Hliníkový podvozek pro bojová vozidla

Black Knight
Foto: Hliníkové podvozky mají znamenat průlom v konstrukcí vozidel. Na obrázku dálkově ovládané robotické vozidlo Black Knight; ilustrační foto / BAE Systems

Americká společnost Alcoa společně s laboratořemi ARL (Advanced Research Laboratory) představila koncept podvozku pro obrněná vozidla vyrobený z hliníkových slitin. Zapomeňte na svařované plechy, budoucnosti obrněných vozidel jsou obří jednolité kované hliníkové podvozky.

Ground Combat Vehicle (GCV) vlivem rozpočtových problémů stojí doslova „jednou nohou“ v hrobě. Firmy zapojené do programu se však nevzdávají a skrze nejnovější technická řešení (a samozřejmě skrze lobbing v Kongresu) se snaží přesvědčit americkou vládu o pokračování programu GCV.

 

Jednou za takových je i firma Alcoa, jenž pro program GCV nabízí jednolitou spodní část trupu vyrobenou z hliníku – přesněji řečeno ze speciální hliníkové slitiny. Jde o značně inovativní řešení oproti současným vozidlům, kde je spodní část trupu svařená z řady ocelových platů. Největší výhodou je absence svarů, jenž jinak oslabují celou konstrukci a negativně se podepisují na na balistické odolnosti vozidla.

Foto: Ideální vozidlo podle firmy Alcoa  - spodní část trupu hliníková slitina, vrchní část ocelová. / Alcoa

Foto: Ideální vozidlo podle firmy Alcoa - spodní část trupu hliníková slitina, vrchní část ocel. / Alcoa

 

Hliníková spodní část trupu bojových vozidel od firmy Alcoa je jednolitá, vykovaná na obřím kovacím stroji. Nenajdeme zde žádné ocelové pláty nebo svary. Podvozek získá svůj trojrozměrný tvar kováním obřího hliníkového polotovaru a následným frézováním. Podle firmy Alcoa je takový podvozek lehčí a má lepší balistickou odolnost oproti klasickému svařovanému podvozku.

 

Značnou roli hraje menší hmotnost hliníkového podvozku, jenž se odráží na menší hmotnosti vozidla. Ač společnost hmotnostní úsporu neuvádí, hliník (2700 kg/m3) je přibližně třikrát lehčí než ocel (7800 m3/kg). Menší hmotnost vozidla se projeví na lepší mobilitě, lepší přepravitelnosti a především na příznivější spotřebě.

 

Video: Tenhle drobek má hmotnost 50 000 tun. Jeho renovace před pár lety přišla na 100 milionů dolarů. / YouTube

 

Ke kování podvozku používá firma Alcoa obří kovací lis o výšce 28 metrů a hmotnosti 50 000 tun. Jedná se o jeden ze dvou největších lisů ve Spojených státech. Lis mimochodem ková přepážky pro letadla F-35 Lightninig II, nebo dopravní Boeing či Airbus.

 

„Naše společné úsilí vytvořit souvislý a jednolitý hliníkový trup má potenciál změnit pravidla hry v konstrukci obrněných vozidel, což zlepší ochranu našich vojáků,“ říká Dr. Ernet Cini z Advanced Research Laboratory.

 

V současné době pracuje společnost Alcoa a laboratoře ARL na prototypu podvozku o délce 6 metrů a šířce 2,1 metrů. Na základě podvozku pak bude postaven technologický demonstrátor obrněného vozidla, jenž má v reálu předvést výhody hliníkové spodní části trupu obrněných vozidel.

 

Zdroj: Alcoa

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

BMPT72: Ruský bijec pěchoty

Ruská firma UralVagonZavod již řadu let vyvíjí a intenzivně nabízí vozidlo určené k ochraně tanků – ...

Maneuver Combat Vehicle : Japonské expediční vozidlo

Japonský Technologický institut pro výzkum a vývoj TRDI (Technical Research & Development ...

SuperAV – transportér pro americkou námořní pěchotu

Americká námořní pěchota plánuje do budoucna obměnit svá výsadková vozidla. V rámci programu MPC ...

MADSS a CaMEL: Bojoví roboti od Northrop Grumman

Northrop Grumman na vojenské základně Fort Benning představil v rámci setkání Robotics Limited Demo ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • Paragon
    08:29 29.11.2013

    Predmentna zmena v konstrukcii (t.j ze vymenim ocel za hlinik) sa na hmotnosti nemusi vobec nijako podpisat. Kedze musia zachovat pevnost korby, aby bola rovnako odolna ako ocelova, nieje dolezita hustota; ale pomer napetia a hustoty, alebo inak specificka pevnost. A tu maju hlinik aj ocel zhruba rovnaku ( ocel z toho vychadza trochu lepsie cca = 250 kN*m/kg, hlinik ma cosi okolo 210 - neviem presne, to by som si radsej nasiel na webe )

  • David
    14:08 23.10.2013

    Zajímavé je prodloužení životnosti u části vozidel M2 Bradley, i to o programu GCV leccos vypovídá. Ale i tak Bradleye nemohou sloužit do nekonečna, v mnoha směrech jsou prostě už překonaná. A zrovna tenhle nápad je podle ne hodně zajímavý. Otázkou je ale praktická realizovatelnost

  • Charlie
    09:00 23.10.2013

    Tak ktrochu návrat do padesátých/šedesátých let - pokud si správně vzpomínám tak tehdejší Pattony (M47,M48) měly spodní část odlévanou a díky částečnému zaoblení dna byla docela na výši i protiminová ochrana.

    Každopádně američani jsou v rici, ta díra v rozpočtu jen tak zalepit nepůjde a dobře víme, v jakým vyzbrojovacím srabu byla US Army po válce ve Vietnamu, jejich předražené Hi-Tech hračky teď nějakou dobu budou holt mít utrum.