Houfnice CAESAR a obrněné transportéry TITUS pro Saúdskou Arábii

Houfnice CAESAR a obrněné transportéry TITUS pro Saúdskou Arábii
CAESAR 8×8 / Foto: Nexter Systems (Zvětšit)

Twitterový účet Arab Defense jako první informoval o chystaném masovém zbrojním kontraktu mezi Francií a Saúdskou Arábií. Arabské království hodlá koupit další houfnice CAESAR, tažené houfnice 105LG a bojová vozidla TITUS. Zakázka je také dobrou zprávou pro českou firmu TATRA TRUCKS a.s.

Rijád požádal Francii o zaslání cenové nabídky na dodávku 118 tažených houfnic 105LG, 147 samohybných houfnic CAESAR 6×6 a 112 houfnic CAESAR 8×8. Jako tahače houfnic 105LG ráže 105 mm má posloužit 156 kolových obrněných vozidel TITUS.

Celý tento obří kontrakt nese jméno ARTIS – o dodávkách houfnic CAESAR, vozidel Titus a houfnic 105LG se spekuluje minimálně od jara 2019.

O zakázce nejsou ale prakticky žádné bližší informace. Podle portálu Army Recogniton Rijád nemusí objednat všechny výše uvedené zbraňové systémy, ale na základě cenového srovnání si může vybrat jedno řešení, tedy TITUS + 105LG nebo houfnice CAESAR 6×6 či 8×8.

Saúdská Arábie v roce 2006 objednala jako první zahraniční země 76 houfnic CAESAR 6×6 (plus čtyři další o rok později). Později si měla také objednat 52 houfnic. Podle informací uživatelů diskusního fóra Arab Defense ale Saúdská Arábie vlastní 156 houfnic CAESAR 6×6, z toho 132 má saúdská Národní garda a 24 Královské saúdské pozemní síly.   

Kromě toho se v září se na fóru objevily fotky vozidel TITUS ve výzbroji Královských saúdských pozemních sil. Zda to souvisí s kontraktem ARTIS, není známo.

Co se týče zapojení české firmy TATRA TRUCKS do dodávek, tak ta nebyla nikde oficiálně zmíněná. V případě vozidel TITUS, pokud jde o dodávky mimo Českou a Slovenkou republiku, za kontrakt a výrobu plně zodpovídá francouzská Nexter Systems. V případě saúdských TITUSů tak je Tatrovka „jen“ v pozicí subdodavatele podvozků.

Také v případě saúdských houfnic CAESAR 8×8 není jisté jejich umístění na tatrovácké podvozky. Teoreticky lze použít jakýkoliv podvozek 8×8. Z logiky věci je ale tatrovácký podvozek pro arabské království nejpřirozenější volbou.

V Saúdské Arábii totiž kopřivnická firma před pár lety založila montážní / výrobní podnik pro vozy Tatra. Výstavbu a financování podniku zajistil Rijád. Kopřivnická firma dodala produktové i výrobní technologie, poradenství a odborníky. Montáž probíhá z dovezených komponentů, ale postupně má dojít k větší lokalizaci výroby.

Technologicky je podnik nastaven na produkci až tisíce vozů ročně. V současnosti se výroba rozbíhá – letos bylo vyrobeno několik desítek vozů úvodních výrobních sérií.

O dodávkách houfnic CAESAR do Saúdské Arábie není ještě rozhodnuto a oficiální místa nechtějí o dodávkách říct nic bližšího – tedy ani to, zda CAESAR 8×8 využjí tatrovácké podvozky, či dokonce tatrovácké pancéřové kabiny. Tuto tézi ale podporují videozáběry z testování „tatrovácké“ houfnice CAESAR 8×8 v pouštním provedení.

Navíc získat informace z otevřených zdrojů o zbrojních dodávkách do Saúdské Arábie je obtížné – Rijád nákup bojové techniky komentuje jen sporadicky. Stejně tak i západní země nebo dodavatelé zbraní – například dodávky houfnic CAESAR probíhaly do Saúdské Arábie zcela tajně. Ostatně není divu, Saúdové zrovna nejsou nejzářnějším příkladem liberální-demokracie. Ale pokud zbraně Saúdům nebude dodávat Západ, s obrovskou radostí to udělají Rusové nebo Číňané.

Zdroj: Army Recognition

Nahlásit chybu v článku


Související články

CAESAR představuje dobrý technický a ekonomický kompromis

Na počátku června 2020 oznámilo ministerstvo obrany, že jako nový typ samohybné houfnice pro Armádu ...

Houfnice CAESAR: Pouhý dostřel nestačí

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) rozhodlo v loňském roce, že 152 mm samohybná kolová houfnice (ShKH) ...

Houfnice CAESAR a DITA: Odlišné přístupy, nikoli přímá konkurence

Na únorovém zbrojním veletrhu IDEX 2021 ve Spojených arabských emirátech byla oficiálně představena ...

Samohybná děla Caesar spolu s moderními podpůrnými prostředky přinesou nové kvality pro české dělostřelectvo

Armádní specialisté a Ministerstvo obrany vybralo jako náhradu letitých samohybných děl DANA ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Lukas
    19:40 02.11.2021

    Nośność Titusa teoretycznie pozwala na instalacje "wieży z moździerzem" - jak RAK czy NEMO.

    Pytanie jak mocny jest "strop" w kadłubie...

    Nośność Titusa teoretycznie pozwala na instalacje "wieży z moździerzem" - jak RAK czy NEMO.

    Pytanie jak mocny jest "strop" w kadłubie...

    • Rase
      18:58 03.11.2021

      Na to je Titus hodně vysoký. Pro tato vozidla je vhodnější skříňový minomet ukrytý uvnitř korby. Takový byl vystaven jako model na letošním IDET. Zkrátka něco jako je minometná ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Na to je Titus hodně vysoký. Pro tato vozidla je vhodnější skříňový minomet ukrytý uvnitř korby. Takový byl vystaven jako model na letošním IDET. Zkrátka něco jako je minometná verze francouzského Griffonu. Právě tam bych si bral inspiraci. Cena / výkon bude asi nejvhodnější.

      https://www.armyrecognition.co...
      Skrýt celý příspěvek

  • Coldvel
    16:14 30.10.2021

    Skvělá zpráva pro Tatru, doufejme že se bude dařit i dál, snad někdy dopadne i těch dalších 238 Titusů pro AČR.
    Kdo byl na IDETu mohl vidět ženíjní verzi Titusu a model Titusu ve ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Skvělá zpráva pro Tatru, doufejme že se bude dařit i dál, snad někdy dopadne i těch dalších 238 Titusů pro AČR.
    Kdo byl na IDETu mohl vidět ženíjní verzi Titusu a model Titusu ve verzi samohybného minometu (za mě lepší volba než Pandur ve verzi samohybného minometu), snad se k návrhu dalších verzí dostane i TDV.
    Nevíte někdo kam dál má TDV licenci na prodej, kromě Slovenska?
    Nemyslím si, že ty Titusy pro SA jsou na tahání 105LG, spíše to vypadá na verzi APC...pro Národní Gardu?
    Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      02:16 31.10.2021

      U minometu bude otázkou, zda bude AČR chtít minomet s věží, tak jako RAK v Polsku nebo jim postačí bezvěžový.

      U minometu bude otázkou, zda bude AČR chtít minomet s věží, tak jako RAK v Polsku nebo jim postačí bezvěžový.

      • SYN_
        09:51 31.10.2021

        No kdyby měl být věžový tak už snad raději na pásech...
        Ale klidně by mohly být oba, a v takovém případě by kolový asi na tom Titusu tolik nevadil (že nemůže moc "dopředu") a asi ...
        Zobrazit celý příspěvek

        No kdyby měl být věžový tak už snad raději na pásech...
        Ale klidně by mohly být oba, a v takovém případě by kolový asi na tom Titusu tolik nevadil (že nemůže moc "dopředu") a asi by byl dřív než ostatní varianty (aby se mohlo začít cvičit a budovat zásobumunice). Naopak pokud by byla jedna jediná 120mm platforma, tak asi na Panduru jako kompromis mezi ochranou a mobilitou...
        Skrýt celý příspěvek

        • Rase
          14:56 31.10.2021

          Na Panduru má smysl akorát v případě, že bude i minomet na bázi nového BVP. Pokud by mělo jít o jednotnou platformu, tak jsem pro Titus. Armáda jich má v plánu zavést větší ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Na Panduru má smysl akorát v případě, že bude i minomet na bázi nového BVP. Pokud by mělo jít o jednotnou platformu, tak jsem pro Titus. Armáda jich má v plánu zavést větší množství, má větší potenciál do budoucna a rovněž Francie zavádí minomet na bázi vozidla VBMR Griffon (obdoba Titusu).
          Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            15:49 31.10.2021

            Na pásech už minomet máme a na nové BVP by nemělo být problém jej také dát.
            Stálo by za to nechat navrhnout věž jak pro KBVP tak BVP.

            Na pásech už minomet máme a na nové BVP by nemělo být problém jej také dát.
            Stálo by za to nechat navrhnout věž jak pro KBVP tak BVP.

          • Coldvel
            00:27 01.11.2021

            flanker.jirka
            Máme 4 a 7 brigádu tedy 8 praporů. Na prapor se počíta minometná četa ( 4 samohybné minomety), souhlas?....tedy 32 minometů celkem.
            Tedy samohybný minomet ve věžovém ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Máme 4 a 7 brigádu tedy 8 praporů. Na prapor se počíta minometná četa ( 4 samohybné minomety), souhlas?....tedy 32 minometů celkem.
            Tedy samohybný minomet ve věžovém provedení nemá cenu konstruovat (16 x pandur, 16 x BVP s vyjímkou CV 90).
            S polákama se asi nedohodneme.
            Titus má velký exportní potenciál, urcitě by stálo za to do něj zainvestovat, nehledě na to že se z něj tady nejvíce vyrábí respektivě montuje.
            Skrýt celý příspěvek

          • Coldvel
            00:31 01.11.2021

            Omlouvám se, jsem kus vola
            Jen 7 praporú tedy 28 ;)

            Omlouvám se, jsem kus vola
            Jen 7 praporú tedy 28 ;)

          • Nesher
            11:22 01.11.2021

            Coldvel
            Jenže ty tvoje počty jsou špatně, AČR plánuje 62 kusů samohybných minometů na než byli určeno cca 7 mld. Kč. Takže to podle mě skončí bezvěžovým minometem na Titusu.

            Coldvel
            Jenže ty tvoje počty jsou špatně, AČR plánuje 62 kusů samohybných minometů na než byli určeno cca 7 mld. Kč. Takže to podle mě skončí bezvěžovým minometem na Titusu.

          • flanker.jirka
            17:01 01.11.2021

            Coldvel
            Nemusí to být zcela nový minomet, ale například integrace věže z již existujících minometů, například Nemo nebo něco podobného.
            Titus mi pro minomet připadá zbytečně velká ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Coldvel
            Nemusí to být zcela nový minomet, ale například integrace věže z již existujících minometů, například Nemo nebo něco podobného.
            Titus mi pro minomet připadá zbytečně velká a vysoká kráva.
            To už mohou rovnou udělat rampu s lafetou na stávajících Tatrách, které převáží Pram a upevnit do něj stávající minomet a máte také samohybný minomet.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            17:39 01.11.2021

            flanker.jirka
            Nikdy nebude mít stejnou balistickou odolnost jako Titus/Pandur.

            flanker.jirka
            Nikdy nebude mít stejnou balistickou odolnost jako Titus/Pandur.

          • flanker.jirka
            17:59 01.11.2021

            Scotty
            Tak proč vůbec někdo kupuje vozidla kategorie do které spadá Pandur?

            Scotty
            Tak proč vůbec někdo kupuje vozidla kategorie do které spadá Pandur?

          • Scotty
            19:47 01.11.2021

            flanker.jirka
            ?
            Kupují ve většinou proto že nabízí větší ochranu než ona Tatra.

            flanker.jirka
            ?
            Kupují ve většinou proto že nabízí větší ochranu než ona Tatra.

          • Coldvel
            20:34 01.11.2021

            Nesher

            Ano plánujou, doufám, že to výjde, ovšem všichni tady už víme jak to u akvizic pro AČR dopadá......

            flanker.jirka

            Tak samohybný minomet by neměl být přímo na frontové ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Nesher

            Ano plánujou, doufám, že to výjde, ovšem všichni tady už víme jak to u akvizic pro AČR dopadá......

            flanker.jirka

            Tak samohybný minomet by neměl být přímo na frontové linii, bude v budoucí konvenční válce frontová linie....well Donbas a Karabach ukazují, že jo, ale samozřejmě specifika situace...

            Titus je určitě mnohem lepe chráněn proti NVZ než Pandur, pravděpodobně se tam vejde i více munice, taky předpokládám, že bude i levnější- a celkově se tady z něj dělá víc než z Panduru ne?
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            18:30 02.11.2021

            Scotty
            Sorry, trochu jsem si váš koment špatně vyložil.

            Scotty
            Sorry, trochu jsem si váš koment špatně vyložil.

          • flanker.jirka
            18:35 02.11.2021

            Coldvel
            Co když AČR bude chtít samohybný minomet s věží? Titus mi přijde pro takovou variantu hodně vysoký.
            Levnější být nemusí, instalace minometu může přinést problémy v ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Coldvel
            Co když AČR bude chtít samohybný minomet s věží? Titus mi přijde pro takovou variantu hodně vysoký.
            Levnější být nemusí, instalace minometu může přinést problémy v konstrukci a vývoji této verze. Na Panduru už představovali minomet Cardom.
            Vidím tam stále dost věcí ke zvážení a diskusi.
            Skrýt celý příspěvek

          • Coldvel
            15:02 03.11.2021

            flanker.jirka

            Ano, Titus není nejvhodnější platforma pro samohybný minomet ve věžovém provedení. Ale co já vím, nejsem expert na obrněnou techniku, moje pole působnosti snad bude ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka

            Ano, Titus není nejvhodnější platforma pro samohybný minomet ve věžovém provedení. Ale co já vím, nejsem expert na obrněnou techniku, moje pole působnosti snad bude ve zbraních a munici.

            Já si myslím, že požadovat věžové provedení nebudou-můj osobní názor.
            Diskutovat samozřejmě můžeme...
            Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    15:32 30.10.2021

    Ty zveřejněné fotky zaparkovaných vozidel TITUS jsou z videa dakarského týmu Ondřeje Klymčiwa, když jeli vyzvednout svou techniku do přístavu Džidda. To, že někdo objedná několik ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Ty zveřejněné fotky zaparkovaných vozidel TITUS jsou z videa dakarského týmu Ondřeje Klymčiwa, když jeli vyzvednout svou techniku do přístavu Džidda. To, že někdo objedná několik produktů od jednoho výrobce ještě neznamená, že patří k sobě. https://www.armadninoviny.cz/d... Tyto dělostřelecké tahače Nexter nepřeprodává, ty prodává rovnou Tatra.
    Skrýt celý příspěvek

  • ludvík
    09:57 30.10.2021

    Nechápu, kupujeme Caesar (za hříšný peníz), a při tom máme údajně skvělé DITY ???

    Nechápu, kupujeme Caesar (za hříšný peníz), a při tom máme údajně skvělé DITY ???

    • Nesher
      10:37 30.10.2021

      Protože žádná Dita jako systém schopný výroby a služby neexistuje. Dita je dle vyjádření EA technologický demonstrátor na kterém si ověřují vyšší míru automatizace. Dita je ve ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Protože žádná Dita jako systém schopný výroby a služby neexistuje. Dita je dle vyjádření EA technologický demonstrátor na kterém si ověřují vyšší míru automatizace. Dita je ve skutečnosti jen stará slovenská houfnice Zuzana 2000 v upravené věži. To za prvé.
      A za druhé další důvod proč Caesar je uveden v tomto článku, tedy podpora CZ průmyslu, kterému spolupráce s Nexter nabízí očividně víc než spolupráce s druhým na pásce.
      Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      14:38 30.10.2021

      Ludvík
      MO ČR chtělo houfnici takového typu, který je už zaveden alespoň v jedné armádě NATO. Financovat vývoj něčeho jiného, vlastního, nikdo nechtěl.

      Ludvík
      MO ČR chtělo houfnici takového typu, který je už zaveden alespoň v jedné armádě NATO. Financovat vývoj něčeho jiného, vlastního, nikdo nechtěl.

    • Laci
      22:09 30.10.2021

      Správně. Nechápete.

      Správně. Nechápete.

  • Miroslav
    01:29 30.10.2021

    Mimochodom, niečo na tému spolupráce ČR a SR v oblasti pozemnej ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Mimochodom, niečo na tému spolupráce ČR a SR v oblasti pozemnej techniky

    https://www.cas.sk/clanok/2602...
    Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      14:32 31.10.2021

      ale to je Pandur, ten přece nechcete ? :-) Chtěli jste cokoliv jiného, než mají Češi. Finanční realita ale může plány dost změnit, české Pandury mají projít modernizací věže, je ...
      Zobrazit celý příspěvek

      ale to je Pandur, ten přece nechcete ? :-) Chtěli jste cokoliv jiného, než mají Češi. Finanční realita ale může plány dost změnit, české Pandury mají projít modernizací věže, je možné, že SR nabídne Turru a jako handl CR zase Pandur pro SK.
      Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        14:43 31.10.2021

        Prečítaj si to, zhlboka sa nadýchni, potom ešte raz a popremýšľaj o čom ten článok je

        Prečítaj si to, zhlboka sa nadýchni, potom ešte raz a popremýšľaj o čom ten článok je

        • Jura99
          14:55 31.10.2021

          čtu jej zleva i zprava, ale stále je to podle mě PR od TDV, že Pandur by se dal vyrábět pro Slovensko na Slovensku.

          čtu jej zleva i zprava, ale stále je to podle mě PR od TDV, že Pandur by se dal vyrábět pro Slovensko na Slovensku.

          • Miroslav
            16:25 31.10.2021

            Je to jedna z tých informácií, ale nie najpodstatnejšia

            Je to jedna z tých informácií, ale nie najpodstatnejšia

          • Zdenoušek
            08:14 02.11.2021

            Čtu to také z obou stran a vidím zase jen PR od TDV, nic jiného. Nějaké zbožné přání Miroslava prostě nikde mezi řádky nevidím.

            Čtu to také z obou stran a vidím zase jen PR od TDV, nic jiného. Nějaké zbožné přání Miroslava prostě nikde mezi řádky nevidím.

          • Miroslav
            10:15 02.11.2021

            A čo konkrétne si mám priať? (nech aj ja viem)

            A čo konkrétne si mám priať? (nech aj ja viem)

  • flanker.jirka
    16:30 29.10.2021

    V Belgii tahají 105 mm houfnice vozidla Dingo2 4x4. Titus mi na tak lehkou houfnici přijde zbytečně velký, drahý na provoz. (LG 105mm má hmotnost cca 1600 kg, což je sotva celková ...
    Zobrazit celý příspěvek

    V Belgii tahají 105 mm houfnice vozidla Dingo2 4x4. Titus mi na tak lehkou houfnici přijde zbytečně velký, drahý na provoz. (LG 105mm má hmotnost cca 1600 kg, což je sotva celková hmotnost Škoda Octavie III)
    Ale pokud z toho bude mít český výrobce užitek, tak ať si je koupí. :-)
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      18:47 29.10.2021

      Zásadný problém ťahaných húfnic je ich neflexibilnosť. Ťahanú húfnicu musíš rozbaliť resp. zapätkovať. To chce čas a pár silných chlapov. Samohybné húfnice sú pripravené k paľbe ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Zásadný problém ťahaných húfnic je ich neflexibilnosť. Ťahanú húfnicu musíš rozbaliť resp. zapätkovať. To chce čas a pár silných chlapov. Samohybné húfnice sú pripravené k paľbe prakticky vždy a okamžite po vystrelení sú pripravené k úniku z pálebného postavenia.
      Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        23:41 29.10.2021

        A přesto je armády používají. Mají výhodu v hmotnosti, pro lehkou pěchotu, aeromobilni nebo výsadkove operace je to výhodné.

        A přesto je armády používají. Mají výhodu v hmotnosti, pro lehkou pěchotu, aeromobilni nebo výsadkove operace je to výhodné.

        • Miroslav
          01:24 30.10.2021

          Samozrejme. Všetko má svoje výhody a nevýhody. Určite svoje hrá aj cena a možnosť to prevážať v podvese vrtuľníka. Povedal by som, že kľúčovým faktorom je, že kto je protivník a ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Samozrejme. Všetko má svoje výhody a nevýhody. Určite svoje hrá aj cena a možnosť to prevážať v podvese vrtuľníka. Povedal by som, že kľúčovým faktorom je, že kto je protivník a prostredie v akom sú nasadené. Za druhej svetovej tvorili základ delostrelectva, no protivník nemal až tak dobré možnosti ničiť palebné postavenie ako dnes.
          Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      10:17 31.10.2021

      Hm, a nebude ve větším 6x6 vozidle možnost převážet komplet obsluhu houfnice a nějakou nezanedbatelnou zásobu munice?? Navíc bych od podvozku 6x6 očekával o něco lepší průchodnost, ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Hm, a nebude ve větším 6x6 vozidle možnost převážet komplet obsluhu houfnice a nějakou nezanedbatelnou zásobu munice?? Navíc bych od podvozku 6x6 očekával o něco lepší průchodnost, přecejen tahat "Oktávku" za "Gazíkem" v terénu nevím nevím...
      Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        15:59 31.10.2021

        Tento podle vás "gazík" má celkovou hmotnost až 12 tun. U nás se houfnice D 30 tahaly i za slabšími a lehčími PV3S.
        Tatru 6x6 je třeba mít až na těžší houfnice a munici 155 mm. ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Tento podle vás "gazík" má celkovou hmotnost až 12 tun. U nás se houfnice D 30 tahaly i za slabšími a lehčími PV3S.
        Tatru 6x6 je třeba mít až na těžší houfnice a munici 155 mm.
        Munice 105 mm má oproti 155mm granátu skoro poloviční hmotnost.
        Skrýt celý příspěvek

        • SYN_
          04:57 03.11.2021

          Tak to je historie, tehdy holt i třínápravový terénní náklaďák byl relativně slabý motoricky... a hlavně, prakticky nic lepšího nebylo k dispozici.
          Jinak že to Dingo 105mm houfnici ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Tak to je historie, tehdy holt i třínápravový terénní náklaďák byl relativně slabý motoricky... a hlavně, prakticky nic lepšího nebylo k dispozici.
          Jinak že to Dingo 105mm houfnici utáhne o tom se určitě přít nehodlám. Na druhou stranu i čtvrttunový minomet 120mm tu vozíme velkou tatrovkou... asi by jim měl někdo vysvětlit že na to stačí Dingo.
          Skrýt celý příspěvek

  • lukus
    15:31 29.10.2021

    Kombinace houfnice tažená Titusem mě v písčitém terénu Saudské Arábie přijde jako kočkopes.

    Škoda že nejsme ,,větší" ekonomicky a politicky. Dany M2 a Dity by šly na dračku.

    Kombinace houfnice tažená Titusem mě v písčitém terénu Saudské Arábie přijde jako kočkopes.

    Škoda že nejsme ,,větší" ekonomicky a politicky. Dany M2 a Dity by šly na dračku.

    • Miroslav
      15:47 29.10.2021

      Dan je obmedzený počet s východnou rážou a Dita neexistuje. Čo im chceš predávať? Nehľadiac na to, že SA nie je odkázaná na lacný nákup.

      Dan je obmedzený počet s východnou rážou a Dita neexistuje. Čo im chceš predávať? Nehľadiac na to, že SA nie je odkázaná na lacný nákup.

      • Warnost
        08:08 30.10.2021

        Dany pro Ukrajinu jsou už z novovyroby. Nevím proč by jich měl být omezeny počet.

        Dany pro Ukrajinu jsou už z novovyroby. Nevím proč by jich měl být omezeny počet.

        • Miroslav
          09:39 30.10.2021

          A kdeže sa vyrába komplet nová Dana?

          A kdeže sa vyrába komplet nová Dana?

          • Warnost
            17:17 01.11.2021

            Soudím podle fotek, které zveřejnilo ukrajinské ministerstvo obrany z návštěvy u EA.

            Soudím podle fotek, které zveřejnilo ukrajinské ministerstvo obrany z návštěvy u EA.

          • Miroslav
            18:07 01.11.2021

            Prezradím ti niečo... Po vojne ostalo CS vo východnej sfére vplyvu pod vedením ZSSR. Všeobecne sa teda očakával útok zo západu. Z toho dôvodu bola prakticky celá výroba podzemnej ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Prezradím ti niečo... Po vojne ostalo CS vo východnej sfére vplyvu pod vedením ZSSR. Všeobecne sa teda očakával útok zo západu. Z toho dôvodu bola prakticky celá výroba podzemnej techniky dislokovaná na Slovensku, hlavne v Dubnici, Detve a Martine. Jednak to bolo dosť ďaleko od hraníc a tiež z dôvodu, že tie závody ležali medzi kopcami a tak sa dali ľahšie brániť pre leteckými útokmi spojencov. T-72, BVP-1/2, RM-70, Dana... Všetko sa vyrábalo v závodoch na Slovensku. ZŤS Špeciál v Dubnici dodnes ponúka hlavňový program ktorý si drží ešte z tých čias. V ČR sa takéto zbrane už po vojne nerobili. Aj Dita (ak sa niekedy dostane do výroby) bude mať kanón zo Zuzany vz 2000 (Z1) ktorá už mala 155 mm západnú ráž

            http://www.ztsspecial.sk/sk/sp...
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            19:46 01.11.2021

            Miroslav: po valce se v Cechach tyto tezke zbrane jeste chvily delaly. Tanky T-34 v ČKD Slaný a delovka v Plzni fungovala zhruba do 60tych let. Vyroba v SK zrejme nejakou dobu sla ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: po valce se v Cechach tyto tezke zbrane jeste chvily delaly. Tanky T-34 v ČKD Slaný a delovka v Plzni fungovala zhruba do 60tych let. Vyroba v SK zrejme nejakou dobu sla paralelne. Pokud jde o Danu M2, pokud ji UA bude chtit, mozna si ji vyrobi sami v licenci, hlavne delaji v Kramatorsku.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            20:28 01.11.2021

            Jura: Samozrejme, že to nebolo zo dňa na deň. Plzeň však bola v priamej zóne ohrozenia. Celkovo sa so západnými Čechami veľmi nerátalo v prípade konflikte. Viacmenej by sa bránila ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jura: Samozrejme, že to nebolo zo dňa na deň. Plzeň však bola v priamej zóne ohrozenia. Celkovo sa so západnými Čechami veľmi nerátalo v prípade konflikte. Viacmenej by sa bránila až oblasť od Prahy na východ. Plzeň by bola stratená už v prvých hodinách vojny. Výroba na Slovensku mala výsostne pragmatické dôvody. Ja len aby sme si to ujasnili pre tých, ktorí nevedia. Často sa stretávam s tým, že hlavne mladší netušia čo sa kde vyrábalo a vyrába. Dokonca som sa stretol aj s tým, že v ČR sa dodnes vyrábajú T-72, ale to je už extrem blbosti daného jedinca.

            Teoreticky by kanón na Ukrajine vyrábať šiel, len neviem či by to malo ekonomický efekt. Nejde len o rúru, ale o celý mechanizmus čo by si vyžiadalo určite nutné konštrukčné zásahy do veže Dany. A to EA určite nepotrebuje. Druhá vec je, či by ZŤS bol ochotný predať licenciu. Určite sa EA aj ZŤS viac oplatí vyrobiť to komplet v Dubnici a nevymýšľať okrúhlejšie koleso za zbytočné náklady
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            08:00 02.11.2021

            Miroslav: to platilo pro předválečné období, že oblast Čech by se časem vyklidila a zbytky vojsk se zachytily na dnešní Č-S hornaté hranici, která tvoří přirozenou obrannou linii, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: to platilo pro předválečné období, že oblast Čech by se časem vyklidila a zbytky vojsk se zachytily na dnešní Č-S hornaté hranici, která tvoří přirozenou obrannou linii, kde by vydržely do nástupu francouzských spojenců od západu a odlehčení tlaku na čs. frontu. Proto se zbrojovky stěhovaly už tehdy, Dubnica byla filiálkou Škody, P. Bystrica zase ZB, atd. Ovšem sovětská doktrína byla něco jiného, tak žádný ústup nebyl, čs. front se měl naopak zastavit až na Rýně, resp. tam měly dorazit jeho zničené zbytky.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            09:28 02.11.2021

            Miroslav: Ukrajinci si umí udělat houfnici 155mm a licenci k tomu nepotřebují. Výrobu hlavně a závěru by tedy měli a potřebují vhodné nabíjení a podvozek. Tipuji, že budou chtít ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: Ukrajinci si umí udělat houfnici 155mm a licenci k tomu nepotřebují. Výrobu hlavně a závěru by tedy měli a potřebují vhodné nabíjení a podvozek. Tipuji, že budou chtít vyrábět vše u sebe, kvůli ceně i strategii.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            10:18 02.11.2021

            Ja netvrdím, že to nevedia vyrobiť bez licencie, ja tvrdím, že dostať ukrajinskú nelicencovanú hlaveň s celým mechanizmom bude znamenať len zvýšené náklady na konštrukčné úpravy. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ja netvrdím, že to nevedia vyrobiť bez licencie, ja tvrdím, že dostať ukrajinskú nelicencovanú hlaveň s celým mechanizmom bude znamenať len zvýšené náklady na konštrukčné úpravy. To je ako dať motor Fábie do 130-ky. Dá sa ale nie len tak...
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            13:24 02.11.2021

            Miroslav: kdovíproč si každý zákazník na houfnice posledních pár desítek let vždy poradil i bez ZŤS. Bohužel nic nenasvědčuje tomu, že by to mělo do budoucna být jinak.

            Miroslav: kdovíproč si každý zákazník na houfnice posledních pár desítek let vždy poradil i bez ZŤS. Bohužel nic nenasvědčuje tomu, že by to mělo do budoucna být jinak.

          • Miroslav
            13:56 02.11.2021

            Ja som také niečo písal? Písal som, že sa to dá za cenu zvýšených nákladov. To proste takto nejde, že zmením kľúčovú súčasť systému a nič sa nestane a nič to nestojí.

            Ja som také niečo písal? Písal som, že sa to dá za cenu zvýšených nákladov. To proste takto nejde, že zmením kľúčovú súčasť systému a nič sa nestane a nič to nestojí.

        • Scotty
          14:07 30.10.2021

          Z jaké novovýroby? Je to repase a modernizace vyřezaných kusů.

          Z jaké novovýroby? Je to repase a modernizace vyřezaných kusů.

        • Miroslav
          14:22 30.10.2021

          Aby som doplnil Scottyho... Ide o repasované Dany ktoré boli vyrábané do roku 1989 v ZŤS Dubnica nad Váhom v počte asi 600 kusov pre ČSĽA a Poľsko (v dnešnej ČR sa nikdy húfnice po ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Aby som doplnil Scottyho... Ide o repasované Dany ktoré boli vyrábané do roku 1989 v ZŤS Dubnica nad Váhom v počte asi 600 kusov pre ČSĽA a Poľsko (v dnešnej ČR sa nikdy húfnice po vojne nevyrábali). CSG tieto Dany po vyradení vykúpilo a repasuje ich na štandard M2. CSG prišlo s tvrdením, že repas je v takej vysokej miere, že je to v podstate nový stroj. Ide samozrejme o marketingový ťah ktorý sa nezakladá na pravde.
          Skrýt celý příspěvek

          • Josse
            17:27 30.10.2021

            Na M2 je z původní DANA pouze mechanismus závěru. Podvozek a kabina je nová tatra, věž je nově svařená, elektro instalace nemá s tou původní společné ani schema. Hlavně jsou "nové" ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Na M2 je z původní DANA pouze mechanismus závěru. Podvozek a kabina je nová tatra, věž je nově svařená, elektro instalace nemá s tou původní společné ani schema. Hlavně jsou "nové" z NZ...
            Skrýt celý příspěvek

          • Sergej7490
            17:57 30.10.2021

            Josse - "Na M2 je z původní DANA pouze mechanismus závěru."
            To ste trochu prehnal... Mate nejake dokazy k svojmu tvrdeniu ?
            Jedine co je tam nove, teda novo vyrobene, je naozaj ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Josse - "Na M2 je z původní DANA pouze mechanismus závěru."
            To ste trochu prehnal... Mate nejake dokazy k svojmu tvrdeniu ?
            Jedine co je tam nove, teda novo vyrobene, je naozaj predna kabina, a elektro vyzbroj/vystroj + hydraulika urcite a kopa drobnosti.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            18:02 30.10.2021

            Josse
            Dost pochybuji o tom že je podvozek a věž nová.
            /Hlavně jsou "nové" z NZ.../
            Pokud říkáte NZ těm šrotištím kolem podniků EA....

            Josse
            Dost pochybuji o tom že je podvozek a věž nová.
            /Hlavně jsou "nové" z NZ.../
            Pokud říkáte NZ těm šrotištím kolem podniků EA....

        • SYN_
          10:26 31.10.2021

          Řekněme to takto - aniž se obnoví výroba (která už dávno ustala) dílů jako hlaveň a závěr (což uznejte nejsou díly až tak nepodstatné) tak bude existovat konečný finální počet Dana ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Řekněme to takto - aniž se obnoví výroba (která už dávno ustala) dílů jako hlaveň a závěr (což uznejte nejsou díly až tak nepodstatné) tak bude existovat konečný finální počet Dana M2 které je možné "vyrobit". Saudové navíc o východní ráži nebudou ani uvažovat...
          Vše ostatní je buď v prototypu nebo jen na papíře. To koupí někdo snad jen ve velké nouzi...
          Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            11:40 31.10.2021

            Aká obnova výroby? Hlavne a závery pre tanky, BVP a húfnice sa robili a doteraz robia v Dubnici. Majú v ponuke všetky druhy. S východnou rážou 152 mm pre Danu aj nové 155 mm v ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Aká obnova výroby? Hlavne a závery pre tanky, BVP a húfnice sa robili a doteraz robia v Dubnici. Majú v ponuke všetky druhy. S východnou rážou 152 mm pre Danu aj nové 155 mm v dvoch dĺžkach (45 kalibrov pre Z1 a 52 kalibrov pre Z2). Dita má kanón 45 kalibrový prevzatý zo Z1
            Skrýt celý příspěvek