Francouzská kolová bojová vozidla AMX-10RC pro Ukrajinu

-
5. 1. 2023
-
26 komentářů
-
Jan Grohmann
Francouzský prezident Emanuel Macron přislíbil Ukrajině kolová bojová vozidla AMX-10RC (resp. AMX-10RCR) a kolové obrněné transportéry Bastion. AMX-10RC přinese ukrajinské armádě dvě klíčové výhody – 105mm drážkovaný středotlaký kanon a přístup k pokročilé munici 105×527R mm.
Při současném vedení zákopové opotřebovací války ukrajinská armáda musí na bojiště dostat maximum „hlavní“ a munice. Nepřítele lze na bojišti porazit jen palbou. A bavíme se o palbě útočných pušek, kulometů, granátometů, ale především minometů, kanonů (včetně těch na kolových nebo pásových vozidlech), houfnic nebo raketových systémů. Čím více, tím lépe. A to vyžaduje neustálý přísun munice.
Ukrajinci jednoduše musí Rusy přestřílet – ostatně proto současná válka na Ukrajině začíná mít průmyslový charakter. O vítězství rozhodne schopnost aktivace zbrojního průmyslu (válečné výroby) obou stran.
Tak je třeba se dívat i na francouzskou nabídku AMX-10RC – není to o darování vozidla s konkrétním dojezdem a pancířem (což je pochopitelně také nesmírně důležité), ale o darování dalších „hlavní“ a přístupu k munici.
Zajímavý bude způsob použití AMX-10RC v ukrajinské armádě a jejich začlenění do ukrajinských vojenských formací. Zda budou plnit bojový průzkum, jako ve francouzské armádě, nebo třeba roli lehkých tanků po boků kolových / pásových bojových vozidel pěchoty. Podle zařazení a přidělených úkolů pak můžeme vozidlo označit jako „průzkumné vozidlo“, „stíhač tanků“, „lehký tank“, „vozidlo přímé palebné podpory“ nebo třeba „samohybný kanon“.
Počet darovaných AMX-10RC, datum ani podmínky převodu zatím nejsou známy. Obě strany, jak uvádí tisková agentura AFP, ale mají „velmi rychle jednat o podmínkách“ těchto dodávek.
AMX-10RC je třínápravová obrněná platforma se smykovým řízením (zatáčení vozidla se dosahuje rozdílem rychlostí levých a pravých kol).
„Prezident chtěl rozšířit vojenskou pomoc, která již byla Kyjevu poskytnuta, a souhlasil s dodávkou lehkých bojových tanků AMX-10RC,“ zní oficiální vyjádření francouzské prezidentské kanceláře. „Je to poprvé, co byly ukrajinským ozbrojeným silám dodány tanky západní konstrukce.“
Ukrajinské ministerstvo obrany dnes na Twitteru uvedlo: „Odborníci pokračují v debatě, zda lze AMX-10RC považovat za tank. V každém případě rozhodnutí prezidenta Emmanuela Macrona je dalším krokem, který přiblíží naše vítězství. Zvlášť když se k AMX-10RC připojí jejich američtí a věříme, že i němečtí kolegové.“
Francouzská armáda ve skutečnosti provozuje pouze verzi AMX-10RCR (Roues Canon Revalorisé), což jsou od 90. let modernizované AMX-10RC. Ukrajina tedy podle všeho získá verzi „RCR“.
Francouzská armáda místo AMX-10RCR zavádí nová bojová vozidla Jaguar EBRC (Engins Blindés de Reconnaissance et de Combat) se 40mm automatickým kanonem. Francouzi tak postupně vyřadí 248 AMX-10RCR (stav k 1. lednu 2020) – celkem bylo od roku 1976 vyrobeno 457 AMX-10RC. Zbytek vozidel je v Africe (viz. dále), část ve skaldech.
Ukrajinská armáda tedy může bez problémů získat desítky, teoreticky nižší stovky AMX-10RC/RCR.
AMX-10RC je vyzbrojen středotlakým drážkovaným kanonem 105/47 F2 MECA ráže 105 mm střílející unikátní municí 105×527R (nejedná se o standardní alianční munici ráže 105 mm). Palbu má na starosti systém řízení palby Safran M401.
Nejnovější model AMX-10RCR
Pro kanon jsou k dispozici čtyři typy munice – podkaliberní APFSDS OFL 105 F3, tříštivo-trhavá (HE) OE 105 F3, kumulativní (HEAT-FS) OCC 105 F3 a cvičná BSCC 105 F3. Vozidlo převáží zásobu 38 kusů munice, z toho je 12 kusů připraveno ke střelbě.
Podkaliberní OFL 105 F3 prorazí 350 mm pancíře na vzdálenost až 2200 metrů. Tyto výkony stačí k probití čelního pancíře tanků T-62 (které Rusové vytahují ze skladů) a s trochou štěstí i T-72 (bez přidávaného kompozitního / reaktivního pancéřování). Pochopitelně záleží na bodě zásahu, úhlu dopadu, na vzdálenosti a na (ne)přítomnosti přídavného pancíře.
AMX-10RC/RCR slouží aktivně jen ve francouzské a marocké armádě. Marocká armáda provozuje papírově 198 AMX-10RC (podle Military Balance je aktivních 80 vozidel). Rabat přitom darováním svých tanků T-72B Ukrajině, které procházejí modernizací ve šternberském závodě Excalibur Army, se přiklonil na stranu Ukrajiny. Teoreticky tedy AMX-10RC a příslušnou munici může Ukrajině darovat i Maroko. Oplátkou například za výhodný nákup Jaguar EBRC z Francie.
Určitým problémem je ale závislost na francouzských dodávkách specifické munice 105×527R. Nikde jinde, snad kromě Maroka, tuto munici Ukrajinci nezískají ani nekoupí. AMX-10RC, kvůli závislosti na jediné zemi, tedy lze považovat „pouze“ jako ad hoc prostředek k rychlému nasycení fronty hlavněmi a municí.
Na druhou stranu tohle Ukrajinu nyní moc netrápí, protože potřebuje jakoukoliv dostupnou munici a muniční sklady NATO se rychle vyprazdňují.
AMX-10RC využívá hydropneumatické odpružení. Spolu s degresí 105mm kanonu to umožňuje vozidlu vést palbu z vyvýšených pozic.
AMX-10RC není ale jen nosičem kanonu, ale také s kanonem spřaženého 7,62mm kulometu a ručně ovládaného kulometu stejné ráže. Další dvě kulometné „hlavně“ na frontě.
Co se týče pancéřové ochrany, čelo AMX-10RC odolá sovětské průbojné munici ráže 23 mm. Vozidlo pak ze všech směrů poskytuje ochranu proti průbojné munici těžkých kulometů ráže 14,5 mm.
Velkou výhodou je nízká bojová hmotnost – kolem 17 tun – a obrovská strategická mobilita. Vozidlo na cestě vyvine rychlost až 85 kilometrů za hodinu a pomocí interních palivových nádrží urazí na pevné cestě 800 kilometrů. Během nočního přesunu se AMX-10RC, jen pomocí vlastních palivových nádrží, mohou z Kyjeva dostat prakticky kdekoliv na jihovýchodní frontu.
Kromě toho je AMX-10RC vybaven systémem jaderné/biologické/chemické ochrany a může tedy provádět průzkum v radioaktivním prostředí.
Nejnovější model AMX-10RCR má nové termovizní kamery CASTOR, laserový dálkoměr APX M550, infračervenou rušičku řízených střel LIRE nebo obranný zadýmovácí systém GALIX. Verze „RCR“ dostala také novou převodovku, nové hydropneumatické zavěšení kol a nové centrální dohušťování pneumatik. Díky nové výbavě a lepšímu pancéřování ztratilo vozidlo své obojživelné schopnosti a došlo tak k odstranění vodních trysek.
Zdroj: Mezha, Air-Cosmos, La Voix Du Nord, Opex360
Související články
Program Scorpion: První víceúčelové transportéry Griffon pro francouzskou armádu
Francouzská armáda v minulém roce získala prvních 92 kolových víceúčelových transportérů Griffon ...
-
08.01.2020
-
13 komentářů
-
Jan Grohmann
Francouzská vize nového evropského tanku MGCS
Ve čtvrtek 28. května zveřejnil francouzský portál Forces Operations uměleckou vizi a řadu informací ...
-
01.06.2020
-
52 komentářů
-
Radomír Sedláček
Francie proti Turecku: Víceúčelové stíhačky Rafale pro Řecko?
Do řecko-tureckého sporu rázně vstoupila Francie. Podle řeckého listu Parapolitika Paříž Athénám ...
-
31.08.2020
-
48 komentářů
-
Jan Grohmann
Belgie kupuje samohybné houfnice CAESAR
Belgické ministerstvo obrany kupuje nové samohybné houfnice pro pozemní síly (nizozemsky ...
-
02.11.2021
-
67 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Budú dodané do dvoch mesiacov:
https://twitter.com/front_ukra...
https://twitter.com/Armees_Gou...Budú dodané do dvoch mesiacov:
https://twitter.com/front_ukra...
https://twitter.com/Armees_Gou...Možná že by trochu pomohlo použití hovercraftů. Sice to nelze použít vždy a všude ale pro přesun za pomoci vznášedel přes rozbahněné stepy by to stálo za vyzkoušení.
Možná že by trochu pomohlo použití hovercraftů. Sice to nelze použít vždy a všude ale pro přesun za pomoci vznášedel přes rozbahněné stepy by to stálo za vyzkoušení.
90.tková technika - přiměřeně sofistikované senzory, ale ještě obvykle normálně servisovatelné. Že se nejedná o poslední výkřik techniky vidím jako výhodu. Stejně tak 105 kanon. Na ...Zobrazit celý příspěvek
90.tková technika - přiměřeně sofistikované senzory, ale ještě obvykle normálně servisovatelné. Že se nejedná o poslední výkřik techniky vidím jako výhodu. Stejně tak 105 kanon. Na BTR, BMP, Tygry, lehká opevnění + protipěchotní plně dostačující a z pohledu zhoršené logistiky žádný problém. USA začaly nedostatkové 777 postupně nahrazovat v dodávkách právě 105 mm M119, Briti dodávali už v létě L119. Předpokládám, že to je stejná munice. Je levnější a na rozdíl od 155 mm je jí dost.Skrýt celý příspěvek
bohužel to není stejná munice
AMX 10RC má specialní středotlaký kanon s jen ve Franci vyráběnou a ve Francii a Maroku užívanou municíbohužel to není stejná munice
AMX 10RC má specialní středotlaký kanon s jen ve Franci vyráběnou a ve Francii a Maroku užívanou municí
Trochu se přeceňuje ta mobilita,jak vidíme tak na Ukrajině je prostředí velkých rovných stepních prostor , které se po každém dešti změní v bahenní koupele a kolová technika nemá ...Zobrazit celý příspěvek
Trochu se přeceňuje ta mobilita,jak vidíme tak na Ukrajině je prostředí velkých rovných stepních prostor , které se po každém dešti změní v bahenní koupele a kolová technika nemá šanci projet. AMX se někam rychle dostane po cestě ať zpevněné nebo polní. Aby manévrování v terénu , a třeba se snažilo manévry dostat tanky,třeba palbou z boku, muselo by vyjít počasí. Mnohem větší užitečnost bude mít jako palebná podpora pěchoty a Ukrajinci se budou muset naučit jak správně je nasadit. AMX bojovaly hlavně v Africe proti nepříteli bez těžkých zbraní a částečně v Iráku kde se s tanky setkaly , ale tam byly v průzkumné roli. Ukrajinci budou muset být opatrní a chytří v nasazení.Skrýt celý příspěvek
Nejlogictejsi nasazení je v rámci rychlých jednotek, aby lovili ustupují Ruské jednotky.
Proto podle mě byla zvolena dodávka kovových vozidel.Nejlogictejsi nasazení je v rámci rychlých jednotek, aby lovili ustupují Ruské jednotky.
Proto podle mě byla zvolena dodávka kovových vozidel.Tak pásová technika může zapadnout stejně jako kolová. Amx má výhodu v hmotnosti, 17t není tolik. Tolik má liazka možná i dakarský speciál. Lépe se vyprošťuje Naopak zatáčení ...Zobrazit celý příspěvek
Tak pásová technika může zapadnout stejně jako kolová. Amx má výhodu v hmotnosti, 17t není tolik. Tolik má liazka možná i dakarský speciál. Lépe se vyprošťuje Naopak zatáčení smykem v tomto terénu jde snáž. Spíš by mě zajímalo, jak se s tím jede na dálnici, teda dlouhý oblouk. Je to takový větší smykový nakladač.Skrýt celý příspěvek
Vôbec si nemyslím, že je to šrot. Možno tak morálne... Aké pokiaľ je pre armády celého sveta stále cenná ťahaná stacionárna húfnica, tak toto musí mať minimálne takú istú bojovú ...Zobrazit celý příspěvek
Vôbec si nemyslím, že je to šrot. Možno tak morálne... Aké pokiaľ je pre armády celého sveta stále cenná ťahaná stacionárna húfnica, tak toto musí mať minimálne takú istú bojovú hodnotu ak to dokáže vystreliť.Skrýt celý příspěvek
Já jsem nadšený i když jich teď bude třeba jen 40 k tomu 40 marderu,50 bradley, tanky z CSG a to už pokreje nějakou tu ztrátu. Mimo to jak se píše přesně v článku, přichází nové ...Zobrazit celý příspěvek
Já jsem nadšený i když jich teď bude třeba jen 40 k tomu 40 marderu,50 bradley, tanky z CSG a to už pokreje nějakou tu ztrátu.
Mimo to jak se píše přesně v článku, přichází nové ráže což z pohledu logistiky je na prd, ale v současné době je to vlastně výhoda, protože se otevírá nový zdroj munice.
Navíc určitě tato vozidla přinesou i lepší senzory, takže lepší přehled na frontu.
Nevíte, jestli CSG ještě nemá ty podvozky pandurů co měli jít do Portugalska? Ve spolupráci s SK by se mohl oživit Corsac i pár desítek ks by určitě pomohlo.Skrýt celý příspěvekSilny kanon, dobra mobilita a kvalitne senzory, ak toho frantici poslu dostatok bude to solidna pomoc. Doplnim ze v bahnitom terene ma smykom riadena naprava horsiu ...Zobrazit celý příspěvek
Silny kanon, dobra mobilita a kvalitne senzory, ak toho frantici poslu dostatok bude to solidna pomoc.
Doplnim ze v bahnitom terene ma smykom riadena naprava horsiu priechodnost...Skrýt celý příspěvekVšechno lepší než nic ale tohle se k PT boji faaakt nehodí.O tom, že by prostřelil čelní pancíř T-72 silně pochybuji protože ten má i v základu kolem 450-500 mm. Jako palebná ...Zobrazit celý příspěvek
Všechno lepší než nic ale tohle se k PT boji faaakt nehodí.O tom, že by prostřelil čelní pancíř T-72 silně pochybuji protože ten má i v základu kolem 450-500 mm. Jako palebná podpora nebo průzkum proč neSkrýt celý příspěvek
Samozrejme že nie .... ale dobre to znie : ) Ono to je celkom dobrý PR zo strany Francúzka. Zbaví sa výbehovej techniky a dodá prvé západné "tanky" na Ukrajinu. Svojim spôsobom ...Zobrazit celý příspěvek
Samozrejme že nie .... ale dobre to znie : )
Ono to je celkom dobrý PR zo strany Francúzka. Zbaví sa výbehovej techniky a dodá prvé západné "tanky" na Ukrajinu.
Svojim spôsobom sa veľkosť počíta .... a ten 105 mm kanón je jednoducho "sexi".
Berme to ako krok správnym smerom a pre ukrajinských vojakov začne zaškolovanie na západnú ťažkú techniku, ktorá príde skôr či neskôr v rátane tankov.Skrýt celý příspěvekTak jasně, že šance proti MBT jsou omezené. Teď je to ale válka dělostřelectva a mech/motorizované pěchoty. Sem tento stroj zapadá lépe než tank.
Tak jasně, že šance proti MBT jsou omezené. Teď je to ale válka dělostřelectva a mech/motorizované pěchoty. Sem tento stroj zapadá lépe než tank.
Mně se tenhle stroj tak nějak vždy líbil... Udeř a uteč na to je jak stvořený. A celkově mi to přijde jako velmi užitečný stroj. A souhlasím se Zděném, jak na tom budou s municí. ...Zobrazit celý příspěvek
Mně se tenhle stroj tak nějak vždy líbil... Udeř a uteč na to je jak stvořený. A celkově mi to přijde jako velmi užitečný stroj. A souhlasím se Zděném, jak na tom budou s municí.
Jedna čistě akademická otázka. Kam se zahrabaly AMX-30. Když jsou potřeba ty hlavně...Skrýt celý příspěvekNěco takového by se mi líbilo i u nás. Jenže naše kolová platforma má problémy se stabilitou i s tou nepancéřovanou věžičkou s 30mm kanonem.
Něco takového by se mi líbilo i u nás. Jenže naše kolová platforma má problémy se stabilitou i s tou nepancéřovanou věžičkou s 30mm kanonem.
Tak M60 by bylo taky fajn. Má je vůbec někdo v Evropě? To co bylo v Evropě, nejsou náhodou v Turecku a Izraeli?
Tak M60 by bylo taky fajn. Má je vůbec někdo v Evropě? To co bylo v Evropě, nejsou náhodou v Turecku a Izraeli?
Tank M60 je príliš ťažký .... a ak majú Ukrajinci dostať nejakého západného "mamuta" tak radšej v podobe perspektívneho moderného tanky a nie neperspektívneho typu, ktorý by im ...Zobrazit celý příspěvek
Tank M60 je príliš ťažký .... a ak majú Ukrajinci dostať nejakého západného "mamuta" tak radšej v podobe perspektívneho moderného tanky a nie neperspektívneho typu, ktorý by im roztrieštil i tak komplikovanú logistiku.
Okrem toho tento "mamut" už v Eur´ópe "vyhynul" .... Turecko ho nedá a Izrael už ho má len v malých počtoch v podobe Magach 7 v rezerve, čiže ako keby nemal ...
Maroko by teoreticky mohlo ... ale keďže dodáva na Ukrajinu cez Vás tanky T-72B, tak asi by nepristúpilo na vyradzovanie ďaľšieho typu bez rýchlej náhrady. To skôr by do dodali tie AMX-10RC čo by Ukrajinci skôr privítali ako neperspektívny M60.Skrýt celý příspěvekAktívne M60 by mali byť v Bosne a v Španielsku ako ženijné verzie. Skladom by ich mohli mať v Grécku ktoré ich kúpilo práve zo Španielska. Niečo síce dodali do Afganistanu, ale len ...Zobrazit celý příspěvek
Aktívne M60 by mali byť v Bosne a v Španielsku ako ženijné verzie. Skladom by ich mohli mať v Grécku ktoré ich kúpilo práve zo Španielska. Niečo síce dodali do Afganistanu, ale len malú časť. Teoreticky by ich uskladnené mohli mať tiež v Taliansku či Portugalsku. Oficiálne boli vyradené, ale nezaznamenal som, že by boli aj zlikvidované. Len Rakúsko svoje M60 kompletne predalo myslím do Egypta?Skrýt celý příspěvek
Teoreticky ich môže byť v Európe aj stovky. Teraz som trochu Googlil a zistil som, že Grécko ich kúpilo cca 670. Asi 60 dodali do Afganistanu a svoje vyradili len v roku 2015. ...Zobrazit celý příspěvek
Teoreticky ich môže byť v Európe aj stovky. Teraz som trochu Googlil a zistil som, že Grécko ich kúpilo cca 670. Asi 60 dodali do Afganistanu a svoje vyradili len v roku 2015. Otázne je, či ich stihli aj zošrotovať alebo sú niekde uskladnené dodnes.Skrýt celý příspěvek
@dušan Tak ok. Čistě teoreticky, kdyby se západní státy Evropy rozhodli věnovat Ukrajině nějaký tank "západní" konstrukce, tak jaké jsou Reálné možnosti? Jo ta M60, poslední verze ...Zobrazit celý příspěvek
@dušan
Tak ok. Čistě teoreticky, kdyby se západní státy Evropy rozhodli věnovat Ukrajině nějaký tank "západní" konstrukce, tak jaké jsou Reálné možnosti? Jo ta M60, poslední verze mají 120 kanon, nemílím-li se. Leopard1, ty musí být ve skladech taky dost... AMX - 30, nebyl to nikdy zázrak, ale 105 kanon to má stejně jako Leo1. Ostatní mi přijde jako utopie, protože nikdo nic lepšího nedá. Sami mají málo...
Na podporu pěchoty tyto tanky bohatě stačí... Tankovými klíny Ukrajina nikdy útočit nebude a nebude chtít útočit na dobře chráněné body. Ta útočí na druhosledové jednotky a ty prvoliniové nechá "vyhladovět". Zatím se jí to zaplaťpánbůh nějak daří.Skrýt celý příspěvekJeště mě napadl Chieftain Mk.? Nevíte jestli se ho Briti zbavili nebo ho mají schovaný ve skladech?? Ten měl taky 120, ale drážkovou hlaveň. První verze 105 L7, ale ty budou dávno ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě mě napadl Chieftain Mk.? Nevíte jestli se ho Briti zbavili nebo ho mají schovaný ve skladech?? Ten měl taky 120, ale drážkovou hlaveň. První verze 105 L7, ale ty budou dávno v trapu...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...