Helma stíhačky F-35 pro vrtulníky budoucnosti

Foto: Přilba HMDS stojí jako podobně jako nejluxusnější Rolls-Royce. / US Air Force
Foto: Přilba HMDS stojí podobně jako nejluxusnější Rolls-Royce. / US Air Force

Piloti stíhaček F-35 Lightning II mají k dispozici pokrokovou virtuální přilbu HMDS (Helmet-Mounted Display System). Firma Lockheed Martin nyní stejnou přilbu nabízí i pro piloty vrtulníků.

Přilbu HMDS vyvíjí pro stíhačky „externě“ F-35 firma Vision Systems International - joint venture izraelské firmy Elbit a americké Rockweel Collins. HMDS je však jen jedna část komplexního detekčního a informačního systému stíhačky F-35 Lightning II.

Pilot se díky přilbě HMDS může dívat kterýmkoliv směrem, klidně i přes podlahu a stěny kokpitu. Díky senzorům systému DAS (Distributed Aperture System) umístěných kolem letounu, palubnímu radaru a pohybovým senzorům na přilbě, pilot na displeji uvidí obraz okolí s taktickými informacemi, ať se dívá jakýmkoliv směrem.

Video: Takto pilot F-35 (nebo v budoucnu vrtulníku) uvidí na displeji hemy HMDS odpal protiletadlové rakety. Senzory DAS na zachycení a sledování střely spolupracují s palubním radarem.  / YouTube

 

Takovou schopnost lze využít nejen u letadel. Lockheed Martin plánuje prosadit technologii "virtuální helmy" u obřího vrtulníkového programu JMR/FVL americké armády. Navíc jak dokazují Norové, podobnou helmu lze použít i u obrněných vozidel.

Chceme využít technologii, za kterou vláda a firma Lockheed Martin utratily miliardy dolarů," říká Ed Whalen, který stojí v čele divize Rotary Wing v Lockheed Martin. "Nesnažíme se prodat F-35 do armády - to nemá smysl. Avšak fúzní senzor (HMDS, DAS, elektronika, software – pozn. redakce) vyvinutý pro program F-35 je naprostou špičkou. Není nic lepšího... a lze to přenést do JMR.“

 

HMDS přilba ve spoluprací s DAS a radarem (AN/APG-81 u F-35) zprostředkovává pilotovi perfektní situační povědomí za všech světelných i meteorologických podmínek. Pilotům vrtulníků podobná technologie umožní například bezpečné přistávání v prašném prostředí, kdy díky zvířenému prachu nemá pilot přímou viditelnost se zemí. Stejně tak lze systém využít při přistávání na omezených plochách, např. ve vysokohorském prostředí.

Video: Konkurenční systém ADAS (Advanced Distributed Aperture System) od firmy Raytheon. / YouTube

Pilot vrtulníku přilbu samozřejmě nevyužije jen při přistávání. Nerušeně lze sledovat terén pod vrtulníkem, pozice vlastních jednotek i protivníka, pozice techniky, atd. Senzory DAS také dokáží okamžitě zaznamenat odpálení rakety nebo střelbu z protiletadlových palných zbraní.

 

Lockheed Martin není jedinou společností, která vyvíjí a nabízí podobně pokrokové helmy a senzory pro piloty vrtulníků. Raytheon již několik let pracuje na konkurenčním systému ADAS (Advanced Distributed Aperture System). Avšak přilba HMDS společně se senzory DAS tvoří absolutní (a také patřičně drahou) technickou špičku.

Zdroj: Defense Tech

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vrtulníky Black Hawk proti mexickým drogovým kartelům

Mexiko projevilo zájem o 18 vrtulníků Sikorski UH-60M Black Hawk. Nové stroje se zapojí do dlouhé a ...

Ukrajinská armáda přišla o tři vrtulníky

Před několika dny došlo na východě Ukrajiny k vážnému incidentu. Ukrajinská armáda přišla o dva ...

Bitevní vrtulníky T129 pro tureckou armádu

Turecká pozemní armáda (Türk Kara Kuvvetleri) získala prvních devět bitevních vrtulníků T129A EDH ...

CH-53K King Stallion oficiálně představen

Americká námořní pěchota US Marine Corps (USMC) oficiálně představila těžký vrtulník CH-53K King ...