GXV-T: Konec těžce pancéřovaných vozidel?

Foto: Francouzský CRAB (Combat Recce Armored Buggy). Budoucí bojová vozidla budou menší, extrémně pohyblivá s velkou palebnou silou, alespoň podle vizí agentury DARPA. / Panhard
Francouzský CRAB (Combat Recce Armored Buggy) představený na vojenské výstavě v roce 2012. Budoucí bojová vozidla budou menší, extrémně pohyblivá s velkou palebnou silou, alespoň podle vize agentury DARPA. / Panhard

Americká agentura pro pokročilé obranné technologie připravuje projekt nové generace pozemních vozidel GXV-T (Ground X-Vehicle Technology). Cílem je vyvinout nové paradigma bojových strojů – nahradit těžce opancéřovaná vozidla novou generací malých, rychlých a extrémně obratných bojových vozidel.

Konec těžce pancéřovaných vozidel?

Jak píše DARPA v úvodníku programu GXV-T, za posledních sto let se zvyšování ochrany vozidel řídilo jednoduchým pravidlem – více pancíře znamená lepší ochranu. Bohužel schopnost protivníka překonávat pancéřovou ochranu se vyvíjí rychleji, než pancéřová ochrana.

Například ruská protitanková střela 9M133 Kornet dokáže proniknout až 1200 mm homogenního pancíře z oceli RHA (Rolled Homogeneous Armour). Přitom čelní pancíř věže amerického tanku poslední verze M1A2 SEP (System Enhancement Package) má proti protitankovým řízeným střelám referenční odolnost 1 320 – 1 620 mm RHAe (Rolled Homogeneous Armour equivalency).

Odolnost čelního pancíře tanku M1A2 SEP se tak pohybuje doslova na hraně proti ruské střele Kornet . Samozřejmě boky, záď a podvozek tanku M1A2 Abrams má podstatně slabší panceřování.

Další zvyšování panceřové ochrany je neúnosné. Vždyť tank M1A2 SEP váží více než 63 tun. Další zvýšování panceřové ochrany výrazně zvýšuje nároky na pohonnou jendotku (spotřeba), životnost jednotlivých dílů (např. podvozek), omezuje možnosti strategické (nosnost letadel) i taktické přepravy (nosnost mostů) .

Přitom siln ě jší panceřování nutně nezaručuje ochranu proti o několik řádů levnějším a neskonale mobilnějším přenositelným protitankovým řízeným střelám, jako je 9M133 Kornet.

GXV-T si klade za cíl ukončít diktát pancíře a nahrdit ho mal ými rozměry, hbitost í , rychlost í , nízkou cenu a aktivní m protiopatření m bojových vozidel. “GXV-T si neklade za cíl zlepšit nebo nahradit konkrétní vozidlo – jde o to rozbít paradigma ´více pancíře´ a zrevolučnit všechna bojová obrněn á vozidla,” říká Kevin Massey, manažer programu GXV-T.

V podstatě je o vyznamné rozvinutí koncepce lehkého nástupce tanku M1A2 Abrams, který vznikal v rámci zrušeného ambiciozního programu FCS (Future Combat Systems). Chystaný nástupce, označovaný jako FCS Tank, měl mít hmotnost 40 tun. Slabší panceřování přitom tank nahrazoval vysokou pohyblivostí, rychlostí, stealth vlastnostmi (např. nízká výška) a dominantním situačním povědomím posádky.

Foto: Ochrana vozidel GXV-T je tvořená zabráněním detekce, zacílení, zásahu i základní panceřovou ochranou. / DARPA

Ochrana vozidel GXV-T je tvořená zabráněním detekce, zacílení, zásahu i základní panceřovou ochranou. / DARPA

Program GXV-T

Jaké jsou tedy obecné cíle programu GXV-T ? DARPA požaduje o polovinu menší vozidla, než jsou současné tanky nebo bojová vozidla pěchoty. Stejně se tak požaduje poloviční posádka – dvojčlenná nebo dokonce jedenočlenná.

Žádaná je dvojnásobná cestovní rychlost (tedy +- 150 km/h) a významné navýšení schopnosti jízdy v nějtěžším terénu, například horském . Neméně důležitou součástí je zásadní potlačení demaskujících projevů voidla programu GXV-T – vizuální stopa, hluk, infračervené a elektromagnetické záření, apod.

Nejzásadnější je však extremní navýšení mobility a agility. Ochranu posádky zajistí pohyblivé brnění schopné změny polohy na korbě vůči přiletající hrozně nebo schopnost “uskočit” před nebezpečím, např. při dělostřeleckém přepadu.

Začátkem záři plánuje DARPA potenciální účstníky seznamit s technickými cíly programu GXV-T. Od dubna příštího roku začně dvouletý cyklus, během kterého účastnící budou rozvíjet jednotlivé technologie programu GXV-T. Následně se uvidí, zda GXV-T vyústí v konkrétní vozidlo.

Zdroj: DARPA

Nahlásit chybu v článku


Související články

AVX: Vrtulník budoucnosti pro americkou armádu

Americká armáda v rámci programů JMR (Joint Multi-Role) a navazujícího FVL (Future Vertical Lift) ...

Ares: Bezpilotní bůh války

Českou republiku opět postihly obří záplavy. Lidé v nejhůře postižených místech čekají na záchranu. ...

Americká námořní pěchota nasazuje lasery proti dronům

Americká námořní pěchota US Marine Corps vyvíjí mobilní laserový systém GBAD (Ground-Based Air ...

IFV ŠAKAL - má jeho pořízení smysl?

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OSSR) již nějakou dobu zkoušejí vozidlo IFV ŠAKAL, které vzešlo ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Ultramarinus
    14:01 27.08.2014

    Velmi zajimavy koncept. Sice si myslim, ze tezce pancerovana vozidla budou potreba vzdy, ale 40-65% z nich by mohlo byt zastoupeno necim podobnym...

    Velmi zajimavy koncept. Sice si myslim, ze tezce pancerovana vozidla budou potreba vzdy, ale 40-65% z nich by mohlo byt zastoupeno necim podobnym...

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2