Francouzské vrtulníky pro Armádu ČR: H145M a AS565

AS565 Panther
Námořní verze vrtulníku AS565 Panther - AS565 MBe; ilustrační foto; větší foto / Airbus Helicopters

Ministerstvo obrany České republiky hledá nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Jednou z oslovených firem je i francouzský Airbus Helicopters. Z portfolia firmy lze vybrat pro potřeby české armády dva typy  - lehký vrtulník H145M nebo střední AS565.

Současný stav vrtulníkového tendru

Nejsou prozatím známy žádné upřesňující takticko-technické požadavky na nové víceúčelové vrtulníky pro potřeby Armády ČR. Uvažuje se o celé řadě vrtulníků, od lehkých typů až například po vrtulník UH-60 Black Hawk. Upravené stroje MH-60CZ Black Hawk nabízí českým vojákům například americká společnost Pinnacle Solutions.

Hlavním, ale také velmi drahým kandidátem, je americký vrtulník UH-1Y Venom, který slouží v americké námořní pěchotě (U.S. Marine Corps). V případě zvolení UH-1Y si česká armáda ponechá otevřené i zadní vrátka po pozdější možné pořízení bitevních vrtulníků AH-1 Cobra, neboť oba typy mají velmi rozsáhlou společnou součástkovou základnu (jednoduší servis, opravy, výcvik, pozemní zabezpečení, atd.)

Pro americkou nabídku hrají i prosakující zprávy o možném finančním odprodeji až 32 českých vrtulníků Mi-8, Mi-17 a Mi-24 do Spojených států. Americká strana může vrtulníky použít pro výcvik nebo je předat afghánské armádě, která podobné typy potřebuje. Navíc pro americkou stranu je politicky schůdnější kupovat české vrtulníky Mi-8/17/24 pro afghánské letectvo, než přímo od ruského výrobce.

AS565 Panther francouzského námořnictva

Ministerstvo obrany ČR již v roce 2007 poslalo do Afghánistánu 12 vrtulníků - šest Mi-17 a šest Mi-24. Celková cena darovaných vrtulníků dosáhla 612 milionů Kč. Při použití prostého násobení by tak teoretická reciproční úspora za 32 českých vrtulníků mohla dosáhnout (+-)1,6 miliardy Kč.

Tendrem také hýbou informace o generální opravě deseti vrtulníků W-3A Sokol v letech 2015 až 2021. V současné době je provozuschopná pouze polovina letky. Generální oprava prodlouží provoz W-3A Sokol o dalších cca 8 let.

Armáda tak bude mít v příštím desetiletí vrtulníky Sokol pokryté úkoly letecké záchranné službě, zdravotní evakuace typu MEDEVAC (Medical Evacuation) nebo pátrací a záchranou službu SAR (Search and Rescue). Maximální startovací hmotnost W-3A je 6400 kg a vrtulník kromě dvou pilotů přepraví až 12 pasažérů.

Není také tajemstvím, že Armáda ČR se plánuje postupně zbavit všech vrtulníků sovětské a ruské výroby, tedy dopravních Mi-8/17 a bitevních Mi-24. Postupně jejich místo převezme 30 až 35 nových vrtulníků západní výroby.

Připomeňme, že Mi-17 je výkonný stroj střední kategorie. Maximální startovací hmotnost Mi-17 je 13 000 kg a vrtulník kromě dvou pilotů přepraví až 30 pasažérů.

Je tedy otázka, zda současné úkoly Mi-8/17/24 bude v budoucnu plnit jeden typ, případně dva typy (lehčí a těžší). "Jisté" je, že Armáda ČR neplánuje rezignovat na bitevní schopnosti vrtulníkového letectva.

H145M Lehký vojenský vrtulník H145M; větší foto / Airbus Helicopters

Francouzská nabídka

V našem posledním srovnání a představení kandidátů jsme pozapoměli na francouzskou firmu Airbus Helicopters. Francouzi přitom nabízejí hned dva vhodné kandidáty víceúčelových vojenských vrtulníků - lehčí typ H145M a těžší AS565 Panther. Oba vrtulníky je přitom možné použít jak pro transportní účely, tak také v omezené míře pro bitevní úkoly.

Novější Airbus Helicopter H145M vychází z civilního stroje EC145 (resp. nejnovějšího provedení EC645 T2), který se poprvé dostal do vzduchu v roce 1999. Maximální startovací hmotnost H145M je 3700 kg. Vrtulník dokáže přepravit až 1769 kg (1500 kg v podvěsu) nákladu nebo až deset pasažérů. V MEDEVAC verzi vrtulník nabízí prostor pro dva ležící pacienty a tři záchranáře.

Vrtulník pohání dvojice turbo-vrtulových motorů Turboméca Arriel 2C o výkonu 2 × 635 kW (2 × 852 koní). Přeletová vzdálenost je 662 km, dostup 5240 m a cestovní rychlost 244 km/h. Výdrž ve vzduchu je přibližně 3,5 hodiny.

Podle výrobce je možné H145M osadit nejrůznějšími zbraňovými systémy, včetně řízených střel, jak požaduje Armáda ČR. Verze ozbrojená řízenými střelami však není nasazená a vyzkoušená nikde na světě.

Dalším kandidátem je vojenský stroj Airbus Helicopters AS565 Panther, vycházející z civilního S365 Dauphin. Vojenský stroj se poprvé dostal do vzduchu v roce 1984, civilní již v roce 1975.

První let vrtulníku H145M, resp. civilního alter ega EC645 T2

Poněkud "matoucí" je portfolio vrtulníků rodiny "Panther" na stránkách Airbus Helicopters. Francouzská firma na stránkách prezentuje (mezi vojenskými stroji) pouze námořní provedení AS565 MBe. V případě zájmu Armády ČR však nebude problém přizpůsobit AS565 požadavkům "suchozemské" české armády.

Maximální startovací hmotnost AS565 MBe je 4500 kg. Vrtulník je schopen přepravit až 2100 kg (v podvěsu 1600 kg) nákladu nebo deset cestujících.

AS565 MBe pohání motory Turboméca Arriel 2N o výkonu 2 × 842 kW (2 × 1129 koní). Přeletová vzdálenost je 781 km, dostup cca 6000 m a cestovní rychlost 264km/h. Výdrž ve vzduchu je přes 4 hodiny.

AS565 MBe lze vyzbrojit celou škálou protilodních a protiponorkových zbraní. Verzi pro Armádu ČR je samozřejmě možné vybavit nejrůznější kanónovou nebo raketovou výzbroji.

Vrtulník AS565 například lze vybavit starším francouzskými protitankovými střelami HOT nebo střelami vzduch-vzduch Mistral. Opět je otázkou, jakou výzbroj Armáda ČR zvolí a zda je pro podobnou výzbroj vrtulník certifikován, nebo Armáda ČR bude prvním uživatelem.

V obou případech se jedná o vrtulníky výrazně lehčí, než ruské Mi-17. Stojí za uvážení, zda Armáda ČR požaduje jeden lehčí univerzální typ pro všechny úkoly, nebo/a těžší stroj.

Zdroj: Airbus Helicopters

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR

Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...

Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...

Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých ...

NÁZOR: Dohady o vrtulnících odhalují hlubší chaos

Způsob, jakým probíhá obměna vrtulníkového letectva u Armády České republiky, sleduji s obavami a ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 4
  • Luky
    12:51 10.11.2016
  • Luky
    18:00 05.11.2015

    http://aerohisto.blogspot.cz/2...

    Irácké EC-635 včera poprvé pálili svými řízenými ATGM typu:
    Ingwe anti-tank missiles (from Denel Dynamics) ...ppoužívá je i JAR

    video odpalu a navedení:
    https://www.youtube.com/watch?...

  • belkin
    21:15 11.09.2015

    Pro názornou představu uvádím odkazy na interiéry vrtulníků:
    Pěkný fotky včetně konfigurace interiéruH145M

    http://www.defesaaereanaval.co...

    AW 139M
    http://lhsn.hu/wp-content/uplo...

    UH 60
    http://www.b-domke.de/Aviation...

    UH1Y
    https://cdn1.360cities.net/pan...

    Samozřejmě že se konfigurace může lišit,ale jako základ o přepravních možnostech to postačuje

  • belkin
    20:10 11.09.2015

    Výrobci sami uvádějí maximální a optimální počet míst.
    U aw 149 jsem našel, viz. Odkaz na grafiku,
    U UH1Y jsem nenašel optimální počet ( odhad 8 kousků)
    Odkaz na 3d model + fotky.

    NH90 má hmotnost 13 tun, což jsem i uvedl ( kategorie 8-15 t)
    U NH 90 je hodně částí s plastu, že rezne,může být,nic není dokonalé.

    U odkazu na UH 1 jsem poukázal na tu v kabině umístěnou odhlučněnou zřejmě
    přepážku která dramaticky vystupuje do kabiny a výrazně omezuje užitný prostor

  • CerVus
    17:33 11.09.2015

    Jinak zpět k tématu. Ideální volba je podle mě buď H145M nebo AH-6, které bude doplňovat větší stroj na přepravu. S tím, že bych už přihlédl k vyřazení mi-17 a zvolil neco odpovídajícího.

  • KOLT
    17:32 11.09.2015

    pro CerVus: Samozřejmě by bylo lepší mít 12 středních strojů čistě pro transport. A k nim 6 pidižvíků v ozbrojené versi. Jenže to by někdo musel být ochotný na ně uvolnit peníze atd. Takhle pravděpodobně budeme mít 12 univerzálních strojů. A nic víc :-/

    Mmchd, co je za problém s těmi Pandury ohledně střelbyschopnosti?

  • KOLT
    17:27 11.09.2015

    pro belkin: Nic proti NH-90, je to bezesporu skvělý vrtulník. Nicméně pokud někdo považuje za příliš velký UH-60 a i UH-1 označuje za hodně velký s ohledem na to, co poptáváme, tak devadesátka je už někde úplně jinde. To je ekvivalent Mi-171, včetně nákladové rampy. Takže krom ceny a nákladů na provoz, které jsou mimo naše možnosti, jej z výběru vyřazuje i velikost :-) Ale jak píšu, stroj je to bezesporu parádní.

  • KOLT
    17:23 11.09.2015

    On je prostě rozdíl, jestli počítáte pasažéry nebo vojáky. Může se tam vejít 18 civilů (pokud nebudou každý jako Zeman nebo Paroubek, Sobotků by se tam naopak vešlo pes dvacet ;-) ), jenže jaksi voják má zpravidla na sobě hromadu věcí, takže potřebuje i širší sedačku. Krom toho ten vercajk něco váží, což s ohledem na zpravidla nemalou váhu samotného vojáka také ubírá z nosnosti. Takže maximální počet vojáků zpravidla nepřesahuje 2/3 kapacity. Čili Zemak a CerVus mají pravdu.

  • Zemak
    17:13 11.09.2015

    Já jsem reagoval pouze na tuto zavádějící informaci:

    Uh1Y má uprostřed kabiny nádhernou polstrovanou bednu, takže se do něj vejde max. 12 mariňáků.
    Do aw 149 se vejde max.18 evropských voňavek.

  • Nesher
    16:40 11.09.2015

    belkin
    NH 90 má i své mouchy, servisování není i vzhledem k použitým materiálům, právě levná a jednoduchá záležitost. U NL strojů se vyskytla i koroze.
    http://www.defence24.pl/news_p...
    http://www.altair.com.pl/news/...

  • belkin
    16:32 11.09.2015

    Ale tak jasně, voják musí mít místo, ale ta koncepce u aw, jak sedí čelem ke dveřím se mi celkem líbí. Uh1y je uvnitř dost brutální, ale to i přes všechny modernizace je poplatné době vzniku.
    Můj favorit a zřejmě nejlepší vrtulník ve střední, středně těžší kategorii ( 8-15 tun) je zřejmě nejlepší stroj NH 90, i přesto, že je cena astronomická, výrobce nestíhá výrobu, což zřejmě svědčí o jeho kvalitách.

  • CerVus
    16:23 11.09.2015

    Jasně. Já na to koukám kolik se tam vejde reálně vojáků. Ne kolik politiků na výletě to uveze. tj maximum děleno dvěma.

  • belkin
    15:55 11.09.2015

    Cervus: zřejmě tam (na fotce) chybí řada zády k pilotům u prvního okýnka, takže oni do civilní verze 149 ( tuším 189) narvou 20 lidí.
    ( porovnejte viz.odkaz)

  • belkin
    15:48 11.09.2015

    http://scalemodels.ru/images/2... https://c2.staticflickr.com/4/...
    A Aw 149
    http://www.helicopassion.com/i...

    samozřejmě, ty počty pasažérů jsou maximální
    Proč se snaží tyto helikoptéry ozbrojit nevím.

  • CerVus
    15:26 11.09.2015

    Tady nejde o to, že by nám AW nechtěla prodat 149, ale spíš o to, že máme vypsaná taková omezení (převážně cenová), že se do nich vleze maximálně ta 139m.

    Jinak takhle vypadá kabina 149, takže do ní také nikdo nenacpe 18 vojáků:
    http://www.airforce-technology...
    Na devence blogu píší, že reálná maximální nosnost je 12+2 střelci.

    Stejně mi čím dál tím víc přestávají dávat tyhle ozbrojené verze středních vrtulníků smysl. Vždyť to ve světě nikdo vlastně nepoužívá. Většina z nich má pouze dveřní střelce a v podvěsu blok s neřízenými raketami.
    Na nosení raket vzduch-země a obecně podporu se používají lehké vrtulníky, kde se vůbec nepočítá s vozením pasažérů.
    Tohle zase dopadne jak pandury. To je také v boji nepoužitelný krumpl. (jestli už zvládnou dojet na střelnici s tím, že jich je alespoň polovina střelbyschopná, tak pardón)

    https://upload.wikimedia.org/w...
    http://www.army-technology.com...
    http://defensetech.org/wp-cont...
    http://1.bp.blogspot.com/-blUL...
    http://static.progressivemedia...

  • Nesher
    15:17 11.09.2015

    belkin
    Pokud vím, tak ta poptávka není na nabídku konkerétního stroje, ale je to nějak takhle: potřebujeme zhruba tohle a tohle, prosím nabídněte nám něco.
    A Italové (má jít o mezivládní obchod) nám zřejmě nabízejí AW 139. Jinak by ta celkem masivní kampaň v tisku moc nedávala smysl.

  • belkin
    15:02 11.09.2015

    Jenže mezi AW 139 a AW 149 je velký rozdíl 139 je šestitunka ve verzi m militarizovaný civil, má slabší, ekonomičtější motory, 149 je plnokrevnej armádní stroj v osmitunové kategorii to je na vrtulníky, kde se počítá každý kilo už dost velký rozdíl.

  • Zemak
    14:48 11.09.2015

    S těma voňavkama to až tak horký není. Viz citace z Wiki:

    Prostorná kabina vrtulníku má objem 11,2 m3 (25% nárůst oproti AW139) a pojme až 18 osob, nebo 12 vyzbrojených vojáků.

  • belkin
    14:45 11.09.2015

    Nejde o to co nám chtějí prodat, ale o to co my chceme koupit.
    Pokud nám aw 149 nechtějí prodat, tak je holt nekoupíme.

  • Nesher
    14:29 11.09.2015

    Belkin
    Jenže problém je v tom, že AW nám chce prodat AW 139.
    Alespoň to tak vypadá dle propagace v odborném tisku, který AW zahltil právě inzeráty na AW 139

  • belkin
    13:56 11.09.2015

    Ještě jsem zapoměl dodat že jsou téměř stejně velké (na délku čini rozdíl několi centrimetrů)
    Obě jsou to vojenské helikoptéry.

  • belkin
    13:53 11.09.2015

    RimR71: zkusil jsem porovnat UH 1Y z evropskou voňavkou aw 149.
    Obě dvě helikoptéry jsou 8 tunová třída, v podstatě téměř stejné hmotnosti.
    Nosnost je u UH 1 větší 3020 proti 2720 kg.
    Motory jsou u AW 149 nepatrně výkonější.
    Uh1Y má uprostřed kabiny nádhernou polstrovanou bednu, takže se do něj vejde max. 12 mariňáků.
    Do aw 149 se vejde max.18 evropských voňavek.
    Letové výkony jsou u voňavky AW149 o něco kromě stoupavosti lepší.

  • kazd
    13:38 10.09.2015

    Amici podle mého nic neslevňují.
    Je rozdíl zda jednáte o odprodeji nějakého majetku nebo s výrobcem, pro kterého je to nový trh, servis na 40 let atd..

    Kalkuluje se proti rozpočtové kapitole MO a tam to náklad je.

    Co mě trápí je, že se nepodařilo vyjednat s ČNB aby část zisku z devalvace (zisk ve výši desítek miliard korun) použila na fixing USD nebo EURa pro MO.
    Kupovat vrtulníky, radary, pandury za 22 USD nebo 24 EUR - to s cenou pěkně zamává.
    Bohužel Stropnický je oblíbený herec, ale zoufalý manažer a ještě zoufalejší ekonom. O si nebyl schopný hedgovat ani ten prodej L159 přes aero a pak se dohadovali kolik, že za něj vlastně dostanou.

  • RiMr71
    13:17 10.09.2015

    ...no vida... už amíci slevňují... když se k tomu připočte možné servisní zázemí a kooperace Bellu v ČR (a třeba nejen pro ČR), mnohonásobné ověření v akci, blízkost k čistě bojovému typu...
    Jak je na tom s odolností UH1Y oproti těm evropským "voňavkám"?
    Je u těchto strojů taky nějaký standard a třídy jako u pozemní techniky?

    Mimochodem mě fascinuje, jak se s DPH a clem kalkuluje jako s nákladem státního rozpočtu...

  • kazd
    10:23 10.09.2015

    pro info,trošku mimo, ale až tu zas někdo bude psát něco o armádě a její LZS.
    58 milionů korun Jihočeský kraj, krásně je vidět jak armáda platí za věci co jsou schopni zajistit civilové a pak brečí, že nemá prachy

    http://budejovice.idnes.cz/zac...

  • Helioss
    21:07 09.09.2015

    No tak to tak vypadá že nám američané na UH1Y trochu sleví...

    http://zpravy.e15.cz/domaci/ud...

  • belkin
    12:03 08.09.2015

    Místo bell mělo být sikorsky,
    o problémech a odprodeji viz. byznis.ihned (hospodářské noviny viz. níže)
    Vyjádření o útlumu výroby Aera Vodochody

  • Karlos73
    10:41 08.09.2015

    belkin o čom to píšeš? To sú tvoje dojmy, alebo to máš vierohodne podložené? "...Mimochodem, Bell má v současnosti poměrně velké problémy a je možné, že bude nabízet a razantně lobovat za blackhawka.V US army se rozjíždí program na nahrazení blackhawků a bohužel i apačů, tak není pravděpodobné, že by US armáda blackhawky přikupovala."
    http://www.militaryaerospace.c...
    Kontrakt z roku 2012, ktory sa v roku 2015 konkretne zmluvne podlozil, kde si US Army zadefinovala kontrakt na 22 novych UH-60M Black Hawk . To je zakazka , popri ktorej sa vezu Svedi (15x UH-60M, podpisany kntrakt 2010-13, operacne nasadenie 2017) a aj my (9x UH-60M, podpisany kontrakt 2015) . Takze si myslim, ze nemas pravdu, co sa tyka tvojej poznamky o ...není pravděpodobné, že by US armáda blackhawky přikupovala.

  • Rase
    10:11 08.09.2015

    simpanz:
    Takový bitevní Harbin Z-19 taky nevypadá blbě (licenční výroba by mohla být i zajmavá). ale mám otázku, je vůbec legální mít v NATO původem čínské helikoptéry :D
    Jinak ten BH mi přijde spíš už jako náhrada za Mily než za Sokoly

  • simpanz
    09:29 08.09.2015

    protoze je Zeman provýchodní, tak koupime Z 9WE
    - spíš na vánoce rozbijem prasátko a bude tam jen na lístky a letenky na výstavy.
    A ten první řádek je fór i když to asi umí všechno co chtěj.

  • niko
    08:49 08.09.2015

    belkin daj mi k tym rakusanom nejaky link ked mas, lebo inak je to v rovine "jedna babka povedala".

  • belkin
    07:48 08.09.2015
  • belkin
    07:41 08.09.2015

    skelet: historie německého vrtulníku je zajímavá: Bo, potom MBB, pak fúze s Kawasaki, pak francouzi a dnes mezinárodní eurocopter.

  • belkin
    07:35 08.09.2015

    Bell, Sikorsky, pravda, chyba omlouvám se UH 60 je sikorsky.
    Ovšem fakt, že výrobce,měl,pravděpodobně má problémy s prodejem svědčí i fakt, že došlo k prodeji

  • skelet
    06:57 08.09.2015

    Bell možná má problémy, jak se tu tvrdí, ale určitě nebude lobbovat za Blackhawk, jelikož jej vyrábí firma Sikorski. A firmu Sikorski minulý měsíc koupil Lockheed.

    H145M je přímým pokračovatelem německého vrtulníku MBB Bk117. Ono byť se Eurocopter považuje za francouzskou firmu, tak vznikla fúzí německého MBB a francouzského Aerospatiale. A Airbus je nadnárodní firma ...

  • belkin
    06:02 08.09.2015

    cejkis: on původ H145 je německej ( na jejich předchůdcích Bo, se poprvé použil jejich patent pevného rotoru, což byla ve své době převratná novinka) a co sem někde čet vyjádření nějakého techniky: motopřevodová soustava tohoto vrtulníku je technická německá lahůdka.
    Panther je francouzký militarizovaný daulphin, což je standardní vrtulník US pobřežní stráže, kde je prý oblíbený.
    Celkově se evropské lehčí vrtulníky v USA razantně uplatňují, a to jak v soukromé tak i státní sféře.
    Mimochodem, Bell má v současnosti poměrně velké problémy a je možné, že bude nabízet a razantně lobovat za blackhawka.V US army se rozjíždí program na nahrazení blackhawků a bohužel i apačů, tak není pravděpodobné, že by US armáda blackhawky přikupovala.

  • belkin
    05:36 08.09.2015

    KOLT: domníval jsem se, že požadavky ačr jsou alespoň rámcově jasné.
    Víceúčelový lehký vrtulník, na doplnění současných M 171, nebo ne?
    (Já opravdu nikde nečet, že armáda požaduje ,, skutečné vojenské létající ingoty"

  • belkin
    05:28 08.09.2015

    U vrtulníku uh 60 je kritizován krátký interval mezi předepsanými prohlídkami,drahý servis a malý prostor pro výsadek. Moderním evropským protějškem je NH90, který ve stejné kategorii pojme více osob a má nákladovou rampu. ( Austrálie i pře to,že vlastní uh60, dala při rozšiřování letectva přednost NH 90)
    Rakousko v době uzemnění UH 60, používalo UH 1.
    Oficiální zdůvodnění: vysoké náklady na provoz, časté kontrolní prohlídky, neexistece servisního střediska v evropě - rakouský vojenský rozpočet neumožnil provoz.
    Samotní američani uznávají,že jejich vojenská technika je v určitých ohledech zbytečně předimenzovaná a tím se i prodražuje údržba.

  • cejkis
    00:38 08.09.2015

    Vzhledem k faktu, že Babiš je profrancouzský, pokud bude objednávat tato vláda, popsali jste v tomto článku s velkou pravděpodobností výherce.

  • KOLT
    21:55 07.09.2015

    pro belkin: Schladněte, jo?! Čtu celou diskusi, příspěvek byl myšlen s nadsázkou, což bylo vcelku zřetelné. Příště to speciálně pro vás zdůrazním.

    Ohledně schůdnosti není co řešit, dokud a) neznáme požadavky MO a b) neznáme nabídky. Do té doby si tu jen plkáme, co by se komu líbilo a proč.

  • niko
    21:47 07.09.2015

    Belkin to nebolo podpichovanie. Ja mu ten link chcem poslat, kedze on mi tvrdil nieco ine. Ja som argumentoval prave informaciou o uzemneni kvoli nakladom, ktora sa tu v diskusii uz niekolko krat spomenula. Preto chcem vediet odkial to mate vsetci. Na nete som zase nasiel, ze rakuske mh 60 nalietali za 10 rokov v priemere 150 hodin rocne na stroj. Co mi zase pride celkom fajn. Taktiez, ze im konci na mh60 zivotnost pristrojoveho vybavenia a ze repas je dost drahy. Inak nic. Nemoze byt, ze sa to zamenuje s tymto ?
    Inak Rakusania si na svoje BH nedaju dopustit. Proste tam ma BH velmi dobre PR.

  • belkin
    21:06 07.09.2015

    Pilot sice mohl být nadchnůnty když si s ním mluvil, ale rozhodně nebylo nadchnůto rakouské letectvo při předložení účtu ,, za pořádnou cool mašinu a ne nějaké chrastítko".

  • belkin
    20:52 07.09.2015

    Řešit z Koltem, co je prdítko a není prdítko, je jako domluva z děckem,
    Můžu koupit to na co mám. Kolt mě nemusí přesvědčovat která helicoptéra je nejlepší, ale vedeme diskuzi která helikoptéra je nejschůdnější.
    Ovšem, pokud se diskuze vede na základě reakce posledního příspěvku, bez pročtení podstaty diskuze, je to jak o koze .
    (Rakušáci uzdemnily h60 z důvovodu nepřipěřených nákladů na předepsanou tech.prohlidku) link máš na armádníchnovinách.

  • belkin
    20:39 07.09.2015

    niko: dej mi link kolik toho rakušáci za posledních pár let na black hawkách nalítali, měl jsi se toho rakouského ho zeptat, proč je uzeumnily.

  • KOLT
    19:53 07.09.2015

    Jenže BH, stejně jako Venom, je skutečná vojenská helikoptéra, ne militarizované civilní prdítko ;-)

  • niko
    17:05 07.09.2015

    Belkin daj link na to nadavanie Rakusanov na Black Hawky. Minule som sedel s jednym z ich rakuskych pilotov a kukal na mna jak na exota, ze odkial mam tu info. Celkovo su Rakusania BH nadchnuti. Hold v porovnani s tym ich zbytkom flotily su fakt super. :)
    Prepravna kapacita BH je 14 ludi. 11 pasazierov a 2 strelci, ktori ked nelatia vojdu tam namiesto nich 3 pasazieri.

  • belkin
    16:54 07.09.2015

    Helikoptéra pro maníky co nepřetržitě ze vzduchu honí kozo.... v pyžamech

  • CerVus
    16:38 07.09.2015

    takové Ferrari mezi vrtulníky - vlastnít ho je vlastně takové pozérství :)

  • belkin
    16:15 07.09.2015

    H 60 střední desetitunový vrtulník, který s naprostým přhledem pojme až neuvěřitelných 11 osob! A to se vyplatíí
    Jinak je také chválen za krátký inzerval mezi prohlídka a velice levným servisem
    ( chválí ho v rakousku,austrálii atd... :-)

  • Clanek
    15:57 07.09.2015

    "Uvnitř malý, venku velký." To je to nejlepsi mozne combo. Jeste opeprit "nejdrazsi" a me tu nasi cesko-slovenskou zlatou cestu. :D

Stránka 1 z 4