Gruzínský obrněný automobil Didgori-2

Didgori-2; větší foto / archív autora

Během posledních několika let začalo Tbilisi podporovat projekty vývoje a výroby taktických obrněných vozidel. Své vlastní armádě a několika zahraničním zákazníkům dodává například vozidla Didgori. První veřejná ukázka nejnovější verze Didgori-2 se odehrála v průběhu nedávného květnového vojenského veletrhu na Den nezávislosti.

Za vozidly z rodiny Didgori stojí gruzínská výzkumná společnost Delta. Na vývoji a výrobě vozidel se významně podílí i zahraniční dodavatelé. Nová verze gruzínského obrněného automobilu Didgori-2 představuje vůz se samonosnou karosérií pro osádku a otevřeným prostorem pro náklad.

 


 

Toto rozdělení snižuje vnitřní přepravní kapacitu, na druhé straně však usnadňuje transport nákladu.

 

Didgori-2 je umístěn na civilním podvozku Ford F-550 a využívá motor od stejného výrobce o výkonu 257 kW. Stejný podvozek zvolila kopřivnická Tatrovka u svého vozidla T-Kat s pancéřováním od izraelské firmy Plasan.

 

Karosérie vozidel Didgori se skládají z velkého množství k sobě svařených ocelových desek různých tvarů a velikostí. K nim je navíc zafixováno přídavné pancéřování, které odolá munici ráže 7,62×51mm NATO.

 

Vylepšené Didgori-2 s přídavným pancéřováním se podobá předchozím modelům. Odlišuje se především zmenšením části vozu s uzavřenou karosérií, která v zadní části ustoupila nákladovému prostoru. Jde o řešení známé ze všech moderních taktických vozidel 4×4.
 

V základní konfiguraci nové gruzínské vozidlo přepraví až devět osob včetně řidiče. Sledování okolí jim usnadňují velká čelní skla, okna ve dveřích a několik kamer.
 

Obrněný automobil představený na Dni nezávislosti postrádal výzbroj. Vozidla rodiny Didgori ale lze osadit ručně nebo dálkově ovládanými kulomety a granátomety. Možná je instalace protitankových řízených střel.

 

Didgori-2 na gruzínské oslavě Dne nezávislosti; větší foto / archív autora

 

Didgori-2 měří šest metrů a rychlost/průchodnost terénem zůstávají na úrovni předchůdců. Vozidlo se pohybuje rychlostí až 110-120 km/h, v případě poškození pneumatik pak rychlostí 50 km/h. S plnou nádrží překoná vzdálenost na pevné cestě 500 km.

 

Výhodou Didgori-2 je kromě jistě nízké ceny, také modularita a dostupnost pro různé země například Střední Asie/Východu, které nemohou nebo nechtějí odebírat americkou, ruskou nebo čínskou vojenskou techniku.

 

Hlavní nevýhodou a slabinou rodiny Didgori je podvozek. Rozhodnutí společnosti Delta nevyvinout vlastní kolový podvozek s pohonem všech kol vedlo k jeho zakoupení v zahraničí. Gruzínští výrobci tím ušetřili finanční prostředky, ovšem volba podvozku určeného pro nevojenské automobily snižuje robustnost a odolnost vozidla při jízdě v terénu.

 

Slabá robustnost podvozku vozidla Didgori způsobila armádě Saúdská Arábie ztrátu dvou vozidel.

 

Osudné se to v létě 2016 stalo saúdskoarabským vojákům, jež se s vozidlem Didgori Medevac pokoušeli uprchnout z přestřelky na jemenském území. Rychlý pohyb na nezpevněné silnici způsobil překročení kritické meze zatížení podvozku, což poškodilo přední nápravu, a nakonec znehybnilo automobil a zapřičinílo srážku z kolovým objovým vozidlem pěchoty. 

 

Saudská Arábie v roce 2015 objednala 100 evakuačních vozidel Didgori Medevac za 40 milionů dolarů 

Gruzie pokračuje ve snaze vyvinout vlastní obrněná vozidla, která se svým poměrem ceny a výkonu snesou mezinárodní srovnání. Exportní úspěch však bude v každém případě záviset na zahraničích dodavatelích, bez jejichž podvozku a dalších součástí (motor, převodovka, zavěšení kol, elektronika, atd.) se tyto automobily neobejdou.     

Zdroje: BMPDTopWar

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Gruzie v NATO – představa, z které mrazí

Gruzie chce získat zpět území Jižní Osetie a Abcházie, nad kterými ztratila kontrolu po několikadenní válce s Ruskem v srpnu 2008. U příležitosti čtvrtého výročí tohoto konfliktu to prohlásil ...

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení Zapad-2017. Západ v reakci na cvičení vyjádřil obavy, že cvičení poslouží k posílení ruské vojenské přítomnosti v Bělorusku, v zemi s 9,5 miliony obyvatel. ...

Houfnice Dana a raketomety Vampir v Ázerbájdžánu

Ázerbájdžánská armáda před několika dny ukázala svou nejnovější pozemní techniku. Na zveřejněném videu i přiložených fotkách lze jasně rozpoznat modernizované samohybné kanónové houfnice (ShKH) vz. 77 ...

Ázerbájdžánský zbrojní průmysl v roce 2018

Javar Džamalov, ministr pro obranný průmysl Ázerbájdžánu, v nedávné tiskové konferenci zhodnotil práci svého úřadu v roce 2017. Za úspěch považuje výstavbu dvou nových zbrojovek, jejichž počet se v ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 2
  • KOLT
    22:36 08.06.2018

    beepee, tak ti dva první pravděpodobně odevzdali i rodné listy... Že spěchali, chápu, ale nemohu se zbavit dojmu, že to z jejich strany fakt nebylo dobře zvládnuté. Čímž netvrdím, že já bych to v tom stresu zvládl!

  • KOLT
    22:34 08.06.2018

    Nevím, ale na roli Tituse mi Dingo-2 přijde malé (od oka, rozměry vnitřního prostoru jsem nehledal). Obdoba Husara to ve své podstatě je, váha podobná, odolnost také. Obecně byly stížnosti na výkon, ačkoliv někdo to popíral s tím, že od toho jen někteří čekali nereálné vlastnosti, tak nevím. Pravdou je, že cca 17 kW/t není žádné terno. Na druhou stranu by se při objednávce v řádu stovek vozů dalo dohodnout osazení výkonnější jednotky, i kdyby to mělo být něco jiného než německá. Jen bychom si holt připlatili.

    Jestli je to ale obecně vhodná platforma, to by museli posoudit přímo uživatelé. Vnější rozměry jsou obdobné jako u JLTV, takže úplně mimo danou třídu rozhodně nejsou. Hmotnost nižší či stejná jako u vozidel, která jsou nejčastěji zmiňovaná v souvislosti s AČR (Husar, 440A, Gerlach...), na JLTV pochopitelně ztrácí. Zajímavá je i nosnost až 3 t, čímž jako jedno z mála vozidel v daném segmentu překonává právě JLTV, které samo o sobě s 2.5 t dalece převyšuje většinu konkurence (Iveco LMV i AJBAN 440A mají 1,2 t).

  • beepee
    13:58 08.06.2018

    1. vozidlo - nepřizpůsobení stylu jízdy stavu a povaze vozovky
    2. vozidlo - nedodržení bezpečné vzdálenosti
    3. vozidlo - neposkytnutí první pomoci a ujetí od nehody
    Tak mi pánové odevzdejte řidičské průkazy... :-)

    K tomu zdrhání - nevíme, co tomu předcházelo, jestli je překvapili se shora z těch kopců, tak byli dole na cestě v dost nevýhodné pozici a pokud čekáš, že se na tvoje vozidlo každou chvíli může vyřítit nějaký RPG... Já se jim nedivím.

  • Rase
    13:11 08.06.2018

    Jak jsou vlastně hodnocené u AČR vozidla Dingo-2 ? U našich jižních sousedů se totiž nakupují další. Tak si říkám, že by mohly suplovat roli těžšího Tituse nebo velkých čtyřkolek jako je Husar

  • KOLT
    12:29 08.06.2018

    Problémů má LMV vícero, ale nedostatečná odolnost mezi ně rozhodně patří. Koneckonců v Astánu byly jen na začátku, když nebylo riziko IED tak vysoké a nálože nebyly tak silné. Pak už jsme si vždy půjčovali od Amíků... (což ale může souviset i s tím, že Amíci tam měli tou dobou už dostatek až nadbytek MRAPů, takže nemělo smysl něco ještě vozit).

    Každopádně to není vhodné vozidlo pro moderní lehkou pěchotu, protože tam je vyžadována vyšší odolnost minimálně proti minám. MaxxPro je typický MRAP, čili také nevhodné s výjimkou misí typu Afghánistán, ale i tam je to spíš z nouze, protože dostatečně odolná vozidla prostě nebyla. Dnes, po zkušenostech odtamtud a z Iráku, je na trhu dostatek vozidel s dostatečnou protiminovou ochranou. Většina je tedy těžší, ale třeba JLTV ani ne tak o moc (v kombinaci s lepším podvozkem a výkonnějším motorem bude mít asi i lepší průchodnost terénem). 12t krávy typu Husar mě osobně moc nenadchávají, v tomhle souhlasím s tím, že na dvou nápravách je to už hrozně velká váha. V AČR už jedno bojové vozidlo s mizernou prostupností terénem máme, nemusíme přidávat další... (i když zrovna Husar na tom i přes svoji hmotnost nemusí být nejhůř, podvozek je principielně dobrý).

    Pro výsadkáře a speciály je Iveco LMV povšechně moc veliké. Myšleno na aeromobilní operace. Tam užijí spíš něco jako Flyer, nějakou menší buginu či alespoň Defendera.

  • Gorn
    23:38 07.06.2018

    Hubňa: ok, díky. Ironicky i autor odkazovaného článku tak trochu neví k čemu bylo LMV stavěné viz. "Srovnání LOV Iveco s vozidly stejné kategorie (např. MaxxPro), vychází pro Iveco nepříznivě."
    Nechápejte mě špatně, článek je dobrý, jen konstatuji že autor v některých pasážích mine pointu jelikož se té kategorizace přidržuje.
    Pro nechápavé jsem si udělal výlet na wiki humvee 3t LMV 6t MaxxPro 13t. MaxxPro je typický MRAP s mizernou hodnotou pro normální armádu 10+ tun na dvou nápravách, těžiště neskutečně vysoko...

  • Czertik
    19:48 07.06.2018

    gorn, mas pravdu ze tam byl prach a jine komplikace, ale pokud skutecne budes pocitat sekundy, tak zjistiz ze ten ridic humeru za nim nemel o moc vic casu zareagovat a presto vsechno se dokazal vyhnout.
    byt uznavam, videt kdyz LAV pred tebou vyskoci zadek a neco je u neho, tak vis ze neco neni v poradku a uhnes hned a moc nepremyslis, hol rididc v LAVu mel horsi situaci aby poznal ze se neco deje, ale prave proto aby se tohle nestavalo existuje neco bezpecny rozestup, ktery by se mel dodrzovat.
    a jak to dopada kdyz ne, tak sme videli jak tady, tak i sveho casu v cesku, kdy jedna zenska ve fabce dokazala vyradit 6 panduru.

  • Hubňa
    15:49 07.06.2018

    Gorn:

    IVECO LMV se v naší armádě používá primárně jako bojové vozidlo lehké pěchoty, k čemuž ale není moc dobře stavěné, jeho přednosti jsou jinde. Problém tedy nebude až tak v konstrukci, jako spíš ve způsobu použití.

    Podrobně viz článek ve Vojenských rozhledech od Karla Zetochy: http://www.vojenskerozhledy.cz/kategorie-clanku/zkusenosti-a-poznatky-z-operaci/taktika-lov

  • Gorn
    23:02 06.06.2018

    Ano, je naprosto nepochopitelné že se řidič LAV nevyhnul, vždyť na to měl minimálně celou sekundu, možná dokonce dvě! Skutečně, pánové, jste úplně mimo mísu, řidič LAV v tomhle terénu mlátí hlavou do všeho, střílí po něm, jede v oblaku prachu atd. i kdyby neplatily zákony fyziky tak to prostě nemohl dát.
    Jo a co se Iveca LMV týče... vidím v tom správně narážku na kvalitu? Na AN se v komentářích dlouhodobě traduje že LMV má problém, ale nikdy jsem nepochopil o co se jedná.

  • Czertik
    21:48 06.06.2018

    tak ja si taky pridam :)
    co se tyka kvality podvozku a jak s tim jeli....no tak nejak rozume pochybuju ze rikaji ridicum " tak lidi, jezdete s tim rozume, ma to civilni podvozek, motor a jine soucastky aby se co nejvic usetrilo, tak s tim jezdete opatrne.."
    a ze pak rikaji pesakum "pamatujte, vase zbrane vyrobila firma co podala nejnizsi cenouvou nabidku, tak mejte ve sve zbrane opravnenou duveru".
    a co se tyka primo toho jak zdrhaly - no ja myslim, ze je celkem opravnene predpokladat ze kdyby mel specialne vyvyinuty vojensky a odolnejsi podvozek, tak by to nejspis zvadl (krasny priklad je ten hummer vedle co se vyhne mimo silnici a zdrha bez problemu), byt tady je mirna otazka proc ridic to nevzal jinam, kde nebyla cesta tak hrbolata, vzdyt vedle vypadalo o dost lepe.
    a co udelal ten ridic LAV...muzu jen kroutit hlavou, mista na uhnuti mel po obou stranach vic nez dost.
    a pak sem absolutne nepochopil proc ten lav tam pak jen tak stal, vzdyt tim ze zacouval ukazal ze se pohybovat muze a nevypadal ze by mel znicene napravy ci motor. proc proste nesebrali posadku digoriho ( a pripadne pacienta) a jednoduse neujeli pryc ?
    vzdyt ten lav se ani netvaril ze by poskytoval kryci palbu vyrazenemu vozidlu.
    ale jak tu bylo naprosto presne popsano, hlavni problem nebyl v tom, ze by arabaci ustupovali, ale ze primo zdrhaly.

Stránka 1 z 2