Gaza: ostřelování Izraele pokračovalo i po uzavření příměří

Izrael Gaza 2012
Foto: Izraelští hasiči zasahují u místa dopadu trosek palestinské rakety - The Jerusalem Post

Palestinští ozbrojenci v noci na dnešek porušili příměří, které bylo včera oficiálně uzavřeno mezi militantním islamistickým hnutím Hamás a Izraelem. Po deváté hodině večerní místního času, kdy mělo začít platit, totiž na Izrael z pásma Gazy odpálili dalších více než dvacet raket. Izraelské letectvo na nové ostřelování židovského státu zatím nereagovalo. Ve svém internetovém vydání o tom v noci na dnešek informoval deník The Jerusalem Post.

 

 „Armáda (izraelská – poznámka redakce) stále funguje v pohotovostním režimu,“ řekl v souvislosti s novým ostřelováním území židovského státu tomuto listu mluvčí izraelské armády Yoav Mordechai. Deník také s odvoláním na mluvčího izraelské policie Mickyho Rosenfelda uvedl, že všechny rakety dopadly mimo obydlené území a nezpůsobily žádné škody.

Palestinci v pásmu Gazy již včera začali oslavovat vítězství, kterého podle čelných představitelů hnutí Hamás v této konfrontaci s Izraelem dosáhli. Palestinská administrativa dokonce prohlásila čtvrtek 22. listopadu za Národní svátek vítězství. S odvoláním na egyptská média o tom informovala ruská tisková agentura RIA.

 „Vyšli jsme z této bitvy se vztyčenou hlavou,“ prohlásil na tiskové konferenci v Káhiře nejvyšší představitel politického výboru Hamásu Khaled Maashal s tím, že Izrael byl poražen a náležitě potrestán za své „dobrodružství“.

Historie si bude pamatovat, že Gaza ostřelovala Tel Aviv a Jeruzalém raketami,“ prohlásil podle deníku The Jerusalem Post hrdě jeden ze stoupenců Hamánu, slavících poslední vývoj událostí v nočních ulicích města Gazy.

Dolety raket Hamásu

 Foto: Oblasti dolety jednotlivých typů rtaket, kterými disponuje Hamás - The Jerusalem Post



Včera přitom oficiálně vyšlo najevo, že ostřelování Tel Avivu a Jeruzaléma raketami dlouhého doletu umožnil ozbrojencům Hamásu Írán. Ten jim totiž poskytl technologie pro výrobu raket dlouhého doletu Fajr-5. Ty pak byly vyráběny přímo v pásmu Gazy. S odvoláním na vyjádření íránského vrchního velitele Oddílu stráží islámské revoluce o tom informovala agentura RIA.

Zbraně bojovníků palestinského hnutí odporu byly částečně vyrobeny v pásmu Gazy, ostatní dodaly některé země, mezi nimi i Írán,“ řekl v této souvislosti Maashal. Jak dále uvedl, Teherán dodával zbraně do Gazy i nehledě na rozdílný pohled íránské vlády a Hamásu na občanskou válku v Sýrii.

Již v pondělí v arabsky vysílající televizi Al-Alam vůdce Islámského džihádu Ziyad Nakulen prohlásil, že Hamás disponuje íránskými raketami Fajr-3 a Fajr-5. které „získal od svých spojenců a bratrů z Íránu“. Informoval o tom deník The Jerusalem Post.

Naopak americký prezident Barak Obama včera přislíbil izraelskému premiérovi Benjaminu Netanjahovi, že bude v Kongresu usilovat o získání dodatečných prostředků na podporu financování izraelské protiraketové obrany.

Deník The Jerusalem Post napsal s odvoláním na armádní zdroje, že celkem bylo během uplynulých osmi dní na Izrael vypáleno 1506 raket, z nichž jich protiraketový systém Iron Drone dokázal zlikvidovat 421. Jak list zdůraznil, jednalo se o 84 procent ze všech raket, které mohly zasáhnout centra měst.

Tento list také uvedl, že během operace izraelské letectvo zasáhlo v pásmu Gazy 1500 cílů a zničilo 140 pašeráckých tunelů, 60 podzemních odpalovacích ramp a desítky velitelských objektů Hamásu. Celkem během tohoto osmidenního konfliktu zemřelo 162 Palestinců, částečně civilistů, a 1 222 jich bylo zraněno. Na izraelské straně zahynulo 5 civilistů a dalších 240 Izraelců bylo zraněno.

Zdroj: RIA , JPost

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Izrael soustředí na hranici s pásmem Gazy tanky

Konflikt mezi státem Izrael a Hnutím islámského odporu známým jako Hamás se vyostřuje. Radikálové ...

Násilí v Gaze: Hamásem dobře naplánovaná provokace?

Načasování současné eskalace násilí mezi palestinskými ozbrojenci z hnutí Hamás, ovládajícími pásmo ...

Izraelsko-americké cvičení Austere Challenge 2012

14. listopadu došlo k úspěšnému zakončení izraelsko-amerického cvičení Austere Challenge 2012. ...

Izraelské speciální jednotky již operují v pásmu Gazy

Příslušníci izraelské armády zřejmě již operují v pásmu Gazy. Má jít o členy elitních speciálních ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • mrgreen
    16:19 26.11.2012

    Deadog: Rusko bylo nakolenou za Jelcinovy vlády v 90. letech, ale díky Putinovi se neuvěřitelně zvedlo, jak ekonomicky, tak politicky. Takže je s ním třeba počítat v každém ohledu. Nejsem žádný rusofil, jenom říkám, jak to je :).
    A kecy, že Rusko vypne přívody plynu a ropy a tím totálně skončí, mě vždycky dostanou :D.

  • Nicolaj
    18:25 23.11.2012

    Pozor neplést měny a HDP s NDP, pro rok 2011: ČR 215,2 miliard, Izrael 242,93 miliard (obojí v USD) takže žádný velký rozdíl - ovšem my jsme větší takže je to docela ostuda :-D, na druhou stranu, oni mají větší motivaci a jistě jsou také dobře sponzorováni.

  • ADM
    09:35 23.11.2012

    To Left: to co tu pisete je samozrejme kravina. HDP na osobu v CR je 26 000$ jednoduse x20 mame 520 000CZK x10 500 000 = 5.46 bilionu. Kazdy web uvadi jina, lec blizka cisla. Na anglicke wikipedii pisou 27 800$ a odvolavaji se na Eurostat.

  • Left
    00:54 23.11.2012

    To ADM: Hrubý domác produkt ČR v roce 2011 rozhodně nebyl 5,6 bilionu! Dle ČSÚ a Eurostatu to bylo 3 841,4 miliard. Jen aby jsme tu neklamali :)...

  • Pavel
    00:40 23.11.2012

    Máte prohozené komentáře u fotek. Jinak k tématu, asi nejvíce souhlasím s posledními příspěvky Deadoga a Nicolaje, a k tomu vítěznému projevu pana Maashala jen tolik, že bych jim to klidně nechal, jen ať si užijou svoji chvilku nadšení, než je Izrael definitivně smete z povrchu zemského.

  • ADM
    23:55 22.11.2012

    Israel ma GDP 245 miliard $ (5 bilionu CZK - rok 2011) pri necelych 8 milionech obyvatel a temer ctvrtinove rozloze. Ceska republika mela HDP 5.6bilionu v roce 2011. Presto, ze Izrael dovazi temer vse, tak je schopen uzivit vyspelou armadu v poctu 180 000. Nedelam si iluze, ze tam USA pumpuji nehorazne penize, ale hlavou mi proletaji myslenky, proc my nemuzeme byti v necem jako oni? Problem neni v penezich, kterych je dost, ale v lidech a systemu, ktery ho spravuje. To ale kazdy vi...

  • Nicolaj
    18:27 22.11.2012

    Proč mě to nepřekvapuje...
    Jako by někdy těmto lidem připadalo nutné dodržet nějakou dohodu.

    1) Rusko by rozhodně nebylo na straně arabů, nevím jak jste na to přišli, ale je to naprostý nesmysl když uvážíme že v poslední době udělali hodně pro to, aby se Izrael stal jejich spojencem.
    Nemyslím že by na to neměli, bylo by to sice těžká a drahá zkouška, ale přiznejme si že mají víc tanků než Izraelci protitankovích zbraní, nehledě na balistické rakety, ale i lidské zdroje a schopnosti speciálních jednotek. Ekonomicky je také silnější než izrael, i když jeho potenciál je daleko větší, a to nesrovnatelně.

    2) Číňané jsou jednak bezpáteřní prospěcháři bez hrdosti ( a v tomto případě by z toho prospěch opravdu nebyl, to je pravda ) a jednak neumí postavit ani vlastní vrtulník - což se značně odráží v kvalitě armády. Z historického hlediska navíc nikdy neoplývali bojovým duchem (možná že nyní je tomu jinak, těžko říct)

    O IDF mám skvělé mínění a fandím jim, ale je potřeba si uvědomit že izrael je velmi malí stát- skoro by se dal přirovnat k ČR. Ba dokonce je rozlohou menší a má také méně obyvatel, jen HDP má o kapku větší.

  • Deadog
    17:47 22.11.2012

    nikdo netvrdi ze vsichni Iranci sou magori , urcite existuje v Iranu nejaka opozice ,a dokonce nepochybuji o tom ze sou v tehle zemi i vzdelani lide , ale jejich zasadnim problemem je vedeni zeme ktere vpodstate vede uz dlouhodobe valku proti Izraeli ,jak medialni tak neprimou a to podporou Hamasu a ruznych dalsich teroristickych skupin ,takze kdyz prosazuji utok na Iran ,neni to o utoku na civilisty , nepreji si nejakou vyhlazovaci valku ,nebo smrt milionu Irancu ,cili pokud hovorim o utoku na Iran myslim tim utok na vladu ,vedeni zeme ,armadu ,a na vsechny kdo se postavi na stranu tohoto fanatickeho rezimu jehoz hlavni prioritou je ziskani AB at uz k ucelum zastrasovani ,vydirani nebo likvidace protivniku a to se proste nesmi stat

    - k bodu 1 / myslite si ze se necha Rusko zatahnout do konfliktu takoveho rozmeru kvuli par elektrarnam? co by jako rusko podle vas udelalo ,odvetny uder na Izrael ? Atomovy uder na Izrael?
    Rusko je dnes na kolenou ,jak ekonomicky tak politicky ,nemuze si dovolit se vlozit do takoveho konfliktu ,jo muzou nam vypnout plyn ale to by totalne skoncili , nasledna izolace by ho uplne rozlozila ,navic Rusko nema vojenskou silu ani prostredky na takovou kampan, treba je muj pohled zkresleny ,ale nedovedu si predstavit co by jako Rusko udelalo

    -2/ Cina ,je oproti Rusku ekonomicky tygr , ale nemyslim si ze kvuli nejake municce bude ochotna delat nejake razantni kroky ,sou to obchodnici a dokazi si spocitat ,ze nasledna pomoc Iranu s novou vystavbou rozbombardovanych tovaren a infrastruktury pro ne bude daleko vyhodnejsi nez se zapojovat do valky a navic branit fanatiky coz by urcite k jejich PR ve svete moc neprospelo, navic jejich armada je slaba ,ne co do poctu vojaku ale modernich technologii ,jeste slabsis nez ta Ruska

    Proto si myslim ze krome toho ze prodaji Iranu zbrane ,utok Izraele ostre odsoudi na pude OSN a budou dale vetovat ruzne rezoluce ,neudelaji vubec nic

    Treba sou ale moje dedukce zcela mylne a treba sem vubec nezohlednil nejake aspekty ,nebo Izrael vubec na Iran nezautoci a pocka az Iran oficialne potvrdi ze ma AB a pak ho spolecne z USA poslou do doby kamenne ,jen aby nebylo pozde

  • ctirad.svitak
    16:39 22.11.2012

    poznámka k útoku na Irán: Podle mě to má dva zásadní problémy, zřejmě neřešitelné:

    1/ na výstavbě té atomové elektrárny se podílelo, resp. podílí Rusko
    2/ v poslední době jsem někde zachytil, že nějakou továrnu na rakety tam postavili Číňani


    .............a dráždit dva hady bosou nohou, nevím, nevím

    Jinak jen na okraj - nemyslím si, že všichni Iránci jsou magoři. Když čtu články v jejich odborných časopisech vycházejících v angličtině (přírodní vědy), připadnou mě stejní, jako kdokoliv na Západě. Otázka je, jak moc se mohou v té zemi v rámci společenského života prosadit.

  • butters
    15:31 22.11.2012

    -vyhladit? Courage daj si facku a chod sa hanbit do najblizsieho kuta za taketo nackovske kecy
    -vysidlit? 1,6 miliona ludi? z ich vlastnej zeme? WTF?

    ...aby sme si rozumeli, v tomto spore som na strane Izraela, ale taketo curacke prispevky nemaju co robit na serioznych strankach

  • rasista
    15:28 22.11.2012

    pomatenci arabští, tak dlouho budou dráždit hada bosou nohou až to zase vyeskaluje v daleko větší konflikt ale to už bych se stím nesral plošně bych to prošel a sejmul každého palestince kterej drží nebo vlastní nějakou střelnou zbraň a byl by klid

  • vanhouten
    12:48 22.11.2012

    Dip/Jarda.P: anktartida je jeste docela prazdna. a myslim ze tucnakum na pobrezi by to bylo šumák :-D

  • Ondřej Lacina
    12:44 22.11.2012

    Dip: Aha, tak to jo.. V tom přápadě s váma oběma souhlasim. Taky jsem pro razantní řešení s těma fanatikama na blízkým východě!

    Oni maj právo atomovou zbraň vyrobit stejně tak jako my máme stejný právo jim v tom zabránit!

  • Dip
    11:10 22.11.2012

    Ještě by byla možnost prozatím vysídlit Gazu na západní břech, tam bych jim dal ještě poslední šanci.

  • Dip
    11:08 22.11.2012

    Ondřej Lacina: Nepletu, byla to reakce na příspěvek "Deadog", jenž psal o preventivním útoku na Irán.

    Jarda P.: V tom nebude zas takovej problém. Naženete je do tunelu a buď je Egypťani na druhý straně pustí, nebo budou zodpovědný za jejich vyhladovění. Když se jich tak zastávaj tak jim na nich určitě "záleží".

  • hvězdička
    10:52 22.11.2012

    problémy s cikány mají všude a je jedno jestli se jim říká romové nebo palestinci...

  • Jarda P.
    10:24 22.11.2012

    Dip: S tímhle typem vysídlení zkušenosti nemáme. My jsme vysídlili Němce do Německa, ale Palestince nemáte kam vysídlit, nikdo je nechce a nemá rád. Jsou okolním státům dobrý jen pro prosazování politických zájmů.

  • Ondřej Lacina
    10:21 22.11.2012

    Dip: Pletete si evidentně Írán s pásmem Gazy, to jsou dvě rozdílné země. ;)

  • Dip
    10:01 22.11.2012

    Já pro preventivní útok na Irán nejsem. Jsem pro jeho obsazení, likvidaci veškerých zbraní a politiků. Náklady Irán zaplatí ropou.

  • Dip
    09:58 22.11.2012

    Vyhlazení by snad nebylo potřeba. Myslím, že řešením by bylo vysídlení. Využil bych k tomu ty pašerácký tunely. Oni by si je na druhý straně Egypťani přebrali. S vysidlováním máme bohaté zkušenosti, můžem je Izraeli předat.

  • Deadog
    09:52 22.11.2012

    Doufam ze ted uz nikdo nepochybuje o tom ,ze jakmile se Iran dostane k Atomovce bude to nejvetsi pruser v dejinach zapadniho sveta
    A to Iran ani nemusi tu atomovku pouzit ,staci kdyz ji da tady temhle bezmozkum.
    Rikejte si co chcete sem pro tvrdy a nekompromisni preventivni utok na Iran. Cela tahle kampan proti Gaze je stejne jen priprava na utok proti Iranu ,podle me je to nevyhnutelne

  • Courage
    09:21 22.11.2012

    Právě že Izrael mám rád a vždycky mu přeji aby se ubránil těmhle necivilizovaným individuům.. Vyhlazení je jediná možnost jak to ukončit a západní svět to snad jednou pochopí.

  • palo
    09:01 22.11.2012

    "Vyšli jsme z této bitvy se vztyčenou hlavou,“ prohlásil na tiskové konferenci v Káhiře nejvyšší představitel politického výboru Hamásu Khaled Maashal s tím, že Izrael byl poražen a náležitě potrestán za své „dobrodružství“"

    pekna nazorna ukazka ako islamski retardaci maju pokryvene vnimanie sveta. ked k tomu priadame fanatizmus a ich pocty vo svete.. ak sa casom dostanu k technologiam a vysokym poctom techniky, bude so zvyskom sveta koniec. preventivne vyhladenie tychto psychopatickych vrahov by vobec nebol zly napad

  • Jarda P.
    07:43 22.11.2012

    courage: Nemáte rád Izrael? Kdyby je vyhladili, tak by tam země vyspělého světa udělaly intervenci a Izrael obsadily.

  • courage
    07:38 22.11.2012

    Palestinci jsou verbež kterou měl Izrael už dávno vyhladit.