IDET 2015: TITUS na podvozku TATRA 6x6

TITUS
Vozidlo TITUS vznikl ve spolupráci společností TATRA TRUCKS a NEXTER SYSTEMS. /  TATRA TRUCKS

Blíží se jeden z nejvýznamnějších veletrhů obranných technologií – IDET 2015, který se bude konat ve dnech 19. – 21. května v Brně. Odborná veřejnost i příznivci vojenské techniky budou mít možnost vidět nové obrněné vozidlo TITUS, které představujeme v české premiéře jako výsledek spolupráce společností TATRA TRUCKS a NEXTER SYSTEMS.

TATRA TRUCKS se na letošním ročníku představí na společném stánku s holdingem EXCALIBUR GROUP a společně budou prezentovat na vnitřní a na venkovních expozicích několik zajímavých novinek. Vozidlo TITUS je, kromě svého technického řešení zajímavé také tím, že na jeho výrobě, v případě zájmu ze strany českých a slovenských ozbrojených sil, bude intenzivně participovat společnost TATRA TRUCKS. Je totiž hlavním kontraktorem pro českou a slovenskou armádu a společnost NEXTER SYSTEM bude plnit roli dodavatele a licenční autority.

Díky bezprecedentní úrovni modularity dosažené díky použití rozličných souprav pro bojové mise, souprav pro operační prostředí a široké škále různých verzí, TITUS® (Tactical Infantry Transport & Utility System) je schopen plnit množství různých misí od přepravy pěchoty přes bojovou a palebnou podporu až po různé funkce v rámci zajištění bojeschopnosti vojsk. Je zkonstruován pro úspěšné plnění úkolů v jakékoli myslitelné situaci v kterémkoli z konfliktů, které lze očekávat v dnešním světě, včetně prostředí hybridní či asymetrické války.

TITUS® nabízí vynikající manévrovatelnost díky svému podvozku TATRA 6x6 a motoru s výkonem 440 koňských sil. Trojosý, vzduchově odpružený podvozek s první a třetí řiditelnou nápravou poskytuje vozidlu vysokou rychlost i vynikající komfort pro posádku.

„TITUS® je postaven na podvozku tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a nezávisle výkyvnými polonápravami se vzduchovým odpružením, který vozidlu propůjčuje vynikající průchodnost terénem, obratnost i komfort pro posádku," uvádí technický ředitel TATRA TRUCKS Radomír Smolka.

TITUS® je ovládán třemi příslušníky posádky (velitel, střelec, řidič) a může vézt až desetičlenný výsadek. V případě potřeby může být posádka zredukována na pouhé dva členy, čímž vznikne dostatek místa pro výsadek dvanáctičlenný.

Vozidlo může být osazeno kteroukoli z moderních dálkově ovládaných zbraňových stanic a širokou paletou zbraní zahrnující vše od kulometů ráže 7,62 mm přes 20 mm kanóny až po 40 mm granátomety. Systémy vozidla jsou plně integrovány s moderními C4I systémy a sítěmi.

TITUS® disponuje špičkovou balistickou ochranou, které je rovněž modulární a může dosáhnout úrovně 2-4 podle normy STANAG 4569. Odolnost proti minám je na úrovni 4a-4b. Vozidlo odolá výbuchu IED až do 15 kg ekvivalentu TNT. K dispozici jsou sofistikované aktivní i pasivní ochranné systémy.

K dispozici je množství variant vozidla od klasického bojového vozidla pěchoty přes velitelské vozidlo, obrněnou ambulanci až po spojovací, opravárenská a evakuační vozidla. Pro policejní využití jsou pak kupříkladu k dispozici různé moduly, díky nimž je možné rychle připravit vozidlo pro plnění konkrétních úkolů, např. SWAT modul, modul s vodním dělem (WCT – Water Cannon Tank) či tzv. „riot control" modul.

Dalším zajímavým exponátem, který je rovněž výsledkem intenzivní spolupráce s renomovaným výrobcem obranných systémů General Dynamics European Land Systems (GDELS), je mostní souprava umístěná na osmikolce TATRA FORCE (T815-7) vybavené hákovým nakladačem.

Ve venkovní expozici budou moct návštěvníci vidět vyprošťovací vůz, postavený opět na podvozku modelové řady TATRA FORCE (T815-7), 8x8 v pozici znázorňující vlečení bojového vozidla Pandur.

Na polygonu, který je umístěn za pavilonem Z pak bude možné nejen vidět, ale i vyzkoušet funkční prototyp vozidla TATRA TACTIC (T810), ve verzi 4x4 (plněpohonná verze 6x6 je úspěšně používána AČR i saudskými ozbrojenými silami).

Poznámka Armádních novin
Koncem roku armáda plánuje vypsat tendr na 42 obrněných vozidel na podvozcích firmy TATRA TRUCKS. Šest z nich by mělo být velitelsko-štábních, zbytek spojovacích.  Jedním z uchazečů je právě vozidlo TITUS. Stroje obdrží 7. mechanizovaná brigáda.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vyprošťovací speciál TATRA 815-7 8x8

Armáda České republiky v současnosti plánuje v souvislosti s přezbrojením na moderní obrněná vozidla ...

TATRA TRUCKS expeduje první vozy do Mexika

V těchto dnech společnost TATRA TRUCKS a.s. realizuje dodávku 16 vozidel do Mexika, kde uspěla ve ...

TATRA TRUCKS obnovila spolupráci s indickou společností BEML

Dnes, ve čtvrtek 19. 2. 2015, došlo v indickém Bangalore k podpisu memoranda o porozumění ...

Střílející Tatra z Jihoafrické republiky

Jihoafrická firma Denel Land Systems (SLS) na střelnici Overberg Test Range uspořádala živé ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Rase
    18:29 19.05.2015

    Nj. problém je v tom, že tohle může být demonstrátor na výstavy, který se převáží už kupu let (od časů kdy se ještě vyráběly, nebo možná ještě předvýrobní kus). Dneska ojetý ASCOD neseženeš (rakušané ani španělé se žádných nezbavují). Není to BVP1, kterých se všude válí kvanta (už ne) a stačí jen dát nový lak. ASCOD pro AČR by se musel vyrobit nově. On ten rozdíl mezi ASCOD a novějším 2 SV není moc velký (výkon, facelift, libovolná věž atd.).

  • juhelak
    16:16 19.05.2015

    hm ted koukam na fotky z idetu, tak ten ascod je ten původní starej, a ten demonstrátor mi prijde stejne papírovej jak šakal. To by kupovat neměli.

  • GAVL
    14:06 19.05.2015

    Děkuji KOLT za rozseknutí problémů ohledně Fr. angažmá v Mali.
    Takže problém nebyl na straně ani Francouzů ani MRAPU , ale pouze se toto vozidlo nehodilo pro zadání , které měla armáda splnit.

  • KOLT
    12:35 19.05.2015

    Francouzi v Mali MRAPy moc nepoužívali, protože 1) to byla rychlá expediční válka, ne policejní/okupační akce, takže ozbrojenci neměli moc času zabývat se nastražováním IED; 2) terén na většině území tomu není až tak příhodný – v Astánu často neexistovala jiná možnost, jak se někam dostat, než jedna konkrétní cesta, pak je pochopitelně jednoduché nastražit na ni IED (nebo přichystat léčku). Rovinaté Mali naopak zpravidla poskytuje mnoho přístupových cest, takže vojáci je mohou střídat, což efektivitu využívání IED výrazně snižuje. Proto jsou také vhodná lehká vozidla s dobrou prostupností terénu, včetně neobrněných teréňáků typu HMMWV nebo Land Rover Defender – umožňují použití většího počtu cest než neohrabané MRAPy, čímž ještě více snižují pravděpodobnost IED útoku.

  • GAVL
    10:26 19.05.2015

    pro Karlos73

    nevím proč by toto mělo být překonané, miny a jiné nástražné systémy jsou stále velice efektivní co se týče ničení techniky, která není koncipována jako MRAP. Lidské ztráty jsou velmi citlivou záležitostí především v koloniálních válkách.

    dále palebná síla a Francouzi
    Především bych se díval na nasazení této či obdobné koncepce u USA, Britů a JAR.
    podle toho jak sleduji vývoj vozidel, tak v podstatě první zemí která zavedla něco jako MRAP byla jihoafrická armáda , takže nevím kde berete, že není MRAP vhodný pro africké bojiště.
    Asi bude spíše chyba na straně Francouzů , než těch vozidel, ale přesné informace k Fr aktivitám v Africe nemám, takže spíše usuzuji dle jiných aktivit Fr od počátku druhé světové války.

    Co se týče počtů techniky vygenerovaných konfliktem tak ty jsou vždy mnohem vyšší než je třeba v době míru. To by pak asi kategorie Jeep-u byla úplně k ničemu , když jich po Evropě amíci nechali takový kupy a měl to ve stodole skoro každej. To samé nákladní vozy, po druhý světový byla celá Evropa zaplavená přebytky amerických nákladních vozů. Nevšiml jsem si , že by armády přestali mít nákladní vozidla.

    Co se týče konfliktu na Ukrajině , tak to bych sem netahal.
    bojuje se na malém prostoru, který mají obě strany dobře zajištěný
    tedy absence hlídek na nepřítelem zaminovaných komunikacích na územích , která nejsou pod úplnou kontrolou a je tedy vysoké riziko přepadu ze zálohy

  • Karlos73
    17:24 17.05.2015

    Osobne si myslim, ze MRAP je prekonana koncepcia do konfliktu (aj asimetrickeho ). Je to koncepcia, ktora si chytila hlavne po vojnach v Itaku a Afganistane, kde bolo potrebne po dobyti uzemia, zlomeni regulernej armady protivnika, ovladat okupovane uzemie a celit skor gerilovej vojne, terorizmu...
    Samotny MRAP je ako pojazdny terc. Viacero statov sa chytilo a zacali vyvyjat vlastne koncepcie MRAP, az konflikt Ukrajina - Rusko ukazal, ze tento tip bojoveho vozidla je nevhodny pre takyto tip konfliktu. Velky hraci sa zacali vo velkom zbavovat vozidiel MRAP. Pocty ktore vygeneroval konflikt v Iraku, Afganistane sa ukazali ako vysoko prebytocne.... Rovnako konflikt v Afrike (angazovanie sa Francuzska v Mali) ukazal, ze MRAP nieje dost mobilny, nema dostatocnu palebnu silu... Pokial by koncepcia TITUS bola multifunkcna, od MRAP, nosica (streliva, kontajnerov, radarovej techniky,atd...moznost zmenit nastavbu podla poziadaviek vojska), potom ma tato koncepcia zmysel a moze byt velmi vydarena....

  • J.D.
    16:14 17.05.2015

    myslím si, že kdyby měla AČR dost velkou pěchotu, tak by se tohle šiklo na její převážení po bojišti, pro munici, možná jako obrněný transportér ale jako palebná podpora asi opravdu ne, za prvé malá výzbroj a hlavně to tak nějak podle mě nevidí moc za sebe

  • D.i.p
    18:45 16.05.2015

    Kdyby se to nevysralo s Ukrajinou tak bych byl pro Armata, ale teď už je to nereálné. Bohužel jsme mezi dvěma Orwelovskými světy (Brusel x Moskva) a nezbude nic jiného, než si vybrat jen o malinko menší zlo.

  • Lukas
    14:24 16.05.2015

    Wątpię w możliwość zakupu przez ACR nowych gąsienicowych BWP...
    Wasz budżet na to nie pozwala - trzeba pamietać, że 1 gąsienicowy BWP bedzie w kosztował tyle co 2 Pandury KBVP.

    Nawet w przypadku WP podejżewam ostateczna liczba gąsienicowych BWP będzie 2-3 krotnie mniejsza niż KBWP.


    Co do uzbrojenia - 30x173 mm jest wystarczająca...
    W ten kaliber przezbrajaja się Niemcy (choć przeciez mogli w 35mm - tak planowano 20 lat temu)
    Amerykanie, których stać na nowoczesne działko 40mm itd.

    Rosjanie mimo prezentacji Bumeranga i Kurgańca kilka dni temu zamówli ok 250 nowych BMP-3 (oraz prowadzą szerokie prace modernizacyjne BMD-1 i BMD-2)
    Generalnie jeszcze długo będą w powszechnym użyciu lekko opancerzone wozy...

  • petres
    11:24 16.05.2015

    S tím co zaznělo v předcházejících příspěvcích lze určitě souhlasit. Po technické stránce bych bral ASCOD 2 a CV90 posledních verzí jako rovnocené.
    Co může mít vliv na koncepčí rozhodnutí pro zařazení jednoho či druhého (pominu ty nekoncepčí vlivy, které se u nás opakují):
    1. v rámci NATO jsme zařazeni do sestavy britských sil (logistika).
    Zajímavost: rakouský ASCOD má německý powerpack MTU 8V-199, britský má výkonější 600 kW 8V se stejným typem převodovky Renk, jako má německá Puma s výkonějším 800 kW MTU V10 892 motorem ( https://mtu.cwshops.com/media/... ), protože se počítá s max. hmotností 42-45 t (Puma tuším max. 43 t), což by už bylo vhodné i na dostatečně chráněné vozidlo palebné podpory s 120 mm tankovým kanonem.
    Volba hlavní zbraně IFVs ohledem na budoucnost a lépe chráněné protivníky: 30 mm (např. stejný Bushmaster II jako Pandur), 35 mm (s jednoduchým přechodem v budocnosti na 50 mm Supershot, Bushmaster III) a nebo britsko-francouzský CTA 40 mm ( http://www.cta-international.c... ) s teleskopickou municí, kompaktní stavbou, výkonem takřka na úrovni 50 mm Supershot (penetrace cca 140 mm na 1 500 m kolmo u APFSDS), možnost programování HE munice (GPR-AB-T ) i protiletadlové A3B (obdoba programovatelné AHEAD munice pro 35 mm protiletadlový Oerlikon), ale stále bojově neprověřeným? Každopádně protitankové střely stejně jako Pandur.
    2. možnost výroby v ČR (zmenšení závislosti na dodavateli)
    3. možnost použití podvozku jak zbraňového nosiče (APC, IFV, 120 mm lehký tank-vozidlo palebné podpory, 120 mm minomet (např. AMOS či NEMO), 155 samohybná houfnice (např. DONAR) a další support verze). Zde je myslím situace celkem vyrovnaná.

    Vzhledem k tomu, že doba služby tohoto vozidla bude cca 30 let, by nebylo rozumné modernizovat starší typ ať východní (BVP2-Šakal) či západní (Marder) provenience, protože tuším, že uvedením nových ruských platforem se vývoj a následné uvedení do výzbroje armád může skokově posunout a proto si myslím, že je nutné mít platformu s dostatečným modernizačním potenciálem a ne již s vyčerpaným, na maximu možností.

    Zajímavé je také zlepšování jízdních vlastností zejména v terénu pomocí aktivního pérování CV90(http://www.ibtimes.co.uk/bae-b... , http://veda.stoplusjednicka.cz... zde bude problémem cena nebo gumových pasů ASCOD i CV90 a další (údajně vyšší pořízovací náklady se pokryjí vyšší životností a lepšími užitnými vlastnostmi, omezením je zatím max. hmotnost vozidla do 35t). http://www.soucy-group.com/ind...

  • juhelak
    07:39 16.05.2015

    Já se jen trochu bojim po zkušenosti se Šakalem, ze Excalibur zas bude chtít nacpat AČR nejakej šrot. Pokud tam vystaví nějakej repasovanej nove natřenej 20 let starej ascod s tím že to bude sloužit dalších 30 let, tak to bude tragedie jestli to zavedou. Nic proti ale ty Španělské a Rakouské ASCODY by mi nepřišli zas o takovej skok dopředu oproti stávajícímu stavu, aby se za to muselo dávat 20-30 miliard. Nejak nemam víru že představí tu novou generaci jako je ten prototyp pmrs.

  • Left
    00:27 16.05.2015

    To Rase: Souhlasím, že ASCOD by byl poměrně koncepčně logickou volbou. Vzhledem k tomu, že původní výrobce ASCODu i Panduru je General Dynamics, tak by to nebylo nelogické. V ČR by to měl pod palcem primárně Excalibur. Softwarově to tedy nebude problém propojit. Sníží se tím i náklady na část údržby a sjednotí část výcviku. Na druhou stranu, někdo na to již poukázal, mít obě BVP, jak to kolové, tak to pásové, od jednoho výrobce může být i negativem. Osobně si ale myslím, že pozitiva jednoznačně převažují.

    Co se týče kompatibility s Rakušany, tak to je opravdu poněkud vedlejší...

  • Rase
    00:02 16.05.2015

    J.D. - na ASCOD jde také postavit lehký tank a po úpravě podvozku i německá houfnice DONAR. Uznávám, ASCOD nemá ten punc přelomovosti jako ARMATA, ale fungovat asi bude

  • Rase
    23:58 15.05.2015

    Celé dění kolem ASCODu se dostává do nového světla pokud si uvědomíte, že naše jednotky mají v rámci NATO fungovat jako podpora britských sil (ty budou mít ASCOD SV). CV90 je drahá náplast od neutrálního švédska (údržba asi bude hodně drahá - kupují se nyní ojeté - viz finský nákup od holanďanů), což může být problém. Celkově mi celý nápad na ASCOD v AČR přijde až překvapivě koncepční. Když už nic jiného tak naše Pandury a jednou snad i ASCODy budou kompatibilní s rakouskými protějšky (což taky není úplně blbé). Přiznejme si že na Pumu nemáme a Šakal je z nouze cnost. Pokud bude mít náš ASCOD protitankové střely jako Pandur tak je všechno OK (byť zvedne cenu)

  • J.D.
    23:27 15.05.2015

    já vám nevím mě by se více líbila cv-90 jako bvp a k tomu asi 70 lehkých tanků na podvozku cv-90, přeci jen měli by stejné díly a řidiči by se mohli taky střídat,....

  • Left
    21:48 15.05.2015

    Také jsem zvědavý, v jaké verzi nám ASCOD případně nabídnou. Doufám, že by šlo o verzi ASCOD SV. V tomto případě by mi už nijak nevadilo preferovat ASCOD před CV90 jako náhradu BVP u 7. brigády.

    Musím též souhlasit, že Šakal je v dlouhodobém pohledu při nejmenším značně neperspektivní... Je nesmysl experimentovat s modernizacemi něčeho, co modernizovat prostě nemá cenu.

  • Rase
    18:14 15.05.2015

    Kozlus: španělské ASCODy (Pizzaro)se vyráběly ve španělsku, rakouské také místně. Myslím že by se vozidla vyráběla licenčně v ČR - co si do vozidel nacpeme je už naše věc. Výsledek se může od dříve vyrobených vozidel dost lišit. Otázkou jen je zda se bude jednat o původní verzi, nebo verzi vylepšenější ASCOD 2 SV (jako chtějí britové). Uvidíme na IDETu

  • juhelak
    11:15 15.05.2015

    Kozlus: no nechám se překvapit. Ale z hlediska toho jak jde vývoj porád dopředu a naše armáda ty obrněnce bude kupovat tak na 20-30 let, tak doufám, že to nebude zastaralé už ted stejně jako šakal.

  • Kozlus
    09:39 15.05.2015

    juhelak:
    Firma Excalibur Army bude na IDET2015 prezentovat BVP ASCOD. V nekterych kruzich je to brano tak, ze o novym BVP je tedy rozhodnuto. Zaroven to znamena, ze Sakal je snad u ledu.

    peterLuk:
    To ticho okolo Sakala je mozna skoda pro nas prumysl, ale jedine dobre pro nasi armadu i statni kasu. V pripade porizeni novych BVP se ale da predpokladat, ze se aspon cast bude stavet u nas, takze i ten prumysl nejspis neprijde zkratka:)

  • Karlos73
    09:38 15.05.2015

    Máš pravdu, TATRAPAN nieje čistý MRAP. Túto platformu (zosilnený a pancierovaný nákladný voz) 6x6 a najnovšie 8x8, v rôznych modifikáciách - považujem za vydarenú a praktickú pre armádu ako je naša. TATRAPAN preverilo nasadenie vo viacerých ostrých vojenských konfliktoch.

  • Jura99
    05:01 15.05.2015

    Karlos73: Tatrapan je blíž k obrněnému náklaďáku než k MRAPu. Základní koncepci náklaďáků, mj. oddělená kabina od prostoru nákladu či výsadku, Tatrapan neopustil, nakonec byl ve Vyškově v 80tých letech i vyvíjen původně jako muniční vozidlo pro ShPLK STROP. Tatrapan ve své původní koncepci už dávno narazil na limit a jedinou možnou modernizací by bylo nasadit na nový podvozek (Tatrapan používá starší podvozek) zcela novou korbu, takže by vzniklo něco jako Titus nebo Vega. Stávající Tatrapan je v podstatě zodolněný náklaďák, což ovšem nabízí i přímo výrobce Tatra, ověsit kabinu přídavnými pláty.

  • hurvo
    16:22 14.05.2015

    Jj rusi maju aj vozitko uragan ktore vyzera akoby tatrapan na sluzobke v moskve si zaplatil jednu noc s uralovou manzelkou. :)

  • juhelak
    15:33 14.05.2015

    Jinak Rusko ma podobné vozidlo a to Ural Tajfun, který má horší balistickou ochranu, i pruchodnost. A věřím že by se tu kupa lidi nad nim rozplývala.

    jinak kdyby AČR počkala na tohle tak bych se nezlobil. Za tu čásku kterou to kupují britové, pri nejakém třetinovem odběru rozlozeného na 2-3 roky by to nebyla taková pálka.
    http://www.armadninoviny.cz/sp...

  • hurvo
    15:20 14.05.2015

    Sakalovi praskali torzne tyce, mrzol mu softver veze, pri brzdeni sa staval na cumak vyzbroj rovnaka ako bvp2 a za 1mil eur za kus to nikto nechcel.

  • juhelak
    15:20 14.05.2015

    Nesher: já to chápu k čemu by to bylo dobré, nemám to za bvp. V situaci kdyby se mela celá brigáda presunout třeba o 60 km, tak stejne všechny nenaložíme do pandurů nebo bvp. zbytek pěšky nebo na kole. V tehle presunech, nebo k výsadku v zabezpečené oblasti je titus ideální, Muže rovnou vozit zásoby do míst kde nehrozí napadení protivníkem. Zároven ho po ceste nepocuchají ruční zbraně nebo granát či najetí na minu. Lepší než jezdit vejtřaskou.
    V brigádě muže mít krásně právě tu spojovaci funkci, k palebné podpoře at slouží pandur a nové bvp, kdyz se koupi pár kusů i v bojové verzi. V nejhorších čelních místech bych si vedle tanku uměl představit třeba 10 pum. to už by se zaplatit dalo.

  • peterLuk
    15:06 14.05.2015

    Ako je to vlastne so Šakalom? Jeho neúspech nieje veľkým prekvapením, ale nikde som sa nepočítal čo sa stalo (čo bolo vydané nejaké rozhodnutie alebo čo), alebo bol vývoj ukončený? Z pohľadu československého priemyslu je to trochu škoda...

    Osobne si myslím, že BVP by mali nahradiť CV-90. Časť by mala byť modernizovaná, ale neviem, čo je Šakal správnou cestou...

  • hurvo
    14:31 14.05.2015

    Kolt: pri vege 6x6 sa rata s vezou turra30 zo sakala. Na nete su vizualizacie a kedze sakal skrachoval niekolko desiatok vezi turra lezi v skladoch.

  • peterLuk
    14:27 14.05.2015

    Osobne sa mi toto vozidlo veľmi páči, viac ako Vega, rád by som ho videl v OSSR.

    Otázka je či nám nestačia Tatrapany... Len škoda že nepokračuje vývoj (resp. ak hej, pomaly) - Tatrapan má potenciál na ďalší vývoj. Dalo by sa skombinovať podvozok z t-815/7, kabínu z kontajnerového Tatrapanu, vylepšiť pancierovanie (nebola by na škodu ani aktívna ochrana, popr. pridať vežu.

    Súčasne Tatrapany sú super, len už asi majú čosi za sebou a neviem či nám stačia.

    Btw., čudujem sa, prečo výrobca "spí", ak by existovala druhá generácia Tatrapanu, mohol by tu uspieť... Teoreticky...

  • Karlos73
    14:18 14.05.2015

    KOLT, na Slovensku neviem co by nahradil, kedze Slovensko uz dlhsie vyzbrojuje OSSR podobnym vozidlom, a to TATRAPANOM
    http://www.vyvoj.sk/tatrapan...
    Mame ich v pocte cca 70ks, v roznych modifikaciach....
    Skor to bude problem ACR, ktorej tento tip vozidiel chyba...

  • KOLT
    13:36 14.05.2015

    Jen ohledně té výzbroje, všude se píše pouze 20mm kanón, což není zrovna moc, chtělo by to 30. Vega dokonce kanón neuvádí vůbec. Trochu divné s ohledem na to, že větší takové kanóny dneska dokážou vést i moderní obdoby HMMWV.

  • KOLT
    13:24 14.05.2015

    hurvo: To riziko tu samozřejmě je. Ale upřímně řečeno nevím, co by takovéhle vozidlo mělo v AČR/OSSR nahradit. Nejvýše tak Dinga (těch máme tuším 19, takže klidně, ať nemáme zbytečně roztříštěný vozový park) nebo Iveca (ale to jsou už vozidla jiné kategorie, takže by to znamenalo změnu doktríny jednotek, které je používají). Jinak se bude v principu i při dalším nákupu jednat spíš o rozšíření schopností.

    Velký průser by samozřejmě vznikl, pokud by tím někdo chtěl nahradit BVP. Ale minimálně v případě AČR se mi to nezdá pravděpodobné. KBVP jsou řešena Pandury, a nikdo asi vážně neuvažuje o jejich nahrazení tímhle. Pásová BVP nejsou rozhodnutá, ale snad ani v AČR není nikdo takový magor, aby je nahrazoval obrněným náklaďákem... Můžeme se dohadovat, zda zůstat u pásů nebo přejít na kola, ale stále jsme u "těžké" brigády, takže asi těžko by se našly argumenty pro de-facto MRAPy. Ta představa, jak jsou tanky podporovány Titusem či Vegou je.... směšná (minimálně do té doby, dokud ji někdo nezkusí zrealizovat, pak by byla tragická).

    Naopak si umím představit, že by u lehkých praporů takovéhle vozidlo (samozřejmě s kanónovou výzbrojí) mohlo nahradit stávající malé počty zde dislokovaných Pandurů, které by se pak mohly přesunout k jejich primárním uživatelům, tedy mechně. Ale nic takového v aktuálním nákupu není, takže leda v budoucnu.

  • hurvo
    12:58 14.05.2015

    Samozrejme , nechcem sa hadat. Ale mam obavu ze nakup velitelskych a spojovacich vozidiel je len palebna priprava k nejakej cesko-slovenskej lotrovine tak ako vsetky tieto projekty doteraz. Viacucelove takticke vozidlo alebo podobny projekt. So sakalom to nevyslo a vega sa do ossr tiez pchala silou mocou.

  • Charlie
    12:21 14.05.2015

    hurvo: pokud tomu rozumím, tak tohle vozidlo má nahradit velitelské posty na nepanceřovaných Pragách nebo Tatrách v rámci jednotek, které ve výzbroji nemají Pandury (ty dostanou veliteské verze Pandurů).

    Podvozek Tatra tam je právě proto, aby se zjednodušila logistika, protože armáda má Tater velké množství u všech útvarů.

  • hurvo
    12:00 14.05.2015

    L159 je lahke cvicne lietadlo napchate dobrou avionikou ale ako bitevnik podla mna pohorelo. Nikto ho nechce alcy sedia zabalene vo folii v aere.

    Aj ceska aj slovenska armada musi a bude obmienat bvp v dohladnej dobe. Pokial excalibur kupil licenciu na ascod tak dopadneme este celkom dobre. Ale ascod samotny bude dost drahy a na slovensku vznikol motorizovany prapor. Pokial ceska armada nakupi titus alebo vegu ako vozidlo specialistov tak je to jedna noha vo dverach kde pri dalsom nakupe vozidiel inych verzii uz "nebude na vyber" iba nakupit zase od rovnakeho vyrobcu. Podobny postup ako ked ceska hradna straz uplne nezmyselne nakupila cz750 alebo ossr breny.

  • RiMr71
    11:58 14.05.2015

    Myslím že to, že to má namontovanou dvacítku či podobnou výzbroj, z toho nedělá BVP. Ale dovedu si představit situaci někde na misi, kde bude toto při výjezdu mimo základnu, např. jako vozidlo velení někde "za bukem", napadeno chlapci s utěrkami na hlavách na nějaké Toyotě s namontovanou Duškou, jak možnost adekvátní palebné síly přijde vhod...

  • KOLT
    10:14 14.05.2015

    Nesher: Vysvětlujete to dobře, ale mám dojem, že některým to nevysvětlíte, ani kdybyste jim to bušil do hlavy heverem...

  • Nesher
    09:50 14.05.2015

    to Juhelak
    Ohledně Vegy, SVOS má VEgu jak 4x4, tak i 6x6. A na to co AČR nyní požaduje, např. spojařská vozidla, stačí i verze 4x4.
    A jak se tu snažím neustále vysvětlit, to co AČR požaduje nejsou vozidla pro přepravu pěchoty někde v misísch, ale specializovaná vozidla pro velení a spojení regulérních jednotek AČR:

  • Jura99
    09:45 14.05.2015

    hurvo: co myslíte u L159 nasazením na úlohy, na které se nehodí? Stíhačku z L159 dělají občas jen novináři, AČR ví, že má lehký bitevník nikoliv nadzvukovou stíhačku. Pokud vím, tak problém u L159 byl jejich nadměrný počet a také nedostatek výzbroje, kterou by L159 byl schopen nést, ale AČR ji nenakoupila.

  • Jura99
    09:41 14.05.2015

    hurvo: když už teda srovnávat s BVP, což je sice hloupost, tak by Titus mohl fungovat lépe (když pomineme spor co je lepší pásy vs. kola). Proti BVP má o stupeň lepší odolnost podle STANAG 4569, uveze 10 osob výsadku proti 6 u BVP a 30mm kanon by taky nejspíš uvezl (na snímku je 20mm). Ovšem AČR nejspíš nechce modernizovat BVP tak, aby nové vozidlo bylo jen "trochu" lepší, takže si počkejme s čím přijdou.

  • stirling
    09:31 14.05.2015

    Ty nákupy mají hlavu a patu, pokud budou postupně nahrazovat dinga a iveca - titusem či vegou tak jsem všema deseti za. Vega či titus není pandur, ale bude daleko levnější a rozhodně si armáda polepší oproti dingu + práce a reference pro český průmysl.

  • hurvo
    08:40 14.05.2015

    Pletiem to preto pretoze to v clanku je spomenute a na obrazkoch je titus s kanonom na vezi. Ta alca je len prirovnanie ako tragickt moze skoncit stroj ak je nasadeny na ulohy na ktore sa nehodi.
    Je fajn ze excalibur chce vyrabat ascod ale nakupy techniky v ossr sa budu uzatvarat pred volbami cize do buduceho roku. Vid priklad gripeny, blackhawky, spartany, pistole, breny, radary.

  • Jura99
    08:15 14.05.2015

    Titus vypadá dost dobře. S tou řiditelnou zadní nápravou se otočí na pětníku. škoda, že Tatrapan ustrnul ve vývoji před 20lety, mohl být výběr pestřejší. Hurvo, nevím proč sem pletete BVP nebo L159, tento stroj je kategorie MRAP a má jezdit na misích, něco jako Dingo. Náhrada BVP půjde v dalším kroku, Excalibur se prý snaží o licenci západního pásového BVP, tak asi ví proč.

  • juhelak
    07:55 14.05.2015

    no příjde mi to jako takový větší a bezpečnejší humvie. Takovej kříženec mezi mrap a autem. Na přesuny mimo bojové zony nebo třeba ve městech idealni. Na ty hybridní války, nebo bojové akce v zemích třetího světa, jako je Mali nebo Irák proč ne. Zásahy z ručních zbraní nebo menší nálože na silnici to přežije. Dokážu si to představit že to jezdi i s dělostřelectvem jako přepravník munice a krytí. Tou kounkurenční Vegou se myslí ta malá 4x4?

  • Lukas
    21:36 13.05.2015

    PRO hurvo
    Są różne pojazdy rozpoznawcze...

    Np. wozy rozpozania elektornicznego (SIGINT/ ELINT)
    albo rozpoznane chemiczne, inżynieryjne (saperzy)

  • Nesher
    20:12 13.05.2015

    To Hurvo
    Nevím jak OSSR, ale AČR opravdu nemá v úmyslu nahrazovat Titusem BVP, dnes byl ten tendr schválen vládou, a to včetně počtů jednotlivých verzí (odkaz na článek jsem uvedl v jednom z mých předchozích příspěvků) a opravdu se budou kupovat jen vozidla ve spojařské verzi a ave verzi pro velení. Navíc Titus nemá nic jisté, v soutěži bude min. Vega.
    To Lukas
    Mamut to rozhodě nebude, zakázka bude přidělena rovnou VTÚ (statní podnik vlastněný MO), pokud by se vyhlásil otevřený tendr, nemůže AČR, dle stávající legislativ, požadovat konkrétní podvozek - více zde:http://zpravy.aktualne.cz/doma...
    Proto vyprošťovací vozidla na podvozcích Tatra postaví VTU přímo AČR na míru.
    Otázka je jak to chtějí obejít v případě vozidel pro velení a spojení, možná (moje domněnka) osloví rovnou jen dva vybrané výrobce, tj. Nexter - Tatra a SVOS.

  • hurvo
    19:52 13.05.2015

    No lukas a to je jeden z problemov vies si predstavit wozy rozpoznawcze ktore maju vysku 4 metre?

    Prakticky mozno vyzera ale ak tu bude snaha naroubovat ho do uloh na ktore nevhodne tak dopadneme ako acr s alcami.

  • Deadog
    19:44 13.05.2015

    Vy teda mate starosti , ja sem rad za kazdy kus nove techniky a tenhle vypada dost prakticky.
    Konecne se zase modernizuje, parada.

  • Lukas
    19:39 13.05.2015

    TITUS moze sie przydać na wozy specjalistyczne
    - wozy dowdzenia
    - sanitarki
    - moździerz - CARDOM
    - dodatkowe wozy rozpoznawcze

    Do tego KWZT MAMUT (na tatrze)
    Haubica - na Tatrze

    I unifikacja jest...

    Pytanie ile kosztuje Titus - czy czy faktycznie jest tańszą alternatywą?

  • hurvo
    19:35 13.05.2015

    Neverim ze sa nic take nechysta aj breny pre ossr sa v novembri nekupovali a pritom uz v septembri bola podpisana zmluva.
    Uvidime co bude v novom ATM ak sa tam objavi niekde titus tak je to jasne.
    Podla mojej skusenosti ak sa nieco objavi a vychvaluje v ATM tak sa to skor alebo neskor objavi v ossr a/alebo acr.

  • Nesher
    19:30 13.05.2015

    To Hurvo
    Nic takového se, alespoň v AČR nechystá. Tendr bude na velitelská a spojařská vozidla a nikoliv bvp.

Stránka 1 z 2