Francouzský tank Leclerc s dělem ráže 140 mm

-
15. 5. 2017
-
30 komentářů
-
Jan Grohmann
Před několika dny se na internetu objevily fotky francouzského tanku Leclerc s kanónem ráže 140 mm. O samotném projektu, kromě samotných fotografií, však nejsou prakticky žádné informace.
Není jasné, zda “Leclerc 140 mm” je čistě soukromou akcí francouzské společnosti Nexter Systems (výrobce tanků Leclerc), vývojový projekt (spolu)financovaný francouzským ministerstvem obrany nebo dokonce projekt, který má za cíl přezbrojit tanky Leclerc ve francouzské armádě. Nejlepší odhad se nachází někde mezi první a druhou možností.
Také není jasné, zda se jedná o technologický demonstrátor - tedy vývojové vozidlo určené výhradně k otestování nových technologií (kanónu ráže 140 mm, nabíjení, uchycení hlavně, senzorů, atd.), nebo o prototyp - pokusný první výrobek nové generace tanků Leclerc s dělem ráže 140 mm.
Může však jít také o vývojový projekt pro budoucí německo-francouzský tank Leopard 3 - tomu by odpovídaly i zvěsti ve vojenských kruzích, podle kterých Francouzi dostanou na starost vývoj věže, Němci pak podvozku.
Připomeňme, že v létě 2015 německá firma Krauss-Maffei Wegmann (KMW) a francouzská Nexter Systems vytvořily joint venture KANT (KMW and Nexter Together) se sídlem v Amsterdamu. Právě společnost KANT pracuje na novém tanku Leopard 3.
Samotná instalace kanónu ráže 140 mm na tank Leclerc není žádné technické překvapení - již při vývoji Leclercu v 80. letech se počítalo s instalací kanónu ráže 140 mm. V 80. letech vzniklo také několik prototypů “Leclerc 140 mm” s automatickým nabíjecím systémem. Francouzská armáda ale nakonec zavedla do výzbroje pouze tanky Leclerc s dělem ráže 120 mm.
Vidíme právě výzbroj budoucího něměcko-francouzského tanku Leopard 3? větší foto / Autor neznámý
Otázkou je, která firma pro tank Leclerc poskytla kanón ráže 140 mm. Tankový kanón této ráže již čtvrtstoletí vyvíjí německá firma Rheinmetall, ale vývoj probíhal v 90. letech také ve Velké Británii, Švýcarsku a na Ukrajině.
Na konci 90. let koncepci kanónu ráže 140 mm rozvíjela joint venture RGR - společný podnik britské Royal Ordnance, francouzské GIAT Industries (nyní Nexter Systems) a německé Rheinmetall.
Německo plánovalo na začátku 90. let použít právě 140mm kanón od firmy Rheinmetall na tancích Leopard 2 v rámci programu KWS III (KampfWertSteigerung III). Tanky Leopard 2 měly dostat novou věž, automatický systém nabíjení a zmíněný 140mm kanón. S rozpadem Varšavské smlouvy a se snižováním vojenských rozpočtů se však od tohoto modernizačního programu upustilo.
Pohled z boční strany ukazuje rozměrnější věž; větší foto / Autor neznámý
Německé testy prokázaly vynikající průbojnost kanónu ráže 140 mm, ale také potíže s ovadáním tak těžké zbraně. Testovací Leopard 2 musel být vybaven na zádi zavážím, aby se vyrovnala velká hmotnost kanónu.
Při použití kanónu ráže 140 mm je nutno počítat s významným nárůstem hmotnosti, nejen samotné hlavně, ale také nabíjecího mechanismu, úložného a polohového mechanismu hlavně (je nutno se vypořádat s větším zpětným rázem a hmotností hlavně) nebo munice.
Nabíjení musí být navíc automatické, neboť hmotnost podkaliberního náboje ráže 140 mm je cca 40 kg, kdežto 120mm náboje mají hmotnost 19 až 23 kg. Třicet 140 mm nábojů má tedy hmotnost 1200 kg, stejný počet 120mm nábojů 860 kg.
Porovnání munice ráže 140 mm s cvičnou municí ráže 120 mm (BSCC 120 F1); větší foto / Autor neznámý
Na druhou stranu, současné tanky nesou několik druhů munice - např. podkaliberní, kumulativní, tříštivo-trhavé, “brokovnicové” (např. M1028) nebo munici k ničení překážek (např. M908). V případě velké ráže však mohou nést pouze jeden nebo dva typy univerzální munice pro všechny cíle. Sníží se tak nevýhoda nižšího počtu převážené munice.
O kolik se zvýší penetrační schopnosti kanónu ráže 140 mm oproti standardnímu kanónu ráže 120 mm není jasné. Na začátku 90. let britská Royal Ordnance provedla celkově 120 testovacích výstřelů podkaliberní munice ráže 140 mm - ta vykazovala o 40 % větší penetrační účinky než podkaliberní munice ráže 120 mm.
Od té doby ale vývoj pokročil. Průbojnost munice zásadně ovlivňuje nejen ráže, ale i konstrukce munice a také schopnost kanónu dlouhodobě snášet extrémní tlaky při výstřelu - při použití silnější prachové náplně v munici je možné dosáhnout větší úsťové rychlosti (energie) a tím zvýšit penetrační účinek v cíli.
Zdroj: Defense Watch
Související články
Scorpion: Francouzská armáda vstupuje do 21. století
Francouzský program Scorpion je jedním z největších projektů pozemních sil v Evropě. Cílem programu ...
-
20.04.2016
-
19 komentářů
-
Jan Grohmann
Leclerc XLR: Modernizace francouzských tanků Leclerc
V rámci programu Scorpion (Synergie du COntact Renforcé par la Polyvalence et l'InfovalorisatiON) ...
-
09.05.2016
-
13 komentářů
-
Jan Grohmann
Francie vyvíjí novou generaci stíhaček Rafale
Francouzská společnost Dassault a státní agentura pro vyzbrojováni DGA (Direction Générale de ...
-
23.03.2017
-
20 komentářů
-
Jan Grohmann
Francie objednala první vozidla nové generace Scorpion
Francouzské Generální ředitelství pro vyzbrojováni DGA (Direction générale de l’armement) objednalo ...
-
26.04.2017
-
12 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
@Charlie: este doplnim ze to samozrejme neplati ani pre zmienene puskove a brokove naboje. Aby naboj splnil vasu definicu strela nemusi byt ani typu boat tail, staci aby nabojnica ...Zobrazit celý příspěvek
@Charlie: este doplnim ze to samozrejme neplati ani pre zmienene puskove a brokove naboje. Aby naboj splnil vasu definicu strela nemusi byt ani typu boat tail, staci aby nabojnica mala "krcok" a strela bola zalisovana dost hlboko.Skrýt celý příspěvek
@Charlie: potom aj mnohe puskove naboje so zuzenou zadnou castou (boat tail) su teleskopicke. brokove detto. Teleskopicka municia je municia kde prachova napln presahuje za cast ...Zobrazit celý příspěvek
@Charlie: potom aj mnohe puskove naboje so zuzenou zadnou castou (boat tail) su teleskopicke. brokove detto. Teleskopicka municia je municia kde prachova napln presahuje za cast kde strela tesni v hlavni. Toto u podkaliborvych striel typu sabot neplati.Skrýt celý příspěvek
Jen technická - moderní APFSDS munice již teleskopická je - velká část penetrátoru je u západních typů zasunutá "v nábojnici" a obklopená prachem, vodicí nákružek je cca v přední ...Zobrazit celý příspěvek
Jen technická - moderní APFSDS munice již teleskopická je - velká část penetrátoru je u západních typů zasunutá "v nábojnici" a obklopená prachem, vodicí nákružek je cca v přední třetině viz řez:
https://upload.wikimedia.org/w...
U sovětských dělenek je to trochu jinak, tam je zadní část jen ocelové dno a spalitelná náplň a přední část, obsahující penetrátor, má další prachovou slož v sekci za vodícím členem - ta třeba u HEAt nebo HE projektilů (které nevyžadují takovou úsťovou rychlost a jsou objemnější) absentuje.
http://www.t-64.de/munition-bi... Skrýt celý příspěvekAd Pepos - Délka 6630mm, 51 ráží, hmotnost včetně vratného mechanismu 3300 kg (samotná hlaveň 1400 kg) - to je hmotnost srovnatelná se starým kanónem 120 mm L44 (!). Ostatní ...Zobrazit celý příspěvek
Ad Pepos - Délka 6630mm, 51 ráží, hmotnost včetně vratného mechanismu 3300 kg (samotná hlaveň 1400 kg) - to je hmotnost srovnatelná se starým kanónem 120 mm L44 (!). Ostatní specifikace nejsou známé, jde pouze o spekulace. Uvádí se, že nová 130 mm munice by měla mít o 50% lepší průbojnost než ta aktuální pro 120 mm L55. Nepůjde údajně pouze o prosté zvyšování ráže, ale i o použití nových materiálů.
https://de.wikipedia.org/wiki/...
http://defense-update.com/2016... Skrýt celý příspěvekPavel75: Jedná se o vysokotlaký kanón L55A1 (o 20% lepší než L55) budou jimi osazené Leopardy 2A7V (Verbessert) pro Bundeswehr. Zakázka na dodání 104 vozidel už je podepsaná. ...Zobrazit celý příspěvek
Pavel75:
Jedná se o vysokotlaký kanón L55A1 (o 20% lepší než L55) budou jimi osazené Leopardy 2A7V (Verbessert) pro Bundeswehr. Zakázka na dodání 104 vozidel už je podepsaná. Dodané budou 2019-23. Je dost možné, že následně budou modernizovány i další Leopardy. Nový vysokotlaký kanón L55A1 může používat jak munici DM53 a DM63 / 63A1, ale především novou APFSDS-T, předběžně značenou jako KE2020, která má být zavedena kolem roku 2022.
juhelak: k tomuhle stačí střední tanky, přeci jen i ty se často označují jako vozidla pelebné podpory (pěchoty). MBT by ale měly být i nadále určené hlavně proti jiným MBT. Tím ale netvrdím, že střední tanky budou stát stranou, dost možná budou mít na bojišti víc práce a bude jich víc než MBT.Skrýt celý příspěvekAd juhelak - je velmi pravděpodobné že na novém MBT (Leopard 3) bude instalován nějaký systém aktivní obrany. Může to být třeba klon systému KAZ od ...Zobrazit celý příspěvek
Ad juhelak - je velmi pravděpodobné že na novém MBT (Leopard 3) bude instalován nějaký systém aktivní obrany. Může to být třeba klon systému KAZ od Rheinmetallu.
https://www.rheinmetall-defenc...
Jak píše KOLT nové typy munice jsou ve vývoji a vysokotlaké kanóny bude možné montovat (jako modernizaci) i na řadu stávajících typů tanků.Skrýt celý příspěvekJuhelak Nemáš pravdu. Keď si zoberieš konflikt na Ukrajine tak tých stretov tank vs tank bolo dosť, viď aj ten seriál čo bol tu na AN. A kvôli konfliktom ako Irak či ...Zobrazit celý příspěvek
Juhelak
Nemáš pravdu. Keď si zoberieš konflikt na Ukrajine tak tých stretov tank vs tank bolo dosť, viď aj ten seriál čo bol tu na AN.
A kvôli konfliktom ako Irak či Afganistan nebude nik vyvíjať nový tank.Skrýt celý příspěvekJj, taková vysokotlaká stodvacítka s automatickým nabíjením v dálkově ovládané věži připravené k montáži na podvozek Pumy... to by bylo fajn ;-) juhelak, nové typy munice se ...Zobrazit celý příspěvek
Jj, taková vysokotlaká stodvacítka s automatickým nabíjením v dálkově ovládané věži připravené k montáži na podvozek Pumy... to by bylo fajn ;-)
juhelak, nové typy munice se právě vymýšlejí, nově by kupříkladu Abramsy měly místo čtyř typů vozit jen dva – klasickou průraznou na boj s tanky a těžkými OT a universální, programovatelnou na vše ostatní, která může být použita jako tříštivá, zápalná, ve vzduchu vybuchující a tuším do jisté míry i jako kumulativní. Ona výhoda vysokého tlaku není jen ve výkonu, ale také v balistice – projektil pak letí dále, po ploší křivce a rychleji (takže ho lze lépe použít i proti vzdušným cílům).Skrýt celý příspěvekhm zvláštní že pořád jedou na vlně zvysování výkonu kanonu pro boj s jinými tanky..přitom souboj tanků v poli je čím dál méně pravděpodobný..tanky budou spíše čelit ptřs od pěchoty ...Zobrazit celý příspěvek
hm zvláštní že pořád jedou na vlně zvysování výkonu kanonu pro boj s jinými tanky..přitom souboj tanků v poli je čím dál méně pravděpodobný..tanky budou spíše čelit ptřs od pěchoty nebo jiných lehčích prostředků a využíván bude spíše na likvidaci hnízd v budovách nebo prorážení opevněných stanovišt.. takže by spíš měli vymýšlet nové typy munice proti budovám nebo lidské síle a co nejůčinejsi aktivní obranu.Skrýt celý příspěvek
Pokud bych si měl dnes tipnout jakým kanónem bude vyzbrojený projektovaný Leopard 3 vsadil bych na nový kanón Rheinmetall 130 mm L51. Demonstrátor tuším vystavovali na loňském ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud bych si měl dnes tipnout jakým kanónem bude vyzbrojený projektovaný Leopard 3 vsadil bych na nový kanón Rheinmetall 130 mm L51. Demonstrátor tuším vystavovali na loňském EUROSATORY. Tahle ráže mi připadá jako rozumný kompromis s tím, že nová věž bude pravděpodobně připravená i na případnou montáž kanónu ráže 140 mm a instalaci protizávaží.
Mimochodem Rheinmetall (zřejmě na popud Armaty) vyvíjí i vysokotlakou verzi současného 120mm kanónu o délce 55 ráží. Jako modernizaci pro stávající Leopardy 2 ho chce nabízet už od příštího roku.Skrýt celý příspěvek...tak nějak jsem si to myslel, že to dopadne když "vyjela" Armata ve stádiu prototypů... Že spustí protiakce vyspělých a movitějších pot. protivníků, kteří vyvinou a začnou ...Zobrazit celý příspěvek
...tak nějak jsem si to myslel, že to dopadne když "vyjela" Armata ve stádiu prototypů...
Že spustí protiakce vyspělých a movitějších pot. protivníků, kteří vyvinou a začnou seriově vyrábět nové tanky, protivníky Armaty, dříve a v mnohem větších počtech než bude vyráběna ona Armata.
A tak ve finále, v teoretickém střetu, budou stát tanky určené na boj s Armatou proti nějakým T-72B3...
Jak to v takovém (opakuji, teoretickém) střetu dopadne, je nabíledni...Skrýt celý příspěvekKOLT: Na začátku roku 2015 předstoupil předseda KMW, Frank Haun, před francouzský národní výbor pro obranu, že pokud vlády Francie a Německa, projeví zájem, dokáže koncern KNDS, ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT:
Na začátku roku 2015 předstoupil předseda KMW, Frank Haun, před francouzský národní výbor pro obranu, že pokud vlády Francie a Německa, projeví zájem, dokáže koncern KNDS, během pěti let (2020) vyvinout nový MBT. Ten by mohl být zaveden již mezi léty 2025 až 2030. Práce na projektu budou probíhat od roku 2015 do roku 2017. Kdy budou specifikovány požadavky, určeno jaké technologie budou použity a ujasní se celkový koncept nového tanku. Ministryně obrany Ursula von der Leyen zmínila, že tyto plány jsou prioritou ve střednědobém horizontu rozvoje Bundeswehru a zdá se že jsou i finance pro celý projekt. Pokud budeme vycházet ze starších německých studií, můžeme očekávat 2 člennou osádku (bylo to již naznačeno) a bezosádkovou věž. Všechno co jsem sehnal je tady:
http://palba.cz/viewtopic.php?... Skrýt celý příspěvekJe škoda, že není známo nic o novém tanku (cvičně bych ho nazval Europard :-) ). Pokud je pravda, že podvozek by byl německý a věž francouzská, je otázka, zda bude kanón taky ...Zobrazit celý příspěvek
Je škoda, že není známo nic o novém tanku (cvičně bych ho nazval Europard :-) ). Pokud je pravda, že podvozek by byl německý a věž francouzská, je otázka, zda bude kanón taky německý, když Francouzi mají vlastní velkorážový kanón. Samozřejmě by mě také zajímalo, zda bude věž bezosádková, jako u T-14, což by mi přišlo poměrně logické. A jsou veřejně známy nějaké časové odhady, nějaký timeline? Nebo je to celé utajené/příliš v počátcích?Skrýt celý příspěvek
dejf, střely pro 152/155mm houfnice jsou ještě těžší :-) Musí to holt dělat pořádný chlapi, není to pro holčičky a kryply jako já, co maj záda v pr*eli ;-)
dejf, střely pro 152/155mm houfnice jsou ještě těžší :-) Musí to holt dělat pořádný chlapi, není to pro holčičky a kryply jako já, co maj záda v pr*eli ;-)
ehh mělo to bejt v kuse... ...APFSDS, kde se dá kilometrovej penetrátor zasunout do prachový náplně a neovlivňuje hoření. u HE(AT), kde se prostě nedá "okecat" konstrukce se to ...Zobrazit celý příspěvek
ehh mělo to bejt v kuse...
...APFSDS, kde se dá kilometrovej penetrátor zasunout do prachový náplně a neovlivňuje hoření. u HE(AT), kde se prostě nedá "okecat" konstrukce se to trochu míjí účinkem. prostě do projektilu je potřeba nacpat výbušninu a tim se z toho zase stane válec, kterej když nacpu do nábojnice, tak musim buď prodloužit nábojnici, nebo přidat na průměru, což nejde dělat do nekonečna. jediná výhoda je jednodušší manipulace, ale docela sporná. a ochrana střely před nabitím, ale to zrovna u tanku asi neni problém.
jinak to 140mm náboj je dobrý hovado, nějak si nedokážu představit, jak to nakládaj do nabíjecího automatu. z korby náklaďáku ješte jakž-takž, ale z bedny složený na zemi, no dobrej tělocvik...Skrýt celý příspěvekPokud jde o telespopickou munici - ono to vypadá super cool, ale ve své podstatě se nejedná o nic jiného než že se projektil "zapustí" do nábojnice (je lhostejno, zda je spalitelná ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud jde o telespopickou munici - ono to vypadá super cool, ale ve své podstatě se nejedná o nic jiného než že se projektil "zapustí" do nábojnice (je lhostejno, zda je spalitelná či nikoliv), čímž se nám celek zkrátí. To má dost výhod, ale ty se uplatní hlavně u automatických kanonů s něhakým typem přímoběžného závěru, kde potřebujeme náboje zasouvat ze strany (shora, zboku) - čím delší náboj, tím menší kadence (musím s nábojem urazit větší vzdálenost). Další problém je pak se skladováním dlouhých nábojů (velké schránky) a jejich dopravou (tj. zajistit, aby se při dopravě náboje nevzpříčily).
Teleskopický náboj je oproti klasickému sice bachratější (musím zvýšit jeho snitřní objem, aby se mi dovnitř vešlo stejné množství střeliviny jako u klasiky, kde část nezabírá projektil), ale zase má jednoduchý tvar (válec).
U tankových kanonů, které se nabíjejí zezadu (typicky mají závěr s odsuvným klínem) není délka náboje až tak zásadní veličina (ovlivňuje hlavně možnost manipulace v prostoru tanku), navíc můžeme použít munici dělenou (britská či sovětská munice, náboje 128mm pro PaK 44), naopak velký průměr by negativně ovlivnil velikost nábojové komory a závěru (na klín závěru při výstřelu působí stejná síla jako na projektil).
Mnohem zajímavější by v tomhle byl přechod na kapalné střeliviny, ale ty se nikdy nedostaly dál ve vývoji (je tam problém s utěsněním komory a další).Skrýt celý příspěvekdemagog pokial sa bavime o zvacsovani kalibru hlavne a to najma u tankovych kanonov kde sa to deje za ucinkom zvysenia ustovej rychlosti ergo priebojnosti ide o plochu hlavne ...Zobrazit celý příspěvek
demagog
pokial sa bavime o zvacsovani kalibru hlavne a to najma u tankovych kanonov kde sa to deje za ucinkom zvysenia ustovej rychlosti ergo priebojnosti ide o plochu hlavne kvoli ktorej sa to deje.
Mozes ist dvomi zakladnymi cestami. Zvysovanie tlaku, alebo plochy dna na ktoru ten tlak posobi. (ono sa tam potom da hrat este s rychlostou horenia prachu, chemickym kanonom na kvapalne palivo atd. ale to je uz mimo temu vplyvu zvysovania kalibru hlavne)
A pri zvysovani kalibru je to fyzika pre zakladne skoly
zrychlenie a=F/m
sila F=p*S
takze ak nezmenis tlak a jeho priebeh po dlzke hlavne (samozrejme musis pridat viac naplne, aby si pri vacsom objeme za strelou dosiahol rovnaky tlak) dosiahnes zvysenu ustovu rychlost prave zmenou plochy.
A ano, ak sa bavime o komlexnom navrhu hlavne tak je to zlozitejsie. Preto este raz. Popisujem tu vplyv zmeny kalibru pri ostatnych parametroch zachovanych pre zjednodusenie, aby clovek ktory nema specializovane vzdelanie pochopil o co ide.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...