Humdinga: Kříženec mezi lodí a terénním autem

obojživelné vozidlo Humdinga
Foto: Obojživelné vozidlo Humdinga / Gibbs

Firma Gibbs Amphitrucks prodala licenci na výrobu svého jedinečného obojživelného vozidla Humdinga singapurské společnosti Singapore Technologies Kinetics (ST Kinetics). Humdinga využívá patentovaný systém pro pohyb na souši i vodní hladině.

Boj se živelní katastrofou 

Gibbs Amphitrucks je dceřinou společností firmy Gibbs Amphibians z Nového Zélandu, která již dvě desetiletí úspěšně vyvíjí a prodává obojživelné automobily jak pro volný čas, tak i pro záchranné složky . Humdinga je nejnovější a nejpokročilejší model, jehož prototyp byl poprvé veřejnosti představen v únoru 2012.

Hlavním posláním obojživelného vozidla Humdinga je doprava zásob a lidí. Obrovskou výhodou je rychlá nasaditelnost do záchranných operací.

Vozidlo je schopno velmi rychle překonávat několikanásobné vodní překážky, např. zaplavené oblasti či řeky. Značně se tak zjednoduší logistika (není zapotřebí člunů), rychlost a dynamika nasazení a sníží se finanční náklady na záchranné práce.

Zisk licence umožní firmě ST Kinetics zařadit vozidlo Humdinga do svého portfolia systémů určených k operacím při živelních katastrofách. ST Kinetics hodlá nabízet vozidlo především v jihovýchodní Asii, ale i v celém světě.

Foto: Obojživelné vozidlo Humdinga / Gibbs

"ST Kinetics je potěšena, že může společně s Gibbs nabízet inteligentní vozidlo Humdinga k zásahům při katastrofách a při poskytování první pomoci. Takto jsme rozšířili naše portfolio možností jedinečných a univerzálních řešení při zmírňování následků katastrof a zásahových vozidel první pomoci," říká výkonný viceprezident a marketingový ředitel ST Kinetics.

Právě oblast jihovýchodní Asie je často sužována třeba hurikány nebo záplavami. Příkladem z poslední doby jsou Filipíny, které na podzim zasáhl supertajfun Haiyan. Rozloha zničených a zaplavených oblastí Filipín byla překážkou při evakuaci lidí i dopravě zásob.

Humdinga

Stroj Humdinga je navržen tak, aby se mohl prakticky plynule pohybovat mezi vodou a souší . Ke konverzi lodě na auto a naopak dojde po stisknutí jediného tlačítka. " Transformace" netrvá déle než deset sekund.

Běžně lze provádět operace na moři. Podle oficiálních stránek je Humdinga schopna pohyb u na moři s výškami vln do 2,5 metru.

Za své obojživelné schopnosti vděčí Humdinga patentované technologi i HSA ( High Speed Amphibious ), jež kompletně řeší technickou symbiózu jízdy na souši a plavby na vodě.

obojživelné vozidlo Humdinga Foto: Obojživelné vozidlo Humdinga / Gibbs

Nejvýraznějším konstrukčním prvkem HSA je podvozek, který se při plavbě vyklápí nahoru. Kola tak nenarušují linii hliníkového trupu a neničí nautické vlastnosti obojživelného auta. HSA navíc může být přizpůsoben vozidlům o hmotnosti od 360 kilogramů (např. čtyřkolka Gibbs Quadski) po deset tun.

Samotná Humdinga je šestimístné auto s pohotovostní hmotností 2750 kilogramů. Maximální hmotnost užitečného zatížení je 750 kilogramů.

O pohon se stará osmiválcový dieselový motor o výkonu 220 kW (330 koní). Maximální rychlost na vodě je 50 km/h a na souši až 160 km/h. Interní palivové nádrže umožňují až 160 kilometrů dlouhou plavbu a následně stejně dlouhou jízdu na souši.

Lehká obojživelná vozidla typu Humdinga však nejsou nutně určena pouze záchranářům. O vozidla podobných vlastností projevuje zájem například Pentagon . S vé uplatnění najd ou též u policie, říční a pobřežní hlídky, záchranných složek nebo ve službách vodního a lesního hospodářství.

Zdroj: Gibbs

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Australské námořní vrtulníky MH-60R Seahawk Romeo

Královské australské námořnictvo začátkem roku oficiálně převzalo první dva americké námořní ...

Těžké transportéry MAP pro Jordánsko

Jordánské ozbrojené síly JAF (Jordan Armed Forces) plánují nakoupit čtyři těžké obrněné transportéry ...

Konec japonského tabu: ShinMaywa US-2 pro Indii

Indie v blízké době dostane od Japonska obojživelné a záchranné letadla ShinMaywa US-2. Podobných ...

Katana: Robotický člun z Izraele

Izraelská firma Israel Aerospace Industries (IAI) představila nové bezosádkové hladinové plavidlo ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:6h12h24h
  • JiriTintera
    10:03 20.02.2014

    Vážení,
    těch kříženců mezi lodí a automobilem je mnoho a většina z nich je patentově chráněna, tak jako novozélandsko-singapurský Humdinga. Z mého hlediska pro naše záchranáře by byl pro naše komplikovaný a drahý. Pro nás by snad stačily obojživelníky s názvem Rettungsboot od firmy EDAG - viz http://www.auto.cz/edag-vyvinu...

    Za plnohodnotným obojživelník vhodný pro zábavu a turistiku, či službu u policie a armády považuji výrobky novozélandské firmy Sealegs - viz http://www.sealegs.com/... a http://www.youtube.com/watch?v... který se prodává několik roků a údajně pronikl i do výzbroje US Navy a Coast Guard.

  • stetula
    12:39 17.02.2014

    pěkné vozítko mám takový pocit že naši hasiči a záchranáři by pár kousků uživyl hlavně při povodních, ale pro naše bezpečnostní složky jsou důležitější věci ( dárkové předměty, hodinky, stříbrné šavle a další blbosti ) hold mají jiné priority