Raketomety HIMARS pro polskou armádu: Varování pro AČR

Raketomety HIMARS na střelnici Yakima Training Center; větší foto / Public Domain 

Polské ministerstvo obrany změnilo podmínky programu Homar a přímo nakoupí americké raketomety HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System) od Lockheed Martin. Oproti původním plánům tak nedojde k přenosu klíčových amerických know-how do Polska.

Program Homar je jeden z nejdůležitějších vyzbrojovacích projektů polské armády. Raketomety Homar (tedy HIMARS) mají být zapojeny do velitelského systému IBCS (Integrated Air & Missile Defense Battle Command System) protivzdušné obrany (PVO) a v případě potřeby ničit postavení takticko-operačních raket nepřítele.

 

Homar je součástí polské „triády“ zbraní dlouhého dosahu, které umožní polským ozbrojeným silám provádět údery na vzdálenost stovky kilometrů. Další dvě části triády tvoří střely s plochou dráhou letu JASSM/JASSM-ER a pobřežní raketové systémy NSM (Naval Strike Missile). Všechny tyto zbraně se stanou součástí velitelského systému IBCS.
 

Vyjednávání na úrovní vláda-vláda o nákupu raketometů HIMARS běží od roku 2015. Varšava v první fází počítá s třemi oddíly po 18 raketometech HIMARS (celkově 54 odpalovacích vozidel). Varšava ale plánuje postupně nakoupit až 160 raketometů.
 

Varšava však požadovala rozsáhlou „polonizaci“ raketometů HIMARS, především kvůli získání budoucí nezávislosti v oblasti raketových technologií. Nejde jen o použití kolových nákladních automobilů Jeltz, ale především o začlenění polského systému velení a řízení palby TOPAZ. Polská armáda chtěla mít tento klíčový prvek raketometů pod domácí kontrolou a nechtěla být závislá na firmě Lockheed Martin, především kvůli budoucímu, finančně jistě velmi náročnému, servisu (modernizaci). 
 

Dalším zásadním požadavkem bylo přenesení know-how výroby klíčových součástek raket, především raketových motorů a paliva. Zvládnutí výroby raketových motorů a výroby tuhých jednosložkových paliv by umožnilo Polsku v budoucnu vyvinout vlastní levnější rakety země-země ráže 122 mm nebo 227 mm.
 

Podle polského dopisovatele Armádních novin ale firma Lockheed Martin byla proti přenášení výroby do Polska. Pochopitelně pro firmu Lockheed Martin (a jistě i pro Washington) je mnohem výhodnější (nejen finančně), pokud bude Polsko v oblasti raketového vojska závislé na amerických službách a technologiích. Vždyť servis, školení, modernizace, opravy nebo nákup raket může Lockheedu v následující dekádě nebo dvou přinést další stovky milionů dolarů.

 

Jak Armádní noviny upozornil polský dopisovat, Lockheed nabízel polonizovanou verzi HIMARS mnohem dráže než původní americkou verzi. Stejně tak měl být vyvíjen tlak na konkurenční Izraelce s raketomety Lynx, aby z tendru odstoupili ‒ tedy, aby připravili mnohem dražší nabídku.

 

Jak obrat komentovali polští zástupci? „Záleží nám na tom, aby Polsko získalo nejmodernější technologie, co nejdříve a za co nejlepší cenu,“ uvedl pro rádio Marija polský ministr obrany Mariusz Blaszczak. „Na dnešním bojišti a v zeměpisné oblasti Polska jsou raketové a dělostřelecké jednotky nanejvýš důležité.“

 

HIMARS na cvičení Saber Strike 2018

 

Oficiálně polské ministerstvo obrany ke změně přístupu k programu Homar napsalo:

 

„Ministerstvo obrany rozhodlo o ukončení řízení podle postupu přijatého v roce 2015 a okamžitě zahájilo jednání s americkou stranou. [...] Ještě v průběhu tohoto týdne delegace ministerstva obrany vedená náměstkem ministra Sebastianem Chvalkiem, který je odpovědný za technickou modernizaci polské armády, odcestuje do Spojených států a zahájí diskusi o realizaci programu Homar na základě Artillery Rocket System High Mobility - HIMARS,“ dočteme se v tiskové zprávě polského ministerstva obrany.

 

„Důvody opuštění dosavadního způsobu získání raketometů jsou: finanční očekávání od potenciálních dodavatelů, včetně zahraničních, překračují prostředky, které ministerstvo obrany poskytlo pro tento účel v době zahájení projektu, tj. počátkem roku 2015. V průběhu jednání nebylo možné dohodnout se na všech ustanoveních a požadavcích smlouvy, které souvisí s ochranou základního státního zájmu,“ stojí dále v komuniké.

Zatím není jasné, jak velký podíl na programu Homar získá polský průmysl. Samotný prodej zastřeší americký program zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Spolupráce s polským průmyslem bude řešena v rámci jednotlivých smluv mezi firmami. Pochopitelně „spotřební“ zboží a klíčové technologie, pro účel budoucích marží (servis a modernizace), zůstanou v rukou Lockheedu.

 

Podle polské strany tak Varšava zvolí stejný model nákupu, jako Rumunsko, které od Lockheedu rovněž nakoupilo raketomety HIMARS. Takový postup je v první fázi rychlejší a levnější, ale do budoucna přináší riziko vysokých provozních nákladů, které nejsou pod kontrolou provozovatele. 
 

Je třeba si uvědomit, že nákupem nových zbraňových systémů finanční výdaje nekončí, ba právě naopak. Provozní náklady, modernizace, nákup náhradních dílů, servis, školení nebo nákup munice během celého životního cyklu zbraňového systému hravě přesáhnou finanční náklady prvotního nákupu.
 

Ostatně zbrojní firmy čím dál méně vydělávají na prodeji zbraní, a naopak čím dál více na údržbě, servisu a modernizaci dodaných zbraňových systémů ‒ zákazník přitom nemá jinou možnost a musí akceptovat jakoukoliv cenu prodejce, pokud chce mít své zbraně provozuschopné.
 

Polský a rumunský příklad je varování i pro Českou republiku. Na jedné straně je zde samozřejmě snaha „potěšit“ zahraniční přátelé, což je v „real“ politice běžná věc. Na druhé straně je si třeba uvědomit, že ekonomicky i politicky je mnohem výhodnější mít silný domácí zbrojní průmysl, který umí dodávat vlastní armádě klíčové zbraňové systémy a munici. 

 

Ostatně v případě raketometů se Praha nemusí nutně obracet na Američany nebo Izraelce, ale může zkusit navázat rozhovory se Srbskem, Ukrajinou nebo dokonce s Čínou, pokud dané země budou ochotny podělit se o své know-how.

 

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Polsko hledá nástupce Su-22 a Mig-29: Kandidáti představeni

Polský Inspektorát pro vyzbrojováni zveřejnil výsledky analýzy trhu, která měla určit možné nástupce ...

Kolik miliard dolarů zaplatí Polsko za americké Patrioty?

Washington nabídl Polsku dvě baterie protiraketových a protiletadlových systémů Patriot za 10,5 ...

Polsko kupuje další cvičně-bojové letouny M-346 Master

Polské ministerstvo obrany plánuje do konce března podepsat s italskou firmou Leonardo smlouvu o ...

Zakázka století: Polsko kupuje systémy Patriot

Po mnoha letech vyjednávání Polsko podepsalo bez nadsázky nejvýznamnější (zejména z politického ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • skelet
    18:01 05.08.2018

    VlaLang: můj oblíbený raketomet je Lynx, takže jsi mi udělal leda radost. Nabídku od CSG jsem zde dal jako příklad. Jinak Atmos určitě super, ale pokud by to měla být verze ...Zobrazit celý příspěvek

    VlaLang: můj oblíbený raketomet je Lynx, takže jsi mi udělal leda radost. Nabídku od CSG jsem zde dal jako příklad.

    Jinak Atmos určitě super, ale pokud by to měla být verze "přines a podej", tak to by zas byla akvizice století.

    A stran CSG. Strnad se chvilku bude lísat k tomu, a pak zase k tomu. A lidi se na svých pozicích mění. Takže dokud neuvidím dodané Atmosy místo Evy nebo Lynxe místo Vampire, tak mě toto bití v prsa nechá chladným.Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    17:52 05.08.2018

    Nesher
    Kanada ovšem nechce zavést EL/M-2084 jako přehledový radar PVO. Kanada je chce na detekci dělostřelecké palby. Proto zapojení do systémů NATO neřešili.

    Nesher
    Kanada ovšem nechce zavést EL/M-2084 jako přehledový radar PVO. Kanada je chce na detekci dělostřelecké palby. Proto zapojení do systémů NATO neřešili.

  • VlaLang
    17:49 05.08.2018

    PS: Nesher - ano, souhlas: kompatibilita NATO není vyřešená otázka!

    PS: Nesher - ano, souhlas: kompatibilita NATO není vyřešená otázka!

  • VlaLang
    17:48 05.08.2018

    Dobrý den, pánové, tak ještě jednou od vody... Postupně: Jura99: myslím, že se mýlíte. Ta akviziční strategie AČR je nyní postavená na tom, že se vybere zbraňový systém, který nám ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý den, pánové, tak ještě jednou od vody... Postupně:
    Jura99: myslím, že se mýlíte. Ta akviziční strategie AČR je nyní postavená na tom, že se vybere zbraňový systém, který nám z hlediska funkčnosti a interoperability systémů NATO vyhovuje nejvíc, předem a poměrně podrobně si ověříme, zda opravdu umí to, co požadujeme a následně se vypíše veřejná soutěž, jejíž parametry definuje právě již dříve vybraný systém. V klasické veřejné zakázce by to neprošlo, ale zde máme jistotu, že buď pořídíme přesně to, co chceme a nebo nás někdo zásadně překvapí a pořídíme ještě něco lepšího. Proto Lynx, proto A2000, proto UH-1Y atd. Píši to hodně lidově, snad to bude pochopeno... :)

    Nesher: vlastně nevím, já tu ministerstkou část resortu tak dobře neznám. Ale "stopku" odvolávám, to nebyla vhodná formulace... Retie ale rozhodně není "oblíbený dodavatel", a to z mnoha faktických, politických i jen lidských důvodů

    Tomas.kotnour: no, nechme se překvapit, snad Vám víc napoví, že obsluha bude čtyřčlenná, nikoliv šestičlenná. ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    17:39 05.08.2018

    Jura U nás je možné vše, viz moje otázka níže na VlaLang Začínám mít pocit, že CSG je zase v kurzu, jako součást politického handlu mezi Zemanem a Babišem. Jinak ten ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura
    U nás je možné vše, viz moje otázka níže na VlaLang

    Začínám mít pocit, že CSG je zase v kurzu, jako součást politického handlu mezi Zemanem a Babišem.

    Jinak ten problém s NATO není vyřešený ani náhodou, stejný problém má aktuálně i Kanada.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    17:21 05.08.2018

    Nesher: to ano, ale pokud to má mít CSG údajně "rozházené", asi by to mělo mít vliv i na nákupy přes Retii. A ten druhý problém se zapojením do systémů NATO je prý vyřešený. Bylo ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher: to ano, ale pokud to má mít CSG údajně "rozházené", asi by to mělo mít vliv i na nákupy přes Retii. A ten druhý problém se zapojením do systémů NATO je prý vyřešený.
    Bylo by také dobré netajit co konkrétně CSG provedla, takto bez zveřejněného důvodu je to klasické okopávání kotníků. Jiné firmy (např. Omnipol) jsou snad křišťálově čisté?Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    17:17 05.08.2018

    @VlaLang "Bojím se zeptat, co si kolegové zde myslí o Atmosu 2000" Co by měli napsat? Že se jedná o mimořádný dělostřelecký systém, který nad ostatními vyniká svou rychlostí ...Zobrazit celý příspěvek

    @VlaLang

    "Bojím se zeptat, co si kolegové zde myslí o Atmosu 2000"

    Co by měli napsat? Že se jedná o mimořádný dělostřelecký systém, který nad ostatními vyniká svou rychlostí palby, krátkým časem pro zaujetí a opuštění palebného postavení a balistickou ochranou obsluhy i samotného dělostřeleckého systém. Jehož zavedení bezesporu zatraktivní službu u 13. dp., čímž přitáhne davy zájemců, kteří se nebudou moci dočkat až budou tahat 50kg dělostřelecké projektily. Protože za necelých 100 mil. Kč za kus to rozhodně automat nebude, to je málo i na Evu. Zodpovědní pracovníci by za tento moudrý výběr měli býti oceněni nákupem nových služebních vozů značky Dacia Sandero ve verzi Access.

    Takto nějak jste si to představoval? :-)

    Jinak děkuji za info.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    17:14 05.08.2018

    Jura

    Problém s Madr radary není ani tak CSG, ale NATO, které ma problém s jejich zapojení do společných systémů.

    Jura

    Problém s Madr radary není ani tak CSG, ale NATO, které ma problém s jejich zapojení do společných systémů.

  • Nesher
    17:10 05.08.2018

    VlaLang A nezměnilo se v poslední době něco? Myšleno, že nový ministr dostal stranický úkol být na CSG hodnější? Narážím na jeho poslední rozhovor na novinky.cz v němž jen tak ...Zobrazit celý příspěvek

    VlaLang

    A nezměnilo se v poslední době něco? Myšleno, že nový ministr dostal stranický úkol být na CSG hodnější? Narážím na jeho poslední rozhovor na novinky.cz v němž jen tak mimochodem přiznal, že Titusy jsou téměř vyřešené a dokonce MO přistoupili na to, že se prověrka obejde tím, že se smlouva neuzavře s TDV, která prověrku nemá a asi jen tak mít nebude, ale s Eldis (výrobce radarů), který prověrku má ještě z dob kdy nebyl součást Strnadova impéria. Taková nehoráznost mi nepřijde jako "stopka".Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    17:05 05.08.2018

    VlaLang: spíš než diskuse Vampire vs. Modular překvapuje, pokud probíhá nějaká (vážná) diskuse za účelem pořízení Lynxu. Nikde nikdo nehlásil, že by se raketomety měly v dohledné ...Zobrazit celý příspěvek

    VlaLang: spíš než diskuse Vampire vs. Modular překvapuje, pokud probíhá nějaká (vážná) diskuse za účelem pořízení Lynxu. Nikde nikdo nehlásil, že by se raketomety měly v dohledné době kupovat, zatímco ostatní akvizice jsou hojně publikovány (vrtule, bvp, ShkH..). Rovněž u děl, koupit rovnou Atmos, no budiž, ale nesoutěžit by bylo škoda. Ta slovenská Eva nevypadá zle, mám sice pochybnosti o dodacích lhůtách, kvalitě atd. ale šanci bych jim dal.
    A pokud jde o bůhvíproč nenáviděnou CSG, Elta si snad na MADR najde jiného subdodavatele než Retii ? :)Skrýt celý příspěvek

  • VlaLang
    16:23 05.08.2018

    Petres díky, není to sice ta část o kterou se opíral můj příspěvek, ale ok. CSG si teď navíc vedení resortu rozházela tím, že Michal S. "se lísá k těm, ke kterým by neměl". Jinými ...Zobrazit celý příspěvek

    Petres díky, není to sice ta část o kterou se opíral můj příspěvek, ale ok.
    CSG si teď navíc vedení resortu rozházela tím, že Michal S. "se lísá k těm, ke kterým by neměl". Jinými slovy větev tatra je ok, zbytek nyní stopka. tentokrát se omlouvám za nejasný text, ale pánové z Karlína sem chodí rádi a nechci být žalován za zmařenou akvizici. :-)Skrýt celý příspěvek

  • VlaLang
    16:23 05.08.2018

    Petres díky, není to sice ta část o kterou se opíral můj příspěvek, ale ok. CSG si teď navíc vedení resortu rozházela tím, že Michal S. "se lísá k těm, ke kterým by neměl". Jinými ...Zobrazit celý příspěvek

    Petres díky, není to sice ta část o kterou se opíral můj příspěvek, ale ok.
    CSG si teď navíc vedení resortu rozházela tím, že Michal S. "se lísá k těm, ke kterým by neměl". Jinými slovy větev tatra je ok, zbytek nyní stopka. tentokrát se omlouvám za nejasný text, ale pánové z Karlína sem chodí rádi a nechci být žalován za zmařenou akvizici. :-)Skrýt celý příspěvek

  • petres
    16:00 05.08.2018

    Pro zjednodušení (a další diskutující) zkopíruji, co říká dosud platná verze KVAČR o dělostřelectvu jako celku. "Dělostřelectvo dosáhne schopnosti přímé a všeobecné palebné ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro zjednodušení (a další diskutující) zkopíruji, co říká dosud platná verze KVAČR o dělostřelectvu jako celku.
    "Dělostřelectvo dosáhne schopnosti přímé a všeobecné palebné podpory vojsk na požadovanou vzdálenost dostřelu 40 km a přesného koncového navedení střel na cíl. Bude dosaženo schopnosti přesného zjišťování a vyhodnocování cílů a výsledků palby. Schopnost přímé palebné podpory minometnými jednotkami bude rozšířena zavedením moderních samohybných minometů. Dojde k vytvoření jednotného systému automatizace řízení palby dělostřelectva a minometných jednotek kompatibilními se systémy velení, řízení, komunikace, zpracování dat, zpravodajství, sledování, specifikace cílů a průzkumu. Po roce 2020 bude nutno rozhodnout o pořízení raketometů."

    VlaLang v odpovědi skeletovi jste mi vzal další otázku, co se týká lobování CSG :-).
    Když Atmos, tak snad poslední verze s automatickým nabíjením.Skrýt celý příspěvek

  • VlaLang
    15:53 05.08.2018

    Ad. Skelet: naštěstí zájmy ČR jsou o deset pater nad tím, co by mohl být "zájem největší české zbrojovky". :-) Pokusy s českými výrobky už naštěstí máme za sebou... Ad. petres: ...Zobrazit celý příspěvek

    Ad. Skelet: naštěstí zájmy ČR jsou o deset pater nad tím, co by mohl být "zájem největší české zbrojovky". :-) Pokusy s českými výrobky už naštěstí máme za sebou...
    Ad. petres: Jasně, rád...
    Vláďa L.Skrýt celý příspěvek

  • petres
    15:48 05.08.2018

    Díky za odpověď :-)

    Díky za odpověď :-)

  • VlaLang
    15:46 05.08.2018

    Petres: jsem trochu překvapen, do jak divockých vývodů se dostávají diskutující na zrovna tomhle serveru... Již přes rok přeci není zvažována jiná varianta, než Lynx (komplexní ...Zobrazit celý příspěvek

    Petres: jsem trochu překvapen, do jak divockých vývodů se dostávají diskutující na zrovna tomhle serveru...
    Již přes rok přeci není zvažována jiná varianta, než Lynx (komplexní dodávka Israel bez podílu ČR) na podvozcích Tatra 815-7 (full armor) 8x8 s motorem Tatra T3C-928-90 V.3 Inov, (vozidlo/podovozek naopak kompletně ČR bez exportu technologie do Israele). Řeší se jen počty, a zařazení k jednotkám v čase.
    Modular/Vampiry nebo snad Grad (??) jsou opravdu záležitostí minulého století. Jinak prosím zde diskutující, aby se podívali do Koncepce výzbroje AČR do roku 2025, ušetřili by si spousty zbytečných sci-fi verzí.. :-)
    Bojím se zeptat, co si kolegové zde myslí o Atmosu 2000... :-)
    A modří již vědí - ANO, bude to stejný podvozek...Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    14:12 05.08.2018

    Koukal sem, že Rumuni mají Lynx na podvozku 6x6. Je pojmenovaný LAROM a podvozek je DAC-25.360, celková hmotnost 13,7 tuny, kabina vypadá že je i lehce pancéřovaná. Osobně mi to ...Zobrazit celý příspěvek

    Koukal sem, že Rumuni mají Lynx na podvozku 6x6. Je pojmenovaný LAROM a podvozek je DAC-25.360, celková hmotnost 13,7 tuny, kabina vypadá že je i lehce pancéřovaná. Osobně mi to přijde jako vhodná konstrukce i pro AČR. Hlavně se mi líbí, že je to lehké vozidlo. 8x8 je už poněkud moc, ale pochopím, pokud výběr delšího podvozku zdůvodní unifikací platformy s houfnicí Eva 8x8 (teda pokud ji opravdu koupíme).Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    13:19 05.08.2018

    gibon: kontejner 122mm pro Modular má nabitý 3tuny, MLRS asi 2,5t. Odpalovat to z vozidla o hmotnosti 20tun je předimenzovaná konstrukce. Když vyrazí 10ks Vampirů na bojiště, ...Zobrazit celý příspěvek

    gibon: kontejner 122mm pro Modular má nabitý 3tuny, MLRS asi 2,5t. Odpalovat to z vozidla o hmotnosti 20tun je předimenzovaná konstrukce.

    Když vyrazí 10ks Vampirů na bojiště, vezou si na sobě 800 raket 122mm. Když vyrazí 10ks Modularů s kontejnerem 122mm, vezou si pouhých 280 raket 122mm. Muniční vozidlo uveze dva kontejnery 122mm (možná 4 kontejnery?), takže aby Modulary dorovnaly handikep proti Vampirům, musí jet spolu s nimi na bojiště dalších 5-10ks muničních vozidel. V palebném postavení je pak slušný frmol, muniční vozidlo asi stojí přímo vedle odpalovacího.

    Modular evidentně není primárně náhrada Gradu (RM-70/85), ale jedná se o raketomet 227mm, na hmotnost podvozku bohužel pouze s jedním segmentem 6 raket a jako údajný bonus má schopnost odpalovat 122mm.Skrýt celý příspěvek

  • petres
    13:19 05.08.2018

    VlaLang "Nota benne: již od ledna 2018 není tajemstvím, že provádíme v "obdobné otázce" konsultace výhradně s Israelskou stranou..." Jak rozumět tomuto? Je tou "obdobnou ...Zobrazit celý příspěvek

    VlaLang
    "Nota benne: již od ledna 2018 není tajemstvím, že provádíme v "obdobné otázce" konsultace výhradně s Israelskou stranou..."

    Jak rozumět tomuto? Je tou "obdobnou otázkou"(podobnou, nikoliv stejnou?) skutečně myšlena konzultace ohledně raketometů, a ne třeba jiná raketová technika? Tím narážím na to, jestli se to netýká např. střel pro PVO. Máte někdo podrobnosti, když už to "od ledna 2018 není tajemstvím"?
    Mimochodem myšlenka použít stejný podvozek pro raketomety a střely PVO je zajímavá myšlenka viz Američané AMRAAM + MLRS:
    http://www.strategypage.com/ht... Skrýt celý příspěvek

  • Proxy
    13:08 05.08.2018

    Skelet: Problém to je, pokud porovnáváte stejné množství vozidel. Modular na těžkém 8x8 podvozku s jedním kontejnerem nemá cenu, ale na lehčím 6x6 podvozku z toho máte M142. ...Zobrazit celý příspěvek

    Skelet:
    Problém to je, pokud porovnáváte stejné množství vozidel. Modular na těžkém 8x8 podvozku s jedním kontejnerem nemá cenu, ale na lehčím 6x6 podvozku z toho máte M142. Stejně tak Modular na 8x8 s dvěma kontejnery by byl více konkurenceschopný.

    Gibon:
    Proto by to také nebylo 40 raket, ale spíš 28 jako u Modular (čtu 122mm 1150/3100 kg, 227mm 396/2270 kg). Nejde o ideální nahrazení RM-70, ale o adopci 227mm s možností 122mm kontejneru.

    Obecně vidím logiku v „první moderní systém, pak modernizace starého“. Vzhledem k přechodu na novější 8x8 podvozek u Vampire by se asi modernizací vyřazených RM-70 tolik neušetřilo. O předělání Modular na platformu s dvěma kontejnery mluvím také proto, že kombinací např. Vampire a M142 bychom si celkem srali na hlavu ohledně návratu k vyřazenému RM-70. Nepopírám ale, že ten starý design má své výhody, a že v době silného propojení armádních prvků by moderní Modular stejně potřeboval drahou cizí elektroniku (tj. lepší koupit hotové řešení). IMI toho sice nabízí hodně, ale munici mají vlastní.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 8