IDET 2015: TITUS na podvozku TATRA 6x6

TITUS
Vozidlo TITUS vznikl ve spolupráci společností TATRA TRUCKS a NEXTER SYSTEMS. /  TATRA TRUCKS

Blíží se jeden z nejvýznamnějších veletrhů obranných technologií – IDET 2015, který se bude konat ve dnech 19. – 21. května v Brně. Odborná veřejnost i příznivci vojenské techniky budou mít možnost vidět nové obrněné vozidlo TITUS, které představujeme v české premiéře jako výsledek spolupráce společností TATRA TRUCKS a NEXTER SYSTEMS.

TATRA TRUCKS se na letošním ročníku představí na společném stánku s holdingem EXCALIBUR GROUP a společně budou prezentovat na vnitřní a na venkovních expozicích několik zajímavých novinek. Vozidlo TITUS je, kromě svého technického řešení zajímavé také tím, že na jeho výrobě, v případě zájmu ze strany českých a slovenských ozbrojených sil, bude intenzivně participovat společnost TATRA TRUCKS. Je totiž hlavním kontraktorem pro českou a slovenskou armádu a společnost NEXTER SYSTEM bude plnit roli dodavatele a licenční autority.

Díky bezprecedentní úrovni modularity dosažené díky použití rozličných souprav pro bojové mise, souprav pro operační prostředí a široké škále různých verzí, TITUS® (Tactical Infantry Transport & Utility System) je schopen plnit množství různých misí od přepravy pěchoty přes bojovou a palebnou podporu až po různé funkce v rámci zajištění bojeschopnosti vojsk. Je zkonstruován pro úspěšné plnění úkolů v jakékoli myslitelné situaci v kterémkoli z konfliktů, které lze očekávat v dnešním světě, včetně prostředí hybridní či asymetrické války.

TITUS® nabízí vynikající manévrovatelnost díky svému podvozku TATRA 6x6 a motoru s výkonem 440 koňských sil. Trojosý, vzduchově odpružený podvozek s první a třetí řiditelnou nápravou poskytuje vozidlu vysokou rychlost i vynikající komfort pro posádku.

„TITUS® je postaven na podvozku tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a nezávisle výkyvnými polonápravami se vzduchovým odpružením, který vozidlu propůjčuje vynikající průchodnost terénem, obratnost i komfort pro posádku," uvádí technický ředitel TATRA TRUCKS Radomír Smolka.

TITUS® je ovládán třemi příslušníky posádky (velitel, střelec, řidič) a může vézt až desetičlenný výsadek. V případě potřeby může být posádka zredukována na pouhé dva členy, čímž vznikne dostatek místa pro výsadek dvanáctičlenný.

Vozidlo může být osazeno kteroukoli z moderních dálkově ovládaných zbraňových stanic a širokou paletou zbraní zahrnující vše od kulometů ráže 7,62 mm přes 20 mm kanóny až po 40 mm granátomety. Systémy vozidla jsou plně integrovány s moderními C4I systémy a sítěmi.

TITUS® disponuje špičkovou balistickou ochranou, které je rovněž modulární a může dosáhnout úrovně 2-4 podle normy STANAG 4569. Odolnost proti minám je na úrovni 4a-4b. Vozidlo odolá výbuchu IED až do 15 kg ekvivalentu TNT. K dispozici jsou sofistikované aktivní i pasivní ochranné systémy.

K dispozici je množství variant vozidla od klasického bojového vozidla pěchoty přes velitelské vozidlo, obrněnou ambulanci až po spojovací, opravárenská a evakuační vozidla. Pro policejní využití jsou pak kupříkladu k dispozici různé moduly, díky nimž je možné rychle připravit vozidlo pro plnění konkrétních úkolů, např. SWAT modul, modul s vodním dělem (WCT – Water Cannon Tank) či tzv. „riot control" modul.

Dalším zajímavým exponátem, který je rovněž výsledkem intenzivní spolupráce s renomovaným výrobcem obranných systémů General Dynamics European Land Systems (GDELS), je mostní souprava umístěná na osmikolce TATRA FORCE (T815-7) vybavené hákovým nakladačem.

Ve venkovní expozici budou moct návštěvníci vidět vyprošťovací vůz, postavený opět na podvozku modelové řady TATRA FORCE (T815-7), 8x8 v pozici znázorňující vlečení bojového vozidla Pandur.

Na polygonu, který je umístěn za pavilonem Z pak bude možné nejen vidět, ale i vyzkoušet funkční prototyp vozidla TATRA TACTIC (T810), ve verzi 4x4 (plněpohonná verze 6x6 je úspěšně používána AČR i saudskými ozbrojenými silami).

Poznámka Armádních novin
Koncem roku armáda plánuje vypsat tendr na 42 obrněných vozidel na podvozcích firmy TATRA TRUCKS. Šest z nich by mělo být velitelsko-štábních, zbytek spojovacích.  Jedním z uchazečů je právě vozidlo TITUS. Stroje obdrží 7. mechanizovaná brigáda.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vyprošťovací speciál TATRA 815-7 8x8

Armáda České republiky v současnosti plánuje v souvislosti s přezbrojením na moderní obrněná vozidla ...

TATRA TRUCKS expeduje první vozy do Mexika

V těchto dnech společnost TATRA TRUCKS a.s. realizuje dodávku 16 vozidel do Mexika, kde uspěla ve ...

TATRA TRUCKS obnovila spolupráci s indickou společností BEML

Dnes, ve čtvrtek 19. 2. 2015, došlo v indickém Bangalore k podpisu memoranda o porozumění ...

Střílející Tatra z Jihoafrické republiky

Jihoafrická firma Denel Land Systems (SLS) na střelnici Overberg Test Range uspořádala živé ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • hurvo
    08:40 14.05.2015

    Pletiem to preto pretoze to v clanku je spomenute a na obrazkoch je titus s kanonom na vezi. Ta alca je len prirovnanie ako tragickt moze skoncit stroj ak je nasadeny na ulohy na ...Zobrazit celý příspěvek

    Pletiem to preto pretoze to v clanku je spomenute a na obrazkoch je titus s kanonom na vezi. Ta alca je len prirovnanie ako tragickt moze skoncit stroj ak je nasadeny na ulohy na ktore sa nehodi.
    Je fajn ze excalibur chce vyrabat ascod ale nakupy techniky v ossr sa budu uzatvarat pred volbami cize do buduceho roku. Vid priklad gripeny, blackhawky, spartany, pistole, breny, radary.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:15 14.05.2015

    Titus vypadá dost dobře. S tou řiditelnou zadní nápravou se otočí na pětníku. škoda, že Tatrapan ustrnul ve vývoji před 20lety, mohl být výběr pestřejší. Hurvo, nevím proč sem ...Zobrazit celý příspěvek

    Titus vypadá dost dobře. S tou řiditelnou zadní nápravou se otočí na pětníku. škoda, že Tatrapan ustrnul ve vývoji před 20lety, mohl být výběr pestřejší. Hurvo, nevím proč sem pletete BVP nebo L159, tento stroj je kategorie MRAP a má jezdit na misích, něco jako Dingo. Náhrada BVP půjde v dalším kroku, Excalibur se prý snaží o licenci západního pásového BVP, tak asi ví proč.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    07:55 14.05.2015

    no příjde mi to jako takový větší a bezpečnejší humvie. Takovej kříženec mezi mrap a autem. Na přesuny mimo bojové zony nebo třeba ve městech idealni. Na ty hybridní války, nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    no příjde mi to jako takový větší a bezpečnejší humvie. Takovej kříženec mezi mrap a autem. Na přesuny mimo bojové zony nebo třeba ve městech idealni. Na ty hybridní války, nebo bojové akce v zemích třetího světa, jako je Mali nebo Irák proč ne. Zásahy z ručních zbraní nebo menší nálože na silnici to přežije. Dokážu si to představit že to jezdi i s dělostřelectvem jako přepravník munice a krytí. Tou kounkurenční Vegou se myslí ta malá 4x4?Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    21:36 13.05.2015

    PRO hurvo
    Są różne pojazdy rozpoznawcze...

    Np. wozy rozpozania elektornicznego (SIGINT/ ELINT)
    albo rozpoznane chemiczne, inżynieryjne (saperzy)

    PRO hurvo
    Są różne pojazdy rozpoznawcze...

    Np. wozy rozpozania elektornicznego (SIGINT/ ELINT)
    albo rozpoznane chemiczne, inżynieryjne (saperzy)

  • Nesher
    20:12 13.05.2015

    To Hurvo Nevím jak OSSR, ale AČR opravdu nemá v úmyslu nahrazovat Titusem BVP, dnes byl ten tendr schválen vládou, a to včetně počtů jednotlivých verzí (odkaz na článek jsem uvedl ...Zobrazit celý příspěvek

    To Hurvo
    Nevím jak OSSR, ale AČR opravdu nemá v úmyslu nahrazovat Titusem BVP, dnes byl ten tendr schválen vládou, a to včetně počtů jednotlivých verzí (odkaz na článek jsem uvedl v jednom z mých předchozích příspěvků) a opravdu se budou kupovat jen vozidla ve spojařské verzi a ave verzi pro velení. Navíc Titus nemá nic jisté, v soutěži bude min. Vega.
    To Lukas
    Mamut to rozhodě nebude, zakázka bude přidělena rovnou VTÚ (statní podnik vlastněný MO), pokud by se vyhlásil otevřený tendr, nemůže AČR, dle stávající legislativ, požadovat konkrétní podvozek - více zde:http://zpravy.aktualne.cz/doma...
    Proto vyprošťovací vozidla na podvozcích Tatra postaví VTU přímo AČR na míru.
    Otázka je jak to chtějí obejít v případě vozidel pro velení a spojení, možná (moje domněnka) osloví rovnou jen dva vybrané výrobce, tj. Nexter - Tatra a SVOS.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    19:52 13.05.2015

    No lukas a to je jeden z problemov vies si predstavit wozy rozpoznawcze ktore maju vysku 4 metre? Prakticky mozno vyzera ale ak tu bude snaha naroubovat ho do uloh na ktore ...Zobrazit celý příspěvek

    No lukas a to je jeden z problemov vies si predstavit wozy rozpoznawcze ktore maju vysku 4 metre?

    Prakticky mozno vyzera ale ak tu bude snaha naroubovat ho do uloh na ktore nevhodne tak dopadneme ako acr s alcami.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    19:44 13.05.2015

    Vy teda mate starosti , ja sem rad za kazdy kus nove techniky a tenhle vypada dost prakticky.
    Konecne se zase modernizuje, parada.

    Vy teda mate starosti , ja sem rad za kazdy kus nove techniky a tenhle vypada dost prakticky.
    Konecne se zase modernizuje, parada.

  • Lukas
    19:39 13.05.2015

    TITUS moze sie przydać na wozy specjalistyczne - wozy dowdzenia - sanitarki - moździerz - CARDOM - dodatkowe wozy rozpoznawcze Do tego KWZT MAMUT (na tatrze) Haubica - na ...Zobrazit celý příspěvek

    TITUS moze sie przydać na wozy specjalistyczne
    - wozy dowdzenia
    - sanitarki
    - moździerz - CARDOM
    - dodatkowe wozy rozpoznawcze

    Do tego KWZT MAMUT (na tatrze)
    Haubica - na Tatrze

    I unifikacja jest...

    Pytanie ile kosztuje Titus - czy czy faktycznie jest tańszą alternatywą?Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    19:35 13.05.2015

    Neverim ze sa nic take nechysta aj breny pre ossr sa v novembri nekupovali a pritom uz v septembri bola podpisana zmluva. Uvidime co bude v novom ATM ak sa tam objavi niekde ...Zobrazit celý příspěvek

    Neverim ze sa nic take nechysta aj breny pre ossr sa v novembri nekupovali a pritom uz v septembri bola podpisana zmluva.
    Uvidime co bude v novom ATM ak sa tam objavi niekde titus tak je to jasne.
    Podla mojej skusenosti ak sa nieco objavi a vychvaluje v ATM tak sa to skor alebo neskor objavi v ossr a/alebo acr.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    19:30 13.05.2015

    To Hurvo
    Nic takového se, alespoň v AČR nechystá. Tendr bude na velitelská a spojařská vozidla a nikoliv bvp.

    To Hurvo
    Nic takového se, alespoň v AČR nechystá. Tendr bude na velitelská a spojařská vozidla a nikoliv bvp.

  • hurvo
    19:15 13.05.2015

    Hodit na titusa vezicku s kanonom a tvrdit ze je to bojove vozidlo pechoty je ako dat na kravu sedlo a prihlasit sa na velku pardubicku. Howg

    Hodit na titusa vezicku s kanonom a tvrdit ze je to bojove vozidlo pechoty je ako dat na kravu sedlo a prihlasit sa na velku pardubicku. Howg

  • Eiffelos
    16:23 13.05.2015

    to Juhelák : UAZy se používají ještě hodně, a Tatra vozítko si myslím své uplatnění určitě najde jak v symetrické tak i v asymtetrických konfliktech, přeci jen i pro obyč. bigoše ...Zobrazit celý příspěvek

    to Juhelák : UAZy se používají ještě hodně, a Tatra vozítko si myslím své uplatnění určitě najde jak v symetrické tak i v asymtetrických konfliktech, přeci jen i pro obyč. bigoše je příjemnější se převážet v něčem pancéřovaném, než v oplachované Tatře, jen jestli na takové hračky jsou penízky, když nemáme ani na výměnu maskáče....Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    15:59 13.05.2015

    Tady je to popsáno detailněji, včetně počtů jednotlivých ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady je to popsáno detailněji, včetně počtů jednotlivých verzí:
    http://www.ceskenoviny.cz/zpra...

    Co je zajímavé, tak to vypadá, že tendr na víceúčelové vrtulníky letos zřejmě nebude (alespoň dle toho článku to tak vypadá). Že by se zase něco změnilo? Víte o tom někdo něco?Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    15:55 13.05.2015

    To left Ne neharazují se tím ani BRDM a rozhodně ne BVP. Jedná se opravdu jenom o odolná vozidla s možností pohybu v terénu na podvozku Tatra (kvůli maximální unifikaci), která ...Zobrazit celý příspěvek

    To left
    Ne neharazují se tím ani BRDM a rozhodně ne BVP.
    Jedná se opravdu jenom o odolná vozidla s možností pohybu v terénu na podvozku Tatra (kvůli maximální unifikaci), která budou sloužit jako spojovací a velitelská vozidla pro všechny útvary, které nemají Pandury, což není jen 7. br, ale i chemici, dělostřelci, PVO atd. Možná část vozidel bude mít i jiný účel (např. průzkumné vozidlo ABC, zdravotnické vozidlo atp.), to zatím ven neprosáklo. Pokud se tím bude něco nahrazovat tak spojařské a velitelské verze Praga V3S, které ještě pár útvarů ve výzbroji má.Skrýt celý příspěvek

  • Left
    15:44 13.05.2015

    Nějak úplně nevidím smysl zavedení této kategorie vozidel do AČR. Faktem je, že jak Titus, tak VEGA odrážejí vzhledemk době jejich vývoje rostoucí hrozbu IED - proto jsou to de ...Zobrazit celý příspěvek

    Nějak úplně nevidím smysl zavedení této kategorie vozidel do AČR.
    Faktem je, že jak Titus, tak VEGA odrážejí vzhledemk době jejich vývoje rostoucí hrozbu IED - proto jsou to de facto primárně MRAPy.

    Je otázkou, jestli má smysl kupovat právě takovýto20 tunový (hmotnost jako Pandur) autobus vzhledem k aktuálním potřebám a prioritám AČR.

    Co tím chceme nahrazovat? BVP-1/2? To by bylo dost nesmyslné… Nějaké zbytku BRDM, které ještě jezdí? No nevím. Leda, kdyby větší část šla k 74. praporu...

    Abych řekl pravdu, tak si ani nejsem úplně jistý, zda by všech 42 vozidel šlo opravdu jen k 7. brigádě vzhledem k tomu, že pro 4. se plánuje dokoupit jen 20 Pandurů, což rozhodně nepokryje veškeré potřeby.

    Jsem z toho nějaký rozpačitý. Třeba to tu někdo trochu objasníte, co tím chtěly MO a AČR říci...

    ASCOD na IDETu bude každopádně zajímavý. Jsem zvědavý, zda nám v případné zakázce (pokud tedy bude) nabídnou britskou modernizovanou variantu ASCOD SV nebo jen původní modely, které šly (v lehce upravených podobách) do Španělska (Pizarro) a Rakouska (Ulan).Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    14:53 13.05.2015

    Juhelak Ano poptává, primárně jako velitelská a spojovací vozidla pro ty útvary, které nejsou vybaveny Pandury. Útvary, které mají Pandury dostanou 20 nových, tendr na Pandury má ...Zobrazit celý příspěvek

    Juhelak
    Ano poptává, primárně jako velitelská a spojovací vozidla pro ty útvary, které nejsou vybaveny Pandury. Útvary, které mají Pandury dostanou 20 nových, tendr na Pandury má být vyhlášen co nejdříve. Tendr na vozidla jehož se chce účastnit i Titus, pak koncem roku.
    Tedy v žádnem případě nejde o bojová vozidla.
    Jediný další konkurent je česká VEGA od SVOS, podmínkou armády je podvozek Tatra.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    14:47 13.05.2015

    Před chvilkou jsem to postoval pod střílející tatru a už je tu článek, mohlo mě dojít, že to tu brzy bude. Jinak ta pezentace ASCOD, je podle mě ještě zajímavější hlavně jestli se ...Zobrazit celý příspěvek

    Před chvilkou jsem to postoval pod střílející tatru a už je tu článek, mohlo mě dojít, že to tu brzy bude. Jinak ta pezentace ASCOD, je podle mě ještě zajímavější hlavně jestli se případně EA bude podílet na případné výrobě.
    Konkurent je jen jeden a to VEGA. Je to asi zakázka trošku na míru na druhou stranu budou mít obě vozidla určitě větší bojovou hodnotu než iveco.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    14:36 13.05.2015

    Hm to sem vůbec nevěděl že ACŘ poptavá takovýhle typ vozidla. Neví někdo jací další uchazeči, tam jsou možní? A Má to být náhrada za něco nebo to bude rozšíření schopností? jinak ...Zobrazit celý příspěvek

    Hm to sem vůbec nevěděl že ACŘ poptavá takovýhle typ vozidla. Neví někdo jací další uchazeči, tam jsou možní? A Má to být náhrada za něco nebo to bude rozšíření schopností? jinak Titus vypadá pěkně, akorat nevím co si pod stupněm ochrany 2-4 mám představit. :o)
    Ještě k technice. vozidla UAZ se ještě používají? Případně jestli ty se chystá armada nejak nahradit?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3