Hráz proti ruským střelám: Polsko kupuje švédské awacsy GlobalEye

-
23. 5. 2023
-
38 komentářů
-
Jan Grohmann
Polsko se Švédském jedná o nákupu letounů včasné výstrahy, velení a řízení AEW&C (Airborne Early Warning and Control) GlobalEye. Letouny umožní Polsku mimo jiné včasné zachycení, sledování a zaměření nízko letících cílů, jako jsou ruské střely s plochou dráhou letu. GlobalEye ale toho umí mnohem více – je tzv. multiplikátor bojových schopností jednotek ve vzduchu, na zemi i na moři.
V prosinci 2022 prakticky nerušeně v nízké výšce prolétla ruská střela s plochou dráhou letu Ch-55 polsko-běloruskou hranicí a spadla až ve středním Polsku za Varšavou. Trosky střely byly objeveny teprve v polovině dubna. O případu jsme psali v nedávném článku Aféra ruské střely Ch-55 nad Polskem: Varování z Polska pro ostatní.
V článku jsme se zaměřili na problematiku zachycení nízko letících objektů protivzdušnou obranou (PVO). Polsko má poměrně hustou síť pozemních radiolokátorů. Každý radar ale za ideálních podmínek dokáže zachytit střelu letící v letové hladině 100 metrů jen zhruba na 50 kilometrů. Je to dáno radarovým horizontem. A to nemluvíme o topografii terénu, umělých překážkách nebo jiných rušících / omezujících vlivech. Polské radary Ch-55 zaznamenaly, ale nebyly schopny ji sledovat, a tedy ani přesně určit její polohu, směr letu, a nakonec ani místo dopadu.
Problém detekce nízko letících cílů lze řešit zvýšením hustoty sítě pozemních radiolokátorů. Nejefektivnější je ale dát radarům lepší rozhled – umístit je na leteckou platformu, buď na „balony“ (aerostaty) nebo do letadel typu AEW&C. Ostatně kolem východní hranice NATO létají alianční letouny E-3 Sentry. Konkrétně tyto letouny s typickým kruhovým radomem ukrývající rotující radar jsou nazývané AWACS Airborne Warning and Control System), odtud zdrobnělé, známé a používané slovo „awacs“.
GlobalEye
O potřebě „awacsů“ se v Polsku mluví již mnoho let – nákup byl řešen v rámci programu Sova (Płomykówka). Nic konkrétního ale nebylo zatím na stole.
Před pár dny polský ministr obrany Mariusz Blaszczak překvapivě informoval o probíhajícím jednání ve věci nákupu letounů GlobalEye od švédské firmy SAAB. Nákup je očividně spjat s kauzou ztracené střely Ch-55 a s tím spojeného obnažení slabin polské PVO.
„Chtěl bych poprvé veřejně říci, že jsme velmi pokročili v získávání letounů včasné výstrahy ze Švédska. Již vedeme podrobná jednání. Doufám, že budou v krátké době úspěšná,“ uvedl Blaszczak na fóru tzv. Severní skupiny (Northern Group). Jedná se o diskusní platformu řešící bezpečnostní problémy a obranu Severní Evropy. Fórum založila a vede Velká Británie. Dalšími členy jsou Nizozemsko, Německo, Polsko, Dánsko, Finsko, Island, Norsko, Švédsko, Estonsko, Litva a Lotyšsko.
Počet poptávaných letadel nebyl uveden. Spekuluje se o potřebě minimálně čtyř letounů. To umožní dlouhodobé nasazení alespoň jednoho stroje.
Setkání Severní skupiny; větší foto / Maciej Nędzyński, MON
Hlavním senzorem GlobalEye je nerotující radar Erieye ER (Extended Range) typu AESA (Active Electronically Scanned Array) ukrytý pod osmimetrovým podélným radomem. Aby nedošlo k mýlce, radar Erieye také využívá svébytný brazilský letoun R-99 na platformě Embraer ERJ 145.
Letadlo GlobalEye má řadu dalších pokročilých senzorů. Nejdůležitější je primárně námořní radar Seaspray 7500E (ten například u R-99 chybí) od firmy Leonardo. Součástí GlobalEye je také elektro-optický senzor Star Safire 380HD, systémy elektronického průzkumu / boje, odpovídač vlastní-cizí IFF (Identification, Friend or Foe), přijímač pozičního / identifikačního signálu letadel ADS-B (Automatic Dependent Surveillance - Broadcast), pozičního / identifikačního signálu lodí AIS (Automatic Identification System) nebo prostředky vlastní ochrany. Je ale na zákazníkovi, jaký typ doplňkových senzorů si zvolí, nebo zda je vůbec potřebuje.
Klíčový je radar Erieye ER – ten má přístrojový dosah 450 kilometrů, někde se uvádí 550 nebo dokonce 650 kilometrů. Reálně však dokáže odhalit cíl o velikosti stíhacího letadla zřejmě na zhruba 400 kilometrů, střely s plochou dráhou letu tedy na vzdálenost „pár stovek kilometrů“. Přesné schopnosti radaru jsou pochopitelně utajovány.
Základní popis GlobalEye na platformě Global 6000; větší foto / SAAB
Neméně důležitý je radiolokátor Seaspray 7500E. Jde o radar se syntetickou aperturou SAR (Synthetic Aperture Radar) se schopností indikace pohybujících se cílů na zemi GMTI (Ground Moving Target Indication). Seaspray umí vytvářet radarové snímky povrchu země a objektů (např. bojové techniky) a pomocí GMTI módu sledovat pohybující se vozidla (od velikosti osobních aut a větší).
GlobalEye lze efektivně využít k detekci plavidel na moři. Radarové vybavení dokonce odhalí periskop ponořené ponorky. Periskopy nebo jiné malé hladinové objekty, jako jsou vodní skútry, GlobalEye zachytí až na vzdálenost 150 kilometrů.
Jako vždy výše popsané hodnoty jsou udávané výrobcem. Ten vždy představuje nejoptimálnější hodnoty dosažené v ideálních podmínkách. Prospektové informace se tak jen málokdy shodují se schopnostmi v reálných bojových podmínkách.
Prakticky může polský GlobalEye létat podél bělorusko-polské hranice (nebo litevsko-běloruské) a sledovat prakticky celý vzdušný prostor Běloruska. Stejně tak zvládne sledovat pohyb obrněné techniky minimálně několik desítek kilometrů do hloubky běloruského území.
GlobalEye Spojených arabských emirátů
GlobalEye proto zásadním způsobem posiluje schopnosti polské PVO a celkové situační povědomí polského velení o tom, co se děje ve vzdušném prostoru a na zemi v Královci, Bělorusku, na Ukrajině a na Baltském moři.
Celý systém GlobalEye lze umístit na různé typy letadel – původně byl GlobalEye představen na turbovrtulovém letadle Saab 340. Spojené arabské emiráty si jako nosnou platformu zvolily proudový bizjet Bombardier Global 6000. Emiráty objednaly pět letounů. Švédsko si minulý rok zamluvilo dva stroje (s opcí na další dva), také na platformě Global 6000, s termínem dodání do roku 2027. Také Polsko jako třetí zákazník si zřejmě zvolí osvědčený stroj Global 6000.
Letová vytrvalost GlobalEye na platformě Global 6000 je až 11 hodin. Menší rozměry bizjetu také umožňují využívat menší regionální letiště.
V současné době jsou GlobalEye nabízeny NATO v rámci aliančního programu AFSC (Alliance Future Surveillance and Control) jako nástupce 14 letounů E-3 Sentry. Konkurenci představují výkonnější stroje E-7 Wedgetail.
Související články
NATO hledá náhradu za E-3 Sentry AWACS
Severoatlantická aliance na konci roku příjme rozhodnutí o nástupci legendárních letounů včasné ...
-
29.05.2014
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Švédský „mini AWACS” GlobalEye poprvé ve vzduchu
Společnost Saab ve švédském Linköpingu úspěšně provedla první let letounu včasného varování a ...
-
19.03.2018
-
8 komentářů
-
Jan Grohmann
GlobalEye: Saab představil svůj nový letoun včasné výstrahy
Nové švédské letadlo včasné výstrahy nese jméno GlobalEye. Je to modifikovaný malý dopravní tryskáč ...
-
29.11.2019
-
8 komentářů
-
Radek John
KJ-500 a KJ-600: Čínské letouny AWACS umožní projekci síly na velkou vzdálenost
Čínské letectvo v poslední době úspěšně otestovalo a zavedlo nové letouny kategorie AWACS (Airborne ...
-
28.01.2021
-
20 komentářů
-
Jan Feryna
Komentáře
Wychodzi na to że nie Globaleye ale używane Ereye na SAAB 340 będą kupione... Na szybko... W ramach pilnej potrzeby wyborczej... Znaczy operacyjnej... Pytanie czy maszyny ...Zobrazit celý příspěvek
Wychodzi na to że nie Globaleye ale używane Ereye na SAAB 340 będą kupione...
Na szybko... W ramach pilnej potrzeby wyborczej...
Znaczy operacyjnej...
Pytanie czy maszyny "arabskie" - te wyprodukowane dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich (produkcja 2010-11 - od 3 lat stoją w magazynie)
Czy stare prawie 25-30 letnie szwedzkie (produkcja 1994-99)
Jeśli arabskie to nie jest źle...
Nie jest też super - bo to nie GlobalEye
Ale jest postęp...
Duży postęp...Skrýt celý příspěvekJinak vláda před půl hodinou schválila nákup 246 ks BVP CV 90 včetně 29 dílenských. Konečně. A připojení k jednání spolu s Němci o nákupu Leopardů 2A8. V počtu cca 70 ks. ...Zobrazit celý příspěvek
Jinak vláda před půl hodinou schválila nákup 246 ks BVP CV 90 včetně 29 dílenských. Konečně. A připojení k jednání spolu s Němci o nákupu Leopardů 2A8. V počtu cca 70 ks. https://mocr.army.cz/informacn... Skrýt celý příspěvek
Tutaj, bardziej praktycznym i ekonomicznym rozwiązaniem jest radar SAR zamontowany na aerostarze . Program „Barbara” ostatnio przyspieszył z wiadomych powodów..można się ...Zobrazit celý příspěvek
Tutaj, bardziej praktycznym i ekonomicznym rozwiązaniem jest radar SAR zamontowany na aerostarze . Program „Barbara” ostatnio przyspieszył z wiadomych powodów..można się spodziewać komunikatu w tej sprawie w bardzo bliskiej przyszłości .Skrýt celý příspěvek
Hned před letadlovou lodí na Lipně. Než aerostat tak raději pořádné drony. Dnes na dron dostanete také dost výkonné radary
Hned před letadlovou lodí na Lipně. Než aerostat tak raději pořádné drony. Dnes na dron dostanete také dost výkonné radary
Provozní náklady upoutaného aerostatu jsou proti dronu co by nesl stejnou zátěž mizivé. Radar s výkonem desítek kw můžeš napájet kabelem, kterým je aerostat upoutaný. Dron si musí ...Zobrazit celý příspěvek
Provozní náklady upoutaného aerostatu jsou proti dronu co by nesl stejnou zátěž mizivé. Radar s výkonem desítek kw můžeš napájet kabelem, kterým je aerostat upoutaný. Dron si musí nést energii jak pro radar, tak pro samotný let. Hlavní nevýhoda proti dronu je nemožnost se rychle přemístit.Skrýt celý příspěvek
Upotaný aerostat je zase zranitelný protože má pevný bod se Zemí, který mohou snadno trefit. Dron můžete mít výše, což znamená, že dokáže nadlétnout špatné počasí. Aerostat musíte ...Zobrazit celý příspěvek
Upotaný aerostat je zase zranitelný protože má pevný bod se Zemí, který mohou snadno trefit. Dron můžete mít výše, což znamená, že dokáže nadlétnout špatné počasí. Aerostat musíte v silném větru a před bouřkami stáhnout, nechcete-li o něj přijít. S dronem můžete řešit problém dále od vlastních hranic.
Samozřejmě, jak píšete, je to dražší. Ale stále levnější než pilotované větší a těžší letadla.Skrýt celý příspěvek
Tyle, że jedno nie wyklucza drugiego... Barbara realizuje zadanie w czasie pokoju - "tanio" kontroluje przestrzeń powietrzną i zapewnia "wzmocnioną" strefę rozpoznania (EVC) 24/7 ...Zobrazit celý příspěvek
Tyle, że jedno nie wyklucza drugiego...
Barbara realizuje zadanie w czasie pokoju - "tanio" kontroluje przestrzeń powietrzną i zapewnia "wzmocnioną" strefę rozpoznania (EVC) 24/7 . W czasie przed rozpoczęciem "działań kinetycznych"!
Jak "szkieletowa" struktura dużych naziemnych radarów (Backbone) - wszyscy wiedzą, że w czasie wojny te radary "padną" jako pierwsze... (Dlatego sieć szkieletową uzupełniają kompanie radiotechniczne które posiadają mobilne radary)
Maszyny AEW są potrzebne na czas kryzysu i wojny...
Ja tam wątpię, czy kupią 4 maszyny - stawiam na 2.Skrýt celý příspěvekKde berete jistotu že GlobalEye přežije déle?
Kde berete jistotu že GlobalEye přežije déle?
Ale no tak... aerostat vs. letoun dosahující rychlosti M 0,9 vybavený obrannými systémy. Samozřejmě, absolutní jistota neexistuje (respektive existuje jen jedna jediná), nicméně ...Zobrazit celý příspěvek
Ale no tak... aerostat vs. letoun dosahující rychlosti M 0,9 vybavený obrannými systémy.
Samozřejmě, absolutní jistota neexistuje (respektive existuje jen jedna jediná), nicméně pravděpodobnost přežití letadla vs. balonu je diametrálně jinde.
Stejně tak bude letadlo podstatně výkonnější. Samozřejmě je otázka, jestli se jeho provoz ekonomicky vyplatí.Skrýt celý příspěvekScotty - cóż - taktyka... Wbrew pozorom podejść na "odległość strzału" do maszyny AEW nie jest tak prosto.... A maszyny są tak cenne, że w etatowej "bazie lotniczej" można ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty - cóż - taktyka...
Wbrew pozorom podejść na "odległość strzału" do maszyny AEW nie jest tak prosto....
A maszyny są tak cenne, że w etatowej "bazie lotniczej" można zbudować dedykowany hangar o dużej odporności.Skrýt celý příspěvek
Kdy naposledy někdo sejmul AEW letadlo s radarem?
Kdy naposledy někdo sejmul AEW letadlo s radarem?
Rusům Nad pobřežím Libanonu v rámci operací v Sýrii? Pravda, asi na něj ani nemířili, ale když už se na něj střela zaměřila, nic s tím nenadělali... Neříkám že to je typický ...Zobrazit celý příspěvek
Rusům Nad pobřežím Libanonu v rámci operací v Sýrii?
Pravda, asi na něj ani nemířili, ale když už se na něj střela zaměřila, nic s tím nenadělali... Neříkám že to je typický příklad, ale otázka byla položena takto.Skrýt celý příspěvek
„Tyle, że jedno nie wyklucza drugiego...„ ależ tak ,oczywiście, pisane naprędce z mojej strony. A Barbara nierychliwa , mogła być już..a nie jest.
„Tyle, że jedno nie wyklucza drugiego...„ ależ tak ,oczywiście, pisane naprędce z mojej strony. A Barbara nierychliwa , mogła być już..a nie jest.
A Barbara, będzie miała amerykański akcent
A Barbara, będzie miała amerykański akcent
Już oficjalnie: Agencja Uzbrojenia @Armament_Agency przekazała stronie amerykańskiej zapytanie ofertowe ws. 4 aerostatów rozpoznawczych #BARBARA. Razem z samolotami wczesnego ...Zobrazit celý příspěvek
Już oficjalnie: Agencja Uzbrojenia
@Armament_Agency
przekazała stronie amerykańskiej zapytanie ofertowe ws. 4 aerostatów rozpoznawczych #BARBARA. Razem z samolotami wczesnego ostrzegania zwiększą one zdolności PL Sił Zbrojnych w zakresie monitorowania przestrzeni powietrznej.Skrýt celý příspěvek
Krásný stroj, kdyby se v minulých letech pravidelně investovala 2% hdp do k rány, tak jsme teď taky mohli uvažovat třeba o dvou těhle strojích.
Krásný stroj, kdyby se v minulých letech pravidelně investovala 2% hdp do k rány, tak jsme teď taky mohli uvažovat třeba o dvou těhle strojích.
Do wykrywania przemytników, którzy na motolotniach przemycają do Czech tanie papierosy?
Do wykrywania przemytników, którzy na motolotniach przemycają do Czech tanie papierosy?
To je problém hraničních zemí EU. My jsme uvnitř NATO i EU a takové systémy nutně nepotřebujeme.
To je problém hraničních zemí EU. My jsme uvnitř NATO i EU a takové systémy nutně nepotřebujeme.
Oczywiście - mając 1 eskadrę myśliwców to jest bez sensu...
Najpierw trzeba wymienić stare radary P-37 w kompaniach radiotechnicznych...Oczywiście - mając 1 eskadrę myśliwców to jest bez sensu...
Najpierw trzeba wymienić stare radary P-37 w kompaniach radiotechnicznych...Typický postoj MO ČR. Žádný stres, vždyť to padá pouze v Záhřebu a v Polsku :-) Armáda musí vidět co se děje ve vzdušném prostoru. Reakční doba na výskyt problémů ve vzdušném ...Zobrazit celý příspěvek
Typický postoj MO ČR. Žádný stres, vždyť to padá pouze v Záhřebu a v Polsku :-)
Armáda musí vidět co se děje ve vzdušném prostoru. Reakční doba na výskyt problémů ve vzdušném prostoru se diametrálně liší od reakce na jiné, například pozemní hrozby. V případě ŘSPDL, TBM nebo RAM máte ani ne minuty, ale desítky sekund na řešení. Když nebudete řešit průzkum, tak uvidíte pouze až důsledek.Skrýt celý příspěvekPokud vyhraje Fico, tak nejsme uvnitř, ale nejspíš najednou na hranici. A z Leště se budeme stěhovat na Libavou. Ona potom ta ruská letadlová flotila Fico, Orban, Vučič za podpory ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud vyhraje Fico, tak nejsme uvnitř, ale nejspíš najednou na hranici. A z Leště se budeme stěhovat na Libavou. Ona potom ta ruská letadlová flotila Fico, Orban, Vučič za podpory Rakouska a v případě komplikací na Ukrajině i v Německu, najednou dramaticky změní náš prostor. Proto bych, byl opatrný s tím, co nepotřebujeme, ale spíše co rychle potřebujeme.Skrýt celý příspěvek
Jako, 12+2 pronajate Gripeny a k tomu dve vlastni tyhle letadla?
(Jako vazně?)Jako, 12+2 pronajate Gripeny a k tomu dve vlastni tyhle letadla?
(Jako vazně?)Mnohem reálnější je spíš pořízení dvou Bombardier Global 6000/6500 pro vládní letku, jako náhrada za vyřazené Jak-40. Už se o tom i nějakou dobu mluvilo, ale zatím se nic ...Zobrazit celý příspěvek
Mnohem reálnější je spíš pořízení dvou Bombardier Global 6000/6500 pro vládní letku, jako náhrada za vyřazené Jak-40.
Už se o tom i nějakou dobu mluvilo, ale zatím se nic konkétního neděje.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...