GBU-12/16 Paveway II pro české stíhačky JAS-39C/D Gripen

Foto: Český JAS-39D Gripen se střelami vzduch-vzduch AIM-9 Sidewinder a AIM-120 AMRAAM. / Milan Nykodym , CC BY-SA 2.0

Před časem Ministerstvo obrany ČR oznámilo pořízení 200 kusů přesně naváděné munice PGM (Precision Guided Munitions) pro stíhačky JAS-39C/D Gripen. Půjde konkretně o laserem naváděné pumy GBU-12 Paveway II a GBU-16 Paveway II.

 

Paveway pro Armádu ČR

Česká armáda vlastní 14 stíhaček JAS-39 Gripen – 12 jednosedadlových JAS-39C Gripen a dvě dvousedadlové JAS-39D Gripen. První letoun dosedl na letiště v Čáslavi před deseti lety.

Jediným úkolem českých stíhaček bylo střežení vzdušného prostoru České republiky. K tomu účelu byla uzpůsobená i výzbroj.

Pro vzdušný boj mohou české JAS-39 využít palubní 27mm rychlopalný kanon (pouze JAS-39C), rakety krátkého doletu AIM-9 Sidewinder a také střely středního doletu AIM-120 AMRAAM.

České Gripeny však neměly možnost útočit na cíle na zemi. To se již zanedlouho změní.

Před časem proběhla médií zpráva o modernizaci stíhaček JAS-39C/D Gripen. Součástí modernizace je nejen úprava palubního hardwaru a softwaru pro útoky na pozemní cíle, ale také nákup přesně naváděné munice

Na summitu NATO začátkem záři oznámilo Ministerstvo obrany ČR rozhodnutí nakoupit 200 kusů přesně naváděné munice. Půjde konkrétně o laserem naváděné pumy GBU-12/16 Paveway II.

Pumy GBU-12/16 nejsou ve výzbroji Armády ČR novinkou, resp. jejich cvičné verze. Spolu se zaváděním lehkého bitevního letadla L-159 ALCA se počítalo s nákupem jmenovaných pum. Nakonec se však nakoupilo pouze 30 cvičných Mk.82 Mod 1 INERT.

Video: L-159 ALCA odhazuje cvičnou verzi pumy GBU-12 Paveway II. / YouTube

L-159 ALCA na pylonech pod křídly unese až čtyři pumy GBU-12 nebo dvě pumy GBU-16. K prvnímu „ostrému" shozu cvičné munice z výzbroje Armády ČR došlo v roce 2009 na cvičení Flying Rhino.

GBU-12/16 Paveway II

Pořizovaných 200 kusů munice GBU-12 Paveway II (hmotnost pumy 224 kg/500 liber) a GBU-16 Paveway II (hmotnost pumy 454 kg/1000 liber) umožní českému letectvu provádět přesné údery na pozemní cíle, a to ve dne i v noci. Pumy lze odhazovat jak z bitevníků L-159 ALCA, tak po modernizaci, i ze stíhaček JAS-39C/D Gripen.

GBU-12/16 Paveway II (Guided Bomb Units 12/16 Precision Avionics Vectoring Equipment) je členem velké rodiny "chytrých pum" Paveway. Pumy vyrábí firma Raytheon a v licenci také Lockheed Martin.

Základem je klasická neřízená puma Mk. 82/83 a speciální přídavný kit. Na hrot bomby je umístěná naváděcí a řídící jednotka a na dno pak řiditelná směrová křídla. Ač se jedná o jednu z nejlevnějších „chytrých" pum, katalogová cena za jednu pumu GBU-12/16 je cca 600 000 Kč.

Foto: GBU-12 Paveway II. Puma na délku měří 3,33 m. / US Air Force

Pořizované bomby jsou naváděny pomocí laserového paprsku. Ten může mít více zdrojů. L-159 ALCA nemají vlastní laserový zaměřovač, proto při cvičení cíl ozařoval předsunutý letecký návodčí.



Společně s ostrou municí se také pořizují laserové zaměřovací kontejnery. Cíl tak dokáže nově ozařovat i samotný letoun. Otázkou je typ pořizovaného kontejneru a také to, zda kontejner kromě JAS-39C/D Gripen bude moci používat také L-159 ALCA.



Puma GBU-12/16, resp. naváděcí a řídící jednotka, se na cíl navádí pomocí odraženého laserového paprsku. K cíli se GBU-12/16 pohybuje klouzavým pádem po odhození z dostatečné výšky. Samotné fyzické řízení pumy obstarávají zadní výklopné řídící plochy.

Plochy se vždy vysunují naplno v požadovaném směru. Následuje korekce dráhy na opačnou stranu a tak dále. Bomba tedy padá na cíl po dráze, která má tvar jakési sinusoidy.



R odina pum Paveway II jsou velice přesné zbraně. Specifikace vydané společností Raytheon pro soupravu Paveway II uvádějí, že 99 % munice dopadne na cíl s odchylkou do 1 m etru .

Zdroj: Armádní noviny, valka.cz

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

RETIA a ELTA společně výrobí radar protivzdušné obrany

Dnes, v úterý 25. listopadu 2014, byla za přítomnosti předsedy vlády ČR Bohuslava Sobotky podepsána dohoda o partnerství při výrobě a provozování radarů protivzdušné obrany mezi předním českým výrobcem radarů RETIA a.s. a celosvětově významným izraelským výrobcem radarových technologií ELTA Systems Ltd.

Česká armáda hledá nové transportní letouny

České ministerstvo obrany plánuje významné posílení přepravních kapacit českého vojenského letectva. Kromě nákupu středních dopravních letadel kategorie C-130 Hercules se zvažuje nákup dalších letounů C-295 CASA nebo jednoho dopravního stroje Airbus A319.

České letectvo má nový „prezidentský" vrtulník

Jeden ze salonních vrtulníků Mi-8S pro přepravu ústavních činitelů ze stavu 24. základny dopravního letectva v Praze-Kbelích získal nedávno během generální opravy ve státním podniku LOM PRAHA kompletně nový interiér. Bez nadsázky lze říct, že takto luxusně vybavený vrtulník ještě české letectvo nemělo.

Gripeny naposledy vzlétly z islandského letiště Keflavík

AP Island - znak - finálVe čtvrtek 4. prosince 2014 v 11.53 místního času (12.53 v ČR) opustila pětice letounů JAS-39 Gripen islandskou leteckou základnu Keflavík, ze které působily v rámci Úkolového uskupení Armády ČR ASICIPPN (Airborne Surveillance and Interception to meet Capabilities Iceland´s Peacetime Preparedness) k obraně vzdušného prostoru státu NATO, který nedisponuje vlastními ozbrojenými silami. Po devíti týdnech odletěly zpět na 21. základnu taktického letectva v Čáslavi.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 6
  • cejkis
    22:52 18.02.2015

    Podle posledního vydání ATM je v plánu akvizic zahrnut nákup 4ks kontejeru Litening.

    Z výše uvedeného je patrné, že se vedení AČR připravuje na nasazení roje 4 Gripenů do zahraničních misí.

    Jen přemýšlím, z jakých letových hodin chtějí ukrojit, aby měli prostor pro výcvik útoků na pozemní cíle. Spíše očekávám, novou akvizici - pronájem dalších 4ks.

  • Barry
    10:52 03.02.2015

    Především my ty Gripeny nevlastníme

  • CerVus
    15:38 28.01.2015

    To by mě zajímalo, za po skončení aktuálního pronájmu už ty letadla za nějakou rozumnou cenu odkoupíme nebo nebo si je dál budeme půjčovat od kamaráda Švéda na to co nám dovolí.

  • JirkaHlou
    10:13 11.01.2015

    Souhlasim těch 100 AIM-9M a 24 AIM-120 by moc parády neudělalo

  • ILoveDaring
    14:16 17.12.2014

    Je otázka k čemu budem používat Paeway-zřejmě k nějakým intervencím - takže je potřeba abychom je uměli vypoštět ale 200 jich teď nepotřebujeme (potřebujeme, ale pálí nás mnohem závážnější věci)- v případě interwence je koupíme od Britů, nebo Francouzů. To co bych viděl jako klíčové je nákup PVO, třeba CAMM a aspoň 200 AMRAAMů, protože jestli použijeme AMRAAMy tak jenom k ochraně NATO proti Rusku/Islamistům a v tu dobu nám je nikdo neposkytne. Až budem mít dost PLŘS tak kupujme bomby.

  • J.D.
    18:38 16.12.2014

    Jecchus
    ano já vím, jen sem chtěl zdůraznit že bychom měli dřív než shánět střely dlouhého dosahu nakoupit právě tyhle střeli v co největšim množství se to pro stát jako my vyplatí, plus sem tím taky chtěl říct že to armáda odbyte nějakým tipem co dostřelí sotva za roh, ale těch 105 km mě mile překvapilo, i když vim že jsou i lepší a počet 24 kusů je jak už tu všichni(i já) docela počet jen na tak dvě věci....

  • Luky
    08:48 16.12.2014

    Pokud se dobře pamatuji, tak máme ve výzbroji moderní Amraam verze C-5. Před pár lety vyšel článek čáslavského pilota ze cvičení někde nad mořem u Beneluxu, kde s cvičnou C-5 šli hned za čerstva do simulovaných bojů. Protivníci byli zvyklí na starší B a C, takže byli na debriefu překvapeni, že to dostali :)
    Je to myslím tím, že C-5 má ostřejší impulz po startu, takže je u cíle dřív....vždycky jsem ale myslel, že ta změna v palivu a motoru má za následek celkově menší dolet, než u verze B.
    Tyhle papírový dolety jsou hrozně ošemetný. Když dáte na letadlo klouzavou pumu, kterou odhodíte v 11 Km výšce za vysokýho podzvuku, tak vám doklouže 40km.
    Takže Amraam vám zasáhne aluminiový výzvědný balón na 105km. Proti stíhačkám jsou ty dosahy daleko menší, zejména u země (hustší vzduch) a při odpalu ze zadní polosféry cíle...

  • semtam
    08:34 16.12.2014

    Pokud se nemýlím, tak i nějakou ochuzenou verzi Spydera má ve výzbroji i Gruzie.
    PVO dalekého dosahu by byla u nás k ničemu, za prvé vysoká nákladnost a druhák je ze strategického hlediska výhodnější operovat z více systémy než jen z jedním či dokonce dvěma. SPYDER by byl nej. volba. Důvody krásně rozepsány níže.

    RBS-70 je na svoji třídu dokonalá zbraň, ovšem není tak krásně přenosná jako Stinger. Počet odpalovacích zařízení je snad 16 a to dává tušit, že by se použili k bodové obraně. Doplnil bych je větším počtem lehce přenosných PLŘS. Můj tip pro AČR je polská GROM z důvodu ceny a zde známé konstrukce. Stinger je také skvělý výrobek, ale poměr cena výkon bude hrát pravděpodobně ve prospěch GROMU. (přesné ceny momentálně neznám).

  • Jecchus
    00:14 16.12.2014

    J.D.:

    Máte pravdu - 105 km není úplně málo. Jen těch 24 ks ve skladech je k smíchu... :(
    O tom nahrazení KUBíků něčím novým slyším prvně. Určitě bych ale nic takového neočekával před koncem jejich životnosti a vlastně ani poté.

    Podle mne to nakonec dopadne tak, že nebude vůbec nic s tím, že "máme přeci Gripeny (a RBS-70), což stačí a jednalo by se tedy o jakési zdvojení schopností, kdy Gripen je lepší, protože se můžete podívat do kabiny "mlčícího" letadla, co se tam děje, narozdíl od pozemní PVO, která umí vlastně jen střílet." Rozhodně s tím nesouhlasím, ale vzpomeňte si na mne za pár let, až tento blábol bude veřejně prezentovat někdo, kdo bude zrovna v tu chvíli hrát roli ministra obrany a vy nad tím budete jen neveřícně kroutit hlavou...

    Pozn.: Vůbec mi přijde trochu zcestné, jak je široké veřejnosti prezentována potřeba nadzvukového letectva s důrazem zejména na řešení "mlčících" civilních strojů (alespoň já mám pocit, že se tak děje, ale třeba to vnímám zkresleně).

Stránka 1 z 6