Hypersonické zbraně již v roce 2025

X-51A Waverider
Foto: X-51A Waverider pod křídlem bombardéru B-52H

Před týdnem jsme vás informovali o úspěšném testu hypersonického letounu X-51A Waverider. Zdá se, že úspěšné završení testů otevírá dveře pro vývoj hypersonických zbraní. Podle významných představitelů americké armády, můžou Spojené státy zavést hypersonické střely již v roce 2025.

Čtvrtý a poslední test X-51A byl vyvrcholením devítiletého programu v hodnotě 300 miliónů dolarů. Cílem bylo otestovat možnosti využití klasického leteckého paliva pro hypersonické lety (Mach > 5). Podle Charlieho Brinka, manažera programu X-51A, může úspěšné ukončení programu akcelerovat vývoj hypersonických střel.

 „Cílem je mít do roku 2020 připravený časový rámec tak, abychom mohli jít za vojáky, a říct ´jsme připravení jít na to. ´ Pak musí vedení letectva rozhodnout, zda chceme nadzvukové zbraně nasadit," řekl minulý týden Brink při rozhovoru s novináři. „Pravděpodobně ale zbraně nebudou použitelné na bojišti dříve než v rozmezí let 2025 až 2030.“



Výhodou hypersonických řízených střel je především efektivní schopnost proniknout na nepřátelské území, praktická „nesestřelitelnost“ současnými protiletadlovými a protiraketovými systémy a krátký čas nutný k překonání velkých vzdáleností.

Video: Poslední čtvrtý test hypersonického letounu X-51A Waverider / Boeing

 „Dnešní střely mají rychlost 800 – 1000 km/h a letí hodinu nebo i více ke svému cíli,“ vysvětluje Brink. „Pokud bychom měli něco, co léta šestkrát rychleji než zvuk, místo jedné hodiny nutné k zasáhnutí cíle, může let trvat pouze 10 minut. Tato schopnost působit proti nepřátelské vzdušné obraně nebo vysoce důležitým cílům bude velkým přínosem pro bojové letouny.“



Výhodou současné technologie X-51A Waverider je především použití běžného standardního leteckého paliva JP-7. Například dřívější hypersonické letouny (či koncepty), jako byl X-43, používaly jako své palivo neskladný vodík.

HSSW

Foto: Představa budoucí hypersonické střely HSSW / Lockheed Martin

„Uhlovodíková paliva jsou mnohem skladnější než vodík. Přestože z vodíku můžeme dostat mnohem více energie, je nesmírně obtížně ho skladovat,“ řekl Joe Vogel, manažer programu X-51A za firmu Boeing. „Z praktického hlediska je s uhlovodíkovými palivy jednoduší (levnější – pozn. redakce) pracovat.“



Brink neoznámil, zda bude letectvo Spojených států rozvíjet další hypersonický program podobný X-51A. Budoucí studie a poznatky získané z testů X-51A Waverider však mají být využity v programu hypersonické zbraně HSSW (High Speed Strike Weapon), na které pracuje Lockheed Martin.

Zdroj: Defense Tech, Lockheed Martin

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Zabiják stíhaček F-22A Raptor? Eurofighter Typhoon!

Tato zpráva je již stará nějaký ten pátek, ale popravdě – objevili jsme ji teprve nedávno. Našim čtenářům ji přesto předkládáme, neboť věříme, že většinu z nich jistě zaujme. Oč tedy jde? Německým ...

Mezikontinentální rakety na železnici: Rusové vyzbrojují své vlaky

Na konci minulého roku se objevily první informace o opětovném zařazení "bojových železničních raketových komplexů" do výzbroje ruské armády. V těchto dnech ministr obrany Ruské federace Jurij Borisov ...

Kyberprostor, vesmír, elektronický boj a zbraně hromadného ničení – vítejte v 21. století

Je dobré sledovat záměry amerických vojenských stratégů, neboť si člověk může udělat představu, kde se budou výhledově skrývat největší bezpečnostní rizika. Vědečtí pracovníci Pentagonu před časem ...

Úspěšný let hypersonického letounu X-51A Waverider

Firma Boeing má důvod k velké oslavě. Čtvrtá letová zkouška hypersonického stroje X-51A Waverider (Jezdec na vlně) proběhla na výbornou. X-51 během testu úspěšné vyzkoušel svůj motor typu scramjet, ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře