Hrozí Spojeným státům nová občanská válka?

Americké vlajky na slavné washingtonské promenádě National Mall; větší foto / Lipton sale, CC BY-SA 3.0

Ten, kdo sleduje politickou scénu ve Spojených státech, si nemůže nevšimnout vyhrocených společenských, mediálních, kulturních i politických bojů mezi konzervativci a demokraty. Politický, a čím dál více společenský a kulturní život, je ve Spojených státech hluboce polarizován. Situace zašla tak daleko, že někteří američtí politologové (Harlan, Schaller, Ricks) hovoří o riziku vzniku „měkké občanské války“ nebo dokonce prohlašují, že tento konflikt již započal.

Samotná podstata problému je v základním politickém a filozofickém pohledu lidí na svět. Obyvatele Spojených států, ale i České republiky a dalších zemí, lze rozdělit na konzervativce a liberály.

Ve Spojených státech mají přitom liberální postoje většinou demokraté. Politický konzultant Doug Sosnik, někdejší poradce prezidenta Clintona, v komentáři pro The Washington Post odkázal na průzkum, podle kterého v roce 2017 zastávalo 73 % demokratů a demokratických stoupenců liberální či převážně liberální politické hodnoty, zatímco v roce 1994 to bylo jen 30 %.

Zjednodušeně řečeno ‒ konzervativci jsou lidé, kteří uznávají řád, liberálové naopak tíhnou k otevřenosti.

Oba póly mají svou „temnou stranou síly“ ‒ u konzervativců hrozí rigidnost, u liberálů chaos. Konzervativní a liberální postoje jsou typické pro většinu společenských věd. Není však výjimkou, že jedinec může v ekonomii zastávat liberální postoje, v kulturní naopak konzervativní.

V kulturní oblasti konzervativci vyznávají například tradiční rodinu, národ a tradice. Liberálové naopak nejsou tak svázaní tradicemi, tradiční rodinou (více podporují sňatky homosexuálů), bojují proti patriarchátu, podporují multikulturismus, atd.

Obě strany mají své extrémy ‒ pro krajní konzervativce existuje pohodlná nálepka „nacisté“, pro krajní liberály ne tak úderná nálepka „neomarxisté“. Konzervativci pak krajní liberály (extrémní levici) obviňují ze snahy zavést ideologii Sovětského svazu, liberálové pak krajní konzervativce (extrémní pravici) ze snahy zavést ideologii nacistického Německa.

Správným postojem není ani jeden extrém, ale balancování mezi oběma postoji. Ke správnému fungování společnosti je nutné, aby konzervativci a liberálové byli schopni přijímat a následovat postoje i z druhého politického spektra. Protože extrémy na každé straně plodí ideologii (nacistickou a komunistickou), která nejen, že dogmaticky odmítá jiné názory, ale jiné názory násilně potlačuje a pronásleduje.

Obsahem tohoto článku však není vyhrocený souboj mezi konzervativci a liberály, ale především politická situace ve Spojených státech, tedy soboj konzervativců s demokraty (které lze označit za většinové liberály). Sledovat vývoj Spojené státy je pro Evropany vysoce zajímavé, protože Spojené státy jsou brány za jakýsi předvoj ukazující vývoj euroatlantické civilizace. Riziko „měkké občanské války“ musí být proto bráno na zřetel i při budování bezpečnostních strategií jednotlivých evropských států.

Hlavní rizika vzniku druhé americké občanské války v poslední době zřejmě nejlépe shrnul Thomase Rickse v článku „Will we have a civil war? A SF officer turned diplomat estimates chances at 60 percent“ v deníku Foregin Policy. Ricks je novinář specializující se od roku 1991 na vojenskou problematiku a píšící pro The Wall Street Journal a The Washington Post.

Podle Rickse nemusí občanská válka znamenat nutně rozsáhle ozbrojené střety, ale půjde spíše o „rozsáhlé politické násilí s paralelním (i když ne nutně propojeným) úsilím o odmítnutí současné politické autority, a to jak v právním, tak ve fyzické prostoru [např. násilné protesty ‒ pozn. red.].“

Ricks údajně oslovil „vzdělané národní bezpečnostní myslitele“, s dotazem, zda hrozí vznik další americké občanské války. „Byl jsem překvapen, že rozsah odpovědí se pohyboval od pěti procent do 95 procent. Mohu říct, že shoda byla kolem 35 procent,“ píše Ricks. Sam Ricks předpovídá vznik „měkké občanské války“, tedy situace, kdy musí násilné nepokoje obyvatel řešit Národní garda, na 60 %. Nemusí jít tedy o celonárodní ozbrojené střety, ale např. o násilné akce znepřátelených skupin obyvatel zasahující „jen“ do několika států.

Ricks svůj odhad opírá o řadu pozorování.V prvé řadě jde o hlubokou a rostoucí polarizaci americké společnosti (především na národní úrovni). Polarizovaná americká společnost navíc ztrácí společná témata, resp. prostor, kde lze témata probírat ‒ jednoduše, znepřátelené skupiny obyvatel žijí ve svých uzavřených společenských bublinách, které začínají být aktivně nepřátelské k jiným skupinám obyvatel. Podle Rickse však existuje šance překonat hluboké politické názory na lokální úrovni (regiony, města).

Jako důkaz polarizace můžeme připomenout slova zástupkyně Kalifornie Maxine Waters (demokratka) ve Sněmovně reprezentantů, podle které „nebude žádný spánek, žádný mír“ pro zástupce Bílého domu. „Pokaždé, když uvidíte někoho z Trumpova vládního kabinetu v restauraci, v obchodním domě, na benzinové stanici, vyjděte ven a vytvořte dav, vytlačte je a řekněte jim, že zde, ani nikde jinde, nejsou vítáni,“ řekla Waters.

Její slova vyvolala negativní reakce, protože podle mnohých porušují normy společenského diskurzu. Před tímto nebezpečím, kdy víra ve vlastní morální nadřazenost umožňuje porušovat pravidla, varuje profesor práva a bloger Orin Kerr: „Jen málo věcí je více korozivní v politice než přesvědčení, že jste byl ukřivděn natolik, že jste oprávněn porušovat všechna pravidla, aby jste dosáhl vyrovnání.”  

Nedlouho poté pak tisková mluvčí Bílého domu Sarah Sanders byla požádána, aby opustila restauraci ve Virginii, protože pracuje pro administrativu Trumpa.

Dále Ricks upozorňuje na média a informační kanály, které vědomě posilují polarizaci společnosti. Násilí se také stává oblíbeným způsobem k řešení sporů. Podle Rickse se násilně choval Donald Trump během i po konci kampaně, ale i liberálové (především extrémně levicové křídlo), kteří umlčují a pronásledují nekonformní profesory a řečníky na univerzitách. Extrémní levice pořádá i agresivní protiizraelské akce a anarchisté pak násilné akce při pořádání mezinárodních summitů.  

“Je to jako v roce 1859, každý se chová jako blázen a každý má zbraň,” odkazuje Ricks na akci Johna Browna a jeho přívrženců, kteří se pokusili přepadnout v říjnu 1859 federální skladiště zbraní a munice v Harper's Ferry v západní Virginii. Byl však chycen a popraven. Stal se ale mučedníkem a rozšířil rozpor mezi Severem a Jihem.

Ricks dále varuje před slabými institucemi, jako jsou média a soudnictví. Ostatně Donald Trump otevřeně označil za své největší protivníky média, nikoliv demokraty. Americká média jako CNN, The Washingtom Post nebo The New York Times otevřeně vedou protitrumpovskou kampaň a podporují demokraty. Hlavní konzervativní televizí je naopak FOX News.

Tak, jako „spouštěčem“, který spustil arabskou revoluci, bylo upálení tuniského prodejce ovoce, tak podobné „jiskry“ mohou podle Rickse zažehnout i druhou americkou občanskou válku. Spouštěčem nepokojů se může stát například obžaloba (impeachment) a nucený odchod Donalda Trumpa z úřadu a následné trumpovo neurčité „volání po akci“.

Rizikem je rozsáhlý teroristický útok a nově získané přesvědčení Američanů, že se centrální federální vláda o ně nedokáže postarat. Vše může umocnit razantní ekonomický pokles, růst nezaměstnanosti, zločinosti menšin, atd. Extrémem je následný vznik ozbrojených milicí na všech stranách.

Mimo kontrolu se mohou dostat rasové nepokoje (jak mezi černochy, tak mezi „latino“ nebo indiány), případně velmi špatně se vyvíjející Spojenými státy vedena zámořská válka. Výsledkem může být tlak na určité skupiny obyvatel takovým způsobem, že se začnou fyzicky bránit.

Ricks ale varuje, že existují i další scénáře, které je nutné mít na paměti. V důsledku případného katastrofálního vojenského rozhodnutí Donalda Trumpa se může armáda vzbouřit a sesadit prezidenta.

Vlivem extrémně silných občanských a kulturních rozporů hrozí dokonce rozpad Spojených států. Ricks soudí, že do 15 let podobný scénář nehrozí, nicméně existuje šest států (kulturních regionů), které se mohou osamostatnit ‒ Kalifornie, Západní pobřeží (West Coast; státy California, Oregon a Washington), Skalnaté hory (Rockies; státy Britská Kolumbie, Alberta, Washington, Idaho, Montana, Wyoming, Utah, Colorado a Nové Mexiko), Vnitrozemí (Heartland; státy, které neleží u pobřeží oceánů), dále Jih (South; oblast od Texasu, k Floridě až New Yorku) a Severovýchod (Northeastern; státy Maine, New Hampshire, Vermont, Massachusetts, Rhode Island, Connecticut, New York, New Jersey a Pensylvánie). 

Ricks dále operuje s pojmem „strmý pád“, který může mít podle něj mnoho podob. Podle Rickse už jsme nyní ve fází strmého pádu v tom smyslu, že se rozpadá mezinárodní řád, jehož garantem byly právě Spojené státy, resp. americká vojenská moc. V současné době se rodí nové uspořádání s pravděpodobností ne lepší než 50 na 50, že bude lepší (pro jakoukoliv stranu) než to předešlé.

Zdroj: Eurozprávy, Foregin Policy, Bloomberg, Russia Today

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích
Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Luky
    23:41 01.11.2018

    nebudou mít to dělení při rozpadu na městské státy vůbec lehký:

    Komu patří socha svobody, ostrov nebo stánek se suvenýry?
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Tonotime
    10:43 22.10.2018

    Na problémy v USA pozerám z iných uhlov.
    1. USA majú okolo 20 biliónov $ dlhu. Aj to bolo z jedných faktorov, že tam zvolili za prezidenta kontroverzného bizmismena Trumpa nech s tým niečo urobí.
    2. Americký prezident Richard Nixon rozhodol o zrušení prepojenia medzi americkou menou a zlatom.
    Krytie americkej meny namiesto zlatom bolo nahradené takzvanými petrodolármi. Sú vynálezom vtedajšieho amerického ministra zahraničných vecí Henryho Kissingera. Systém je založený na dohode medzi USA a Saudskou Arábiou
    Napriek prenikavému úspechu nekrytého amerického dolára aj v súčasnosti sa ozývajú hlasy, ktoré navrhujú návrat k zlatému štandardu. Návrhy sa ozývajú aj preto, že systém založený na petrodolároch pomaly praská. Rusko a Čína podkopávajú pozíciu americkej meny vo svetovom finančnom systéme. Čoraz viacej krajín ako Irán robí svoje obchody v eurách.Téma návratu k zlatému štandardu sa spravidla objavuje v americkej prezidentskej kampani. Donald Trump návrh nezamietol. Avšak povedal, že "návrat k zlatu by bol veľmi ťažký". Pravdou však je, že návrat k zlatému štandardu by bol nielen ťažký, ale je nemožný. Neprekonateľnou prekážkou sa stalo práve euro.
    https://www.aktuality.sk/clano...
    Konzervatíci ani liberáli v USA nemajú ochotu zavadzať nejaké úsporné, bolestive opatrenia, ktoré by riešili 20 biliónovy dlh, silu svojej svetovej meny $.
    3. Čína sa silno ekonomickí doťahuje na USA a v niektorých smerov už USA predbehla. Dokonca zavádza svoju vlastnú svetovú menu.

    Ak neurobia v USA nejaké radikálnejšie zmeny stratia postavenie ekonomickej veľmoci 1. $ ako svetová mena môže rýchlo stratiť svoje postavenie.
    Možné následky. V USA nebudú môcť tak rozsiahle zbrojiť a moderniznovať svoju armádu a stratia aj postavenie vojenskej veľmoci 1.

    Aké maju teda možnosti bez rozsiahlejších úsporných opatrení, reforiem, ktoré by mohli rýchlo prerásť do spomínanej občianskej vojny a nestratiť postavenie ekonomickej a vojenskej veľmoci číslo 1?

    A) Vo vesmíre je plno energii a priestoru. V blízkych asteroiodov sa údajne náchadza kopec drahých kovov ako platina, ktoré by reštartovali svetovú ekonomiku cez 500 bilionov $. Z obežnej dráhy Zeme ide aj veľmi rýchlo zautočiť na ktorýkoľvek štát.
    V USA naštartovali teda mnoho vesmírnych súkromníkov ako SpaceX, ktorí získavajú svetový monopol vo vynášanie tovaru na obežnú dráhu (podobne ako ovladli aj Internet aj so svetovým špehovaním)
    B) Ľady na severe sa zrýchlene topia. Je tam aj veľa ropy a nerastov, Vznikne tam nová strategická lodná doprava. Preto asi občianská vojna na Ukrajine. Rozbehli sa rôzne embarga na Rusko. Prinútiť Rusko k rôzným ústupkom v severných teritóriach.
    Za ďalšie podarilo sa zasadiť klín do vzťahov medzi EU a Ruskom, alebo aj medzi Nemeckom a Ruskom.
    C) Oslabiť silnejúce ekonomické veľmoci ako EU a Čínu. Trampovci už zaviedli cla voči EU v desiatkách miliárd. Po počiatočných desiatkách miliárd ciel na Čínu vystupňovali obchodnú vojnu zavedením ciel v hodnote 200 miliárd za rok.

    ...Podle Rickse už jsme nyní ve fází strmého pádu v tom smyslu, že se rozpadá mezinárodní řád, jehož garantem byly právě Spojené státy, resp. americká vojenská moc...
    USA už nevyhovuje súčasný svetovy řád! Ak nechcú stratiť postavenie ekonomickej a vojenskej veľmoci 1, stratiť postavenie $, zavádzať úsporné ekonomické opatrenia.
    Oni ten súčasný svetový poriadok chcú narušiť.
    Veď okrem embárg na Rusko, zavadzaním ciel na EU a Čínu sa práve v súčasnosti snažia vypovedať Zmluvu o likvidácii rakiet stredného a kratšieho doletu (INF)
    Buď donutia svojích konkurentov k rôznym ústupkom, spomalia ich. Niečo sa im v prípade EU a Číny už podarilo. Alebo v možnom chaose, obchodných vojnách, v 3 svetovej hospodárskej kríze budú ťažiť. Medzi tým už nebude aktuálný možný pád $, jeho krytie, 20 biliónovy dlh a podobne. V chaose sa lepšie presadia tí čo viacej špehujú. A na to majú skvelé postavené svetové špehovanie. V svetovom špehovaní sa im v súčasnosti vyrovná akurát tak toľko kritizovaná Čína.

  • Luky
    17:17 19.10.2018

    Pro USA opravdu nové uspořádání lepší nebude (ve smyslu větší moci), pro zbytek spíš ano.
    Každopádně dělení konzerva vs liberál je dnes trochu platnější než levičák a pravičák, ale pořád moc neznamená.

    Nejdůležitější pro Ameriku je odstranit zločince z vedoucích pozic, veřejně zúčtovat s nedávnou minulostí a nastolit transparentnost v základních věcech. Jestli je zřízení trochu vlevo, vpravo, liberální či konzervativní je ve výsledku buřt.
    Ke zmíněnému může USA donutit jen nadcházející finanční těžkost, sami od sebe by to nikdy nedokázaly.
    ---------
    ...úplně na začátku byl myslím takový fajn šachový příspěvek od Grulla? "Čína bere Taiwan atd..." Kdo bere Kosovo, když se Ami stahnou.....je stále Srbské, mnoho velkých států ho neuznalo, je tam obří nezaměstnanost, rezoluce 1244 OSN ho Srbsku nebrala, pouze zaváděla správu OSN, než se problém vyřeší mírovou cestou, čili všechny další divoké kroky stály na Bondstýlu. Pokud budou nějak účtovat se Saudy, měli by po sobě uklidit i tady - demokratické Srbsko, které se připravuje na vstup do NATO přeci dokáže garantovat bezpečí menšinám.

  • leviathan
    10:11 19.10.2018

    Argonaut.cz .. SNAP (food stamps). Napriek nazvu to nema nic spolocne s potravinovymi listkami v takom vyzname, ako naznacujete. Je to program podpory domaceho lokalneho polnohospodarstva, kde sa cast soc. davok vyplaca v podobe kreditu na potravinovej karte. Spominat SNAP ako argument pre obhajenie chudoby v USA je scestne. Narok na ne maju napr. aj studenti, dochodcovia ... zohladnuje sa prijem domacnosti a dalsich X faktorov. Podporu pobera cca 13% populacie. Narok maju v istych pripadoch aj ludia zarabajuci 3500 USD mesacne, co uz je slusny prijem (napr. pri postihnutom dietati, vyssom pocte deti, alebo ak sa staraju o dochodcu s istou mierou invalidity).

  • Poly
    17:22 17.10.2018

    Doporučil bych všem, kdo se vyjadřují k SNAP, aby si pořádně zjistili jak program funguje. U nás je to oblíbené komoušské téma, páka na ty, kterým není po chuti Čína (kde je všechno dokonalé) apod. U nás by SNAP dostal prakticky každý cikán, všichni nezaměstnaní, nízkopříjmoví,... V % asi víc než v USA.

  • Poly
    17:09 17.10.2018

    V USA je to na hraně asi tak, jak je to na hraně u nás. Volby á la ruský vepř vs kariérista bez tváře. Čili spíše se nadává a lidi jsou naštvaní a čeká se na další volby. Žádná tragédie se nekoná a příště vyhraje demokrat. Panu Grohmannovi bych doporučil, aby si tam zajel a chvíli pobyl. Ideálně na jih a pak třeba do NYC, alespoň na půl roku. Pak by měl článek mnohem jemnější název a ne bulvární jako z Blesku.

  • Superme
    17:00 17.10.2018

    Rase - Že je komunismus pasé... no, ona ta ideologie je šílená (ve špatném slova smyslu), ale když se podívám na nějaké levicové strany a přidáš lidskou hloupost...

    Labouristé v Británii mají místo centristy Blaira komouše Corbyna, v USA je u některých demokratických voličů populární komouš Sanders, Socani v Německu mají místo centristy Schrodera radikální Nahlesovou.

    Je pravdou, že Sanders se snad neprosadí ani přes demokratické primárky, furt je tam výrazně silnější ta centristická část. Nahlesová dovedla socany úspěšně k 15%. Ale dost se bojím Corbyna - zatím ale tu svou šanci vrátit labouristy k moci krásně promrhává a pokud vyjedná Mayová smlouvu s EU a britská ekonomika nespadne, pak si zajistí jasné vítězství v následujících volbách.

    Jinak ale souhlas se vším :)

    K tématu. Je to takové pěkné schi-fi. Americká společnost je úplně jiná než třeba ta naše. Ústava je tam "všechno", prezident, ačkoliv je tam prezidentský systém nemůže všechno a bojuje o moc s kongresem, senátem, soudy i samotnými státy. Každý člověk může vyjádřit svůj názor veřejně a lidé tak činí - nebojí se, nikdo je za to nezavře. Naprostá většina lidí, různých ideologií i ras, se ale dokáže přihlásit k jedné věci - americké vlajce. Né k texaské, né ke kalifornské, ale k americké. USA totiž nabízí jakýsi "protipříběh" ke kulturním zvykům přicházejícím imigrantům, kteří se té americké kultuře podvolí (většina samozřejmě", což snižuje rizika radikalizace. O vzdělanosti a přísnosti imigračních pravidel ani nemluvím. Výsledkem je, že i muslimové v USA vidí svou kulturu a identitu v jisté "americkosti". Ve stejné situaci jsou i jiné menšiny. USA má sice se segregací snad ještě víc zkušeností než Evropa, ovšem i ty segregované menšiny se hlásí ke stejné vlajce a ústavě, jako většinová společnost. Čímž netvrdím, že ideologie multikulturalismu je správná - není.
    Ale kolik našich cikánů, Ukrajinců nebo Vietnamců se k tomuto dokáže přihlásit češství?

    Je pravdou, že Trump americkou společnost rozděluje, ale to dělal i Reagan, dělal to Obama a dělali to i všichni jiní Američtí prezidenti. Vždyť republikánská frakce Tea Party, která je nyní jednou z vůbec nejvlivnějších u republikánů, vyrostla hlavně díky politice Obamy. U demokratů se zdá, že to radikální křídlo kolem Sanderse neroste a že Biden, Bloomberg nebo Warrenová by ho dokázali v primárkách porazit.

    Mimochodem, začíná se spekulovat, že by to v roce 2020 mohl zkusit William McRaven. Velice známí americký admirál, který měl před pár lety úžasnou řeč. Ten by asi s jeho popularitou rozdrtil každého.
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Rase
    14:58 17.10.2018

    oprava Karlových Varů

  • Rase
    14:55 17.10.2018

    danny:
    Možná že dřív ty problémy co řešili na Západě jen neřešili, jelikož o nich nevěděli. Přeci jen teprve s rozvojem médií víme co se kde šustne prakticky v reálném čase. Dřív obyvatelům rozvojových zemí stačily žvejky, tričko s Mickey Mousem a konzerva s vepřovým. Dneska má ale každý z nich ajfón a počítač, logicky se tak nároky mění, pořád ale je Západní životní styl lákavý. Ještě dlouho si budou asiati bělit kůži, rovnat oči nebo upravovat nosy do evropského stylu a ne my podle nich. Majetní rusové taky jezdí na dovolenou do Karlových Lázní a stehují se na Západ, ne naopak.
    Pokud jde o to, že už ti lidi bezmezně neobdivují Západ, tak to je přeci jen dobře. Bezmezný obdiv není zrovna zdravý. Není to ale záležitost nedávná, ale vyvíjí se postupně - v každé oblasti a zemi trochu jiným tempem. Spíš mi přijde že poněkud upadá myšlenka multikulturalismu a další ideologie ztrácí "tah na branku" - komunismus už je pasé, jednou se třeba zají i konzum, ale pořád svět přejímá Západní trendy, ne naopak.

  • danny
    14:24 17.10.2018

    Rase: mluvím o poměrně novém trendu, kde jsem jak v tom Rusku, tak v Íránu zaznamenal určitý posun od bezmezného obdivu k opatrnějšímu a určité rozčarování. Začalo to šířením demokracie a jde to přes všechny gender, eutanazie, vícepohlavní společnost, me too a pod. Ta komerce naštěstí ještě pořád funguje. Ale ty hodnoty a problémy, které řeší dnešní rozvinutý svět, jsou pro většinu lidí z méně rozvinutých zemí mimo oblast chápání.

  • Argonaut.CZ
    13:45 17.10.2018

    to PavolR: svoboda by to byla, kdyby ty extempore prošly i v opačném gardu. Ale hyperkorektnost v USA je příliš veliká a útoky jsou tolerovány jednosměrně.

    Svého času napsal konzervativec Buchanan knihu Smrt západu - doporučuji k přečtení a pochopení toho, že Amerika se mění a bude to mít bezprostřední dopad i na Evropu a nás. Není třeba s ním ve všem souhlasit, ale ukazuje tam trendy.

  • otecko
    13:43 17.10.2018

    to leviathan :
    https://www.patria.cz/zpravoda...

    Také to bylo v NG v roce 2015 či 2016.

    PavolR : a toto má jako člen týmu politika povinnost snášet? „Pokaždé, když uvidíte někoho z Trumpova vládního kabinetu v restauraci, v obchodním domě, na benzinové stanici, vyjděte ven a vytvořte dav, vytlačte je a řekněte jim, že zde, ani nikde jinde, nejsou vítáni,“ řekla Waters... ano, zatím nejsou ani mlácení, ani mučení, zatím jsou vyhození z restaurace, jaký tedy očekáváte vývoj? Myslím že nejste ochoten připustit, že ta gradace neomarxismu v to, co popisuje článek může vyústit.

  • lorgarius
    13:32 17.10.2018

    leviatan neviem co je na tom cudne, food stamps naozaj poberaju desiatky milionov ludi v USA. myslim, ze pocet poberatelov kolise poslednych 20rokov medzi 30 - 40milionov, wiki momentalne udava 44,2Mil . je to tazke presne urcit, pretoze food stamps ako formu pomoci dostavaju po urcity cas aj obyvatelia oblasti postihnutych silnymi hurikanmi ci inymi zivelnymi katastrofami. takych situaci mali v USA tento rok minimalne 5. ak ta problematika zaujima a vies po anglicky mrkni sa na stranku United States Department of Agriculture, ktore food stamps program spravuje.

  • Snownomad
    13:13 17.10.2018

    korytnacka:

    jaké výzkumy?

  • Argonaut.CZ
    13:13 17.10.2018

    to Leviathan: cca 3/4 roku zpět National Geographic uváděl cca 60 milionů (pokud si dobře pamatuji), kteří pobírají Food stamps. V ostatních, článcích starých tak 5 let je číslo kolem 49 milionů. Stačí zadat do vyhledávače Food stamps, nebo potravinové lístky USA.

  • Snownomad
    13:12 17.10.2018

    Cernakus:

    neběžný človeče, LOL

  • green_korytnacka
    13:11 17.10.2018

    zasadny problem je v tom, ze konzervativci su podla vyskumov pomerne dost menej inteligentni ako liberali

  • Snownomad
    13:07 17.10.2018

    Cernakus:

    pako jsi ty, když dáš svobodu k šíření totalitní ideologie, mozkové buňky a rozum chybí tobě

  • RiMr71
    13:04 17.10.2018

    ...nejlepčí je tohle od geostratéga Astora:

    "....Kdyby se Američani zaměstnali vyvražďováním sebe sama, mohl by se svět svobodně nadechnout.....
    .....zpochybňování legitimity demokratických voleb vede ke ..... životu v informačních bublinách s nenávistí až agresivitou ke všem odlišným názorům."

    Pecka. To si uložím. Nádherné popření svého názoru a rozšlapání svého vlastního ho*na v jednom odstavci.

  • Rase
    13:01 17.10.2018

    danny:
    podívej se do Ruska, Číny nebo i do toho Íránu, tady všude jsou oblíbené americké značky, americká hudba, americký styl oblékání, auta atd. takhle se dá pokračovat i v dalších odvětvích. Ona Západní kultura očividně pořád táhne a funguje - nezdá se že by se to mělo změnit. Nechci dávat rovnítko mezi Západní a Americká, ale ty hranice jsou dost nezřetelné

  • leviathan
    12:34 17.10.2018

    Argonaut.cz : " ... Počet lidí závislých na potravinových lístcích jde do desítek milionů.." -- co je toto za nezmysel? Mate k tomu nejaky zdroj? USA su v prvej desiatke najbohatsich krajin per capita, v prvej desiatke krajin v indexe kvality zivota, v prvej desiatke krajin s najvacsou kupyschopnostou a je to krajina s najvacsou ekonomikou na svete.

  • danny
    12:29 17.10.2018

    PavolR, Rase: Trumpovu nediplomatickou diplomacii hodnotím docela pozitivně a tou nesrozumitelností jsem nemyslel potenciální strategické vnášení nepředvidatelnosti. Spíš jsem narážel na erozi toho "amerického snu", který ještě před pár lety snil celý svět a se závistí koukal na Las Vegas, velký auta, hambáče a strašně cool piloty a příslušníky US Army. Byl to prostě velký, hrdý národ a i jeho nepřátelé k němu vzhlíželi s respektem.
    To, co se dnes z Ameriky valí, je pro méně rozvinuté ekonomiky zcela nesrozumitelné, obtížně uchopitelné a ne příliš atraktivní. Ještě si z toho něco dokážou vyzobat městští intelektuálové v rozvinutých evropských metropolích, ale zbytek světa ten odkaz moc nechápe.

  • PavolR
    12:23 17.10.2018

    Argonaut.cz:
    "upadá i svoboda - viz vše, co je proti Trumpovi je povoleno" - :-D protirečíte si, veď práve to je známka slobody, že sa to môže. Politik je z pozície svojej funkcie povinný to trpieť a musieť všetko dokola obhajovať a zasa len obhajovať. A kritici nie sú mučení a rozštvrtení na ambasáde, nevypadávajú z okna, ani nekončia za mrežami.

  • Rase
    12:07 17.10.2018

    PavolR:
    souhlasím, taky mi to přijde jako jistý způsob promyšlené strategie. Přeci jen je lepší pokud je hráč ve "velké mocenské hře" nečitelný. Docela se mi líbí, jak Trump vždycky nějaký problém vygraduje / rozštěrchá a až se zdá že to horší být nemůže, přijde s řešením a vše vyřeší ku spokojenosti obou stran. Je to divné, ale očividně to funguje :-)

  • Argonaut.CZ
    11:56 17.10.2018

    Spojené státy se zkrátka mění. Jak demografickou strukturou a národnostmi, tak hlavně tím, že již nefunguje proslulý tavící kotlík a upadá střední třída. Počet lidí závislých na potravinových lístcích jde do desítek milionů. Dnes již nestačí v USA pro úspěch tvrdě dřít. Bez velké, ale opravdu velké dávky štěstí, to nejde. Navíc upadá i svoboda - viz vše, co je proti Trumpovi je povoleno.

    Takže USA jsou nyní něco jako papinův hrnec. Dlouho si bude bublat, ale jednoho dne přetlaková pojistka zahraniční expanze (vojenské / politické / hospodářské) selže a pak tu bude fragmentace USA.

  • PavolR
    11:01 17.10.2018

    danny:
    V súvislosti so zahraničnopolitickou nezrozumiteľnosťou sa natíska otázka, či v tom nemôže byť aj istý zámer zastrašiť potencionálnych súperov. Za Nixona bol napríklad cielený pokus Kissingera vykresliť prezidenta v očiach sovietov ako labilného človeka schopného kedykoľvek siahnuť po atómovom kufríku - odpoveď na sovietsko-ruskú "hru na atómovu vojnu".

  • danny
    10:39 17.10.2018

    Rase: no, v Jemenu by se hlavně dávno nebojovalo, nebýt pomoci Saudů, to jen tak na okraj:-)
    Jinak bych tě doplnil. Nejen, že americké radikální komunity nemají žádnou vojenskou, ekonomickou a průmyslovou základnu, ony hlavně nemají žádnou základnu ideologickou.
    Hodit moderní liberály do krabice s nálepkou socialismus, nebo neokomunismus nefunguje. Je to pytel blech, ve kterém má každý jednotlivec patent na jediné správné řešení úplně všeho, za který budou bojovat do posledního šálku hipsterského kyselého presíčka v hodně cool kafárně rozesíláním radikálních hejtů na FB. Odhodlání bojovat za jakékoli hodnoty by v řadách městských radikálů poměrně rychle zchladila sprcha z vodního děla nebo pár patron se slzným plynem, případně omezení dodávek brokolicového smoothie.
    No a farmář v Minesotě zase bude s puškou v ruce bránit svůj ranč zase jen po poslední ohradník. Roztříštěnost a nesourodost všech těch hrozně naštvaných jednotek boje všech proti všem snižuje pravděpodobnost horkého konfliktu.

    Co však považuju za velké riziko současného stavu, tak je čím dál nižší schopnost americké politiky posílat srozumitelné zprávy k vnějším partnerům, generovat promyšlené, dlouhodobé strategické rozhodnutí. Protože se topí ve vnitřních žabomyších válkách. Ztráta respektu a srozumitelnosti, důvěryhodnosti může mít podobně neblahý vliv na stabilitu ve světě, jako reálný horký konflikt.

  • Rase
    10:32 17.10.2018

    Grull:
    to jo, ale podobné uzavření se do sebe, je možné i v takové Číně. Právě Čína i USA v tomhle mají poměrně bohatou historii. V době zlatého věku číny, kdy jejich obří lodě (až o délce 160 m a výtlaku 1000 tun) pluly do Indie, Arábie, k Africe a možná i Americe, taky nikoho nenapadlo, že se na všechno z ničeho nic vykašlou a uzavřou se světu. Přesněji získali navrch konzervativní konfuciánští mudrcové, investice šly do obrany pozemní hranice na severu a stavby říčních kanálů.

    PavolR:
    ta etnická nadřazenost u všelijakých národů, řekněme v Africe nebo tichomoří, je hodně hluboká a tradiční. Hodně citlivě rozlišují rozdíly mezi jednotlivými etniky / kmeny. Tihle lidi kdyby se dostali k Atomu, tak ho prásknou vedle za kopec, jelikož tam žije "tmavší, nebo vyšší" kmen, který jim kradl krávy... :-D města už jsou kosmopolitnější, ale stejně to v těch lidech je.

  • PavolR
    10:15 17.10.2018

    Magister_Peditum:
    To nie je zbabelosť, ale pragmatizmus. Po druhej svetovej sa zaviedla prax, že sa radšej urobia z času na čas nejaké sociálne ústupky, alebo rozšíria nejaké práva, než by sa pri existujúcej miere sociálnej nerovnosti riskoval rast extrémizmu a riziko prevratu/konfliktu.

  • PavolR
    10:09 17.10.2018

    leviatan:
    Nemali ste na mysli skôr šovinizmus, než rasizmus? Rasizmus je totiž ideológia nerovnosti rás, v čoho kontexte môže byť černoch rasistom snáď iba v štýle "ja som iba neger, budem radšej poslúchať bielych pánov". Síce nie je vylúčené, že sa nájdu aj takí jedinci, no mimo europoidnej populácie by som prvky rasizmu sotva hľadal. :-) Nemá to tradíciu, teda aspoň som sa ešte nikdy nestretol s tézou rasovej nadradenosti černochov, Ázijčanov (tam sú skôr tézy etnickej nadradenosti) a tak....

  • Magister_Peditum
    09:56 17.10.2018

    Že by to prerostlo v občanskou válku si nemyslím, ale že je společnost polarizovana, je fakt. Tzv. Liberálové jsou dnes jen převlečení komunisté, naprosto přesvědčení o své morální nadřazenosti. Logicky proti jejich postupu se mobilizuji lidé zastavajici spíše konzervativní postoje. A samozřejmě se vyrojilo i spousta populistu, kteří se na téhle vlně vezou... A tohle všechno prizivuji média a zbabělost Západu, který ustupuje požadavkům levičáků.

  • astor
    09:50 17.10.2018

    Je fakt, že pokud hrozí občanská válka, je nejlepší vytvořit obraz nějakého toho nepřítele, který ohrožuje naše svaté hodnoty... Režimy na pokraji svého krachu to obvykle dělají, svoji agónii tak prodlužují, co to jde. Bohužel, to není případ USA. Voni když jsou občani tlustý a přežraný, tak je míra jejich revolučnosti omezena na schopnost překrucovat realitu k obrazu svému a chrlit nehorázné sprostoty.

  • leviathan
    09:47 17.10.2018

    SofF : 1.) Cernosi (afroamericania) tvoria v USA 13% populacie a zdaleka nie vsetci konaju v zhode. Cast je konzervativna, cast liberalna, cast socialisticka, mala cast je rasisticka. Je velký rozdiel v pristupe k politike u cernochov z velkych miest a u cernochov z vidieka (najma z juhu). 2.) Hispanci tvoria vacsiu cast, je ich 16%. Ale tiez vobec nekonaju v zhode. Mexicke komunity nespolupracuju s kubanskymi, alebo kolumbijskými na etnickom zaklade, Take politicke prepojenia neexistuju. 3.) 5% populacie USA este tvoria Aziati. Tu je spolupraca na etnickom principe este mizivejsia. Cinania nebudu kooperovat s Japoncami, alebo Korejcami a uz vobec nie s Vietnamcami. Skor hrozi rozvrat cinskych komunit zvnutra v priprade, že by skolaboval komunistický rezim v CLR.

  • Grull
    09:13 17.10.2018

    Rase - To už bylo větší napětí mezi tábory Zemana a Šláfenberga, než problémy při rozdělení ČSFR.

    Občanskou válku bych v USA neviděl, ale to, že by se mohli stáhnout ze světa, kvůli domácím problémům, by možné bylo.
    Tak ono se sem tam píše, že tam maj další bublinu a nastalá krize by zasáhla celý svět. Akorát že, když maj v USA velké domácí problémy, tak si jdou někam zastřílet pro podporu zbrojního průmyslu.

  • fenri
    08:49 17.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    Vidím to podobně jako Snownomad či Wenet, Rase.
    Cernakusi svoboda pro islamisty je pitchovina, protože hlavním motorem islamismu je likvidace svobody.

  • Rase
    08:33 17.10.2018

    Porovnávání s občanskou válkou z 19. století není zrovna vhodné. Přeci jen zde byly bloky dvou odlišných států, bohatý průmyslový sever a chudnoucí farmářský jih, do toho tahanice s daněmi atd. Navíc zde byla alespoň smybolická podpora rebelů ze strany Británie a Francie (Konfederace očekávala i přímou vojenskou podporu). Tady je tedy vidět že bez přímé zahraniční podpory by povstání nemohlo fungovat. Poměrně reálněji bych viděl konflikt mezi západem a východem USA, pokud by došlo k nějakému dohadování kvůli daním, ale i tak, proč by to dělali - zisk by byl tak jako tak mizivý. To už bych ale víc věřil válce mezi čechy a slováky před rozdělením československa...
    pokud jde o nějaké masové povstání černochů, tak když k němu nedošlo roku 1967 v Detroitu, kdy vyjely do ulic i tanky Národní gardy, tak pochybuju že by k nim došlo, nebo se rozšířily mezi všechny černochy. Tyhle komunity zkrátka nemají žádnou vojenskou, ekonomickou a průmyslovou základnu. Taky nemají politickou sílu, tak by byly rozprášeny velice rychle. Ani v případě latinoameričanů se dá pochybovat, že by je chtěla podpořit třeba armáda Mexika... nebo snad Portorika :-D

  • lorgarius
    08:13 17.10.2018

    no hadam ze to politicke rozdelenie nie je az take, ze by z toho bola obcianska vojna. mozno tak "miestne nepokoje" - kedze mesta v USA maju casto niekolko nasobok obyvatelov ako Cesko a Slovensko spolu tak by to z nasho pohladu mohlo byt drsne. ked si predstavim ze USa by sa ponorilo do chaosu a kormidlo vo svetovej politike by prebrala povedzme Cina, tak to by sme v Europe este len prudko zaplakali za "starymi dobrymi casmi".

  • SofF
    00:54 17.10.2018

    všimněte si že tohle zmítá fakticky jen "bělošským" světem, černochům je tohle putna a vždy se přiklonili k ideologii ze které měli hmotný prospěch, asiati drží disciplinovaně při sobě a komunitně se dohodnou. Základem který tyto "barevné" společnosti drží při sobě je úcta a respekt k rodině a klanovému společenství. A o značnou část těchto významných hodnot jsme přišli díky bizarním socio experimentům. Donedávna bylo považováno za největší hrozbu neonacistická ideologie, jenže po migrační vlně se ukázalo jak je marxistická ideologie a její nositelé mnohem vlivnější až tak že neonacisté vypadají úplně neškodně. V Americe volí socialisticko-marxistické demokraty velký elektorát "barevných" - ale opět z čirého kalkulu věcných výhod, nikoli že by přebírali s radosti multikulti teorie, berou to jako nečekané výhody od degenerujících bělochů. Ale to je v principu stejné jako ve starověku slábnoucí Řím uplácel barbarské migranty. Rozdíl je v tom že Řím neměl takový nástroj jako je FED který v součinnosti s dostatečně velkou sférou vlivu zajištuje trvalý tok peněz.
    Dalo by se myslet že po neúspěchu marxismu v SSSR bude hozen na smetiště dějin, ale naopak chytil druhý dech, stejně jako politický islám který zřejmě vyrostl v zemích se silným americkým vlivem jako totálně opačná alternativa.

  • Tesil
    23:07 16.10.2018

    Tea Party založili a sponzorovali bratři Kochovi.Využili naivity lidí k podpoře korporací
    a vlivu Kochových na celou společnost.
    Je to jen další důkaz jak 1% nejbohatších obyvatel ovládá většinu.Vůbec nezáleží na tom,která strana má svého člověka na postu presidenta.

  • vlasto
    22:43 16.10.2018

    V USA neprebieha konflikt medzi liberalizmom a konzervativizmom ale medzi konzervatívno-liberálnym zoskupením (republikánska strana) a socializmom (demokratická strana). Prejavy typu gender politika, miltikulti, LGBT atď. sú myšlienkové prúdy vytrhnuté z konceptu liberalizmu a zastrešené nálepkou "moderný liberalizmus". Čo nie je nič iné len socializmus. Najvplyvnejšie liberálne zoskupenie na svete, platforma Tea Party, je uznávanou súčasťou republikánskej strany. Komunista Bernie Sanders sa v posledných prezidentských voľbách uchádzal o nomináciu demokratickej strany a Clintonovej svojim úspechom spôsobil niekoľko srdcových zástav. V USA sa dvaja bijú, ale označovať ich úplne nesprávne nám nijak nepomôže pochopiť, prečo sa bijú. Takýmto postojom preukazujeme, že sme od francúzskej revolúcie nič nepochopili a keď sa niečo zomelie, zas len nebudeme chápať, čo sa deje :) A poučenie do budúcnosti bude veškeré žádné.

  • Rase
    22:37 16.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    Už v době Studené války se Sovětská tajná služba snažila povzbuzovat / podnítit, povstání které by vyvrcholilo občanskou válkou v USA (odplata za Afghánistán). Tehdy v podstatě narazili na nedostatek financí a hlavně pacifismus vůdců místních hnutí - jejíchž vůdci sice chtěli politické a sociální reformy, ale bez použití násilí, což se jim i podařilo. Tehdy Rusům / Sovětům o něco šlo, byli ve válce, ale dneska si něco podobného představit neumím, ne bez zastání nějakého velkého státu. V Jemenu by se už taky nebojovalo, nebýt pomoci z Iránu a takhle se dá pokračovat dál a dál.

    ps. přijde mi, že ani ten Trump nedělá nějaké extra veletoče jak se původně zdálo, poradce má kvalitní a ti jej brzdí, on ten prezident USA bude mít vždycky nějaké ty mantinely a "demokraté" na něj budou nadávat vždycky. V případě vítězství druhé strany by to bylo stejné, jen opačně. U diktatur je problém nástupnictví mnohem palčivější.

  • astor
    22:03 16.10.2018

    Grull:
    To co uvádíte jako tragické důsledky krachu americké supervelmoci, já pokládám za přirozený běh věcí.

  • Grull
    21:55 16.10.2018

    Amíkům by se hodilo zažít "horkou" válku na jejich vlastním území, aby poznali, co to je. Ale...
    Obávám se, že kdyby Světový policajt zmizel ze scény, klidu ve světě by to nepřidalo.

    Bez USA se končí v Afgu, Čína bere Taiwan, těžko říct co střední východ, bez Velkého bratra za zády (Saudská arábie VS Irán).
    Rusko by si mohlo poradit s Ukrajinou, i když si myslím, že by mělo dost zábavy práve v Perském zálivu a okolí.

    No a Izrael by to musel okolo vybombardovat Atomem, aby měl klid.

    Jako, chtěl bych aby Amíkům dal někdo přes prsty, ale tohle by bylo moc pro všechny.

  • Tesil
    21:49 16.10.2018

    Protože kontroverzní Patriot Act nahradil o něco méně kontroverzní Freedom act mají
    FBI a NSA vše pod kontrolou.
    Šmírování pod hlavičkou boje proti terorismu se stalo standardem.Zřejmě by tedy tajné služby odhalily včas nějaké náznaky.

  • astor
    21:10 16.10.2018

    Nic by přirozenému vývoji světové civilizace neprospělo víc, než rozpad říše zla za velkou louží. Kdyby se Američani zaměstnali vyvražďováním sebe sama, mohl by se svět svobodně nadechnout. Skončila by éra americké permanentní války s každým, kdo je odmítá uznávat jako pupek světa a studnici moudrosti. Ostatně zhlédnutí se části české populace v zámořských manýrech má podobný účinek i v tuzemsku, kdy zpochybňování legitimity demokratických voleb vede ke společenské nestabilitě rozpolcenosti a životu v informačních bublinách s nenávistí až agresivitou ke všem odlišným názorům.

  • cernakus
    21:07 16.10.2018

    Snownomad:

    Bože, ty jsi pako:-D Tak buď je svoboda pro všechny, tedy i ty islamisty a nebo žádná.

    K vánocům bych chtěl prožít den s mozkem běžného člověka, s nerozvinutým logickým myšlením a rozhledem zřícené rozhledny v hustém lese. Abych byl schopen lépe pochopit takové (ne)myšlení :-)

  • Snownomad
    20:48 16.10.2018

    Liberálové? Kde prosím vás?
    Ti co se dnes označují za liberály jsou jen obyčejní komouši, fašouni.
    Opravdový liberál chce svobodu. A svoboda buď je pro všechny nebo žádná svoboda není. To co takzvaní liberálové předvádějí nemá s touhou po svobodě nic společného.
    Opravdový liberál by netoleroval šíření islámu, ideologie která při dostatečné síle veškerou svobodu potlačí.
    To je budování totality.

  • nvkl
    19:57 16.10.2018

    Dle meho nazoru je to snaha o otevreni overtonova okna v dlouhodobem horizontu jako alternativni reseni problemu. A to problemu ekologickeho. Ted nedavno sme poslouchali ze kdyz do roku 2030 nesnizime produkci o 50% tak to planeta neprezije. Takze holt budem muset chcipnout my vsichni kteri pod heslem demokracie zijeme heslem carpe diem..

  • Wenet01
    17:44 16.10.2018

    Ono se to uklidní hned jak vyhraje ten správný kandidát...Konzervativci ve většině nedělávají demonstrace, nebývají jich plné noviny, jednoduše neboují za změny ve společnosti tedy nestrhávají sochy, nehledají každou příležitost jak vychovat společnost, nemontují na vše kvóty, nehledají co by mohli zachraňovat a napravovat. Jsou konzervativní tj. chodí do práce a čekají na další volby a Hillary by přetrpěli jako přetrpěli Obamu. Naopak socialisté (čímž nutně nemyslím všechny Demokraty) mají ulehčenou práci ve svém boji za změnu světa, protože všechno tradiční zlo reprezentující novou Ameriku sedí v Bílém domě a nemusí tak společnost napravovat hledáním nových nespravedlností. Takže šílí, roztáčí kolo na hraniční mez a demokraté, kteří nepochopili, že tyhle využít pro politický boj je sebevražda v budoucnu, se k nim rádi přidají.
    Kolik konzervativců také plácá "tohle, nebo tenhle není můj prezident"...ten ví co jsou volby, naopak pro socialistu je volební výsledek věcí podružnou.

  • PavolR
    17:38 16.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    Je potrebné si uvedomiť, že:
    1.- Kreovanie takýchto krízových scenárov alebo naopak ich vyvracanie je v USA lukratívna forma živnosti.
    2.- V USA sa nedeje nič, čo by v ich histórii už niededy nejakým spôsobom nebolo prítomné - a neviedlo to k občianskej vojne, ani "občianskej vojne". Ba našli by sa aj divokejšie veci.
    3.- USA drží pokope vcelku relatívne dobre fungujúci systém rozdelenia práv a právomocí. K prípadnému separatistickému scenáru, ako jedinému potenciálnemu spúšťaču občianskej vojny, môže dôjsť iba v prípade extrémne vyostreného kompetenčného sporu medzi centrálnou vládou a jednotlivými štátmi.

    Popísaný scenár občianskej vojny si viem predstaviť skôr "klasickom národnom" štáte vnútorne oslabenom rozdeľujúcou populistickou politikou, než v takom zložitom obrovskom konštrukte ako sú USA.

  • cernakus
    17:35 16.10.2018
    • (13)

    Mno nezlobil bych se, kdyby k ní došlo a USA se navzájem a pak s Ruskem, Čínou a Indií jaderně vybombila, ale domnívám, se že článek je spíše zbožné přání.

    Lidé (Američané) jsou povrchní, tudíž snadno manipulovatelní a rychle emoční, ale taky to jsou sráči největší, se kterými si government snadno poradí skrze svoje násilnické opičky trénované primárně na potěr obyvatelstva, která se světově zove policie.

    Takže pokud se Putin, zlo největší, nevytáhne a místo žabařského vměšování se do voleb skrze partičku špatně anglicky mluvících trolů na facebooku, tu občanskou válku v USA nerozpoutá, tak žádná, planetě Zemi ku škodě, nebude :-D