HH-60W Pave Hawk II: Vrtulník pro nejnáročnější mise

-
10. 8. 2018
-
69 komentářů
-
Jan Grohmann
V příštím roce poprvé vzlétne nový americký vrtulník HH-60W Pave Hawk II určený především k bojovému vyhledávání a záchraně CSAR (Combat Search And Rescue). Nové stroje nahradí již notně zastaralou flotilu vrtulníků HH-60G Pave Hawk.
Vrtulníky řady Pave Hawk slouží k plnění těch nejtěžších úkolů, jako je zasazení a vyzvednutí speciálních jednotek na nepřátelské území nebo k bojovému vyhledávání a záchraně ‒ může jít o odsun VIP osob z oblasti bojů nebo o záchranu sestřelených pilotů. Vrtulníky lze použít také pro transport zraněných (MEDEVAC), pro dopravu pomoci při přírodních katastrofách nebo při protidrogových operacích.
Vrtulníky HH-60G létají od 80. let minulého století a za posledních 17 let byly prakticky neustále v operačním nasazení na Středním východě. Všechny zbývající HH-60G (cca 33 kusů z původních 112 vrtulníků) dosáhnou očekávané maximální životnosti draku 7000 letových hodin nejpozději v roce 2019.
Vrtulníkům se přitom nevyhýbají ani tragické nehody ‒ v březnu letošního roku v útrobách letitých HH-60G v Iráku zemřelo sedm vojáků. Opravdu tragické je, že za smrt vojáků zřejmě nepřímo mohou politické tahanice (viz dále) v americkém Kongresu, které provázely výběr nástupce HH-60G.
Americké letectvo (USAF), resp. americké velitelství pro vzdušný boj ACC (Air Combat Command), již v roce 1999 oznámilo záměr najít náhradu za vrtulníky HH-60G. V roce 2006 program CSAR-X vyhrála firma Boeing s vrtulníkem CH-47 Chinook. Po protestech firmy Lockheed Martin a politických veletočích však došlo v roce 2009 k anulování výsledků programu.
Za pozornost stojí, že i přes neúspěch nabídky firmy Boeing některé expediční záchranné jednotky, jako je 83d Expeditionary Rescue Squadron, přešly v roce 2017 od HH-60G právě k vrtulníkům CH-47F Chinook. Je to dáno právě končící životností HH-60G, ale přesto je zajímavé, že jednotky zvolily stroje Chinook, nikoliv UH-60M Black Hawk.
V roce 2012 americké letectvo vydalo novou žádost o nabídku (RfP) a tím oficiálně odstartovalo nový program CRH (Combat Rescue Helicopters). V roce 2014 letectvo vybralo vrtulník HH-60W Pave Hawk II od firem Sikorsky a Lockheed Martin. Obě firmy (Sikorsky je již součástí Lockheed Martin) USAF dodají 112 vrtulníků HH-60G Pave Hawk II pro úkoly CSAR, příslušné vybavení, zbraně, náhradní díly a obslužné zařízení za 8,1 miliardy dolarů.
Prvotní smlouva ve výši 1,5 miliardy dolarů pokrývá vývojové náklady a stavby devíti vrtulníků určených pro vývojové a vojskové zkoušky.
Po téměř 20 letech průtahů se tak zdá, že program náhrady vrtulníků HH-60G spěje do zdárného konce. První let HH-60W Pave Hawk II se očekává v roce 2019 a dosažení počátečních operačních schopností v roce 2021. Plná sériová výroba se rozběhne v roce 2023 a dodávky skončí v roce 2029. Přesto ještě několik let po konci životnosti HH-60G budou jednotky využívat mnohem větší dvourotorové Chinooky.
Chinook v souboji s Black Hawkem prohrál, přesto je Chinook některými jednotkami určenými k úkolům CSAR aktivně využíván.
Dlouhá doba vývoje a výroby je dána komplexností HH-60W Pave Hawk II. Vždyť vrtulník musí být schopen proniknout na nepřátelské území, odolat systémům protivzdušné obrany (PVO) nepřítele, v případě potřeby se aktivně bránit palubními zbraněmi, najít VIP osobu, vyzvednout ji a dostat do bezpečí.
HH-60W Pave Hawk II vychází ze sandardní verze UH-60M Blck Hawk. Srdce vrtulníku tvoří dva turbohřídelové motory T700-GE-701D o výkonu 2×1447 kW. HH-60W dostane větší nádrže, kompozitní hlavní rotor, tankovací nástavec, zvětšený přepravní prostor a zesílenou konstrukci draku.
V modernizovaném kokpitu najdeme čtyři velké displeje a dva pokročilé letové počítače. Vrtulník obsahuje pět rádií, radiolokátor ukrytý na přídí, infračervený elektro-optický kulový senzor (FLIR) nebo radarový a laserový výstražný systém. Pokročilá avionika například dovolí automatické vznášení nad určitou pozicí, což umožní pilotům soustředit se na záchrannou misi.
Vrtulník získá hned několik datalinků, které vrtulník datově propojí s ostatními platformami na zemi, moři, vzduchu nebo vesmíru. Díky vysokorychlostnímu spojení HH-60W přes satelit přenese živý obraz z předního elektro-optického pouzdra na velitelství na druhém konci světa. Vrtulník rovněž přijme živý obraz ze satelitů nebo dronů skenujících zájmovou oblast. Naopak posádka bitevního letadla AC-130 uvidí ty samé informace, co posádka vrtulníku, což v případě potřeby umožní okamžité poskytnutí přesné palebné podpory.
HH-60W Pave Hawk II je určen pro ty nejnáročnější speciální mise.
„HH-60W bude nejvíc zesíťovaná a propojená platforma s kolmým startem a přistáním, která se kdy vyráběla a která přináší bezkonkurenční schopnosti ve vysoce rizikovém prostředí,“ uvedla Tim Healy, ředitelka divize pro programy amerického letectva ve firmě Sikorsky. „Moderní bojiště je nemilosrdným místem ‒ nikdo nepřežije sám o sobě ‒ HH-60W dokáže propojit a využít celou sadu vzdušných a kosmických prostředků na podporu záchranné operace, a to dokonce i v hloubi nepřátelského území.“
HH-60W Pave Hawk II získá oproti UH-60M skoro dvojnásobně větší nádrže. Vnitřní nádrže HH-60W Pave Hawk II pojmou 2500 litrů paliva, což odpovídá bojovému rádiusu 315 km s 10 minutami visu na místě a s palivovou rezervou pro bezpečný návrat. I přes větší nádrže, které jsou u vrtulníku Black Hawk umístěny za prostorem výsadku, dojde k celkovému zvětšení přepravního prostoru.
Vrtulník obdrží novou hlavu a listy hlavního rotoru, který velikostně odpovídá rotoru z mnohem většího vrtulníku CH-53K King Stallion. Větší rotor prodlužuje dolet a zvyšuje stabilitu ve visu.
Kokpit a přepravní prostor, zejména podlaha, získá nové pancéřování odolné proti munici z útočných pušek. Přepravní prostor je variabilní ‒ klasický se ale počítá s dvěma piloty, dvěma palubními střelci a dvěma či třemi členy záchranného týmu. Mimo to zůstane v kabině prostor pro dva ležící pacienty.
Hlavní výzbroj tvoří dva výklopné postranní kulomety ráže 7,62 mm (miniguny) nebo 12,7 mm. Kulomety mohou ovládat palubní střelci nebo po vyklopení souběžně s podélnou osou vrtulníku přímo piloti.
Zdroj: Air Force Magazine
Související články
FARA: Nové průzkumné vrtulníky pro americkou armádu
Americká armáda (US Army) hledá v rámci programu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) ...
-
27.06.2018
-
20 komentářů
-
Jan Grohmann
Maďarsko kupuje vrtulníky H145M
Maďarsko podobně jako Česká republika řeší obměnu vrtulníků svých ozbrojených sil. Zatímco Česká ...
-
01.07.2018
-
226 komentářů
-
Jan Grohmann
Holding CSG jako jediný mimo USA komerčně provozuje legendární vrtulníky UH-60 Black Hawk
V říjnu minulého roku společnosti EUROPEAN AIR SERVICES a slovenská MSM GROUP, obě patřící do ...
-
26.07.2018
-
58 komentářů
-
Tisková zpráva
Nové motory pro těžké ruské vrtulníky Mi-26 v roce 2025
Ruské vrtulníky (dceřiná společnost koncernu Rostech) pracuje na nových motorech pro supertěžké ...
-
06.08.2018
-
66 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Rase nejsem si vědom toho, že by vojáci, piloti a lidé na GŠ jasně chtěli UH1Y. Co mohu říci, že letectvo dlouhodobě pociťovalo absenci malého stroje...proto když se fakt ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
nejsem si vědom toho, že by vojáci, piloti a lidé na GŠ jasně chtěli UH1Y. Co mohu říci, že letectvo dlouhodobě pociťovalo absenci malého stroje...proto když se fakt vrátíme do minulosti chtělo letectvo LUH, tedy menší dvoumotorový vrtulník s kapacitou přepravy do osmi osob.
Nemá cenu popisovat jak, kdy a kvůli čemu...ale prostě až od té doby co se objevily jednotlivé nabídky, vojáci prostě inklinují k čistě vojenským strojům, k těm co jsou prostě ověřeny atd. Z nabízených to byl UH1Y...ale cenově byl někde jinde. Nelze říci, že by všichni preferovali tento stroj, někteří ano, jiný ne. Jak jsem řekl, je to o úhlu pohledu.
Vojáci rozhodně neroubují požadavky na Venom.
Jak to vypadá v očích poplatníka bych se neodvážil paušalizovat, poplatník dosti často nezná procesy a obsah takového projektu.Skrýt celý příspěvekTF_HU: trochu odbočím. Pořád se mluví o tom, že vojáci, piloti i lidi na GŠ jasně chtějí UH-1Y. Je to pravda, nebo je tamní nálada obecnější a jen chtějí nový vrtulník co by ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU:
trochu odbočím. Pořád se mluví o tom, že vojáci, piloti i lidi na GŠ jasně chtějí UH-1Y. Je to pravda, nebo je tamní nálada obecnější a jen chtějí nový vrtulník co by splňoval požadavky ?
ps. přijde mi, že jedni (vojáci) se snaží požadavky naroubovat na Venom, jiný (politici) se zase snaží to zakulatit tak, aby se mohlo pořídit spíš něco jiného (levnějšího) nebo se dal vypasat alespoň tendr. Výsledek tak v očích daňového poplatníka vypadá jak vypadá - tedy čirý bordelSkrýt celý příspěvekcejkis Hm, víc tam toho nemáte? Produkce opia je používána jako zdroj prostředků pro TB. Problém to je, to nikdo nepopírá a snaha eliminovat jej existuje. To je známá věc. Jak ...Zobrazit celý příspěvek
cejkis
Hm, víc tam toho nemáte?
Produkce opia je používána jako zdroj prostředků pro TB. Problém to je, to nikdo nepopírá a snaha eliminovat jej existuje. To je známá věc. Jak to, prosím, popírá legitimitu a nebo snahu o vybudování Afgánských sil? Bezpečného prostředí?
Slouží to jen jako nástroj k nekonečnému omílání populistického...je to zbytečné...jako předvádíte společně s panem Kollerem.Skrýt celý příspěvek@TF_HU Nemá smysl pokračovat v diskuzi. Souhlasím. Tohle jsem Vám našel. Je to starší, ale ukazuje jak nesmyslná mise v AFG je vedena. ...Zobrazit celý příspěvek
@TF_HU
Nemá smysl pokračovat v diskuzi. Souhlasím.
Tohle jsem Vám našel. Je to starší, ale ukazuje jak nesmyslná mise v AFG je vedena.
https://zpravy.idnes.cz/afghan... Skrýt celý příspěvekPla-men No, to jsme se vážně nepochopili. Rozkaz je zákon, na tom se shodneme, to bez diskuze. To ale neznamená držet hubu a krok. Nemám problém o rozkaze diskutovat, když vím, ...Zobrazit celý příspěvek
Pla-men
No, to jsme se vážně nepochopili. Rozkaz je zákon, na tom se shodneme, to bez diskuze. To ale neznamená držet hubu a krok. Nemám problém o rozkaze diskutovat, když vím, že je to vhodné a žádoucí.
Díky vstupu do NATO prošla Armáda obrovskou změnou, jakousi kultivací. Přeci jenom standardy v západních armádách, zemích byli a jsou trochu jiné a my na se na ně museli adaptovat. Jak vzděláváním, tak výcvikem atd.
Dnes voják, velitel dokáže (ne všichni) rozpoznat, kdy je třeba nekompromisně velet a kdy je prostor k diskuzi. Kdy se hodí probrat situaci s vojáky a své rozhodnutí s nimi konzultovat. Jsou situace kdy potřebujete drill...a jsou situace, kdy stačí otcovsky požádat :-)Skrýt celý příspěvekMožná jsme se fakt, nepochopili :-) Ale pořád si myslim, že plnění rozkazů, (pěkně shora dolů) je prvotní zákon armády. Všechno okolo je jen omáčka, poplatná době. Tak snad se jí ...Zobrazit celý příspěvek
Možná jsme se fakt, nepochopili :-) Ale pořád si myslim, že plnění rozkazů, (pěkně shora dolů) je prvotní zákon armády. Všechno okolo je jen omáčka, poplatná době. Tak snad se jí povede lípSkrýt celý příspěvek
cejkis ...ad1) jenom vy a vám podobní to vztahujete na Američany. TB a jiní, najdou se podporovatelé i odpůrci stejně jako u nás, to vnímají jako podpora Západu. I v Iráku ...Zobrazit celý příspěvek
cejkis
...ad1) jenom vy a vám podobní to vztahujete na Američany. TB a jiní, najdou se podporovatelé i odpůrci stejně jako u nás, to vnímají jako podpora Západu. I v Iráku pochopili, že pomoc ze západu potřebují, je to pro ně výhodné. Na tohle téma se nemá cenu bavit...držte se svého papouškování populismu, já se budu držet toho, že tam není nic černobílé.
...ad2) účel světí prostředky. Nějak ty cíle musíte dosahovat, jak jsem řekl, nic není černobílé a všeho do času.
...k tomu populismu, to že neumíte pojmenovat státní zájem, to je váš problém. Přesně takhle papouškuje populista typu Kollera a spol. Globální zájmy máme jako státy stejné, navíc v rámci Aliance se zájmy násobí. Pro dobro diskuze, nechme si každý svoje.Skrýt celý příspěvekTF_HU Byl jsem na praporčických funkcích u letectva v devadesátých letech, ale "držet hubu krok" je základní a první pravidlo armády. Neboli, jak jste hezky managersky napsal: ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU Byl jsem na praporčických funkcích u letectva v devadesátých letech, ale "držet hubu krok" je základní a první pravidlo armády. Neboli, jak jste hezky managersky napsal: Voják je apolitický a aplikují se na něm manažerské řídící styly. Každá doba i armáda má své názvosloví ovšem základ je stejný :-)Skrýt celý příspěvek
Off-topic :-) @KOLT Datum: 13.08.2018 Čas: 14:10 „Stran těch škol, Amíci k těm mikrobusům ovšem mají CH-53 a CH-47, což jsou třínápravové dvoupatráky ;-) Vlastně nepotřebují ...Zobrazit celý příspěvek
Off-topic :-)
@KOLT Datum: 13.08.2018 Čas: 14:10 „Stran těch škol, Amíci k těm mikrobusům ovšem mají CH-53 a CH-47, což jsou třínápravové dvoupatráky ;-) Vlastně nepotřebují stroje kategorie H225M. Buď chtějí vysadit družstvo – vezmou UH-60, případně 2 x UH-1 (neb USMC mají větší družstva), nebo chtějí vysadit četu a vezmou CH-53 či CH-47.“
Vzhledem k potřebě operovat z omezeného prostoru výsadkových lodí, má USMC tradičně jinou vrtulníkovou organizaci než US ARMY. USMC nepoužívá lehké (z pohledu USMC) UH-1Y (nebo dříve UH-1N) k převozu a výsadku střeleckých družstev pěchoty. K tomu jsou určeny střední MV-22B (dříve CH-46E).
UH-1Y ale plní mnoho rozmanitých rolí a jedna z nich je přeprava/vysazování průzkumných/speciálních týmů do velikosti 8 členů výsadku. Pěkné video s UH-1Y (i verzí N) je zde: https://www.youtube.com/watch?... a pěkné video s MV-22B je zde https://www.youtube.com/watch?...
Typicky mariňácká expediční jednotka MEU (praporní úkolové uskupení) s obojživelnou skupinou lodí US NAVY může mít na palubě velké vrtulníkové výsadkové lodě následující leteckou složku USMC: 12 x MV-22B, 4 x CH-53E, 5 x AH-1Z, 3-4 x UH-1Y, 5 x RQ-21 UAS a 6 x AV-8B (nebo už i F-35B) + nějaké vrtulníky US NAVY a z pevniny je podporuje pár KC-130J. Z počtů je pěkně vidět, co je tažným výsadkovým létajícím strojem USMC.Skrýt celý příspěvek@TF_HU “Jste opravdu úsměvný. Vláda dosazena Američany...tohle je jeden z bodů protizápadní propagandy. Kdybyste znal situaci v Afganistánu a docházely by vám souvislosti, věděl ...Zobrazit celý příspěvek
@TF_HU
“Jste opravdu úsměvný. Vláda dosazena Američany...tohle je jeden z bodů protizápadní propagandy. Kdybyste znal situaci v Afganistánu a docházely by vám souvislosti, věděl byste, že vláda takto "dosazená" by nikdy neuspěla, protože by neměla respekt ani ten základní a to ani od obyčejných Afgánců. nemluvě o tom, že by taková vláda ani nikdy nemohla zasednout k jednání s TB, protože ten by ji vůbec, ale vůbec nerespektoval. “
ad1) máte pocit, že tamní vláda dosazená Američany má respekt tamních obyvatel ? Podívejte se na jakém území operuje !?!?
ad2) Američané vyndali ze seznamu teroristů kabulského řezníka, aby jej použili jako spojku mezi Američany dosazenou vládou a Tálibanem.
Vy jste si to v podstatě vysvětlil sám jen si to interpretuje obráceně. A ohledně populismu. Mne naopak přijde populistické posílat kontingent do AFG, kde nemáme žádné zájmy.Skrýt celý příspěvekTF_HU, naprostý souhlas. Já také ten Irák myslel tak, že po předčasném stažení se to dopadlo, jak dopadlo – půl Iráků a sousední Sýrie obsadil ISIS... Pokud bychom dnes opustili ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU, naprostý souhlas. Já také ten Irák myslel tak, že po předčasném stažení se to dopadlo, jak dopadlo – půl Iráků a sousední Sýrie obsadil ISIS... Pokud bychom dnes opustili Astán, dopadlo by to podobně. Jen vyhnat odtud pak ty islamisty, by bylo o poznání těžší než z Iráku.
PS: Myslel jsem, že už u AČR nesoužíte.Skrýt celý příspěvekKOLT ...když zmiňujete Irák...i tam byly te´d nedávno volby, vyhrál je myslím SADR, nebo jak se jmenuje, což je silná opoziční osobnost, která je silně proti přítomnosti ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT
...když zmiňujete Irák...i tam byly te´d nedávno volby, vyhrál je myslím SADR, nebo jak se jmenuje, což je silná opoziční osobnost, která je silně proti přítomnosti USA...ale světe div se, chápe, že jakousi pomoc v Iráku potřebují a proto je jaksi mírný k mezinárodní pomoci, kterou reprezentuje a provádí NATO.
Pla-men
Už jsem to sem jednou psal. nejsem vysoce postaveným důstojníkem.Sloužím na praporčických pozicích. Už nějaký ten pátek. Od taktického levelu po strategický. Doba, kdy voják držel hubu a krok je dávno pryč. Armáda a voják je apolitický, což je dáno zákonem, ale to neznamená, že nemůže mít svůj občanský názor, jsem voličem tak jako ostatní občané, má zákoná omezení mých práv, jsou trochu jiná :-) nechci se rozepisovat o tom, co jsou manažerské řídící styly, ale taková pravidla se aplikují i v Armádě a normální člověk rozlišuje, kdy je třeba velet, sypat rozkazy a kdy lze řídit liberálními metodami.Skrýt celý příspěvekcejkis Jste opravdu úsměvný. Vláda dosazena Američany...tohle je jeden z bodů protizápadní propagandy. Kdybyste znal situaci v Afganistánu a docházely by vám souvislosti, věděl ...Zobrazit celý příspěvek
cejkis
Jste opravdu úsměvný. Vláda dosazena Američany...tohle je jeden z bodů protizápadní propagandy. Kdybyste znal situaci v Afganistánu a docházely by vám souvislosti, věděl byste, že vláda takto "dosazená" by nikdy neuspěla, protože by neměla respekt ani ten základní a to ani od obyčejných Afgánců. nemluvě o tom, že by taková vláda ani nikdy nemohla zasednout k jednání s TB, protože ten by ji vůbec, ale vůbec nerespektoval. Dnes na tomto poli vadí...je důvodem projevu nesouhlasu...jen to, že tato vláda spolupracuje, nebo je podporována jednotkami ze Západu.
Jinak...v Afganistánu si Američané nic neukousli jen pro sebe, na obnově se podílí i Čína, Rus a ostatní země, poslední jednání s TB byla dokonce i Uzbekistánu.
Takže díky za zhodnocení mého geopolitického rozhledu, můj nebude nikdy tak skvělý jak populisty pana Kollera a jeho papoušků, kteří papouškují stejné nesmysly, že?Skrýt celý příspěvekKdyž se teď stahneme z Astánu, tak z něj bude El Dorádo IS nebo jiné podobné organizace. Teď je zaměstnáváme tam; není to levné, pravda. Když odtud odejdeme, konsolidují síly a ...Zobrazit celý příspěvek
Když se teď stahneme z Astánu, tak z něj bude El Dorádo IS nebo jiné podobné organizace. Teď je zaměstnáváme tam; není to levné, pravda. Když odtud odejdeme, konsolidují síly a zaútočí, takže s nimi budeme bojovat buď tady, nebo v jiném státě, na který zaútočí a rozloží ho. A bude to ještě mnohem dražší :-/ Ani jedna varianta není dobrá, odchod je ale ta horší. Jak jsme se ostatně mohli přesvědčit v Iráku.Skrýt celý příspěvek
Otázka je jestli TF_HU a další jsou skutečně vysoce postavení důstojníci AČR. Internet snese všechno :-) To cejkis.:"Vždy, bylo, je a bude , že voják má držet hubu a krok. Zvlášť ...Zobrazit celý příspěvek
Otázka je jestli TF_HU a další jsou skutečně vysoce postavení důstojníci AČR. Internet snese všechno :-) To cejkis.:"Vždy, bylo, je a bude , že voják má držet hubu a krok. Zvlášť ten profesionální...Od toho je armáda , aby plnila rozkazy představitelů státu.Skrýt celý příspěvek
cejkis Musím s hodnocením TF_HU na adresu Kollera naprosto souhlasit. Je to demagog, lhář a bývalí udavač komunistické kontrarozvědky. Jestli v jeho vyjádřeních něco naprosto ...Zobrazit celý příspěvek
cejkis
Musím s hodnocením TF_HU na adresu Kollera naprosto souhlasit. Je to demagog, lhář a bývalí udavač komunistické kontrarozvědky. Jestli v jeho vyjádřeních něco naprosto chybí tak je to nadhled kterým se zaklínáte. To že se o cílech mise v Afghánistánu vede diskuze je jistě správné ale měly by se používat fakta ne polopravdy a mýty.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...