HH-60W Combat Rescue Helicopter

-
25. 1. 2015
-
8 komentářů
-
Jan Grohmann
Americké letectvo (U.S. Air Force) již netrpělivě vyhlíží nový bojový záchranářský vrtulník HH-60W Combat Rescue Helicopter (CRH). První let vrtulníku se očekává v roce 2019 a operační nasazení o dva roky později.
V roce 1981 americké letectvo vybralo UH-60A Black Hawk jako platformu pro nový pátrací a záchranářský vrtulník, zejména pro evakuační zajišťování speciálních operací. Nový vrtulník nahrazoval letité stroje HH-3E Jolly Green Giant.
Počítalo se s dvěma typy – MH-60G a HH-60G Pave Hawk. Model MH-60G byl určen pro vysazování a vyzvedávání jednotek speciálních sil.
Početně dominantní HH-60G Pave Hawk pak dostal za úkol především vyzvedávat personál v ztížených (bojových) podmínkách a také pátrací a záchranné operace. HH-60G však mohl plnit i civilní pátrací úkoly, lékařskou evakuaci, pomoc při přírodních katastrofách nebo pomáhal při boji s drogami.
Vrtulníky HH-60G Pave Hawk zajišťují krytí pro operace speciálních sil nebo zajišťují bojovou evakuaci sestřelených pilotů. Vrtulníky například vyzvedly dva spojenecké piloty sestřelené při bombardování Jugoslávie v roce 1999.
Dnes léta v americkém letectvu 93 vrtulníků HH-60G, všechny MH-60G přitom byly přeznačeny na typ HH-60G Pave Hawk.
HH-60G Pave Hawk / U.S. Air Force
Většina vrtulníků HH-60G už míří k hranici své technické životnosti. Americké letectvo začalo hledat nástupce již v roce 1999, ale vlivem politických tahanic byly pokusy pořídit nové vrtulníky neúspěšné.
Teprve v roce 2012, v rámci programu Combat Rescue Helicopter, americké letectvo vybralo nový vrtulník Sikorsky HH-60W. Cena programu, včetně vývoje, nákupu vrtulníků a veškerého příslušenství je 7,9 miliardy dolarů.
Americké letectvo postupně nakoupí 112 strojů. První vrtulník dosáhne počátečních operačních schopností v roce 2021. Plná sériová výroba se rozjede v roce 2023.
HH-60W svého staršího soukmenovce překonává ve všech ohledech. „HH-60W má lepší ovladatelnost, větší dosah, vyšší užitečné zatížení a lepší výkony ve všech oblastech," říká podplukovník Patrick Regan, pilot vrtulníků HH-60G.
V současné době americké letectvo připravuje systémové požadavky na nový vrtulník. V roce 2016 americké letectvo podle smlouvy dostane 9 plně vybavených vrtulníků pro testování.
Nové stroje budou vycházet z typu UH-60M. Srdcem vrtulníku jsou dva turbo-hřídelové motory T700-GE-701D o výkonu 2×1447 kW. HH-60W dostane větší nádrže, kompozitní hlavní rotor a také konstrukci odolnou proti korozi – pro operace v mořském prostředí.
HH-60W získá silnější generátor elektrické energie pro pohon všech elektronických systémů. Pilotům usnadní práci také nové multifunkční displeje a nový palubní počítač, který propojí veškerou avioniku vrtulníku.
Piloti HH-60W také jistě ocení nový laserový navigační systém 3D LZ umožňující lepší orientaci při přistávání ve ztížených podmínkách – při zvířeném prachu nebo sněhu. Podle pilotů vrtulníků amerického letectva je právě 77 % všech přistání uskutečněno ve ztížených podmínkách.
Základem 3D LZ je laserový radar LIDAR, který vytváří 3D model přistávací plochy pod vrtulníkem, včetně tvaru a vzdálenosti jednotlivých objektů na zemi. Piloti tak za všech podmínek mají přesné informace o přistávací ploše.
Zdroj: DefenseTech
Související články
Slovensko zvažuje nákup vrtulníků UH-60 Black Hawk
Slovensko, podobně jako Česká republika, řeší modernizaci svého vrtulníkového letectva. Slovensko ...
-
13.01.2015
-
74 komentářů
-
Jan Grohmann
Osprey nahradí palubní dopravní letadla C-2A Greyhound
Konvertoplány Bell/BoeingV-22 Osprey pravděpodobně nahradí na letadlových lodích palubní dopravní ...
-
15.01.2015
-
2 komentářů
-
Jan Grohmann
Armáda ČR uvažuje o nákupu bitevních vrtulníků
Během včerejší tiskové konference ministr obrany ČR Martin Stropnický shrnul významné milníky ...
-
15.01.2015
-
476 komentářů
-
Jan Grohmann
AgustaWestland nabízí Slovensku vrtulníky AW139M
Předminulý týden americká firma Sikorsky nabídla Slovensku vrtulníky UH-60 Black Hawk. Několik dní ...
-
21.01.2015
-
41 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
ten článek asi neměl úmysl detailně ozřejmit finanční část .. proto je nešťastné na základě něho odvozovat cenu 1 kusu, navíc si myslím, že to teď přesně nikdo neví :-).
V podstatě je to 7,9 mld USD, z toho ovšem 1,28 za vývoj (pentagon by údajně šel na 2 miliardy za vývoj).
Dá se ve zkratce říct, že za1,28 vyvine dodavatel stroj+poskytne vše, co je potřeba na nasazení do ozbrojených sil (trenažéry atd.) a zbylá část je na vlastní výrobu 108 kusů, ale s tím, že se bavíme o dodávkách kolem roku 2020 - IOC (cena peněz :-))
Přičemž cena strojů se pro každý rok bude dle odebíraných počtů stanovovat separátně, logicky čím víc kusů tím menší cena.
Osobně to vnímám tak, že je 7,9 miliardy zastropovaná cena za 108 kusů+ test. prototypy + tranažéry, výcvik atd. a může to být ve výsledku jen míň.Na druhou stranu tyhle speciály jsou vždycky ukrutně drahý - lidar, radar, FLIR, pokročilá avionika, protikorozní úprava, nejspíš i pancéřování, odolnější podvozek... je toho spousta.
Už když sme tu vedli debatu o modernizaci Mi-171Š a byly námitky že jsme měli modernizovat všechny, tak sme namítali, že tyhle úpravy se nedělají nikdy u celé flotily, i USA jich pořizují "jen" 120, což je na naše poměry sice kosmický číslo, ale u nich jen nepatrný zlomek ze všech provozovaných Black Hawků.