Heron: Rodina bezpilotních systémů ve válce
- 22. 2. 2024
- 11 komentářů
- Komerční sdělení
Po celá desetiletí probíhajících válek byly dálkově řízené letecké systémy RPAS (Remotely Piloted Aerial Systems) od izraelské společnosti IAI (Aerospace Industries) důležitou součástí globální války proti terorismu a kampaně „Válka mezi válkami“ vedené Izraelem proti teroristickým organizacím.
Bezpilotní letecké systémy (UAS) provozované izraelským letectvem (IAF) hrají v těchto aktivitách rozhodující roli. V probíhající „Válce mezi válkami“ jsou bezpilotní letouny nevyčerpatelným zdrojem zpravodajských informací a bezprostředního pozorování ve všech oblastech a operačních prostorech. V nedávné době, během války „Železné meče“ v roce 2023, se bezpilotní letouny ukázaly jako zásadní součást intenzivních operací proti nepříteli v pásmu Gazy, jižním Libanonu a dalších oblastech. Pokud je třeba rychle reagovat, tyto systémy poskytují klíčové zpravodajské informace pro údery, přinášejí aktuální a přesné informace ze vzdálených míst a nacházejí cíle pro údery.
IAF dělí tyto prostředky do tří vrstev podle jejich schopností − vysoká vrstva poskytuje strategické schopnosti, střední vrstva podporuje vedení války na operačních úrovních a nízká vrstva těsně doprovází pozemní síly a je především určená pro taktické operace. IAI, světový průkopník v této oblasti, působí společně se Správou bezpilotních letounů (UAV Administration), kterou v roce 2001 založilo Ředitelství pro výzkum a vývoj DDR&D (Research and Development Directorate) izraelského ministerstva obrany IMOD (Israel Ministry of Defense). Správa dohlíží na vývoj, výrobu a budování sil inovativních bezpilotních systémů pro IDF, včetně letadel, komunikačních systémů, (vypustit), pozemních systémů a dalších.
Letouny Heron TP (místně známý jako Eitan) a Heron 1 (místně známý jako Shoval) byly vyvinuty společností IAI v reakci na operační požadavky stanovené DDR&D a IAF pro vyšší a střední úroveň. Rodina letounů Heron, založená na pokročilých platformách, které se osvědčily v bojové službě u mnoha vzdušných sil po celém světě, podporuje na velké vzdálenosti dlouho trvající operace se scénáři s mnoha misemi. Tyto velké platformy jsou určeny pro nesení mnoha různých systémů, což dovoluje při každé misi jediné platformě provést pozorování, shromažďování zpravodajských informací a vyhledávání cílů. Heron zvládne plnit své úkoly na velkou vzdálenost, což umožňuje systému plnit úkoly i v situacích, kdy mise vyžaduje vyhnout se přeletu nad cílovou oblastí. Kromě systémů nezbytných k plnění mise může letoun nést i externí náklad, včetně záchranných člunů při pátrání a záchraně na moři, akustických senzorů při protiponorkových misích (ASW) a další systémy.
UAS jsou složitým spojením mnoha systémů integrovaných a synchronizovaných tak, aby fungovaly autonomně a plnily složité mise pod dohledem malého operačního týmu. Základní systémy, které se starají o pokročilé autonomní schopnosti, zahrnují systémy řízení misí a letu letounu, počítače, satelitní komunikaci a datové spoje. UAS je vybaven modulárními systémy, které se přizpůsobují pro konkrétní mise. Tato „užitečná zatížení“ zahrnují širokou škálu senzorů pracujících v různých spektrálních oblastech, jako jsou elektrooptické systémy, laserové značkovače, námořní vyhledávací radary, radary se syntetickou aperturou (SAR), analyzátory signálů, frekvenční skenery, vyhledávače směru a zařízení pro zachycení komunikací (COMINT/DF). Tato zařízení využívají pokročilé senzory a systémy zpracování signálu přizpůsobené konkrétním cílům a podmínkám mise, jako je detekce ozbrojených osob na zemi a zjišťování pohybujících se vozidel mimo silnice. Jiné senzory účinně lokalizují ohniska lesních požárů, vyhledávají lodě na moři nebo ponorky pod vodou, zjišťují radary spojené s raketovými systémy země-vzduch nebo přítomnost lidí v sutinách po zemětřesení. Jednotlivé systémy předávají své údaje pozemní stanici prostřednictvím datového kanálu, což umožňuje týmu operátorů využívat data a přeměňovat je na informace a zpravodajské informace. Tato operační koncepce zajišťuje vysoké využití a rychlou reakci pro různé mise. IAI poskytuje širokou škálu různorodých systémů, které se optimálně integruje se všemi UAS rodiny Heron, a rozšiřuje tak možnosti těchto letounů v rozmanitých misích, včetně námořního hlídkování na velkou vzdálenost od pobřeží a pokrytí rozsáhlých oblastí daleko od státních hranic.
Po desetiletích služby rodina Heron podporuje plný provoz dvou letek IAF, které provozují letouny Heron 1 a Heron TP. Obě jednotky jsou základními prvky izraelské strategické výzbroje. Pokročilé platformy průzkumné a ostatní systémy procházejí neustálou aktualizací, což zajišťuje udržení technologické převahy i v příštích letech. Současně IAI pracuje na vývoji nových generací bezpilotních letounů, které přinesou průlomové schopnosti v reakci na budoucí výzvy.
Související články
Heron – Bdělý strážce izraelského letectva
Za hodinu nastává svítání a chladný lednový vzduch je svěží a vlhký. Uvnitř rušné řídící místnosti ...
- 20.06.2022
- 34 komentářů
- Komerční sdělení
Heron je hvězda bezpilotních operací izraelského letectva
Uvnitř stanice pro řízení mise Heron na základně izraelského letectva (IAF) v centru Izraele se ...
- 28.06.2022
- 40 komentářů
- Komerční sdělení
Heron – konstrukce ultimátního bezpilotního letadla
Bezpilotní letecké systémy UAS (Unmanned Aerial Systems) poskytují nebývalou kvalitu a kvantitu ...
- 11.07.2022
- 29 komentářů
- Komerční sdělení
PREMIUM Heron 1 pro Armádu ČR: Sázka na jistotu
Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) zahájí s Izraelci jednání o nákupu izraelských bezpilotních letadel ...
- 10.08.2022
- 30 komentářů
- Jan Grohmann
U nás budeme tak dlouho vybírat a přebírat (změna požadavků - viz vyšší zatížení atd) až budeme mít ten "perfektní" dron (aniž by zatím někdo prokazatelně věděl který je ...Zobrazit celý příspěvek
U nás budeme tak dlouho vybírat a přebírat (změna požadavků - viz vyšší zatížení atd) až budeme mít ten "perfektní" dron (aniž by zatím někdo prokazatelně věděl který je nejvhodnější - všechno jen dohady a odhady) tak se zjistí že už jako zastaralý vypadl z nabídky :)Skrýt celý příspěvek
To je zase reklama na ten nejméně spolehlivý dron v nabídce?
To je zase reklama na ten nejméně spolehlivý dron v nabídce?
jak nejméně spolehlivý... to že je něco staršího data neznamená že to není spolehlivé, pouze že to nejspíš už je novější verzí kvalitativně překonané, nicméně ani toto neplatí ...Zobrazit celý příspěvek
jak nejméně spolehlivý...
to že je něco staršího data neznamená že to není spolehlivé, pouze že to nejspíš už je novější verzí kvalitativně překonané, nicméně ani toto neplatí vždy
je ale pravdou že z hlediska armády nevidím pro Heron jakékoli využití
1) při zařazení do BUU ... negativa nutnost letiště, velikost stroje, menší nosnost - aletrnativa něco jako Vigilant 247 sice je to jen studie a maketa ale možnost kolmého startu a přistání, vetší nosnost, možnost pracovat jako retlansační komunikační uzel, náhrada bitevních vrtulníků, průzkumný prostředek navíc má vetší rychlost při přeletu, možnost snadného složení při pozemním a leteckém přesunu by pro BUU byla větším přínosem než Heron
2) jako prostředek pro letectvo.... asi by se dal, ale logicky myslím že F 35 respektive hlavně k němu připravované loyal wigman toto splní lépe s menším rizikem sestřelení a tím pádem finanční ztrátySkrýt celý příspěvekUž tady bylo několik článků, kde má tento stroj nejvíce nehod na počet nalétaných hodin z možných kandidátů na zařazení do výzbroje AČR.
Už tady bylo několik článků, kde má tento stroj nejvíce nehod na počet nalétaných hodin z možných kandidátů na zařazení do výzbroje AČR.
Sorry ale ten Vigilant je LETADLO (konvertoplán) váhy 13 tun, to že je nepilotovaný znamená jen že se tam toho pilota rozhodli nedat, ale vešel by tam. Tímhle stylem (dosazení ...Zobrazit celý příspěvek
Sorry ale ten Vigilant je LETADLO (konvertoplán) váhy 13 tun, to že je nepilotovaný znamená jen že se tam toho pilota rozhodli nedat, ale vešel by tam. Tímhle stylem (dosazení dálkového ovládání) se dá udělat UAV (kamikaze?:) třeba i z HINDu...
A že by při té velikosti (a ceně) byl přidělen pěšákům? U nás?? Tomu přece nemůžete věřit!Skrýt celý příspěvekano vím že má 13 tun je trochu vetší ale co s heronem u pěšaků abych tak parafrázoval vaše slova ...taky je na howknow je velký , na rozdíl od mnou jen nadhozeného Vigilanut ...Zobrazit celý příspěvek
ano vím že má 13 tun je trochu vetší
ale co s heronem u pěšaků abych tak parafrázoval vaše slova ...taky je na howknow
je velký , na rozdíl od mnou jen nadhozeného Vigilanut potřebuje rovnou pevnou plochu pro start a přistání , dobře váží nějakých 1200 kg tj 10% ale jinak heron délka 8,5 m rozpětí 16,5 m rychlost 200 km/h únosnost 250 kg a ke vzletu potřebuje cca 300 m x 40 m šíře ( v závislosti na zatížení a síle větru a teplotě vzduchu a nadmořské výšce, Vigilant ( upozornuji že to jsou z vetší části výpočtové parametry ) délka 11,0 m rozpětí 20,5 m cestovní 460 km max 560 km/h únosnost 1240 kg plocha ke startu a přistání 40 x 40 m a nikdy jsme nenapsal že to musí být Vigilant jen jsem napsal že by to neměl být heron ale alternativně něco co má VTOL/STOL jako Vigilant, navíc čím dál tím víc si myslím že heron je zbytečný prostředek pro armádu, protože pro zařazení do BUU má negativa viz výše, pro letectvo je to pomalý a skoro k ničemu vzhledem k proudovým doprovodným bezpilotkám co v budoucnu přijdou jako doprovod pro F 35Skrýt celý příspěvekOSTATNÍ parametry toho Vigilantu jsou dobré až výborné, ale ta velikost a předpokládám z toho vyplývající cena to bude "poněkud" kazit. Ale souhlasím s tím že stroje co potřebují ...Zobrazit celý příspěvek
OSTATNÍ parametry toho Vigilantu jsou dobré až výborné, ale ta velikost a předpokládám z toho vyplývající cena to bude "poněkud" kazit. Ale souhlasím s tím že stroje co potřebují letiště jsou spíše strategického rázu...Skrýt celý příspěvek
ano výkony jsou výborné ale jsou jen výpočtové, neletá ani prototyp je jen maketa proto ho neprosazuji jen jsem nadhodil že " NĚCO" takového by bylo lepší než Heron - myslím tedy ...Zobrazit celý příspěvek
ano výkony jsou výborné ale jsou jen výpočtové, neletá ani prototyp je jen maketa
proto ho neprosazuji jen jsem nadhodil že " NĚCO" takového by bylo lepší než Heron - myslím tedy pro použití v rámci BUU
a velikost no - když vyjdeme z Vigilantu - nevím dobře je o 29% delší a má o 24% větší rozpětí, to není až tak mnoho (2,5 m délka a 4 m rozpětí )
problém je že Vigilant je studie a převést studii do reality stojí jak píšeš dost ....majonézy a čím mín strojů bude létat tím jejich kusová cena bude vyžší a vyžší, je ale pravdou že nějaký takový konverktoplán, či letoun s třeba mrtvou váhou vertikálních vrtulí by byl pro BUU rozhodně přínosem než heron ketrý musí být obsluhován ( díky svým požadavkům na prostor ) v zápolí ( vidím to tak 100 km a možná víc ) ze kterého než doletí při výzvě tak už je v dané situaci vlastně na nic, a a posílat heron jen na plánované průzkumy v běžný čas či ho držet aby byl stále k dispozici no taky to jde ale v případě změny a vývoje to vidím že díky Marfyho zákonu bude vždy jinde než ho bude třebaSkrýt celý příspěvek
Jde o tiskovou zprávu. Ta nepřišla do redakce jen tak. Izraelci u nás zahajují informační operaci s cílem prezentovat kladný obraz jejich dronu. Ovlivnit veřejnost a "odborníky" a ...Zobrazit celý příspěvek
Jde o tiskovou zprávu. Ta nepřišla do redakce jen tak. Izraelci u nás zahajují informační operaci s cílem prezentovat kladný obraz jejich dronu. Ovlivnit veřejnost a "odborníky" a vyvíjet tlak na českou armádu.Skrýt celý příspěvek
Potenciální zákazník se musí neustále masírovat informacemi o tom jak je výrobek skvělý. Není nic lehšího než pár kusů poslat ukrajinské armádě, ať vidíme co to vydrží. Na nějaké ...Zobrazit celý příspěvek
Potenciální zákazník se musí neustále masírovat informacemi o tom jak je výrobek skvělý. Není nic lehšího než pár kusů poslat ukrajinské armádě, ať vidíme co to vydrží. Na nějaké protipovstalecké operace stačí menší a levnější drony domácí výroby. I takový Primoco One 150 má otestován provoz se SAR radarem.Skrýt celý příspěvek
Pekne stroje, ale od "spojenca" by som nekupoval nic dokym blokuje reexport vojenskeho materialu na UA. Jedine v pripade, kde by prislo aj k plnemu technologickemu transferu, to by ...Zobrazit celý příspěvek
Pekne stroje, ale od "spojenca" by som nekupoval nic dokym blokuje reexport vojenskeho materialu na UA. Jedine v pripade, kde by prislo aj k plnemu technologickemu transferu, to by bola ina situacia samozrejme.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...