HMDS – přilba pro stíhačky F-35
- 13. 10. 2013
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Jedním z klíčových systémů stíhaček F-35 Lightning II je multifunkční pilotní helma HMDS s průhledovým displejem. Díky "revolučnímu" způsobu použití průhledového displeje na přilbě je stíhačka F-35 prvním letounem po padesáti letech, který nemá klasický HUD-displej v pilotní kabině.
HMDS - nová dimenze propojení člověka se strojem
Přilby HMDS (Helmet-Mounted Display System) vyvíjí pro tyto stíhačky firma Vision Systems International (VSI), což je joint venture izraelské firmy Elbit a americké Rockweel Collins. Je chybné mluvit o HMDS pouze jako o přilbě, neboť jde spíše o zcela nový způsob (dramaticky, ale pravdivě řečeno) propojení člověka se strojem .
HMDS na průhledový displej integruje a zobrazuje informace z několika systémů stíhačky. Jde především o informace z infračervených FLIR (Forward Looking Infra Red) senzorů, elektro-optického distribučního systému DAS (Distributed Aperture System), brýlí pro noční vidění, avšak především nahrazuje průhledový HUD-displej z kokpitu.
Systém DAS využívá optická čidla rozesetá po trupu letounu (360° pokrytí), zobrazuje na průhledovém štítu helmy pilota všechny informace potřebné k boji a varování. Čidla DAS dokáž í odhalit odpálení a trasu letu nepřátelských raket nebo zjistit bod odpálení, např. pozici protiletadlové baterie.
Foto: Detail obrazu, který se vykresluje na čelní průhledový štít přilby. / VSI
Přilba HMDS má hmotnost 2,26 kg a je vyrobena z uhlíkových vláken. Každý pilot dostane vlastní originální přilbu. Návrháři mu pomocí laseru nejdříve změří tvar hlavy a následně vyrobí helmu přímo na míru.
Nejdůležitější vlastností izraelsko-americké přilby HMDS je schopnost inteligentně zobrazovat veškeré informace ze senzorů F-35 přímo na průhledový displej. Software dokáže přijímat údaje z kamer a senzorů rozmístěných na trupu letounu a zpracovat je do uceleného panoramatického obrazu.
Díky pohybovým senzorům v přilbě se na průhledovém displeji zobrazují informace ze směru, jímž se pilot dívá. Ten tak de facto sedí v pomyslné skleněné kopuli s nerušeným výhledem. Pilot tak vidí „skrze“ pilotní kabinu.
Kromě samotného obrazu se před očima pilota stíhačky F-35 objevují další důležité informace. Kromě klasických letových údajů rovněž taktické informace, třeba i pozice vlastních a nepřátelských jednotek (každá jednotka má počítačem přiřazenou značku), dostupné zbraňové systémy, dosah vlastních/nepřátelských zbraní atd.
Foto: Pohled pilota s přilbou HMDS. / VSI
Obtížná cesta vývoje a astronomická cena
Avšak pokrokovost systému HMDS si vybrala svou daň. V roce 2011 firma VSI přiznala, že při vývoji přilby HMDS narazila na závažné technické problémy – bez přilby HMDS by totiž ztratila stíhačka F-35 dramaticky svou bojovou hodnotu, respektive – bez přilby je vlastně nepoužitelná, neboť nemá v pilotní kabině HUD-displej.
Americké ministerstvo obrany v reakci na uvedené potíže dokonce pověřilo firmu BAE Systems vývojem alternativní helmy. Před několika dny se však Pentagon rozhodl nefinancovat nadále vývoj přilby od BAE Systems, ale zaměřit se pouze na původní HMDS. Americké úředníky přesvědčily nejnovější výsledky druhé generace přileb HMDS (HMDS Gen 2), které jak se zdá, již "dětské nemoci" úspěšně překonaly.
V současné době už piloti F-35 úspěšně testují přilbu HMDS Gen 2 při letových testech. " K dnešnímu dni už více než 100 pilotů F-35 podniklo s přilbou na 6000 letů v celkové délce 10 000 hodin. Jejich zpětná vazba je velice pozitivní, " říká Martin Lorraine, výkonný víceprezident Lockheed Martin a generální manažer programu F-35.
Video: Propagační video od firmy VSI. / YouTube
Obě firmy také intenzivně pracuji na třetí generaci helmy HMDS (HMDS Gen 3), která má být dostupná od roku 2016. HMDS Gen 3 získá lepší kameru na noční vidění, detailnější průhledový displej a vylepšený software.
Pokrokovost ovšem něco stojí a HMDS Gen 2 stojí odhadem 500 000 dolarů, což je skoro 10 000 000 Kč. Firmy Elbit-Rockwell však vydaly veřejné prohlášení, kdy u třetí generace přilby HMDS slibují snížení ceny o 12 %. Na závěr podotkněme, že HMDS je přenositelná i do jiných letounů, testovala se například i na stíhačce Gripen NG.
Související články
F-35 Lightning II: Nejdražší vojenský program v historii
Dnes volně navážeme na náš článek Současný stav programu stíhačky F-35 Lightning II. Ač nedávno ...
- 18.04.2013
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačky F-35 Lightning II v operačním nasazení již v roce 2015
Technickými a finančními problémy zmítaný program F-35 Lightning II míří konečně do cílové roviny. ...
- 06.06.2013
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Izrael bude prvním zahraničním uživatelem stíhaček F-35 Lightning II
První zákazníci již netrpělivě vyhlížejí své stíhačky F-35 Lightning II. Kromě amerického letectva a ...
- 04.07.2013
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
Konec programu stíhačky F-35 Lightning II?
Před pár dny uspořádal americký Pentagon neveřejné setkání zaměřené na možné důsledky krácení ...
- 04.08.2013
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
podobne tyechnologie sou v dnesni dobe na regular basis a vyvyjeji je v ruznem postupu v technologiich vsechny "zbrojni" staty. (21. stoleti?) zajimave a dulezite jsou prave ...Zobrazit celý příspěvek
podobne tyechnologie sou v dnesni dobe na regular basis a vyvyjeji je v ruznem postupu v technologiich vsechny "zbrojni" staty. (21. stoleti?)
zajimave a dulezite jsou prave rozdily v techto technologiich kde se pouzivaji ruzne systemy az extremne rozdilne (to je prave to nejzajimavejsi)
clanek opet obecny a vynechavajici vse nejzajimavejsi...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...