Francouzské vrtulníky pro Armádu ČR: H145M a AS565

AS565 Panther
Námořní verze vrtulníku AS565 Panther - AS565 MBe; ilustrační foto; větší foto / Airbus Helicopters

Ministerstvo obrany České republiky hledá nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Jednou z oslovených firem je i francouzský Airbus Helicopters. Z portfolia firmy lze vybrat pro potřeby české armády dva typy  - lehký vrtulník H145M nebo střední AS565.

Současný stav vrtulníkového tendru

Nejsou prozatím známy žádné upřesňující takticko-technické požadavky na nové víceúčelové vrtulníky pro potřeby Armády ČR. Uvažuje se o celé řadě vrtulníků, od lehkých typů až například po vrtulník UH-60 Black Hawk. Upravené stroje MH-60CZ Black Hawk nabízí českým vojákům například americká společnost Pinnacle Solutions.

Hlavním, ale také velmi drahým kandidátem, je americký vrtulník UH-1Y Venom, který slouží v americké námořní pěchotě (U.S. Marine Corps). V případě zvolení UH-1Y si česká armáda ponechá otevřené i zadní vrátka po pozdější možné pořízení bitevních vrtulníků AH-1 Cobra, neboť oba typy mají velmi rozsáhlou společnou součástkovou základnu (jednoduší servis, opravy, výcvik, pozemní zabezpečení, atd.)

Pro americkou nabídku hrají i prosakující zprávy o možném finančním odprodeji až 32 českých vrtulníků Mi-8, Mi-17 a Mi-24 do Spojených států. Americká strana může vrtulníky použít pro výcvik nebo je předat afghánské armádě, která podobné typy potřebuje. Navíc pro americkou stranu je politicky schůdnější kupovat české vrtulníky Mi-8/17/24 pro afghánské letectvo, než přímo od ruského výrobce.

AS565 Panther francouzského námořnictva

Ministerstvo obrany ČR již v roce 2007 poslalo do Afghánistánu 12 vrtulníků - šest Mi-17 a šest Mi-24. Celková cena darovaných vrtulníků dosáhla 612 milionů Kč. Při použití prostého násobení by tak teoretická reciproční úspora za 32 českých vrtulníků mohla dosáhnout (+-)1,6 miliardy Kč.

Tendrem také hýbou informace o generální opravě deseti vrtulníků W-3A Sokol v letech 2015 až 2021. V současné době je provozuschopná pouze polovina letky. Generální oprava prodlouží provoz W-3A Sokol o dalších cca 8 let.

Armáda tak bude mít v příštím desetiletí vrtulníky Sokol pokryté úkoly letecké záchranné službě, zdravotní evakuace typu MEDEVAC (Medical Evacuation) nebo pátrací a záchranou službu SAR (Search and Rescue). Maximální startovací hmotnost W-3A je 6400 kg a vrtulník kromě dvou pilotů přepraví až 12 pasažérů.

Není také tajemstvím, že Armáda ČR se plánuje postupně zbavit všech vrtulníků sovětské a ruské výroby, tedy dopravních Mi-8/17 a bitevních Mi-24. Postupně jejich místo převezme 30 až 35 nových vrtulníků západní výroby.

Připomeňme, že Mi-17 je výkonný stroj střední kategorie. Maximální startovací hmotnost Mi-17 je 13 000 kg a vrtulník kromě dvou pilotů přepraví až 30 pasažérů.

Je tedy otázka, zda současné úkoly Mi-8/17/24 bude v budoucnu plnit jeden typ, případně dva typy (lehčí a těžší). "Jisté" je, že Armáda ČR neplánuje rezignovat na bitevní schopnosti vrtulníkového letectva.

H145M Lehký vojenský vrtulník H145M; větší foto / Airbus Helicopters

Francouzská nabídka

V našem posledním srovnání a představení kandidátů jsme pozapoměli na francouzskou firmu Airbus Helicopters. Francouzi přitom nabízejí hned dva vhodné kandidáty víceúčelových vojenských vrtulníků - lehčí typ H145M a těžší AS565 Panther. Oba vrtulníky je přitom možné použít jak pro transportní účely, tak také v omezené míře pro bitevní úkoly.

Novější Airbus Helicopter H145M vychází z civilního stroje EC145 (resp. nejnovějšího provedení EC645 T2), který se poprvé dostal do vzduchu v roce 1999. Maximální startovací hmotnost H145M je 3700 kg. Vrtulník dokáže přepravit až 1769 kg (1500 kg v podvěsu) nákladu nebo až deset pasažérů. V MEDEVAC verzi vrtulník nabízí prostor pro dva ležící pacienty a tři záchranáře.

Vrtulník pohání dvojice turbo-vrtulových motorů Turboméca Arriel 2C o výkonu 2 × 635 kW (2 × 852 koní). Přeletová vzdálenost je 662 km, dostup 5240 m a cestovní rychlost 244 km/h. Výdrž ve vzduchu je přibližně 3,5 hodiny.

Podle výrobce je možné H145M osadit nejrůznějšími zbraňovými systémy, včetně řízených střel, jak požaduje Armáda ČR. Verze ozbrojená řízenými střelami však není nasazená a vyzkoušená nikde na světě.

Dalším kandidátem je vojenský stroj Airbus Helicopters AS565 Panther, vycházející z civilního S365 Dauphin. Vojenský stroj se poprvé dostal do vzduchu v roce 1984, civilní již v roce 1975.

První let vrtulníku H145M, resp. civilního alter ega EC645 T2

Poněkud "matoucí" je portfolio vrtulníků rodiny "Panther" na stránkách Airbus Helicopters. Francouzská firma na stránkách prezentuje (mezi vojenskými stroji) pouze námořní provedení AS565 MBe. V případě zájmu Armády ČR však nebude problém přizpůsobit AS565 požadavkům "suchozemské" české armády.

Maximální startovací hmotnost AS565 MBe je 4500 kg. Vrtulník je schopen přepravit až 2100 kg (v podvěsu 1600 kg) nákladu nebo deset cestujících.

AS565 MBe pohání motory Turboméca Arriel 2N o výkonu 2 × 842 kW (2 × 1129 koní). Přeletová vzdálenost je 781 km, dostup cca 6000 m a cestovní rychlost 264km/h. Výdrž ve vzduchu je přes 4 hodiny.

AS565 MBe lze vyzbrojit celou škálou protilodních a protiponorkových zbraní. Verzi pro Armádu ČR je samozřejmě možné vybavit nejrůznější kanónovou nebo raketovou výzbroji.

Vrtulník AS565 například lze vybavit starším francouzskými protitankovými střelami HOT nebo střelami vzduch-vzduch Mistral. Opět je otázkou, jakou výzbroj Armáda ČR zvolí a zda je pro podobnou výzbroj vrtulník certifikován, nebo Armáda ČR bude prvním uživatelem.

V obou případech se jedná o vrtulníky výrazně lehčí, než ruské Mi-17. Stojí za uvážení, zda Armáda ČR požaduje jeden lehčí univerzální typ pro všechny úkoly, nebo/a těžší stroj.

Zdroj: Airbus Helicopters

Nahlásit chybu v článku


Související články

REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR

Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...

Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...

Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých ...

NÁZOR: Dohady o vrtulnících odhalují hlubší chaos

Způsob, jakým probíhá obměna vrtulníkového letectva u Armády České republiky, sleduji s obavami a ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • PavolR
    22:33 20.03.2021

    H145M ako účastník rumunskej vrtuľníkovej telenovely: https://www.nineoclock.ro/2021...

    H145M ako účastník rumunskej vrtuľníkovej telenovely: https://www.nineoclock.ro/2021...

  • Luky
    18:00 05.11.2015

    http://aerohisto.blogspot.cz/2... Irácké EC-635 včera poprvé pálili svými řízenými ATGM typu: Ingwe anti-tank missiles ...Zobrazit celý příspěvek

    http://aerohisto.blogspot.cz/2...

    Irácké EC-635 včera poprvé pálili svými řízenými ATGM typu:
    Ingwe anti-tank missiles (from Denel Dynamics) ...ppoužívá je i JAR

    video odpalu a navedení:
    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    21:15 11.09.2015

    Pro názornou představu uvádím odkazy na interiéry vrtulníků: Pěkný fotky včetně konfigurace ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro názornou představu uvádím odkazy na interiéry vrtulníků:
    Pěkný fotky včetně konfigurace interiéruH145M

    http://www.defesaaereanaval.co...

    AW 139M
    http://lhsn.hu/wp-content/uplo...

    UH 60
    http://www.b-domke.de/Aviation...

    UH1Y
    https://cdn1.360cities.net/pan...

    Samozřejmě že se konfigurace může lišit,ale jako základ o přepravních možnostech to postačujeSkrýt celý příspěvek

  • belkin
    20:10 11.09.2015

    Výrobci sami uvádějí maximální a optimální počet míst. U aw 149 jsem našel, viz. Odkaz na grafiku, U UH1Y jsem nenašel optimální počet ( odhad 8 kousků) Odkaz na 3d model + ...Zobrazit celý příspěvek

    Výrobci sami uvádějí maximální a optimální počet míst.
    U aw 149 jsem našel, viz. Odkaz na grafiku,
    U UH1Y jsem nenašel optimální počet ( odhad 8 kousků)
    Odkaz na 3d model + fotky.

    NH90 má hmotnost 13 tun, což jsem i uvedl ( kategorie 8-15 t)
    U NH 90 je hodně částí s plastu, že rezne,může být,nic není dokonalé.

    U odkazu na UH 1 jsem poukázal na tu v kabině umístěnou odhlučněnou zřejmě
    přepážku která dramaticky vystupuje do kabiny a výrazně omezuje užitný prostorSkrýt celý příspěvek

  • CerVus
    17:33 11.09.2015

    Jinak zpět k tématu. Ideální volba je podle mě buď H145M nebo AH-6, které bude doplňovat větší stroj na přepravu. S tím, že bych už přihlédl k vyřazení mi-17 a zvolil neco ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak zpět k tématu. Ideální volba je podle mě buď H145M nebo AH-6, které bude doplňovat větší stroj na přepravu. S tím, že bych už přihlédl k vyřazení mi-17 a zvolil neco odpovídajícího.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    17:32 11.09.2015

    pro CerVus: Samozřejmě by bylo lepší mít 12 středních strojů čistě pro transport. A k nim 6 pidižvíků v ozbrojené versi. Jenže to by někdo musel být ochotný na ně uvolnit peníze ...Zobrazit celý příspěvek

    pro CerVus: Samozřejmě by bylo lepší mít 12 středních strojů čistě pro transport. A k nim 6 pidižvíků v ozbrojené versi. Jenže to by někdo musel být ochotný na ně uvolnit peníze atd. Takhle pravděpodobně budeme mít 12 univerzálních strojů. A nic víc :-/

    Mmchd, co je za problém s těmi Pandury ohledně střelbyschopnosti?Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    17:27 11.09.2015

    pro belkin: Nic proti NH-90, je to bezesporu skvělý vrtulník. Nicméně pokud někdo považuje za příliš velký UH-60 a i UH-1 označuje za hodně velký s ohledem na to, co poptáváme, tak ...Zobrazit celý příspěvek

    pro belkin: Nic proti NH-90, je to bezesporu skvělý vrtulník. Nicméně pokud někdo považuje za příliš velký UH-60 a i UH-1 označuje za hodně velký s ohledem na to, co poptáváme, tak devadesátka je už někde úplně jinde. To je ekvivalent Mi-171, včetně nákladové rampy. Takže krom ceny a nákladů na provoz, které jsou mimo naše možnosti, jej z výběru vyřazuje i velikost :-) Ale jak píšu, stroj je to bezesporu parádní.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    17:23 11.09.2015

    On je prostě rozdíl, jestli počítáte pasažéry nebo vojáky. Může se tam vejít 18 civilů (pokud nebudou každý jako Zeman nebo Paroubek, Sobotků by se tam naopak vešlo pes dvacet ;-) ...Zobrazit celý příspěvek

    On je prostě rozdíl, jestli počítáte pasažéry nebo vojáky. Může se tam vejít 18 civilů (pokud nebudou každý jako Zeman nebo Paroubek, Sobotků by se tam naopak vešlo pes dvacet ;-) ), jenže jaksi voják má zpravidla na sobě hromadu věcí, takže potřebuje i širší sedačku. Krom toho ten vercajk něco váží, což s ohledem na zpravidla nemalou váhu samotného vojáka také ubírá z nosnosti. Takže maximální počet vojáků zpravidla nepřesahuje 2/3 kapacity. Čili Zemak a CerVus mají pravdu.Skrýt celý příspěvek

  • Zemak
    17:13 11.09.2015

    Já jsem reagoval pouze na tuto zavádějící informaci: Uh1Y má uprostřed kabiny nádhernou polstrovanou bednu, takže se do něj vejde max. 12 mariňáků. Do aw 149 se vejde max.18 ...Zobrazit celý příspěvek

    Já jsem reagoval pouze na tuto zavádějící informaci:

    Uh1Y má uprostřed kabiny nádhernou polstrovanou bednu, takže se do něj vejde max. 12 mariňáků.
    Do aw 149 se vejde max.18 evropských voňavek.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    16:40 11.09.2015

    belkin NH 90 má i své mouchy, servisování není i vzhledem k použitým materiálům, právě levná a jednoduchá záležitost. U NL strojů se vyskytla i ...Zobrazit celý příspěvek

    belkin
    NH 90 má i své mouchy, servisování není i vzhledem k použitým materiálům, právě levná a jednoduchá záležitost. U NL strojů se vyskytla i koroze.
    http://www.defence24.pl/news_p...
    http://www.altair.com.pl/news/... Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    16:32 11.09.2015

    Ale tak jasně, voják musí mít místo, ale ta koncepce u aw, jak sedí čelem ke dveřím se mi celkem líbí. Uh1y je uvnitř dost brutální, ale to i přes všechny modernizace je poplatné ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale tak jasně, voják musí mít místo, ale ta koncepce u aw, jak sedí čelem ke dveřím se mi celkem líbí. Uh1y je uvnitř dost brutální, ale to i přes všechny modernizace je poplatné době vzniku.
    Můj favorit a zřejmě nejlepší vrtulník ve střední, středně těžší kategorii ( 8-15 tun) je zřejmě nejlepší stroj NH 90, i přesto, že je cena astronomická, výrobce nestíhá výrobu, což zřejmě svědčí o jeho kvalitách.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    16:23 11.09.2015

    Jasně. Já na to koukám kolik se tam vejde reálně vojáků. Ne kolik politiků na výletě to uveze. tj maximum děleno dvěma.

    Jasně. Já na to koukám kolik se tam vejde reálně vojáků. Ne kolik politiků na výletě to uveze. tj maximum děleno dvěma.

  • belkin
    15:55 11.09.2015

    Cervus: zřejmě tam (na fotce) chybí řada zády k pilotům u prvního okýnka, takže oni do civilní verze 149 ( tuším 189) narvou 20 lidí.
    ( porovnejte viz.odkaz)

    Cervus: zřejmě tam (na fotce) chybí řada zády k pilotům u prvního okýnka, takže oni do civilní verze 149 ( tuším 189) narvou 20 lidí.
    ( porovnejte viz.odkaz)

  • belkin
    15:48 11.09.2015

    http://scalemodels.ru/images/2... ...Zobrazit celý příspěvek

    http://scalemodels.ru/images/2... https://c2.staticflickr.com/4/...
    A Aw 149
    http://www.helicopassion.com/i...

    samozřejmě, ty počty pasažérů jsou maximální
    Proč se snaží tyto helikoptéry ozbrojit nevím.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 11