Holding CSG jako jediný mimo USA komerčně provozuje legendární vrtulníky UH-60 Black Hawk

Výcvikový vrtulník UH-60 Black Hawk na košickém letišti; větší foto / CSG

V říjnu minulého roku společnosti EUROPEAN AIR SERVICES a slovenská MSM GROUP, obě patřící do holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG), otevřely na košickém letišti na Slovensku výcvikové centrum SLOVAK TRAINING ACADEMY. Toto tréninkové centrum pro piloty vrtulníků se úspěšně rozrůstá a pořizuje další vrtulníky.

Výcvikové centrum SLOVAK TRAINING ACADEMY (STA) v Košicích bylo vybudováno za více než 25 milionů USD bez finančního přispění státu a firmy holdingu CSG do něj dále investují. V současnosti především do vrtulníkové techniky a zázemí pro teoretický výcvik, aby mělo centrum dostatečné kapacity pro výcvik.

 

 

Nyní letecký park centra tvoří 16 vrtulníků, většina z nich je amerického původu. Je mezi nimi zatím i jeden stroj Sikorsky UH-60A Black Hawk a jeden simulátor určený pro tento typ stroje. Díky němu je STA potažmo holding CSG ve světě jediným komerčním provozovatelem tohoto legendárního stroje mimo území USA.
 

A nezůstane jen u jednoho exempláře. Už nyní se STA připravuje na dodání dalšího vrtulníku UH-60A Black Hawk, který by měl do Košic dorazit po vyřízení všech dokladů a náležitostí za měsíc a půl. Další dva stroje stejného typu bude mít STA k dispozici už na konci listopadu.

 

Ale ani to nebude konečný výčet, STA plánuje i nákup pátého stoje, který bude mít odlišnou avioniku a tzv. skleněný kokpit s digitálními zobrazovacími jednotkami, který umožní výcvik i pro nejnovější verze UH-60M. Ty jsou ve výzbroji vzdušných sil několika států a jsou v současnosti zaváděny i do slovenské armády.
 

Bezproblémovému provozu vrtulníků i vysoké profesionalitě výcviku v košické STA napomáhají i američtí pilotní instruktoři a technici, kteří mají velké zkušenosti a rozsáhlé znalosti ze svého minulého působení v ozbrojených složkách Spojených států. I proto není vyloučené, že v budoucnu STA pořídí další vrtulníky UH-60.

 

Ovšem Black Hawk není jediným americkým typem ve flotile STA. Tvoří ji i stroje MD-500E, Schweizer H269 a Bell 206. STA si navíc ještě objednala speciálně upravený typ MD-530F.

 

UH-60 Black Hawk dorazil do Košic 14. června; větší foto / CSG
 

O SLOVAK TRAINING ACADEMY

Společnost SLOVAK TRAINING ACADEMY (STA) byla otevřena na konci října 2017 společnostmi EUROPEAN AIR SERVICES a skupinou MSM GROUP patřícími do holdingu CZECHOSLOVAK GROUP. Integruje moderní leteckou techniku s profesionalitou pilotů, leteckých instruktorů a techniků s více než 12 lety zkušeností v poskytování leteckých služeb do jednoho celku. Poskytuje komplexní řešení od základního, přes pokročilý a speciální letecký výcvik vojenského a civilního personálu, leteckých prací a také obchodní letecké dopravy. V centru je v současnosti k dispozici 16 vrtulníků a letecké simulátory. Jedním z typů je i americký Sikorsky UH-60A Black Hawk, který je jediný v Evropě vlastněný soukromou firmou. STA spolupracuje i s Leteckou fakultou Technické univerzity v Košicích.

 

O holdingu CZECHOSLOVAK GROUP

CZECHOSLOVAK GROUP je holding navazující na tradici československého průmyslu, který podporuje a dále rozvíjí aktivity tradičních českých a slovenských společností v oblasti civilní i obranné průmyslové produkce. Jeho portfolio zahrnuje výrobu a prodej strojírenských produktů pro automobilový, železniční, letecký či hodinářský průmysl, dále výrobu speciálních vozidel, terénních nákladních automobilů, zbraní a zbraňových systémů či munice. Skupina klade silný důraz na kvalitu svých produktů a služeb a na exportní aktivity. S produkty společností holdingu se lze setkat na všech kontinentech a počet jeho zákazníků se nestále rozrůstá. Podniky holdingu CZECHOSLOVAK GROUP zaměstnávají více než 8000 osob a v roce 2017 vygenerovaly tržby v hodnotě 25 mld. Kč.

 

Příjezd vrtulníku BlackHawk


 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nákup UH-60 Black Hawk pre Vzdušné sily OS SR

19. februára 2015 bola na stánkách americkej Agentúry pre obrannú a bezpečnostnú spoluprácu (Defence ...

Ozbrojený vrtulník Black Hawk. Volba pro Armádu ČR?

Na vojenském cvičení Anakonda 2016 si v Polsku odbyla světovou premiéru ozbrojená verze vrtulníku ...

Polsko nakoupí vrtulníky S-70i Black Hawk

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz informoval o zájmu nakoupit 21 vrtulníků S-70i Black Hawk ...

S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Rase
    12:50 30.07.2018

    před pár dny, se česká delegace účastnila bojových ukázek H145M, které probíhaly na výcvikovém prostoru Bakony Combat Training Centre (BCTC) zhruba 80 km jihozápadně od Budapešti. Týkaly se denních i nočních střeleb řízenými raketami s laserovým naváděním. Ukázky navazovaly na obdobné ukázky konané již dříve téhož měsíce. Ukázek se účastnily delegace z Brazílie, Německa, Maďarska, Iráku, Kazachstánu a zmíněné České republiky.

    http://www.janes.com/article/8...

  • flanker.jirka
    21:19 28.07.2018

    Scotty: je sice malý, ale rolet a cestovní rychlosti je srovnatelný, jen s tím, že nepotřebuje letiště. Na přepravu vojáků v pohodě a možná se dovnitř vejde nějaký poník :-)

  • flanker.jirka
    21:14 28.07.2018

    Stralight: když může aero vyrábět vrata na KC 390, cockpit blackhawku, tak proč ne komponenty na něco hezčího?
    Airbus má svých poboček dost po Evropě, kdyby opracpvdu chtěli, tak už nás byli. Ale to by ve Francii a Německu breceli, že nemají práci.

    FA 259 je o ničem, výkřik do tmy, mimo jiné křídlo, je to pořád Alca, o kterou se rve celý svět a linka nestíhá vyrábět. ;-)

  • Starlight
    20:41 28.07.2018

    @Flanker.jirka „…přišlo by mi i rozumnější zkusit s amíkama spolupracovat právě na Valoru nebo Defiantu, než tu trapnit s F/A 259“.

    Toto mě zaujalo. Kdo přesně a jak by měl v ČR spolupracovat na Valoru nebo Definatu? A klidně pro účely diskuze snižme laťku i na evropské typy jako NH90, všechno od Airbus Helicopters nebo Leonarda (Augusta-Westland).

    A kdo to bude financovat? Pokud vím zmiňovaný projekt F/A-259 Striker, který nemá s vrtulníky/konvertoplány vůbec nic společného, je soukromá iniciativa českého Aera Vodochody a izraelského IAI. Vláda USA je zatím jen potencionální zákazník.

  • KOLT
    20:14 28.07.2018

    Scotty, tohle jsou jen technologické demonstrátory. Až ukážou, jaké jsou jejich schopnosti, rozhodne se, který typ stroje bude požadovaný pro každou z pěti poptávaných variant (některé dokonce mohou být zaplněny oběma typy, jak ukazují tlaky v amerických OS). Nejtěžší varianta bude možná velká jak C-295. Nicméně stále není jisté, zda vůbec vznikne. Rozhodně to nebude do roku 2030. Ani náhrada V-22 asi nebude první na ráně – tady mají vlastně nejmodernější stroje, tak proč je nahrazovat jako první.

    Bell sice tlačí na urychlení programu (jsou s Valorem dál než Sikorsky s Defiantem), nicméně OS se zatím nějak moc na urychlení programu netváří. Mám podezření, že je jim jasné, jaké náklady to s sebou ponese... V době, kdy bychom mohli nakupovat stroje z tohohle programu (respektive z nějakého z pokračujících programů), budeme pravděpodobně vrtulníky koupené v následujících 2 letech v lepším případě generálkovat, ne-li obměňovat ;-)

  • KOLT
    20:06 28.07.2018

    Na Valor v roce 2030 asi můžeme zapomenout, Amíci s tím přezbrojením zatím nespěchají... O tom, že to nebude nejlevnější záležitost, raději nemluvě. Zavést koneckonců můžou obojí (a osobně tipuju, že to udělají), nicméně pravděpodobnost, že bychom koupili těžkou variantu (velikostně ekvivalentní alespoň AW101), se limitně blíží nule...

    flanker.jirka, o tom, kdo co rozesral, můžeme diskutovat do aleluja. Nicméně aktuálně je hlavní problém Afrika a Lybijská cesta. Ani jedno není vina Amíků, ale našich evropských sousedů...

  • Scotty
    12:46 28.07.2018

    flanker.jirka
    Jakou práci by sis představoval že by Valor zastal za C295? Vždyť vnitřní prostor ve Valoru se nezdá být větší než v Black Hawku.

  • flanker.jirka
    12:12 28.07.2018

    royal: přesně tak, když už něco, tak novou technologii, která to někam posouvá dále, takové Valory by zastaly i spoustu práce za C 295.

  • flanker.jirka
    12:10 28.07.2018

    KOLT: přišlo by mi i rozumnější zkusit s amíkama spolupracovat právě na Valoru nebo Defiantu, než tu trapnit s F/A 259.

  • flanker.jirka
    12:09 28.07.2018

    KOLT: Když argumentuješ migranty, tak se podívej kdo ten střední východ svou zahraniční politikou dal do pohybu, Italové nebo USA?
    Musíme se v první řadě snažit dobře vycházet se sousedy a na kontinentě, ať se vám to líbí nebo ne, tak vstupem do EU jsme sice něco ztratili, ale pořád jsme na tom mnohem lépe než mimo ni. A bez silné armády můžeme na vlastní zahraniční politiku zapomenout.

    Osobně mi by mi nevadilo ani to, kdyby nám dali elektronické hračky všeho druhu na ruské mašiny izraelci, ale to je politicky neprůchodné.
    Z USA bych bral už jedině novou technologie, podle toho co se bude vyrábět, zda Valor nebo Defiant.

  • royal
    11:45 28.07.2018

    Kdyby se teď koupil BH, tak pochybuju že bychom za dalších 10 let pořizovali Valory

  • royal
    11:44 28.07.2018

    Já bych raději šel cestu menšího LUH a pak kolem roku 2030 místo Mi-171š koupil V-280 :D

  • KOLT
    10:41 28.07.2018

    Hajo, teď někdy mají jít ven přesné specifikace a mají být osloveny konkrétní vlády/výrobci. Ale s ohledem na to, že nový MO řeší spíš svoji opsanou diplomku, dost o splnění termínů pochybuju.

    flanker.jirka, takže máme koupit od Němců a Francouzů, kteří svým konáním rozesírají EU a činí kroky, které jsou jednoznačně mimo naše zájmy (NS II, vojenské dodávky do Ruska...)? Nebo od Italů, kteří nám chtějí tlačit migranty (což je pro mnohé diskutéry rudý hadr)? Na každého něco najdete. A upřímně řečeno, zrovna u USA je nejmenší šance, že by nás nějak chtěly trestat za naši politiku. Pokud tedy naši představitelé nevlezou Putinovi ještě víc do zadku, než už tam jsou. Takže bych vybíral čistě podle technických záležitostí. S ohledem na rozšířenost a schopnosti bych šel slovenskou cestou a pořídil BH, které bych časem doplnil LUH a CH (třeba H145M a AW101, čímž bychom využily všechny spojence).

  • Hajo
    09:45 28.07.2018

    Ako to vyzerá s nákupom UH1Y u vás

  • flanker.jirka
    09:28 28.07.2018

    Asi není nutné připomínat proč tu ten článek vlastně je. Pevně doufám, že AČR půjde úplně jinou cestou, co se týče techniky.
    Konečně, je třeba Trumpovi dokázat, že se v Evropě umíme dobře postarat sami, zvednout rozpočet a nakoupit ze strategických a ekonomických důvodů evropské vrtulníky, tak že nebudeme muset utrácet za stroje ze země, která s námi začíná vést obchodní válku.

  • Jura99
    08:30 28.07.2018

    Krom toho, na cem by to presovske vycvikove centrum letalo? STA chce 4ks UH-60, to je bezmala polovina stavu OSSR. Predpokladam, ze jste je kupovali pro vojenske ucely a nikoliv pro ucely vycvikoveho centra. Proste to je omyl, kachna, Glvac pustil uzdu fantazii.

  • Jura99
    08:01 28.07.2018

    niko: to jsi zjevně na omylu. To vojenské neexistuje, nazývat jako "europsky jedinečné výcvikové centrum" postupový trenažér by bylo komické. Projdi si nějaké články z roku 2015-16 a odpověz si sám, jestli se tehdejší plány promítly do reality (částečně ano, ale v Košicích u soukromníka). Uznat chybu by chtělo větší odvahu, to od tebe nečekám.

  • niko
    23:43 27.07.2018

    Jura99 pisal som to tu uz tri krat.Jedno vycvikove centrum sukromne v KE, jedno armadne v PO. Vsetko.

  • Jura99
    19:04 27.07.2018

    nico, gibon: tak myslím, že nás tu trochu houpete, teď čtu jakýsi článek z otevření STA v 10/2017, kde - "Premiér Fico sa vyhol priamej odpovedi na novinársku otázku, či je ešte aktuálna otázka vybudovania tréningového centra na vrtuľníkovej základni v Prešove alebo či armáda využije toto už vybudované centrum s tým, že ide o odborné otázky, o ktorých musí ešte hovoriť s predstaviteľmi armády."

    Pokud nemáte jiný zdroj, tak bych si tipnul, že v Prešově žádné výcvikové centrum není. Za půl roku to Fico nejspíš nestihl probrat s představiteli armády, natož vybudovat, tím spíš že už není premiérem. Také je z toho nepochybné, že součástí nákupu UH-60M nebyla technologie pro zřízení (státního) výcvikového centra v Prešově, to by Fico odpověděl jinak.

    Takže bych se s dovolením vrátil ke svému prvnímu příspěvku této diskuse, kde jsem tvrdil, že výcvikové centrum si postavila CSG a prodá výcvik OSSR jako službu. Na tom ovšem nevidím nic špatného, nedává smysl stavět vojenské výcvikové centrum pro pár pilotů a armáda není podnikatelský subjekt, aby v leteckém výcviku podnikala. Něco jiného by byl státní podnik (něco jako LOM), ale soukromník bude efektivnější.

  • Jura99
    18:33 27.07.2018

    nico, gibon: otázku jsem napsal srozumitelně (Kolik je výcvikových center a pro jaký stupeň výcviku?). Pokud jste znali odpověď, škoda že jste ji zaplevelili balastními domněnkami mimo téma. Nicméně si seskládám vaše odpovědi tak, že výcviková centra jsou dnes dvě, jedno soukromé STA v Košicích a jedno státní, vojenské v Prešově. STA umí praktický výcvik od začátečníka po UH-60 a vojenské výcvikové centrum je (podle Glváče) "evropsky jedinečné" pro UH-60. Trochu mi s tím neladí, že podle Gibona nesmí do Prešova nikdo cizí vstoupit. Také mi neladí, že STA má letový simulátor UH-60, zatímco Prešov jej nemá. V praxi tedy afghánský žák, kterého pošlou na výcvik UH-60, našprtá teorii na fakultě v Košicích, naučí se létat v STA až po úroveň UH-60 a do Prešova se pak zajde naučit co?

  • tryskac
    15:44 27.07.2018

    Babis ci Bures, nie je to jedno? Niekedy ale pozorujem hru Slovenskou kartou v CR - napr. zazalovanie SR, voli nejakym rozsudkom, ci ako to bolo v tejto kauze - a myslim si, ze to nie je nic pozitivne. A pritom SR zazaloval obcan CR, slovenskej narodnosti, to je skratka komedia. Aspon zatial to je komedia.
    Ale aby som neodbiehal od problematiky. Tiez som sam zvedavy, ako sa bude vyvijat problematika vycvikovych kapacit. Ono s tymi L39 to nie je take jednoduche. Vyrobca L39 proklamoval, ze jediny vyhradny "opravar" tychto lietadiel bude domovska fabrika, co je iste velmi neprijemne pre LOTN (Letecke opravovne Trencin), ktore pred prichodom momentalneho vedenia tiez ziskali certifikaty na opravy L39. Ak by mali o tuto sposobilost prist - tymto pada jeden zo zasadnych argumentov prevadzkovania L39. Je mozne ze v hre budu aj ine stroje a v hre mozno bude aj prevadzka L39NG nejakou inou spolocnostou - sukromnou. Uvidime co prinesie cas.

    P.S Mozte spochybnovat moje proticeske, protimadarskej, protiruske, protimongolske, protislovenske a protimartanske nalady, ale nastastie som sa zatial nestretol, zeby ste spochybnovali gro prispevkov, co ma do istej miery tesi. Niektore fakty neviem zazdrojovat a citovat, kedze nie som zlodej dat, ale myslim, ze nie sme niekde na univerzite, kde by som pisal diplomovu, ci dizertacnu pracu, to uz mam nastastie davno za sebou.

  • janusinko
    15:22 27.07.2018

    Gibon:
    Zrejme myslíš Babiša?!

  • Gibon
    12:30 27.07.2018

    KOLT 08:42: Nie, nie, pana Bureša si pekne nechajte. U Vas spravil karieru, tak si to pretrpte :-D
    Co my za to mozme, ze mu dalo hlas 30% ludi?

    Samozrejme pre dalsie zachovanie velmi dobrych vztahov, az ho odsudite, kludne Vam ho v tom Leopoldove na par rokov uskladnime. ;-)

    A k Jurovi. Je to skoda, lebo on velakrat ma aj pravdu a dobry pohlad na vec. Akurat touto svojou strankou sa absolutne dehonestuje a je povazovany za nedoveryhodneho, kedze si nasledne protireci. Lebo SLovaci. Evidentne aj medzi ceskou stranou "publika" sa stava nedoveryhodnym.
    Sice mi neodpovedal na otazku, tak predpokladam, ze to bude skutocne rok narodenia. V tom pripade by ho vek plne ospravedlnoval, testosteron na 200% normalu robi svoje. Skor vsak ako na Slovakoch v diskusiach, by si ho mal vybit niekde v posilke. Urobi si len sluzbu a s tym zenami mu to pojde lahsie ;-)
    Co sa tyka Tryskaca, neviem posudit, ale skusim si to viac vsimat.

    SORRY za dlhy OT.

  • Gibon
    12:16 27.07.2018

    Jura99: Ale mi predsa nemozme za to, ze mas problem citat s porozumenim.

    International Defense and Aerospace Group“ so sídlom Glen Mills Road 272 Glen Mills PA 19342 USA, založila na Slovensku 30.mája 2017 firmu IDAG s.r.o. so sídlom v Bratislave. Tato spolocnost vlastni 4ks UH-60A, ktore bude STA sluzit na vycvik.
    Z coho mi celkom jasne vychadza, ze niekto z Ameriky investoval prachy, minimalne v podobe vlozenia/prenajmu majetku.

    MO nikdy nepovedalo, ze to vycvikove centrum pre Europu bude v rukach statu. Na co by aj bolo. To je len predstava ludi z postsocialistickych krajin, ze vsetko musi vlastnit stat, lebo zly zly sukromnik.


    OSSR maju v Presove vycvikove centrum pre svoje potreby. Maju postupovy trenazer, vojaci tam cvicia s UH-60M postupy pri roznych situaciach.


    To, ze nechapes, ze aj toto je vycvikove centrum a tvoja predstava je ina, tvoja hlava nepobera ine predstavy a myslienky, nie je nas problem. Ani to, ze ty z nejakeho vyjadrenia ziskas nejaky dojem.

    .

  • niko
    12:08 27.07.2018

    Jura99: Uprimne povedane neviem o com pises. Ani aku moju horkokrvnost myslis ? Noze si este raz precitaj moje prispevky a pouvazuj, kto ti co pisal o navazani do Slovakoch a frajerkach atd. Napriek tomu, ze s kolegami uplne suhlasim, ja som ti toto nepisal. Zda sa, ze s horucou hlavou pises ty a uz ani nevies, kto ti co pise. Stay focused !
    Ale spät k teme. Ano. Vycvikove centrum pre vycvik vrtulnikarov buduje MSM v Kosiciach a pre vycvik na BH armada v Presove. Cize aj Glvac mal pravdu a aj ty si mal pravdu. Rozdiel medzi tymito vycvikovymi centrami je ten, ze zatial co MSM sa koncentruje na zakladny vycvik, armada sa bude specializovat na pokrocily. Podla mna je taketo rozdelenie velmi spravne a setri prostriedky.

  • Jura99
    11:38 27.07.2018

    udrzbar a niko: jste příliš horkokrevní a než abyste se pověnovali rozpletení chaosu okolo těch výcvikových center, tak fňukáte nějaké nesmysly o frajerkách.
    Zkraje diskuse jsem psal, že CSG staví výcvikové "zázemí" pro BH, aby jej poskytla jako službu, přestože se dřív tvrdilo, že výcvikové centrum bude součástí nákupu BH. Nenapsal jsem snad pravdu ?
    Před lety tvrdil ministr Glváč o "vybudovanie jedinečného výcvikového centra v Európe pre pilotov vrtuľníkov Sikorsky Black Hawk" a že jde o "dôkaz toho, že Slovensko nekúpilo iba deväť vrtuľníkov, ale aj vrtuľníkové spôsobilosti" "pre pilotov UH-60M Black Hawk Vzdušných síl SR, ako aj pre súčasných a budúcich európskych používateľov".

    Takže mě by pouze zajímalo, pro nika, gibona a údržbára zdůrazňuju, že bez nějakých protislovenských úmyslů, kolik těch výcvikových center je či bude a pro jaký stupeň výcviku a pro koho budou určená. Z vyjádření Glváče vzniká dojem, že výcvikové centrum je součástí pořízení BH a mělo by patřit státu. Gibon tu totiž tvrdil, že i Američané vybudují výcvikové centrum jako offset. Také Gibone Glváč tvrdil, že výcvik bude určený pro další uživatele, což je v lehkém rozporu pokud tvrdíš, že nikoho cizího by na základnu přece nepustili.

  • mudry.udrzbar
    10:44 27.07.2018

    čo je moc, to je moc

    Jura99 evidetne ti nejaky Slovak prefikol frajerku, a ty si si ako zivotne poslanie zvolil nezmyselne hejtovanie vsetkeho slovenskeho. Podla tvojich prispevkov sa domnievam, ze to nebolo tym, ze bol Slovak ale tym, ze mas male pero :D

  • niko
    10:22 27.07.2018

    Jura99: Mam taky pocit, ze informacny chaos mas v tom len ty. :) Ale tak este raz specialne pre teba Jura. Kazdy slovensky vojensky pilot najprv prejde zakladnym leteckym vycvikom az na uroven obchodneho pilota v civilnom leteckom zariadeni. Nasledne pokracuje vo vojenskom. Cele to zastresuje univerzita, kde ten pilot studuje. Univerzita ma preto aj civilnych subcontractorov. V pripade vrtulnikov je to STA.

  • Jura99
    10:13 27.07.2018

    Obávám se, že mě tu Gibon a KOLT osočují nedorozuměním. Privatizaci základního výcviku považuju za správný krok, to určitě nekritizuju (jak Gibon tvrdí, že kritizuju vše "slovenské"). Armáda nemá takovou poptávku po pilotech, aby uživila celkem drahé zařízení k výcviku a logické by bylo outsourcovat i letounový výcvik až po kategorii L-39. Informační chaos tu vytváří niko a gibon, protože není jasné, kolik těch výcvikových center nakonec bude ? Podle gibona snad Američani jako offset postaví další výcvikové centrum ? :-)

  • niko
    09:46 27.07.2018

    Joooll: Diki moc za upresnenie.

    Inak ako to tu uz niekto z diskutijucich naznacoval. Mozno by nebolo ani na skodu veci, pokial by doslo aj k privatizacii zakladneho vycviku stihacov, az na uroven L-39. Vojaci by podobne ako u vrtulnikov riesili uz len bojovy vycvik. Slovenske letectvo by sa tak nemuselo viazat na nakup menej vykonnych strojov - pravdepodobne L-39 NG a mohlo by druhu takticku (cvicnu) letku prezbrojit napriklad na jedno a dvojmiestne cvicne-bojove F/A-259. Tym by posilnilo svoje schopnosti posobenia proti pozemnym cielom a napr. aj strazenia vychodnej hranice, atd. atd... Udrziavacie lety pilotov 1. taktickej letky (F-16) by sa dali robit aj na F/A-259. V podstate by to bol rovnaky model, aky sa chysta v Ceskej republike s LOMom Praha.

  • tryskac
    09:24 27.07.2018

    A ja sa nejako neprimerane navazam do cechov? Ako mam tu nejake skusenosti, uz par rokov pracujem v cr;) ...a nie, nie ako pokladnik v lidli... ;) vzdy som len popisoval co som zazil a co som videl, ale niekomu ta pravda nevonia a preto to vzdy radi hodite na nacionalnu temu...

  • Hajo
    09:15 27.07.2018

    Kolt to vystihol, kebyže to stredisko vzniklo u vás tak je to v pohode. Keďže vzniklo u nás už sa hľadajú chyby. Začínaju sa u nás rozvíjať takéto aktivity a nič sa nedeje náhodne, logicky to nadväzuje ako píše aj Niko.
    LF v Košiciach vychovala celé generácie pilotov a ďalších odborníkov aj pre našu bývalú spoločnú armádu, takže je logické,že chce v spolupráci aj so súkromným sektorom zabezpečiť ďalších pretoze je po nich dopyt na trhu práce. Inak včera vyšiel na serveri idnes článok o nákupe F16V pre OSSR.

  • KOLT
    08:42 27.07.2018

    Já nevím, ale mně ten systém přijde poměrně logický – na civilní škole a v civilním výcvikovém zařízení získá pilot schopnost standardní pilotáže, přičemž díky sdílení s civilisty to vyjde levněji. Vojenské dovednosti pak získá v pokračujícím studiu (nebo i souběžném, které ale civilisté neabsolvují), kdy cvičí na vojenských strojích na vojenské základně. Co je na tom tak hrozně špatně?

    U velkých armád to může celé běžet na vojenské škole a vojenském výcvikovém zařízení, protože studentů je hromada. Malé ozbrojené složky prostě z finančních důvodů budou sdílet výcvikové kapacity s civilní sférou. Nic proti ničemu. Dokud nebudou civilové trénovat na strojích s Link-16, je všechno v pohodě ;-)

    Gibon, mě teda to Jurovo neustálé navážení se do Slováků nebaví, spíše naopak :-/ Ale tak vy zase máte tryskace, tak jsme si kvit :-) Teda, ještě toho našeho premiéra byste si mohli vzít zpátky k sobě, aby to bylo úplně srovnané ;-) Ilava či Leopoldov by byla ideální destinace :-)

  • Joooll
    23:08 26.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    Niko: Akadémia ozbrojených síl má spoluprácu s TUKE - vyberá 6 pilotov (2 stíhačky, 2 vrtuľníky, 2 vojenské dopravné), ktorí musia už na začiatku prejsť cez výberové konanie na vojaka (prebieha na AOS), psychologické testy(znovu)/zdravotná prehliadka v Prahe (ÚLZ, Praha 6) - všetko podľa českých štandardov a potom študuje na TUKE ako kadet AOS, celých 5 rokov na Ing. Čiže už od začiatku majú ako aj normálny program tak aj vojenský.

  • niko
    22:18 26.07.2018
    • (0)
    Oblíbený příspěvek

    Jura99: Na Slovensku uz v podstate od jeho vzniku, kazdy vojensky pilot urobi najprv papiere na obchodného pilota. To stale prebieha tak, ze univerzita (dnes TU) ma nejakého civilného zmluvného partnera na vrtulovych lietaddlach. Rozdiel voci dnesnej spolupraci so STA je len ten, ze tam uz priamo oddelia vrtulnikarov a tych vycvicia az po typovku Black Hawku. To armade dost ulahci nasledujucu pracu. Nasledne po ziskani tytulu bakalar a obchodny pilot, student prechadza na Akademiu obrany, kde pokracuje v studiu na planovanej vojenskej vycvikovej casti.

  • Gibon
    21:29 26.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    Jura99. A co by tam sli pozriet do tych Pardubic? Albatrosy, ci Mil-Mi? ;-)

    Presov nema zmiesanu prevadzku. Je to vojenske letisko a nemaju tam civili co cvicit.

    Strasne ma bavi vase presvedcenie, ze cokolvek sa na SK urobi, bude to zle a ak to nahodou vyzera dobre, tak to urcite nie je pravda. :-D (mimochodom, ta 99, to je rok narodenia?)

  • Joooll
    21:21 26.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    Jura99: je tu aj jednoduchý dôvod - civilní piloti sa môžu trénovať v KE na letisku, kde sú mestskou hromadnou dopravou za polhodinku pričom cesta do Prešova by bola pre nich drahšia, dlhšia, poprípade by si museli zháňať ubytovanie, atď. zatiaľ čo 2 vojenskí piloti vrtuľníkov, ktorí onedlho nastupujú na leteckú fakultu by mohli využívať kasárne počas celého výcviku a podobne. Nejde ani o tajnosti ale takto to majú civilní aj vojenskí piloti ľahšie.

  • Jura99
    21:03 26.07.2018

    Gibon: ne nechci. Urcite mate v Presove cosi ultratajneho, treba sto let stary hangar. V utajovani netajnych veci si zvlastne libujete, zejmena aby se neprovalily prave parametry zakazek. Jen tak na okraj, Pardubice skoli take cizince, je to vojenske letiste (smiseny provoz). A pokud nekdo na fakulte studuje civilniho pilota? Tak ten by do Presova ani nepotreboval.

  • Gibon
    19:04 26.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    Jura99: :-) skutocne sa chces spytat, preco letecka fakulta v Kosiciach, kde si studium v odbore pilot moze zaplatit hocikto z hociktorej krajiny, nebude mat pristup na letecku zakladnu a k leteckej technike krajiny NATO?

    Ci si zle vysvetlujem co pises?

  • Gibon
    18:56 26.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    Ale ved vytvorenie treningoveho centra bolo spominaneho uz pri oznameni nakupu UH60.

    Americký veľvyslanec Theodore Sedgwick: "Slovensko získa nové príležitosti na výcvik a logistickú podporu iných krajín v regióne."

    Toto je skutocny ofset z US aj bez zmluvy, nie sluby Svedov, ktore boli rovnake pre SR, ČR aj Madarsko.

  • Hajo
    18:15 26.07.2018

    Ešte jeden príspevok k téme:
    https://m.facebook.com/story.p...

  • Hajo
    18:02 26.07.2018
  • Hajo
    17:55 26.07.2018

    Samozrejme to sa navzájom nevylučuje. L39 by dával zmysel, je to dobrý a obľúbený cvičný stroj aj v súvislosti s možnou modernizáciou na verziu NG u nás..... Trocha odbočím a
    pre zaujímavosť preposielam odkaz na možnosti spolupráce medzi ZUBOZ Praha a LF TUKE.

  • Jura99
    17:29 26.07.2018

    Hajo: praveze co tu tvrdi niko, Flader, PavolR muze byt v jednotlivostech pravda, ale dohromady to smysl nedava. Pokud by OSSR mely komplet "zazemi" v Presove, proc by letecka fakulta mela spolupracovat se soukromnikem a nikoliv s Presovem? Holding CSG evidentne stavi firmu na letecky vycvik, mohl by prikoupit L-39 a pak by davalo smysl outsourcovat komplet letecky vycvik u nej.

  • Gibon
    16:37 26.07.2018
  • Hajo
    16:10 26.07.2018

    To využitie KE-PO, ako píše niko dáva logický zmysel. Dopyt z civilno-vojenskej sféry po pilotoch, technikoch vrtuľníkov rastie, nielen z pohľadu obmeny vrtuľníkov u nás.

  • Jura99
    14:23 26.07.2018

    niko: ptal jsem se na simulátor, nikoliv na parodii na simulátor. Ten Strnadův už vypadá líp.

  • niko
    13:52 26.07.2018

    Flader: Nevies, ci uz im dodali aj ten letovy ?

  • niko
    13:45 26.07.2018

    Jura99: Ty si stale taky neveriacy Tomas. :) Flader ma samozrejme pravdu. V Presove maju postupovy simulator na BH a chysta sa dodanie komplexneho. Jeden simulator BH je aj v Kosiciach.

    Tu je link na ten Presov:
    http://letiskopresov.mil.sk/73...

  • Flader
    13:44 26.07.2018

    Našiel som v rýchlosti odkaz len na postupový simulátor, nie na letový:

    http://letiskopresov.mil.sk/73...

Stránka 1 z 2