Hořící loď USS Bonhomme Richard museli opustit hasiči

Hořící loď USS Bonhomme Richard museli opustit hasiči
Hořící USS Bonhomme Richard / US Navy (Zvětšit)

Bojovníci s ohněm neměli jinou možnost než ve středu evakuovat jak hořící výsadkovou loď USS Bonhomme Richard, tak přilehlé molo. V práci jim bránil silný náklon plavidla. Hašení dále pokračovalo z vody a ze vzduchu.

U mola na americké námořní základně San Diego hoří už od nedělního rána obří vrtulníková výsadková loď USS Bonhomme Richard (výtlak 40 300 tun). Jde o jednu z osmi výsadkových lodí třídy Wasp. Kromě toho americké námořnictvo provozuje ještě dvě nové výsadkové lodě třídy America (včetně před pár dny přijaté USS Tripoli). Lodě třídy Wasp a America jsou vlajkovými loděmi úderných skupin ESG (Expeditionary Strike Group) amerického námořnictva a námořní pěchoty.

Podle posledního vyjádření námořnictva museli ve středu večer všechny hasičské týmy opustit vnitřní prostory plavidla i samotné molo. Loď se totiž příliš nakláněla na levobok, jímž je u mola uvázaná. 

Hašení pokračovalo (a zřejmě stále pokračuje) jen z požárních člunů a helikoptér. První zprávy, že se loď naklání, se vynořily už v pondělí. Zprvu to ale bylo na pravobok, tedy směrem od mola.

Příčinou náklonu zřejmě není poškození trupu USS Bonhomme Richard. Může za něj voda, používaná jak přímo k hašení požáru, tak k chlazení lodě. Například trojice vrtulníků Black Hawk během hašení na loď shodila na 1500 „vodních bomb“. Stejně tak na loď neustále chrlily vodu remorkéry. 

Ochlazováním se hasičské jednotky snaží předejít narušení vnitřní struktury USS Bonhomme Richard vlivem vysokých teplot. Bez neustálého chlazení lodě vodou by také nebylo možné bojovat s ohněm uvnitř plavidla.

Bonhomme Richard podstupoval v San Diegu velkou opravu spojenou s modernizací. Od jeho spuštění na vodu uplynulo totiž už 23 let. Součástí refitu byla i příprava lodě na provoz stíhaček F-35B Lightning II, tedy verze s kolmým přistáním. Modernizace za 235 milionů dolarů (5,5 miliardy korun) byla ze dvou třetin hotová. Loď dostala i nové radary, prostředky elektronického boje a další moderní přístroje.


Hašení požárů pomocí remorkérů a vrtulníků Black Hawk

Roztavená nástavba

Všechno tohle vybavení nejspíš padlo za oběť požáru velitelského ostrova, do nějž se oheň rozšířil. Hliníková nástavba se částečně roztavila. Ostatně na některých místech teplota vyšplhala až k 1200 °C. Přední stěžeň USS Bonhomme Richard je na fotografiích nakřivo.

Ne všechny zprávy jsou však špatné. Požár patrně způsobí velkou materiální škodu. Pokud jde o zranění nebo ohrožení života personálu, není příliš vážný. V nemocnici dosud skončilo celkem 62 námořníků. Většina se jich nadýchala kouře nebo byli vyčerpaní z boje s ohněm. Lékaři je však po ošetření skoro všechny propustili.

Pět si jich nechali v nemocnici na pozorování. V současnosti jsou už ale také doma. V okamžiku propuknutí požáru bylo naštěstí na lodi jen 160 mužů a žen. Její standardní posádku přitom tvoří víc než tisíc námořníků. Navíc k tomu obvykle převáží necelých 1900 příslušníků námořní pěchoty. 

Oheň začal hořet v jednom ze skladišť na třetí palubě odspodu. Místo je vidět na tweetu námořního publicisty Davida B. Lartera. Na schématu je označené číslem 18. Skladiště bylo plné papírových krabic, hadrů, sádrokartonu a jiného hořlavého materiálu. Automatické hasicí zařízení USS Bonhomme Richard bylo během oprav vypnuté.


Hašení lodě

Odvlečené torpédoborce

Námořnictvo tvrdí, že kvůli vypnutému hasícímu systému posílilo protipožární hlídku na molu. Jak vidno, nebylo to moc platné. Když posádka USS Bonhomme Richard zjistila, že na lodi hoří, pokusila se protipožární zařízení rychle spustit.

Naneštěstí se to však nepodařilo. „Snažili se oblast uzavřít a spustit [protipožární] systém. Nastala exploze a [námořníci] museli ustoupit,“ prohlásil kontraadmirál Philip E. Sobeck, velitel Expediční útočné skupiny 3 (Expeditionary Strike Group 3). Výbuch byl slyšet v širokém okolí.

U stejného mola jako USS Bonhomme Richard stály i torpédoborce USS Fitzgerald a USS Russell. Američané je hned první den požáru pro jistotu odvlekli na jiné místo. Fitzgerald byl uvázaný přímo naproti USS Bonhomme Richardov. Většina čtenářů AN si na něj asi vzpomene. V roce 2017 se u japonského pobřeží srazil s kontejnerovou lodí. Utrpěl těžké poškození. Vyžádalo si rozsáhlou opravu. Skončila teprve před měsícem. Námořnictvo buď mělo obavy, že kouř ohrozí citlivé senzory lodí, nebo jen nechtělo, aby při hašení překážely.


Zcela zničené vnitřní prostory lodě USS Bonhomme Richard; větší foto; větší foto / US Navy

Osud lodě je nejistý 

Část komentátorů vyjádřuje přesvědčení, že loď už nikdy nevypluje. I kdyby se ji podařilo zachránit, je jisté, že oprava bude trvat mnoho měsíců. Námořnictvo je ale kupodivu spíše optimistické. Nebo alespoň donedávna bylo. „Struktura lodě je v bezpečí,“ uvedl Sobeck. „Palivové nádrže nejsou ohrožené. Leží hluboko pod ohni i zdroji tepla.“ Nejpoctivější je napsat, že na odhad, co s lodí bude, je příliš brzo.

Požár je lodi na paradoxně jedno z největších nebezpečí. Nejčastěji se píše o požárech v ruském válečném loďstvu. Je totiž proslulé laxním přístupem k bezpečnostním pravidlům. Požáry válečných lodí se však nevyhýbají ani dalším zemím. Letos v dubnu hořela u mola čínská loď typu 075. Velikostí i určením se hodně podobá USS Bonhomme Richard.

K dnešním datu, tedy pátečnímu ránu 17.7., zprávy mluví o kompletním uhašení všech požárů na lodi. V některých místech je ale stále velká teplota. 

Teprve nyní může začít průzkum lodě a začít s vyšetřováním požáru. Hasiči musí ale postupovat opatrně. Do stále horkých prostor nesmí pustit příliš mnoho atmosferického kyslíku, aby nedošlo k obnovení požárů. 

„Neznáme zatím původ požáru. Neznáme rozsah poškození. Je příliš brzy na předpovědi nebo sliby o tom, jaká bude budoucnost lodi. Dokud nebude vyšetřování ukončeno, nemůžeme učinit žádné závěry,“ uvedl kontraadmirál Sobeck.

Ač má americké námořnictvo dostatek výsadkových lodí, požár USS Bonhomme Richard představuje citelnou ránu pro bojové kapacity amerického námořnictva a značné finační škody.

Zdroje: The Drive, 2, 3, 4, Forbes, USNI News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Problémová letadlová loď USS Gerald R. Ford dostala první z chybějících muničních výtahů

Vystrojovací agónie nejnovější americké letadlové lodě pokračuje. USS Gerald R. Ford by měl konečně ...

Americké námořnictvo vyřadí problematické lodě LCS

Námořní složka ozbrojených sil Spojených států se chce zbavit prvních čtyř lodí kategorie Littoral ...

Koronavirus na americké letadlové lodi USS Theodore Roosevelt. Kapitán žádá evakuaci

Přítomnost koronaviru Covid-19 se minulý týden potvrdila na amerických letadlových lodích USS Ronald ...

Oprava ruské letadlové lodě Admiral Kuzněcov potrvá roky

Jediná ruská letadlová loď Admiral Kuzněcov prochází opravami v docích 35. Střediska pro opravy lodí ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • pavel rampir
    11:42 22.07.2020

    Včera bylo oznámeno že po opravě a modernizaci se za dva roky vrátí na moře.

  • danny
    13:21 20.07.2020

    Nemá někdo aktuální stav? Co jsem viděl ty roztavené hliníkové nástavby, tak teda nevím... Vypadá to, že kabeláž atd... vyhořela od přídě až po zadek. Minimálně přepážky a letová paluba musely dostat pěkně zabrat, trup vypadá, že se povedlo uchladit.

  • damik
    12:43 19.07.2020

    8 lodi tridy Wasp; kazda ubytuje 20 F-35Bs ...

    Za malo penez hodne muziky. By si Cina a Rusko meli maknout ...

  • Miroslav
    12:14 17.07.2020
    • (3)
    Oblíbený příspěvek

    Tak dnes ostane nejedno rusofilné srdce pohladené z tejto správy.

    • palo satko
      14:35 17.07.2020
      • (10)

      Tu bode viac tych co budu zapijat depku. Preto je tu komentarov ako safranu.

      • Miroslav
        14:49 17.07.2020
        Oblíbený příspěvek

        O takomto čase je väčšina normálnych ľudí v práci

        • palo satko
          15:14 17.07.2020

          V praci? Teraz v case dovoleniek? Ja som na Jadrane.

          • Miroslav
            15:19 17.07.2020
            • (2)
            Oblíbený příspěvek

            Teraz v čase koróny?

          • Lukash
            17:00 17.07.2020

            Miro podla ludi ako je satko ziadna corona neexistuje, je to vymysel mainstreamu a pharmafiriem jemu zodpovednost a odporucania hygienikov su u riti ked niesu z russie ;) a navyse musel vyuzit akciove ceny ubytovania, pivko samozrejme vezme z domu nebude tam kupovat za nehorazne chorvatske ceny :)

          • palo satko
            17:20 17.07.2020

            Ved je tu cela V4 plus Germany a Austria. Lukash a odkedy su v Chorvatsku nehorazne ceny? Chodim tu kazdy rok od 1992 a este som ich nezazil. Cesi aj Slovaci si vozia pivo, ja Plzenske, ale nie pre cenu. Chorvatske sa neda pit ani zadarmo. A ak ta to potesi ani ruske nie.

          • SYN_
            18:48 17.07.2020

            že tam jsou ještě neznamená že je to dobře... intenzivní pohyb osob (především letecký) je to co Coroně umožnilo raketový nástup do světa. v podstatě nechápu proč by si někdo nemohl rok odpustit (zahraniční) dovolenou. respektive, samozřejmě absolutně nikdo by neměl být omezován, pohyb volně ale návrat jen s testem nebo karanténou.

          • palo satko
            19:04 17.07.2020

            Chorvatsko nie je Florida.

          • Miroslav
            11:15 18.07.2020

            Paľo: Veď práve preto, že je tam toľko ľudí... Ako sa hovorí: ,,Pre stromy nevidíš les"

            Ja sa o teba nebojím, ja sa bojím, že takí ako ty to donesú domov. O seba sa tiež nebojím. Ja som už prežil otravu krvi kde je mortalita 30-60%, aj autonehodu kde požiarnici neverili, že som to mohol prežiť a taktiež prežijem aj koronu.

            Len či to prežijú aj iní. Mysleniu zdar súdruh

          • palo satko
            20:33 18.07.2020

            Miroslav, opät si to nespravne pochopil. Napisal som sice že je tu cela V4 plus Nemci, ale tym som nemyslel, že sa sem prepravili všeštci obyvatelia, ale že su tu len ludia z krajin, kde možeš normalne cestovat a oni môžu cestovat k nam. Som z Pezinka, z mesta, ktore najviac doplatilo na Koronu. Naša upratovačka bola prva, čo ju mala a moja 83 ročna teta mala Covid 19. Vyliečili ju, ale nakoniec podlahla vyčerpaniu organizmu. Chodili sme za nou do nemocnice a bol som pri nej ked vydychla a zavrel jej viečka. Som informovany, vybaveny pomockami a Chorvati boli naozaj pripraveni: znižili kapacitu hotela, rozdelili časy podavania jedla aby bolo v jedalni malo ludi, všade boli hygienicke pomocky, dezinfikovali lehatka naplaži, vnutorne a vonkajšie priestory, mali zvlaštny system upratovania izieb. Nemam som vobec pocit, že som si dnes niečo doniesol domov, okrem obligatnych darčekov pre blizkych.
            Tvoje rady o mysleni, si strč za klobuk. Ja s tou pliagou žijem už mesiace.

    • Clavo
      20:36 17.07.2020

      A ja ze iba Rusaci si dokážu zapáliť loďku ale keďže Amici musia byť prvý vo všetkom

    • PetrTechnik
      08:50 18.07.2020

      U tohoto příspěvku žádné ideologické body do své knížky s pruhy asi nezískáš. Sputnikovci mají dovolenou.

      • gangut
        15:39 18.07.2020

        Alebo proste nemaju potrebu odbavovat sa nad nejakou nehodou a pokladat ju za dokaz o vlastnej moralnej a technologickej prevahe...

  • Flader
    12:06 17.07.2020

    Aká je plánovaná životnosť lodí triedy Wasp?

    • Miroslav
      12:13 17.07.2020

      Ťažko povedať nakoľko sa stavali v dosť dlhom časovom rozpätí. Od prvej po poslednú jednotku nejakých 20 rokov. Asi bude dosť záležať od toho, ako sa im bude dariť stavať novú triedu America ktorá konštrukčne vychádza z WASPu. Zatiaľ im to nejak od ruky nejde...

      • dexnom
        13:01 17.07.2020

        @miroslav: strašnej problém si to najít, jednodušší je házet bezcenný domněnky co.

        • Miroslav
          13:59 17.07.2020

          No rátajme, že plánovaná životnosť takejto lode môže byť plus-mínus 30-40 rokov (záleží od údržby a modernizácie). Takže v službe bude táto trieda ešte minimálne 20, možno až 30 rokov. Trieda America pritom nemá WASP nahradzovať ale ho dopĺňať.

      • SYN_
        18:51 17.07.2020

        JJ třída America zatím tempem 1 za 5 let, ale od příští se má zrychlit na 4 roky...

    • dexnom
      13:00 17.07.2020
      Oblíbený příspěvek

      50 let vc modernizací : https://news.usni.org/2018/06/...

      • Flader
        13:38 17.07.2020

        Tak to by ešte malo naozaj zmysel uvažovať nad opravou. Samozrejme ak by bola realizovateľná a nebola drahšia ako nová loď.