Houfnice CAESAR 8×8 pro britskou armádu?

Houfnice CAESAR 8×8 pro britskou armádu?
CAESAR 8×8 / Foto: Nexter (Zvětšit)

Francouzská společnost NEXTER a německá KMW (Krauss-Maffei Wegmann) nabízejí pro britský program MFP (Mobile Fires Platform) samohybnou houfnici CAESAR 8×8. Cílem MFP je najít a zavést náhradu za britské samohybné houfnice AS90.

Spojené království od 90. let minulého století provozuje pásové samohybné houfnice AS90. Původně britská armáda měla 179 houfnic, ale od roku 2017 je ve výzbroji jen 110 houfnic. AS90 nejsou modernizované a jejich vyřazení z provozu je naplánováno do roku 2030.

Základními požadavky programu MFP je houfnice ráže 155 mm, hlaveň dlouhá 52 ráží, dostřel 40 kilometrů (původně Britové mluvili o 80 kilometrech) a dojezd 520 kilometrů během 24 hodin, včetně jízdy 200 kilometrů po polních cestách a 30 kilometrů v terénu. Houfnice mají být součástí britských brigád rychlé reakce (Strike Brigades) .

Londýn v rámci programu MFP v hodnotě 800 milionů liber (23,7 miliardy Kč) hodlá do roku 2032 získat 112 nových samohybných houfnic. První dělostřelecký oddíl s 18 děly (3×6 houfnic) dosáhne počáteční operační připravenosti v roce 2029. Zatím není ale jasné, zda nové houfnice získají kolový nebo pásový podvozek. Stále zvažovanou možností je také hloubková modernizace stávajících AS90.

Britské ministerstvo obrany nyní vyhodnocuje možnosti zbrojního průmyslu. Svou nabídku na londýnské vojenské výstavě DSEI 2021 představila také francouzská Nexter – ta Britům nabízí kolovou samohybnou houfnici CAESAR 8×8. Francouzská houfnice v konfiguraci 8×8 využívá tatrovácký podvozek, ale Francouzi nemají problém použít podvozky Renault, Rheinmetall MAN nebo Sizu.

CAESAR 8×8 na DSEI 2021

Francouzi k houfnicím nabízejí také příslušnou munici ráže 155 mm. Francouzský klasický tříštivo-trhavý granát LU211 má údajně dvakrát větší efekt v cíli než americký granát M109. K dispozici jsou také zadýmovací (LU214, LU217) a osvětlovací granáty (LU215, LU216). Sortiment doplňuje 155mm protitankový dělostřelecký granát BONUS a přesně naváděná munice KATANA.

CAESAR v konfiguraci 6×6 (na francouzském podvozku) je ve výzbroji Francie, Indonésie, Libanonu, Saúdské Arábie a Thajska. Houfnice na podvozku 6×6 nedávno objednalo také Maroko. Na tatrováckém podvozku 8×8 houfnice objednalo Dánsko a Česká republika. Spekuluje se také o zájmu Francie nakoupit CAESARy na tatrováckém podvozku.

Hlavní výhodou houfnice CAESAR 8×8 je palebná síla, mobilita, balistická ochrana posádky (při přesunu), kompaktnost a použití průmyslového designu – houfnice je tvarově estetická, což posiluje víru uživatelů ve schopnosti zbraně.

Nevýhodou je, což je ale typické pro všechny „nákladní“ houfnice TMH (Truck Mounted Howitzer), je nutnost ruční manipulace s municí a dělenými prachovými moduly. Řešení houfnice CAESAR přitom uživatelskou vstřícnost v některých případech „zbytečně“ snižuje – například při spuštění opěrného rydla se konec manipulačních lávek zvedne tak, že vytvoří vysoký schod nad terénem. Při neobratné manipulaci hrozí nebezpečí rozpadnutí sestavy modulů, zejména při pohybu po kluzkém terénu.


CAESAR 8×8

Nejrizikovější je ale „otevřeně“ řešená koncepce nabíjecího zařízení. Ramena zasouvačů a manipulátor střel přesahují kontury vozidla (tvoří nárazník vozidla) a jsou tedy citlivé na náraz (při jízdě v koloně; při manévrování ve městě, lese). Volně uchycená ramena zasouvačů a manipulátoru během jízdy trpí vibracemi a kmitáním, což může vést k mechanickému opotřebení a případně k nefunkčnosti. Nabíjecí zařízení není také chráněno během jízdy proti znečištění (sací efekt za vozidlem) – hrozí další riziko opotřebení a zadření.

Zpět k britské armádě – Londýn také vynaloží 250 milionů liber na modernizaci samohybných pásových raketových systémů M270 MLRS (Multiple Launch Rocket Systems). Celkově 44 britských raketometů získá nové pancéřové kabiny a nové komponenty podvozku a odpalovacího zařízení. Vozidla také obdrží kompozitní pásy CRT (Composite Rubber Track).

Vylepšené MLRS budou schopné použít vyvíjenou americkou střelu PrSM (Precision Strike Missile) s doletem 499 km. Britové hodlají také od roku 2025 zavést vyvíjenou střelu s koncovým navedením GMLRS-ER (Guided MLRS – Extended Range). MLRS pojme až 12 střel GMLRS-ER s doletem 150 kilometrů.

Zdroj: Nexter

Nahlásit chybu v článku


Související články

CAESAR představuje dobrý technický a ekonomický kompromis

Na počátku června 2020 oznámilo ministerstvo obrany, že jako nový typ samohybné houfnice pro Armádu ...

KOMENTÁŘ: Tápání nad francouzskými houfnicemi CAESAR 8×8

Zástupci českého ministerstva obrany (MO ČR) vedou již několik měsíců jednání s francouzskou ...

Houfnice CAESAR: Pouhý dostřel nestačí

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) rozhodlo v loňském roce, že 152 mm samohybná kolová houfnice (ShKH) ...

Houfnice CAESAR a DITA: Odlišné přístupy, nikoli přímá konkurence

Na únorovém zbrojním veletrhu IDEX 2021 ve Spojených arabských emirátech byla oficiálně představena ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • ruleta
    14:08 24.09.2021

    Pocty tech houfnic, tak to je hodne tristni zalezitost.

    Pocty tech houfnic, tak to je hodne tristni zalezitost.

  • Jura99
    12:43 24.09.2021

    spis to tipuju na RCH155 na podvozku Boxera, ktereho Britove maji. AS90 maji Polaci na Krabovi, asi by take meli uvazovat nad necim modernejsim. Ted kdyz nas nahle nesnasi kvuli ...Zobrazit celý příspěvek

    spis to tipuju na RCH155 na podvozku Boxera, ktereho Britove maji. AS90 maji Polaci na Krabovi, asi by take meli uvazovat nad necim modernejsim. Ted kdyz nas nahle nesnasi kvuli Turowu, tak to Dita asi nebude :-). Na teto male rozbusce je krasne videt, jak spor s prateli vznikne ze dne na den, proto se spolehat jen na sebe, nakoupit F35A a dalsi dulezite hracky.Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      15:19 24.09.2021

      Poláci o problému Turow vědí 15 let. Jen se řešení neustále odkládá a odkládá. Mají zaostalou energetiku a vyjímky na emise, tak z toho trpí čeští občané na ostravsku.

      Poláci o problému Turow vědí 15 let. Jen se řešení neustále odkládá a odkládá. Mají zaostalou energetiku a vyjímky na emise, tak z toho trpí čeští občané na ostravsku.

      • Scotty
        15:47 24.09.2021

        Frýdlantsku.

        Frýdlantsku.

        • skelet
          16:36 24.09.2021

          Polské emise dusí v zimě i MSK

          Polské emise dusí v zimě i MSK

        • flanker.jirka
          20:59 24.09.2021

          Problém.s emisemi je hlavně v moravskoslezském kraji. Jsou tam horsi geografické podmínky na šíření smogu do ČR.

          Problém.s emisemi je hlavně v moravskoslezském kraji. Jsou tam horsi geografické podmínky na šíření smogu do ČR.

          • Scotty
            22:27 24.09.2021

            Na Frýdlantsku nejsou ty podmínky zase tak jiné. Navíc mají důl a elektrárnu těsně za hranicemi.

            Na Frýdlantsku nejsou ty podmínky zase tak jiné. Navíc mají důl a elektrárnu těsně za hranicemi.

          • flanker.jirka
            23:37 24.09.2021

            Scotty jd rozdil to mít přes kopec a v ploché krajině kde mimo elektráren je další průmysl.

            Scotty jd rozdil to mít přes kopec a v ploché krajině kde mimo elektráren je další průmysl.

          • Scotty
            16:18 25.09.2021

            Zrovna tam mezi Libercem a Turowem také nejsou nějak významné kopce.

            Zrovna tam mezi Libercem a Turowem také nejsou nějak významné kopce.

      • liberal shark
        08:44 27.09.2021

        Hlavní problém je v tom, že PGE v procesu přeshraniční EIA celé léta okázale ignorovala připomínky českých subjektů. A dneska z toho pan Mateuš dělá málem další válku o Těšínské ...Zobrazit celý příspěvek

        Hlavní problém je v tom, že PGE v procesu přeshraniční EIA celé léta okázale ignorovala připomínky českých subjektů. A dneska z toho pan Mateuš dělá málem další válku o Těšínské knížectví.Skrýt celý příspěvek

  • Márten
    12:26 24.09.2021

    Trochu mě překvapilo, že Caesar má také nedostatky a že Nexter klidně použije jiné podvozky, než od Tatry. Z posledních článků jsem měl dojem, že jde o dokonalou zbraň a její ...Zobrazit celý příspěvek

    Trochu mě překvapilo, že Caesar má také nedostatky a že Nexter klidně použije jiné podvozky, než od Tatry.
    Z posledních článků jsem měl dojem, že jde o dokonalou zbraň a její výběr pro AČR přinese našemu průmyslu spoustu zakázek, protože Nexter se zaměří na tatrovácké podvozky...Skrýt celý příspěvek

    • Márten
      12:32 24.09.2021

      Omlouvám se za dvojí odeslání příspěvk :-(

      Omlouvám se za dvojí odeslání příspěvk :-(

    • Márten
      12:32 24.09.2021

      Omlouvám se za dvojí odeslání příspěvk :-(

      Omlouvám se za dvojí odeslání příspěvk :-(

      • Márten
        12:34 24.09.2021

        Prosím smažte to. Jsem pracovně v Nigérii a internet tu moc nefunguje. Sorry

        Prosím smažte to. Jsem pracovně v Nigérii a internet tu moc nefunguje. Sorry

        • Miroslav
          14:17 24.09.2021

          Nechápem prečo ti niekto dá mínus za ospravedlnenie. Tu už su niektorí fakt na hlavu

          Nechápem prečo ti niekto dá mínus za ospravedlnenie. Tu už su niektorí fakt na hlavu

          • Jura99
            14:27 24.09.2021

            asi prehmat na mobilu, nebyls to ty ?:-)

            asi prehmat na mobilu, nebyls to ty ?:-)

          • Miroslav
            14:48 24.09.2021

            Všade prehnať? A nie, nebol, to skôr ty.

            Všade prehnať? A nie, nebol, to skôr ty.

  • PavolR
    12:26 24.09.2021

    Kórejci im do programu ponúknu K9 s K10:
    https://www.defensenews.com/in...

    Kórejci im do programu ponúknu K9 s K10:
    https://www.defensenews.com/in...

  • Márten
    12:26 24.09.2021

    Trochu mě překvapilo, že Caesar má také nedostatky a že Nexter klidně použije jiné podvozky, než od Tatry. Z posledních článků jsem měl dojem, že jde o dokonalou zbraň a její ...Zobrazit celý příspěvek

    Trochu mě překvapilo, že Caesar má také nedostatky a že Nexter klidně použije jiné podvozky, než od Tatry.
    Z posledních článků jsem měl dojem, že jde o dokonalou zbraň a její výběr pro AČR přinese našemu průmyslu spoustu zakázek, protože Nexter se zaměří na tatrovácké podvozky...Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      12:41 24.09.2021

      Nexter už dodal Tatrovácké podvozky do Saudské Arábie, a rovněž bylo avizováno, že Caesar 8x8 pro francouzskou armádu bude na podvozku Tatra.

      Nexter už dodal Tatrovácké podvozky do Saudské Arábie, a rovněž bylo avizováno, že Caesar 8x8 pro francouzskou armádu bude na podvozku Tatra.

    • Nesher
      13:20 24.09.2021

      Caesar je kompromis mezi cenou, technickými parametry, podporu českého průmyslu a politikou. Už se to tu řešilo mockrát. Jiné řešení, které by nabízelo průnik výše uvedeného nebylo ...Zobrazit celý příspěvek

      Caesar je kompromis mezi cenou, technickými parametry, podporu českého průmyslu a politikou.
      Už se to tu řešilo mockrát. Jiné řešení, které by nabízelo průnik výše uvedeného nebylo k dispozici.Skrýt celý příspěvek

      • PavolR
        13:48 24.09.2021

        Skôr by som formuloval "podporou politiky českého priemyslu", lebo to vyzerá, že Strnad si určí svojich zahraničných partnerov a štát sa jeho obchodnej politike podriadi. ;-)

        Skôr by som formuloval "podporou politiky českého priemyslu", lebo to vyzerá, že Strnad si určí svojich zahraničných partnerov a štát sa jeho obchodnej politike podriadi. ;-)

        • Jura99
          13:52 24.09.2021

          coz je v praxi funkcnejsi model vybirat partnery na bazi pravidel byznysu nez na bazi usneseni urednika.

          coz je v praxi funkcnejsi model vybirat partnery na bazi pravidel byznysu nez na bazi usneseni urednika.

          • PavolR
            19:01 24.09.2021

            Technicky by sa s tým dalo súhlasiť, no tu je zádrhel, že sa prechádza z uzatvorenej konštrucie na otvorenú iba pre to, že NEXTER ponúka iba toto a ostatné vysvetlenia sú omáčka.

            Technicky by sa s tým dalo súhlasiť, no tu je zádrhel, že sa prechádza z uzatvorenej konštrucie na otvorenú iba pre to, že NEXTER ponúka iba toto a ostatné vysvetlenia sú omáčka.

          • Nesher
            19:22 24.09.2021

            Pavol Nikoliv, pokud by Nexter měl uzavřený systém, který by stál třeba 200mil./kus, tak by to pravděpodobně v rámci zvažování jednotlivých kategorií převážilo nad podporu českého ...Zobrazit celý příspěvek

            Pavol
            Nikoliv, pokud by Nexter měl uzavřený systém, který by stál třeba 200mil./kus, tak by to pravděpodobně v rámci zvažování jednotlivých kategorií převážilo nad podporu českého průmyslu a politikou. Respektive by se zřejmě hledalo jiné řešení, které by bylo levnější a zároveň by u něho byl nějaký potenciál pro CZ průmysl a dávalo by smysl i politicky. Můj osobní názor je, že by se vypustila podmínka na zavedení v NATO/EU a začalo jednat s Izraelem. Případně by se přes Brity dohodl švédský Archer.
            Ono tam moc možností nebylo.Skrýt celý příspěvek

        • Nesher
          14:09 24.09.2021

          A to by mu toho partnera měl vybrat stát? Prostě Nexter má hotový a zavedený produkt na podvozku Tatra (požadavek AČR), který má dostatečný dostřel atd. Zároveň je to producent z ...Zobrazit celý příspěvek

          A to by mu toho partnera měl vybrat stát?
          Prostě Nexter má hotový a zavedený produkt na podvozku Tatra (požadavek AČR), který má dostatečný dostřel atd.
          Zároveň je to producent z jedné ze dvou nejdůležitějších zemí EU.
          I přes to zdražení ta cena je akceptovatelná. A zároveň Nexter nabízí největší benefity pro CZ průmysl.
          A teď mi řekni kdo jiný by výše uvedené mohl trufnout.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            15:28 24.09.2021

            Nesher Jestliže MO ČR akceptovalo zdražení zakázky až na úroveň původně vyřazených konkurenčních nabídek, tak je to pouze tragické politické rozhodnutí. Postup, kdy se toto stalo ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher
            Jestliže MO ČR akceptovalo zdražení zakázky až na úroveň původně vyřazených konkurenčních nabídek, tak je to pouze tragické politické rozhodnutí.
            Postup, kdy se toto stalo opakovaně, jak v případě SHORAD, tak v případě houfnic jen dokresluje tragickou situaci s akvizicemi MO ČR, budí to neserioznost jednání, protože každý další potenciální dodavatel techniky pro MO ČR si bude muset být vědom, toho jak se v ČR tyto divadélka sehrávají.
            Jinými slovy, dopředu politicky vyjednaný dodavatel podstřelí cenu, MO ČR ostatní vyloučí pro jejich drahé nabídky a pak se nechá dobrovolně oškubat od dodavatele, který licituje a evidentně mu to projde.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            15:57 24.09.2021

            Nikdo nemusel podstřelit cenu. Jen to od přípravy po realizaci prostě trvá moc dlouho. Navíc ty průzkumy trhu pode kterých se rozhodovalo nikdo z nás neviděl. Takže těžko můžeme ...Zobrazit celý příspěvek

            Nikdo nemusel podstřelit cenu. Jen to od přípravy po realizaci prostě trvá moc dlouho.
            Navíc ty průzkumy trhu pode kterých se rozhodovalo nikdo z nás neviděl. Takže těžko můžeme porovnávat na jakou úroveň nákup zdražil. Deklaroval někdo ze Slovenska že za 8.5 miliardy jsou schopní dodat 52 Zuzan? Mám pocit že ne. To že dodávka Caesarů podraží se vědělo už nějakou dobu a využili toho nějak slovenské firmy k tlaku na znovu zvážení jejich nabídky? Mám pocit že ne.
            Tak o čem se tu bavíme.Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            17:25 24.09.2021

            flanker Žádné nabídky nebyly. MO dělalo v roce 2018 pouze nějaký průzkum. Jinak opakovaně argumentuješ tzv. selektivním výběrem. Tedy zcela ignoruješ další kritéria, hlavně ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker
            Žádné nabídky nebyly. MO dělalo v roce 2018 pouze nějaký průzkum.
            Jinak opakovaně argumentuješ tzv. selektivním výběrem. Tedy zcela ignoruješ další kritéria, hlavně politiku a přínos pro CZ průmysl. Protože tady další a jediná možnost, která byla zvažována nenabízí vůbec nic.
            Takže znovu, je to kompromis, nejlepší možný, ale stále kompromis.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            20:59 24.09.2021

            Nesher: Mohl byste ten přínos pro CZ průmysl v hodnotě víc jak 2,5miliardy Kč rozvést? Podvozky Tatra by se dělali doma v každém případě. Montáž "pár" děl z dodaných dílů je ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher: Mohl byste ten přínos pro CZ průmysl v hodnotě víc jak 2,5miliardy Kč rozvést?
            Podvozky Tatra by se dělali doma v každém případě. Montáž "pár" děl z dodaných dílů je poněkud směšná náplast za ty peníze. Bez šance na další zakázky.

            Za původní cenu to bylo Ok. Pří zdražení 5-10% ok. Ale tohle je prostě tunel jako vždy.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            21:06 24.09.2021

            Scotty
            A o tom to je , máte pouze pocit, protože se reálně soutěž nepovedla, kde by se ukázaly možnosti všech systémů, které byly předmětem průzkumu trhu.

            Scotty
            A o tom to je , máte pouze pocit, protože se reálně soutěž nepovedla, kde by se ukázaly možnosti všech systémů, které byly předmětem průzkumu trhu.

          • flanker.jirka
            21:11 24.09.2021

            Nesher Průmyslová spolupráce se požaduje i v jiných projektech, například BVP a přesto není problém to soutěžit. Když nesoutěžíte, tak skutečně nejlepší podíl pro domácí průmysl ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher
            Průmyslová spolupráce se požaduje i v jiných projektech, například BVP a přesto není problém to soutěžit. Když nesoutěžíte, tak skutečně nejlepší podíl pro domácí průmysl neznáte! Jak si můžete být jistý tím, že by nikdo nepřišel s lepší variantou spolupráce?Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            21:27 24.09.2021

            Jirosi Spolupráce s Nexterem, kterou mohla volba jiného systému ohrozit není jen i Caesarech. Je mnohem širší. Navíc Caesar je z toho co reálně připadalo v úvahu pořád nejlevnější. Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi
            Spolupráce s Nexterem, kterou mohla volba jiného systému ohrozit není jen i Caesarech. Je mnohem širší. Navíc Caesar je z toho co reálně připadalo v úvahu pořád nejlevnější.Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            21:47 24.09.2021

            flanker Jenže u BVP je soutěž možná, máme tu tři víceméně podobné systémy. Byť politicky by dával nejlepší smysl ten německý. Ale ostatní to mohou dorovnat jinde. U děl to nemáme, ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker
            Jenže u BVP je soutěž možná, máme tu tři víceméně podobné systémy. Byť politicky by dával nejlepší smysl ten německý. Ale ostatní to mohou dorovnat jinde.
            U děl to nemáme, kolové houfnice zavedené a vyráběné v EU/ NATO na podvozku Tatra jsou do dnes jen dvě. Přičemž ta, která nevyhrála je komerčně neúspěšná (i ten jeden jediný zákazník, kterého kdy měli přešel je konkurenci), spolupráce s tamním průmyslem nenabízí CZ průmyslu žádný potenciál a země původu je politicky bezvýznamná. Takže k čemu tendr?Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            21:55 24.09.2021

            flanker.jirka
            Myslím že nějaký poct máte pouze vy.

            flanker.jirka
            Myslím že nějaký poct máte pouze vy.

          • flanker.jirka
            22:05 24.09.2021

            Nesher Když jd u BVP situace podobná tak proč v tak drahém tendru akceptuji stroj, který není zaveden v žádné armádě a v případě houfnic si stanovili nesmyslně podmínky zavedením ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher
            Když jd u BVP situace podobná tak proč v tak drahém tendru akceptuji stroj, který není zaveden v žádné armádě a v případě houfnic si stanovili nesmyslně podmínky zavedením v NATO, čímž uzavřeli konkurenci přístup, mam namysli Atmos nebo Archer.
            Přitom v případě BVP do první linie riskovat neprověřený stroj!?Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            22:07 24.09.2021

            Scotty
            Vy jste psal o tom že máte pocit, že by se Slováci do 8,5 mld Kč nevešli. :-)

            Scotty
            Vy jste psal o tom že máte pocit, že by se Slováci do 8,5 mld Kč nevešli. :-)

          • Scotty
            22:28 24.09.2021

            flanker.jirka
            To není pocit to je jistota.

            flanker.jirka
            To není pocit to je jistota.

          • flanker.jirka
            23:39 24.09.2021

            Scotty
            Kde tu jistotu berete, když se nepovedl výběr, kde by se vše ukazalo?
            Proti jste použili slovo pocit?

            Scotty
            Kde tu jistotu berete, když se nepovedl výběr, kde by se vše ukazalo?
            Proti jste použili slovo pocit?

          • flanker.jirka
            08:32 25.09.2021

            Nesher Připojím se k Jirosimu, s dotazem na to, co to je mnohem širší spolupráce? Jsou to jen Titusy nebo ještě něco dalšího? ... i v případě Titusu se zase bavíme pouze o Nexteru ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher
            Připojím se k Jirosimu, s dotazem na to, co to je mnohem širší spolupráce? Jsou to jen Titusy nebo ještě něco dalšího? ... i v případě Titusu se zase bavíme pouze o Nexteru a Tatře ale nikoho dalšího z ČR v tom nevidím.Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            08:34 25.09.2021

            Flanker To je furt dokola. Slovenské řešení nikdo nechce, ani vojáci, ani politici, ani průmysl. Bylo by dražší, politický a průmyslový potenciál (pro nějakou úspěšnou kooperaci ...Zobrazit celý příspěvek

            Flanker
            To je furt dokola. Slovenské řešení nikdo nechce, ani vojáci, ani politici, ani průmysl. Bylo by dražší, politický a průmyslový potenciál (pro nějakou úspěšnou kooperaci mimo děla pro AČR) se rovná nule. Už 30 let je to zcela cizí země. Se s tím smiř.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            17:18 25.09.2021

            Nesher
            Slovenské řešení přece nebylo jediné alternativné k francouzskému Caesaru.

            Nesher
            Slovenské řešení přece nebylo jediné alternativné k francouzskému Caesaru.

          • Scotty
            18:48 25.09.2021

            Pokud máme věřit tomu co uvádělo MO, tak konečný výběr byl právě z dvojice Caesar-Zuzana.

            Pokud máme věřit tomu co uvádělo MO, tak konečný výběr byl právě z dvojice Caesar-Zuzana.

          • Jirosi
            20:55 25.09.2021

            Nesher: Pokud se rozhodovalo Nexter vs Z2, pak byl zájem o SR řešení. Uvědomte si, že Nexter to vyhrál cenou! Ta, ale neplatí. Pokud byl zájem vyrábět dělo, a ostatní doma (pří ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher: Pokud se rozhodovalo Nexter vs Z2, pak byl zájem o SR řešení.
            Uvědomte si, že Nexter to vyhrál cenou! Ta, ale neplatí.

            Pokud byl zájem vyrábět dělo, a ostatní doma (pří výběru se to neřešilo), tak by to to logicky vyhrála Z2Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            21:21 25.09.2021

            Kdo měl zájem o Slovenské řešení? Tedy krom Slováků?
            Zuzana se krom podvozku montuje kompletně na Slovensku a stále platí že je Zuzana 2 dražší houfnice.

            Kdo měl zájem o Slovenské řešení? Tedy krom Slováků?
            Zuzana se krom podvozku montuje kompletně na Slovensku a stále platí že je Zuzana 2 dražší houfnice.

          • ABC123
            10:01 26.09.2021

            Tak ono tou podporou CZ priemyslu na oplátku mohol byť L39NG. Keby teda naši politici vedeli podporiť domácu spoluprácu. Ale uvedomujem si že to je len úvaha z ríše snov.

            Tak ono tou podporou CZ priemyslu na oplátku mohol byť L39NG. Keby teda naši politici vedeli podporiť domácu spoluprácu. Ale uvedomujem si že to je len úvaha z ríše snov.

          • Jirosi
            15:29 26.09.2021

            ABC123: L-39NG je problém spíše Maďarské vlády než CR.

            ABC123: L-39NG je problém spíše Maďarské vlády než CR.

    • Scotty
      16:03 24.09.2021

      Márten To že je Caesar možné osadit na různé podvozky je deklarováno od začátku. Nicmémě Nexter si vybral podvozek Tatry 8xc8 pro prototypovou zástavbu a také ho s tímhle ...Zobrazit celý příspěvek

      Márten
      To že je Caesar možné osadit na různé podvozky je deklarováno od začátku. Nicmémě Nexter si vybral podvozek Tatry 8xc8 pro prototypovou zástavbu a také ho s tímhle podvozkem představuje. To že si Francouzi nezvolili domácí podvozek Renault je nepochybně obrovský úspěch Tatry.Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        21:05 25.09.2021

        Úspěch to možná je, ale zkuste si spočítat kolik by se jich muselo prodat, aby to dávalo ekonomicky smyls.

        Úspěch to možná je, ale zkuste si spočítat kolik by se jich muselo prodat, aby to dávalo ekonomicky smyls.

        • Scotty
          21:23 25.09.2021

          Ekonomický smysl komu? Výdělečnost projetu je problém Nexteru a Tatry. ČR není v jejich businessu nijak zaangažovaná.

          Ekonomický smysl komu? Výdělečnost projetu je problém Nexteru a Tatry. ČR není v jejich businessu nijak zaangažovaná.

          • Jirosi
            06:46 26.09.2021

            Pokud stát (CR) zaplatí za ekonomickou spolupráci "přirážku v ceně", pak musí počítat ekonomickou návratnost té přirážky.
            Jinak, jsou to prostě vyhozené peníze.

            Pokud stát (CR) zaplatí za ekonomickou spolupráci "přirážku v ceně", pak musí počítat ekonomickou návratnost té přirážky.
            Jinak, jsou to prostě vyhozené peníze.

          • Scotty
            08:43 26.09.2021

            Pokud se politici rozhodli že je pro nás důležité mít například výrobu munice na našem území. Potom se to vrátit v žádném případě nemusí.

            Pokud se politici rozhodli že je pro nás důležité mít například výrobu munice na našem území. Potom se to vrátit v žádném případě nemusí.

        • liberal shark
          08:45 27.09.2021

          Tatra už si zvykla na speciály a malosériovky. Doba masové výroby je dávno pryč.

          Tatra už si zvykla na speciály a malosériovky. Doba masové výroby je dávno pryč.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2