Vývoj nejnovější stíhačky Gripen E zdárně pokračuje

Gripen E za letu; větší foto / SAAB

Švédský průmyslový gigant SAAB se připravuje na zahájení leteckých testů podvěšené výzbroje na vyvíjeném stíhacím letounu Gripen E, tedy nástupci stíhačky JAS-39 Gripen C. První Gripeny E švédské a brazilské letectvo získá již příští rok.

„Připravujeme se na další fázi letových zkoušek ‒ tedy externího nákladu,“ uvedl Jonas Hjelm, vedoucí letecké divize průmyslového holdingu SAAB. První let stíhačky Gripen E se uskutečnil v červnu 2017 a letoun již splnil řadu vývojových milníků, mimo jiné dosáhl při testech nadzvukové rychlosti.

 

 

„Jedeme podle plánu. Vše dodáme podle dohodnutých smluv,“ ubezpečuje Hjelm zástupce brazilského a švédského letectva, kam zamíří 96 jednomístných a dvoumístných stíhaček Gripen E/F. Obě letectva první Gripeny E obdrží do konce příštího roku.

 

Brazilské letectvo v roce 2014 objednalo 28 jednomístných stíhaček Gripen E a osm dvoumístných Gripen F za 5,44 miliardy dolarů. Dodávky proběhnou mezi roky 2019 až 2024 s tím, že Gripeny zůstanou ve službě minimálně do roku 2050.

 

Součástí dohody je masivní transfer švédského leteckého know-how a navíc posledních 15 letounů této objednávky vznikne v nové brazilské továrně, kterou společně buduje SAAB a brazilská firma Akaer. Dohoda rovněž počítá s následnou plnou licenční výrobou Gripenů přímo v Brazílii. Ostatně brazilské letectvo plánuje odebrat celkově 108 stíhaček Gripen.

 

Brazilské námořnictvo se navíc zajímá o námořní variantu Sea Gripen, která by mohla nahradit letouny A-4KU Skyhawk operující z jediné brazilské letadlové lodi Sao Paulo. Případné další stíhačky Gripen pro letectvo a námořnictvo tak bude v budoucnu vyvíjet a vyrábět již brazilský průmysl.

 

Prodej stíhaček Gripen do Brazílie má tedy především pomoci vybudovat nezávislý brazilský vojenský letecký průmysl a poskytnout Brazílii žádanou schopnost vyvíjet, vyrábět, modernizovat a servisovat stíhací letadla.

 

Prodej stíhaček Gripen do Brazílie však podle zástupců firmy SAAB zvýšil zájem potenciálních zákazníků o švédské stíhačky. „Úspěch společnosti Gripen v Brazílii skutečně pomohl posílit značku Gripen na celém světě. Máme velmi pozitivní vyhlídky prodeje,“ říká Richard Smith, vedoucí marketingu a prodeje ve firmě SAAB.

 

První let Gripen E v roce 2017

 

„Jsem si 100% jistý, že prodáme více Gripenů v příštích letech,“ vysvětluje Smith s tím, že letoun je nabízen ve více než desítce zemí. SAAB nabízí k prodeji jak současnou variantu Gripen C/D, nejnovější Gripen E/F tak speciální Gripen určený k simulování letadel protivníka („Gripen Aggressor“).

 

„V krátkodobém a střednědobém horizontu vidíme možnost úspěchu pro Gripen řady C a vidíme také zvýšený zájem o řadu E,“ dodává Smith.

 

Magazín FlightGlobal mezi potenciální kupce Gripen C/D uvádí Botswanu, Bulharsko, Slovensko, Filipíny nebo Indonésii. Jakarta sice nedávno objednala ruské stíhačky Su-35 a americké F-16, ale do karet Švédům hraje skutečnost, že Indonésie se snaží o nezávislou zahraniční politiku, což vyžaduje mimo jiné nákup zbraní od různých výrobců.

 

Seznam zbraní pro Gripen E; větší foto / SAAB

 

V delším časovém horizontu může Gripen uspět v Rakousku, Kanadě, Kolumbii, Finsku, Švýcarsku nebo Indii. Podle Smithe Indie zaslala firmě SAAB poptávku na podmínky případného nákupu více než stovky lehkých stíhaček.

 

Také v České republice zaznívají hlasy o vybudování další stíhací letky Vzdušných sil Armády České republiky. Pravděpodobně je ve hře nákup deseti stíhaček Gripen C/D v nejnovějším softwarovém standardu MS20. Počet stíhaček Gripen v českém letectvu by tak stoupl na 24. Jde o stejný počet Gripenů, které chtěla Praha nakoupit v roce 2006. Finance na nákup ale tehdy „ukradla“ obří povodeň.

 

V každém případě Gripeny českého letectva nedávno přešly na nový softwarový standard MS20, který mimo jiné letounům umožní používat zbraně vzduch-země.

 

Propagační video o nových schopnostech Gripen E.

 

„České vzdušné síly v důsledku aktualizace opravdu zlepší své celkové schopnosti,“ říká Hjelm. „Víme, že další zákazníci budou tohoto kroku následovat: novou aktualizaci získá nejdříve maďarské letectvo.“

 

Na trhu Gripen soupeří především s americkou stíhačkou F-16, a zejména s její nejnovější verzí F-16V Viper. Americká F-16 unese více zbraní, má výkonnější motor a z čistě technologického hlediska a bojových schopností jde o více komplexnější letoun (F-16 má především špičkový radiolokátor).

 

Nicméně Gripen je provozně levnější a navíc pro řadu zemí může být přitažlivý fakt, že Švédsko zákazníkům nevnucuje směr své zahraniční politiky, jak to dělají Spojené státy. Řada zemí navíc jednoduše nemusí najít uplatnění pro všechny schopnosti stíhaček F-16.

Zdroj: FlightGlobalFlightGlobal

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

České stíhačky Gripen Slovensku nepomůžou

Slovenský a Český minister obrany podpísali 15.2.2017 medzinárodnú zmluvu o vzájomnej spolupráci pri ochrane vzdušného priestoru Českej republiky a Slovenskej republiky. Táto zmluva sa často krát ...

Bulharsko vybralo stíhačky JAS-39C/D Gripen

Odstupující bulharská vláda rozhodla o nákupu osmi stíhaček JAS-39C/D Gripen za 832 milionů euro. Švédské stíhačky Gripen v bulharském letectvu nahradí zastaralá stíhací letadla MiG-29.

Indie: Stíhačky F-16 vs. JAS-39 Gripen

Indické letectvo po krachu programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) projevuje zájem o minimálně 100 nových jednomotorových víceúčelových stíhaček. O indickou přízeň se ucházejí dva kandidáti ...

České JAS-39 Gripen zlepšují své operační schopnosti díky softwarovému upgradu

České letectvo úspěšně dokončilo upgrade své flotily stíhacích letounů Gripen na operační systém MS20. Tato aktualizace výrazně zlepšuje bojové a komunikační schopnosti letounu Gripen.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 4
  • Starlight
    01:47 31.05.2018

    @ balm

    1)

    Tvůj diskuzní příspěvek je jistě zajímavý, ale bohužel jsi vůbec neodpověděl na moji otázku zda „Znáš skutečný rozsah testů a softwarových a jiných upgradů této střely?“.

    A otázku ještě rozšířím. Ty znáš statistiky a detaily operačního použití moderních západních PLŘS v tomto století? To rozhodně nejsou veřejné věci a někdy to trvá i desetiletí než se něco dostane na veřejnost. Speciálně v případě Izraele.

    Nebo to všechno nadšení z Pythonu 5 čerpáš z tohoto reklamního videa výrobce Python 5? https://www.youtube.com/watch?v=Vr4f-tNKaOs , kde jsou záběry z dosud asi jediného přiznaného a potvrzeného operačního použití Pythonu 5. Konkrétně proti dronu (made in Iran) z roku 2006.

    Za pozornost stojí, že izraelský výrobce vyzdvihuje ve videu mimo jiné pozemní protiletadlový systém Spyder, který také používá také střely Python 5. Pak ti jistě neuniklo, že střely IRIS-T SL/SLM (provedení pro pozemní protiletadlový systém) mají za sebou ostré střelby proti dronům na zkušební střelnici Overberg v Jižní Africe.

    2)

    Místo navážení do programů se zapojením Německa se raději soustřeď na naši republiku. Zatím nijak nevidím, že by se na nějakém podobném mezinárodním zbrojením programu účastnila, tudíž nic nevydělá a pak „nejsou“ peníze.

    Tedy je pěkné, co všechno bys chtěl, aby si naše letectvo/armáda/vláda/země vydupala a koupila, ale realita je mnohem přízemnější. Stávající PLŘS krátkého dosahu AIM-9M jsme si ani nekoupili, ale 80 kusů nám darovaly USA. Už jim postupně končí životnost a moc času na řešení složité náhrady už asi nebude.

    Zatím také nemáme ani žádné vlastní stíhací letouny. Gripeny máme pronajaty od jejich vlastníka – švédského letectva - do let 2027-29. Tyto letouny mají už dnes integrovány střely AIM-9L/M a IRIS-T. Není potřebu už nic předělávat a platit za to. Stačí jen buď nechat repasovat AIM-9M (z rozpočtových důvodů preferovaná varianta) nebo koupit střely IRIS-T.

    Integraci střel Python 5 nebo AIM-9X do JAS-39C/D MS20 bychom si museli platit sami a celý proces by trval mnoho let. Nic tak náročného není v oznámených rozvojových plánech našeho letectva poté, co naše Gripeny právě prošly tříletým modernizačním programem za 1,8 miliardy Kč (včetně upgradu software a hardware na verze MS20).

    Pro představu o dalších cenách - za integrační upgrade z verze AIM-120B na AIM-120C-5 jsme v roce 2005 museli zaplatit cca 135 mi Kč. 80 nových střel přijde na cca 2 miliardy Kč. Pro plné využití možností střel Python 5 nebo AIM-9X by se ale musely nakoupit i přilbové zaměřovače. Jenže Gripeny švédského letectva nemají žádný přilbový zaměřovač zavedený, takže by to znamenalo další náklady a čas na nákup a integraci. Předpokládám, že toto je ti všechno známo a máš nějaký tajný trumf, jak tyto „přízemní“ drobnosti překonat.

  • balm
    18:40 30.05.2018

    Ty si budeš stále povídat to své.

    Stačilo napsat, že schopnosti a účinnost zbraně nejsou ničím jiným, než podřadnými parametry a nejdůležitějším argumentem budou vždy obchodní parametry a míra spolupráce. Mimochodem, většina produkce logicky skončila v armádách zainteresovaných států. To není zase tak překvapivé, přesto ve Tvém případě prakticky jediné kritérium. Totiž já tvrdím a budu tvrdit, že Python 5 je v současnosti asi vůbec nejlepší střelou na trhu a své parametry dokázala potvrdit ve skutečném boji. Cessnu naládovanou hnojivem s hřeby směr Hrad asi zastaví, ale zvládne zastavit letoun protivníka? Zatím nic takového nedokázala, jen to lítání do terče a bohaté protěžování zainteresovaných států, které si chrání své prostředky. Můžeš si namlouvat o upgrade a verzích co chceš, ale faktem zůstává, že v boji nic nepředvedla. Že se nevyrábí Python 5 jako rohlíky má své specifické důvody, bohudík naše ČR udržuje s Izraelem vřelé vztahy a mít za stejnou cenu ověřené a výkonnější střely dává smysl. Když ne Python, tak AIM-9X Block II+ a hlavně se nebát si vydupat to, co skutečně chceme. Eurofighter Typhoon ... v libyjském konfliktu se dočkal 1. nasazení, ale musí se dodat i nehodící se pravdu, že většinu operací (opět) oddřela stará Tornáda a Rafale, které se nasaje i na dálkové mise v Mali. protože unese více těžší munice i objemnější přídavné nádrže (opakovaně tankují ve vzduchu, jako každé letadlo). Nezapomínám ani na Saudy, kteří Typhoon použili na cíle v Jemenu a ISIS, kdežto ty Evropské většinou slouží jako doprovod T-95 Bear s vypnutým odpovídačem. Když už se mluví o nejúspěšnějším projektu, tak se pravda nenosí, zejména na fakt, kde ta letadla končí a v jakém nasazení. Třeba takové Rakousko Typhoon doslova miluje. Chápu, psal jsi Evropský, ale i tak je to přitažené za vlasy. Až bude Typhoon na úrovni GD F-16 FIghting Falcon - rozšířený a angažovaný v každé přestřelce, operaci a konfliktu po celém světě, teprve potom bych si dovolil označit něco za velmi úspěšné.

  • Starlight
    21:45 26.05.2018

    @ balm

    Já se vrátím k tvým příspěvkům z 22.05.2018 v 21:25 a z 24.05.2018 v 07:20:

    1)

    Už jsem ti jednou napsal, abys počkal na to, co skutečně integrují za zbraně JAS-39E/F. Místo prostého opakování PR prezentací Saabu, kde hovoří o výhledech, potenciálech a budoucích časech, raději dávej pozor, když se ti snažím naznačit, že realita bývá a také bude mnohem skromnější.

    Právě ten PR obrázek Saabu tě měl zarazit. Toto všechno integrovat na Gripen JAS-39E/F by trvalo desetiletí (právě začali), pokud to vůbec někdo zaplatí. Značná část výzbroje na obrázku na žádném Gripenu dosud nebyla a některé zobrazené zbraně se dokonce ještě ani sériově nevyrábí nebo jejich export vláda USA nedovolí.

    Integrace zbraní na JAS-39E/F softwarová verze MS21 bude probíhat právě s přímou návazností na poslední JAS-39C/D v softwarové verzi MS20 (švédská vláda už další verzi softwaru pro verze C/D platit nebude, další verze pro C/D vznikne, jen pokud si ji zaplatí zahraniční zákazník). To znamená, že pro švédské letectvo začnou integrovat jen tu výzbroj, kterou dnes má švédské letectvo ve skladech (tedy právě střely IRIS-T).

    Pak bude navazovat rozvoj schopností, které švédské letectvo už odmítlo integrovat na C/D MS20. V případě švédských JAS-39E to bude integrace přilbových zaměřovačů se schopností nočního vidění. Budou to izraelské HMD Targo (neboli americko-izraelské JHMCS II), které budou licenčně vyráběny v Brazílii. Švédské letectvo má dostat první kusy v roce 2022. Další na řadě bude pravděpodobně integrace a nákup střel s plochou dráhou letu Taurus KEPD 350.

    Souběžně přijdou na řadu unikátní zbraně brazilského letectva (například PLŔS A-Darter a jeho integrace s HMD Targo). Ani v jednom případě není očividně ve financovaném programu integrace izraelských PLŘS jako Python 4 nebo novější Python 5. Zda budou integrovány, bude stejně jako v minulosti záviset na tom, zda najdou zákazníka pro tuto kombinaci. Na JAS-39C/D, nebo JAS-39E/F ho zatím nemají.

    Například v minulosti se JAS-39C/D s výstavními maketami Python 4 neúspěšně nabízely od Chile. Naopak Thajsko, které střely Python 4 používá na Izraelci modernizovaných letounech F-5, dalo při nákupu letounů JAS-39C/D přednost dodávce letounů s již integrovanými střelami IRIS-T. Kdo nakonec (jestli vůbec někdo) zvítězí v Indickém tendru na a jaké bude integrovaná výzbroj, je také otázka budoucnosti.

    V budoucnu si také potencionální zákazník, který bude mít peníze a čas na novou integraci, bude muset vybrat přesnou verzi Pythonu, kterou chce. Avionická integrace Pythonu 4 a Python 5 se totiž musí dělat pro každou střelu samostatně, protože obě střely jsou už módy navedení odlišné (Python 5 má datalink podobně jako AIM-9X Block II, což integraci hodně komplikuje a prodražuje).

    2)

    Protože tu opakovaně kritizuješ střely IRIS-T, tak se dovolím zeptat, zda znáš skutečný rozsah testů a softwarových a jiných upgradů této střely?

    Já mám na střely IRIS-T trochu jiný pohled. Vyvinulo je a vyrábí nadnárodní evropské konsorcium za 6 států. Tedy nejsou to, jak píšeš „německé“ střely. Německo, které má největší podíl jej jen jedním ze členů konsorcia. Stejně jako Švédsko. Dosud se podařilo tyto střely integrovat na 4 různé platformy a objednalo si je 14 vojenských letectev. Vyrobilo se jich už hodně přes 4000 tisíce kusů. Je to tak nejprováděnější a komerčně nejúspěšnější evropská PLŘS současnosti, kterou v celosvětovém měřítku kvantitativně překonávají jen americké AIM-9X.

    Můžeš my nějak vysvětlit, proč si tuto podle tebe špatnou střelu koupilo tolik zákazníků v takových počtech?

    Kritizuješ také projekt Eurofighteru. Už se ostatní ohradili, že tu píšeš nesmysly. Stejně jako IRIS-T to není německý, ale vícenárodní (4 státy) evropský projekt, kde Německo je jen jedním ze členů konsorcia a ani není ten největší. Nadnárodní spolupráce umožnilo významně snížit náklady na vývoj, industrializaci a udržování systému pro jednotlivé členy.

    Podobně jako IRIS-T je to obchodně nejúspěšnější evropský stíhací letoun současnosti - 9 letectev, které dosud objednaly celkem 623 letounů, z toho 151 na export. To je mimochodem více objednaných letounů než kolik mají oba „konkurenční“ západoevropské národní projekty dohromady. Z tohoto pohledu je vidět, že je to jeden z nejlepších příkladů úspěšné mezinárodní spolupráce v rámci EU, kde nešlo o nějaké úsměvy podávání rukou politiků. Naopak takovéto projekty mají očividně velmi solidní základy a jsou dlouhodobě ekonomicky, hospodářsky, atd. udržitelné s přiměřenými náklady.

    Čísla pro srovnání: francouzský Rafale - 4 letectva, které dosud objednaly 256 letounů (86 export). Švédský JAS-39 - 6 letectev, které dosud objednaly 242 JAS-39A-D (50 prodejní export) a 96 JAS-39E/F (36 export). Statistika prodejní úspěšnosti v případě domácího švédského letectva s celkem 262 objednanými letouny ale velmi mate, protože letouny verze A/B už nahradily u jednotek letouny verze C/D a jednomístné verze D v budoucnu nahradí verze E).

  • Falko
    09:20 26.05.2018

    Skusné zhrnutie tejto diskusie :Škoda ,že gripen E neponúkli nám.Bolo by to zaujímavé.Takto jednoznačne F-16V,bez debaty výber zdravím sedliackym rozumom.Keď bude vyberať AČR,tak gripen E/F,(min.kvôli zazemiu a jednoduchšie zauceniu)ak nebude už aspon nakreslené niečo európske ľahké.Ešte záleží výrazne na cene a prevadzkovych nakladoch,lebo ak budú porovnateľné s F35kou stoji za zváženie.Ja by som staré gripeny C/D neodkupoval načo preboha ,aby som mal šrot na dvore wtf?
    Inak ja osobne si myslim ,že z pohľadu realnej bojovej situácie v buducnosti by boli pre nás najvhodnejšie F-35B,môžeme si dovoliť oželieť nižší dolet a menej zbraní.Vymenou za to ,ze budeme môcť vzlietnuť ,,skadekolvek".Jediná možnosť ,ako prežije letectvo o sile jednej dvoch letiek .

  • KOLT
    22:44 25.05.2018

    Jara, já ten argument chápu a uznávám. Na druhou stranu je nestabilní situace nejen na ose USA-EU, ale i na vnitřních evropských trasách. Jelikož ČR nemá nějaké zásadní globální ambice, je pravděpodobnost, že nám USA přestane podporovat supersoniky, vcelku zanedbatelná. Leda bychom se vrátili do široké ruské náruče, ale pak nám to může být už vůbec putna (já bych tou dobou stejně piloval australský dialekt ;-) ). Naproti tomu, když vidím, jak se velké státy EU staví k zemím bývalého sovětského bloku a jaký politicko-ekonomický tlak na ně uplatňují... já vám nevím, ale tady bych měl skoro větší obavy :-(

    Mmchd, co se týče dannym zmíněného plynovodu Nord Stream, tak jeho vybudování není ani v našem zájmu... Čili tady je naše lodička mnohem blíž té americké než německé, natož ruské...

  • KOLT
    22:34 25.05.2018

    danny, problém je, že ho Švédi třeba Slovákům vůbec nenabídli :-/ A Slovensko ani ČR nejsou státy, které by si mohly dovolit provozovat drahé evropské dvoumotorové stroje. Takže nakonec mají na výběr ze staré, ale výrazně modernizované F-16 s téměř jistotou dlouhodobé podpory a modernizací, jejichž vývoj nebudou muset platit. Na druhé straně pak stojí o něco novější, nicméně také již zastarávající Gripen C/D, u něhož není jisté ani to, jak dlouho bude výrobcem podporován, natož zda dojde k nějakým zásadnějším modernizacím (OK, agument, že i kdyby byla, AČR ani OSSR do ní stejně peníze nedá, má jistou váhu, uznávám). Já Slovákům tu volbu vůbec nezávidím...

    AČR bude za nějakých 6 let v podobné situaci, nicméně budeme mít několik výhod:
    – budeme už vědět, kolik stojí Gripen E/F (pořízení i provoz) a co umí
    – budeme mít podstatně větší šanci, že nám jej Švédi skutečně nabídnou
    – budeme vědět, jak je na tom F-35 po několika letech provozu u evropských armád
    – budeme mít jasněji ohledně dalšího směřování EU, našeho vztahu k ní i jejího vztahu k USA
    Z tohohle pohledu na tom budeme lépe. Na druhou stranu může být zrovna ekonomická krize, mohou přijít záplavy, sucha či kdoví co dalšího... a zůstaneme u pronájmu Gripenů C/D nebo je draze odkoupíme.

  • danny
    15:31 25.05.2018

    Osobně si myslím, že události posledních pár dnů (neshody ohledně přístupu k Iránu, Severní Koreji, tlak na všechny účastníky projekt Nord Stream, protiruské sankce, které podezřele silně dopadají na německý průmysl, úvahy o zvýšení cel na dovoz automobilů atd...) ukazují, jak tenká může být občas hranice mezi nekonečným spojenectvím a ... né tak úplně rovnoprávným vztahem.
    Dopustit pád evropského leteckého průmyslu a připustit totální závislost na dodávkách ze zámoří se rovná odevzdání suverenity. Už jen z tohoto pohledu je mi podpora Gripenu E sympatičtější, než nákup F-16V.

  • Jara
    15:21 25.05.2018

    Jirosi a když napíší nebo neustále píši.... věty o tom jestli se Evropa vzdá vývoje a výroby stíhacích letadel ve prospěch F35 bude to mít za následek rozpadunuti evropského vojenského letectví což nejsou jen stíhače že ne ?! , tak to s článkem a následnou diskuzí souvisí ... nebo vy by jste radši jen komenty co se vám hodí?

  • Jirosi
    15:00 25.05.2018

    Jara: Možná si to do teď nezjistil, ale článek je o Gripenu. Tedy diskuze je o stíhacích letadlech. Ne o dopravních či vrtulnících.

  • Jara
    14:56 25.05.2018

    Jirosi
    Já od začátku zmiňoval evropský vojenský letecký průmysl načež ty jsi tvrdil že jedinný produkt vzešlý z evropské spolupráce je EFT .... tak si nech svůj sarkastický tón a laskavě čti komenty!

  • Jirosi
    14:45 25.05.2018

    Jara: Dík, že si nám osvětlil jaké další stíhače se vyrábějí v Evropské spolupráci....

  • logik
    12:48 25.05.2018

    petr.svetr: Jednak by ho amíci samotnej asi neprodali, jednak se do nosu Gripenu nevejde, jednak nikdo nezaplatí potřebný úpravy avioniky....

  • Jara
    09:52 25.05.2018

    Jirosi
    Evropský vojenský letecký průmysl je jen EF když teda pominu Gripen a Rafiho kde integratoři jsou čistě národní ..... tak tu máme například A400, NH90, Tigr a to jsou všechno stroje na špičce svých tříd ne-li nejlepší ve svých třídách....

  • petr.svetr
    08:36 25.05.2018

    Dotaz:tak mi napadlo když jsou Amíci nejlepší v radarech,nešlo by dát do GRIPENU C/D radar z F-35 ?

  • Luky
    08:05 25.05.2018

    Ale Švédsko-Britsko-Italský radar Gripenu přeci podporuje spolupráci států, stejně tak integrace německého Mauseru a celé palety evropských zbraní do Švédského draku.
    A není tak lehké nacpat to na F-16 a nebyla by to taková podpora evropského průmyslu, protože hlavní integrátor by byl za oceánem.

  • Jirosi
    22:31 24.05.2018

    Luky: Nebyl sem jediný kdo ti tu už psal, že máš v tomhle topiku dost problém z chápáním toho co tu píšeme. A opět ti to nejde.

    Buď chceš letoun z Evropy, nebo chceš Evropský letoun. Tedy ten co vznikly a podporuje spolupráci státu.

    Ano, gripen má některé komponety z jiných zemí, ale zrovna ty si můžeš nechat integrovat i na F16....

    Na další generaci v Evropě musí spolupracovat více výrobců. Evropa si nemůže dovolit při výdajích na armádu co dává, opět vývoj dvou, tří skoro stejných letadel.

    To je ten rozdíl v tom koho podpoříš nákupem. Tedy jestli podpoříš ty co šly společnou cestou EF, nebo ty co si raději šly hrát na vlastní národní píseček. Prostě podporovat Evropskou myšlenku, ne jen klasické Švejkování.

  • pet.rok
    22:09 24.05.2018

    Shania: este doplnok ohladne palivovych nadrzi EF a Rafale: obe maju pripravu na nesenie CFT, takze problem kde niest ET nebude v skutocnosti nijako zavazny

  • pet.rok
    21:51 24.05.2018

    Shania:
    fuzia dat a situacne povedomie su paradoxne oblasti v ktorej mozu konkurenti "dohonit" F-35 najskor, ak sa im podari prislusne senzory (napr. DAS) vhodne zakomponovat do draku, co sa v podstate technicky da dosiahnut v ramci modernizacie.

    stealth, dlhy dolet a interne nesenie vyzbroje bez noveho draku a motorov (teda realne vyvoja noveho lietadla) nedosiahnu a to je prave vyvoj ktory trva velmi dlho a preto ma F-35 casovo taky naskok.

  • Luky
    21:22 24.05.2018

    Už na začátku jsem ti řekl, ať si nejdřív přečteš o Gripenu alespoň dva články (nebo sloupek na wikipedii), než začneš všechny poučovat jeho "hodnocením".
    Z hlavy mě napadají hned tři evropské země, které se podílejí na komponentech do Gripenu. Že má mnoho zahraničních systémů byl mimochodem i tvůj objev na začátku. Opět ale nechápu o co ti jde, protože i u Francouzů, kteří si "sámoší" se stále jedná o evropský průmysl, který když se prodává a objednává, tak logicky reinvestuje do sebe a tím se vyvíjí...

  • Jirosi
    21:08 24.05.2018

    Luky: Klidně uveď moje tvrzení na pravou míru. Rád si poslechnu kde se mimo Švédsko, Francii vyrábí komponenty pro Gripen, Rafale.

  • Luky
    21:00 24.05.2018

    klasika - Jirosi vytvoří (vyjde mu, na začátku neví) neexistující předmět sporu a o něj se bude přít a přecházet k dalším - celek ale vůbec nedává smysl a není jasné o co mu jde.
    Chce snad aby Evropa přestala používat Americké typy aby jich tu bylo míň (od ex sovětských se ustupuje)? Nechce, jinde se přeci snaží "dokázat", že jsou vhodnější.

    Nebo co je třeba tohle: "Ale jediný evropský průmysl je EF, to ostatní je podpora národního průmyslu! " Z každého podobného uzlového bodu se lze dostat na náhodné místo bez jakýchkoli souvislostí. Je to k breku.

  • skelet
    20:55 24.05.2018

    Jirosi: nehodlám dál řešit tvé honění za ocasem. Promiň.

  • Jirosi
    20:51 24.05.2018

    Klidně je doplň pro USA i Evropu... A pak si to spočítej.

  • skelet
    20:48 24.05.2018

    Jirosi: fňuk.. a co? Je to stále stejné. Neshodly se na vývoji jednoho typu, protože měly rozdílné požadavky. Tak se vyvinuly tři typy. Tečka. Řešíš kraviny.

    mimochodem USA ti nějaké typy chybí, že ;)

  • Jirosi
    20:43 24.05.2018

    Skelet: Jenže tu se neřeší roztříštěnost NAVY/AIR, ale roztříštěnost AIR.

    USA: F22, F35(F16), F15, a dál?
    EU: EF, Rafale, F35, F18, F16, Gripen, Mig 29, Mig 21,.. mám pokračovat?

  • skelet
    20:39 24.05.2018

    Jirosi: no vidíš jak to ukazuje roztříštěnost v USA. Kolikl by se ušetřilo vývojem jediné konstrukce, viď? :D

  • Jirosi
    20:31 24.05.2018

    Skelet: Máš špatný příměr, jen jediná USA NAVY CV bere víc letadel, než většina státu evropy.

  • skelet
    20:22 24.05.2018

    Jirosi: realita je stejná = rozdílné požadavky. A to jak u Francie, Švédska a EF uskupení, tak u USAF a US Navy. Prostě jen heldáš hůl, kterou bys zmlátil psa ;)

  • Luky
    20:21 24.05.2018

    @Rase
    taky si myslím, že požadavky EF byly jinde...oproti tomu ve Švédsku měli bohaté zkušenosti Viggenem, který přišel po lehkém Drakenu - a po zralé úvaze se rozhodli pro návrat k lehké mašině, která také měla vzdorovat Suchojům

    Za mě je skvělé, že tu vznikly stroje s rozdílnou filozofií.
    Kdyby do budoucna sdílely motory a další evropské komponenty i výzbroj, bylo by to ideální. Jak ekonomicky, tak bezpečnostně a logisticky.

  • Jirosi
    20:12 24.05.2018

    Jara: "jestli přežije evropský vojensky letecký průmysl"

    Ale jediný evropský průmysl je EF, to ostatní je podpora národního průmyslu!

    skelet: Jenže USA to platí z Federalu, v Evropě se to platí z národních rozpočtů. Nemám problém, když se pro námořní složky Evropy koupí Rafale, a pro pozemní EF.... ale realita je jinde.

  • Rase
    20:04 24.05.2018

    Luky:
    myslím že koncem studené války, nebyl ve Francii, Německu nebo Británii zájem provozovat lehký jednomotorák jako je Gripen. Přeci jen nový stroj mě čelit sovětským Suchojům, tedy velkým přemotorovaným mašinám se skvělou manévrovatelností. Právě s tím vznikal Typhoon (aby se jim minimálně vyrovnal). Nikoho tehdy nenapadlo, že v budoucnu bude zájem o lehoučký jednomotorák k ostraze vzdušného prostoru :D

  • Jara
    19:38 24.05.2018

    Vcelku nemám zásadní problém když se nakoupí něco z USA ale případ F35 je o tom jestli přežije evropský vojensky letecký průmysl mužem je samozřejmě nakoupit všichni a vysrat se úplně na vývoj, tím se ale postavíme do pozice amerických
    “ děvek “ musíme si uvědomit jak velkou ekonomickou silou disponuje Evropa vůči její síle vojenské a srovnejte to z USA tady prostě není něco v pořádku.....

  • skelet
    19:30 24.05.2018

    Jirosi: dyť ani letecké složky USa se nedokázaly shodnout na vývoji jednoho letounu. Podařilo se jim to až s programem F-35. Phantomy, Corsairy se tak nějak vyskytly. Tvrdit o programech Typhoon, Rafale a Gripen něco o roztříštěnosti je směšné.

    logik: logiku logiku

  • Jara
    19:22 24.05.2018

    Shania
    Víš to si úplně netrofnu říci jak moc daleko je Rafi F4 a F35 a myslím že tady to nedokáže nikdo.....podstatný je ten humbuk kolem F35 je to cílené politické protlačování tohoto letadla pod záminkou kopě toho nejlpšího si položte vlastní letecký průmysl,to letadlo nás má přinutit být závislí na USA vzpomináte na norské potíže s přenosem citlivých údajů ???

  • Luky
    19:02 24.05.2018

    Ale dyk i Gripen je plod mezinárodní spolupráce...a jako vždy, nejvíc vydělá integrátor, ale taky nese rizika...to je život. To letadlo je ale skvělý..... a sám píšeš, že už místo EF + Rafale měli TENKRÁT dělat oba typy - lehčí a těžší. Podle mě ale v osumdesátkách ještě nebyla modulárnost a miniaturizace natolik pokročilá i rozšířená a byl vlastně zázrak, že se vůbec spojili alespoň takhle (do té doby si každý dělal sám nebo bral od Amíků, resp. už Tornádo bylo dost průlom).

  • Jirosi
    18:53 24.05.2018

    Luky: Jenže jedna věc je chtít spolupráci. Být se v prsou nad jejími plody. A pak si koupit gripen místo EF.
    Ano, je dražší. Ale to je přesně ta oběť, kterou mohou přinášet i malé státy.

  • Shania
    18:53 24.05.2018

    Jara: už jste to tu psal předtím, je prostě důvod, proč F-35 přináší fundamentální změny v operačním nasazení, které žádný z předchozích stojů nepřinesl a to ani F-22. Tohle neni PR LM, ale vychází to prostě zkušenosti provozovatelů a ty jsou zatím velmi krátké a dnes nikdo neví co všechno se bude dát dělat.


    Ano Rafale je na tom z konkurence nejspíš nejdál, ale ani ve verzi F4R, se bude teprve dotahovat na to kde je F-35 dnes... A to už bude F-35 mířit k bloku 5...

    Takže věř tomu, že je obrovský rozdil v tom jak kvalitní informace a jaké množství dokáže F-35 vygenerovat a předat, aniž by pilot vůbec hnul prstem, než v jakémkoliv jiném stroji aktuálně ve službě...

  • Luky
    18:38 24.05.2018

    Ale tak hlavně on byl EF navzdory Frantíkům integrační úspěch...jen se podívejte, kolik států se dalo dohromady. Ukázalo se, že to jde. Nebylo to dokonalý, ale ono se nic nestane samo a jednoduše. To samý Airbus a kde je teďka (tam zas Frantíci představovali stmelující prvek, pokud to chápu správně).

    Přijde mi to takový buranský, celý to shazovat a vlastně pokaždý dokazovat, jak to "oni udělali blbě ve srovnání s Američany" (a co my?). Já se nikdy netajil tím, že EF mi vedle Gripenu a Rafale přijde zvenčí takový nejvíc konzervativní, asi tím bachratým průřezem ala F-4, to ale neznamená, že není technologickým skokem (po Tornadu a Lightingu). Má ale svoje kouzlo a v luftu bude na AA možná i nejsilnější z celý trojky. Sakra nebezpečný letadlo.
    A ta deklarovaná protiraketová schopnost IRIS-T určitě není vycucaná z prstu a trochu mi to připomíná film "Stealth" :)

    Vizi dvoumotoráku a jednomotoráku se sdílenými technologiemi jsem tu vehementně razil, to ale přece neznamená, že vše ostatní je k ničemu. Třeba je efektivnější investovat hlavně do dronů, doprovodných rojů a robotických technologií, které budou spolupracovat se stávajícími upgradovanými letouny s lidskou posádkou...
    --------------------------------
    Takže kdyby se někteří politici místo vysmívaní Battle groups taky o něco trochu snažili (což mi ale příjde, že mnozí už chápou oč tu běží, možná i díky Friedmanovi)...tomu by ale mělo jít na druhou stranu naproti nejužší prdelní vedení EU tím, že se začne nechat pořádně volit a taky se podle toho bude ke kontinentu chovat. Opět se tak nestane samo a bez nátlaku (proto vidím dobro v riziku nesystémových stran).

  • logik
    18:18 24.05.2018

    skelet: Jasně, že na F35 mít nebudou. Ale to neznamená, že mezi nima furt nebudou podstatný rozdíly. T34 i T72 je dneska starej křáp, ale pořád bych měl radši v armádě T72. než T34, jakkoli to býval dobrý tank.

    A ne, že bych si nemyslel, že F35 je podstatně výkonnější než F16, ale zas bych až tak 4+ generaci do sběru neposílal. 5. generace je na světě tak málo, že i 4+ generace má slušnou bojovou hodnotu. Ale budu s Tebou souhlasit, když budeš tvrdit, že v poměru cena/výkon už ji nebude mít moc smyslu kupovat.

    shania: Asi jsem to nenaspal pochopitelně. Já jsem porovnával F16 s C/Dčkem a tam jsem tvrdil, že bude F16 podstatně lepší - protože se do ní budou lít peníze. To, že ty peníze jsou a budou nalité nejen do hardwaru, ale i a především do softwaru - jasně, souhlas.

    E/F na tom bude asi podstatně líp než C/D a myslím, že pokud to švédi dobře dotáhnou, tak to bude asi stroj schopnostmi srovnatelný s F16V. U něj bych se spíše obával o to, kolik bude stát.

  • Jara
    18:12 24.05.2018

    Jirosi a víte o čem to je jen se koukněte na diskuzi všichni se mohou posrat z toho jak je Typhoon drahý a náročný na provoz a co ten F22 ten je prostě supr dupr ať to stojí co to stojí
    Kdyby Evropa dávala na obranu to co USA do pěti let budou hrát amíci druhé housle

  • Jirosi
    18:01 24.05.2018

    Jara: A taky s těmi letadly jako USA běžně nelétají. Prostě stejně jako u F22 je USA před všemi. Ne už o tolik, ale stále jasně ukazuje směr. Ostatní se jen vezou.

    Jinak, realita "fůze dat" je celkem dobře vidět na tom jak si německá delegace nechala představit F35. Aby zjistila požadavky na vlastní stroje.

  • Jara
    17:32 24.05.2018

    Shania
    Ono tou “fúzi” dat se nezabývají jen Amíci ty o tom jen nejvíce mluví a to z prostého důvodu a tím je ten tlak vlády na program F35 já tady nechci nějak to letadlo shazovat ale tadle masáž kolem programu F35 je opravdu obrovská ..... furt se jede jenom best, best of...... ono s tím senzorickým vybavením,skripty pro zpracování dat a radarem je hodně daleko i to Rafale jen o tom frantici pořád neremcají a nepořádají stovky prezentaci s nadpisem We are the best

  • skelet
    17:19 24.05.2018

    Jirosi: vzhledem k sílí snaze o integraci i na poli bezpečnostním EU nebude jen ekonomickým spolkem. Takže proto jsem napsal "EU", neb většina členů NATO je zároveň i členy EU. V tomto pohledu je neutralita Rakouska a Švédska pomalu a jistě dosti na vodě.

  • Jirosi
    16:42 24.05.2018

    Pravě ta roztříštěnost Evropy je krásně vidět na tom EF/Rafale. Místo aby vznikl jeden těžký a lehký stíhač se sdílenými komponenty, tak tu mámě klasicky Evropu.

    V případě napadeni EU?
    Jako čím, by tohle napadení mělo probíhat? Levným dovozem s Číny... EU je ekonomický spolek. Vojenský spolek je NATO a tam Švédové nejsou.

  • Rase
    15:12 24.05.2018

    Rafale i Typhoon, v posledních verzích jsou velice zajímavé stroje, které se pořád vyrábějí a hlavně prodávají (viz zmíněné objednávky). U obou mašin se počítá s modernizačními balíčky, než bude k dispozici jejich nástupce. Chybu vidím v tom, že většinou porovnáváme Typhoon první série a Rafale pozdější série, co už má AESA atd. Reálně se si oba stroje, v posledních verzích, začínají být podobné - pokud jde o schopnosti.

    balm:
    chceš říct, že italové, britové a ostatní z Evropy, neumí dělat stíhačky, když zůstali v projektu Typhoon s němci ?

  • Shania
    14:57 24.05.2018

    logik: radar F-16 bude na tom podobně a nebo jen lehce líp, než co má Grypen E a to hlavně díky velikosti anteny, nemyslím si, že ten gap tam bude nějak obrovsky.


    Nemůžeš vzit senzory z F-35 a považovat je za stejně schopné, největší výhodu nad konkurencí nezajišťuje samotný senzor, ale zpracování dat z těch senzoru... které je prováděno mimo ně a to je co způsobovalo největší problémy, tam kde je nejvíc kodu a knihovny hrozeb.

    To že jiné stroje mají taky fuzi dat, ještě neznamená, že se prováděna na stejné urovní.

  • skelet
    14:57 24.05.2018

    logik: Véčko může být nadupané jakkoliv, ale prostě už to bude v roce 2027 morálně zastaralý stroj, který kdyby se nakoupil nový, tak bude v AČR strašit dalších 30let.
    Gripen C/D nekoupíš v té době nový, protože se v té době nebude vyrábět. Takže si maximálně odkoupíme ty co už sídlí v Čáslavi. A ty zde budou strašit deset, patnáct let maximálně. V tom je ten podstatný rozdíl. V délce strašení těchto obstarožních strojů (pohled 2027).
    A pokud Švédi nebudou idioti, tak nám dají Gripeny "C/D" za dobrou cenu, protože se na jejich místo budou tlačit Amíci s jetýma F-16C/D, F/A-18E/F, novýma F-16V a F-35, a z Evropy se zde budou tlačit s ojetinama Frantíci a členové Tajfun klubu.
    Nicméně jak tradice velí, tak budou všichni v šoku, že Gripenům končí smlouva v roce 2027 a "naše" C/D se koupí v časové nouzi za cenu japonských F-3 :))

  • Shania
    14:44 24.05.2018

    balm: Tak Rafale a tím pádem politické fiasko Eurofighteru, byl spíš hřebíček do rakve té Evropské spolupráci, co nutné potřebujeme.

    Mimochodem Rafael nemá delší dosah než EF, budou tak nějak na stejno, EF nese interně víc paliva 5t vs 4,7t. To proč má Rafale delší dosah jsou obrovské 2000l EFT pro AG mise (celkem 11,4t paliva).

    EF má jen 1000l (celkem 8,2t paliva) vs Rafale 1250l pro AA mise (F-35A (8,4t) nese stejné množství paliva interně jako EF i s EFT). Pokud by byli požadavky, tak asi nic nebrání aby Typhoon nesl obdobně velké EFT, jediný problém je, že např aby unesl storm shadow, musel by vypustit dvě přídavné nádrže. Tento problém Rafale nemá.

  • logik
    14:41 24.05.2018

    skelet: To bych o F16 právě rozhodně netvrdil. Jasně, na F35 mít nebude, ale furt bude mít radar se schopnostma skoro toho z F35 a integrovanou podobnou výzbroj.

    Oproti tomu do C/D už nikdo moc investovat nebude, radar mu už navždy zůstane klasickej dopplerovskej, avionika se už moc hejbat nebude atd.....

    Jasně, obě dvě letadla mají "zastaralé" draky, které neumožňují ani vnitřní zbraňové šachty, ani stealth - ale to je pořád jen jedna z X technologií, které dělají 5. generaci 5. generací.

    Luky:
    tady s Tebou plně souhlasím. Jen bych dodal, že navíc EFT velmi uškodil odchod Francie - holt když se plánovanej rozpočet smrskne skoro na polovinu, tak to je na programu vidět.

    Takhle má bohužel Evropa místo jednoho špikovýho dvě sice furt dobrý letadla, ale vyráběný v menším počtu a tedy drahý - a navíc bez potřebnejch financí na jejich modernizaci a další vývoj...

  • Jara
    14:35 24.05.2018

    Skelet
    Diky za shrnutí!

Stránka 1 z 4