Francouzské pozemní jednotky postupují na sever Mali

Francouzská armáda Mali
Foto: Francouzská vojenská kolona vyráží na sever Mali. V čele bojové vozidlo ERC 90 / Francouzské ministerstvo obrany

Začala další etapa francouzského vojenského angažmá v Mali. V úterý vyrazily z hlavního města Mali Bamaka minimálně dvě francouzské vojenské kolony směrem k 400 kilometrů vzdálenému městu Diabaly, které je obsazeno islámisty. Francouzi se můžou ve svém boji spolehnout na technickou pomoc spojenců z NATO a nově i na politickou, neboť včera jejich vojenskou kampaň v Mali podpořilo oficiálně Německo a Itálie.

Francouzské letectvo odrazilo ofenzívu islámistů

Město Diabaly je místem, kde se ukrývá (ukrývala) hlavní skupina asi tisíce islámistů, která minulý čtvrtek podnikla ofenzívu směrem na hlavní město Bamaka a dostala se až na vzdálenost 600 kilometrů od metropole. Malijské armádě se za pomocí francouzského letectva podařil ofenzívu odrazit.

K zastavení postupu islámistů (u města Konna) přispěly i čtyři francouzské lehké útočné vrtulníky Gazelle ze 4. leteckého pluku speciálních sil. Francouzi měli na svých strojích k dispozici řízené střely HOT a 20mm rychlopalné kanóny. K této akci se váže i ztráta prvního francouzského vojáka v Mali, pilota vrtulníku poručíka Damiana Boiteuxa, který byl smrtelně raněn palbou ze země.

Damian Boiteux  Foto: Padlý poručík Damian Boiteux  / Francouzské ministerstvo obrany

Francouzského letectvo se nyní soustředí právě na cíle ve městě Diabaly. Jen 14. ledna podnikly stíhačky Rafale, Mirage F1 CR a Mirage 2000 D na osm misí, při níž bombardovaly pozice islámistů ve městě.

První Francouzi přistáli v malijské metropoli Bamaka 11. ledna. V současné době je v zemi 750 francouzských vojáků, nepočítaje zajišťující personál a kontingent francouzského letectva, který operuje ze sousedního Čadu. Logistickou podporu Francouzům zajišťují přímo v Mali i Dánové s nákladním strojem C-130J-30 (40 vojáků), Belgičané s dvěma C-130H (75 vojáků), Britové s dvěma C-17 Globmaster III a Kanaďané s jedním letounem stejného typu. Dopravní letouny spojenců se využívají především k zásobovacím letům mezi Francii a Mali.

Francouzské pozemní jednotky se chystají k rozhodujícímu úderu

Po francouzském letectvu přebralo nyní iniciativu francouzské pozemní vojsko. Podlé médií, částečně potvrzeno francouzskou vládou, vyrazila předevčírem ráno na sever země kolona 30-40 obrněných vozidel s francouzskými a vládními vojáky. O něco později vyrazila k 400 kilometrů vzdálenému městu Diabaly druhá kolona. Vzhledem ke vzdálenosti a bezpečnostní situaci se očekává, že k třiceti tisícovému městu dorazí vojáci dnes ráno.

Foto: Francouzská armáda je v Mali populární. V reportáži padl dokonce názor, že Francouzi mají Mali znovu vzít pod svou správu, avšak jak dodává reportérka CNN: „to není francouzským plánem“. / CNN

Součástí skupiny jsou i „těžké“ zbraně zastoupené kolovými průzkumně-bojovými vozidly ERC 90 F4 6x6 vyzbrojené 90mm kanónem. Slovo „těžké“ jsme dali do uvozovek, protože hmotnost vozidla je jen něco přes 8 tun a pancéřování korby dosahuje pouze 10 milimetrů. Pancíř v základním provedení tedy odolá běžným střelám ráže 7,62 mm.

Fotky ukazují také, že součástí kolony jsou čtyřkolové obrněné transportéry VAB. Tyto 10,5 tuny těžké stroje dokáží převést až deset plně vyzbrojených vojáků. Základní pancéřování poskytuje ochranu proti standardním střelám ráže 7,62 mm, přídavné až do ráže 12,7 mm.

Francouzská armáda Mali Foto: Francouzský transportér VAB na cestě na sever Mali / AFP

V současné době není jisté, zda islámisté ještě okupují město Diabaly – místní zdroje však hovoří, že ano. Každopádně Francouzi budou pokračovat po útoku na město dále na sever ke městům Timbukto a Gao. Avšak k postupu dále na sever musí počkat na posily. Kromě cílového počtu 2 500 francouzských vojáků v zemi a samotné malijské armády se k boji proti islámistům připojí i vojáci z okolních afrických zemí v počtu kolem 3 300 vojáků.

Je však naivní si myslet, že touto akcí skončí problémy s islámistickými skupinami v Mali. Je pravděpodobné, že bojovníci přejdou k partyzánskému způsobu boje. Obrovské území na severu Mali (rozlohou podobné Francii) jim poskytuje prakticky nerušené pole působnosti.

Zdroj: NYT, Altair, CNN

Nahlásit chybu v článku


Související články

Egyptské bezpečnostní síly zasáhly proti radikálním islamistům

Egyptské bezpečnostní síly tuto středu zadržely 12 militantních islamistů, které podezřívají ...

Tripolisem otřásly největší boje od pádu Muammara Kaddáfího

V ulicích libyjského hlavního města Tripolis byla tuto neděli znovu slyšet střelba z ručních zbraní ...

Francie vstoupila do občanské války o Mali

Již od pádu režimu libyjského tyrana Muammara Kaddáfího se kolotoč násilí v africkém Mali opět ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • David
    18:03 19.01.2013

    Tak jak tady bylo zmíněno, různých dohod mezi Tuaregy a ústřední bvládou bylo už několik, zdaleka to nebyla jen ta z r.2004 - a každá vydržela jen velice krátkou dobu. Především ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak jak tady bylo zmíněno, různých dohod mezi Tuaregy a ústřední bvládou bylo už několik, zdaleka to nebyla jen ta z r.2004 - a každá vydržela jen velice krátkou dobu. Především proto jsem skeptický. Taky si myslím, že to není tak jednoduché, že by platil, že jsou všichni proti islamistům - i třeba proto, že Tuaregové nejsou tak jednotní, jak se na první pohled může zdát, islamisté mají k dispozici také finance, kterými si mohou mnohé lidi koupit. A souhlasím se sharkem - problémem je to, že Mali je nesmírně rozlehlá země a na účinnou kontrolu celého území by byla potřeba mnohem více silSkrýt celý příspěvek

  • butters
    14:28 18.01.2013
  • Márty
    01:25 18.01.2013

    Pokud bude možnost jedu (AMD)
    Lepší mi tam než oni tady!!!!

    Pokud bude možnost jedu (AMD)
    Lepší mi tam než oni tady!!!!

  • Deadog
    21:55 17.01.2013

    to bark : urcite ,souhlasim s tebou ve vsem co pises ,jen si myslim ,ze si Tuaregove spojenim s islamisty dost pritizili v nejakem dalsim vyjednavani , nemyslim ze sou klicovi pro ...Zobrazit celý příspěvek

    to bark : urcite ,souhlasim s tebou ve vsem co pises ,jen si myslim ,ze si Tuaregove spojenim s islamisty dost pritizili v nejakem dalsim vyjednavani , nemyslim ze sou klicovi pro uspech operace a nedokazu odhadnout jestli je vubec ty operacni sbory povolaji ,chapej ,jednani je jedna vec , a vyhlasovani Azavadu se sbrani v ruce druha , to uzemi jim nikdy nerikalo pane a 10% populace zas neni tak moc aby meli mit nejaky narok na autonomii ,ale kdo vi to fakt nevim ,ale pokud budou jednat u jednoho stolu jen dobre.
    Ale jak sem uz psal ,podle me se jim do toho Francie michat nebude ,max tam bude jako cetnik aby se nepopraliSkrýt celý příspěvek

  • ADM
    19:05 17.01.2013

    Lacina: Sledujeme pro vás síť

    Lacina: Sledujeme pro vás síť

  • liberal shark
    18:30 17.01.2013

    Mám takový pocit, že to Francouzi podceňují. Pár letadel, lehké vrtulníky, lehké mechanizované síly. Pokud se islamisté posatví na skutečný odpor a použijí ruční protitankové a ...Zobrazit celý příspěvek

    Mám takový pocit, že to Francouzi podceňují. Pár letadel, lehké vrtulníky, lehké mechanizované síly. Pokud se islamisté posatví na skutečný odpor a použijí ruční protitankové a protiletadlové zbraně, tak Francouzi utrpí citelné ztráty. Jaký je vůbec cíl této operace ? Zahnat nepřítele, vrátit se domů a dívat se na to jak se situace opakuje ?Skrýt celý příspěvek

  • Radek
    18:22 17.01.2013

    já si teda myslim,že čím víc mrtvejch vyznavačů islámu,tím líp..hlavně pokud jde o extremisty..jen se bojim,aby francouzům nezačali dělat pro změnu bordel ve francii..přeci ...Zobrazit celý příspěvek

    já si teda myslim,že čím víc mrtvejch vyznavačů islámu,tím líp..hlavně pokud jde o extremisty..jen se bojim,aby francouzům nezačali dělat pro změnu bordel ve francii..přeci jen,těch přistěhovalců je tam dost..Skrýt celý příspěvek

  • Ondřej Lacina
    18:16 17.01.2013

    ADM: Jaký máš zdroje? Kde jsi se to dozvěděl?

    ADM: Jaký máš zdroje? Kde jsi se to dozvěděl?

  • ADM
    17:25 17.01.2013

    Česko zvažuje zapojení se do unijní mise v Mali. Jaký na to máte názor? Ano, proč? Ne, proč?

    Česko zvažuje zapojení se do unijní mise v Mali. Jaký na to máte názor? Ano, proč? Ne, proč?

  • bark
    17:07 17.01.2013

    Deadog - malý komentář. Tuaregové pomohou vládě jen za dvou podmínek - jednání budou za francouzské a alžírské patronace a že vláda splní dohody, které s nimi uzavřela tuším v roce ...Zobrazit celý příspěvek

    Deadog - malý komentář. Tuaregové pomohou vládě jen za dvou podmínek - jednání budou za francouzské a alžírské patronace a že vláda splní dohody, které s nimi uzavřela tuším v roce 2004, kdy malijské armádě dali při poslední vzpouře Tuaregové na prdel.
    Jedná se o tkzv.Azavad, který nemusí být nutně samostatným státem, ale federativní provincií (podobně, jako irácký nebo syrský Kurdistán nebo kmenová území v Alžírsku).
    Mezi vyjednavači jsou prý nejen Francouzi, ale i alžírští Imažiren (vládnoucí tuarežské rody), tak by to mohlo projít. Otázkou je, zda Francie bude mít dost síly ty změny v Mali prosadit.

    Malijská vláda ale nikdy žádnou dohodu totiž nedodržela - ani ty předchozí. Pod patronátem Francie a z důvodu toho, že jí jde o krk, by tyto klíčové dohody mohly být konečně splněny. To je vše.

    Má to ale háček - i pro Francii je potřeba jejich podpora - mají sice převahu v technice, ale těch pár - sice skvěle vycvičených - vojáků prostě na celou akci pro pacifikaci tak rozsáhlého území nemůže stačit. A podpora zkušených válečníků je prostě klíčová, na malijskou armádu nelze absolutně spoléhat v ničem.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    16:26 17.01.2013

    Davide ,moc to komplikujes, situace je takova ze vsichni bojuji proti Islamistum ,dokonce i Tuaregove se nabidli ze pomohou ,navic Francouzi maji velkou podporu mistnich obyvatel ...Zobrazit celý příspěvek

    Davide ,moc to komplikujes, situace je takova ze vsichni bojuji proti Islamistum ,dokonce i Tuaregove se nabidli ze pomohou ,navic Francouzi maji velkou podporu mistnich obyvatel ,otazka spise je jak dlouho tam frantici chteji zustat.

    Ondro ,"chyby americanu v USA?" A navic nemyslim ze se budou francouzi nejak michat do politickeho usporadani Mali ,prisli tam jen vyhnat Isalmisty nebudou delat reorganizaci vlady .

    Jinak taky jim drzim palceSkrýt celý příspěvek

  • Ondřej Lacina
    14:44 17.01.2013

    Francouzi Afriku docela znají, alespoň mnohem lépe naž Afghánistán. Jen aby toho dokázali správně využít. Poučit se z chyb američanů v USA a dotáhnout situaci v Mali do nějakýho ...Zobrazit celý příspěvek

    Francouzi Afriku docela znají, alespoň mnohem lépe naž Afghánistán. Jen aby toho dokázali správně využít. Poučit se z chyb američanů v USA a dotáhnout situaci v Mali do nějakýho (správného doufejme) konce.

    Držim palce, Vive la France ;)Skrýt celý příspěvek

  • David
    14:25 17.01.2013

    Nechci strašit, ale domnívám se, že tady se rozvíjí obtížný a vleklý konflikt. Nyní bojují Francouzi proti islamistům, islamisté proti ústřední vládě, ta bojuje proti Tuaregům, těm ...Zobrazit celý příspěvek

    Nechci strašit, ale domnívám se, že tady se rozvíjí obtížný a vleklý konflikt. Nyní bojují Francouzi proti islamistům, islamisté proti ústřední vládě, ta bojuje proti Tuaregům, těm se zase nelíbí přítomnost Francouzů. Francouzi mají samozřejmě technologickou převahu a mnohem lepší výcvik, ale v takovém to terénu a při boji ve městech se ta výhoda snižuje. A tak takovýto konflikt může být zásadnější, než se na první pohled může zdátSkrýt celý příspěvek

  • Jan Javor
    11:46 17.01.2013

    Přijde mi dost nevhodné uvádět úspěch předchozí ofenzivy islamistů (oněch 600 km), když přede dvěma dny dobyli Diabaly vzdálené 400 km. Je to dost matoucí, pokud si člověk srovná ...Zobrazit celý příspěvek

    Přijde mi dost nevhodné uvádět úspěch předchozí ofenzivy islamistů (oněch 600 km), když přede dvěma dny dobyli Diabaly vzdálené 400 km. Je to dost matoucí, pokud si člověk srovná ty dvě vzdálenosti a nevěděl by o jejich poslední úspěšné operaci (které zde není vůbec zmíněna).Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...