GDELS: rok 2018 ve znamení nové generace vozidel ASCOD 2

GDELS: rok 2018 ve znamení nové generace vozidel ASCOD 2
BVP ASCOD 35 / DPO (Zvětšit)

V souvislosti s připravovaným výběrovým řízením na nová pásová obrněná vozidla pro českou armádu se začala v české kotlině stále častěji skloňovat typová označení možných kandidátů na náhradu za zastaralá vozidla BVP-2 ve výzbroji AČR. Zároveň se zintenzivnila aktivita výrobců, kteří se chtějí ucházet o tuto za poslední desetiletí největší armádní veřejnou zakázku v Česku. Platí to samozřejmě i o společnosti General Dynamics European Land Systems.

General Dynamics European Land Systems (GDELS) je evropskou dcerou korporace General Dynamics a v českém prostředí nejde o žádného nováčka. Naopak, ze všech výrobců, kteří plánují účast na této veřejné zakázce na nová pásová obrněná vozidla pro AČR, má GDELS nejintenzivnější a nejdelší vazby s českým průmyslem a místními firmami. Tyto kontakty a spolupráce se datují už od minulého desetiletí díky vývoji, výrobě a dodávkám vozidel Pandur II 8×8 české armádě právě ve spolupráci s českými společnostmi. Do realizace projektu se postupně zapojilo přes 10 tisíc zaměstnanců z více než 50 českých firem. Navíc spoluprací s GDELS na projektu Pandur II 8×8 česká ekonomika získala přímé offsety v hodnotě bezmála 4,9 miliardy Kč a celkový objem offsetových projektů dosahoval 18,5 miliardy Kč.

Navíc v roce 2015 GDELS uzavřela strategické partnerství s holdingem Czechoslovak Group (CSG). Na jeho základě firmy tohoto českého holdingu získaly práva na výrobu vozidel Pandur II a také na jejich technologický rozvoj, modernizaci i servisní služby. Proto může společnost Tatra Defence Vehicle (TDV) patřící do holdingu CSG zajišťovat soběstačnost Česka ve výrobě i opravách těchto kolových obrněných vozidel armády.

Právě zapojení českého průmyslu do připravovaného projektu nových pásových obrněných vozidel pro AČR bude jednou z hlavních podmínek vlády při výběru konkrétního typu. GDELS už v minulosti dokázala, že má co českému průmyslu i ekonomice nabídnout, a také že dokáže velmi efektivně a pro obě strany výhodně s českými firmami spolupracovat. Navíc má za sebou silné zázemí v podobě globálně působící společnosti General Dynamics (GD), která expanduje po celém světě a výrobně i ekonomicky roste. Jen za první čtvrtletí roku 2018 společnost GD zaznamenala čistý zisk 799 milionů dolarů, což znamenalo nárůst oproti minulému roku o téměř pět procent.

Nejnovější generace vozidel ASCOD 2

V květnu tohoto roku měli někteří evropští publicisté a novináři, včetně českých, možnost se jako první v předpremiéře seznámit s novou generací vozidel ASCOD 2. Stalo se tak přímo ve vídeňském výrobním podniku GDELS-Steyr. Přibližně ve stejné době dva největší a nejčtenější české portály zaměřené na vojenská a bezpečnostní témata – Armádní noviny a Armyweb – vyhlásily anketu s hlasováním o možném bojovém jménu pro obrněné pásové vozidlo ASCOD 2, pokud by bylo přijato do výzbroje AČR. Nejvíce preferovaná byla pojmenování Golem, Bivoj, Žižka a Zubr.


Vozidlo přímé palebné podpory ASCOD 42; větší foto / DP

Zásadním milníkem roku 2018 pro GDELS byla světová veřejná premiéra nové generace vozidel ASCOD 2 během červnového veletrhu Eurosatory 2018 v Paříži. Odborníkům i návštěvníkům se představilo bojové vozidlo pěchoty ASCOD 35 vybavené izraelskou bezosádkovou věží Elbit UT30 Mk2 a také vozidlo přímé palebné podpory ASCOD 42 s věží Hitfact 120 mm od italské společnosti Leonardo. V expozici GDELS byly k vidění i obrněná pozemní vozidla Eagle 6×6, Pandur 6x6 EVO a Piranha III 8×8 ve verzi nosič mostního ženijního systému kategorie MLC50.

Obě nejnovější provedení vozidel ASCOD 2 byla jedním z hlavních magnetů tradiční akce Bahna, která se konala jen 14 dní po pařížském veletrhu. Na Bahnech se vozidla ASCOD 2 vůbec poprvé představila veřejnosti během dynamických ukázek, čeští diváci i odborníci a specialisté české armády je tedy v akci viděli jako první na světě. To jen dokazuje, jakou prioritu má projekt nových pásových vozidel pro AČR pro společnost GDELS a jak mimořádný je její vztah k České republice a českému průmyslu.


BVP ASCOD 35; větší foto / DP
 

Průmyslové turné po českých zemích

O tom koneckonců svědčí i průmyslové turné zástupců GDELS po Česku uskutečněné v červenci tohoto roku. Mezinárodní tým firmy složený z vrcholných manažerů podnikl pracovní cestu po několika lokalitách České republiky, aby se setkal se zástupci významných českých firem, jako například RETIA, Ray Service, VOP CZ, ELDIS, Excalibur Army, AVIA Motors, KARBOX, VTÚ, VVÚ, Meopta, MESIT, Alucast, BD Sensors, MSM Group, VR Group, JHV Engineering, Awos, PLC Services, Performance Solutions a dalších. Během tohoto průmyslového turné zástupci GDELS hledali partnery mezi soukromými i státními průmyslovými podniky pro program výroby, vývoje a dodávek pásových obrněných vozidel ASCOD 2 i pro další projekty v oblasti kolových obrněných vozidel a mostních vozidel. Proto byli v týmu GDELS zastoupeni nákupčí ze všech poboček evropského koncernu.

Šlo o významnou událost nejen pro konkrétní firmy, ale celkově pro český obranný a strojírenský průmysl, neboť se potenciálně jedná o zakázky v řádech desítek miliard Kč. GDELS je první firmou ze všech potenciálních účastníků výběrového řízení na nová pásová vozidla pro AČR, která jedná v takto širokém rozsahu o potenciální spolupráci s českými podniky. GDELS nabízí českým podnikům spolupráci a účast na projektu vozidel ASCOD 2 pro AČR v rozsahu až 80 procent objemu výroby a vývoje i realizace dodávek, přičemž 20 procent tvoří komponenty či služby, které český průmysl v současnosti nemůže nabídnout nebo není schopen vyrobit.


Vozidlo přímé palebné podpory ASCOD 42; větší foto / DP
 

Univerzální vozidlo pro budoucnost

Společnost GDELS nemohla chybět ani na zářijových Dnech NATO, kde byla jedním z hlavních partnerů této velmi sledované akce. Ve statické expozici i během dynamických ukázek se divákům představil obrněnec ASCOD 42 v provedení vozidlo palebné podpory/střední bojový tank vybavený hlavní zbraní ráže 120 mm. Demonstroval univerzálnost platformy ASCOD 2, co se týče výzbroje i způsobu nasazení, a také variabilitu možných verzí vozidla, které by česká armáda mohla v budoucnu do své výzbroje zařadit.

V jednáních s budoucími možnými dodavateli GDELS pokračovala rovněž během tradičního veletrhu Future Forces Forum, který se konal v říjnu v pražských Letňanech a následně i v listopadu, kdy nákupčí GDELS navštívili další české firmy, jako například Parker, Charvát Group, GLENTOR, Jihostroj, Hydac a další. V prosinci se zase uskutečnily návštěvy představitelů tuzemských podniků ve výrobních podnicích GDELS ve Španělsku, kde v současné době probíhá výroba vozidel AJAX na platformě ASCOD 2 pro britskou armádu.


Vozidlo přímé palebné podpory ASCOD 42; větší foto / DP

Univerzálnost ASCOD 2 prokázal i technologický demonstrátor Griffin III, který společnost General Dynamics v říjnu představila na tradiční konferenci a výstavě AUSA 2018 pořádané organizací Association of the United States Army. Součástí konferencí AUSA, které poskytují prostor pro získávání nejnovějších informací o ozbrojených silách i aktivitách obranného průmyslu, jsou i výstavy a prezentační akce technologických novinek a techniky.

Mezi nimi představení vozidla Griffin III vzbudilo největší ohlas. Je postaveno právě na podvozkové platformě ASCOD 2, a to podle požadavků definovaných pro program OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle), v jehož rámci americká armáda hledá nová pásová bojová vozidla pro blízkou budoucnost, která mají nahradit pásová bojová vozidla pěchoty Bradley různých verzí.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bojová vozidla pro Armádu ČR: ASCOD vs. CV90

Armáda České republiky projevuje zájem o nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty. V současné ...

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se každé dva roky představují novinky v oblasti obranných ...

V pásových obrněných vozidlech ASCOD 2 jsou již nyní komponenty české výroby

Po celý minulý týden vysocí manažeři skupiny General Dynamics European Land Systems (GDELS) ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Rase
    10:29 28.12.2018

    tak u nových BVP má být opce jen na 36 vozidel (ne 1/2 z celého počtu, jak se původně uvádělo). Opce bude využita jako náhrada za případné ztráty

  • juhelak
    15:12 21.12.2018

    Ty požadavky na počet míst mi přijdou divný hlavně ve verzi bvp ta má být co nejvíc odolná..tohle ty vozy moc nafukuje a jsou zranitelnejší. Kdyby to specifikovali pro nějakou spojovaci verzi která by třeba ani nemela kanon ani věž, tak by to dávalo smysl víc.

    U lynxe by to šlo udelat bvp a pruzkumne vozidla na te menší verzi, a spojovaci v té větší..to same by asi šlo u ascodu.
    Navíc se mohlo ušetřit i tím že né všechny verze by měli kanon, a ušetřené peníze vrazit do AO.

    • Proxy
      17:09 21.12.2018

      No vyobrazená UT30Mk2 viditelně nese Iron Fist, ale to je propagováno lehkou integrací. Každopádně si nedokáži představit moderní IFV verze a obecně tanky bez hard kill APS. Je to současně jeden z argumentů jít nad 30mm - dvě Spike neproniknou APS, 30mm nepronikne pancířem.

  • CerVus
    15:19 20.12.2018

    Přijde mi jako celkem hloupý krok kupovat v dnešní době BVP vybavené pouze 30mm kanonem, když už ten nezaručí penetraci předku soudobých BVP. Ekonomicky a logisticky to sice chápu, ale i tak by měli na MO alespoň občas přemýšlet s ohledem na budoucnost.

    • beepee
      20:40 20.12.2018

      MO požaduje MINIMÁLNĚ 30 mm.

      • 22:23 20.12.2018

        Jenže pandury mají 30mm a oni budou chtít sjednotit munici. Na MO se nikdy nemyslí co bude za 10 let. Ti žijí spíše v tom co bylo před 15ti a od toho se odvíjí naše současná výstroj a výzbroj. S velkou slávou se tu vždy zavádí něco co bylo na Západě standard pred desetiletim.

    • juhelak
      15:07 21.12.2018

      tady musíš zvážit jestli přechod na 35 ci 40 přinese tolik výhod aby to převážilo sníženou zásobu munice, vetsi zatěž na logistiku. Zatím ani nevidím v horizontu 10 let u potenciálních protivníku něco co by nevyřešila 30 mm v kombinaci se spiky. V situaci kdyby proti sobe stříleli dvě pumy tak sice posádka by to zřejmě přežila ale nevěřim že by to třeba zvládla vež nebo senzory..

  • juhelak
    12:08 20.12.2018

    Doufám že to zadání na nové BVP bude veřejné případně budou nekde k přectení i nabídky od výrobců. V nejakem článku o tom mě zaujalo i slovo minimálně 30 mm, když se mluvilo o kanonech. Každopádně..nazačátku sem veřil že to bude Ascod..po předváděčce a vyjadreních sem tam viděl možnost pro pumu..ted mi to zas vychazí ze to celé spěje k cv90. Lynx by měl šanci snad jen ve chvíli že ho těsně před výberem vyberou i někde jinde..
    Také sem zvedavej na parametry té zakázky na 24 dílenských vozidel..jestli to má co k novým bvp nebo to budou obecne náhrady za V3S nejake..a jestli to vozidlo bude na kolech..nejspíše ano.

  • Uncle sam
    12:04 20.12.2018

    Ascod je opancéřovaný pásový traktor :-D.

    CV 90 je stará drahá konstrukce, která se navíc nebude celá vyrábět u nás ale pouze kompletovat z dovezených dílů a vývoj na 20-30-40 let už zde také nehrozí.

    Puma to nebude, protože pojme 6 člené družstvo a požadavek je na 8 + 3 tedy 11 a posádková vež.

    Lynx kf 41 je sice prototyp ale dle vyjádřeni Ačr to nevadí a zavedení v jiných armádach není podmínkou. Navíc je osazen 35 mm kanonem s programovatelnou municí a osádkovou věží s raketami Spike a kamikaze drony obojí je tedy oproti konkurenci plus. Rheinmettal navíc nabízí strategické partnerství ve výrobě, vývoji a prodeji Lynxe pro ostatní zákazníky a né jenom levného montování. Podvozek snese 49 tun zaťížení a přední pancíř odolá projektilu 30mm. Lynx je skutečné bojové vozidlo na 40 let dopředu a výhledem dalšího vývoje. Stačí se podívat a jde z nej respekt!

    :-*

  • fenri
    10:41 20.12.2018

    BVP Ascod 42 mi připomíná prvoválečné tančíky Renault FT-17. Takový ten postoj v terénu jak když kocour se*e.

    • fenri
      10:41 20.12.2018

      BVP Ascod 35, překlep. Chtělo by to editaci...

  • Jara
    20:41 19.12.2018

    Ta nová generace je úplně stejná jako ta stará..... šrot co nestojí za řeč, pokud vyhraje GDELS/CSG znamená to jediné MO je stálé nejvíce zkorumpovaných státním úřadem v ČR , tuto tradici drží už od Kalouskových časů

  • dante1
    17:41 19.12.2018
    Oblíbený příspěvek

    Osobně bych typoval že to nakonec vyhraje právě Ascod.Ale osobně bych byl raději za Pumu,hlavně kvůli navázaní spolupráce s německým zbrojním průmyslem .Naše firmy by se tak mohly podílet i na zakázkách pro Bundeswehr,případně i další zákazníky.U Ascodu pochybuju že to od nás koupí někdo další.

  • Kichot
    16:54 19.12.2018

    Vzdávám to. To řazení těch příspěvků je tak chaotické, že mě to nebaví ani číst

  • Tecka
    16:18 19.12.2018
    • Jura99
      18:17 19.12.2018

      Tak Madari berou Leopardy a Pzh2000? Dobry. Navic nejspis novovyrobu L2A7? Modernizuji tedy skokove.

      • Tecka
        07:30 20.12.2018

        Wersja 7+ „katarska”

    • Rase
      09:13 20.12.2018

      vrtulníky, ruční zbraně, teď i MBT a houfnice. Oni se opravdu rozhodli mít nejlepší armádu ve střední Evropě. Myslím že v ČR můžeme jen smutně slintat a závidět. Je vidět, že když se chce, tak se dá armáda modernizovat velice rychle a smysluplně. Nepodceňoval bych ani politické body - přeci jen můžou ukázat Američanům že plní závazek k NATO, Francouzi jsou rádi že kupují jejich vrtulníky a Němci zas pozemní techniku. Hodně jim fandím, jen tak dál.

  • Laci
    13:54 19.12.2018

    Ježišmarja jak já se těšim až se konečně to nový BVP vybere, snad ale ne ani tak proto, abychom konečně nahradili BVP-2 moderními stroji, ale aby už přestaly každej tejden vycházet tyhle CTRL+C - CTRL+V propagační šroty o tom a tom a tom a potom o tomhle kandidátu na nové BVP pro AČR.

  • Kichot
    13:11 19.12.2018

    Tak hnusné to v některých verzich je, ale vybírat armádní stroje podle vzhledu?? Tak snad podle funkčnosti. Naopak ta schopnost tam napasovat jakokoli věž je obdivuhodná. A to že Britové vybrali Ajax oproti v podstatě domácí a favorizované (BAE syst) CV90 taky o něčem svědčí. Souhlasím , že na základě armádních požadavků by se mělo rozhodovat mezi Ascod2 a Cv90, ale jsme v Česku a kdo maže ten jede

    • Jirosi
      14:08 19.12.2018

      Ano, vybrali Ajax! Nikoliv ASCOD(ASCOD 42)!

      • Kichot
        14:25 19.12.2018

        Octavia nebo golf. Spíš to ukazuje jak jsou u Gdels schopní pružně reagovat na požadavky zákazníka.... Což u nás by asi byl problém je v7bec specifikovat

    • Rase
      15:20 19.12.2018

      porovnejme si ale, jak vypadá britský Ajax nebo spíš to co nabízí GDLS Austrálii (PMRS s věží), s tím Ascodem 35 co nabízejí nám. Ony třeba Ascody co nabízejí v USA jsou o něčem úplně jiné. V našem případě asi šlo o co nejnižší cenu, ale myslím že to maximální oholení je docela blbý nápad. Moc peněz to neušetří a poměr cena / kvalita je někde úplně jinde.

      • Kichot
        16:31 19.12.2018

        No jakou verzi nám gdels nabídne ještě nevime.. Třeba puma z venku super, ale když jsem v ní seděl v Ostravě, nedokážu si představit se tam soukat v plné polní, a ještě pod palbou a na balistické sedačky a to měřím 180cm. V tom vidím vyhodu ascod 2

        • Rase
          09:15 20.12.2018

          Podle mediálního zástupce PSM v ČR Jiřího Grunda, se již podařilo zvednout maximální výšku vojáka výsadku na 194 cm a na 198 cm pro řidiče, střelce a velitele.

  • Cami
    12:35 19.12.2018

    Nezahlédl jste někdo srovnání velikostí objemu vnitřní prostoru výsadku u všech 4 vozidel, která se ucházejí o zakázku? Být dnes dnes velitelem např. průzkumného BVP, je toto jeden z parametrů, který mě zajímá (zvláště po zkušenostech s "průzkumnými" BVP-1).
    S tím estetickým hlediskem máte pravdu. Hodně špatně se prostému daňovému poplatníkovi vysvětluje vydání ve výši desítek miliard za něco ošklivého, co může být oprávněně považováno za nepovedené. Průmyslový design se vojenské technice snad nevyhýbá.

  • CerVus
    11:48 19.12.2018

    Nemůžu si pomoct ten ASCOD vypadá strašně. Nevidím v tom nic jiného než šerednou oplácanou krabici. Když na tom je navěšená dodatečná ochrana, tak to má strašně zvláštní a nevyvážené proporce.
    Jakto, že to u CV90 zvládnou udělat tak aby i po instalaci balistické ochrany bylo bvp stále pohledné? A to vůbec nemluvím o rozdílu mezi vozidly palebné podporty. CV90120t je proti této zrůdnosti na bazi ascodu kráska.
    Je mi jasné, že vzhled není vše, ale kde jsem jen viděl tvrzení, že když něco dobře vypadá, tak to zpravidla i lépe funguje.

  • Matesaax
    11:38 19.12.2018

    To souhlasím, Ascod 42 vypadá opravdu zajímave, ale verze BVP je hrozná, strasne nevyvazene proporce to má. Přesto si myslím, že Ascod společně CV90 jsou jediný vážní kandidáti na naše nová BVP. Německá technika je v tom výběrovém řízení spíše do počtu. Draha Puma existující v jediné verzi, či nevyzkouseny Lynx nemají šanci proti výše zmiňovaným BVP. I když Lynx se mi v Ostravě líbil, je to Teda poradny monstrum..

    • Rase
      15:23 19.12.2018

      Puma spíš vypadne z důvodu, že AČR bude nejspíš chtít osádkovou věž... v Austrálii ji tímhle požadavkem taky vyšachovali. Můžeme ale pokračovat - Lynx je nezavedený, CV90 - od švédů máme všechno (navíc předražené) a pokud jde o ASCOD, tak od GDELS už máme Pandury, které nejsou zrovna úžasné. Ve výsledku nám nezbyde nic :D

  • Rase
    10:55 19.12.2018

    ASCOD 42 vypadá ještě docela dobře - tedy alespoň korba. Pokud jde ale o to druhé, tak to je opravdu odpudivé vozidlo a nechápu, jak vůbec někoho od GDELS napadlo uplácat něco tak hnusného. Na trhu je přitom k mání opravdu široká paleta věží. Pokud to nutně musí být izraelská věž, tak ať to je alespoň Samson Mk II - opancéřovaná verze co mají Litevci na Boxerech, je docela i pěkná. Výběr je ale velký.

    ps. článek jsem si ani nečetl (PR mě nezajímá), ale zmiňují tam zase že z ČR jsou světlomety ? :D