GlobalEye: Saab představil svůj nový letoun včasné výstrahy

GlobalEye: Saab představil svůj nový letoun včasné výstrahy
GlobalEye / SAAB (Zvětšit)

Nové švédské letadlo včasné výstrahy nese jméno GlobalEye. Je to modifikovaný malý dopravní tryskáč Bombardier 6000. Prvním provozovatelem letadla budou Spojené arabské emiráty. Minulý týden navýšily svou objednávku z původních tří na pět kusů.

Společnost Saab představila letadlo GlobalEye na leteckém dnu Dubai Airshow 2019, který se konal od sedmnáctého do jednadvacátého listopadu v Dubaji. Vývoj nového typu byl až překvapivě krátký. Saab oznámil záměr upravit Bombardier 6000 na AWACS verzi teprve v roce 2016. Modifikovaný stroj se poprvé vznesl už vloni na jaře.

Nejdůležitější změna proti civilní verzi je montáž konzole s radarem Erieye na zádech letadla. Váží okolo jedné tuny, takže původní drak letounu musel projít rozsáhlými úpravami. Saab musel zesílit konstrukci trupu i křídel letadla. Dostalo větší směrovku a malé stabilizační plochy na spodní straně trupu.

Výkony nového letounu včasné výstrahy se zdají být srovnatelné s obdobnými stroji od konkurenčních výrobců. GlobalEye vydrží ve vzduchu jedenáct hodin. Stejná výdrž se většinou uvádí u amerického AWACS letadla E-3 Sentry (ovšem bez doplňování paliva za letu). Turbovrtulový letoun E-2 Hawkeye má při startu z letadlové lodě výdrž šest hodin, ze země osm.

Podle výrobce mají senzory letadla GlobalEye při letu ve výšce přibližně devět kilometrů (přesně 30 000 stop) dosah okolo 216 námořních mil (cca. 400 km). Tento údaj rovněž zhruba odpovídá dosahu senzorů letounů včasné výstrahy od konkurence. Vzdálenost, na kterou AWACS letadla vidí, už proto dnes pravděpodobně omezuje spíš fyzika a zakřivení zemského povrchu než možnosti radarové techniky.


První let GlobalEye

Špičkové senzory

Radar Erieye pracuje v pásmu S (podle klasifikace mezinárodního Institutu pro elektrotechnické a elektronické inženýrství). Odpovídá vlnovým délkám 15 až 7,5 centimetru. Tento druh radaru je údajně oproti radiolokátorům operujících v jiných pásmech obtížnější rušit. Radiolokátor Erieye funguje – jak jinak – na principu aktivního elektronického skenování AESA (Active Electronically Scanned Array). Je to technologie, která začíná být v poslední době standardem, zvlášť v oblasti obrany.

AESA radar se skládá z velkého množství jednotlivých malých antén. Má to spoustu výhod, které na Armádních novinách už ani nemá smysl znovu vyjmenovávat. Letadlo GlobalEye má ještě několik dalších pokročilých senzorů. Nejdůležitější je námořní radar Seaspray. Vyvinula ho britská společnost Ferranti pro vrtulníky Westland Lynx.

Je to radiolokátor se syntetickou aperturou (SAR). Znamená to, že využívá pohyb letadla k vytvoření přesnějšího obrazu oblasti, kterou studuje. Apertura zjednodušeně znamená rozměr antény. SAR radar může díky pohybu letadla pracovat, jako by měl větší anténu, než jakou ve skutečnosti disponuje. Radary letounu GlobalEye doplňují další infračervené a optické senzory, výmetnice klamných cílů, a tak podobně.


Kokpit GlobalEye; větší foto / SAAB

Pohodlí operátorů

Na palubu letadla se podle serveru flightglobal.com vešlo pět navzájem prohoditelných stanic pro operátory. Produktový manažer Saabu Torstein Bergli prohlásil, že „úroveň hluku je velmi nízká.“ Pro práci operátora na palubě AWACS letadla jsou pohodlí a klid na práci velmi důležité. Jde totiž o jedno z nejnáročnějších zaměstnání, jak v letectvu, tak v námořnictvu, srovnatelné s prací civilního letového dispečera. Hlukem, který ztěžuje soustředění, jsou nechvalně proslulá například americká letadla E-2 Hawkeye. Tvrzení o nízké hlučnosti na palubě letounu se dá věřit.

Přece jen vznikl z tryskáče pro zazobané byznysmeny. V kabině letadla GlobalEye je komfortní i tlak vzduchu. Podle serveru flightglobal.com se ve standartní letové hladině udržuje na hodnotě odpovídající výšce asi jeden kilometr (3500 stop). Je to příjemnější hodnota než u běžných linkových letadlech.  

Například v Boeingu 767 je při letu ve výšce jedenáct kilometrů udržován tlak jako ve výšce 2,1 kilometru (7000 stop). Nízký tlak způsobuje rychlejší únavu posádky, která pak může být náchylná k chybám. Letadlo GlobalEye může létat i úplně bez operátorů. Stačí, aby letěl jeden technik. Samotní operátoři mohou sedět na zemi. Údaje ze senzorů dostávají prostřednictvím datového spojení.

Okruh zákazníků

Většina provozovatelů AWACS letadel však dává přednost přítomnosti operátorů ve vzduchu. Spojené arabské emiráty dostanou první ze svých pěti letadel GlobalEye už příští rok. Cena zakázky má být přibližně miliarda dolarů (23,2 miliardy korun). Saab však rozhodně nechce u SAE skončit. „Máme okruh spotřebitelů v osmi zemích – největší na světě,“ řekl flightglobal.com Lars Tossman, který má v Saabu na starosti letecké průzkumné systémy. Server v této souvislosti zmiňuje Brazílii, Řecko, Mexiko, Pákistán a Švédsko.


Propagační video GlobalEye

Podobně optimisticky se vyjádřil i CEO Saabu Micael Johansson na serveru Defence News. „Jsme na začátku diskuse s několika zeměmi,“ prohlásil. Společnost Saab už nabídla svá nová letadla GlobalEye Finsku jako doplněk v soutěži na vybavení finského letectva novými stíhačkami (pochopitelně navrhuje hlavně své letouny JAS-39 Gripen).

Do soutěže se ale přihlásil i Boeing, Lockheed-Martin, Dassault-Raffale a BAE. Teprve se uvidí, jak dopadne. Možnost provozovat vlastní letadla AWACS je lákavá snad pro snad každou zemi, jež k tomu má dostatečné finanční prostředky. Zdaleka se to netýká jen států s přístupem k moři. Letouny, jako je E-3 Sentry nebo E-2 Hawkeye totiž poskytují dokonalý přehled o dění na bojišti.

AWACS nebo AEW&C

V češtině se pro ně většinou tradičně používá termín letouny včasné výstrahy, který zhruba odpovídá zkratce AWACS (Airborne Warning and Control System). Přesnější je ale výraz včasná výstraha a kontrola AEW&C (Airborne Early Warning and Control). Ať už se jim říká jakkoliv, je jisté, že proti radarům umístěným na zemi nebo na hladině moře, mají dvě velké výhody. První je násobně větší dosah, druhá menší zranitelnost před nepřátelským útokem. S letounem včasné výstrahy v zádech nemusí stíhačky a bombardéry zapínat vlastní radar a riskovat tak zaměření.

Historie AWACS sahá až do časů druhé světové války. Jako první začala tento druh letadel používat britská RAF. Britové namontovali radar na dvoumotorový bombardér Vickers Wellington. Hlavním účelem experimentu byla obrana před německými námořními bombardéry Fw 200 Condor, které ohrožovaly britské obchodní lodě. Vedlejší mise upraveného Wellingtonu pak byla vyhledávání německých torpédových člunů na hladině Severního moře. Prapředkem amerických letounů AWACS byl radarem vybavený torpédový bombardér Avanger.

Zdroje: web.archive.org, The Diplomat, Defense News, 2, Flight Global, 2, Airforce Technology, Aero Society
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

NATO hledá náhradu za E-3 Sentry AWACS

Severoatlantická aliance na konci roku příjme rozhodnutí o nástupci legendárních letounů včasné ...

Nový švédský lehký tank na podvozku CV90

Švédská BAE Systems Hägglunds na výstavě Eurosatory 2014 představila nové pásové vozidlo ...

Berjev A-100 Premier: Nový ruský AWACS na obzoru

V letošním roce ruské letectvo, resp. Státní letecké testovací centrum v Achtubinsku, začne s ...

Švédský „mini AWACS” GlobalEye poprvé ve vzduchu

Společnost Saab ve švédském Linköpingu úspěšně provedla první let letounu včasného varování a ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • SYN_
    00:15 02.12.2019

    Dovolil bych si poukázat na to že senzor (radar) EriEye se montuje na několik různých strojů (většina z nich SAAB), dle přání zákazníka...

  • Sholva
    12:05 01.12.2019

    Za tu cenu zajímavé pro docela velky okruh zemí. Klidně bych si to dovedl predstavit u nas...

    • Lukash
      12:46 01.12.2019

      Tiez ma to napadlo, mozno v ramci vychodneho kridla buducej armady EU mat 4-5 ks pre CR, SR a Polsko so spolocnymi posadkami...

      • Poly
        09:02 02.12.2019

        AWACS má smysl především pro země, které mají moře. Myslím si, že neexistuje vnitrozemská země, která by AWACS provozovala. Je to nemá investice a dost jednoúčelová. Pokud by došlo k nějakému vyhrocenému konfliktu, tak bude vaše letectvo na sračky dřív než zareaguje a pokud to bude nějaký pomalejší táhlý konflikt, tak by přišly na řadu E-3 z Německa.

        • skelet
          16:02 02.12.2019

          Awacs ma smysl i tam, kde maji klasicke radiolokatory i dost omezeny vyhled. Ostatne kvuli tomu byly i AWACS vymysleny a zavedeny. Proti letounum, ktere "podletaly" klasicke radary.
          Pochopitelne nema moc smyslu, aby AWACS provozovala samotna CR, ale v kooperaci s Polskem uz to muze byt dosti zajimave. Preci jem oni jsou naraznikovym statem a konflikt na jejich uzemi se prelije k nam raz dva.

          • Poly
            19:12 03.12.2019

            Já fakt nechápu k čemu by nám jako AWACS byl, když máme k dispozici sdílený AWACS NATO. Jsme přece v programu NAPMO, tak není co řešit. Poláci by z nás měli leda srandu, protože nebudou utrácet za tak drahý systém, když jsou taky v NAPMO. Když už by Poláci moc moc moc chtěli z nějakého praštěného důvodu utrácet a fakt si pořídili i AWACS, tak by jim přišel vhod k těm F-35. I tak, pokud by potřebovali, zajistí si AWACS NATO. Já měl za to, že NATO je od toho, aby bylo možné sdílet techniku a složité a drahé zařízení zbytečně nedublovat.

          • skelet
            11:23 04.12.2019

            já celou dobu píšu o kooperaci.
            Flotila NATO v podobě E-3 je fajn, ale také záleží kolik jich je nad náš (myšleno i Polský) vyčleněno, jak často tam hlídkují apod.
            V zásadě to není nic proti ničemu.
            Mimochodem F-35 by měla dělat jiné věci, než někde kroužit a hrát si na AWACS