IDET 2015 – ve znamení modernizace Armády ČR

IDET 2015. / Autor
Foto: IDET 2015; věší foto / Archiv autora

Až do čtvrtku probíhá v areálu brněnského výstaviště mezinárodní výstava obranných technologií IDET 2015 (International Defence and Security Technologies 2015), která se nese ve znamení modernizace české armády. Hlavní pozornost návštěvníků upoutávají pásová bojová vozidla pěchoty, kolové obrněné transportéry, radary nebo samohybné houfnice.

IDET ve znamení modernizace

Armáda České republiky připravuje několik velkých modernizačních projektů. Jednou z finančně nejnáročnějších modernizací se stane nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty, jež nahradí u 7. mechanizované brigády letité sovětské stroje BVP-2.

Klíčový je nákup radarů protivzdušné obrany kategorie MADR (Mobile Air Defense Radar). Armáda ČR poptává pět radarů za 1,7 miliardy korun. Ozbrojené síly Slovenské republiky pak mají zájem o čtyři kusy. Nákup radarů kategorie MRAP má v Armádě ČR nejvyšší prioritu.

Mezi důležité tendry patří nákup obrněných vozidel pro 7. mechanizovanou brigádu. Vojáci chtějí získat 42 velitelských a spojovacích vozidel. Velitelská a spojovací vozidla dostane také 4. brigáda rychlého nasazení – půjde o dvacet obrněných transportérů Pandur II.

Pandur

Foto: Pandur II s izraelskou věží Samson Mk II; větší foto / Archiv autora

Armáda ČR plánuje rovněž nakoupit nové dělostřelecké systémy. Modernizační projekt je ale na samém začátku a v současné době má z výše uvedených programů nejnižší časovou prioritu.

Všechny čtyři modernizační projekty mají jedno společné – Armáda ČR zatím oficiálně žádný z těchto projektů nespustila. Není tak jasné, kteří výrobci vojenské techniky se modernizačních tendrů Armády ČR zúčastní.

Na druhou stranu mají největší šanci, jak to bývá všude na světě, ti výrobci, kteří navážou spolupráci s domácími podniky. Právě výstava IDET 2015 byla skvělým místem k prezentaci nejdravějších a nejaktivnějších firem. Kromě toho mohli z vystavené techniky diváci snadno odvodit současné hlavní kandidáty pro budoucí modernizační projekty Armády ČR.

CV90

Foto: CV90; větší foto / Archiv autora

CV90 vs. ASCOD

Nákup nových bojových vozidel pěchoty představuje jeden z největších zbrojních projektů Armády ČR. Na výstavě jsme mohli vidět dva žhavé kandidáty – švédské vozidlo CV90 od BAE Systems a rakousko-španělské ASCOD od General Dynamics.

Švédské vozidlo CV90 vyvinula na přelomu 80. a 90. let minulého století firma Hägglunds, která nyní patří pod křídla obří britské zbrojní společnosti BAE Systems.

CV90 je ve službě od roku 1993. Hlavní předností vozidla je unikátní podvozek s adaptivním pérováním. Vozidlo tak dokáže oproti konkurentům snést větší zatížení (výzbroj, balistickou ochranu atd). Unikátní je také výkonný rychlopalný kanon ráže 40 mm. CV90 prošel bojovým nasazením v Afghánistánu.

ASCOD

Foto: ASCOD; větší foto / Archiv autora

ASCOD je ve službě od roku 1998. Bojové vozidlo pěchoty ASCOD je klasické konstrukce s motorem vpředu. K dispozici je několik verzí dělených podle balistické ochrany. Španělé získali vozidla o hmotnosti 30 tun, Rakušané 33 tun.

Vozidlo ASCOD nedávno uspělo v prestižním britském programu Special Vehicle. Pro britský program vznikla varianta o hmotnosti 42 t.

Nejnovější verze z roku 2014 váží 35 t a disponuje vylepšením v oblasti pohyblivosti, pancéřování nebo výzbroje. Hlavní zbraní vozidel ASCOD je 30mm rychlopalný kanon. Avšak jako v případě CV90 lze zbraňové systémy i elektronické vybavení upravit dle přání zákazníka.

General Dynamics navázal za účelem výroby vozidla ASCOD pro český a slovenský trh spolupráci s českou firmou EXCALIBUR ARMY. Česká firma navíc nabízí Armádě ČR hloubkově modernizovaná vozidla BVP-2, označovaná jako Šakal. Vozidlo Šakal však bylo na výstavě IDET (oproti minulému ročníku) přítomno pouze jako malý model.

Commander

Foto: Commander; větší foto / Archiv autora

Commander vs. AD-STAR ELM-2288

Armáda České republiky poptává pět radarů a Ozbrojené síly Slovenské republiky čtyři radary kategorie MADR. Hlavními konkurenty, dle účasti na výstavě IDET, jsou radary Commander od britské BAE Systems a AD-STAR ELM-2288 od izraelské ELBIT Systems.

Na IDETu jsme mohli vidět ve skutečné velikosti radar Commander firmy BAE Systems. Radar provozuje již řadu let Královské letectvo Velké Británie. Všechny technologie jsou dostupné a ověřené provozem. BAE Systems se také chlubí propracovaným systémem logistiky, servisu a školení.

BAE Systems spolupracuje se slovenskou firmou Vývoj Martin na vývoji a výrobě komponentů radaru. V jednání je také spolupráce s řadou českých firem. Ve výsledku tak mohou slovenské a české firmy zajistit vlastními silami výrobu klíčových komponentů radaru Commander a usnadnit tím pozdější logistiku, údržbu a servis.

Konkurentem je společný projekt české firmy RETIA a izraelské ELBIT Systems. Obě firmy nabízejí Armádě ČR izraelský radar AD-STAR ELM-2288. V obou případech jde o moderní polovodičové radary dlouhého dosahu, ověřené provozem.



Který radar si Armáda ČR zvolí, není otázkou ani tak hrubých výkonů, ty jsou v podstatě stejné. Klíčový je rozsah zapojení českého nebo slovenského průmyslu, ale především rozsah, propracovanost, flexibilita a nízké náklady logistiky, údržby, oprav a školení po celý životní cyklus radaru.

TITUS

Foto: TITUS; větší foto / Archiv autora

TITUS vs. VEGA

Armáda ČR plánuje pro své jednotky nakoupit nová kolová spojovací a velitelská obrněná vozidla. Podmínkou je využití podvozku společnosti TATRA TRUCKS. Takové podmínky splňují na trhu (mimo jiné) dvě vozidla: TITUS francouzské společnosti Nexter a VEGA od SVOS Přelouč.



Na první pohled obě vozidla připomínají klasické MRAPy. Oproti nim ovšem disponují lepší průchodností terénu a lepšími jízdními vlastnostmi. Vozidla VEGA a TITUS není problém nasadit v těžkém terénu při zachování vynikající stability.

VEGA

Foto: VEGA; větší foto / Archiv autora

Prázná hmotnost vozidla TITUS je 16 tun. Podvozek snese zatížení až 26 tun. Francouzský stroj je platformou, kterou lze osadit nejrůznějšími elektronickými, senzorickými nebo komunikačními systémy. Konstrukce snese lafetaci zbraní až do ráže 20 mm.



VEGA rovněž využívá podvozek české Tatry 6x6, ale jiného uspořádání. Prázdná hmotnost Vegy je 15 tun.

Užitné vlastnosti jsou podobné, obě vozidla se však liší v uspořádaní a rozměrech nákladového prostoru. Dostatečně velký vnitřní prostor (v přídi tendru Armády ČR) je nutný pro vytvoření pracovních podmínek operátorů a instalaci elektronických a komunikačních systémů.

Slovenské houfnice

Foto: Houfnice Zuzana 2 a nová Eva (v pozadí); větší foto / Archiv autora

Houfnice

Záměrně v tomto podnadpisu neuvádíme možné konkurenty. Armáda ČR uvažuje o nákupu nových samohybných houfnic. Tento modernizační program má ale v současné době nižší časovou prioritu než programy výše uvedené.



Firma EXCALIBUR ARMY představila na IDETu samohybnou houfnici DANA-M1 CZ. Jde o modernizovanou variantu houfnice DANA zavedenou v Armádě ČR. DANA-M1 CZ získala nový systémem řízení palby, vylepšený podvozek a přepracovanou kabinu, jen dělo zůstalo původní v ráži 152 mm, tedy nekompatibilní s municí NATO.

Excalibur houfnice

Foto: DANA-M1 CZ; větší foto / Archiv autora

Slovenská firma KONŠTRUKTA – Defence představila na IDETu hned dvojici houfnic. První je dobře známá houfnice ZUZANA 2 s dělem155 mm.



Úplnou novinkou je zato lehká samohybná houfnice Eva využívající podvozek Tatry. Eva svým konceptem připomíná jihoafrickou houfnici T5-52 nebo francouzskou CAESAR. 



Automatický zásobník pojme 12 nábojů a prachových náplní. Dalších 12 nábojů je přítomno ve vozidle. Houfnici lze ovládat z kabiny. Eva funguje v automatickém i manuálním módu. Posádku tvoří tři vojáci.

Na rozdíl od těžkých pásových houfnic poskytuje Eva posádce menší balistickou ochranu, je však konstrukčně jednodušší, produkčně a provozně levnější a má nízké nároky na údržbu či logistiku. Houfnici Eva o hmotnost 20,5 t lze navíc přepravit dopravním letadlem C-130 Hercules.



Tendr na modernizaci českého dělostřelectva si nenechá ujít ani firma BAE Systems. Důkazem byl vystavený model pokročilé samohybné švédské houfnice Archer. 



Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

CAMEL: Demonstrátor budoucího obrněného vozidla

Americká armáda (U.S. Army) na výstavě Labs Day 2015 představila veřejnosti více než 100 technologických novinek z oblastí vojenské techniky, výzbroje a výstroje. Největší ohlas vzbudil technologický ...

IDET - veletrh technologií pro kvalitnější obranu a vyšší bezpečnost

V úterý 19. května se v Brně otevírají brány 13. mezinárodního veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET - jedné z nejvýznamnějších přehlídek obranných technologií ve střední a východní Evropě.

RETIA s Eltou představí špičkové technologie radaru MADR

Vedoucí česká společnost v oblasti vývoje a výroby radiolokačních technologií, vojenské elektroniky a záznamových systémů, pardubická RETIA, na veletrhu IDET 2015 představí rozsáhlou expozici ...

ULCV: Armádní jeep 21. století

Americká armáda pokračuje v programu velmi lehkého bojového vozidla ULCV (Ultra Light Combat Vehicle). Podle americké armády ULCV zvýší mobilitu a palebnou sílu americké lehké pěchoty při výsadkových ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 2
  • Rase
    19:13 21.09.2015

    Pro lepší představu modernizovaného ASCODu s bojovou věží, zde je britský AJAX (dříve Scout SV): http://defense-update.com/20150915_turreted-ajax-unveiled-at-dsei.html#.VgA5S31UvIV

  • Lukas
    23:41 23.05.2015

    Panowie - nie rozmażyliście się za bardzo?

    200 gąsienicowych BWP, Donar? Co jeszcze?

    Oceńmy trzeźwo ACR (podobnie OSSR) potrzebuje
    62-88 BWP + 62-88 czołgi (jedna brygada)
    ok 120 KBWP (jedna brygada)
    + ok 40-50 KBWR (duże wozy rozpoznawcze)

    ok 36 Haubic 155/L52 - i moga to być Zuzany, czy EVA - byleby były do nich nowoczesene systemy dodowdzenia, rozpoznania oraz amunicjia...

    + 31 T-72M4Cz i 62-93 BVP-2 do rezerwy (3cia brygada)

    Najciekawsze jest to że wiele z tych rzeczy mogliście mieć za ułamek ceny - gdyby ktoś miał odwagę.. (czołgi, haubice, BWP z resztą też...)

  • Sgt Murphy
    20:01 23.05.2015

    Výhody podvozku ASCOD 2 by som videl v tom že v budúcnosti v riešení otázky delostrelectva by sme kúpili DONARy a boli by sme kompatibilný s Britskou armádov.

  • Rase
    19:49 23.05.2015

    ASCOD na výstavě opravdu nevypadá nic moc (je to faceliftovaný kus který se účastnil tendru na náhradu za dánské M113) tedy jen APC, ne IFV jako jako je vystavený CV90. Jediný zásadní rozdíl bych viděl v ceně, kdy nové CV90 bude o dost dražší, záleží ale na vybavení vozidel.

  • Sgt Murphy
    18:06 23.05.2015

    ASCOD 2 má lepšie možnosti add-on pancierovania, vyššie užitočné zaťaženie oproti CV-90 (16t vs >18t). Na diskusiu či sa jedná o starší typ ACSODU alebo ASCOD 2, ten od Excalibru sa veľmi podobá na ASCOD 2 DK z roku 2013, predpokladám že aj ten náš by sa tým pádom volal ASCOD 2 CZ.

  • juhelak
    17:26 23.05.2015

    Jenda: podle me záleží na konkrétní verzi. Pokud by ACR poptávala cirka 200 kusů, tak záleží v jaké spocifikaci a jakou třeba budou poptávat balistickou ochranu..ascod se pak může podobat tem rakouským a nebo už těm britským.

  • Jenda
    16:32 23.05.2015

    Dokázal by tu někdo shrnout v čem ASCOD převyšuje CV90 a v čem je zase lepší CV90 než ASCOD? Mě to přijde jako přašť nebo uhoď. Akorád CV90 působí takovým uhlazenějším a dotaženějším dojmem.

  • Karlos73
    15:27 23.05.2015

    Lukas,s tou renesanciou IFV som to myslel tak, že veľa štátov modernizuje, zavádza nové , hlavne kolesové, a pasové BVP (IFV). Modernizácie do MBT boli hlavne v 90 rokoch, viaceré štáty tankové spôsobilosti utlmili, alebo tanky úplne vyradili z výzbroje. V 90. rokoch to hlavne ovplyvnil konflikt v Juhoslávii, a následne expedičné vojny v Iraku a Afganistane, kde väčšina štátov tvorila len podporne kontingenty a ich tažká technika sa nevyžadovala...
    Stačí sa pozrieť, akú vojenskú techniku dnes staty EU zavadzajú do svojej výzbroje, na čom stavajú svoje pozemne sily.... Poľsko môže byť brané za príklad.
    Máš pravdu, v Europe sa vyzbrojuje hlavne kolesovými IFV. Pasova technika tvori doplnok jadra pozemných síl... uvidíme, kam sa to posunie.:) Na Slovensku nepredpokladám v najbližších 5 rokoch investície do novej pásovej techniky...

  • Lukas
    14:59 23.05.2015

    Karlos73
    Jaki renesans?

    Faktem jest, że obecnie w armią są inne proporcie IFV - MBT.
    W latach 80tych w nowoczesnych armiach liczba IFV i MBT była niemal taka sama.
    Dziś na 1 MBT jest 3-4 IFV. (Nawet w Rosji.)
    Ale...
    Zauważ że w ostatnich 15 latach mało sprzedano gąsienicowych IFV, a dużo kołowych IFV.
    Tylko Rosomak i VBCI to więcej niż cała produkcja CV90 i ASCOD razem.
    A to nie koniec.

    Prawda jest taka, że dla mniej zamożnych armii nie ma alternatywny na KBWP. Tu chodzi o koszty całkowite...

    Podam na przykładzie Polski, gdzie szacuje, że MON kupi w praktyce maksymalnie 450 gąsienicowych BWP (realnie 300-400), podczas gdy KBWP będzie conajmniej 700.

    Ekonomia jest nieubłagana - i to ona najbardziej wplywa na model armi..

    Naprawde jestem ciekawy jak to u Was rozwiążą...

  • Karlos73
    14:45 23.05.2015

    CV90 vs. ASCOD, tak to bude este "krvavy" boj lobistov.:) Oba stroje su paradne a maju v nasich krajinach perspektivu. IFV zazivaju v Europe renesanciu, budu tvorit jadra pozemnych armad. Myslim, ze aj male armady v EU sa nimi vyzboja, posledne konflikty ukazali, ze bez kvalitne pancierovanej techniky s dostatocne silnou a ucinnou vyzbrojou, sa sucasny konflikt neda vyriesit a vyhrat... Rovanko verim v renesanciu aj MBT. Je zaujimave, ze MBT na sucasnom IDET 2015 nebolo skoro zastupene...

  • Sgt Murphy
    13:04 23.05.2015

    Prečo nemať Artillery Gun Module na podvozku Dana-M1 CZ?

  • Sgt Murphy
    12:47 23.05.2015

    Prečo nekúpiť Zuzany 2 modernozované podobne ako Dany-M1 CZ?

  • Ngarem
    12:09 23.05.2015

    Kdyby se pořídily 155mm věže (ZUZANY) na tatrovácké podvozky, bylo by to snad průchozí a levnější. A 152mm houfnice prodat abychom měli kompaktibilitu s NATO.
    Podvozky T-72 mají problémy s couváním, takže by se musela vyměnit převodovka a také nemáme prostory s povrchem pro přesuny na pásech, jako třeba na Ukrajině. Podvozek z T-55 byl nejpodařenějším řešením sovětské éry, který nepřekonal ani T-64, -72, -80, alespoň co vím. Proto by to AČR mohla zohlednit a T-72M1(2) CZ přesunout do rezerv, prodat nemodernizované verze a nahradit je ASCODy. Jenomže jak známo, nésó prachy.

  • KOLT
    09:02 23.05.2015

    pet.rok: Však tak jsem to myslel :-) 155mm houfnice bych podřídil brigádám, prapory by dostaly podpůrné stroje postavené na platformě, kterou využívají jejich hlavní vozidla. On i Pandur by měl unést 105mm kanón, moderní pásová BVP to zvládnou všechna, minomety nejsou už vůbec problém. Právě proto mi není jasné, proč nikdo z MO/AČR nemluví o tom, že bychom je zavedli. Pevně doufám, že při pořizování nových BVP se na tohle bude myslet.

  • pet.rok
    17:43 22.05.2015

    KOLT: 105mm kanony alebo 120mm minomety su skor podporna zbran na urovni praporu, na urovni brigady je najlepsou volbou 155 mm (resp. 152).

  • pet.rok
    17:38 22.05.2015

    peterLuk: nejde len o presuny, pasovy system je obratnejsi, otoci sa na mieste ked treba a hlavne rychlejsie zaujme palebnu poziciu lebo nepotrebuje vysuvat podpery (spatny raz absorbuje podvozok)

  • peterLuk
    17:34 22.05.2015

    Možnosť využiť podvozky starších T-72 a prestavať ich na Himalaye tu je a priam oa ponúka, otázne podľa mňa je, či je pre nás pásový podvozok vhodný - a podľa môjho názoru nie. Česko aj Slovensko má pomerne rozvinuté cesty, dke by naopak bol pásový podvozok nevýhodou. Vedel by som si to predstaviť niekde v Afghanistane, ale tu je podľa mňa pásový podvozok skôr nevýhodou. Na druhú stranu, nechápem prečo nové Zuzany nevyužívajú podvozok Tatry T-815/7, ale starých 815/813-ok... Tu by sa už modernizácia hodila a také ťažké to snáď nieje...

  • KOLT
    17:11 22.05.2015

    Charlie: Jenže se obávám, že jakákoliv skutečně pořádná modernizace systému DANA by byla tak drahá, že by se prostě "nevyplatila". Modernizovat je teď se 152mm kanónem, a za několik let je přestavovat na 155mm by asi stálo víc, než koupit nové 155mm houfnice, možná i včetně té munice. Proto jsem psal, že bych je maximálně generálkoval, případně jim udělal modernizaci spojovacích prostředků, a pak šup s nimi do mobilizačních záloh. Nehledě na to, že ty Dany jsou údajně už skutečně hodně "jeté", včetně podvozků.

    Ohledně organizace je to samozřejmě otázka. Pravdou ale je, že při tom množství techniky, kterou máme (a asi i nadále budeme mít), je udržování samostatného pluky dost plýtvání prostředky. Navíc dneska se armády obecně budují na brigádní úrovni, často roli, kterou dřív plnila divize, dnes plní brigáda. Souhlasím, že by bylo vhodné pořídit vozidla palevné podpory na podvozcích Pandurů a budoucího typu BVP, ať už 120mm minomety či 105mm kanóny. Ale to zatím nikdo z oficiálních míst nezmiňuje :-(

  • pet.rok
    15:00 22.05.2015

    blake: to je otazka. Pz2000 je na podvozku Leo a ma vybornu ochranu a 60ks nesenej municie ale zas vazi 57t.
    Naproti tomu napr. M109 Paladin pouziva lahsi podvozok (u A7 z Bradley) a vazi 35t (A7) a 36-39ks municie (A6).

    asi to bude zalezat na tom aky podvozok sa bude dovazat pripadne vyrabat, ale do uvahy prichadza teoreticky vsetko co ma nosnost 35+t vratane starej T-72.

  • Vrata
    13:54 22.05.2015

    Charlie: za bolsevika (konkretne pocatek 80-tych let) byl v sestave motostreleckeho pluku (dnesni jedina mechanizovana brigada) delostrelecky prapor vybaveny cca 16ks 122mm samohybnych Gvozdik pripadne pred tim tam byly tazene houfnice (asi take 122mm). Presneji, v dobe, kdy jsem slouzil zakladni vojenskou sluzbu melo dojit u "naseho" pluku k prezbrojeni z tazenych houfnic na Gvozdiky, nevim jestli jen castecne nebo uplne. Jednotlive prapory mely po 2 ks 130mm raketometu na podvozku Praga V3S. Raketomety byly tusim pozdeji nahrazeny 120mm minomety.

  • Blake
    13:42 22.05.2015

    pri tom, co spomina pet.rok ma napada, ze ak by sa nahodou rozhodlo mat tazke hufnice pasove, ci by bolo perspektivne po pripadnom nakupe povedzme starsich Leopardov stare T-72 prestavat na pasove hufnice s vezou zo Zuzany. Ten projekt tu uz raz bol, otazka je, ci je pre hufnicu stary rusky podvozok naozaj vhodny a ci je pre krajinu NATO udrzatelny.

  • pet.rok
    12:47 22.05.2015

    osobne by sa mi najviac pacila kombinacia lahkej hufnice typu Eva u mobilnejsej zlozky armady a tazkeho typu na pasovom podvozku (i ked Zuzky mam rad :)) u tazkej mechanizovanej brigady ktora by bola cela na husenkach.

  • pet.rok
    12:39 22.05.2015

    charlie: neviem uplne podrobnosti ale 152mm pouziva dva druhy nabojok plnu a zmensenu (plna ma 2 moznosti naplnenia a zmensena ich ma 5)

    kym kaliber 155mm pouziva modularnu napln z 3-6 modulov co umoznuje technicky automatizovat nabijanie pozadovanej naplne i ked to asi nie take jednoduche (vid Saracen a MRSI)

    kazdopadne nabijacie zariadenie by sa asi muselo vyrazne modifikovat.

    Myslim ze DANY moze mat zmysel modernizovat co sa tyka spojovacieho a elektronickeho vybavenia (najlepsie kompatibilineho s tym systemom co sa nakupi) ale je otazka nakolko to cele vyjde

  • pet.rok
    12:14 22.05.2015

    rychla zmena postavenia po palebnom prepade je v pripade boja proti vyspelemu protivnikovi klucova, nakolko rychlost odvetnej palby je vysoka a vyznamne casove polozky (zdrzanie) ktore ju ovplyvnuju su prakticky len priprava ku strelbe a doba letu samotnych striel, ostatne polozky ako zameranie vystrelu a prenos v datovej sieti su v priaznivych podmienkach otazkou sekund.
    cize ak zoberieme dobu letu granatu na 30 km (velmi zhruba 50+ sek) a dobu pripravy co u modernych systemov moze byt okolo minuty tak velmi zhruba do 2 minut je mozne ocakavat dopad odvetnej palby. Ak existuju prostriedky vyclenene na odvetnu palbu v pripravenom postaveni tak sa to cele skrati na minutu.

    Z tohto pohladu sa javi koncepcia Evy, kde posadka je v kabine jednak kryta a navyse nezdrzuje pripravu k palbe a opustenie stanovista po odstrielani, zmysluplne.

  • Charlie
    12:06 22.05.2015

    KOLT: ale já o pořizování čehokoliv v ráži 152mm nepsal. Můje myšlenka byla, že by se zmodernizovaly Dany a kupříkladu ponechalo původní dělo s tím, že by se v budoucnu provedla změna zbraně na ráži 155mm (až dojde životnost stávajícím hlavním/zásoby 152mm munice), pokud by to bylo technicky možné.

    Saracen: v případě předem jasné palebné úlohy to tak jistě funguje,a le otočná věž nám stále dává větší taktické možnosti (rychlá změna cíle bez nutnosti otáčet celé vozidlo), navíc se můžeme dostat do situace, kdy nebude možno zastavit tak jak potřebujeme (třeba na lesní cestě nebo v zástavbě).

    Pokud jde o organizaci: dělostřelecký pluk má stále smysl, protože máte koncentrovanou výzbroj i obsluhu do jedné posádky, což usnadňuje údržbu, a podle potřeby pak přidělujete baterie jiným jednotkám. Pro organické začlenění přímo do mechanizovaných/motorizovaných jednotek bych viděl minomety na podvozku, který ta která jednotka používá jako svoje organické vozidlo (tj. kupříkladu pořídit několik NEMO a osadit je na Pandury a ASCODy jako přímou součást brigád).

    Mimochodem těžké houfnice snad byly organickou součástí jednotek až na úrovni divizí, níže to byly spíše lehčí prostředky a na úrovni praporů a pluků právě minomety.

  • saracen
    10:55 22.05.2015
    Oblíbený příspěvek

    Neviem ako ostatný, ale mal som možnosť na idete hovoriť s veliteľom delostreleckej batérie z Michaloviec, ktorý mi vysvetľoval, že oni nepotrebujú mať húfnicu s odmerom ako Dana, nakoľko, keď zadáva palebným čatám palebnú úlohu, vodičovi Zuzany zasiela presné údaje kde má vozidlo zastaviť a akým smerom, takže nepotrebuje otáčať vežou o 360 stupňov, pretože to predlžuje samotný čas pri zamierení ako aj opustení stanoviska. Spomínal mi taktiež, že sú schopný činnosti myslené riešenie palebnej úlohy bez fónickej komunikácie iba dátovým prenosom čo sa domievam je v súčasnosti veľké plus. K porovnaniu Zuzany a Zuzany 2 mi povedal, že na jej úroveň sa staršia Zuzana dostane výmenou balistického počítača, monitoru veliteľa a výmenou komunikačných systémov, čo bude zhruba 80 až 90% Zuzany 2, nakoľko táto má okrem uvedeného aj samostatnú pohonnú jednotku veže, čiže nemusí zapínať čerpadlá na pohon veže ako pri staršej verzii.
    K MRSI mi povedal, že tohto je schopná aj staršie Zuza, ale podľa neho sa toto nikde nevyužíva z toho dôvodu, že je potrebné presne vedieť kedy bude takto strieľať a podľa toho musí mať "napáskovanú muníciou ako aj prachové náplne". Z toho čo mi povedal, som pochopil, že v regulérnom konflikte relatívne vyrovnaných súperov je dôležité vystreliť a rýchlo zmiznúť, kvôli odvetnej paľbe nepriateľa.
    Z toho mi teda celkovo vyplýva, že samotná EVA vzhľadom na to, že má automat na 12 výstrolov a bude možná paľba posádky z vozidla, a ak to bude fungovať je dobrým doplnkom iných samohybných delostreleckých systémov.
    Ospravedlňujem sa za veľkosť príspevku prípadne odbočenia od témy.

  • KOLT
    10:39 22.05.2015

    Charlie: Dovolím si nesouhlasit. Dle mého názoru nemá absolutně smysl pořizovat cokoliv v ráži 152 mm, munice nemunice. DANY můžeme opravit/generálkovat/lehce modernizovat, a následně zakonzervovat i s municí. Pro mobilizační účely furt dost dobré. Ale malá profesionální armáda potřebuje kvalitní moderní zbraně, jinak je k ničemu. Když k tomu připočtu kompatibilitu se spojenci, není co řešit.

    Kdyby byly peníze, umím si představit, že koupíme lehkou kolovou houfnici (EVA by se skutečně nabízela, neb ji lze přepravit v Herkulesu) pro 4. brn a těžkou kolovou či pásovou pro 7. mbr. Čím víc společných částí by sdílely, tím lépe. Krom dua EVA/ZUZANA se nabízí kupříkladu Donar/PHz2000 (což je o poznání vyšší cenová skupina). Ovšem první, co bychom měli udělat, je zrušit dělostřelecký pluk a jeho jednotky rozdělit mezi obě hlavní brigády AČR. Stávající řešení je naprostý nesmysl. A po houfnicích bychom se měli zamyslet nad pořízením raketového dělostřelectva...

  • Lukas
    10:10 22.05.2015

    Niezupełnie tak...

    Lekkie haubice powstają nie tylko na potrzeby "ekspedycyjne" ale jako uzupęłnienie drogich ciężkich haubic.

    20 lat temu każda armia obok samobieżnych haubic używała haubice holowane (Bo każdy chcial mić dużo haubic, a samobieżne były zbyt drogie)
    Dziś zamiast holowanych dział można miec takie "lekkie" samobieżne...
    To, że można je łatwo przerzucać drogą powietrzną wynika z nośnika - cięzarówki.
    (wz 77 Dana też jest dość prosta do przerzutu drogą powietrzną...)

    Tak bedzie np. u nas w WP - obok 120 Krabów ma być 144 lekkich Kryli ktorych koszty normalnej eksplatacji bedą 20-30% niższe...

    ACR i OSSR jest w specyficznej sytuacji - bo faktycznie można zmodernizować 36 wz. 77 DANA... (+ zostawić kolejne 24 w rezerwie)

    Pytanie jest tylko jedno - koszty...
    Ile będzie kosztowała moderniacja, i eksplatacja...
    Bo może okazać się, że taka EVA jest tańsza...

  • Charlie
    07:54 22.05.2015

    EVA je podle všeho lehká (samohybná) houfnice, a jako taková obětuje nízké hmotnosti některé parametry - hlavně tedy schopnost střelby v širokém úhlu odměru (u Dany 220°), pancéřovou ochranu, průchodivost terénem a převážený palebný průměr. Proto v porovnání s Danou/Zuzanou vyjde vždycky trochu "zkrátka", protože ShKh vz. 77 je těžký typ (byť na kolovém podvozku).

    Nejrozumnější by myslím byla hloubková modernizace Dan s tím, že by se mohlo zachovat původní dělo (tedy to, co Excalibur nabízí jako Dana M1 - munice máme stále dost) s tím, že v delším horizontu by se hlavně postupně měnily za ráži 155mm. Tady ovšem nevím, jestli je toto technicky možné (jestli by nabíjecí automat zvládl velikostně jiné náboje a prachové náboje).

    Nejnáročnější na přechodu na novou houfnici není jen nákup nové techniky, ale v našem případě i nová ráže a s tím spojený nákup nové munice a likvidace staré.

    Na závěr: myslím si, že podobný expediční lehký typ má smysl pro francouze nebo jiné státy, ale my spíše potřebujeme flexibilní těžký typ vhodný pro obranu státu. V expedičních operacích bych se spolehl na spojence a jejich techniku, případně nějaký samohybný minomet (na podvozek ASCOD/CV90 je jak dělaný AMOS, případně NEMO).

  • Sorge-227
    20:42 21.05.2015

    Karlos73:
    Mas pravdu. Nieco na tom bude.

  • Sorge-227
    20:36 21.05.2015

    Hufnica musi vypalit na ciel a potom sa schovat do vyckavacieho postavenia. Moze sa premiestnit na dalsie palebne postavenie ktore bolo uz urcene a pripojit sa. Musi to robyt rychlo a nie stale doplnovat municiu. Tieto hufnice su od seba vzdialene (1000 m). Este nepochopim preco ma Eva 6 vojakov, ked DANA ma iba 4+1 vojakov. Zuzana ma 4 vojakov. Z pohladu delostrelca je to nestastne riesenie. Slovensko potrebuje silne delostrelectvo(Zuzany, RM 70/85 Modular).
     
    Skutečně houfnici obsluhují tři vojáci. Upraveno. Admin

  • Karlos73
    20:14 21.05.2015

    Sorge-227, este ani nepoznas presne parametre novej hufnice EVA 6x6, kal.155 L52, a uz vynasas sudy. Neuveritelne.:) V plne automatickom nabijaku je 12 granatov a 12 prachovych naplni, plus vezie este dalsich 12 granatov a 12 prachovych naplni, dovedna je tam 24 granatov+24 prachove naplne. Pri granatoch ERFB-BB ma dostrel cca 42km. Mala by dosahovat 5 ran za minutu, pri rucnom nabijani 13 ran za 3min.
    Posadku tvoria 3 vojaci, ktori sedia v pancierovanej kabine. Strelba je z nej ovladana v plnoautomatickom rezime.
    http://www.armyrecognition.com/idet_2015_news_official_online_show_daily_coverage/konstrukta_defence_of_slovakia_unveils_its_eva_a_new_6x6_155_mm_self-propelled_howitzer_at_idet_1905155.html

    Oproti takej Juhoafrickej hufnici T5-52, kde je posadka 6 vojakov a obsluha pri strelbe nieje kryta. Sice vdaka pouzivaniu raketovych granatov V-LAP, ma dostrel az 54,8km, ale je to na zvazenie, ci tak velku posadku vystavym priamej alebo nepriamej palbe.
    http://www.armadninoviny.cz/strilejici-tatra-z-jihoafricke-republiky.html


    Osobne si myslim, ze tato lahka hufnica EVA 6x6, kal.155, L52 ma perspektivu, a je mozne ze zaznamena aj komercny uspech...

  • Lukas
    20:05 21.05.2015

    To normalne że "strzelające ciężarówki" (Caesar, ATMOS, Kryl) mają mało amunicji

    Limit masowy...
    Taka ciężaróka 6x6 powinna ważyć nie więcej niż 21 ton w położeniu bojowym by mieć odpowiednią mobilność w terenie

    Dodatkowo dochodzą przepisy "kodeksu drogowego" (Nie wiem jakie są przepisy w Czechach i na Słowacji dotyczace "dopuszczalnej masy całkowitej" )


    U nas - pusty Kryl ma mieć ok 18 ton, a w połozeniu bojowym ok 22 ton.
    Co ciekawe "wojskowi "geniusze" wymagają aby Kryl był - minoodporny! (minoodpornosc poziom 2a wg STANAG)
    Stąd taka głupia (i brzydka) kabina Kryla...

  • skelet
    19:46 21.05.2015

    Dvanáct nábojů je k smíchu.. těch dvanáct nábojů vypálí, a tak jako tak by se musela přesunout na jiné stanoviště. Takže těch dvanáct nábojů bude k smíchu pouze tehdy, když Konštrukta nedomyslí rychlé nabíjení z muničního vozidla.

  • Sorge-227
    19:29 21.05.2015

    Eva s municiou 12 granatov je k smiechu. Nepotrebujeme hufnicu prepravitelnu herculesom. Este nepresla vojenskymi skuskami na zahori, ale delostrelcom sa asi nebude velmi pacit.

    Left: Z osobnej skusenosti musim povedat ze podpery u DANY nie su symbolicke.

  • pet.rok
    17:45 21.05.2015

    Jenda: usporiadanie 8x8 by vyšlo príliš tažké. hlavnou výhodou má byť prepraviteľnosť v C130.
    Šasi Tatry 815-7 vo verzii 8x8 ma 13t kým 6x6 má 10,2t.
    hmotnosť 20,7t je už aj tak dosť na hrane.

  • Left
    15:07 21.05.2015

    Z osobní zkušenosti musím potvrdit, že podpěry pro střelbu u DANY jsou opravdu dost symbolické. Už nevím, kde to bylo, ale po simulovaném dělostřeleckém přepadu tří nebo čtyř u jedné DANY posádka zapomněla ty podpěry po salvě opět zasunout a rozjela se s vysunutými. Kupodivu dojeli bez jakýchkoli problémů do zázemí a ani si toho nevšimli :D

    Co se týče EVY, tak tu myslím někteří dělají hodně předčasné závěry. Pokud EVA odstřílela jen 5 střel, jak tu uvádí M.i.B., tak to je opravdu ve stádiu hodně raného prototypu...
    To předpokládám souvisí i s použitím poněkud postarší tatrovácké platformy. Co se týče použití 8x8 místo 6x6, tak to asi není úplně nutné vzhledem k tomu, že jak Archer, tak CAESAR jsou taky 6x6.

  • Jenda
    14:54 21.05.2015

    Víc by Evě slušel podvozek 8x8, i kvůli terénním schopnostem.

  • M.i.B.
    14:14 21.05.2015

    EVA neni spatny koncept, ale potrebuje samozrejme jeste doladit. Podvozek by byl v pripade uspechu u ACR pouzit z nejnovejsi rady Tatry, zmen by dosla zrejme i kabina -v soucasne podobe je to skutecne spartanske provedeni (a mista pro 3. clena osadky je tam pomalu) Onech 12 granatu a prachovych naplni by melo stacit na cca 2 min palby (dle pracovniku Konstrukty na IDETu by mela rychlost palby byt cca 6+ ran/min, ale zatim pry EVA odstrilela minimum (cca 5 (?) ran -pro overeni stability a (ne)kmitu oper..). Dalsich 12 granatu a prachovych naplni je ulozeno na korbe -a prostorove by dle vseho melo byt mozne zvyseni na cca 18... Ovladani ma byt opravdu primarne z kabiny, zalozni (?) prime (ta sedacka strelce+ovladaci prvky na leve strane houfnice ale stejne pusobi dosti nepatricne...)
    Kazdopadne EVA nevypada zle -a parametry a (deklarovane) schopnosti vychazeji daleko lepe nez CAESAR, na ktery mela/ma ACR (dle kuloaru) policeno...

  • KOLT
    12:10 21.05.2015

    Jan Grohmann: Mohu se zeptat, co byste si tedy představoval za houfnici? Považujete DONAR za odzkoušený bojem, když věž je, ale samotné auto nikoliv? Případně umístění D na podvozek Tatry – v tom by byl hodně zapojený náš průmysl, ale trvalo by to nějakou dobu. Nebo raději koupit hotový, vyzkoušený produkt, kupříkladu Archer.

  • Jan Grohmann
    10:00 21.05.2015

    Jura99 - Měly by se především nakoupit takové zbraňové systémy se špičkově vyřešenou logistikou, servisem, možnosti údržby a školení. A ideálně takové, které jsou odzkoušené bojem a jeho deklarované parametry jsou odzkoušené a potvrzené.
    To, zda nějaká houfnice dostřelí o pár kilometrů není tak důležité.

  • Jenda
    08:15 21.05.2015

    Jura99: Určitě by to šlo vyřešit např. podobně jako u návrhu radaru reUNION:

    http://www.armadninoviny.cz/radar-reunion-muze-byt-spolecnym-projektem-v4.html

    Podpěry i systém řízení palby integrované v kontejneru a k tomu přenosný ovládací pult...pak by se nemuselo tolik šetřit na hmotnosti, protože by se to dalo transportovat bez podvozku.

    Jinak ty podpěry jsou oproti Daně a Zuzaně naopak velmi rozměrné.

  • Jura99
    07:59 21.05.2015

    jenda: naložit "kontejner" s houfnicí EVA na "cokoliv" by asi nešlo. Jednak by během palby mohl ulítnout zámek toho kontejneru, jednak to "cokoliv" by muselo mít hydraulicky podepřený podvozek a také řízení palby v kabině. Jinak ty podpěry podvozku EVA jsou dost subtilní, ve srovnání třeba s Denel Condor. Nakoupit by se měly pouze špičkové houfnice se špičkovými parametry a co nejmenší osádkou. Vše ostatní je plýtvání zdroji. Jinak ten podvozek od EVA vypadá, jakoby ze skladu vyhrábli nějakou starou Tatru. Totéž Zuzana 2 je ve srovnání s modernizovanou DANA od Excaliburu docela škaredka.

  • Left
    00:04 21.05.2015

    Tak to opravdu vypadá, že Šakal je definitivně na vedlejší koleji:
    http://cdn.i0.cz/src/public-data/9b/02/5bf719463abc879e142776c12d98_base_optimal.jpg

    Docela ilustrativní :)

    BTW, možná to nějak zapadlo, ale s náhradou a nikoli modernizací BVPček se již počítá nějaký ten měsíc. Už v listopadu zástupce NGŠ Malenínský mluvil o plánu nákupu 111 těžkých IFV jako náhrada za BVP u 7. brigády na jednání výboru pro obranu v PS. Na druhou stranu plány AČR jsou něco jiného než plány MO.
    Tak jako tak je otázka, jestli cca 100 kusů je adekvátní náhrada vzhledem k počtu BVP-1/2, které teď AČR provozuje. Pokud se nemýlím, tak jich je více než 300. Ještě nedávno jich bylo o několik stovek více.

    Přestože se nakonec na IDETu objevilo i CV90, tak se dle mého pocitu prošlapává cesta spíše pro ASCOD. Předpokládal bych, že s věží (v některých verzích, samozřejmě) Samson MkII vzhledem k právě uzavřenému partnerství mezi Excalibrem a Rafaelem. Jak je i v článku uvedeno, tak se i představila na Panduru.

  • SpiritWar
    21:46 20.05.2015

    podla mna ta eva mouze byt dost dobra, ak bude dosahovat take iste parametre ako zuzana2 alebo dokonca lepsie a pri nizsej hmotnosti zo zvysenho mobilitou tiez znizenou cenou je to jasna volba

  • Jenda
    19:44 20.05.2015

    Lukas: Lze předpokládat, že tyto parametry budou stejné jako u Zuzana 2.

  • Lukas
    19:35 20.05.2015

    Tak, tylko czy OSSR i ACR są zainteresowane kupnem?
    Bo jeśłi tych haubic nie kupią - to nie ma szans na eksport...

    Kolejna sprawa to szybkostrzelność...
    Musi byc conajmniej 6 strzałów na minute i 3 strzały w 15 sekund...

  • Jenda
    19:28 20.05.2015

    EVA je dobrý nápad. Upřímně věž DANY a ZUZANY je zbytečně velká kvůli dvojmužné osádce ačkoliv i ony mají nabíjecí automat. Zajímalo by mě jakou umožňuje elevaci. Myslím, že ve formě autonomního kontejneru, který by se dal naložit na cokoliv by to bylo ještě zajímavější.

  • skelet
    19:07 20.05.2015

    Na http://www.armyrecognition.com se píše, že EVA je plně automatická a ovládá se z kabiny podvozku. Takže někde je to špatně napsané, buď na AR nebo AN. Ale spíše to dle fotek vypadá, že to bude konkurence Archer, nikoliv ATMOS.
     
    Správně byly oba dva texty. Houfnice funuguje v automatickém nebo manuálním režimu. Každopádně v textu upřesněno. Admin.

  • Oleg
    18:04 20.05.2015

    O českém systému aktivní ochrany vozidel se psalo např. zde:
    http://www.armadninoviny.cz/ultimatni-ochrana-vozidel-z-ceske-republiky.html

    Podobný systém od německé fy Rheinmetall je potom popsán zde:
    http://www.armadninoviny.cz/aktivni-ochrana-vozidel-proti-rpg.html

Stránka 1 z 2