Francouzské námořnictvo čeká krizových deset let

Francouzské námořnictvo čeká krizových deset let
Nový námořní letoun francouzského námořnictva Falcon Albatros / Dassault Aviation (Zvětšit)

V poslední době Francie schválila několik významných námořních zbrojních projektů. Paříž tak reaguje na rostoucí mocenská tření ve Středozemním moři i v zámořských územích Francie. Admiral Pierre Vandier, šéf Generálního štábu francouzského námořnictva, ale varoval poslance před propadem schopností francouzského námořnictva.

Ještě před ruskou anexí Krymu, tedy v dobách posledních záchvěvů západní víry o „konci dějin“ a o celosvětovém bažení po západním způsobu života, ozbrojené síly evropských států procházely rychlou degradací vojenských schopností. Vojenské rozpočty klesaly, nedařilo se obnovovat moderní vojenskou techniku v potřebných počtech, neexistovaly skutečné válečné zásoby (Francouzům v Libyi začala docházet letecká munice již po několika dnech bojů), vázly nábory do armády a neprobíhala velká vojenská cvičení. Ostatně tento stav víceméně trvá dodnes.

Degradaci a úpadek západních vojenských schopností v roce 2014 využilo Rusko a provedlo vojenskou invazi na Krym a na východní Ukrajinu. Stejně tak degradaci západních vojenských schopností využilo a využívá Turecko, například ve formě nelegální těžby ropy ve Středozemním moři nebo k vedení proxy válek na Náhorním Karabachu a Libyi, stejně jako při vydírání Evropy pomocí uprchlíků.  

Až nyní dochází (zdá se) ke skutečnému skokovému růstu vojenských výdajů, jak to vidíme zejména v Polsku, Pobaltí, Rumunsku, Švédsku, Norsku a nejnověji ve Velké Británii. Londýn před pár dny schválil navýšení vojenských výdajů v rámci čtyřletého plánu o dalších 16,5 miliardy liber (487 miliard Kč, 18,53 miliardy euro).

V každém případě alespoň částečné obnovení západních vojenských schopností potrvá minimálně jednu dekádu. Západním zemím pak nezbývá nic jiného než přání, aby toto období „strategických příležitostí“ (tedy období „urvi si, co můžeš“), jak jej nazývá Čína, nevyužili protivníci.


E-2D Hawkey

Geopolitický budíček viditelně probral Francii. Ať už jde o asertivnější postoj k islámismu a uprchlíkům nebo o větší investice do strategických schopností ozbrojených sil.

Nejvíce peněz Paříž hodlá investovat do námořnictva. Francouzská ministryně obrany Florence Parly před pár dny oznámila akvizici 12 francouzských námořních letadel Falcon Albatros a trojice amerických létajících středisek velení a řízení boje E-2D Hawkeye. Dodávky Albatrosů se rozběhnou od roku 2025.

Americký E-2D nahradí starší E-2C u francouzského námořnictva. Podle americké agentury DSCA nákup tří letadel E-2D (plus provozního zázemí, motory, radiolokátory, náhradní díly) může přijít až na 1,77 miliardy euro (46,54 miliardy Kč).  

Dále bylo rozhodnuto o zahájení stavby deseti nových oceánských hlídkových plavidel PHM-NG (Patrouilleurs de haute mer de nouvelle génération). Lodě nahradí zastaralá francouzská hlídková plavidla třída Flamant (OVP54) a třídy D'Estienne d'Orves (A69). Stavba nových hlídkových lodí byla bez výběrového řízení přidělena francouzským firmám Naval Group, CMN, Piriou a Socarenam. První dvě lodě francouzské námořnictvo převezme v roce 2025.


Třída D'Estienne d'Orves; větší foto / Marine nationale, CC BY-SA 3.0

Nové hlídkové lodě mají být 90 metrů dlouhé a mít výtlak 2000 tun. Maximální rychlost bude 22 uzlů (41 km) a dosah 5500 námořních mil (10 186 km). Nasaditelnost lodí je požadována 140 až 220 dní v roce. Lodě poslouží jak k ochraně kontinentální Francie (zejména ve Středozemním moři), tak zámořských území. 

PHM-NG získají mimo jiné 40mm automatický kanon RapidFire 40 CTA na beznábojnicovou munici. Podobně jako u třídy D'Estienne d'Orves se dá očekávat použití torpéd, protilodních raketových zbraní a zřejmě také systémů protivzdušné obrany velmi krátkého dosahu. Pravděpodobný je heliport pro minimálně bezpilotní vrtulníky. 

Výlučně pro ochranu francouzských zámořských oblastí, jako je Nová Kaledonie, Francouzská Polynésie nebo Réunion, poslouží šestičlenná třída zámořských hlídkových plavidel POM (Patrouilleur Outre-mer). Nové lodě nahradí zastaralou třídu P400 (Super PATRA). Lodě POM budou mít výtlak 1300 tun, při délce 80 metrů. Ochranu zajistí pouze palné zbraně, ale loď získá heliport pro bezpilotní vrtulník (do 700 kg). Všech šest lodí (výrazně jednodušších a levnějších než PHM-NG) francouzské námořnictvo převezme v letech 2022 až 2025.


POM; větší foto / SOCARENAM / MAURIC

Paříž rovněž připravuje stavbu letadlové lodě nové generace PA-NG (Porte Avion Nouvelle Generation). 

Admirál Vandier ale varoval, že i přes nové modernizační projekty dojde k několikaleté ztrátě schopností francouzského námořnictva. Výsledné riziko je prosté ‒ pokud bezpečí svých zámořských území, přilehlých vod a námořních tras nezajistí Francie, udělá to někdo jiný. 

„Životní cyklus námořnictva trvá dlouho. […] Dokončení programu trvá asi deset let. Vzhledem k rozhodnutím provedených v letech 2012 až 2015, současná dekáda 2020 až 2030 bude pro námořnictvo obtížná, zejména v zámořských územích, jako je Polynésie a Nová Kaledonie, kde budeme muset do roku 2025 působit jen s jediným plavidlem,“ uvedl Vandier.

Největší výpadek nastane u lodí kategorie PHM-NG, kde dojde k poklesu schopností po celé toto desetiletí. Všech deset hlídkových lodí námořnictvo získá v letech 2025 až 2030.

Další problém je se zásobovacími a velitelským plavidly BCR (Bâtiment de commandement et de ravitaillement) třídy Durance. BCR poskytují palivo a zásoby jiným lodím, a slouží také jako velitelská centra. Nástupnické čtyři lodě vznikají v rámci vývojového programu FLOTLOG (Flotte logistique) a vstoupí do služby v letech 2022, 2025, 2027 a 2029. Konstrukce lodí vychází z italské třídy Vulcano. Výtlak plavidla při plném zatížení dosáhne 31 000 tun.


Německé komando z fregaty FGS Hamburg provedlo 22. listopadu výsadek na tureckou nákladní loď Rosaline A, která podle německých obav měla přepravovat vojenský materiál z Turecka do Libye. Loď ale plula pod tureckou vlajkou a Anakra proti inspekci protestovala. Německé komando tak nemohl zkontrolovat celý náklad a muselo se na příkaz svého velení stáhnout. 

„Pro námořnictvo trvá budování schopností dvakrát až třikrát déle, než je politické období: ke stavbě Barracudy [jaderné útočné ponorky] je zapotřebí patnáct let, tedy tři pětileté [volební] období,“ uvedl Vandier. „Je proto nutné vědět, jak být proaktivní ... Jinak hrozí, že rozhodnutí, která nebyla přijata včas, draze zaplatíme.“

Vandier dále varoval, že se vrací časy „strategického využívání moří“ jako součást „současného nového geopolitického cyklu“. „Moře se opět stalo zónou tření, demonstrací moci, často bez zábran. Zítra to může být zóna střetů,“ varoval Vandier.

„Moře je obtížně kontrolovatelný prostor, který dává výhodu útoku protivníkům, jako tomu bylo u rozsáhlé ponorkové války v letech 1917 a 1942. Představuje společný prostor, kde lze snadno obejít pravidla a nahradit je zákonem nejsilnějšího,“ pokračoval Vandier a varoval, že moře a oceány „umožňují být neustále v kontaktu a vyvíjet tlak všude na světě bez fyzických hranic.“

Zdroj: Opex360

Nahlásit chybu v článku


Související články

Krize francouzského vojenského průmyslu a stíhačky Rafale pro Chorvatsko

Běžící pandemie koronaviru Covid-19 hluboce zasáhne hospodářství řady zemí. Ohrožen je mimo jiné ...

Indie dostala první francouzské bojové letouny Rafale

Indické letectvo na domácí půdě převzalo pětici víceúčelových stíhacích letounů Dassault Rafale ...

Francie proti Turecku: Víceúčelové stíhačky Rafale pro Řecko?

Do řecko-tureckého sporu rázně vstoupila Francie. Podle řeckého listu Parapolitika Paříž Athénám ...

Francie staví letadlovou loď PA-NG. I pro F-35B Lightning II

Paříž připravuje stavbu letadlové lodě nové generace PA-NG (Porte Avion Nouvelle Generation). Návrh ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Poly
    20:04 24.11.2020

    Doktrína francouzského námořnictva počítá se dvěma LL. PA2 byla stornována a nástupce PANG přijde až v roce 2040 jako náhrada za Charles de Gaule. Čili druhá zase nebude.
    Stavba ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Doktrína francouzského námořnictva počítá se dvěma LL. PA2 byla stornována a nástupce PANG přijde až v roce 2040 jako náhrada za Charles de Gaule. Čili druhá zase nebude.
    Stavba útočných ponorek Barracuda je naprostá katastrofa. Budiž, Suffren byl první a mohly být nějaké problémy, ale stavba dalších dvou ponorek bude trvat minimálně 13 let. Třetí a čtvrtá je objednána - než je postaví tak budou zastaralé. Stavba Rubisů trvala 6 let.
    Jsem zvědavý, jak si budou počínat angláni s výstavbou Dreadnoughtů. Royal navy taky není právě žádná hitparáda... No alespoň mají ty letadlovky 2, byť menší.
    Skrýt celý příspěvek