Havaroval ruský Su-33 z letadlové lodi Admirál Kuzněcov

Su-33 na palubě Admirála Kuzněcova (1996). / US Navy

Při přistávání na ruské letadlové lodi Admirál Kuzněcov havaroval stíhací letoun Su-33. Jde již o druhou leteckou nehodu na ruské letadlové lodi - v polovině listopadu se při přípravě na přistání zřítil MiG-29K.

Stavba letadlové lodi Admirál Kuzněcov, resp. letadlového křižníku podle ruské terminologie, započala v roce 1981. V roce 1985 byla loď spuštěna na vodu a v roce 1990 zařazená do výzbroje ruského námořnictva.

Na délku měří Admirál Kuzněcov 305 m a výtlak je 61 390 t. Ruská loď pojme až 24 stíhaček Su-33 a/nebo MiG-29K.

Při současné misi Admirála Kuzněcova k Sýrii bylo při vyplutí na palubě šest až osm stíhaček Su-33 a čtyři nové víceúčelové stíhačky MiG-29K. Letadla doplňují vrtulníky Ka-27/29 a několik bitevních/průzkumných vrtulníků Ka-52K.

Admirál Kuzněcov doplul k břehům Sýrie na začátku listopadu. Avšak již 14. listopadu došlo k havárii stíhacího letadla MiG-29K.

Podle ruského deníku Gazeta.ru k nehodě došlo při návratu trojice MiGů-29K z bojového průzkumu nad Sýrii. Všechny tři letouny měly přistávat ve třech až čtyř minutových intervalech. První letoun přistál bez problémů, ale druhý přetrhl druhé záchytné lano a zastavil se až o poslední čtvrté.

Vzhledem k “nepořádku” na palubě po přetržení druhého lana musel třetí MiG-29K kroužit kolem lodě a vyčkávat na přistání.

Při vyčkávaní ale došlo u třetího MiGu-29K k fatálnímu selhání obou motorů - podle Gazeta.ru došlo k nečekanému přerušení dodávky paliva. Pilot se úspěšně katapultoval a byl zachráněn. Lodě NATO v okolí nabídly pomoc se záchranou pilota, ale ruské námořnictvo odmítlo.

“Tato letadla patří ruskému ministerstvu obrany, takže jakékoliv závěry může učinit pouze ministerstvo obrany a velení námořnictva,” uvedlo k nehodě tiskové oddělení firmy MiG. Výsledky vyšetřování nehody MiGu-29K ale prozatím nejsou známy.

Dodejme, že podle zmíněného ruského deníku vývoj a testování MiGu-29K stále pokračuje a letoun není stále certifikován pro přistávání na letadlové lodi. Testování MiGu-29K skončí podle současných plánů v roce 2018.

Letecký provoz na palubě Admirála Kuzněcova

K další nehodě došlo dnes 5. prosince. Ruský stíhací letoun Su-33 havaroval při pokusu o přistání na letadlové lodi Admirál Kuzněcov. Při přistávání se opět přetrhlo lano brzdícího systému a stroj přepadl přes palubu. Pilot se katapultoval a vyvázl nezraněn.

“Po dokončení bojové mise nad Sýrii stíhací letoun Su-33 přejel při pokusu o přistání na letadlové lodi Admirál Kuzněcov přistávací dráhu. Důvodem bylo přetržení záchytného lana. Další palubní letouny nadále pokračují v misích,” uvedlo k nehodě ruské ministerstvo obrany.

V obou případech, ať už přímo nebo nepřímo, bylo důvodem havárií selhání brzdných lan.

Ruská loď má celkově čtyři brzdná lana - první je umístěno 46 m od začátku paluby, a další po 12 m rozestupech. Při přistávání letadel se lana zvýší o 12 cm nad úroveň paluby. Ideálně se má přistávací letadlo zachytit o druhé nebo třetí lano - u prvního hrozí potenciálně nebezpečný kontakt záchytného háku letadla s okrajem paluby.

Ruští piloti musí proto ideálně přistát na 36 m dlouhém úseku paluby, s odchylkou ne větší než 3 m od podélné osy paluby. Podle deníku Gazeta.ru se od pilotů vyžaduje dokonce přesnost 1 m od podélné osy.

Přistávací rychlost MiGu-29K je 250 km/h a Su-33 240 km/h. Piloti při zachycení cítí přetížení 4 až 5 g. Při tomto přetížení pilotům hrozí odchlípení sítnice oka, proto ruští piloti mohou podniknout maximálně tři nebo čtyři bojové lety denně, ideálně dva.

Americké letadlové lodě používají také čtyři záchytná lana. Nicméně první lano je od okraje vzdáleno 56 m a další tři v 15 m rozestupech. Delší paluba amerických letadlových lodí zjednodušuje přistávání letadel a zmenšuje přetížení při přistání. 

Nejedná se o první selhání brzdného lana ruské letadlové lodi. Podle webu Gazeta.ru v roce 2005 kvůli přetržení brzdného lana na palubě Admirála Kuzněcova havaroval Su-33.

Zdroj: Gazeta.ruTASS

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního moře letadlovou loď Admirál Kuzněcov a sedm ...

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ministerstvo obrany buduje lehké a vysoce mobilní brigády ...

Stíhačky F-16V Viper pro Jižní Koreu

Americká firma Lockheed Martin modernizuje flotilu jihokorejských stíhaček F-16 podle standardu ...

Další stíhačky F-35A Lightning II pro Izrael

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu oznámil nákup dalších 17 stíhaček F-35A Lightning II pro ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Marthy
    17:55 05.12.2016

    Ta loď je v bojových podmínkách poprvé,má taky už něco za sebou.Takže se dalo čekat že ne vše půjde podle plánu a začnou se objevovat chyby a poruchy. Jinak taky ten letoun měl ...Zobrazit celý příspěvek

    Ta loď je v bojových podmínkách poprvé,má taky už něco za sebou.Takže se dalo čekat že ne vše půjde podle plánu a začnou se objevovat chyby a poruchy.
    Jinak taky ten letoun měl pěknou smůlu,kdyby se to lano přetrhlo hned,dokud měl ještě rychlost tak by přidal plyn a vzlétl.Kdyby později mohl stačit zastavit.Prasklo v tu nejhorší dobu.Ale hlavně že pilot se stihl vystřelit a přežil,katapultáž prakticky na zemi není zrovna nejsnažší.Skrýt celý příspěvek

  • Klimesov
    17:34 05.12.2016

    Ať se na mně zastánci ruské techniky nezlobí, ale tyhle incidenty jen ukazují na to, že Kuzněcov měl už dávno být někde ve šrotu, a místo jeho, no pro podfinancované ruské ...Zobrazit celý příspěvek

    Ať se na mně zastánci ruské techniky nezlobí, ale tyhle incidenty jen ukazují na to, že Kuzněcov měl už dávno být někde ve šrotu, a místo jeho, no pro podfinancované ruské námořnictvo, drahého provozu a udržování ve funkčním stavu, podle mně měli rusové vrhnout všechny síly na vývoj a výstavbu zcela nových letadlových lodí, které by splňovali to co ruská vláda a velení od nich očekávají. Kuzněcov to podle mně nesplňuje, a nechci být nějaký hnidopich, ale podle mně to nebude splňovat ani po modernizaci.Skrýt celý příspěvek

  • Míša
    17:30 05.12.2016

    Nejde přeci o zájem po krvi, na Novu se také nekoukám. Právě naopak mě udivuje, že sami jeho život raději riskují.

    Nejde přeci o zájem po krvi, na Novu se také nekoukám. Právě naopak mě udivuje, že sami jeho život raději riskují.

  • RiMr71
    17:28 05.12.2016

    Sorry Logiku, ale rozhodně jde o negativní G. Negativní G nejsou jen ta co ti chtějí utrhnout hlavu ve vertikálním směru... :)

    Sorry Logiku, ale rozhodně jde o negativní G. Negativní G nejsou jen ta co ti chtějí utrhnout hlavu ve vertikálním směru... :)

  • semtam
    17:26 05.12.2016

    logik

    Jistě, zpráva o rozbombardované nemocnici byla jen pro Míšu aby ukojil své chutě.

    logik

    Jistě, zpráva o rozbombardované nemocnici byla jen pro Míšu aby ukojil své chutě.

  • logik
    17:22 05.12.2016

    kolt: Nebo Jak-41 :-)

    semtam: A řada zas potvrzených. Nezavlékej sem prosím debatu mimo téma.

    kolt: Nebo Jak-41 :-)

    semtam: A řada zas potvrzených. Nezavlékej sem prosím debatu mimo téma.

  • logik
    17:19 05.12.2016

    Rimr: pozitivní a negativní se bere ve směru k hlavě nebo od hlavy, jde o to, jestli se Ti překrvuje nebo nedokrvuje mozek. Tady jde o přetížení ve vodorovném směru (záda Ti ...Zobrazit celý příspěvek

    Rimr: pozitivní a negativní se bere ve směru k hlavě nebo od hlavy, jde o to, jestli se Ti překrvuje nebo nedokrvuje mozek.

    Tady jde o přetížení ve vodorovném směru (záda Ti budou chtít vyběhnout břichem ven), který je podle mých laických znalostí ne tak hrozný. Ale pravdu máš asi v tom, že přetížení směrem do sedačky by bylo díky větší opoře těla asi zas snažší, to jo.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    17:19 05.12.2016

    KOLT

    Myslím, že výrok Míši zbytečně okecáváte. Logika věci je jasná.

    KOLT

    Myslím, že výrok Míši zbytečně okecáváte. Logika věci je jasná.

  • KOLT
    17:17 05.12.2016

    Hlavně provés při tom takovýhle manévr je skutečně úctyhodný výkon. Vím, že za standardního operačního režimu jsou dva starty denně zcela dostačující (pilotů je na palubě určitě ...Zobrazit celý příspěvek

    Hlavně provés při tom takovýhle manévr je skutečně úctyhodný výkon. Vím, že za standardního operačního režimu jsou dva starty denně zcela dostačující (pilotů je na palubě určitě víc než letadel), ale stejně mi z toho vyplývá, že při vyšším bojovém vytížení tohle omezení nutně musí vést ke snížení operačního tempa. A náročný manévr k častějším chybám. Při dané konstrukci se s tím ale asi nedá nic dělat. Leda pořídit F-35B ;-)Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    17:15 05.12.2016

    KOLT Pardon, ale mé vyjádření k komentu Míši není nijak nelogické, viz mé vyjádření níže. Jinak s vámi souhlasím, že Kuzněcov potažmo námořnictvo je pomyslnou popelkou. Kuzněcov ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    Pardon, ale mé vyjádření k komentu Míši není nijak nelogické, viz mé vyjádření níže. Jinak s vámi souhlasím, že Kuzněcov potažmo námořnictvo je pomyslnou popelkou. Kuzněcov již vyžaduje GO a případnou modernizaci.

    Ohledně nemocnic bych byl na vašem místě opatrný. Řada zpráv se ukázala jako lichá.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    17:12 05.12.2016

    Výrok Míši mimo je. Ale netvrdil, že pilot zemřel. Jen psal, že se Rusové nesníží k tomu, aby si nechali pomoct, i kdyby to mělo stát něčí životy, jako na Kursku. Mimo je to prostě ...Zobrazit celý příspěvek

    Výrok Míši mimo je. Ale netvrdil, že pilot zemřel. Jen psal, že se Rusové nesníží k tomu, aby si nechali pomoct, i kdyby to mělo stát něčí životy, jako na Kursku. Mimo je to prostě proto, že na 99.95 % nebyl důvod, aby jim někdo pomáhal. Lodě NATO pravděpodobně nabídli pomoc jednoduše ze slušnosti. Kdyby spadlo éro Francouzům, Rusové by jim ji také nabídli a Frantíci by ji se vší slušností odmítli.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    17:12 05.12.2016

    "Piloti při zachycení cítí přetížení 4 až 5 g"

    ...jsem si takřka jistý, že jde o záporné přetížení, tedy -4 až -5g...
    ...což je teda i krátkodobě slušný záhul...!

    "Piloti při zachycení cítí přetížení 4 až 5 g"

    ...jsem si takřka jistý, že jde o záporné přetížení, tedy -4 až -5g...
    ...což je teda i krátkodobě slušný záhul...!

  • KOLT
    17:08 05.12.2016

    Působí to na mě dojmem, že odladěnost celého systému 'Admirál Kuzněcov' prostě a jednoduše není taková, jaká by měla být. Což s ohledem na to, že hladinové loďstvo je v ruských ...Zobrazit celý příspěvek

    Působí to na mě dojmem, že odladěnost celého systému 'Admirál Kuzněcov' prostě a jednoduše není taková, jaká by měla být. Což s ohledem na to, že hladinové loďstvo je v ruských ozbrojených silách popelka, není až tak překvapivé. Víc bych v tom asi nehledal.

    pro semtam: Vážně byste si měl nejdřív pořádně přečíst příspěvek, než na něj zareagujete. A když už jsme u toho ostřelování a bombardování polních a provizorních nemocnic, raději bych z ruské strany mlčel. Mají jich na svědomí dost.

    pro Míša: A nenapadlo vás, že tu pomoc třeba odmítli prostě proto, že ji nepotřebovali? Letoun spadl pravděpodobně blíž ke Kuzněcovu a jeho doprovodným plavidlům než k jakékoli lodi NATO, takže prostě nebyl důvod, aby tam jel/letěl někdo jiný. Nebo myslíte, že by Amíci nechali Rusy zachraňovat svého pilota kousek od své letadlové lodi?

    Trochu chladnější hlavu a méně ideologie, pánové.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    17:06 05.12.2016

    medak Nemohu si pomoci, ale když někdo napíše, že odmítli pomoc a že je jim jedno, aby někomu zachránili život, tak to znamená, že dotyčný buďto o život bojuje a nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    medak

    Nemohu si pomoci, ale když někdo napíše, že odmítli pomoc a že je jim jedno, aby někomu zachránili život, tak to znamená, že dotyčný buďto o život bojuje a nebo zemřel.
    Výrok Míši je proto úplně mimo v kontrastu zpráv o tom, že pilot vyvázl bez zranění.Skrýt celý příspěvek

  • medak
    16:59 05.12.2016

    semtam

    nevím kde zase ty bereš že psal Míša něco o smrti pilota.. :D radši bych to být tebou přečetl ještě jednou a pak se do něj pouštěl.. ;)

    semtam

    nevím kde zase ty bereš že psal Míša něco o smrti pilota.. :D radši bych to být tebou přečetl ještě jednou a pak se do něj pouštěl.. ;)

  • semtam
    16:52 05.12.2016

    Míša Nevim, kde to bereš, ale nikde se nepíše, že pilot zahynul. Ba naopak, zdroje které o nehodě informují, uvádí že pilot byl nezraněn. Ale pokud toužíš po krvi, tak dnes ...Zobrazit celý příspěvek

    Míša

    Nevim, kde to bereš, ale nikde se nepíše, že pilot zahynul. Ba naopak, zdroje které o nehodě informují, uvádí že pilot byl nezraněn.

    Ale pokud toužíš po krvi, tak dnes byla odstřelována ruská polní nemocnice v Aleppu.
    Výsledek jsou zatím 4 mrtví z řad personálu a značné materiální škody.

    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • Míša
    16:27 05.12.2016

    Pobavilo mě odmítnutí pomoci, asi podobné jako s Kurskem, přeci se nesníží, aby někomu z vlastních řad zachránili život. Su-33, ani loď není nová, viz ta lana, není co tajit, leda ...Zobrazit celý příspěvek

    Pobavilo mě odmítnutí pomoci, asi podobné jako s Kurskem, přeci se nesníží, aby někomu z vlastních řad zachránili život. Su-33, ani loď není nová, viz ta lana, není co tajit, leda rez na trupu. Prostě Rusko. Nás mnogo....Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 11 z 11