IDET 2015: TITUS na podvozku TATRA 6x6
- 13. 5. 2015
- 58 komentářů
- Tisková zpráva
Blíží se jeden z nejvýznamnějších veletrhů obranných technologií – IDET 2015, který se bude konat ve dnech 19. – 21. května v Brně. Odborná veřejnost i příznivci vojenské techniky budou mít možnost vidět nové obrněné vozidlo TITUS, které představujeme v české premiéře jako výsledek spolupráce společností TATRA TRUCKS a NEXTER SYSTEMS.
TATRA TRUCKS se na letošním ročníku představí na společném stánku s holdingem EXCALIBUR GROUP a společně budou prezentovat na vnitřní a na venkovních expozicích několik zajímavých novinek. Vozidlo TITUS je, kromě svého technického řešení zajímavé také tím, že na jeho výrobě, v případě zájmu ze strany českých a slovenských ozbrojených sil, bude intenzivně participovat společnost TATRA TRUCKS. Je totiž hlavním kontraktorem pro českou a slovenskou armádu a společnost NEXTER SYSTEM bude plnit roli dodavatele a licenční autority.
Díky bezprecedentní úrovni modularity dosažené díky použití rozličných souprav pro bojové mise, souprav pro operační prostředí a široké škále různých verzí, TITUS® (Tactical Infantry Transport & Utility System) je schopen plnit množství různých misí od přepravy pěchoty přes bojovou a palebnou podporu až po různé funkce v rámci zajištění bojeschopnosti vojsk. Je zkonstruován pro úspěšné plnění úkolů v jakékoli myslitelné situaci v kterémkoli z konfliktů, které lze očekávat v dnešním světě, včetně prostředí hybridní či asymetrické války.
TITUS® nabízí vynikající manévrovatelnost díky svému podvozku TATRA 6x6 a motoru s výkonem 440 koňských sil. Trojosý, vzduchově odpružený podvozek s první a třetí řiditelnou nápravou poskytuje vozidlu vysokou rychlost i vynikající komfort pro posádku.
„TITUS® je postaven na podvozku tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a nezávisle výkyvnými polonápravami se vzduchovým odpružením, který vozidlu propůjčuje vynikající průchodnost terénem, obratnost i komfort pro posádku," uvádí technický ředitel TATRA TRUCKS Radomír Smolka.
TITUS® je ovládán třemi příslušníky posádky (velitel, střelec, řidič) a může vézt až desetičlenný výsadek. V případě potřeby může být posádka zredukována na pouhé dva členy, čímž vznikne dostatek místa pro výsadek dvanáctičlenný.
Vozidlo může být osazeno kteroukoli z moderních dálkově ovládaných zbraňových stanic a širokou paletou zbraní zahrnující vše od kulometů ráže 7,62 mm přes 20 mm kanóny až po 40 mm granátomety. Systémy vozidla jsou plně integrovány s moderními C4I systémy a sítěmi.
TITUS® disponuje špičkovou balistickou ochranou, které je rovněž modulární a může dosáhnout úrovně 2-4 podle normy STANAG 4569. Odolnost proti minám je na úrovni 4a-4b. Vozidlo odolá výbuchu IED až do 15 kg ekvivalentu TNT. K dispozici jsou sofistikované aktivní i pasivní ochranné systémy.
K dispozici je množství variant vozidla od klasického bojového vozidla pěchoty přes velitelské vozidlo, obrněnou ambulanci až po spojovací, opravárenská a evakuační vozidla. Pro policejní využití jsou pak kupříkladu k dispozici různé moduly, díky nimž je možné rychle připravit vozidlo pro plnění konkrétních úkolů, např. SWAT modul, modul s vodním dělem (WCT – Water Cannon Tank) či tzv. „riot control" modul.
Dalším zajímavým exponátem, který je rovněž výsledkem intenzivní spolupráce s renomovaným výrobcem obranných systémů General Dynamics European Land Systems (GDELS), je mostní souprava umístěná na osmikolce TATRA FORCE (T815-7) vybavené hákovým nakladačem.
Ve venkovní expozici budou moct návštěvníci vidět vyprošťovací vůz, postavený opět na podvozku modelové řady TATRA FORCE (T815-7), 8x8 v pozici znázorňující vlečení bojového vozidla Pandur.
Na polygonu, který je umístěn za pavilonem Z pak bude možné nejen vidět, ale i vyzkoušet funkční prototyp vozidla TATRA TACTIC (T810), ve verzi 4x4 (plněpohonná verze 6x6 je úspěšně používána AČR i saudskými ozbrojenými silami).
Poznámka Armádních novin
Koncem roku armáda plánuje vypsat tendr na 42 obrněných vozidel na podvozcích firmy TATRA TRUCKS. Šest z nich by mělo být velitelsko-štábních, zbytek spojovacích. Jedním z uchazečů je právě vozidlo TITUS. Stroje obdrží 7. mechanizovaná brigáda.
Redakčně upraveno
Související články
Vyprošťovací speciál TATRA 815-7 8x8
Armáda České republiky v současnosti plánuje v souvislosti s přezbrojením na moderní obrněná vozidla ...
- 23.10.2014
- 15 komentářů
- Komerční sdělení
TATRA TRUCKS expeduje první vozy do Mexika
V těchto dnech společnost TATRA TRUCKS a.s. realizuje dodávku 16 vozidel do Mexika, kde uspěla ve ...
- 19.11.2014
- 6 komentářů
- Tisková zpráva
TATRA TRUCKS obnovila spolupráci s indickou společností BEML
Dnes, ve čtvrtek 19. 2. 2015, došlo v indickém Bangalore k podpisu memoranda o porozumění ...
- 26.02.2015
- 5 komentářů
- Tisková zpráva
Střílející Tatra z Jihoafrické republiky
Jihoafrická firma Denel Land Systems (SLS) na střelnici Overberg Test Range uspořádala živé ...
- 12.05.2015
- 19 komentářů
- Jan Grohmann
Nj. problém je v tom, že tohle může být demonstrátor na výstavy, který se převáží už kupu let (od časů kdy se ještě vyráběly, nebo možná ještě předvýrobní kus). Dneska ojetý ASCOD ...Zobrazit celý příspěvek
Nj. problém je v tom, že tohle může být demonstrátor na výstavy, který se převáží už kupu let (od časů kdy se ještě vyráběly, nebo možná ještě předvýrobní kus). Dneska ojetý ASCOD neseženeš (rakušané ani španělé se žádných nezbavují). Není to BVP1, kterých se všude válí kvanta (už ne) a stačí jen dát nový lak. ASCOD pro AČR by se musel vyrobit nově. On ten rozdíl mezi ASCOD a novějším 2 SV není moc velký (výkon, facelift, libovolná věž atd.).Skrýt celý příspěvek
hm ted koukam na fotky z idetu, tak ten ascod je ten původní starej, a ten demonstrátor mi prijde stejne papírovej jak šakal. To by kupovat neměli.
hm ted koukam na fotky z idetu, tak ten ascod je ten původní starej, a ten demonstrátor mi prijde stejne papírovej jak šakal. To by kupovat neměli.
Děkuji KOLT za rozseknutí problémů ohledně Fr. angažmá v Mali. Takže problém nebyl na straně ani Francouzů ani MRAPU , ale pouze se toto vozidlo nehodilo pro zadání , které měla ...Zobrazit celý příspěvek
Děkuji KOLT za rozseknutí problémů ohledně Fr. angažmá v Mali.
Takže problém nebyl na straně ani Francouzů ani MRAPU , ale pouze se toto vozidlo nehodilo pro zadání , které měla armáda splnit.Skrýt celý příspěvekFrancouzi v Mali MRAPy moc nepoužívali, protože 1) to byla rychlá expediční válka, ne policejní/okupační akce, takže ozbrojenci neměli moc času zabývat se nastražováním IED; 2) ...Zobrazit celý příspěvek
Francouzi v Mali MRAPy moc nepoužívali, protože 1) to byla rychlá expediční válka, ne policejní/okupační akce, takže ozbrojenci neměli moc času zabývat se nastražováním IED; 2) terén na většině území tomu není až tak příhodný – v Astánu často neexistovala jiná možnost, jak se někam dostat, než jedna konkrétní cesta, pak je pochopitelně jednoduché nastražit na ni IED (nebo přichystat léčku). Rovinaté Mali naopak zpravidla poskytuje mnoho přístupových cest, takže vojáci je mohou střídat, což efektivitu využívání IED výrazně snižuje. Proto jsou také vhodná lehká vozidla s dobrou prostupností terénu, včetně neobrněných teréňáků typu HMMWV nebo Land Rover Defender – umožňují použití většího počtu cest než neohrabané MRAPy, čímž ještě více snižují pravděpodobnost IED útoku.Skrýt celý příspěvek
pro Karlos73 nevím proč by toto mělo být překonané, miny a jiné nástražné systémy jsou stále velice efektivní co se týče ničení techniky, která není koncipována jako MRAP. ...Zobrazit celý příspěvek
pro Karlos73
nevím proč by toto mělo být překonané, miny a jiné nástražné systémy jsou stále velice efektivní co se týče ničení techniky, která není koncipována jako MRAP. Lidské ztráty jsou velmi citlivou záležitostí především v koloniálních válkách.
dále palebná síla a Francouzi
Především bych se díval na nasazení této či obdobné koncepce u USA, Britů a JAR.
podle toho jak sleduji vývoj vozidel, tak v podstatě první zemí která zavedla něco jako MRAP byla jihoafrická armáda , takže nevím kde berete, že není MRAP vhodný pro africké bojiště.
Asi bude spíše chyba na straně Francouzů , než těch vozidel, ale přesné informace k Fr aktivitám v Africe nemám, takže spíše usuzuji dle jiných aktivit Fr od počátku druhé světové války.
Co se týče počtů techniky vygenerovaných konfliktem tak ty jsou vždy mnohem vyšší než je třeba v době míru. To by pak asi kategorie Jeep-u byla úplně k ničemu , když jich po Evropě amíci nechali takový kupy a měl to ve stodole skoro každej. To samé nákladní vozy, po druhý světový byla celá Evropa zaplavená přebytky amerických nákladních vozů. Nevšiml jsem si , že by armády přestali mít nákladní vozidla.
Co se týče konfliktu na Ukrajině , tak to bych sem netahal.
bojuje se na malém prostoru, který mají obě strany dobře zajištěný
tedy absence hlídek na nepřítelem zaminovaných komunikacích na územích , která nejsou pod úplnou kontrolou a je tedy vysoké riziko přepadu ze zálohySkrýt celý příspěvekOsobne si myslim, ze MRAP je prekonana koncepcia do konfliktu (aj asimetrickeho ). Je to koncepcia, ktora si chytila hlavne po vojnach v Itaku a Afganistane, kde bolo potrebne po ...Zobrazit celý příspěvek
Osobne si myslim, ze MRAP je prekonana koncepcia do konfliktu (aj asimetrickeho ). Je to koncepcia, ktora si chytila hlavne po vojnach v Itaku a Afganistane, kde bolo potrebne po dobyti uzemia, zlomeni regulernej armady protivnika, ovladat okupovane uzemie a celit skor gerilovej vojne, terorizmu...
Samotny MRAP je ako pojazdny terc. Viacero statov sa chytilo a zacali vyvyjat vlastne koncepcie MRAP, az konflikt Ukrajina - Rusko ukazal, ze tento tip bojoveho vozidla je nevhodny pre takyto tip konfliktu. Velky hraci sa zacali vo velkom zbavovat vozidiel MRAP. Pocty ktore vygeneroval konflikt v Iraku, Afganistane sa ukazali ako vysoko prebytocne.... Rovnako konflikt v Afrike (angazovanie sa Francuzska v Mali) ukazal, ze MRAP nieje dost mobilny, nema dostatocnu palebnu silu... Pokial by koncepcia TITUS bola multifunkcna, od MRAP, nosica (streliva, kontajnerov, radarovej techniky,atd...moznost zmenit nastavbu podla poziadaviek vojska), potom ma tato koncepcia zmysel a moze byt velmi vydarena....Skrýt celý příspěvekmyslím si, že kdyby měla AČR dost velkou pěchotu, tak by se tohle šiklo na její převážení po bojišti, pro munici, možná jako obrněný transportér ale jako palebná podpora asi ...Zobrazit celý příspěvek
myslím si, že kdyby měla AČR dost velkou pěchotu, tak by se tohle šiklo na její převážení po bojišti, pro munici, možná jako obrněný transportér ale jako palebná podpora asi opravdu ne, za prvé malá výzbroj a hlavně to tak nějak podle mě nevidí moc za sebeSkrýt celý příspěvek
Kdyby se to nevysralo s Ukrajinou tak bych byl pro Armata, ale teď už je to nereálné. Bohužel jsme mezi dvěma Orwelovskými světy (Brusel x Moskva) a nezbude nic jiného, než si ...Zobrazit celý příspěvek
Kdyby se to nevysralo s Ukrajinou tak bych byl pro Armata, ale teď už je to nereálné. Bohužel jsme mezi dvěma Orwelovskými světy (Brusel x Moskva) a nezbude nic jiného, než si vybrat jen o malinko menší zlo.Skrýt celý příspěvek
Wątpię w możliwość zakupu przez ACR nowych gąsienicowych BWP... Wasz budżet na to nie pozwala - trzeba pamietać, że 1 gąsienicowy BWP bedzie w kosztował tyle co 2 Pandury KBVP. ...Zobrazit celý příspěvek
Wątpię w możliwość zakupu przez ACR nowych gąsienicowych BWP...
Wasz budżet na to nie pozwala - trzeba pamietać, że 1 gąsienicowy BWP bedzie w kosztował tyle co 2 Pandury KBVP.
Nawet w przypadku WP podejżewam ostateczna liczba gąsienicowych BWP będzie 2-3 krotnie mniejsza niż KBWP.
Co do uzbrojenia - 30x173 mm jest wystarczająca...
W ten kaliber przezbrajaja się Niemcy (choć przeciez mogli w 35mm - tak planowano 20 lat temu)
Amerykanie, których stać na nowoczesne działko 40mm itd.
Rosjanie mimo prezentacji Bumeranga i Kurgańca kilka dni temu zamówli ok 250 nowych BMP-3 (oraz prowadzą szerokie prace modernizacyjne BMD-1 i BMD-2)
Generalnie jeszcze długo będą w powszechnym użyciu lekko opancerzone wozy...Skrýt celý příspěvekS tím co zaznělo v předcházejících příspěvcích lze určitě souhlasit. Po technické stránce bych bral ASCOD 2 a CV90 posledních verzí jako rovnocené. Co může mít vliv na koncepčí ...Zobrazit celý příspěvek
S tím co zaznělo v předcházejících příspěvcích lze určitě souhlasit. Po technické stránce bych bral ASCOD 2 a CV90 posledních verzí jako rovnocené.
Co může mít vliv na koncepčí rozhodnutí pro zařazení jednoho či druhého (pominu ty nekoncepčí vlivy, které se u nás opakují):
1. v rámci NATO jsme zařazeni do sestavy britských sil (logistika).
Zajímavost: rakouský ASCOD má německý powerpack MTU 8V-199, britský má výkonější 600 kW 8V se stejným typem převodovky Renk, jako má německá Puma s výkonějším 800 kW MTU V10 892 motorem ( https://mtu.cwshops.com/media/... ), protože se počítá s max. hmotností 42-45 t (Puma tuším max. 43 t), což by už bylo vhodné i na dostatečně chráněné vozidlo palebné podpory s 120 mm tankovým kanonem.
Volba hlavní zbraně IFVs ohledem na budoucnost a lépe chráněné protivníky: 30 mm (např. stejný Bushmaster II jako Pandur), 35 mm (s jednoduchým přechodem v budocnosti na 50 mm Supershot, Bushmaster III) a nebo britsko-francouzský CTA 40 mm ( http://www.cta-international.c... ) s teleskopickou municí, kompaktní stavbou, výkonem takřka na úrovni 50 mm Supershot (penetrace cca 140 mm na 1 500 m kolmo u APFSDS), možnost programování HE munice (GPR-AB-T ) i protiletadlové A3B (obdoba programovatelné AHEAD munice pro 35 mm protiletadlový Oerlikon), ale stále bojově neprověřeným? Každopádně protitankové střely stejně jako Pandur.
2. možnost výroby v ČR (zmenšení závislosti na dodavateli)
3. možnost použití podvozku jak zbraňového nosiče (APC, IFV, 120 mm lehký tank-vozidlo palebné podpory, 120 mm minomet (např. AMOS či NEMO), 155 samohybná houfnice (např. DONAR) a další support verze). Zde je myslím situace celkem vyrovnaná.
Vzhledem k tomu, že doba služby tohoto vozidla bude cca 30 let, by nebylo rozumné modernizovat starší typ ať východní (BVP2-Šakal) či západní (Marder) provenience, protože tuším, že uvedením nových ruských platforem se vývoj a následné uvedení do výzbroje armád může skokově posunout a proto si myslím, že je nutné mít platformu s dostatečným modernizačním potenciálem a ne již s vyčerpaným, na maximu možností.
Zajímavé je také zlepšování jízdních vlastností zejména v terénu pomocí aktivního pérování CV90(http://www.ibtimes.co.uk/bae-b... , http://veda.stoplusjednicka.cz... zde bude problémem cena nebo gumových pasů ASCOD i CV90 a další (údajně vyšší pořízovací náklady se pokryjí vyšší životností a lepšími užitnými vlastnostmi, omezením je zatím max. hmotnost vozidla do 35t). http://www.soucy-group.com/ind... Skrýt celý příspěvekJá se jen trochu bojim po zkušenosti se Šakalem, ze Excalibur zas bude chtít nacpat AČR nejakej šrot. Pokud tam vystaví nějakej repasovanej nove natřenej 20 let starej ascod s tím ...Zobrazit celý příspěvek
Já se jen trochu bojim po zkušenosti se Šakalem, ze Excalibur zas bude chtít nacpat AČR nejakej šrot. Pokud tam vystaví nějakej repasovanej nove natřenej 20 let starej ascod s tím že to bude sloužit dalších 30 let, tak to bude tragedie jestli to zavedou. Nic proti ale ty Španělské a Rakouské ASCODY by mi nepřišli zas o takovej skok dopředu oproti stávajícímu stavu, aby se za to muselo dávat 20-30 miliard. Nejak nemam víru že představí tu novou generaci jako je ten prototyp pmrs.Skrýt celý příspěvek
To Rase: Souhlasím, že ASCOD by byl poměrně koncepčně logickou volbou. Vzhledem k tomu, že původní výrobce ASCODu i Panduru je General Dynamics, tak by to nebylo nelogické. V ČR by ...Zobrazit celý příspěvek
To Rase: Souhlasím, že ASCOD by byl poměrně koncepčně logickou volbou. Vzhledem k tomu, že původní výrobce ASCODu i Panduru je General Dynamics, tak by to nebylo nelogické. V ČR by to měl pod palcem primárně Excalibur. Softwarově to tedy nebude problém propojit. Sníží se tím i náklady na část údržby a sjednotí část výcviku. Na druhou stranu, někdo na to již poukázal, mít obě BVP, jak to kolové, tak to pásové, od jednoho výrobce může být i negativem. Osobně si ale myslím, že pozitiva jednoznačně převažují.
Co se týče kompatibility s Rakušany, tak to je opravdu poněkud vedlejší...Skrýt celý příspěvekJ.D. - na ASCOD jde také postavit lehký tank a po úpravě podvozku i německá houfnice DONAR. Uznávám, ASCOD nemá ten punc přelomovosti jako ARMATA, ale fungovat asi bude
J.D. - na ASCOD jde také postavit lehký tank a po úpravě podvozku i německá houfnice DONAR. Uznávám, ASCOD nemá ten punc přelomovosti jako ARMATA, ale fungovat asi bude
Celé dění kolem ASCODu se dostává do nového světla pokud si uvědomíte, že naše jednotky mají v rámci NATO fungovat jako podpora britských sil (ty budou mít ASCOD SV). CV90 je ...Zobrazit celý příspěvek
Celé dění kolem ASCODu se dostává do nového světla pokud si uvědomíte, že naše jednotky mají v rámci NATO fungovat jako podpora britských sil (ty budou mít ASCOD SV). CV90 je drahá náplast od neutrálního švédska (údržba asi bude hodně drahá - kupují se nyní ojeté - viz finský nákup od holanďanů), což může být problém. Celkově mi celý nápad na ASCOD v AČR přijde až překvapivě koncepční. Když už nic jiného tak naše Pandury a jednou snad i ASCODy budou kompatibilní s rakouskými protějšky (což taky není úplně blbé). Přiznejme si že na Pumu nemáme a Šakal je z nouze cnost. Pokud bude mít náš ASCOD protitankové střely jako Pandur tak je všechno OK (byť zvedne cenu)Skrýt celý příspěvek
já vám nevím mě by se více líbila cv-90 jako bvp a k tomu asi 70 lehkých tanků na podvozku cv-90, přeci jen měli by stejné díly a řidiči by se mohli taky střídat,....
já vám nevím mě by se více líbila cv-90 jako bvp a k tomu asi 70 lehkých tanků na podvozku cv-90, přeci jen měli by stejné díly a řidiči by se mohli taky střídat,....
Také jsem zvědavý, v jaké verzi nám ASCOD případně nabídnou. Doufám, že by šlo o verzi ASCOD SV. V tomto případě by mi už nijak nevadilo preferovat ASCOD před CV90 jako náhradu BVP ...Zobrazit celý příspěvek
Také jsem zvědavý, v jaké verzi nám ASCOD případně nabídnou. Doufám, že by šlo o verzi ASCOD SV. V tomto případě by mi už nijak nevadilo preferovat ASCOD před CV90 jako náhradu BVP u 7. brigády.
Musím též souhlasit, že Šakal je v dlouhodobém pohledu při nejmenším značně neperspektivní... Je nesmysl experimentovat s modernizacemi něčeho, co modernizovat prostě nemá cenu.Skrýt celý příspěvekKozlus: španělské ASCODy (Pizzaro)se vyráběly ve španělsku, rakouské také místně. Myslím že by se vozidla vyráběla licenčně v ČR - co si do vozidel nacpeme je už naše věc. Výsledek ...Zobrazit celý příspěvek
Kozlus: španělské ASCODy (Pizzaro)se vyráběly ve španělsku, rakouské také místně. Myslím že by se vozidla vyráběla licenčně v ČR - co si do vozidel nacpeme je už naše věc. Výsledek se může od dříve vyrobených vozidel dost lišit. Otázkou jen je zda se bude jednat o původní verzi, nebo verzi vylepšenější ASCOD 2 SV (jako chtějí britové). Uvidíme na IDETuSkrýt celý příspěvek
Kozlus: no nechám se překvapit. Ale z hlediska toho jak jde vývoj porád dopředu a naše armáda ty obrněnce bude kupovat tak na 20-30 let, tak doufám, že to nebude zastaralé už ted ...Zobrazit celý příspěvek
Kozlus: no nechám se překvapit. Ale z hlediska toho jak jde vývoj porád dopředu a naše armáda ty obrněnce bude kupovat tak na 20-30 let, tak doufám, že to nebude zastaralé už ted stejně jako šakal.Skrýt celý příspěvek
juhelak: Firma Excalibur Army bude na IDET2015 prezentovat BVP ASCOD. V nekterych kruzich je to brano tak, ze o novym BVP je tedy rozhodnuto. Zaroven to znamena, ze Sakal je snad ...Zobrazit celý příspěvek
juhelak:
Firma Excalibur Army bude na IDET2015 prezentovat BVP ASCOD. V nekterych kruzich je to brano tak, ze o novym BVP je tedy rozhodnuto. Zaroven to znamena, ze Sakal je snad u ledu.
peterLuk:
To ticho okolo Sakala je mozna skoda pro nas prumysl, ale jedine dobre pro nasi armadu i statni kasu. V pripade porizeni novych BVP se ale da predpokladat, ze se aspon cast bude stavet u nas, takze i ten prumysl nejspis neprijde zkratka:)Skrýt celý příspěvekMáš pravdu, TATRAPAN nieje čistý MRAP. Túto platformu (zosilnený a pancierovaný nákladný voz) 6x6 a najnovšie 8x8, v rôznych modifikáciách - považujem za vydarenú a praktickú pre ...Zobrazit celý příspěvek
Máš pravdu, TATRAPAN nieje čistý MRAP. Túto platformu (zosilnený a pancierovaný nákladný voz) 6x6 a najnovšie 8x8, v rôznych modifikáciách - považujem za vydarenú a praktickú pre armádu ako je naša. TATRAPAN preverilo nasadenie vo viacerých ostrých vojenských konfliktoch.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...