Holding CSG jako jediný mimo USA komerčně provozuje legendární vrtulníky UH-60 Black Hawk

Výcvikový vrtulník UH-60 Black Hawk na košickém letišti; větší foto / CSG

V říjnu minulého roku společnosti EUROPEAN AIR SERVICES a slovenská MSM GROUP, obě patřící do holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG), otevřely na košickém letišti na Slovensku výcvikové centrum SLOVAK TRAINING ACADEMY. Toto tréninkové centrum pro piloty vrtulníků se úspěšně rozrůstá a pořizuje další vrtulníky.

Výcvikové centrum SLOVAK TRAINING ACADEMY (STA) v Košicích bylo vybudováno za více než 25 milionů USD bez finančního přispění státu a firmy holdingu CSG do něj dále investují. V současnosti především do vrtulníkové techniky a zázemí pro teoretický výcvik, aby mělo centrum dostatečné kapacity pro výcvik.

 

 

Nyní letecký park centra tvoří 16 vrtulníků, většina z nich je amerického původu. Je mezi nimi zatím i jeden stroj Sikorsky UH-60A Black Hawk a jeden simulátor určený pro tento typ stroje. Díky němu je STA potažmo holding CSG ve světě jediným komerčním provozovatelem tohoto legendárního stroje mimo území USA.
 

A nezůstane jen u jednoho exempláře. Už nyní se STA připravuje na dodání dalšího vrtulníku UH-60A Black Hawk, který by měl do Košic dorazit po vyřízení všech dokladů a náležitostí za měsíc a půl. Další dva stroje stejného typu bude mít STA k dispozici už na konci listopadu.

 

Ale ani to nebude konečný výčet, STA plánuje i nákup pátého stoje, který bude mít odlišnou avioniku a tzv. skleněný kokpit s digitálními zobrazovacími jednotkami, který umožní výcvik i pro nejnovější verze UH-60M. Ty jsou ve výzbroji vzdušných sil několika států a jsou v současnosti zaváděny i do slovenské armády.
 

Bezproblémovému provozu vrtulníků i vysoké profesionalitě výcviku v košické STA napomáhají i američtí pilotní instruktoři a technici, kteří mají velké zkušenosti a rozsáhlé znalosti ze svého minulého působení v ozbrojených složkách Spojených států. I proto není vyloučené, že v budoucnu STA pořídí další vrtulníky UH-60.

 

Ovšem Black Hawk není jediným americkým typem ve flotile STA. Tvoří ji i stroje MD-500E, Schweizer H269 a Bell 206. STA si navíc ještě objednala speciálně upravený typ MD-530F.

 

UH-60 Black Hawk dorazil do Košic 14. června; větší foto / CSG
 

O SLOVAK TRAINING ACADEMY

Společnost SLOVAK TRAINING ACADEMY (STA) byla otevřena na konci října 2017 společnostmi EUROPEAN AIR SERVICES a skupinou MSM GROUP patřícími do holdingu CZECHOSLOVAK GROUP. Integruje moderní leteckou techniku s profesionalitou pilotů, leteckých instruktorů a techniků s více než 12 lety zkušeností v poskytování leteckých služeb do jednoho celku. Poskytuje komplexní řešení od základního, přes pokročilý a speciální letecký výcvik vojenského a civilního personálu, leteckých prací a také obchodní letecké dopravy. V centru je v současnosti k dispozici 16 vrtulníků a letecké simulátory. Jedním z typů je i americký Sikorsky UH-60A Black Hawk, který je jediný v Evropě vlastněný soukromou firmou. STA spolupracuje i s Leteckou fakultou Technické univerzity v Košicích.

 

O holdingu CZECHOSLOVAK GROUP

CZECHOSLOVAK GROUP je holding navazující na tradici československého průmyslu, který podporuje a dále rozvíjí aktivity tradičních českých a slovenských společností v oblasti civilní i obranné průmyslové produkce. Jeho portfolio zahrnuje výrobu a prodej strojírenských produktů pro automobilový, železniční, letecký či hodinářský průmysl, dále výrobu speciálních vozidel, terénních nákladních automobilů, zbraní a zbraňových systémů či munice. Skupina klade silný důraz na kvalitu svých produktů a služeb a na exportní aktivity. S produkty společností holdingu se lze setkat na všech kontinentech a počet jeho zákazníků se nestále rozrůstá. Podniky holdingu CZECHOSLOVAK GROUP zaměstnávají více než 8000 osob a v roce 2017 vygenerovaly tržby v hodnotě 25 mld. Kč.

 

Příjezd vrtulníku BlackHawk


 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nákup UH-60 Black Hawk pre Vzdušné sily OS SR

19. februára 2015 bola na stánkách americkej Agentúry pre obrannú a bezpečnostnú spoluprácu (Defence ...

Ozbrojený vrtulník Black Hawk. Volba pro Armádu ČR?

Na vojenském cvičení Anakonda 2016 si v Polsku odbyla světovou premiéru ozbrojená verze vrtulníku ...

Polsko nakoupí vrtulníky S-70i Black Hawk

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz informoval o zájmu nakoupit 21 vrtulníků S-70i Black Hawk ...

S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Rase
    12:50 30.07.2018

    před pár dny, se česká delegace účastnila bojových ukázek H145M, které probíhaly na výcvikovém prostoru Bakony Combat Training Centre (BCTC) zhruba 80 km jihozápadně od Budapešti. ...Zobrazit celý příspěvek

    před pár dny, se česká delegace účastnila bojových ukázek H145M, které probíhaly na výcvikovém prostoru Bakony Combat Training Centre (BCTC) zhruba 80 km jihozápadně od Budapešti. Týkaly se denních i nočních střeleb řízenými raketami s laserovým naváděním. Ukázky navazovaly na obdobné ukázky konané již dříve téhož měsíce. Ukázek se účastnily delegace z Brazílie, Německa, Maďarska, Iráku, Kazachstánu a zmíněné České republiky.

    http://www.janes.com/article/8... Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    21:19 28.07.2018

    Scotty: je sice malý, ale rolet a cestovní rychlosti je srovnatelný, jen s tím, že nepotřebuje letiště. Na přepravu vojáků v pohodě a možná se dovnitř vejde nějaký poník :-)

    Scotty: je sice malý, ale rolet a cestovní rychlosti je srovnatelný, jen s tím, že nepotřebuje letiště. Na přepravu vojáků v pohodě a možná se dovnitř vejde nějaký poník :-)

  • flanker.jirka
    21:14 28.07.2018

    Stralight: když může aero vyrábět vrata na KC 390, cockpit blackhawku, tak proč ne komponenty na něco hezčího? Airbus má svých poboček dost po Evropě, kdyby opracpvdu chtěli, tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Stralight: když může aero vyrábět vrata na KC 390, cockpit blackhawku, tak proč ne komponenty na něco hezčího?
    Airbus má svých poboček dost po Evropě, kdyby opracpvdu chtěli, tak už nás byli. Ale to by ve Francii a Německu breceli, že nemají práci.

    FA 259 je o ničem, výkřik do tmy, mimo jiné křídlo, je to pořád Alca, o kterou se rve celý svět a linka nestíhá vyrábět. ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    20:41 28.07.2018

    @Flanker.jirka „…přišlo by mi i rozumnější zkusit s amíkama spolupracovat právě na Valoru nebo Defiantu, než tu trapnit s F/A 259“. Toto mě zaujalo. Kdo přesně a jak by měl v ...Zobrazit celý příspěvek

    @Flanker.jirka „…přišlo by mi i rozumnější zkusit s amíkama spolupracovat právě na Valoru nebo Defiantu, než tu trapnit s F/A 259“.

    Toto mě zaujalo. Kdo přesně a jak by měl v ČR spolupracovat na Valoru nebo Definatu? A klidně pro účely diskuze snižme laťku i na evropské typy jako NH90, všechno od Airbus Helicopters nebo Leonarda (Augusta-Westland).

    A kdo to bude financovat? Pokud vím zmiňovaný projekt F/A-259 Striker, který nemá s vrtulníky/konvertoplány vůbec nic společného, je soukromá iniciativa českého Aera Vodochody a izraelského IAI. Vláda USA je zatím jen potencionální zákazník.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    20:14 28.07.2018

    Scotty, tohle jsou jen technologické demonstrátory. Až ukážou, jaké jsou jejich schopnosti, rozhodne se, který typ stroje bude požadovaný pro každou z pěti poptávaných variant ...Zobrazit celý příspěvek

    Scotty, tohle jsou jen technologické demonstrátory. Až ukážou, jaké jsou jejich schopnosti, rozhodne se, který typ stroje bude požadovaný pro každou z pěti poptávaných variant (některé dokonce mohou být zaplněny oběma typy, jak ukazují tlaky v amerických OS). Nejtěžší varianta bude možná velká jak C-295. Nicméně stále není jisté, zda vůbec vznikne. Rozhodně to nebude do roku 2030. Ani náhrada V-22 asi nebude první na ráně – tady mají vlastně nejmodernější stroje, tak proč je nahrazovat jako první.

    Bell sice tlačí na urychlení programu (jsou s Valorem dál než Sikorsky s Defiantem), nicméně OS se zatím nějak moc na urychlení programu netváří. Mám podezření, že je jim jasné, jaké náklady to s sebou ponese... V době, kdy bychom mohli nakupovat stroje z tohohle programu (respektive z nějakého z pokračujících programů), budeme pravděpodobně vrtulníky koupené v následujících 2 letech v lepším případě generálkovat, ne-li obměňovat ;-)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    20:06 28.07.2018

    Na Valor v roce 2030 asi můžeme zapomenout, Amíci s tím přezbrojením zatím nespěchají... O tom, že to nebude nejlevnější záležitost, raději nemluvě. Zavést koneckonců můžou obojí ...Zobrazit celý příspěvek

    Na Valor v roce 2030 asi můžeme zapomenout, Amíci s tím přezbrojením zatím nespěchají... O tom, že to nebude nejlevnější záležitost, raději nemluvě. Zavést koneckonců můžou obojí (a osobně tipuju, že to udělají), nicméně pravděpodobnost, že bychom koupili těžkou variantu (velikostně ekvivalentní alespoň AW101), se limitně blíží nule...

    flanker.jirka, o tom, kdo co rozesral, můžeme diskutovat do aleluja. Nicméně aktuálně je hlavní problém Afrika a Lybijská cesta. Ani jedno není vina Amíků, ale našich evropských sousedů...Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    12:46 28.07.2018

    flanker.jirka
    Jakou práci by sis představoval že by Valor zastal za C295? Vždyť vnitřní prostor ve Valoru se nezdá být větší než v Black Hawku.

    flanker.jirka
    Jakou práci by sis představoval že by Valor zastal za C295? Vždyť vnitřní prostor ve Valoru se nezdá být větší než v Black Hawku.

  • flanker.jirka
    12:12 28.07.2018

    royal: přesně tak, když už něco, tak novou technologii, která to někam posouvá dále, takové Valory by zastaly i spoustu práce za C 295.

    royal: přesně tak, když už něco, tak novou technologii, která to někam posouvá dále, takové Valory by zastaly i spoustu práce za C 295.

  • flanker.jirka
    12:10 28.07.2018

    KOLT: přišlo by mi i rozumnější zkusit s amíkama spolupracovat právě na Valoru nebo Defiantu, než tu trapnit s F/A 259.

    KOLT: přišlo by mi i rozumnější zkusit s amíkama spolupracovat právě na Valoru nebo Defiantu, než tu trapnit s F/A 259.

  • flanker.jirka
    12:09 28.07.2018

    KOLT: Když argumentuješ migranty, tak se podívej kdo ten střední východ svou zahraniční politikou dal do pohybu, Italové nebo USA? Musíme se v první řadě snažit dobře vycházet se ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: Když argumentuješ migranty, tak se podívej kdo ten střední východ svou zahraniční politikou dal do pohybu, Italové nebo USA?
    Musíme se v první řadě snažit dobře vycházet se sousedy a na kontinentě, ať se vám to líbí nebo ne, tak vstupem do EU jsme sice něco ztratili, ale pořád jsme na tom mnohem lépe než mimo ni. A bez silné armády můžeme na vlastní zahraniční politiku zapomenout.

    Osobně mi by mi nevadilo ani to, kdyby nám dali elektronické hračky všeho druhu na ruské mašiny izraelci, ale to je politicky neprůchodné.
    Z USA bych bral už jedině novou technologie, podle toho co se bude vyrábět, zda Valor nebo Defiant.Skrýt celý příspěvek

  • royal
    11:45 28.07.2018

    Kdyby se teď koupil BH, tak pochybuju že bychom za dalších 10 let pořizovali Valory

    Kdyby se teď koupil BH, tak pochybuju že bychom za dalších 10 let pořizovali Valory

  • royal
    11:44 28.07.2018

    Já bych raději šel cestu menšího LUH a pak kolem roku 2030 místo Mi-171š koupil V-280 :D

    Já bych raději šel cestu menšího LUH a pak kolem roku 2030 místo Mi-171š koupil V-280 :D

  • KOLT
    10:41 28.07.2018

    Hajo, teď někdy mají jít ven přesné specifikace a mají být osloveny konkrétní vlády/výrobci. Ale s ohledem na to, že nový MO řeší spíš svoji opsanou diplomku, dost o splnění ...Zobrazit celý příspěvek

    Hajo, teď někdy mají jít ven přesné specifikace a mají být osloveny konkrétní vlády/výrobci. Ale s ohledem na to, že nový MO řeší spíš svoji opsanou diplomku, dost o splnění termínů pochybuju.

    flanker.jirka, takže máme koupit od Němců a Francouzů, kteří svým konáním rozesírají EU a činí kroky, které jsou jednoznačně mimo naše zájmy (NS II, vojenské dodávky do Ruska...)? Nebo od Italů, kteří nám chtějí tlačit migranty (což je pro mnohé diskutéry rudý hadr)? Na každého něco najdete. A upřímně řečeno, zrovna u USA je nejmenší šance, že by nás nějak chtěly trestat za naši politiku. Pokud tedy naši představitelé nevlezou Putinovi ještě víc do zadku, než už tam jsou. Takže bych vybíral čistě podle technických záležitostí. S ohledem na rozšířenost a schopnosti bych šel slovenskou cestou a pořídil BH, které bych časem doplnil LUH a CH (třeba H145M a AW101, čímž bychom využily všechny spojence).Skrýt celý příspěvek

  • Hajo
    09:45 28.07.2018

    Ako to vyzerá s nákupom UH1Y u vás

    Ako to vyzerá s nákupom UH1Y u vás

  • flanker.jirka
    09:28 28.07.2018

    Asi není nutné připomínat proč tu ten článek vlastně je. Pevně doufám, že AČR půjde úplně jinou cestou, co se týče techniky. Konečně, je třeba Trumpovi dokázat, že se v Evropě ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi není nutné připomínat proč tu ten článek vlastně je. Pevně doufám, že AČR půjde úplně jinou cestou, co se týče techniky.
    Konečně, je třeba Trumpovi dokázat, že se v Evropě umíme dobře postarat sami, zvednout rozpočet a nakoupit ze strategických a ekonomických důvodů evropské vrtulníky, tak že nebudeme muset utrácet za stroje ze země, která s námi začíná vést obchodní válku.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 4