GDELS představuje na IDETu nejnovější provedení BVP ASCOD 42 a celou řadu mostních vozidel

GDELS představuje na IDETu nejnovější provedení BVP ASCOD 42 a celou řadu mostních vozidel
BVP ASCOD 42 s UT-30 Mk2 / GDELS (Zvětšit)

Společnost General Dynamics European Land Systems (GDELS) do Brna přivezla nejnovější provedení vozidla ASCOD 42 v podobě bojového vozidla pěchoty s věžemi od firmy Elbit a také mostní vozidla několika kategorií.

Výběrové řízení na nová pásová vozidla pro AČR už je v plném proudu. Česká vláda totiž nedávno schválila dokument, ve kterém požaduje 210 nových obrněných pásových vozidel v šesti verzích a také 29 kusů dílenských a servisních automobilů na podvozku Tatra Force 8×8 (T 815-7) ve třech verzích. Na veletrhu IDET 2019 tak jsou k vidění stroje, které výrobci přihlásili do tendru.

BVP ASCOD 42, které společnost GDELS nabízí české armádě, je v Brně vystaveno se dvěma verzemi věže od společnosti Elbit. Přímo na vozidle je instalována bezosádková věž UT-30 Mk2, vystavena je i osádková verze MT-30 Mk2, v obou případech vybavené hlavní zbraní Mk44 Bushmaster II ráže 30 mm. Obě verze lze velmi snadno na vozidlo osadit při zachování počtu členů osádky i přepravovaného družstva, tedy tři plus osm. Doplňkovou zbraň tvoří kulomet ráže 7,62 mm. Vedle toho je ve věžích ukryto vysouvací odpalovací zařízení pro dvě protitankové řízené střely Spike.

Věže jsou osazeny dvěma nezávislými zaměřovacími a pozorovacími optoelektronickými systémy pro střelce a velitele, oba mají k dispozici i ovládací konzole a multifunkční displeje pro pozorování okolí i zaměřování zbraní. Vedle toho u bezosádkové verze věže mají velitel a střelec i klasické optické průzory umožňující výhled vpřed a do obou stran zakomponované do pevné základny (adaptéru), pomocí které je věž umístěna na korbě. U osádkové věže jsou optické průzory zakomponovány do stropních příklopů. Na bojovou věž je možné osadit i dálkově řízenou bojovou stanici s kulometem či granátometem.


ASCOD 42 s UT-30 Mk2; větší foto / GDELS


Větší foto / GDELS


Větší foto / GDELS


Větší foto / GDELS

BVP ASCOD 42 dostalo i aktivní obranný systém Iron Fist od izraelské firmy IMI, jehož nejviditelnějšími prvky jsou dva otočné vrhače na zadní části věže. Ve spolupráci s Elbitem konstruktéři GDELS vybavili vozidlo i systémem Iron Vision, což je 360stupňový panoramatický vizuální systém, který umožňuje osádce sledovat v reálném čase okolí vozidla i veškeré dění kolem něj.

Mostní systémy na platformách ASCOD, Eagle a Tatra Force

Na IDETu má premiéru i mostní vozidlo využívající platformu ASCOD nesoucí systém Variable Folding Bridge (VFB). Jde o nůžkový typ vyrobený z hliníkových slitin, který spadá do třídy MLC 50. Je tedy určen pro podporu pásových i kolových vozidel střední váhové kategorie. VFB je schopen překlenout vodní i suché překážky až do šířky 15 m, délka mostovky může být variabilní, závisí na délce a parametrech vozidla-nosiče. GDELS poprvé mostní systém VFB představila na loňském veletrhu Eurosatory, tehdy byl umístěn na kolovém obrněném transportéru vozidel Piranha 3. Na IDETu se představuje na podvozku ASCOD 2, což je důkazem jeho univerzálnosti a možnosti instalace na různé platformy. Pro uživatele je také velmi zajímavá možnost pevné instalace na vozidlo, nebo dočasná montáž na volitelnou samohybnou platformu pomocí upevňovacího a pokládacího kitu.


ASCOD s mostním systémem VFB; větší foto / DP


ASCOD s mostním systémem VFB; větší foto / DP

Vozidlo, typicky kolový nebo pásový obrněný transportér, se systémem VFB může mít pouze dvoučlennou osádku, která celý mostní systém ovládá přímo z vozidla a je chráněna jeho pancéřováním. Pokládka mostovky přes překážku trvá 2 až 5 minut podle druhu vozidla-nosiče. Výjimečnost instalace systému VFB na vozidlo spočívá i v tom, že je zároveň plně zachována možnost přepravy pěšího výsadku v zadní části transportéru.

Dalším mostním systémem, který na IDETu společnost GDELS vystavuje, je Medium Trackway Bridge (MTB) umístěný na obrněném vozidla Eagle V. I v tomto případě jde o modulární mostní soupravu, ze které je možné sestavit most o délce 4, 6 nebo 8 metrů, ve všech případech s nosností odpovídající kategorii MLC 40. Díky lehké konstrukci lze pro přepravu i pokládku mostovky použít různá lehká pancéřovaná vozidla už od hmotnosti 4 tuny. Manipulaci s mostním modulem zvládne osádka vozidla i bez ženijní specializace jen za pomoci jednoduchého adaptéru, pokládka pak trvá přibližně 5 minut.


Eagle s mostním systémem MTB; větší foto / DP


Manipulační motorový člun Birdon BEB; větší foto / DP

Zčeského hlediska je velmi zajímavý další exponát v podobě pontonové mostní soupravy IRB (Improved Ribbon Bridge) na podvozku Tatra Force 8×8. Jde o výsledek spolupráce českého holdingu CSG, především firmy Excalibur Army, a společnosti GDELS. Souprava IRB má specifikaci MLC 80 pro pásová vozidla a MLC 96 pro kolová vozidla, je tedy určena pro podporu střední i těžké obrněné techniky. IRB je kompatibilní s ostatními mostními systémy používanými v NATO. Tvoří ji říční a pobřežní pontonové díly, ze kterých se sestavují plovoucího mosty nebo přívozová soulodí.

Pontonové díly i manipulační plavidla se na podvozek Tatra Force umisťují pomocí odnímatelného adaptéru BAP (Bridge Adaptor Pallet). Souprava IRB tak pro převoz a pokládku pontonových dílů nevyžaduje specializovaná vozidla, ale pouze univerzální hákové nakladače. Součástí systému IRB je i manipulační motorový člun Birdon BEB, který je na IDETu také k vidění.

Paletu mostních vozidel na letošním IDETu doplňuje ještě unikátní obojživelné mostní vozidlo M3. Jde vlastně o samohybný pontonový mostní díl, který se vlastní silou dokáže na kolovém podvozku pohybovat i po souši. Po vjezdu do vody se M3 rozloží do plavební konfigurace a spojením několika těchto vozidel vznikne buď pontonový most nebo přívozové plavidlo schopné přepravovat těžkou obrněnou techniku včetně tanků.

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

ASCOD 2 – budoucnost českých motostřelců?

Česká armáda hledá nástupce letitého BVP-2 a jeho derivátů, které budou na příští desítky let tvořit ...

V pásových obrněných vozidlech ASCOD 2 jsou již nyní komponenty české výroby

Po celý minulý týden vysocí manažeři skupiny General Dynamics European Land Systems (GDELS) ...

Výroba vozidel ASCOD 2 už běží, ze Španělska se postupně přesune do Británie

Před několika lety britská vláda v rámci programu Specialist Vehicle (SV) vybrala pro svou ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Rase
    22:02 31.05.2019

    MO chce kanón jako Pandurech, tak se rovnou zeptám, zda má ten náš Bushmaster možnost použít časovanou munici?

    • semtam
      22:59 31.05.2019

      Rase

      Časovanou munici dokáže základní kanon Mk44 co mají naše Pandury používat.
      Spíš hádám, že máte na mysli AB munici. Tu již základní verze MK44 používat neumí.
      Jinak není technický problém modernizovat MK44, potažmo věž Samson tak, aby mohla používat AB munici. Je to jen otázka financí.

    • Scotty
      23:18 31.05.2019

      Armáda chce kanón ráže 30mm který bude schopen používat programovatelnou munici. S Pandury má být schodná pouze ráže.

      • Rase
        10:15 01.06.2019

        já to právě pochopil tak, že chtějí používat stejnou munici na novém BVP i Pandurech, což vidím jako problém, tedy pokud s úpravou nepočítá ona modernizace Pandurů.

        • Scotty
          11:00 01.06.2019

          Na Pandurech i nových BVP chtějí používat stejnou "hloupou" munici. Plus nové BVP má být schopné použínat i munici programovatelnou. Myslím že to psali v komentářích na fb armády.

          • Rase
            14:09 01.06.2019

            díky, tedy neměl by být problém použít třeba kanón WOTAN od Rheinmetallu, který má jiný časovač a tedy jinou speciální munici.

          • Scotty
            15:17 01.06.2019

            Pravděpodobně ano, předpokládám že Rheinmetall nabídne svůj kanón. V žádném prohlášení armády se pokud vím požadavek na výrobce kanónu nevyskytuje. Navíc v článku pro Euro se zástupce Rheinmetallu vyjádřil že jsou schopni přenést výrobu hlavní do CZUB.

          • Rase
            16:40 01.06.2019

            Scotty:
            tak tohle by byla pecka. Rheinmetall má opravdu spoustu technologií které by se daly získat. Jak mě lynx neohromuje, tak tohle ano a dalo by se na nich stavět u budoucích projektů :-)

          • Scotty
            22:08 01.06.2019

            Mě Lynx oslovil velkým vnitřním prostorem, modularitou a hlavně věží Lance která je v rámci našeho tendru bezkonkurenčně nejlepší.

          • Rase
            08:51 02.06.2019

            Scotty:
            tohle je nepochybně jeho hlavní výhoda. Pokud jde o věž Lance, tak osobně mám radši původní verzi, ale je to jen věc vkusu. Modernější verze zas vypadá tak nějak "stealth", což není vůbec špatné a na BVP zajímavý prvek.

          • Scotty
            09:30 02.06.2019

            Rase
            Na LANCE 2 je bezkonkurenční schopnost nést 4xPTŘS nebo PLŘS nebo pouzdro s dronem. Zvlášť ta schopnost nést PLŘS by mohla být pro armádu zajímavá, protileteckých prostředků má AČR žalostně málo.

  • semtam
    20:45 31.05.2019

    Další zajímavý odkaz ohledně nových BVP z úst Aleše Opaty.

    https://www.youtube.com/watch?...

    Výběrové řízení na nová BVP je prozatím jedno z nejlepších co kdy MO ČR kdy dělalo.
    Ve zdejších diskuzích mě štvou různí vocasové a pozeři, co automaticky hážou špínou na AČR či MOČR, ohledně výběrových řízení, aniž by si o tom něco zjistili.

    Mrzí mě i Raseho neprofesionalita, kdy nepřímo i přímo různě v diskuzích zpochybňuje profesionalitu rozhodnutí AČR o tom, jaké parametry by BVP mělo mít a to jen na základě toho, že německá PUMA nesplňuje požadavky AČR.

    Jako pozitivum vnímám to, že AČR vysvětlila, proč chce po BVP právě takováto kritéria.
    Nyní je skutečně známo co chtějí vojáci.
    Zprávy medií, když označovali PUMU jako BVP co chtějí vojáci se ukázalo, že jde o mystifikaci. Nikdo kompetentní z řad AČR či MOČR nikdy neznačil PUMU jako to pravé BVP. Nikdo

    BVP PUMA nechtěli vojáci, ale svazáci.

    • Rase
      21:55 31.05.2019

      Nevim co ti Puma udelala, ale je to az vtipne jak do ni furt kopes. Klidne at si ti profici poridi zreba Ascod nebo KF41, ale at se pak nedivi ze je to velka krava a ne nejde snadno provozovat i transportovat. To je ale jejich boj.
      Pumu jsem si uz skrtl, jsem zvedavy zda vyhraje CV90 nebo Lynx. Trochu otazka, kolik BAE nabidne procent vyroby.

      • semtam
        22:52 31.05.2019

        Rase

        PUMA z logiky věci my nic neudělala, pointa a význam mého příspěvku je úplně jinde.

    • flanker.jirka
      15:51 01.06.2019

      Hezky napsáno: "Ve zdejších diskuzích mě štvou různí vocasové a pozeři, co automaticky hážou špínou na AČR či MOČR, ohledně výběrových řízení, aniž by si o tom něco zjistili."

      ... zkuste se zamyslet nad tím co profesionálové na MOČR vypotí do médií, jestliže se nejvyšší představitelé MOČR a AČR vyjádří například o tom, že srpnu 2019 chtějí mít vybráno a zatím se netváří, že by je trápily nějaké testy vozidel, které k testům chtějí v nějaké konfiguraci dodat, testy ještě nezačaly, jako příklad lze uvést výběr kolového bojového vozidla pro Austrálii, kde si vozidlo testovali celý rok! A uvědomíte-li si, že již předloni (2017) měli BVP na polygonu, tak vyjádření se o požadavku na osádkovou věž až na začátku roku 2019 není nic jiného než amatersimus.

  • Kichot
    11:49 31.05.2019

    Jinak doporučuji článek na idnes s náčelníkem GŠ o výběru bvp. A musím říct , že zní rozumně. Skoda, že nevyšel aspoň o rok dříve. No PR nikdy nebylo silnou stránkou armády...

    • kazd
      12:51 31.05.2019

      no jestli myslíte tohle:
      https://www.idnes.cz/zpravy/na...

      Tak je to PR dle požadavku Babiše, že MO musí vysvětlovat a začít tím, že naše Black hawky budou jiné než Slovenské - viz. projev na Idetu.

      Dokud se někdo nezeptá a nedostane od AČR/MO jednoznačnou odpověď na jednoduchou otázku níže, tak jsou jim všechny PR akce k ničemu.

      "Proč po 4 letech přemýšlení, psaní koncepcí, požadavků, prohlídkách na průmyslových dnech ... když konečně AČR vyspecifikovala co chce za BVP, nebyli v rámci VŘ na BVP osloveni všichni výrobci BVP, ale jen ti co se zůčastnili průmyslových dnů?"

      • Scotty
        13:16 31.05.2019

        Protože vyjádřili svůj nezájem tím že nezareagovali na prvotní oslovení armádou ještě před průmyslovými dny?

        • kazd
          13:28 31.05.2019

          To je ovšem neprůstřelná logika - takže pro nový blok v Dukovanech neoslovíme Francouze (pokazili nabídku v Temelíně), číńany a korejce protože v temelíně vůbec nebyli? To nevadí, že požadavky jsou jiné a teprve te´d jsou na stole finální požadavky ... oni se prostě historicky zněmožnili...
          Ale pro BVP oslovíme GDELS, který s x letým zpožděním oznámil korupci za kterou bručí Dalík... jako fakt takovému VŘ někdo věří ...

          • Kichot
            15:09 31.05.2019

            Tak za prvé mi příjde názor zkušeného vojáka který prošel misemi a není to kancelářská krysa, placený novinář, nebo brouk pytlík jako relevantní. Za druhé průmyslové dny sloužily právě k tomu aby si své představy ověřili v praxi. Za třetí v článku je psáno , že další zbrojovky se na průmyslové dny nepřihlásily. A za čtvrté mi teda uveďte seznam těch kdo Vám ve finále chybí. Taky bych znova řekl na adresu pumy , že jim nikdo nebrání přidat jedno pojezdové kolo, jak už to jednou pro Němce udělali a věž. Tak jako tak nemají ani náznak těch dalších verzí. A i když mám výhrady k postupu tendru jako všichni. Tak co se týče požadovaných vlastností mi to přijde vysvětleno (KONEČNĚ) dobře..

          • kazd
            15:35 31.05.2019

            Co sem motáte Pumu
            Já chci nejlepší BVP za nejlepší peníze, omezení výběru k tomu nevede - korejci, italové, turci, izraelci, francouzi atd.. věže různých typů, hard kill atd..
            Ti vaši odborníci ještě pro AČR neudělali ani jedno VŘ OK - takže info o tom jací jsou to borci je založeno na čem?
            BTW: ty vaše zkušenosti těch odborníků z misí jsou jaké ? - proboha už si uvědomte, že zkušenost AČR z misí s vrtulníky a BVP jsou nulové - jejich zkušenosti jsou, že je v tom někdo svezl nebo jim to ukázal. Reálné zkušenosti. které můžete získat např. testováním na cvičáku nemají.

          • Nesher
            15:49 31.05.2019

            Kazd
            MO jasně deklarovalo, že neúčast na průmyslových dnech ve Vyškově bere jako vyjádření nezájmu.
            A Kichot má pravdu. V soutěži jsou všichni, kdo reálně mohou BVP nabídnout, neboť:
            Italové nic nemají, Dardo je dávno mrtvé a nikdy se s exportem ani nepočítalo.
            Izraelci nemají BVP, ale těžké OT, které nyní zkoušejí předělat na BVP, na žádost o informace od MO se ani nenamáhali odpovědět.
            USA - moderní BVP nemají
            Turecko - BVP mají, ale nakonec skutečný zájem neprojevili. Navíc, v dnešní situaci bych se obával cokoliv zrovna z této země koupit.
            Asie (Korea, Singapur, Japonsko) - to nedává smysl, Japonsko zbraně nevyváží, ostatní země ano, ale mít ve výbavě "bílou vránu" jejíž dodavatel je na druhé straně světa je poněkud nerozvážné. Uvědomte se, že se jedná o největší akvizici v dějinách AČR, nemůžeme si dovolit žádné experimenty.
            Takže reálně nikdo nechybí.

          • Scotty
            15:50 31.05.2019

            kazd
            Na počátku byli osloveni různí výrobci, ale zareagovali pouze ti čtyři keří jsou teď v sotěži. Nezaregistroval jsem že by projevil zájem někdo další. Jen hledáte problémy tam kde žádné nejsou.

          • kazd
            16:09 31.05.2019

            Chápu, že někdo nerozumí obchodu, nerozumí vytváření aliancí - věž +podvozek atd.. Ale že někomu v situaci, kdy se o každou zakázku perou všichni možní, příjde normální, že "neprojevili zájem"..
            Kdyby kdokoli kdo má zkušenosti s obchodem postupoval tak, že bude reagovat na každou předběžnou poptávku atd.. tak nic nevydělá. Právě proto jsou nějaké RFI atd.
            Takže postup má být: teď máme požadavky odsuhlasené vládou - následně má jít RFI na všechny strany - pak má být vyhlášeno VŘ - testování - zrušení/modifikace/uzavření VŘ.

          • Kichot
            17:03 31.05.2019

            Myslím, že tu motáte dvě věci dohromady. Výběrové řízení a armádní požadavky. Výběrové řízení je v gesci MO a armáda řeší technické parametry. A ty se stejně odvíjí od požadavků státu co za úkoly mají zvladnout. Viz výběrové řízení na vrtulníky, kdy se požadavky státu stále měnily. Jak psal už několikrát TF-HU. A jestli náčelník GŠ poměrně dobře zdůvodnil jejich pohled na bvp, tak musím říct , že jeho argumenty i mě přesvědčily.

          • Kichot
            17:06 31.05.2019

            Navíc ani nevíme jak dlouhou požadavky armády má MO k dispozice a je klidně možné , že se zrovna puma do vř dostala na základě tlačenky.

          • TF_HU
            07:54 02.06.2019

            Já vám rozumím. Přesto bych se chtěl zeptat, kdo určuje kolik bude "všech stran" kam se má poslat RFI?

            Vzhledem k plnění úkolů vojáky, piloty AČR, kteří je plní stejně jako jiní vojáci, piloti jiných armád, cvičící dle stejných, či podobných standardů, jsou některé zkušenosti přenosné. Let z bodu A do bodu B je úplně stejný (teď to trochu zjednoduším) jestli letíte nízko, vysoko, kličkujete, jestli máte na palubě vojáka, náklad, jestli máte na palubě zbraně, to vše se dá okoukat, převzít...zvláště od někoho, kdo létá v boji častěji a déle jak my samotní. V čem je rozdíl, je pak taktika nasazení. Zda jste doprovázen AH, zda letíte ve formaci, jaké máte postupy a to si pak vyzkoušíte.

            Průmyslové dny jsou novinkou, u vrtulníků se nejednalo o průmyslové dny stejně jako u BVP, ale letecká technika byla prezentována výrobci, jiná bylo dostupná k ukázkám u jednotek v praxi.

            Každý přístup je jiný. Důležité je, že informace máme. Možná by bylo fajn si udělat průmyslový den s vrtulníky, ale to není jako auto. Otázkou je, zda bychom měli více informací, než dnes.

  • Bernis
    09:57 31.05.2019

    "... Přímo na vozidle je instalována bezosádková věž UT-30 Mk2, vystavena je i osádková verze MT-30 Mk2, ... Obě verze lze velmi snadno na vozidlo osadit při zachování počtu členů osádky i přepravovaného družstva, tedy tři plus osm ..."
    Nechápu proč nevystavovali ASCOD s osádkovou věží, když ji AČR požaduje, ale stála jen vedle. Koukal jsem dovnitř vozidla a nevěřím, že se tam vejde 8 maníků, když tam bude použita osádková věž.

  • cejkis
    23:49 30.05.2019
    Oblíbený příspěvek

    Při pohledu na parametr kW/t doufám, že někdo ASCOD 42 vyškrtne ze seznamu.

  • Maulincio
    20:36 30.05.2019

    Úplně si nedovedu představit, kolik prostoru pro modernizace/modifikace ASCODu zbývá, když je 42 už pomalu jednou tak velká jak původní ASCOD... samozřejmě to myslím s nadsázkou, ale popravdě nečekám že je pro modifikace ještě nějaké místo. Když je Puma ze hry (a Lynx vlastně taky), tak radši CV90 než ASCOD.

    • Scotty
      20:54 30.05.2019

      Lynx rozhodně ze hry není. Jak jste na to přišel?

      • cejkis
        23:50 30.05.2019

        Mnohokrát bylo deklarováno, že AČR chce vozidla ze sériové produkce, nikoliv prototypy.

        • Poly
          07:38 31.05.2019

          Vícero věcí bylo deklarováno a když se to někomu nehodilo do karet, tak se změna udělala. V případě nákupu BVP to platí 2x.

        • Scotty
          08:42 31.05.2019

          cejkis
          Najděte mi požadavek na vozidlo ze sériové produkce. Od začátku tendru v podmínkách nic takového není. Naopak je požadováno vozidlo s potenciálem do budoucna a ten má rozhodně největší Lynx.

        • PavolR
          09:11 31.05.2019

          Však mimo Pumy sú všetky ponúkané stroje zatiaľ iba prototypy. ;-)

        • Kichot
          11:34 31.05.2019

          Vždycky se dá tvrdit , že jednotlivé komponenty už byly prověřené jinde. Navíc Lynx vychází s Mardera tak při dobrém PR to není problém. Je docela ticho o cv90 tak bych se nedivil kdyby pracoval na jiném způsobu prezentace ;-) a i díky tomu vyhrál...

  • kazd
    16:14 30.05.2019

    Tenhle článek je tisková zpráva (viz. CTK), ale doufám, že tu bude něco originálního z Idetu a hlavně jsme zvědav na ty plnohodnotné 6+2, protože poslední obrázky vnitřku vyvolávají spíš otazníky

    https://www.armadninoviny.cz/d...

  • Rase
    13:12 30.05.2019

    Je vidět, že GDELS a jejich kamarád CSG mají média hodně podchycená. Až si říkám, kde jsou ti lidi, co nedávno tvrdili, jak je už nebaví ta mediální masáž kolem Pumy :D
    Pokud jde o ASCOD tak na něj by mnohem lépe pasovala malá věž jako ta od Cockerillu, případně i ta Turra-30. NA tom obřím podvozku vypadají menší věže mnohem lépe.
    ps. jsem zvědavý, zda vyhraje CV90 nebo Lynx

    • Flader
      14:01 30.05.2019

      Možno raz sa dočkáme ASCOD-u s Turrou 30 (35-40 :) )

      • Gibon
        13:47 31.05.2019

        Radsej CV90.

        A ked Zetor Engineering pristupi k wolfdogu rovnako ako k Gerlachu, mozno budeme este prekvapený..

        • satai
          15:14 31.05.2019

          Wolfdog je mimo.

          Ochranou počínaje a dostupností konče.

      • mikojan29
        14:16 31.05.2019

        Len to nie, ASCOD je z týchto 4 asi najhoršia voľba. Turra by sa tiež musela prekopať alebo urobiť Turra II, keď sa napr. pozriem na takú vežu Lance.

        • kisam
          14:46 31.05.2019

          Asi tak. Dať na pásové BVP vežu s odolnosťou lvl 2 je to isté ako hodiť rovno celé BVP do kontajnera. Horšie je že tí naši idioti sú schopní to spraviť, lebo je to “skvelý slovenský výrobok”

    • Pepin Nešpor
      15:32 30.05.2019

      Vím že to jsou velké mašiny jak někteří to nazývají "stodoly",ale ten Lynx je prostě krásná mašina z motorem odost silnějším jak naše T-72.
      Ale rád bych v naší armádě viděl silnější kanon jak 30mm. Ta 40mm či 50mm je prostě brutálnější kór na dnešní dobu.

      • Rase
        16:53 30.05.2019

        Tak samotný nákup kanónu ráže 30 mm je v pohodě, jen je potřeba aby věž zvládla třeba i ráži 50 mm pokud bude v budoucnu zájem.

      • Poly
        07:46 31.05.2019

        Když jsem ten Lynx viděl naživo, tak jsem si říkal, že by se hodil žebřík. Trochu jsem s neúspěchem hledal na netu, jaká je výška korby Lynxu a Ascodu 42 a Pumy. Nevíte někdo? S kvalitou informací dle wiki moc nepočítám, protože už od pohledu je Puma menší a dle wiki je Puma naopak vyšší než Lynx.

        • tomas.kotnour
          09:19 31.05.2019

          Když se postavím na špičky, tak si dokážu prohlédnou strop Pumy, takže Puma bude mít nějakých 190 - 195 cm. Lynx a Ascod budou někde na 210+ cm.

    • TF_HU
      07:55 02.06.2019

      Vypadají lépe...nebo mají lepší bojové vlastnosti?

      • Rase
        15:17 02.06.2019

        Můžu hodnotit jen to co znám, tak akorát vzhled. Pokud jde o Izraelské věže, tak jediné jejich plus vidím v ceně, auře neporazitelnosti kolem nich (za což ale může Izraelská armáda jako celek, ne samotné věže) a snad i integrace systému APS, a ještě jednou cena :-D