Gripen NG: Saab a Embraer společně

Foto: Brazilský Gripen NG, resp. FX-2. / Saab
Foto: Brazilský Gripen NG, resp. FX-2. / Saab

Švédský Saab s brazilskou firmou Embraer začnou společně pracovat na vývoji a výrobě stíhačky F-X2 pro brazilské vojenské letectvo. Stroj FX-2 přímo vychází ze švédského technologického demonstrátoru Gripen NG, ale získá avioniku, dílčí hardware a zbraně podle brazilských požadavků.

Firmy Saab a Embraer podepsaly memorandum o porozumění pro společný vývoj stíhačky F-X2. Embraer převezme vedoucí roli v programu a získá významný podíl na vývoji a výrobě stíhačky F-X2.

Embarer zajistí vývoj jednotlivých softwarových a hardwarových balíčků, integraci jednotlivých systémů nebo letové zkoušky. V režii Brazilců bude také finální montáž a dodávky pro brazilské letectvo.

Brazilci kromě modernizace letectva mají zájem především o transfer technologií. Švédové zřejmě na tomto poli zabodovali nejvíce. Brazilci pak v delším časovém horizontu plánují vyvinout vlastní bojový stíhací letoun.

„Projekt F-X2 není určen jen pro modernizaci brazilského letectva, ale také pro stimulaci brazilské obranné průmyslové základny. Partnerství mezi Embraer a Saab má velký význam pro Brazílii, protože kromě podílu na vývoji budeme schopni nezávisle udržovat svůj letecký park. Embraer, jako špičkový výrobce komerčních letadel a Saab, se svojí tradicí vývoje stíhacích letounů, jsou komplexní podniky, které jistě potěší výhody plynoucí z této dohody,“ říká brigádní generál Juniti-Saito, velitel brazilského letectva.

Saab a Emabrear pak společně vyvinou dvojmístnou verzi Gripen NG, resp. F-X2. Ostatně obě společnosti diskutují o možném strategickém partnerství. Obě firmy pak jednomístné i dvojmístné letouny vzešlé z programu Gripen NG společně nabídnou na globálním trhu.

Ostatně pro švédský Saab není jiné cesty. Ač je švédská stíhačka JAS-39 Gripen bezpochyby velmi vyspělá, v globální konkurenci, zejména proti americkým a ruským strojům, bude jen s obtížemi do budoucna držet krok.

Důvodem je především čím dal větší finanční náročnost vývoje nových zbraní a především čím dál větší požadavky na technickou a lidskou vývojovou základnu. Švédsko se svými 9,5 miliony obyvatel jednoduše nemůže trvale konkurovat mnohonásobně větším a bohatším státům.

Pár slov o technologickém demonstrátoru Gripen NG. Stroj je vybaven novým proudovým motorem převzatým ze stroje F-18 E/F Super Hornet. Nová pohonná jednotka oproti starším verzím poskytuje až o 15 % větší tah. 

Výkonnější motor umožnil zvednout maximální vzletovou hmotnost stroje o dvě tuny. Toho se využilo pro zvětšení trupu a palivových nádrží (o 40 %), čímž došlo k prodloužení bojového doletu z 800 na 1300 km. Větší trup stíhačky Gripen NG a silnější motor umožnil přidat navíc další dva závěsy pro zbraně.

Zdroj: Defense-Update

Nahlásit chybu v článku


Související články

ASTROS 2020: Brazilský raketomet na podvozku české TATRY

Brazilská armáda začala zavádět do výzbroje raketový systém země-země ASTROS Mk6, ...

MS 20: Modernizace stíhaček JAS-39 Gripen C/D

Švédská firma Saab vyvíjí a intenzivně nabízí na zahraničních trzích svou nejnovější stíhačku JAS-39 ...

Gripen s infračerveným čidlem Skyward-G

Stíhačka Gripen NG poprvé za letu vyzkoušela infračervené čidlo IRST (Infra Red Search and Track). ...

Česká armáda modernizuje stíhačky JAS-39 Gripen

Vláda České republiky schválila v polovině března prodloužení pronájmu švédských stíhaček JAS-39 ...