tlačil na zjednotenie výzbroje.
Ale nie je záujem.U strategických a taktických zbraní ako rakety krátkeho a stredného doletu by som práve tlačil na zjednotenie výzbroje.
Ale nie je záujem.My jsme v NATO struktuře navázání na Německo ne na jiné staty
My jsme v NATO struktuře navázání na Německo ne na jiné staty
Načítám diskuzi...