Francouzsko-německý tank posílí evropskou obranu

Španělský Leopard 2 na cvičení Trident Juncture 2015; větší foto /Allied Joint Force Command Brunssum 

Návrh nového francouzského vojenského rozpočtu na léta 2019-2025 počítá se zahájením programu náhrady tanku Leclerc. Vývoj jeho nástupce se má uskutečnit v rámci unijní spolupráce, zejména pak mezi Berlínem a Paříží. Rozpočet se na druhé straně nezmiňuje o vývoji nových dělostřeleckých systémů. Dělostřelecký program (představený v roce 2012) si do roku 2035 klade za cíl nahradit francouzské samohybné houfnice CAESAR, francouzské raketometné systémy LRU a německé samohybné houfnice PzH 2000.

Koncepty nového hlavního pozemního bojového systému MGCS (Main Ground Combat System) a nového dělostřeleckého systému CIFS (Common Indirect Fire System) jsou stále předmětem technicko-provozních studií francouzsko-německého institutu ISL (Institut franco-allemand de recherches) ve městě Saint-Louis.

 

 

Vzhledem k omezeným výrobním kapacitám ISL pravděpodobně převezme řízení těchto dvou programů průmyslový holding KNDS, joint venture francouzské společnosti Nexter Defense Systems a německé Krauss-Maffei Wegmann.    
 

Stéphane Mayer, generální ředitel Nexteru, na konci února letošního roku navštívil dolní komoru francouzského parlamentu. Během svého výstupu uvedl, že francouzsko-německé tanky a dělostřelecké systémy nebudou důležité jen pro KNDS, ale také pro vytvoření evropské obrany “, protože budou odpovídat evropským strategickým potřebám“.      

 

Podle studie KNDS citované Mayerem se v ozbrojených silách evropských států v současné době nachází 8000 tanků a 3500 dělostřeleckých systémů. Během několika let vyvstane otázka jejich náhrady.

 

Většina evropských tanků a dělostřeleckých systémů navíc nebyla navržena ani vyrobena společnostmi v EU či v dřívějším Evropském hospodářském společenství. Ve výzbroji řady bývalých členských států Varšavské smlouvy například dodnes zůstávají tanky sovětské výroby.

 

„Máme proto jedinečnou příležitost navrhnout evropské programy tak, aby se staly jádrem budoucí evropské obranné spolupráce, domnívá se Mayer. Jednotná výbava může navíc podpořit vznik dalších společných projektů (např. na úrovni údržby) a zlepšit interoperabilitu.
 

Ozbrojené síly některých evropských států již dnes využívají stejný typ tanků. Podívejme se třeba na německý Leopard 2, který nalezneme v dánské, finské, německé, polské, portugalské, rakouské, řecké, španělské i švédské armádě. Zkušenosti s ním má i Nizozemsko. Po skončení studené války sice téměř všechny své tanky Nizozemsko prodalo, ale zbývající vozidla se v roce 2016 stala součástí německo-nizozemského 414. tankového praporu.

 

Programy MGCS a CIFS existují stále jen v podobě návrhů. Prototyp nástupce tanků Leclerc a Leopard 2 má být představen po roce 2020. Přesný termín je závislý na politické vůli francouzské a německé vlády. Nedá se však očekávat, jak Armádním novinám řekli zástupci KMW, že MGCS vstoupí do služby dříve než v roce 2030, spíše o pět let později. 

 

CAESAR 8×8 na podvozku Tatra

 

Podle nedávného článku Laurenta Lagneau pro Zone Militaire musí dojít k francouzsko-německé politické shodě ve čtyřech oblastech, jež jsou důležité pro pokračování obou programů. Bude nutné, aby se Berlín a Paříž dohodly na dalším sbližování svých potřeb, organizace průmyslu, modelu spolupráce a vývozních pravidlech. Poslední bod zdůraznil během své řeči i Mayer, podle něhož je nezbytné dosáhnout předběžné dohody na co nejširším základě, pokud jde o vývozní povolení“.   

 

Joël Barre, francouzský generální zmocněnec pro vyzbrojování DGA (Délégué général pour l’armement), také vyjádřil obavy ohledně exportních pravidel vojenských zařízení, jež budou vyráběna v rámci francouzsko-německé spolupráce.
 

„Pokud jde o vývoz a o podporu evropské obranné spolupráce, je zcela zásadní harmonizovat, ne-li přímo sjednotit, vývozní pravidla jednotlivých partnerů. V tomto ohledu působí četba koaliční smlouvy, kterou vyjednávají naši němečtí přátelé [k podepsání smlouvy došlo 12. března – pozn. redakce], znepokojivě. Je proto důležité, abychom si vyjasnili a dohodli se na pravidlech pro vývoz. Oni samozřejmě chtějí určovat svá pravidla, jež ovšem nejsou slučitelná s našimi, obává se Barre.    
 

Leopard 2 

 

„Je to klíčová věc. Není možné rozvíjet evropskou spolupráci, pokud jednotlivé země nemají jednotná pravidla pro export. Tato otázka musí být předmětem politického dialogu, protože její původ je politický. Zdá se mi, že takto o tom přemýšlí Němci. Potřebujeme dospět k dohodě a vyhnout se tomu, aby byla exportní pravidla formulována v Bruselu, dodal v průběhu Mayerovy návštěvy ve francouzském parlamentu Barre.

 

Generálnímu řediteli společnosti Nexter nezbývá mnoho času, pokud mají být nové tanky a dělostřelecké systémy mezi léty 2030-2035 připravené k sériové výrobě. První nezbytný krok představuje začátek vývojových prací a zajištění jejich financování, jež povede k výrobě prvních technologických demonstrátorů.
 

„Evropský trh je velmi významný. [MGCS a CIFS] jsou nesmírně důležitou příležitostí pro naše armády, evropskou obranu a také pro podnik [KNDS],“ zdůraznil Mayer.   

 

Zdroje: Zone Militaire, Zeit, Assemblée Nationale

Nahlásit chybu v článku


Související články

Pátá generace bojového vozidla pěchoty CV90 MkIV

Londýn, Velká Británie - Rychlejší, silnější, výkonnější. To jsou hlavní vlastnosti nové generace ...

Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...

Ruská armáda získá 200 tanků každý rok

Podle Jurije Borisova, náměstka ruského ministra obrany pro vyzbrojování, ruská armáda plánuje každý ...

Francie zvažuje návrat povinné vojenské služby

Francouzský prezident Emmanuel Macron během své volební kampaně sliboval návrat povinné vojenské ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • kazd
    13:25 14.03.2018

    Vlasto: je to v textu "Pokud jde o vývoz a o podporu evropské obranné spolupráce, je zcela zásadní harmonizovat, ne-li přímo sjednotit, vývozní pravidla jednotlivých partnerů. V ...Zobrazit celý příspěvek

    Vlasto: je to v textu
    "Pokud jde o vývoz a o podporu evropské obranné spolupráce, je zcela zásadní harmonizovat, ne-li přímo sjednotit, vývozní pravidla jednotlivých partnerů. V tomto ohledu působí četba koaliční smlouvy, kterou vyjednávají naši němečtí přátelé [k podepsání smlouvy došlo 12. března – pozn. redakce], znepokojivě."

    Navíc stopnout modernizaci tureckých LEO ze strany německa, jen kvůli obsazení pár Syrských vesnic turkama, musí být pro Francouze s jejich historiií šok :-)Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    13:21 14.03.2018

    Rase
    Ale nechá se jim dotovat další vývoj když je to pro stát potřebné a pomoci jim vstoupit do dalších projektu

    Rase
    Ale nechá se jim dotovat další vývoj když je to pro stát potřebné a pomoci jim vstoupit do dalších projektu

  • Rase
    13:18 14.03.2018

    Clanek: souhlas. Stačí se kouknout, co za poměrně malé české firmy je namotané jako subdodavatelé subdodavatelů velkých projektů (u Pumy, Mjölneru a myslím i A400). Prakticky jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek:
    souhlas. Stačí se kouknout, co za poměrně malé české firmy je namotané jako subdodavatelé subdodavatelů velkých projektů (u Pumy, Mjölneru a myslím i A400). Prakticky jsou neznámé, ale dělají dost zajímavé věci. Tedy je dost možné že se budou i podílet třeba na výrobě MGCS. Přeci jen poměr cena/kvalita je u nás hodně zajímavý (pro němce). Stát to moc neovlivní, jelikož buď ty firmy umí a prosadí se, nebo neumí a jdou do kopru (jsou to soukromníci).Skrýt celý příspěvek

  • vlasto
    13:17 14.03.2018

    A viete niekto, v čom je podstata sporu okolo exportu nemcov a francuzov? Problematicky ma byt export z EU do tretich krajin alebo aj export v ramci EU do ostatnych krajin EU (mimo ...Zobrazit celý příspěvek

    A viete niekto, v čom je podstata sporu okolo exportu nemcov a francuzov? Problematicky ma byt export z EU do tretich krajin alebo aj export v ramci EU do ostatnych krajin EU (mimo GER a FR)?
    Americky program na vyvoj, vyrobu a distribuciu F35 nie je inspiraciou? US navrhla stroj a vyzvala partnerov, ze kto by ho chcel, nech sa podiela na financovani a zcasti na vyvoji a vyrobe. Distribucny model medzi ucastnikov bol nastaveny vopred aj s harmonogramom a existuje mechanizmus priberania dalsich ucastnikov. Nakoniec pre kazdeho je v ramci programu lepsie, aby sa vyrobilo co najviac strojov. Ale nateraz nevysli na svetlo trenice typu, ci nejakej nevhodnej krajine umoznit ziskat techniku alebo nie. Zrejme v tomto maju slovo sami amici.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    12:57 14.03.2018

    Clanek Tak první odstavec jako by jste mi vytáhl z hlavy, tak přesně takhle jsem to myslel plus samozřejmě dovývoj některých celku jejichž příklady jste velice dobře zmínil by ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek
    Tak první odstavec jako by jste mi vytáhl z hlavy, tak přesně takhle jsem to myslel plus samozřejmě dovývoj některých celku jejichž příklady jste velice dobře zmínil by musel garantovat stát i svými penězi, jinak to u strategického projektu jako tento nejde. A zase ano však jsem také psal že tlak na zvýšení obranyschopnosti musí jít zhora...

    Pohled Němců jsem myslel jako na partnera ne pouze subdodavatele sám dobře vím, že Němci jsou si vědomy našeho talentu na technikuSkrýt celý příspěvek

  • Clanek
    12:48 14.03.2018

    @Jara Rozdelil bych to na vyvoj a vyrobu. Cim muzeme skutecne prispet, a pokud mam byt realista tak nositelem vyvoje tech hlavnich casti proste bude DE+FR a to jak u vyvoje tak u ...Zobrazit celý příspěvek

    @Jara
    Rozdelil bych to na vyvoj a vyrobu. Cim muzeme skutecne prispet, a pokud mam byt realista tak nositelem vyvoje tech hlavnich casti proste bude DE+FR a to jak u vyvoje tak u vyroby.
    My se muzeme ve vyvoji zapojit, pokud predvedeme dlouhe lokty, na vsem z tech mensich veci (pristroje, senzory, aktivni ochrana, optika, SW atd.), ale jak pise MainMan, necekejme ze za nama nekdo prijde a bude nam vnucovat zakazky. Nemecko je velike, firem maji vic nez dost a kazda z nich se o takovy projekt popere.
    Spis nase zapojeni ale vidim v samotne vyrobe, ale i zde to je potreba resit realisticky (ne, linku kvuli kdyz dobre stovce tanku tu nikdo stave nebude) a hlavne proaktivne.

    Jinak nechapu o jakem pohledu Nemcu na CR mluvite nebo jak to myslite. Nemci maji o schopnosti ceskeho prumyslu (a lidech jako takovych) velice vysoke mineni uz dnes.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    12:43 14.03.2018

    PS doufal jsem že Merkelová už zvolená kancléřkou nebude, to bohužel opravdu může ohrozit i chystané evropské zbrojní projekty a vůli Němců investovat do naší evropské ...Zobrazit celý příspěvek

    PS doufal jsem že Merkelová už zvolená kancléřkou nebude, to bohužel opravdu může ohrozit i chystané evropské zbrojní projekty a vůli Němců investovat do naší evropské obrany....merklová je totiž člověk žíjici mimo realitu taková “krává” se sluncem v duši ..... takový lidé jsou pro Evropu to největší nebezpečíSkrýt celý příspěvek

  • Jara
    12:27 14.03.2018

    Mainman To máte pravdu, ale ted to vypadá, že nakoupíme 210 bvp puma( snad) to je dobrý začátek a jsem zvědav jak se to dál promítne v případném pohledu Němců na ČR ale jak jsem ...Zobrazit celý příspěvek

    Mainman
    To máte pravdu, ale ted to vypadá, že nakoupíme 210 bvp puma( snad) to je dobrý začátek a jsem zvědav jak se to dál promítne v případném pohledu Němců na ČR ale jak jsem psal musíme se začít věnovat své obranyschopnosti a to bez přímé státní podpory nepůjdeSkrýt celý příspěvek

  • MainMan
    12:22 14.03.2018

    Aby se zapojil náš průmysl, tak bychom se museli taky trochu angažovat. Ale spíš dopadne to jako vždycky: budem jenom fňukat, že za náma nikdo nepřišel a neprosil nás jestli ...Zobrazit celý příspěvek

    Aby se zapojil náš průmysl, tak bychom se museli taky trochu angažovat. Ale spíš dopadne to jako vždycky: budem jenom fňukat, že za náma nikdo nepřišel a neprosil nás jestli nechcem taky začít něco dělat.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    12:18 14.03.2018

    Clanek Ale tak já s vámi v zásadě souhlasim.... ale jestli chce Francie a Německo stále ignorovat naše potřeby a třeba i polské proč si nezkusit vyjednat lepší podmínky třeba s ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek
    Ale tak já s vámi v zásadě souhlasim....
    ale jestli chce Francie a Německo stále ignorovat naše potřeby a třeba i polské proč si nezkusit vyjednat lepší podmínky třeba s Korejci ( proto jsem psal o spojení nákupu s houfnicemi, aby to korejcum stalo za jednání ) ono když se sečte co budou potřebovat Poláci a my tak už je to velice zajímavý objem peněz a našim evropským partnerům by to ukázalo jestli s námy budou chtít zametat budem brát jinde, což by nám zlepšilo jednací pozici do dalších projektů... ovšem za předpokladu, že přestaneme řešit žabomyší spory a opravdu se začneme cíleně věnovat své bezpečnosti....Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    12:17 14.03.2018

    Flader: proč 20 let. Záleží kolik se postaví výrobních linek a jaké tempo výroby se stanoví. To že se dneska všechno vyrábí pomalu je o tom, aby výrobní linka mohla běžet do další ...Zobrazit celý příspěvek

    Flader:
    proč 20 let. Záleží kolik se postaví výrobních linek a jaké tempo výroby se stanoví. To že se dneska všechno vyrábí pomalu je o tom, aby výrobní linka mohla běžet do další objednávky (nemusíš vyhazovat lidi a zase je nabírat atd.). Nevěřím, že by se třeba 2 000 nových tanků vyrábělo na jedné lince :))

    ps. Leo 2A4 se sekaly docela dost zajímavým tempem a to nebyl průmysl na naší úrovni. Od ledna 1988 do května 1989 bylo vyrobeno 150 tanků, od května 1988 do dubna 1990 bylo vyrobeno 100 kusů atd.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    12:08 14.03.2018

    Karlos73: T-95 a na něj navazující T-14 jsou projekty co zůstaly po rozpadu SSSR v rusku. Molot zůstal v ukrajinském Charkově, kde i vznikl. Netvrdím, že by čína použila kanón ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos73:
    T-95 a na něj navazující T-14 jsou projekty co zůstaly po rozpadu SSSR v rusku. Molot zůstal v ukrajinském Charkově, kde i vznikl. Netvrdím, že by čína použila kanón ráže 152 mm (byť se občas zmiňuje i pro T-14) ale celkově si projekt můžou upravit dle svých možností. Oni ukrajinci těch projektů mají dost (myslím že i zbytky různých projektů - prototypy), sověti jich ukuchtili spoustu.

    Clanek:
    ona by výroba určitě neprobíhala jen na jednom místě, ale čekám styl jako u Typhoonu. Tedy každý si vyrábí co může u sebe (železo atd.) a složité věci se dovezou. zajímavé je i jak se EF exportují - tedy kde má daný stát lepší pozici, tak ten to domlouvá. Když se může Leo 2 dneska vyrábět ve španělsku a Řecku, tak proč by se MGCS nemohl stejně vyrábět třeba i v Polsku, když budou chtít (a oni zájem už vyjádřili).

    Vybombarování továren platí snad pro všechny státy. Když je zmíněno, že se počítá jen technika vyrobená, jelikož fabrika se dá zničit, tak nutno podotknout, že i skladiště vyrobených tanků se dá zničit stejně dobře... Hlavní je jak rychle se dají škody nahrazovatSkrýt celý příspěvek

  • Flader
    12:01 14.03.2018

    Takže ak rátajú zo zavádzaním v 2030 - reálnejšie 2035 tak to znamená, že bežne dostupný pre ostatných nebude skôr ako o 20 rokov...

    Takže ak rátajú zo zavádzaním v 2030 - reálnejšie 2035 tak to znamená, že bežne dostupný pre ostatných nebude skôr ako o 20 rokov...

  • Clanek
    11:52 14.03.2018

    V cem lepsi? Pokud clovek uvazuje stylem "co je doma, to se pocita" a chce tak co nejvic delat doma, tak kdyz to nahodou nevyjde, tak by se mohl zamerit na "vyssi celek" ktereho ...Zobrazit celý příspěvek

    V cem lepsi?
    Pokud clovek uvazuje stylem "co je doma, to se pocita" a chce tak co nejvic delat doma, tak kdyz to nahodou nevyjde, tak by se mohl zamerit na "vyssi celek" ktereho je soucasti a z ktereho nasledne taky profituje, a to je EU. Za me je postupka takova (berouc v potaz ciste ekonomicke hledisko), ze by nase snaha mela byt nakupovat zbrane:
    1) Domaci, pokud nelze tak
    2) Z EU, pokud nelze tak
    3) Od ostatnich clenu NATO, pokud nelze ani to
    4) az pak od dalsich statu (treba Korea).

    Myslic jen na ekonomiku. Samozrejme ze nakup vojenske techniky neni jen o tom, ale i tam najdu spis vic duvodu proc kupovat v EU nez proc kupovat v Asii.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    11:36 14.03.2018

    Clanek
    V tom případě se mi zdá lepší rovnou koupit už dnes dostupné K2 black panter
    A spojit to i s nákupem houfnic K9 a to už by pro korekce mohla být velice zajímavá zakázka

    Clanek
    V tom případě se mi zdá lepší rovnou koupit už dnes dostupné K2 black panter
    A spojit to i s nákupem houfnic K9 a to už by pro korekce mohla být velice zajímavá zakázka

  • Karlos73
    11:23 14.03.2018

    Rase, myslel som si, že prototyp - tank Molot (Objekt 477) išiel k ľadu, po vývoji a zavedení T-14 Armata... Tá informácia s Čínou je zaujímavá (a znepokojivá)...

    Rase, myslel som si, že prototyp - tank Molot (Objekt 477) išiel k ľadu, po vývoji a zavedení T-14 Armata... Tá informácia s Čínou je zaujímavá (a znepokojivá)...

  • Clanek
    11:12 14.03.2018

    @Jara On to bude evropsky tank, protoze nikdo jiny v evrope tanky uz nedela. Polaci svuj vyvoj vzdali, Briti si vystaci s CH2 a taky uz za evropu moc nekopou. Takze tu zustava ...Zobrazit celý příspěvek

    @Jara
    On to bude evropsky tank, protoze nikdo jiny v evrope tanky uz nedela. Polaci svuj vyvoj vzdali, Briti si vystaci s CH2 a taky uz za evropu moc nekopou. Takze tu zustava Francie a Nemecko a je dobre, ze si to jdou resit jen oni. Tento clanek je dobry v tom ze ukazuje ten rozmer co se casto zanedbava (a taky rozmer proc si Francie dosud jela svou vlatni stranou evropskych programu, protoze ma jednoduse na vyvoz jiny pohled nez Nemecko), to bude dalece zasadnejsi a slozitejsi nez technika. To bude kamen urazu pro ktery znovu napisu, ze v Leo3 jako jediny, spolecny, evropsky tank se zapojenim Francie i Nemecka neuverim dokud jej neuvidim. A kdyz je takovy problem dohodnout se ve dvou, predstave si jak to bude vypadat az se do dohadovani zapoji CR, PL, SP, IT, GR atd.
    Myslim ze je dobre ze se o hlavnich vecech rozhodne v DE+FR, nam se pak mozna hodi nejake drobecky ve forme subdodavek ruznych systemu (ruku na srdce, na vic nez ty drobecky stejne nemame), anebo se v DE+FR odehraje veskery vyvoj (a utrati penizky) a ve vychodnim bloku se pak jen otevre dalsi linka (nejspis PL), taky moznost.

    PS: CR a 100 novych tanku je utopie, bohuzel.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    10:56 14.03.2018

    Miroslav: zalezi od toho ako horuca vojna by to bola... EU nema fabriky pod zemou.. takze udery balistickymi raketami by narobili kratky proces s Europskou schopnostou vyrabat nove ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav: zalezi od toho ako horuca vojna by to bola... EU nema fabriky pod zemou.. takze udery balistickymi raketami by narobili kratky proces s Europskou schopnostou vyrabat nove zbrane.. spolahnut by sa dalo len na to co je pripravene pred zaciatkom vojnySkrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    10:47 14.03.2018

    Neviem prečo zas do toho ťaháte Rusko. Rusko má síce silnú tradíciu tankových vojsk, pripúšťam, že v počiatku by tieto jednotky boli vysoko úspešné ale v dlhodobom meradle by ...Zobrazit celý příspěvek

    Neviem prečo zas do toho ťaháte Rusko. Rusko má síce silnú tradíciu tankových vojsk, pripúšťam, že v počiatku by tieto jednotky boli vysoko úspešné ale v dlhodobom meradle by pozície neudržali. Európa by Rusko prevalcovala ekonomicky aj priemyselnými kapacitami. Európske zbrojovky by v ohrození začali chrliť také množstvo zbraní a vybavenia, že v konečnom dôsledku by Rusko predčili v kvalite aj kvalite.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    10:45 14.03.2018

    Dřív bylo zmiňováno, že houfnice bude na podvozku nového tanku, teď se zdá, že zbraňová část půjde i na kolový podvozek, tak pokud to budou chtít mít jednotné, očekávám něco ve ...Zobrazit celý příspěvek

    Dřív bylo zmiňováno, že houfnice bude na podvozku nového tanku, teď se zdá, že zbraňová část půjde i na kolový podvozek, tak pokud to budou chtít mít jednotné, očekávám něco ve stylu modulu AGM, ale asi hodně vylepšený.

    ps. Už je to dýl, ale čína (asi loni) nejspíš koupila ukrajinské plány tanku Molot (Objekt 477). Tento tank byl vyvíjen v Charkově od roku 1984 a svým uspořádím se lišil od všech zavedených sovětských tanků. Místa velitele a střelce se nacházela až pod věží, která byla nízkoprofilová a ukrývala lafetaci mohutného kanónu ráže 152 mm s hladkým vývrtem hlavně (2A73 Zarajsk).
    Myslím že se budeme divit, až čína vytáhne z továrny desítky Molotů dřív, než se se pořádně rozjede výroba T-14, bude známo jak si američané představují nástupce Abramse a evropě se rozhoupou k zahájení prací na MGCS... myslím že za pár let budeme všichni udiveně civět co to jede na jejich přehlídce (!)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3