GLSDB: Letecké pumy SDB vynášené raketami

Foto: Odpal GLSDB na testovacím polygonu ve Švédsku. / Boeing
Odpal GLSDB z raketometu MLRS. / Boeing

Americký Boeing a švédský Saab společně vyvíjí pozemní raketový systém schopný nad cíl dopravovat přesně řízené letecké pumy GBU-39 SDB (Small Diameter Bomb). Program nese název GLSDB (Ground Launched Small Diameter Bomb).

SDB je malá letecká puma o hmotnosti pouze 126 kg. Díky výklopným křídlům, velké výšce odhozu a výchozí rychlosti dané nosným letounem je dolet bomby SDB až 110 km. SDB se na cíl navádí pomocí satelitní navigace a vlastního vnitřního navigačního systému. SDB je tak určená k ničení stacionárních cílů, nikoliv mobilních.

Americké letectvo (U.S. Air Force) a námořní pěchota (U.S. Marine Corps) mají ve výzbroji několik tisíc kusů pum SDB. Do budoucna však Pentagon dal přednost výkonnější a pokročilejší malé pumě SDB II od firmy Raytheon.

Puma SDB však může najít využití jinde. V roce 2018 díky smlouvě o omezení kazetových zbraní bude vyřazená z výzbroje řady států raketa M26 odpalovaná z raketometů M270 MLRS (Multiple Launch Rocket System). Raketa M26 s doletem 32 km v určitě výšce nad cílem odhazuje 670 kusů submunice M77 DPICM (Dual-Purpose Improved Conventional Munitions).

M26 je základní raketou raketometu M270, který slouží v 14 zemích světa, včetně Spojených států, Německa, Francie, Velké Británie nebo Itálie. Program GLSDB umožňuje odstranění kazetové hlavice z raket a nahrazení hlavice jednou pumou SDB schopnou bodově zasáhnout cíl.

Upravovanou raketu M26 s pumou SDB lze vypouštět z běžných pasových raketometů MLRS (pojme 12 raket) nebo kolových HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System) schopných odpálit v rychlém sledu 6 raket M26.

Podle tiskové zprávy je celé řešení levné, založené na dostupných a ověřených technologiích. „Jedná se o technologie zavedené v provozu," vysvětluje Beth Kluba, viceprezident divize pro zbraňové a raketové systémy ve firmě Boeing. „Jedná se o komerčně dostupnou technologii. Vývojová rizika této nové kapacity jsou opravdu malé."

Výhodou je možnost ničit cíle v jakémkoliv směru, při jediné salvě. Díky počáteční rychlosti rakety a rozkládacím křídlům pumy SDB lze ničit bodové cíle až na vzdálenost 150 km. Ničit lze i cíle vzdálené až 70 km za raketometem.

Oproti klasickým raketám je předností GLSDB především lepší ovladatelnost a přesnost. Navíc plachtící pumy SDB násobně zvyšují dostřel raketometu MLRS při použití stejné rakety M26.  

Podle Kluby je vývoj prakticky ukončen. V případě zájmu lze raketomety MLRS/HIMRAS a rakety M26 u zákazníka upravit za 18 až 24 měsíců od podpisu smlouvy.

Předběžný zájem o úpravu raket M26 projevila americká armáda (U.S. Army). Podle Michaela Anderssona, prezidenta divize firmy Saab pro Severní Ameriku existuje navíc dalších deset zájemců, kteří projevili zájem o úpravu raket M26.

Zdroj: DefenseNews

Nahlásit chybu v článku


Související články

Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen

Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro ...

Puma JDAM-ER s prodlouženým doletem

Americký Boeing a australské královské letectvo RAAF (Royal Australian Air Force) testují speciálně ...

Raketomet Homar pro polskou armádu

Polský Inspektorát pro vyzbrojování začíná s firmou Huta Stalowa Wola (HSW) dojednávat konečnou ...

Americké taktické jaderné zbraně v Evropě

V západní Evropě a Turecku jsou od poloviny minulého století rozmístěné taktické jaderné bomby. Od ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Gibon
    19:27 26.03.2019

    Co sa stalo so slovenskymi M26 pre Modular?

    Co sa stalo so slovenskymi M26 pre Modular?

    • PavolR
      19:24 27.03.2019

      Väčšina z nich sa postupne zlikviduje ... raz som tuším na valka.cz narazil na údaje o počte a tuším aj, že dokedy by mali byť zlikvidované, no neviem to takto narýchlo nájsť ...

      Väčšina z nich sa postupne zlikviduje ... raz som tuším na valka.cz narazil na údaje o počte a tuším aj, že dokedy by mali byť zlikvidované, no neviem to takto narýchlo nájsť ...

      • Gibon
        22:28 27.03.2019

        No to je "uzasne"
        Riesenie z clanku bolo minuly rok na Eurosatory 2018 predstavene SAABom a Boeingom, ako funkcne a velmi lacne.
        Ale ved na co by nam bola sposobilost presneho ...
        Zobrazit celý příspěvek

        No to je "uzasne"
        Riesenie z clanku bolo minuly rok na Eurosatory 2018 predstavene SAABom a Boeingom, ako funkcne a velmi lacne.
        Ale ved na co by nam bola sposobilost presneho utoku na 150km. My tie M26 radsej zdelaborujeme... :-/
        Skrýt celý příspěvek

        • PavolR
          08:23 28.03.2019

          ... pričom ani delaborácia nie je pre štát lacná záležitosť.
          Chcelo by to medializáciu, nejaký otvorený list, možno obrátiť sa na rôzne politické subjekty, atď.. Každopádne je ...
          Zobrazit celý příspěvek

          ... pričom ani delaborácia nie je pre štát lacná záležitosť.
          Chcelo by to medializáciu, nejaký otvorený list, možno obrátiť sa na rôzne politické subjekty, atď.. Každopádne je delaborácia vcelku lukratívny biznis a pokiaľ je politický záujem tento biznis udržiavať, tak sú všetky argumenty márne.
          Skrýt celý příspěvek

          • Gibon
            13:43 28.03.2019

            Ak uz sa delaboruje, tak zmluva je podpisana. To uz je stratene.
            A moze to vsak znamenat aj, ze MOSR s Modularom do buducnosti moc nerata. Co je skoda. Ten system idealny. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ak uz sa delaboruje, tak zmluva je podpisana. To uz je stratene.
            A moze to vsak znamenat aj, ze MOSR s Modularom do buducnosti moc nerata. Co je skoda. Ten system idealny. Vyhladovo aj na inom podvozku.
            Skrýt celý příspěvek

          • PavolR
            18:21 28.03.2019

            Gibon: najnovšia vec, čo som k tomu zatiaľ našiel, je táto výročná správa: https://www.mod.gov.sk/data/fi...
            Prebehlo testovanie spôsobu ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Gibon: najnovšia vec, čo som k tomu zatiaľ našiel, je táto výročná správa: https://www.mod.gov.sk/data/fi...
            Prebehlo testovanie spôsobu likvidácie M26 a vypracovaná finančná analýza, no k marcu 2018 MO SR nerozhodlo.
            Skrýt celý příspěvek

      • Flader
        18:36 10.07.2019

        Tak ono je to s M26 trochu zložitejšie. Palivo v nich má byť hodne toxická "maškrtka" tak sa reálne u nás nedali používať. Neviem, či sa vôbec niekedy u nás s nimi konali ostré ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Tak ono je to s M26 trochu zložitejšie. Palivo v nich má byť hodne toxická "maškrtka" tak sa reálne u nás nedali používať. Neviem, či sa vôbec niekedy u nás s nimi konali ostré streľby.
        Skrýt celý příspěvek

  • Ultramarinus
    18:37 13.03.2015

    Zjevně ano, ale musí být k tomu naprogramovaná (waypointy).

    Zjevně ano, ale musí být k tomu naprogramovaná (waypointy).

  • Safi
    18:07 12.03.2015

    "Ničit lze i cíle vzdálené až 70 km za raketometem." To znamená, že vystřelím na jih a tak křídlatá bomba/hlavice si oplachtí kolečko a zasáhne cíl 70km na sever od místa odpalu ?

    "Ničit lze i cíle vzdálené až 70 km za raketometem." To znamená, že vystřelím na jih a tak křídlatá bomba/hlavice si oplachtí kolečko a zasáhne cíl 70km na sever od místa odpalu ?