H160M Guépard: Vrtulníková budoucnost francouzské armády

H160M Guépard: Vrtulníková budoucnost francouzské armády
Vizualizace H160M Guépard francouzských pozemních sil / Airbus (Zvětšit)

Prototyp lehkého francouzského vojenského vrtulníku H160M Guépard poprvé vzlétl v minulém roce. Na nedávném pařížském aerosalónu to oznámili zástupci firmy Airbus Helicopters. Guépard se stane nejrozšířenějším vrtulníkem francouzské armády, letectva i námořnictva.

Guépard je militarizovanou verzi civilního stroje H160. Vývoj a zavádění vojenské verze zastřešuje program HIL (Hélicoptère Interarmées Léger).

Civilní H160, do provozu zařazený v roce 2021, nedávno od amerického Federálního leteckého úřadu (FAA) získal typový certifikát pro provoz ve Spojených státech. Tím se H160 otevírá obří americký trh.

Airbus prozatím obdržel objednávky na více než sto H160, včetně více než tuctu od amerických zákazníků. H160 je již v provozu v Japonsku, Brazílii, Saúdské Arábii a Evropě. Flotila H160 zatím nalétala více než 1700 letových hodin.

Civilní H160 odebírají i francouzské silové složky. Francouzské četnictvo v roce 2020 objednalo deset H160. Dodávky se očekávají v roce 2024. Šest H160 upravených pro hlídkové a pátrací úkoly převzalo francouzské námořnictvo – jde o přechodné řešení do příchodu specializovaných Guépardů.

V roce 2021 Paříž objednala 169 bojových vrtulníků H160M Guépard. První stroje francouzské ozbrojené síly začnou přebírat v roce 2027. Pozemní síly chtějí 80, letectvo 40 a námořnictvo 49 vrtulníků.

Celkově mezi roky 2024 až 2030, období následné zákonem schválené francouzské vyzbrojovací "pětiletky“, Airbus vyrobí 20 vrtulníků Guépard. Do roku 2035 pak dalších 70 strojů.

Jedná se o klíčový vrtulníkový program francouzských ozbrojených sil, protože Guépard ve všech složkách francouzských ozbrojených sil nahradí méně či více zastaralé (nebo dokonce přestárlé) vrtulníky Fennec, Gazelle, Panther, Alouette III a Dauphin.


Civilní H160 francouzského námořnictva

Guépard společně s bojovými Tiger, námořními Caiman (NH90) a těžkými Caracal (H225M) budou tvořit čtyři nosné typy vrtulníků francouzských ozbrojených sil. Přičemž Guépard bude nejrozšířenější typ plnící transportní a bojové úkoly – bojový průzkum, palebná podpora nebo zasazování speciálních jednotek. Guépard také poslouží k evakuačním úkolům.

První létající prototyp Guépard poslouží k ověření vnější aerodynamiky a chování za letu. Na stroji také proběhnou první testy různých antén a elektromagnetické kompatibility.

„V konstrukci stroje jsme velmi pokročili. Tyto první testy umožňují podrobit první teoretické případy zkoušce reality. První výsledky nám umožní ověřit výběr designu do konce tohoto roku,“ cituje francouzský tisk zbrojního inženýra „Thomase“, tvůrce platformy Guépard.

Guépard sice vychází z H160, ale různé antény, čidla a další vnější změny mohou způsobit nečekané, a dokonce život ohrožující problémy. H160M dostane například senzorovou hlavici, systémy vlastní ochrany a námořní a letecká verze H160M pak radiolokátor.

Mementem je úskalí transformace civilního stroje AW139 na bojový MH-139A Grey Wolf. Po testech muselo dojít u MH-139A k přepracování kapotáže senzorů systému vlastní ochrany v přední části trupu. Ta původní za určitých letových podmínek ovlivňovala proudění vzduchu do pitotových trubic. Výsledkem mohlo být chybné vyhodnocení rychlosti letu a havárie. Jednoduše, čím složitější systém, tím vzniká více vzájemných interakcí, které je třeba zevrubně pochopit a otestovat.

Neméně klíčový je program vývoje letového simulátoru typu FTD (Flight Training Device) vrtulníku Guépard. Stavbu zajistí firma Dassault, na základě FTD pro vrtulníky NH90. Do roku 2030 se počítá s dodávkou čtyř simulátorů. Mimochodem začátkem června FTD pro vrtulník Viper dorazil do České republiky. Druhý FTD pro vrtulník Venom dorazí ještě letos.


H160M; větší foto / Airbus

Armádní verze Guépard získá navíc 400 kilogramů speciálního vybavení. Vzhledem k prázdné hmotnosti H160 4000 kilogramů, to není rozhodně zanedbatelné množství.

„Pracujeme na tom, abychom zajistili, že tato militarizace bude co nejlehčí a nejúčinnější z hlediska užitečného zatížení,“ uvedl podplukovník „Xavier“, zkušební pilot a vedoucí vývoje armádní verze Guépard.

Armádní Guépard obdrží sadu avioniky FlytX od firmy Thales a také prostředky pro zapojení do armádní digitalizované sítě velení a řízení boje SCORPION typu C4ISTAR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance).

Guépard si tak bude moci automatizovaně předávat data se všemi platformami francouzské armády (tanky, bojová vozidla, pěší formace, drony) zapojené do sítě SCORPION.

„V nadcházejících měsících zajistíme, aby tato avionická sada a tento systém mise byly co nejjednodušší, nejefektivnější a nejintuitivnější,“ uvedl podplukovník Xavier.

„Pokud jde o konektivitu, Guépard bude obvykle vybaven bojovým informačním systémem SCORPION pro armádu, Linkem 22 pro námořnictvo a Linkem 16 pro letectvo,“ dále uvádí Thomas.


Maketa námořního H160M s lehkou protilodní střelou Sea Venom a radomem ukrývající radiolokátor; větší foto / Airbus

Počítá se také s instalací různé výzbroje. Půjde mimo jiné o „digitální“ zbraňový kontejner DHMP400 – ten na rozdíl od analogového HMP400 komunikuje s instalovanou zbraní / municí digitálně. To dovoluje vytvořit štíhlejší konstrukci kontejneru a umístit do něj raketnici pro neřízené nebo laserem naváděné střely ráže 68 mm – laserové mají dostřel až 4000 metrů.

Současně se výhledově plánuje integrace protitankových řízených střel (PTŘS). Integrace PTŘS ale zatím není součástí vývojového programu.

Vrtulník je navržen pro snadnou budoucí modernizaci. To je možné zejména díky přítomnosti systému HForce společnosti Airbus Helicopters. Jde o centralizovaný bojový systém typu „plug and play“ propojující různé senzory, zaměřovací systémy a zbraně.

O instalaci laserem naváděných střel, případně PTŘS, na své vrtulníky Guépard se zajímá také francouzské námořnictvo. Francouzští námořníci takto vybavené Guépardy hodlají nasadit proti pašerákům drog.

Francouzští piloti námořních vrtulníků ale používají přilby Alpha bez „head-up“ displeje a námořní Guépard má senzorovou hlavici Euroflir 410 bez laserového značkovače. Řešením je do námořnictva zavést armádní přilbu TopOwl a hlavici s laserovým značkovačem.

Vznikne ještě jedna „spin-off“ verze vrtulníku Guépard. Deset strojů zamíří k pluku speciálního určení 4e RHFS (4e Régiment d'Hélicoptères des Forces Spéciales). Tyto vrtulníky dostanou specifické dodatečné vybavení, včetně posilné komunikace, pro operace speciálních sil.

Zdroj: Forces Operation

Nahlásit chybu v článku


Související články

Futuristický víceúčelový vrtulník H160M pro francouzskou armádu

Během návštěvy francouzské ministryně obrany Florence Parly ve výrobním závodu Airbus Helicopter ve ...

Vrtulník H145M testuje protitankové střely Spike

Společnost Airbus Helicopters začíná s integrací protitankové řízené střely (PTŘS) Spike ER2 od ...

PREMIUM Polsko kupuje víceúčelové vrtulníky AW149

V rámci programu Perkoz Polsko nakoupí 32 víceúčelových vrtulníků AW149 za 1,1 miliardy euro (25,8 ...

Německo vyřadí bitevní vrtulníky Tiger a koupí ozbrojené H145M

Německo vyřadí z výzbroje všech 52 bojových vrtulníků Tiger. Místo toho nakoupí 82 lehkých vrtulníků ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • juko
    22:55 07.07.2023

    Vysvetli mi niekto, preco do tych nasich kolesovych a pasovych IFV ciek pouzivame len spike od pochybneho Izraela? Nebolo by lepsie aby to odpalovacie zariadenie bolo multifunkcne ...Zobrazit celý příspěvek

    Vysvetli mi niekto, preco do tych nasich kolesovych a pasovych IFV ciek pouzivame len spike od pochybneho Izraela? Nebolo by lepsie aby to odpalovacie zariadenie bolo multifunkcne a bolo mozne integrovat aj TOW, JAGM, hellfire, javelin, akeron, stugna p atd?Skrýt celý příspěvek

    • Maximus
      13:15 08.07.2023

      Asi proto, že EuroSpike ;-)

      Asi proto, že EuroSpike ;-)

      • juko
        17:15 08.07.2023

        Hej ale niekto nechce povolit reexport spiku na UA. A nieco mi hovori, ze Estonsko to zrovna nebude. Ale skor isty blizkovychodny "spojenec" ktory sa udajne obava, ze by zbrane z ...Zobrazit celý příspěvek

        Hej ale niekto nechce povolit reexport spiku na UA. A nieco mi hovori, ze Estonsko to zrovna nebude. Ale skor isty blizkovychodny "spojenec" ktory sa udajne obava, ze by zbrane z UA mohli skoncit na jeho hraniciach.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          20:25 08.07.2023

          /Hej ale niekto nechce povolit reexport spiku na UA./
          Což je pro nás informace nulové důležitosti.

          /Hej ale niekto nechce povolit reexport spiku na UA./
          Což je pro nás informace nulové důležitosti.

          • juko
            20:47 08.07.2023

            Ja vam neviem pani, podla mna by sa mal zakazat vyvoz zapadnych zbrani do krajin ktore nedodavaju zbrane UA a opacne by sa z takych krajin zbrane nemali kupovat. To plati pre ...Zobrazit celý příspěvek

            Ja vam neviem pani, podla mna by sa mal zakazat vyvoz zapadnych zbrani do krajin ktore nedodavaju zbrane UA a opacne by sa z takych krajin zbrane nemali kupovat. To plati pre vsetky Izraeli, svajciarska, madarska, japonska ci korei.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            20:48 08.07.2023

            Směšné.

            Směšné.

          • juko
            21:02 08.07.2023

            A to p´lati aj pre moje Slovensko: ak sa v septembri dostane k moci vlada ktora by zastavila pomoc Ukrajine, zapad by nam nemal dodat NIC. Ani jednu zo zaplatenych f-16, ani jedno ...Zobrazit celý příspěvek

            A to p´lati aj pre moje Slovensko: ak sa v septembri dostane k moci vlada ktora by zastavila pomoc Ukrajine, zapad by nam nemal dodat NIC. Ani jednu zo zaplatenych f-16, ani jedno cv90, ani jeden nahradny diel do black hawkov, ani jedno koliesko do tatrovky ci municiu. Zapad si prilis hycka roznych zradcov.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    13:00 07.07.2023

    Zřejmě čteme každý jiný článek. Jestliže chtějí nahradit hned několik typů vrtulníků jedním (Fennec, Gazelle, Panther, Alouette III a Dauphin) tak za mě mají palec nahoru. V ...Zobrazit celý příspěvek

    Zřejmě čteme každý jiný článek. Jestliže chtějí nahradit hned několik typů vrtulníků jedním (Fennec, Gazelle, Panther, Alouette III a Dauphin) tak za mě mají palec nahoru.
    V operacích proti podobně vybavenému nepříteli je jedno zda budou sedět v UH 60, UH 1 nebo H 160. Vše co je dnes na zemi k dispozici v podobě kanonů, velkorážných kulometů nebo manpadů si s vrtulníky poradí. A co na tom, že UH 1 vydrží více zásahů někde k motoru, když kabinu s lidmi to neochrání.Skrýt celý příspěvek

  • Oliver
    20:22 06.07.2023

    nemůžu si pomoct ale i ozbrojené vypadají víc civilně než vojensky. Něco na rozhraní policie a milice, pro speciály a na lov ozbrojených pašeráků/gangů. Ale jako náhrada ...Zobrazit celý příspěvek

    nemůžu si pomoct ale i ozbrojené vypadají víc civilně než vojensky. Něco na rozhraní policie a milice, pro speciály a na lov ozbrojených pašeráků/gangů.
    Ale jako náhrada normálních vojenských helikoptér ani náhodou. Hlavní výhoda bude určitě nižší cena a frantíci spíš takovou složku uplatní na své členité pobřeží a zámořská ostrovní teritoria na vojensko-policejní akce.Skrýt celý příspěvek

    • matu
      23:51 06.07.2023

      Tak ono to zapada do celkoveho pojeti fr. armady. Lehka vyzbrojena proti asymetrickemu protivnikovi. Ani situace na UA je nedokaze rozhodit, protoze to je daleko a jich se to ...Zobrazit celý příspěvek

      Tak ono to zapada do celkoveho pojeti fr. armady. Lehka vyzbrojena proti asymetrickemu protivnikovi. Ani situace na UA je nedokaze rozhodit, protoze to je daleko a jich se to netyka.Skrýt celý příspěvek

      • Wirbelwind
        09:12 07.07.2023

        Negeneralizoval by som tak. Nase armady pomaly a draho prechadzaju napr. na ATGM Spike, zatial co Francuzsko uz ma vo vyzbroji nejake roky system Akeron, na ktory chce prejst napr. ...Zobrazit celý příspěvek

        Negeneralizoval by som tak. Nase armady pomaly a draho prechadzaju napr. na ATGM Spike, zatial co Francuzsko uz ma vo vyzbroji nejake roky system Akeron, na ktory chce prejst napr. aj Svedsko.Skrýt celý příspěvek

        • mexir
          09:43 07.07.2023

          No místo Javelinu možná, ale dávat do vrtule PTŘS s doletem 4km je nesmysl.

          No místo Javelinu možná, ale dávat do vrtule PTŘS s doletem 4km je nesmysl.

        • Mejla
          10:07 07.07.2023

          Spike je v AČR už pomalu 15 let, takže novinka je to tak možná na Slovensku. Na Viperech budeme mít Hellfire II. Drahé to bude vždycky. Armáda prostě nikdy nebyla levná záležitost. Zobrazit celý příspěvek

          Spike je v AČR už pomalu 15 let, takže novinka je to tak možná na Slovensku. Na Viperech budeme mít Hellfire II. Drahé to bude vždycky. Armáda prostě nikdy nebyla levná záležitost.Skrýt celý příspěvek

      • Mejla
        10:13 07.07.2023

        Přesto je francouzská armáda jediná v Evropě, která je slušně vyzbrojená a schopná akce. Spolu s Polskem. A Francouzi také v pomoci Ukrajině rozhodně nejsou pozadu. Ale máte ...Zobrazit celý příspěvek

        Přesto je francouzská armáda jediná v Evropě, která je slušně vyzbrojená a schopná akce. Spolu s Polskem. A Francouzi také v pomoci Ukrajině rozhodně nejsou pozadu. Ale máte pravdu, ty civilní vrtulníky přetřené na zeleno ve mě velké nadšení také nevzbuzují.Skrýt celý příspěvek

      • Klimesov
        12:33 07.07.2023

        Pro Francii dává větší smysl mít armádu založenou na "expediční" organizaci, než na "teritoriální" organizaci. Dovoluje jim to daleko lépe a efektivněji reagovat na situace v ...Zobrazit celý příspěvek

        Pro Francii dává větší smysl mít armádu založenou na "expediční" organizaci, než na "teritoriální" organizaci.
        Dovoluje jim to daleko lépe a efektivněji reagovat na situace v jejich bývalých koloniích a u jejich vzdálenějších spojenců.Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      10:43 07.07.2023

      Vždyť vybrali dokonalou náhradu. Nahrazuje lehké stroje, víceméně taky původně vzniklé na civilní variantě. Není třeba na všechno používat drahý a provozně nákladný čistě vojenský ...Zobrazit celý příspěvek

      Vždyť vybrali dokonalou náhradu. Nahrazuje lehké stroje, víceméně taky původně vzniklé na civilní variantě. Není třeba na všechno používat drahý a provozně nákladný čistě vojenský vrtulník.Skrýt celý příspěvek

    • TC82
      12:31 07.07.2023

      IMO to vypadá mnohem líp než třeba stejně velký Sokol, bude to míd daleko lepší výbavu, snažší údržbu, levnější provoz a kupu dalších výhod které se od moderní konstrukce dají ...Zobrazit celý příspěvek

      IMO to vypadá mnohem líp než třeba stejně velký Sokol, bude to míd daleko lepší výbavu, snažší údržbu, levnější provoz a kupu dalších výhod které se od moderní konstrukce dají očekávat.
      Nikdo od toho nečeká že to bude vysazovat do nějaké hotzone, kde i vojenské speciály když jde do tuhého mají ztráty, viz třeba Mog. (kde "civilian based" AH-6 nebyl sestřelen žádný).
      Tím chci jen říct že existuej za historrii celá řada velice úspěšných strojů s civilními kořeny které svoji funkci plnili víc než dobře a H160m nejspíše pokryje 90% potřeb FR amy za nižší náklady než kdyby měli všechno vozit něčím ala Puma/Blackhawk.Skrýt celý příspěvek

      • Mejla
        15:59 07.07.2023

        Ale Francouzi s ním počítají i do první linie. Integrace PTŘS, bojový průzkum, pakebná podpora to všechno v článku je. Bude to obdoba našeho Venomu. Takže to nebude jen týlový ...Zobrazit celý příspěvek

        Ale Francouzi s ním počítají i do první linie. Integrace PTŘS, bojový průzkum, pakebná podpora to všechno v článku je. Bude to obdoba našeho Venomu. Takže to nebude jen týlový autobus.Skrýt celý příspěvek

        • Poly
          10:10 08.07.2023

          Nebude to obdoba našeho Venomu.

          Nebude to obdoba našeho Venomu.

          • Mejla
            13:02 08.07.2023

            Ano, bude to takový univerzál, který bude muset zastat spoustu úkolů. Přečtěte si ještě jednou článek. Bude to taková holka pro všechno. Snad kromě těžkých a bitevních vrtulníků ...Zobrazit celý příspěvek

            Ano, bude to takový univerzál, který bude muset zastat spoustu úkolů. Přečtěte si ještě jednou článek. Bude to taková holka pro všechno. Snad kromě těžkých a bitevních vrtulníků zastoupí všechno ostatní.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            15:34 08.07.2023

            Venom nebude mít takové spektrum munice ani kapacitu přepravy 12 osob.

            Venom nebude mít takové spektrum munice ani kapacitu přepravy 12 osob.

          • Mejla
            16:28 08.07.2023

            To ano, ale já reagoval na poznámku, že Gepard se nebude posílat dohorké zóny. Bude. Závěsy pro řízené, neřízené rakety, pouzdra na kanóny a kulomety, integrace protitankových ...Zobrazit celý příspěvek

            To ano, ale já reagoval na poznámku, že Gepard se nebude posílat dohorké zóny. Bude. Závěsy pro řízené, neřízené rakety, pouzdra na kanóny a kulomety, integrace protitankových zbraní. Proto to srovnání s Venomem, který je čistě vojenské konstrukce. Proč myslíte, že v Čechách nevyhrál Leonardo s AW 139M.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            20:24 08.07.2023

            Ano. Venom má kapacitu 10 osob a mimo PTŘS (výhledově) mu nic nechybí. Naopak jsem třeba neslyšel to tom že H160M by měl mít REB kontejner.

            Ano. Venom má kapacitu 10 osob a mimo PTŘS (výhledově) mu nic nechybí. Naopak jsem třeba neslyšel to tom že H160M by měl mít REB kontejner.

          • Poly
            21:42 08.07.2023

            Scotty On ten Venom je hodně svérázný vrtulník. Na trhu nemá obdoby a my jsme do něj šli podle mě teda jen kvůli faktu, že byla lákavá kombinace sdílení platformy Viper/Venom a ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            On ten Venom je hodně svérázný vrtulník. Na trhu nemá obdoby a my jsme do něj šli podle mě teda jen kvůli faktu, že byla lákavá kombinace sdílení platformy Viper/Venom a údajně lepší možnost spolupráce s Bell. Pokud se nepletu, tak původně ani nebyly útočné helikoptéry v plánu, ne? To by totiž UH-60 dával větší smysl. V případě útočných pak je zase AH-64 lepší než Viper.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            08:06 09.07.2023

            Poly Výběr vrtulníků v AČR by vydal na pořádnou celovečerní komedii o tom jak vybrat/nevybrat vrtulníky. Je s podivem, že lidé, kteří se podíleli na sestavení požadavků náhrady za ...Zobrazit celý příspěvek

            Poly
            Výběr vrtulníků v AČR by vydal na pořádnou celovečerní komedii o tom jak vybrat/nevybrat vrtulníky.
            Je s podivem, že lidé, kteří se podíleli na sestavení požadavků náhrady za Mi 24/35 byli schopni dát dohromady dokument, kde se uvádělo, že vrtulník musí umožnit přepravu osob a musí mít schopnost používat PTŘS a ve výsledku se šlo nákupem jak přepravních, tak útočných vrtulníků. (a nebýt války na Ukrajině, tak zcela nesmyslného počtu pouze 4 kusů AH 1)
            Klikatá cesta výběru vrtulníků z jedné z předem známé země zahrnovala i ztrátu dopisu ze země jiné. :-)
            https://ekonomickydenik.cz/ska... Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            08:12 09.07.2023

            Scotty Neblázněte, žádné "výhledově" PTŘS pod Venom v AČR nebude. Kdo bude platit integraci pro 10 strojů a jaký typ to bude? To jste ve výsledku mohli nakoupit pouze Venomy, které ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            Neblázněte, žádné "výhledově" PTŘS pod Venom v AČR nebude. Kdo bude platit integraci pro 10 strojů a jaký typ to bude? To jste ve výsledku mohli nakoupit pouze Venomy, které jsou levnější než Vipery a nechat si PTŘS integrovat hned. Ostatně, toto odborníci z AČR chtěli celou dobu, vrutlník schopný přepravy osob schopný používat PTŘS.
            MO ČR nebylo schopné ani nakoupit dostatek již integrované munice pro své letadla, ani integrovat dostatek schopností na vlastní "bitevníky" L 159.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            09:22 09.07.2023

            flanker.jirka
            Výhledově jsou pro H160M. Zatím jimi disponovat nebudou. Tedy Výzbroj bude zcela srovnatelná s Venomem.

            flanker.jirka
            Výhledově jsou pro H160M. Zatím jimi disponovat nebudou. Tedy Výzbroj bude zcela srovnatelná s Venomem.

          • flanker.jirka
            09:17 10.07.2023

            Scotty Venom na tom špatně není, jen se nesmí šetřit na výbavě a munici. Horší bude jen v provozních nákladech. Stále mi přijde provoz tolika typů v tak malém letectvu jako velký ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            Venom na tom špatně není, jen se nesmí šetřit na výbavě a munici. Horší bude jen v provozních nákladech. Stále mi přijde provoz tolika typů v tak malém letectvu jako velký luxus. (Mi8/17/171, W3A, UH1, AH1)Skrýt celý příspěvek

          • Horny
            09:42 10.07.2023

            Poly - cit.:"... Pokud se nepletu, tak původně ani nebyly útočné helikoptéry v plánu, ne? To by totiž UH-60 dával větší smysl. V případě útočných pak je zase AH-64 lepší než ...Zobrazit celý příspěvek

            Poly - cit.:"... Pokud se nepletu, tak původně ani nebyly útočné helikoptéry v plánu, ne? To by totiž UH-60 dával větší smysl. V případě útočných pak je zase AH-64 lepší než Viper."

            Ano, to je svatá pravda. Jenže po roce 2014 se ukázalo, že někdejší "nové pravdy" většinově prosazované tehdejšími vojenskými teoretiky, jsou jenom hromada blbých keců.
            Naopak se jednoznačně prokázala užitečnost bitevních vrtulníků, nezastupitelnost tanků, mimořádný přínos raketometů; a skutečnost že těžké dělostřelectvo je "královnou bojiště" se také naplno prokázala.

            Proto nakonec v rámci MO i armády zvítězil názor na zachování bitevních vrtulníků v letectvu AČR. Takže byl pro nově vybírané vrtulníky dodatečně přidán požadavek na nesení PTŘS. Tím bylo v podstatě zajištěné, že se bude muset
            koupit specializovaný bitevní stroj (italská nabídka, kdybychom se v podstatě stali pokusnými králíky, kteří si experimentování na sobě ještě navíc sami platí, to jen potvrdila) .

            Blackhawk je určitě výkonnější než Venom, ale je to taky těžký vrtulník, v podstatě ekvivalentní Mi-17. Ten ovšem kromě dvojnásobného počtu vojáků uveze díky zadním vratům/rampě i nezanedbatelné množství nákladu uvnitř kabiny. Dokonce i nějaká ta lehká vozidla (např. UAZ).
            Takže když letectvo provozuje těžký transportní UH-60, stejně k němu potřebuje ještě další těžký nákladní typ. Provoz dvou typů těžkých vrtulníků bývá většinou finančně náročnější, než provoz jednoho středního a jednoho těžkého typu.
            Nejspíš proto se u nás Blackhawk neprosadil.

            AH-64 je také nepochybně o něco výkonnější než AH-1. Jenže provoz je taky o to dražší. Pokud by to AČR udělala jak navrhuješ, provozovali bychom dva zcela odlišné typy těžkého vrtulníku, plus jeden (provozně docela drahý) specifický typ bitevní helikoptéry. Finanční nároky na provoz by pravděpodobně byly příliš vysoké.

            Ovšem díky systému H1 bude armáda v budoucnu provozovat jen jeden typ těžkého vrtulníku, a řekněme "1,5 typu" vrtulníku středního/bitevního. Z hlediska praktické užitnosti tam moc velký rozdíl nebude, z hlediska provozních nákladů bude rozdíl velmi významný.

            Jenže tohle všechno určitě sám moc dobře víš, jen sis prostě chtěl za každou cenu rýpnout do H1, viď?Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            12:34 10.07.2023

            Horny Kde ve specifikaci pro vrtulníky AČR najdete zmíněné bitevní vrtulníky po roce 2014??? To tam nikde zmíněno nebylo, stále si trvaly na svém. Pokud by chtěli bitevníky, tak AW ...Zobrazit celý příspěvek

            Horny
            Kde ve specifikaci pro vrtulníky AČR najdete zmíněné bitevní vrtulníky po roce 2014??? To tam nikde zmíněno nebylo, stále si trvaly na svém. Pokud by chtěli bitevníky, tak AW 139 nemohli ani zvažovat.Skrýt celý příspěvek

          • Horny
            13:36 10.07.2023

            flanker.jirka - Nechci tu z toho zase dělat nějaké politologické okénko, nicméně stručně - mezi lety 2002 - 2014 se naše politika vyznačovala velkou mírou nestability. Vystřídalo ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka - Nechci tu z toho zase dělat nějaké politologické okénko, nicméně stručně - mezi lety 2002 - 2014 se naše politika vyznačovala velkou mírou nestability. Vystřídalo se 8 premiérů ("správně" měli být max. 2) a ministrů obrany tuším 11 (srdečně zdravíme Karolinu Peake :QD ).
            Už jsem to tu psal mockrát.

            Tedy logicky nemohla existovat žádná ucelená a hlavně dlouhodobá koncepce rozvoje armády, tudíž ani vrtulníkového letectva.

            Poly si určitě správně pamatuje, že to byl tehdy jeden velký chaos.
            V podstatě se původně obecně uvažovalo o vyřazení Hindů bez náhrady a místo nich měl být zaveden nový lehký vrtulník, který by nahradil Sokoly.
            Jenže jak nebyla žádná koncepce (respektive se měnila moc rychle), mezitím došlo k takové "drobné chybce" v podobě nákladného zgenerálkování Sokolů, u kterých přitom ale bylo jasné, že jich nemáme dost a další se nevyplatí kupovat.

            Samotný výběr nových vrtulí pak byl totální tragikomedie, vhodná nanejvýš jako námět pro epizodu seriálu typu "Jistě pane ministře".
            Armáda původně požadovala "LUH" (- už nevím tu zkratku, snad "lehká univerzální helikoptéra?" Doporučuji připomenout si "staré časy": https://www.armadninoviny.cz/l... ), původně tedy jako náhradu za Sokoly.

            Ale na MO i v armádě zjevně existovali lidé, kteří se s vyřazením Hindů bez náhrady nesmířili, a po roce 2014 dostali do rukou pádné argumenty. Čas také běžel, měnily se vlády, a s tím také požadavky na nový stroj.
            Nakonec byl tedy fakticky poptáván lehký stroj typu H-145, ovšem s nosností "alespoň Mi-24" a vyzbrojený PTŘS. Mezitím si ještě hoši z 601. sk.s.s. (pokud si dobře vzpomínám) přisadili, že by chtěli "pár kusů něčeho jako MH-6" na speciální mise. Mluvil do to kde kdo. Prostě jeden velký bordel.

            Nakonec se politické poměry stabilizovaly a původní plán byl zjevně opuštěn. Místo toho se nakoupil systém H1 jako přímá (a vynikající) náhrada za Hindy.

            V tuhle chvíli se předpokládá, že až doslouží Mi-17/171 , koupí se místo nich velmi pravděpodobně Ch-47.
            Jak to bude dál s lehkými vrtulníky, až odejdou Sokoly, se zatím moc neví. Možná se koupí třeba H-145, možná se prostě přikoupí další UH-1. Uvidíme.
            ------------------------------------------------------------------------------------------
            Čili s nějakou specifikací bych se moc netrápil, co tam bylo, nebo nebylo konkrétně napsáno. Z chaosu povstali vítězně zastánci bitevních vrtulníků, přičemž bylo jasné, že reálně přichází v úvahu jen AH-1 nebo AH-64; ten by ovšem vycházel provozně docela draho, takže zůstal jen systém H1.

            Celý výběr vrtulníků byl obrovská a neuvěřitelné zdlouhavá fraška, ale dokonce ani na našem MO nejsou lidé tak hloupí, aby si do specifikací napsali doslova "chceme H1". V takovém případě by se asi vybíralo dodnes.

            - Stačí ti to takhle?Skrýt celý příspěvek

          • TC82
            14:32 10.07.2023

            Horny: UH60 je ekvivalentem UH-1. V zásadě UH60 má o něco málo větší a těžší drak, osazený výkonější verzí motorů. Nechápu kde se bere to že je to nějaká výkonější třída ...Zobrazit celý příspěvek

            Horny: UH60 je ekvivalentem UH-1. V zásadě UH60 má o něco málo větší a těžší drak, osazený výkonější verzí motorů. Nechápu kde se bere to že je to nějaká výkonější třída vrtulníků.
            Historicky je UH60 armádní náhrada za UH-1 kerá měla odstranit nedostatky UH-1, některými znich trpí H-1 dodnes.Skrýt celý příspěvek

          • Horny
            15:28 10.07.2023

            TC82 - ano, je pravda, že se UH-60 v americké armádě používá jako náhrada/ekvivalent původních UH-1. Ale Blackhawk je přece jen o něco těžší. V tom tkví krása americké armády - ...Zobrazit celý příspěvek

            TC82 - ano, je pravda, že se UH-60 v americké armádě používá jako náhrada/ekvivalent původních UH-1. Ale Blackhawk je přece jen o něco těžší.
            V tom tkví krása americké armády - může si dovolit použít o něco větší/dražší stroj.

            A i když jsou (přinejmenším na anglické wikipedii) všechny tři stroje označovány jako "medium utility/transport", tak porovnání maximální vzletové hmotnosti (UH-1Y - 8391 Kg; UH-60/70 - 10659 Kg; Mi-17 - 13000 Kg) jasně ukáže rozdíly mezi nimi.

            Blackhawk a Mi-17 v našich podmínkách prostě považovány za "těžké" vrtulníky, zatímco UH-1 je ještě vnímán jako "střední".

            UH-60/70 je možné buď porovnat se "středím" UH-1 a v takovém případě se jeví jako "těžší" střední vrtulník, nebo s "těžkým" Mi-17 a pak zase vypadá jako "lehčí" těžký stroj. Rozdíl jsou pokaždé cca 2,3 tuny.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            15:44 10.07.2023

            Horny Ano, bylo zde několik období, které jsou poznamenány nej-h-různějšími akvizicemi, záměry, koncepcemi. Prvotní rezignace na bitevní vrtulníky pramenila ze škrtů v rozpočtu MO, ...Zobrazit celý příspěvek

            Horny
            Ano, bylo zde několik období, které jsou poznamenány nej-h-různějšími akvizicemi, záměry, koncepcemi. Prvotní rezignace na bitevní vrtulníky pramenila ze škrtů v rozpočtu MO, jak se stále ukazuje, slib 2% z HDP na obranu se stala role perforovaného savého papíru.Skrýt celý příspěvek

          • Poly
            13:31 11.07.2023

            Horny
            Naštěstí od jiných nemám potřebu do něčeho rýpat.

            Horny
            Naštěstí od jiných nemám potřebu do něčeho rýpat.

        • TC82
          11:11 10.07.2023

          Dokud se ten vrtulnik nedostane na dostřel ručních zbraní tak je jeho schopnost přežít je defacto stejná jak u vojenského speciálu. Navíc žádný čistě vojenský vrtulník téhle ...Zobrazit celý příspěvek

          Dokud se ten vrtulnik nedostane na dostřel ručních zbraní tak je jeho schopnost přežít je defacto stejná jak u vojenského speciálu.
          Navíc žádný čistě vojenský vrtulník téhle kategore mě nenapadá, možná tak lynx který je také původně civilní.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            12:35 10.07.2023

            Vojenský speciál Vám vydrží nějaké poškození stroje, ale k čemu to bude, když kabina pilotů a osádky je UH 1 naprosto stejně bez ochrany jako u civilního stroje?

            Vojenský speciál Vám vydrží nějaké poškození stroje, ale k čemu to bude, když kabina pilotů a osádky je UH 1 naprosto stejně bez ochrany jako u civilního stroje?

          • Scotty
            23:30 10.07.2023

            Zcela bez ochrany není. Piloti sedí na pancéřovaných sedačkách a na podlahu tvoří mimo jiné vrstva kevlaru.

            Zcela bez ochrany není. Piloti sedí na pancéřovaných sedačkách a na podlahu tvoří mimo jiné vrstva kevlaru.

        • TC82
          16:03 10.07.2023

          Horny - dle meho názoru se úplně nehodí porovnávat MTOW. UH60 má větší rotor a výkonější motory a tím pádem větší výkony ale UH60 je oproti UH-1 težší asi jen o 300kg (zatímco ...Zobrazit celý příspěvek

          Horny - dle meho názoru se úplně nehodí porovnávat MTOW. UH60 má větší rotor a výkonější motory a tím pádem větší výkony ale UH60 je oproti UH-1 težší asi jen o 300kg (zatímco Mi-17 odskakuje o 2000kg).Skrýt celý příspěvek

          • Horny
            22:08 10.07.2023

            To je v podstatě pravda, ´jenže když člověk potřebuje vybrat nějaký jeden parametr, který by mu pomohl se alespoň rámcově zorientovat, nabízí se nejlíp buď MTOW, nebo celková ...Zobrazit celý příspěvek

            To je v podstatě pravda, ´jenže když člověk potřebuje vybrat nějaký jeden parametr, který by mu pomohl se alespoň rámcově zorientovat, nabízí se nejlíp buď MTOW, nebo celková nosnost (zkrátka užitné vlastnosti).

            Tam je to v podstatě (zjednodušeně řečeno) odstupňované na 3, 4 a 5 tun přičemž Blackhawk je v tomto srovnání (vzhledem k Mi-17) opravdu omezený prostorností kabiny.

            Ale například v souvislosti s požárem v Hřensku mě docela překvapilo, že podle všeho unese větší (tudíž i těžší) bambi vak než Mi-17 (ale taky je docela dobře možné, že objemnější vaky pro naše Mi-17 prostě dosud nikdo nekoupil).Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            23:32 10.07.2023

            UH60 a UH-1Y má výkonově prakticky stejné motory. Například stoupavost má podstatně lepší Venom.

            UH60 a UH-1Y má výkonově prakticky stejné motory. Například stoupavost má podstatně lepší Venom.

          • TC82
            10:10 11.07.2023

            Scoty - máte přístup do AFM Venomu ? Protože bych opravdu rád viděl performance charty Venomu (ty od UH60 jsou dohledatelné) a porovnal to. nevěřím že za stejných podmínek Venom ...Zobrazit celý příspěvek

            Scoty - máte přístup do AFM Venomu ? Protože bych opravdu rád viděl performance charty Venomu (ty od UH60 jsou dohledatelné) a porovnal to. nevěřím že za stejných podmínek Venom stoupá lépe.Skrýt celý příspěvek

    • TF_HU
      00:00 25.07.2023

      Viděl jste někdy Alouette III či Gazele?

      Viděl jste někdy Alouette III či Gazele?

Načítám diskuzi...