Francouzské letectvo kanibalizovalo 14 stíhaček Rafale

Francouzské letectvo kanibalizovalo 14 stíhaček Rafale
Rafale / Foto: Infilight, Wikimedia, CC BY-SA 4.0 (Zvětšit)

Francouzské letecké a vesmírné síly AAE (Armée de l'Air et de l'Espace) k červenci 2020 papírově provozovaly 102 víceúčelových nadzvukových taktických letadel Rafale. Letos ale šest Rafaelů AAE zamíří do řeckého letectva. Navíc 14 letounů je doslova rozebráno – slouží jako zdroj náhradních dílů pro další stíhačky.

Dle francouzského zákona o vojenském plánování na roky 2019 až 2025 (Loi de programmation militaire) musí AAE do roku 2025 provozovat 129 víceúčelových stíhaček Rafale.

Tento cíl je ale ohrožen. Letos a v příštím roce AAE řeckému letectvu ze svého inventáře poskytnou 12 letounů Rafale. Řecko loni objednalo 18 letounů Rafale, z toho 12 použitých a šest nových. Kromě toho Athény ještě letos oficiálně potvrdily zájem o dalších šest nových letounů. K podpisu smlouvy ale zatím nedošlo.

Hned po Řecké objednávce francouzská ministryně obrany Florence Parly objednala u firmy Dassault Aviation 12 nových letounů Rafale ve standardu F3R (tedy nikoliv v nové F4). Dodávky těchto letounů proběhnou až do roku 2025. Dassault Aviation musí totiž plnit také výrobní smlouvy s Egyptem, Katarem, Indií a zmíněným Řeckem.

Za 12 použitých strojů Athény zaplatí francouzskému letectvu 400 milionů euro (10,3 miliardy Kč). AAE peníze využijí na nákup sady náhradních dílů pro obnovení letuschopnosti zmíněných 14 kanibalizovaných letounů Rafale.


Testování Rafale F4

„Díky řecké smlouvě jsme učinili z obnovení letadel, která již nebyla v letuschopném stavu, nejvyšší prioritu. Nejde jen o smlouvu MCO [údržba do provozního stavu], ale také de facto o opětovné uschopnění letadel, která svým způsobem sloužila jako zásobárna náhradních dílů,“ uvedla francouzská ministryně obrany.

Kanibalizace letounů je běžnou praxí. Uchylují se k němu letectva trpící nedostatkem financí na nákup náhradních dílů nebo letectva, která z různých důvodů nemohou sehnat náhradní díly (například kvůli vytíženosti výrobce, neexistenci původního výrobce, špatnému plánování atd.).

V případě AAE náhradní díly chybí, protože nebyl plánován jejich nákup během LPM 2009-2014. Tehdy AAE nakoupily letadla Rafale, která se Dassault Aviation nepodařilo exportovat. Byly však zakoupeny bez řádného logistického balíčku i bez náhradních dílů. Zakoupená letadla se tak nakonec stala zdrojem náhradních dílů.

Současně Parly hovořila o celkové dostupnosti letounů Rafale – ta měla být v roce 2017 pouze 55,4 %. V roce 2017 tedy AAE dokázaly poslat do vzduchu pouze polovinu ze své flotily letounů Rafale. Ostatním chyběly náhradní díly nebo procházely údržbou.

Piloti Rafale F4 získají přilby SCORPION od firmy Thales. Podobný model využijí i piloti českých vrtulníků Viper / Venom

Paříž kvůli zlepšení dostupnosti letounů Rafale uzavřela s firmou Dassault Aviation v roce 2019 smlouvu (MCO) RAVEL (Verticalized Rafale) a nedávnou s firmou Safran (výrobce proudových motorů M88) smlouvu BOLERO. Díky smlouvě RAVAEL dostupnost letounů Rafale od roku 2017 vzrostla o polovinu a nyní se pohybuje kolem 75 %.

„Když tedy na jednu stranu řešíme obnovu letuschopnosti prostřednictvím objednávky nových náhradních dílů a na straně druhé zlepšování dostupnosti, pomáháme kompenzovat kapacitní mezeru z důvodu dodávek letadel řeckému letectvu v letech 2021 až 2022,“ uvedla Parly. „V roce 2025 bude tento výpadek kapacity plně kompenzován, protože dojde k dodávkám nových letadel.“

Pokud jde o záměr Chorvatska získat 12 starších Rafale, rovněž z portfolia AAE, diskuse o finální smlouvě stále probíhají. Teprve po podepsání francouzsko-chorvatské smlouvy AAE u Dassault Aviation objednají nová letadla.

Kolem letounů Rafale se děje více zajímavých věcí – Indie stále poptává v rámci programu MRFA (Multi Role Fighter Aircraft nebo MMRCA 2.0) 114 nových víceúčelových letounů. Nový indický letecký vrchní maršál VR Chaudhari nepřímo označil letoun Rafale, zejména nejnovější verzi Rafale F4, ze favorita. Hlavním konkurentem je americký F-21 od firmy Lockheed Martin, což je speciální indická verze F-16. Zejména po skandálu kolem paktu AUKUS bude zajímavé sledovat, jak tento tendr dopadne. Nota bene, když se Indie nedávno stala součástí amerického paktu QUAD.

Francie počítá s postupným vývojem Rafale. Verze F5 získá schopnost nést jaderné zbraně.

Letos v dubnu začaly AAE testovat nejnovější verzi Rafale F4, resp. úvodní model F4-1. Letouny F4 mimo jiné získají přilby SCORPION s průhledovým displejem, nové střely vzduch-vzduch MICA NG nebo přesně naváděné 1000kg pumy AASM (Armement Air-Sol Modulaire). Letoun také ponese zaměřovací kontejner dlouhého dosahu TALIOS a průzkumný kontejner Reco NG.

Dále dojde k posílení schopnosti vést síťový způsob boje, což lze popsat jako schopnost vyměňovat si informace mezi různými platformami, využít je k lepšímu situačnímu povědomí a chápaní bojové scény, a následně provádět koordinované operace v reálném čase. Půjde o první krok k budoucím leteckým bojovým platformám SCAF (Système de Combat Aérien Futur).

Zavádění standardu F4 je plánováno ve dvou fázích – od roku 2022 budou stávající letouny Rafale vylepšovány na verzi F4-1 a od roku 2024 na finální verzi F4-2 Cílem je zavádět nové upgrady hned po jejich certifikaci.

Francie jako řada dalších států postupně zvedá svůj vojenský rozpočet – na příští rok Parly požaduje pro obranu 41 miliardy euro. Vojenský rozpočet Francie by se měl z částky 35,9 miliardy euro v roce 2019 zvednout na 50 miliard euro v roce 2025.

Zdroj: Opex360

Nahlásit chybu v článku


Související články

Francie nakupuje modernizované stíhačky Rafale

Podle nizozemského webu Scramble Magazine Paříž u firmy Dassault Aviation objednala dalších 28 ...

Řecko zbrojí proti Turecku: Za 18 stíhaček Rafale utratí 2,8 miliardy dolarů

V nejbližší době Řecko a Francie podepíšou dohodu o prodeji 18 nových a používaných víceúčelových ...

Egypt objednal dalších 30 stíhaček Rafale

Francouzská společnost Dassault Aviation a celý francouzský průmysl slaví další mimořádný úspěch – ...

Chorvatský tisk: Záhřeb kupuje francouzské stíhačky Rafale

Chorvatský deník Jutarnji list včera přinesl zprávu o zájmu Záhřebu nakoupit 12 starších ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • surda
    15:20 28.10.2021

    Na příští rok Parly požaduje pro obranu 41 miliardy euro.
    ...málo.

    Na příští rok Parly požaduje pro obranu 41 miliardy euro.
    ...málo.

  • Clanek
    15:41 27.10.2021

    Ctu zde dost pesimisticke predpovede, pokud jde o sance Rafale u ACR, ale ja bych Francii nepodcenoval. V posledni dobe a zvlaste pak s Rafale umi davat nabidky, ktere se nedaji ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Ctu zde dost pesimisticke predpovede, pokud jde o sance Rafale u ACR, ale ja bych Francii nepodcenoval. V posledni dobe a zvlaste pak s Rafale umi davat nabidky, ktere se nedaji odmitnout. CR se taky muze dostat do situace, ze bude potrebovat koupit rychle (i kdyz drzim palce aby to tahle vlada neprokaucovala) a tu jsou zda se extremne flexibilni. Naproti tomu cena F-35 je vicemene dana, vyhodne cene u Gripenu E/F lze tezko uverit a zbytek by mel byt z toho nebo onoho duvodu ze hry.

    A pokud by to tak melo dopadnout tak za sebe napisu ze bych se vubec nezlobil. Rafale jsem fandil uz u SR, i kdyz tam to byla pravda utopie, a budu fandit ze vsech evropskych reseni nejvic i u ACR. F-35, nebo Rafale, kazde ma to svoje.
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      23:03 27.10.2021

      Ja by som tiež najradšej Rafale, ale pravda je, že u nás sa hľadalo jednomotorové riešenie pretože sme desaťročia živili drahé dvojmotorové ktoré odčerpávali obrovské množstvo ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Ja by som tiež najradšej Rafale, ale pravda je, že u nás sa hľadalo jednomotorové riešenie pretože sme desaťročia živili drahé dvojmotorové ktoré odčerpávali obrovské množstvo zdrojov. Najväčšia výhoda u Rafale by som povedal, že je politická. S Francúzskom máme dlhodobo dobré vzťahy a tiež Francúzsko nie je zaťažené nejakou kontroverziou ako v prípade USA. Proste, Francúzsko má vo svete dobré meno a nikto ich nevníma nejak negatívne. Dokázali by predať Rafika do USA, Ruska, Číny, Indie aj Japonska ak by bol záujem. A samozrejme, je to európske riešenie ktoré má tiež svoju hodnotu
      Skrýt celý příspěvek

  • Lightgray
    17:58 26.10.2021

    CLIBANARIUS
    F-15 supercruise umí, u F-16 tomu možná taky tak bude

    CLIBANARIUS
    F-15 supercruise umí, u F-16 tomu možná taky tak bude

    • Jura99
      18:21 26.10.2021

      supercruise F-16 neumí, stejně jako F-35 ne, ani F-18. Umí to Rafale, EF2000 nebo Gripen E

      supercruise F-16 neumí, stejně jako F-35 ne, ani F-18. Umí to Rafale, EF2000 nebo Gripen E

      • Lightgray
        22:21 26.10.2021

        Ale ano, na MIL nad 20 000 ft M1,04

        Ale ano, na MIL nad 20 000 ft M1,04

        • MartinM
          23:38 26.10.2021

          Dokonca podla let charakteristik aj F104 da cca mach 1,02 na MIL.

          Dokonca podla let charakteristik aj F104 da cca mach 1,02 na MIL.

        • Jura99
          08:42 27.10.2021

          ověšená výzbrojí ? To asi těžko. Mimochodem Gripen E při zkouškách dosáhl supercruise M1,2 (zřejmě také bez výzbroje)

          ověšená výzbrojí ? To asi těžko. Mimochodem Gripen E při zkouškách dosáhl supercruise M1,2 (zřejmě také bez výzbroje)

        • Clanek
          15:49 27.10.2021

          Back in 1980 we could stay at 1.1M or so in mil power at 40K. This was with 'winders on wingtips and maybe a centerline tank. On a cold day, we could get supersonic at 20-25K in a ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Back in 1980 we could stay at 1.1M or so in mil power at 40K. This was with 'winders on wingtips and maybe a centerline tank. On a cold day, we could get supersonic at 20-25K in a shallow dive without using burner. This was with stock F100 motors, small mouth Block 5 and 10 beasts.

          Jestli bude umet Gripen E/F supercruise a v jake konfiguraci, to poznani nas teprve ceka. Faktem je ze demonstrator holy(!) to umel, ale E/F nabralo proti demonstratotu nejakych 900kg, to s tim zamava i bez vyzbroje, s vyzbroji muj osobni tip: utopie.
          Skrýt celý příspěvek

      • LAMP
        22:14 28.10.2021

        Není F-18 jako F-18. Hornet i Superhornet jsou obojí F/A-18, i když to jsou úplně jiná letadla.

        Není F-18 jako F-18. Hornet i Superhornet jsou obojí F/A-18, i když to jsou úplně jiná letadla.

    • Clibanarius
      11:54 27.10.2021

      Supercruise umí a umělo mnoho letadel ale pouze v čisté konfiguraci tzn bez podvěsů. To je elementární rozdíl. F-16 ani F-15 v AA konfiguraci to nedosahují

      Supercruise umí a umělo mnoho letadel ale pouze v čisté konfiguraci tzn bez podvěsů. To je elementární rozdíl. F-16 ani F-15 v AA konfiguraci to nedosahují

      • Lightgray
        19:50 27.10.2021

        Snějakou výzbrojí to dokáže taky. To k původnímu že F-15 a F-16 supercruise neumí. Gripen E má umět, ale je to jenom na kosmetiku, v praxi nepoužitelné.
        Jediný stroj kde je ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Snějakou výzbrojí to dokáže taky. To k původnímu že F-15 a F-16 supercruise neumí. Gripen E má umět, ale je to jenom na kosmetiku, v praxi nepoužitelné.
        Jediný stroj kde je supercruise platný je F-22.
        Rafale a EF-2000, nemám tvrdá data, jenom PR články, tedy je zatím nechávám být
        Skrýt celý příspěvek

      • MartinM
        00:20 28.10.2021

        Pre Clibanarius
        11:54 27.10.2021

        F15C dosiahne mach 1 na MIL s 4x aim7 a 4x aim9. Ak je pravda co pise pan Clanek, tak ked F16 dosiahne nadzvuk s centralonou nadrzou, tomu ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Pre Clibanarius
        11:54 27.10.2021

        F15C dosiahne mach 1 na MIL s 4x aim7 a 4x aim9. Ak je pravda co pise pan Clanek, tak ked F16 dosiahne nadzvuk s centralonou nadrzou, tomu odpovedaju dve aim120. cize F16 2xaim9, 2aim120 a este CFT, ale uz nic viac ani prazdny pylon tam nemoze byt, tak by mala este dosiahnut nadzvuk na MIL, ale v obydvoch pripadoch sa bavime o mach 1 a kusocek az nic, ziadny "funkcny" supercruise, len ze to tie lietadla dokazu. Ak JAs39 dosiahne ako cista Mach 1,2 je na tom samozrejme lepsie v tomto parametre.
        Skrýt celý příspěvek

  • lukus
    16:43 26.10.2021

    U F-35 bych rád upozornil na fakt, že mnohé zdroje uvádí cenu bez motoru. Dále zničující budou náklady na přechod, výcvik ILS, trenažery, výzbroj, technické zabezpečení, atd. On se ...
    Zobrazit celý příspěvek

    U F-35 bych rád upozornil na fakt, že mnohé zdroje uvádí cenu bez motoru. Dále zničující budou náklady na přechod, výcvik ILS, trenažery, výzbroj, technické zabezpečení, atd. On se pak každý divý, proč to vrtulníky nebo houfnice jsou tak drahé...

    Možná z jiného soudku. Pokud by jsme šli cestou ekonomické racionality, je škoda, že vůbec nebereme v potaz při výběru techniky Jižní Koreu.
    O logistických problémech bych nebyl zcela přesvědčen, protože stačí se podívat na Hyundai (nemají problém v ČR vyrábět i hybridy) Nexen u Žatce je obří továrna (schválně si to hoďte do googlu).
    4 reaktory na pusté poušti v Emirátech staví a zprovozňují jako o závod (Francouzi by mohli závidět a učit se) - takže logistiku mají zmáknutou.
    A my se jich bojíme at v stavbě JE, nebo nákupu K2, K21, ...
    Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    14:06 26.10.2021

    Tak po ekonomické stránce to letadlo pořád vychází levněji než F-36 jak na pořízení, tak i na provoz. Takže proč ne. Z politického hlediska by pro nás byl lepší EF, jenže to je s ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tak po ekonomické stránce to letadlo pořád vychází levněji než F-36 jak na pořízení, tak i na provoz. Takže proč ne. Z politického hlediska by pro nás byl lepší EF, jenže to je s přehledem nejdražší hračka na trhu. Ono to stejně dopadne na souboj Gripenů s F-16.
    Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      14:22 26.10.2021

      přesná cena pořízení se sice těžko zjišťuje, ale podle chorvatského nebo egyptského obchodu je Rafale kolem USD100mil./ks i více (HR má za tu cenu olétané). To je o něco vyšší cena ...
      Zobrazit celý příspěvek

      přesná cena pořízení se sice těžko zjišťuje, ale podle chorvatského nebo egyptského obchodu je Rafale kolem USD100mil./ks i více (HR má za tu cenu olétané). To je o něco vyšší cena než u F-35A (cca USD85mil.).
      Skrýt celý příspěvek

      • CerVus
        15:24 26.10.2021

        Cena samotných letadel by se měla pohybovat v rozmezí 76-82 mil dolarů za kus. Jak na tom bude F4 je zatím ve hvězdách.

        Cena samotných letadel by se měla pohybovat v rozmezí 76-82 mil dolarů za kus. Jak na tom bude F4 je zatím ve hvězdách.

    • Miroslav
      14:54 26.10.2021

      Z dlhodobého hľadiska si myslím, že F-35 až tak drahá byť nemusí. Si zober, že len jeden motor navyše pri GO je 8M $ naviac.

      Z dlhodobého hľadiska si myslím, že F-35 až tak drahá byť nemusí. Si zober, že len jeden motor navyše pri GO je 8M $ naviac.

      • CerVus
        15:26 26.10.2021

        Jenže ten motor je mnohem dražší, náročnější na servis a má mnohem větší spotřebu. Za výkon se platí. Nehledě na to, že stále není úplně bezproblémový a že váznou dodávky ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Jenže ten motor je mnohem dražší, náročnější na servis a má mnohem větší spotřebu. Za výkon se platí. Nehledě na to, že stále není úplně bezproblémový a že váznou dodávky náhradních dílů i pro americké letectvo.
        Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      08:36 27.10.2021

      Po ekonomické stránce každé letadlo stojí peníze a pro ČR je drahé, tedy spíše pro naší společnost nebo její velkou část, která otevřeně mluví, že armáda je zbytečná.
      Nicméně, cena ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Po ekonomické stránce každé letadlo stojí peníze a pro ČR je drahé, tedy spíše pro naší společnost nebo její velkou část, která otevřeně mluví, že armáda je zbytečná.
      Nicméně, cena by se vždy měla porovnávat k výkonu stroje a zde jsou si všechny nebo většina strojů více méně podobná.
      Ty ceny plus mínus odpovídají výkonům jednotlivých strojů. Takže otázkou bude jak moc výkonný stroj AČR bude chtít a kolik jim na to MF bude ochotno uvolnit financí. A až podle toho se vybere.
      Skrýt celý příspěvek

      • skelet
        10:10 27.10.2021

        no dost podstatnou část bude hrát i politika. A zde bude mít svou váhu i dostavba JE. Pokud vybereme pro dostavbu JE Američany, tak to bude chtít zamini kompenzovat na stíhačkách ...
        Zobrazit celý příspěvek

        no dost podstatnou část bude hrát i politika. A zde bude mít svou váhu i dostavba JE. Pokud vybereme pro dostavbu JE Američany, tak to bude chtít zamini kompenzovat na stíhačkách ve prospěch EU (Francie). Pokud dostavbu vyhrají Francouzi, tak to zas bude naopak.
        Pro zamini bude nejhorší varianta, když JE dostanou Korejci :)
        A jako bonus - po AUKUS budou Frantíci na zbrojní obchody ve prospěch USA dosti podráždění, hlavně v rámci EU.
        Skrýt celý příspěvek

  • lukus
    10:22 26.10.2021

    Stát od kterého se kupuje tak důležitá technika jako je nadzvukové letectvo, by měl být významný ekonomický partner (Německo) nebo garant klidu a míru pro naši zemi (USA). Což se o ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Stát od kterého se kupuje tak důležitá technika jako je nadzvukové letectvo, by měl být významný ekonomický partner (Německo) nebo garant klidu a míru pro naši zemi (USA). Což se o Francii říct nedá
    (snad všichni dávali pozor v dějepise). Dvakrát se spálí jen blbec...

    https://www.google.cz/search?q...
    Skrýt celý příspěvek

    • mudry.udrzbar
      10:43 26.10.2021

      nejake historicke krivdy maju v tomto relevanciu max. v internetových diskusiach a naviac podla tejto optiky by takzko mohlo stat Nemecko pred Francuzskom :)

      nejake historicke krivdy maju v tomto relevanciu max. v internetových diskusiach a naviac podla tejto optiky by takzko mohlo stat Nemecko pred Francuzskom :)

      • Jura99
        12:08 26.10.2021

        pokud jde o historické křivdy, máte sice pravdu, ale je zajímavé pozorovat, že státy se i přes svou případnou snahu chovají podle svých zažitých historických vzorců. Poslední dobou ...
        Zobrazit celý příspěvek

        pokud jde o historické křivdy, máte sice pravdu, ale je zajímavé pozorovat, že státy se i přes svou případnou snahu chovají podle svých zažitých historických vzorců. Poslední dobou můžeme sledovat Poláky, opět sklouzávají ke své historické nabubřelosti, která bohužel nemůže skončit jinak, než jako v minulosti, tedy pádem na hubu. Lukus má pravdu v tom, že nákup takto strategické techniky je příležitost deklarovat, čeho chceme být součástí. Vychází mi USA, tj. F-35A. Rafale je krok stranou, stejně jako Gripen C. F-16 je krok zpět, protože se zavede stíhač 4.gen na dalších 50let.
        Skrýt celý příspěvek

        • faraonamumu
          12:22 26.10.2021

          F-16 je vhodná maximálně pro chudé státy NATO, nebo pro někoho, kdo poptává velký počet (jako např. Polsko). Protože F-16 má asi stejný potenciál do budoucna, jako céčkový Grippen. ...
          Zobrazit celý příspěvek

          F-16 je vhodná maximálně pro chudé státy NATO, nebo pro někoho, kdo poptává velký počet (jako např. Polsko). Protože F-16 má asi stejný potenciál do budoucna, jako céčkový Grippen. ČR by měla urřitě koupit něco lepšího, klidně i dvoumotorák by byl doboru cestou.
          Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            12:27 26.10.2021

            Kde konkrétne by si ešte chcel posunúť ten súčasný dizajn? Dostali sme sa do bodu kde aerodynamická koncepcia je takmer dokonalá a evolúciou už prechádza len avionika, motory alebo ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Kde konkrétne by si ešte chcel posunúť ten súčasný dizajn? Dostali sme sa do bodu kde aerodynamická koncepcia je takmer dokonalá a evolúciou už prechádza len avionika, motory alebo radar. F-15 sa vracia, F-16 pravdepodobne tiež.
            Skrýt celý příspěvek

          • CerVus
            14:01 26.10.2021

            Ta F-16 má mnohem větší potenciál i do budoucna než to C. Létá jich prostě strašně moc na to, aby výrobce přestal pracovat na modernizačních balíčcích. Každou chvíli se dá někde ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ta F-16 má mnohem větší potenciál i do budoucna než to C. Létá jich prostě strašně moc na to, aby výrobce přestal pracovat na modernizačních balíčcích. Každou chvíli se dá někde dočíst, jak 20 let staré kusy podstupují hloubkové modernizace. Bojím se, že tak štědré podpory se Gripen nedočká. Už jen, když s ním do budoucna nepočítají ani ve Švédsku.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            14:14 26.10.2021

            Miroslav: to zní podobně, jako když se chtěl v 19.století francouzský patentový úřad sám sebe zrušit, že prý už bylo všechno vynalezeno. 5.gen je vůči 4.gen přirozený pokrok, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: to zní podobně, jako když se chtěl v 19.století francouzský patentový úřad sám sebe zrušit, že prý už bylo všechno vynalezeno. 5.gen je vůči 4.gen přirozený pokrok, přinejmenším zbraňové šachty, samozřejmě stealth a další vylepšení. Dizajn F-16 byl pokrokový, ale v době vzniku, tedy před 50lety. Mj. moc dobré není sání pod kabinou, ten vysavač je citlivý na čistotu VPD.

            CerVus: rozdíl je v tom, že nákup našeho olétaného gripenu C je nákup na zbytkových 15-20let, zatímco nová F-16 má mít před sebou 40-50let, aby tam byla ekonomika ceny pořízení. Mě by se pozdávala varianta podobná Polsku, tj. přikoupení F-35A a ponechání gripenu C do zbytku životnosti.
            Skrýt celý příspěvek

          • Clibanarius
            14:19 26.10.2021

            @Miroslav
            to je samozřejmě naprostý nesmysl. F-16 není aerodynamicky schopná supercruise ani v čisté konfiguraci a ani s výkonným motorem General Electric F110-GE-132 se 144,6 kN. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            @Miroslav
            to je samozřejmě naprostý nesmysl. F-16 není aerodynamicky schopná supercruise ani v čisté konfiguraci a ani s výkonným motorem General Electric F110-GE-132 se 144,6 kN. Naproti tomu Gripen E/F (NG) dosahuje supercruise s pouhými 98 kN. F-16 je konstrukčně, technologicky a aerodynamicky za zenitem....to je prostě nezvratný fakt.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            15:02 26.10.2021

            Jura & Clibanarius

            To, že USAF oživil F-15 a pravdepodobne sa vráti aj k nákupu nových F-16 dokazuje, že tie stroje nie sú za zenitom. Jasné, existujú aj lepšie, ale tieto ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jura & Clibanarius

            To, že USAF oživil F-15 a pravdepodobne sa vráti aj k nákupu nových F-16 dokazuje, že tie stroje nie sú za zenitom. Jasné, existujú aj lepšie, ale tieto lietadlá majú niečo čo F-22 resp F-35 nemajú. A tým je relatívna jednoduchosť a schopnosť ich vyrábať vo väčších množstvách. Predpokladám, že udržanie F-15/F-16 súvisí s očakávaným budúcim stretom s Čínou, kde 180 ks F-22 proste stačiť nebudú a straty F-35 sa nebudú dať tak rýchlo nahrádzať ako v prípade F-16
            Skrýt celý příspěvek

          • CerVus
            15:35 26.10.2021

            Miroslav: V USA jde spíš o ekonomické faktory. Oni mají v inventáři moc letadel na to, aby byly všechny 5 generace. Výrobce jich nedodává dost, né všechny jednotky ho vyloženě ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: V USA jde spíš o ekonomické faktory. Oni mají v inventáři moc letadel na to, aby byly všechny 5 generace. Výrobce jich nedodává dost, né všechny jednotky ho vyloženě potřebují (národní garda) a zvýšená cena za provoz se u flotil čítajících několika set kusů už citelně zakousne do rozpočtu.
            I oni potřebují levná letadla. I proto během pár let přijde nástupce F-16, který bude stále "jen" 4+G.

            Jura: Tady budeme rádi, když vláda uvolní peníze na nahrazení gripenů novými F-16, které jsou to nejlevnější co se dá pořídit. Vůbec nemá smysl uvažovat o tom, že by došlo k navýšení počtů. Jen pokud by nám Švédi nechali C za rozumné peníze, tak by se dalo uvažovat o tom přikoupit další C místo těch tragických L-159 a celou flotilu zmodernizovat. Pokud by se nakupovala F-35, tak bude zaručeně počet letadel redukován.
            Skrýt celý příspěvek

          • Clibanarius
            15:38 26.10.2021

            @Miroslav
            nákup nových verzí F-16 a F-15 USAF je z nouze ctnost...bohužel. F-22 by potřebovali nejméně dvakrát tolik ale nejsou a nebudou a F-35 se nepovedl - tedy alespoň ne dle ...
            Zobrazit celý příspěvek

            @Miroslav
            nákup nových verzí F-16 a F-15 USAF je z nouze ctnost...bohužel. F-22 by potřebovali nejméně dvakrát tolik ale nejsou a nebudou a F-35 se nepovedl - tedy alespoň ne dle představ USAF. Kdyby záleželo pouze a jen na velení USAF přestala by akvizice F-35 ze dne na den. Protože ale program zahrnuje tisíce subdodavatelů znamenal by takový jakkoliv oddůvodněný krok v podstatě kolaps celého průmyslového odvětví s nedozírnými následky. Proto program jede k nelibosti USAF dál a čeká se toužebně na nástupce F-22. Ten ale nebude dřív jak za deset let. Spíše patnáct nebo dvacet a proto nouzová reinkarnace zombie F-16 a F-15. Dnes ja téměř jasno že F-35 je přechodový typ s nejasnou perspektivou.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            15:54 26.10.2021

            Clibanarius

            Hrať sa na keby bolo keby nemá zmysel. Realita je taká, že F-16 je tu a ešte dlho bude čo znamená, že za zenitom rozhodne nie je. Ešte zažijeme niekoľko evolúcii a ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Clibanarius

            Hrať sa na keby bolo keby nemá zmysel. Realita je taká, že F-16 je tu a ešte dlho bude čo znamená, že za zenitom rozhodne nie je. Ešte zažijeme niekoľko evolúcii a modernizačných balíčkov pre F-16 kým budú definitívne vyradené z prevádzky. Povedal by som, že taká AH-1 má svoju budúcnosť oveľa viac hmlistú ako F-16
            Skrýt celý příspěvek

          • Clanek
            16:32 26.10.2021

            @Miroslav
            F-16 za zenitem samozrejme je, musi byt, kdyz je tu k dispozici nova generace, ktera je ve vsem krom ceny lepsi. Ze jeste nepatri do stareho zeleza je jina vec, ale "byt ...
            Zobrazit celý příspěvek

            @Miroslav
            F-16 za zenitem samozrejme je, musi byt, kdyz je tu k dispozici nova generace, ktera je ve vsem krom ceny lepsi. Ze jeste nepatri do stareho zeleza je jina vec, ale "byt za zenitem" (byt za svym vrcholem) proste F-16 od prichodu jednomotorove 5th gen je.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            17:10 26.10.2021

            Clanek

            50 rokov je k dispozícii aj technológia nadzvukového dopravného lietadla a predsa sú všetky dopravné lietadlá dodnes podzvukové. Sú podzvukové B-747, A-330 alebo A-320 za ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Clanek

            50 rokov je k dispozícii aj technológia nadzvukového dopravného lietadla a predsa sú všetky dopravné lietadlá dodnes podzvukové. Sú podzvukové B-747, A-330 alebo A-320 za zenitom? Proste náklady na prevádzku Concordu presahujú benefity ktoré táto technológia ponúka. A teraz si položme otázku či 5G stíhačky sú o toľko lepšie oproti 4G, aby bolo rentabilné ich úplne nahradiť aj za cenu vyšších nákladov
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            17:14 26.10.2021

            Miroslav: F-15 nemá nástupce (u F-22 není ekonomické obnovit výrobu) a co se týká F-16, stává se z ní druhosledový stroj, proti méně pokročilému protivníkovi, otázka, že by USA ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: F-15 nemá nástupce (u F-22 není ekonomické obnovit výrobu) a co se týká F-16, stává se z ní druhosledový stroj, proti méně pokročilému protivníkovi, otázka, že by USA přikoupily další stroje, je spíš negativní. Byla to úvaha, vyřčená do médií, ale stejně tak může být vyvinut nový stroj 5-.gen. Létat F-16 bude ještě dlouho, to asi ano, podobně létá u některých letectev třeba F-4 Phantom, ale žádná hitparáda to už dlouho není.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            18:10 26.10.2021

            Jura:

            F-22 mal nahradiť F-15 a F-35 zase F-16. Faktom je, že tento zámer nevyšiel. F-22 bol zbytočne drahý, F-35 je zase náročný na masovú výrobu. Pokiaľ je F-15 a F-16 naďalej ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jura:

            F-22 mal nahradiť F-15 a F-35 zase F-16. Faktom je, že tento zámer nevyšiel. F-22 bol zbytočne drahý, F-35 je zase náročný na masovú výrobu. Pokiaľ je F-15 a F-16 naďalej dobrá pre USAF, tak bude dobrá aj pre ostatných. Ani za Rusa sme nemuseli mať prvosledové T-64 ale o dosť menej výkonné T-72.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            18:35 26.10.2021

            Miroslav: F-22 očekávání splnil. Plán byl ca200ks, to se vyrobilo a současně byl plán neprodat jej nikomu dalšímu, takže linka se jako nepotřebná rozebrala. Proti tomu linku na ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: F-22 očekávání splnil. Plán byl ca200ks, to se vyrobilo a současně byl plán neprodat jej nikomu dalšímu, takže linka se jako nepotřebná rozebrala. Proti tomu linku na F-15 živili zahraniční zákazníci, její existence tedy není vadou F-22.
            Co se týká F-35, tam se teprve ukáže, jelikož se vyrábí tempem přes 100ks ročně, je to úspěšné letadlo. Nějaké zprávy o doplnění flotily jednodušším strojem, to mohl být jen výkřik do tmy nebo nějaký tlak na výrobce F-35. Těžko říct.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            21:37 26.10.2021

            Jura:

            Aké očakávania? F-22 sa proste zrodila v zlom čase, po páde ZSSR, keď nepriateľom boli turbanisti s kalachom a zaostávajúce diktatúry. Svet sa odvtedy zmenil. Rusko opäť ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jura:

            Aké očakávania? F-22 sa proste zrodila v zlom čase, po páde ZSSR, keď nepriateľom boli turbanisti s kalachom a zaostávajúce diktatúry. Svet sa odvtedy zmenil. Rusko opäť získava silu a sebavedomie. Ale hlavne je tu Čína na ktorú proste 200 (reálne ani toľko) F-22 stačiť nebude. A tiež nebude stačiť stovka F-35 ročne. Ak k tomu príde, budú musieť USA chrliť veľkosériové dávky nových strojov. A to je možné len s F-15 a F-16. Kvalitatívne to na Čínu stačiť bude a kvantitatívne by malo tiež
            Skrýt celý příspěvek

          • MartinM
            22:21 26.10.2021

            Pre Clibanarius
            14:19 26.10.2021
            Podla letovych charakteristik F16 blk50 s F110-GE-129 ci F100-PW-229 v cistej konfiguracii, cize aj s 2x raketami na konci kridel, dokaze malinko ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Pre Clibanarius
            14:19 26.10.2021
            Podla letovych charakteristik F16 blk50 s F110-GE-129 ci F100-PW-229 v cistej konfiguracii, cize aj s 2x raketami na konci kridel, dokaze malinko prekrocit rychlost zvuku na necelych 1.05 mach, pricom by malo byt este schopne stupat 500 Feet per second. Cize teoreticky splnilo definiciu supercruise. Ale samozrejme, ze JAS39 E/F s mach 1,2 je v tomto parametry lepsie.
            Skrýt celý příspěvek

          • MartinM
            22:30 26.10.2021

            OPRAVA - 500 Feet per MINUTE

            OPRAVA - 500 Feet per MINUTE

          • Jura99
            08:52 27.10.2021

            Miroslav: USA pouze potřebují překlenout dobu do nástupu letounu 6.gen NGAD. Zvažovali obnovení výroby F-22, ale vyšlo jim jako ekonomičtější pracovat na 6.gen a mezitím nakoupit ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: USA pouze potřebují překlenout dobu do nástupu letounu 6.gen NGAD. Zvažovali obnovení výroby F-22, ale vyšlo jim jako ekonomičtější pracovat na 6.gen a mezitím nakoupit F-15X. Obnovení výroby by stálo více než 200mil. USD/ks F-22, zatímco F-15EX stojí kolem 80mil., stejně jako F-35. Celkem logické rozhodnutí, proč draze obnovovat něco, co má být stejně v dohledné době ve výrobě (nikoliv provozu) nahrazeno strojem NGAD ?
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            11:17 27.10.2021

            rozebrání linky pro F-22 a zničení výrobních přípravků bylo politické rozhodnutí administrativy Baracka Obamy. USAF jako taková požadovala nákup více strojů, než dostala.

            rozebrání linky pro F-22 a zničení výrobních přípravků bylo politické rozhodnutí administrativy Baracka Obamy. USAF jako taková požadovala nákup více strojů, než dostala.

          • CerVus
            13:14 27.10.2021

            Samotní Amíci ve zprávách pro kongres uvádějí, že kdyby měnili kus za kus F-16/F-35, tak by složku ekonomicky položili a že F-35 se spíše hodí do prvních dnů války. Po zlikvidování ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Samotní Amíci ve zprávách pro kongres uvádějí, že kdyby měnili kus za kus F-16/F-35, tak by složku ekonomicky položili a že F-35 se spíše hodí do prvních dnů války. Po zlikvidování PVO už nedává smysl nasazovat na nálety F-35 pokud úplně stejnou práci zvládnou stíhačky 4 generace s mnohem nižšími provozními náklady.
            Skrýt celý příspěvek

          • mudry.udrzbar
            13:26 27.10.2021

            F-35 je samozrejme podstatne vyspelejsi stroj ako F-16, ale aj podstatne drahsi a narocnejsi na udrzbu. Rozdielov medzi poslednými verziami F-16 a Grippenu E/F moc nevidim, max o ...
            Zobrazit celý příspěvek

            F-35 je samozrejme podstatne vyspelejsi stroj ako F-16, ale aj podstatne drahsi a narocnejsi na udrzbu. Rozdielov medzi poslednými verziami F-16 a Grippenu E/F moc nevidim, max o nieco nizsie RCS na strane Grippenu

            Clibanarius

            98 kN dosahuje motor F414 az s pridavnym spalovanim (v niektorych zdrojoch je chyba), takže má skutocne grippen E moznost supercruise?

            https://cs.wikipedia.org/wiki/...
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            14:36 27.10.2021

            mudry.udrzbar: Gripen E je vyspělejší stroj než F-16V, konec konců má o 50let mladší dizajn draku a mj. má menší RCS. Má rovněž pokročilé systémy elektronického boje a kdesi jsem ...
            Zobrazit celý příspěvek

            mudry.udrzbar: Gripen E je vyspělejší stroj než F-16V, konec konců má o 50let mladší dizajn draku a mj. má menší RCS. Má rovněž pokročilé systémy elektronického boje a kdesi jsem četl, že dokáže zmást údaje o svém radarovém odrazu (poslat falešné). Schopnost supercruise je u Gripenu jasná, u F-16V teoretická.
            Skrýt celý příspěvek

        • Clibanarius
          14:12 26.10.2021

          Spojené státy neumí nabídnout nic jiného než vágní příslib ochrany na kterou se nelze spolehnout. Nákupem evropského stíhače se hlásíme k k evropské integraci. V případě Německa ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Spojené státy neumí nabídnout nic jiného než vágní příslib ochrany na kterou se nelze spolehnout. Nákupem evropského stíhače se hlásíme k k evropské integraci. V případě Německa je benefitem navíc především ekonomický aspekt, který nikdo jiný nemůže vzhledem ke struktuře našeho průmyslu přebít.
          Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            14:36 26.10.2021

            Německo stíhačku nevyrábí, je pouze členem konsorcia na výrobu EF2000, což je sice solidní stroj, ale drahý na pořízení i provoz a s nejistou budoucností (vyvíjejí nástupce). Proč ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Německo stíhačku nevyrábí, je pouze členem konsorcia na výrobu EF2000, což je sice solidní stroj, ale drahý na pořízení i provoz a s nejistou budoucností (vyvíjejí nástupce). Proč jít zase proti větru a koupit něco jiného než 3/4 spojenců , tj. něco jiného než F-35A ?
            Skrýt celý příspěvek

          • Clibanarius
            15:21 26.10.2021

            @Jura
            F-35 kupují v Evropě státy, které jsou zapojeny do programu a podíleli se na vývoji a výrobě plus Polsko a Belgie. Dva největší a nejsilnější státy F-35 vůbec neplánují F-35 ...
            Zobrazit celý příspěvek

            @Jura
            F-35 kupují v Evropě státy, které jsou zapojeny do programu a podíleli se na vývoji a výrobě plus Polsko a Belgie. Dva největší a nejsilnější státy F-35 vůbec neplánují F-35 kupovat a to Německo a Francie. Nejsem apriori proti americkým strojům ale F-35 má největší výhody položeny někde jinde než ČR reálně potřebuje
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            17:21 26.10.2021

            Clibanarius: to už nějakou dobu neplatí. V programu bylo mimo USA 8 států, z nich stroje zatím nedostane Turecko. Mimo program je dostanou Polsko, Belgie, Izrael, Japonsko, Korea, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Clibanarius: to už nějakou dobu neplatí. V programu bylo mimo USA 8 států, z nich stroje zatím nedostane Turecko. Mimo program je dostanou Polsko, Belgie, Izrael, Japonsko, Korea, Singapur a čile se nabízí dalším. Francie jej neplánuje zavést z logiky věci (je sama výrobcem pokročilého stroje) a Německo je na tom podobně s EF2000.
            Skrýt celý příspěvek

  • Laci
    19:49 25.10.2021

    Myslíte, že je nějaká šance, že by se Rafale objevil i v VzS AČR?

    Myslíte, že je nějaká šance, že by se Rafale objevil i v VzS AČR?

    • Jura99
      19:56 25.10.2021

      nabidku udajne dat chteji.

      nabidku udajne dat chteji.

    • Miroslav
      21:09 25.10.2021

      Šanca je vždy ale myslím, že AČR bude hľadať jednomotorové riešenie

      Šanca je vždy ale myslím, že AČR bude hľadať jednomotorové riešenie

      • J4KU8
        21:31 25.10.2021

        Souhlas, za mě se buď odkoupí Gripeny, nebo se koupí něco nového jednomotorového. I když by se mi Rafale u nás líbil, tak si prostě myslím, že to ti naši kašpaři nekoupí...

        Souhlas, za mě se buď odkoupí Gripeny, nebo se koupí něco nového jednomotorového. I když by se mi Rafale u nás líbil, tak si prostě myslím, že to ti naši kašpaři nekoupí...

        • juhelak
          09:26 26.10.2021

          to by me zajimalo kolik tak můze být zbytková cena tech Gripenu..pokud je neprodají nám tak je velká šance ze skončí ve šrotu, stejne tak vyřazované C svédskeho letectva..ro je by ...
          Zobrazit celý příspěvek

          to by me zajimalo kolik tak můze být zbytková cena tech Gripenu..pokud je neprodají nám tak je velká šance ze skončí ve šrotu, stejne tak vyřazované C svédskeho letectva..ro je by snad bylo lepsi je nám nechat zadarmo a dalších 15-20 let mít příjmy ze servisu a ND
          Skrýt celý příspěvek

          • Clanek
            12:02 26.10.2021

            Zustatkova cena bude rovna maximalni mozne cene, kterou jeste CR bude ochotna zaplatit a ta se bude odvijet od konkurencnich cen. Takze ona zustatkova cena muze byt az nepekne ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Zustatkova cena bude rovna maximalni mozne cene, kterou jeste CR bude ochotna zaplatit a ta se bude odvijet od konkurencnich cen. Takze ona zustatkova cena muze byt az nepekne vysoka. Holt SWE drzi CR za koule v tomhle vyrazne vic nez CR drzi SWE.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            12:09 26.10.2021

            Clanek: SWE určitě ČR za koule nedrží, tedy alespoň zatím. Pokud se nyní plánovači uloží k spánku a probudí v roce 2027, tak samozřejmě moc možností než Gripen C nebude.

            Clanek: SWE určitě ČR za koule nedrží, tedy alespoň zatím. Pokud se nyní plánovači uloží k spánku a probudí v roce 2027, tak samozřejmě moc možností než Gripen C nebude.

          • Clanek
            13:32 26.10.2021

            Podstatou sdeleni je ze si CR nemuze ani diktovat, ani doufat v nejake podbizeni se. Z pohledu SWE jsou ta letadla davno odepsana a zaplacena, coz neznamena ze je pusti levne, to ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Podstatou sdeleni je ze si CR nemuze ani diktovat, ani doufat v nejake podbizeni se. Z pohledu SWE jsou ta letadla davno odepsana a zaplacena, coz neznamena ze je pusti levne, to naopak znamena ze pudou do rizika tak aby to pro ne melo i dal smysl. Takze bych se nedivil kdyby cena na odkup byla treba 2/3 noveho stroje. Vzhledem k tomu, ze to bude z pohledu CR stale ekonomicky jednoznacne nejzajimavejsi nabidka, budou mit i tak velke sance na uspech, vsechno ostatni totiz bude vyrazne drazsi.
            Nejaka amortizace na ta jednani bude mit pramalej dopad.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            14:17 26.10.2021

            Clanek: obchodní strategie bývají různé, ale to co popisujete by nemělo být typické chování dodavatele, který má už tak málo zákazníků a hrozí mu přebytek zboží na skladě, o který ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Clanek: obchodní strategie bývají různé, ale to co popisujete by nemělo být typické chování dodavatele, který má už tak málo zákazníků a hrozí mu přebytek zboží na skladě, o který už nebude zájem. Obvykle je lepší zboží dodat zákazníkovi a třeba inkasovat za servis a současně mít referenci v seznamu.
            Skrýt celý příspěvek

          • Clanek
            15:21 26.10.2021

            Jura, napul oletanej gripen C jiz neni zadne zbozi na sklade, to je ucetni 0. Takze prilezitost to udat se jiste vyuzije, ale taky jen do bodu dokud SAAB nebude citit, ze ma sanci ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jura, napul oletanej gripen C jiz neni zadne zbozi na sklade, to je ucetni 0. Takze prilezitost to udat se jiste vyuzije, ale taky jen do bodu dokud SAAB nebude citit, ze ma sanci CR udat E/F a podstrelenim ceny C/D by odepsal to na cem chce vydelat predevsim. C/D prinejhorsim bude pro SAAB ujita prilezitost, tam jednoduse zadne podbizeni se nehrozi, tim spis ne kdyz CR MUSI nakoupit / bude pod tlakem.
            SAAB nema do konce dekady nedostatek zakazniku, do konce dekady bude mit vytizenou linku domacima dodavkama. Do toho T-7 a nextgen... o SAAB strach nemam, v jeho ucetni knize bude CR malovyznamna polozka.
            Skrýt celý příspěvek

          • Clibanarius
            15:27 26.10.2021

            @Jura
            vidím to stejne jako Clanek. Švédové nejsou vůbec pod tlakem jak si tady řada lidí myslí. Existence desítek kusů verze C/D ve švédském letectvu není problém výrobce a ...
            Zobrazit celý příspěvek

            @Jura
            vidím to stejne jako Clanek. Švédové nejsou vůbec pod tlakem jak si tady řada lidí myslí. Existence desítek kusů verze C/D ve švédském letectvu není problém výrobce a pochybuji, že je to vůbec vnímáno ve Švédsku jako problém. Prostě mají mobilizační rezervu která si udržuje vysokou hodnotu a dá se v případě nutnosti modernizovat. Stejně jako Rusové drží stovky MiG-23MLD a USA podobně F-16 A/B
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            17:24 26.10.2021

            Clibanarius: nevím jestli je či není Švédsko pod tlakem, ale určitě vím, že pod tlakem zatím není ČR. Jediný "tlak" je ten, že s Gripenem byla velmi dobrá zkušenost, má vysokou ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Clibanarius: nevím jestli je či není Švédsko pod tlakem, ale určitě vím, že pod tlakem zatím není ČR. Jediný "tlak" je ten, že s Gripenem byla velmi dobrá zkušenost, má vysokou provozuschopnost a je s ním celková spokojenost. V takové situaci je každá změna odvážná.
            Skrýt celý příspěvek

          • Clibanarius
            11:57 27.10.2021

            @Jura99
            v tomto nejsme ve sporu. Netvrdím, že Gripen je špatné řešení. Ani model financování bych nezatracoval.

            @Jura99
            v tomto nejsme ve sporu. Netvrdím, že Gripen je špatné řešení. Ani model financování bych nezatracoval.

    • Riiiederner
      21:38 25.10.2021

      To rozhodně je jako vždy nakonec to kdo dá více do jaké kapsy a jestli se bude Dassault snažit tak jako v Idnii myslím ,že ta šance je i docela velká.

      To rozhodně je jako vždy nakonec to kdo dá více do jaké kapsy a jestli se bude Dassault snažit tak jako v Idnii myslím ,že ta šance je i docela velká.

      • Scotty
        23:26 25.10.2021

        Všetci kradnú.

        Všetci kradnú.

  • madrabbit
    11:09 25.10.2021

    Njn, problém je v podstatě kusová výroba u Dassaultů - pár kusů ročně a když přijde poptávka, tak je průšvih. Na druhou stranu dost dlouho nemohli Rafíka nikde udat, tak budovat ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Njn, problém je v podstatě kusová výroba u Dassaultů - pár kusů ročně a když přijde poptávka, tak je průšvih. Na druhou stranu dost dlouho nemohli Rafíka nikde udat, tak budovat linku pro sériovou výrobu nedávalo smysl - trochu začarovaný kruh.
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      11:47 25.10.2021

      Myslím, že najväčším benefitom je, že sa dokážu zbavovať olietaných strojov a nahrádzať ich novovýrobou a tak zachovať schopnosť ďalšej výroby, ako aj plynulé omladzovanie letky

      Myslím, že najväčším benefitom je, že sa dokážu zbavovať olietaných strojov a nahrádzať ich novovýrobou a tak zachovať schopnosť ďalšej výroby, ako aj plynulé omladzovanie letky