IDET 2015 – ve znamení modernizace Armády ČR

-
20. 5. 2015
-
57 komentářů
-
Jan Grohmann
Až do čtvrtku probíhá v areálu brněnského výstaviště mezinárodní výstava obranných technologií IDET 2015 (International Defence and Security Technologies 2015), která se nese ve znamení modernizace české armády. Hlavní pozornost návštěvníků upoutávají pásová bojová vozidla pěchoty, kolové obrněné transportéry, radary nebo samohybné houfnice.
IDET ve znamení modernizace
Armáda České republiky připravuje několik velkých modernizačních projektů. Jednou z finančně nejnáročnějších modernizací se stane nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty, jež nahradí u 7. mechanizované brigády letité sovětské stroje BVP-2.
Klíčový je nákup radarů protivzdušné obrany kategorie MADR (Mobile Air Defense Radar). Armáda ČR poptává pět radarů za 1,7 miliardy korun. Ozbrojené síly Slovenské republiky pak mají zájem o čtyři kusy. Nákup radarů kategorie MRAP má v Armádě ČR nejvyšší prioritu.
Mezi důležité tendry patří nákup obrněných vozidel pro 7. mechanizovanou brigádu. Vojáci chtějí získat 42 velitelských a spojovacích vozidel. Velitelská a spojovací vozidla dostane také 4. brigáda rychlého nasazení – půjde o dvacet obrněných transportérů Pandur II.
Pandur II s izraelskou věží Samson Mk II; větší foto / Archiv autora
Armáda ČR plánuje rovněž nakoupit nové dělostřelecké systémy. Modernizační projekt je ale na samém začátku a v současné době má z výše uvedených programů nejnižší časovou prioritu.
Všechny čtyři modernizační projekty mají jedno společné – Armáda ČR zatím oficiálně žádný z těchto projektů nespustila. Není tak jasné, kteří výrobci vojenské techniky se modernizačních tendrů Armády ČR zúčastní.
Na druhou stranu mají největší šanci, jak to bývá všude na světě, ti výrobci, kteří navážou spolupráci s domácími podniky. Právě výstava IDET 2015 byla skvělým místem k prezentaci nejdravějších a nejaktivnějších firem. Kromě toho mohli z vystavené techniky diváci snadno odvodit současné hlavní kandidáty pro budoucí modernizační projekty Armády ČR.
CV90; větší foto / Archiv autora
CV90 vs. ASCOD
Nákup nových bojových vozidel pěchoty představuje jeden z největších zbrojních projektů Armády ČR. Na výstavě jsme mohli vidět dva žhavé kandidáty – švédské vozidlo CV90 od BAE Systems a rakousko-španělské ASCOD od General Dynamics.
Švédské vozidlo CV90 vyvinula na přelomu 80. a 90. let minulého století firma Hägglunds, která nyní patří pod křídla obří britské zbrojní společnosti BAE Systems.
CV90 je ve službě od roku 1993. Hlavní předností vozidla je unikátní podvozek s adaptivním pérováním. Vozidlo tak dokáže oproti konkurentům snést větší zatížení (výzbroj, balistickou ochranu atd). Unikátní je také výkonný rychlopalný kanon ráže 40 mm. CV90 prošel bojovým nasazením v Afghánistánu.
ASCOD; větší foto / Archiv autora
ASCOD je ve službě od roku 1998. Bojové vozidlo pěchoty ASCOD je klasické konstrukce s motorem vpředu. K dispozici je několik verzí dělených podle balistické ochrany. Španělé získali vozidla o hmotnosti 30 tun, Rakušané 33 tun.
Vozidlo ASCOD nedávno uspělo v prestižním britském programu Special Vehicle. Pro britský program vznikla varianta o hmotnosti 42 t.
Nejnovější verze z roku 2014 váží 35 t a disponuje vylepšením v oblasti pohyblivosti, pancéřování nebo výzbroje. Hlavní zbraní vozidel ASCOD je 30mm rychlopalný kanon. Avšak jako v případě CV90 lze zbraňové systémy i elektronické vybavení upravit dle přání zákazníka.
General Dynamics navázal za účelem výroby vozidla ASCOD pro český a slovenský trh spolupráci s českou firmou EXCALIBUR ARMY. Česká firma navíc nabízí Armádě ČR hloubkově modernizovaná vozidla BVP-2, označovaná jako Šakal. Vozidlo Šakal však bylo na výstavě IDET (oproti minulému ročníku) přítomno pouze jako malý model.
Commander; větší foto / Archiv autora
Commander vs. AD-STAR ELM-2288
Armáda České republiky poptává pět radarů a Ozbrojené síly Slovenské republiky čtyři radary kategorie MADR. Hlavními konkurenty, dle účasti na výstavě IDET, jsou radary Commander od britské BAE Systems a AD-STAR ELM-2288 od izraelské ELBIT Systems.
Na IDETu jsme mohli vidět ve skutečné velikosti radar Commander firmy BAE Systems. Radar provozuje již řadu let Královské letectvo Velké Británie. Všechny technologie jsou dostupné a ověřené provozem. BAE Systems se také chlubí propracovaným systémem logistiky, servisu a školení.
BAE Systems spolupracuje se slovenskou firmou Vývoj Martin na vývoji a výrobě komponentů radaru. V jednání je také spolupráce s řadou českých firem. Ve výsledku tak mohou slovenské a české firmy zajistit vlastními silami výrobu klíčových komponentů radaru Commander a usnadnit tím pozdější logistiku, údržbu a servis.
Konkurentem je společný projekt české firmy RETIA a izraelské ELBIT Systems. Obě firmy nabízejí Armádě ČR izraelský radar AD-STAR ELM-2288. V obou případech jde o moderní polovodičové radary dlouhého dosahu, ověřené provozem.
Který radar si Armáda ČR zvolí, není otázkou ani tak hrubých výkonů, ty jsou v podstatě stejné. Klíčový je rozsah zapojení českého nebo slovenského průmyslu, ale především rozsah, propracovanost, flexibilita a nízké náklady logistiky, údržby, oprav a školení po celý životní cyklus radaru.
TITUS; větší foto / Archiv autora
TITUS vs. VEGA
Armáda ČR plánuje pro své jednotky nakoupit nová kolová spojovací a velitelská obrněná vozidla. Podmínkou je využití podvozku společnosti TATRA TRUCKS. Takové podmínky splňují na trhu (mimo jiné) dvě vozidla: TITUS francouzské společnosti Nexter a VEGA od SVOS Přelouč.
Na první pohled obě vozidla připomínají klasické MRAPy. Oproti nim ovšem disponují lepší průchodností terénu a lepšími jízdními vlastnostmi. Vozidla VEGA a TITUS není problém nasadit v těžkém terénu při zachování vynikající stability.
VEGA; větší foto / Archiv autora
Prázná hmotnost vozidla TITUS je 16 tun. Podvozek snese zatížení až 26 tun. Francouzský stroj je platformou, kterou lze osadit nejrůznějšími elektronickými, senzorickými nebo komunikačními systémy. Konstrukce snese lafetaci zbraní až do ráže 20 mm.
VEGA rovněž využívá podvozek české Tatry 6x6, ale jiného uspořádání. Prázdná hmotnost Vegy je 15 tun.
Užitné vlastnosti jsou podobné, obě vozidla se však liší v uspořádaní a rozměrech nákladového prostoru. Dostatečně velký vnitřní prostor (v přídi tendru Armády ČR) je nutný pro vytvoření pracovních podmínek operátorů a instalaci elektronických a komunikačních systémů.
Houfnice Zuzana 2 a nová Eva (v pozadí); větší foto / Archiv autora
Houfnice
Záměrně v tomto podnadpisu neuvádíme možné konkurenty. Armáda ČR uvažuje o nákupu nových samohybných houfnic. Tento modernizační program má ale v současné době nižší časovou prioritu než programy výše uvedené.
Firma EXCALIBUR ARMY představila na IDETu samohybnou houfnici DANA-M1 CZ. Jde o modernizovanou variantu houfnice DANA zavedenou v Armádě ČR. DANA-M1 CZ získala nový systémem řízení palby, vylepšený podvozek a přepracovanou kabinu, jen dělo zůstalo původní v ráži 152 mm, tedy nekompatibilní s municí NATO.
DANA-M1 CZ; větší foto / Archiv autora
Slovenská firma KONŠTRUKTA – Defence představila na IDETu hned dvojici houfnic. První je dobře známá houfnice ZUZANA 2 s dělem155 mm.
Úplnou novinkou je zato lehká samohybná houfnice Eva využívající podvozek Tatry. Eva svým konceptem připomíná jihoafrickou houfnici T5-52 nebo francouzskou CAESAR.
Automatický zásobník pojme 12 nábojů a prachových náplní. Dalších 12 nábojů je přítomno ve vozidle. Houfnici lze ovládat z kabiny. Eva funguje v automatickém i manuálním módu. Posádku tvoří tři vojáci.
Na rozdíl od těžkých pásových houfnic poskytuje Eva posádce menší balistickou ochranu, je však konstrukčně jednodušší, produkčně a provozně levnější a má nízké nároky na údržbu či logistiku. Houfnici Eva o hmotnost 20,5 t lze navíc přepravit dopravním letadlem C-130 Hercules.
Tendr na modernizaci českého dělostřelectva si nenechá ujít ani firma BAE Systems. Důkazem byl vystavený model pokročilé samohybné švédské houfnice Archer.
Související články
CAMEL: Demonstrátor budoucího obrněného vozidla
Americká armáda (U.S. Army) na výstavě Labs Day 2015 představila veřejnosti více než 100 ...
-
15.05.2015
-
13 komentářů
-
Jan Grohmann
IDET - veletrh technologií pro kvalitnější obranu a vyšší bezpečnost
V úterý 19. května se v Brně otevírají brány 13. mezinárodního veletrhu obranné a bezpečnostní ...
-
16.05.2015
-
9 komentářů
-
Tisková zpráva
RETIA s Eltou představí špičkové technologie radaru MADR
Vedoucí česká společnost v oblasti vývoje a výroby radiolokačních technologií, vojenské elektroniky ...
-
17.05.2015
-
2 komentářů
-
Tisková zpráva
ULCV: Armádní jeep 21. století
Americká armáda pokračuje v programu velmi lehkého bojového vozidla ULCV (Ultra Light Combat ...
-
18.05.2015
-
1 komentářů
-
Jan Grohmann
pri tom, co spomina pet.rok ma napada, ze ak by sa nahodou rozhodlo mat tazke hufnice pasove, ci by bolo perspektivne po pripadnom nakupe povedzme starsich Leopardov stare T-72 ...Zobrazit celý příspěvek
pri tom, co spomina pet.rok ma napada, ze ak by sa nahodou rozhodlo mat tazke hufnice pasove, ci by bolo perspektivne po pripadnom nakupe povedzme starsich Leopardov stare T-72 prestavat na pasove hufnice s vezou zo Zuzany. Ten projekt tu uz raz bol, otazka je, ci je pre hufnicu stary rusky podvozok naozaj vhodny a ci je pre krajinu NATO udrzatelny.Skrýt celý příspěvek
osobne by sa mi najviac pacila kombinacia lahkej hufnice typu Eva u mobilnejsej zlozky armady a tazkeho typu na pasovom podvozku (i ked Zuzky mam rad :)) u tazkej mechanizovanej ...Zobrazit celý příspěvek
osobne by sa mi najviac pacila kombinacia lahkej hufnice typu Eva u mobilnejsej zlozky armady a tazkeho typu na pasovom podvozku (i ked Zuzky mam rad :)) u tazkej mechanizovanej brigady ktora by bola cela na husenkach.Skrýt celý příspěvek
charlie: neviem uplne podrobnosti ale 152mm pouziva dva druhy nabojok plnu a zmensenu (plna ma 2 moznosti naplnenia a zmensena ich ma 5) kym kaliber 155mm pouziva modularnu ...Zobrazit celý příspěvek
charlie: neviem uplne podrobnosti ale 152mm pouziva dva druhy nabojok plnu a zmensenu (plna ma 2 moznosti naplnenia a zmensena ich ma 5)
kym kaliber 155mm pouziva modularnu napln z 3-6 modulov co umoznuje technicky automatizovat nabijanie pozadovanej naplne i ked to asi nie take jednoduche (vid Saracen a MRSI)
kazdopadne nabijacie zariadenie by sa asi muselo vyrazne modifikovat.
Myslim ze DANY moze mat zmysel modernizovat co sa tyka spojovacieho a elektronickeho vybavenia (najlepsie kompatibilineho s tym systemom co sa nakupi) ale je otazka nakolko to cele vyjdeSkrýt celý příspěvekrychla zmena postavenia po palebnom prepade je v pripade boja proti vyspelemu protivnikovi klucova, nakolko rychlost odvetnej palby je vysoka a vyznamne casove polozky (zdrzanie) ...Zobrazit celý příspěvek
rychla zmena postavenia po palebnom prepade je v pripade boja proti vyspelemu protivnikovi klucova, nakolko rychlost odvetnej palby je vysoka a vyznamne casove polozky (zdrzanie) ktore ju ovplyvnuju su prakticky len priprava ku strelbe a doba letu samotnych striel, ostatne polozky ako zameranie vystrelu a prenos v datovej sieti su v priaznivych podmienkach otazkou sekund.
cize ak zoberieme dobu letu granatu na 30 km (velmi zhruba 50+ sek) a dobu pripravy co u modernych systemov moze byt okolo minuty tak velmi zhruba do 2 minut je mozne ocakavat dopad odvetnej palby. Ak existuju prostriedky vyclenene na odvetnu palbu v pripravenom postaveni tak sa to cele skrati na minutu.
Z tohto pohladu sa javi koncepcia Evy, kde posadka je v kabine jednak kryta a navyse nezdrzuje pripravu k palbe a opustenie stanovista po odstrielani, zmysluplne.Skrýt celý příspěvekKOLT: ale já o pořizování čehokoliv v ráži 152mm nepsal. Můje myšlenka byla, že by se zmodernizovaly Dany a kupříkladu ponechalo původní dělo s tím, že by se v budoucnu provedla ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: ale já o pořizování čehokoliv v ráži 152mm nepsal. Můje myšlenka byla, že by se zmodernizovaly Dany a kupříkladu ponechalo původní dělo s tím, že by se v budoucnu provedla změna zbraně na ráži 155mm (až dojde životnost stávajícím hlavním/zásoby 152mm munice), pokud by to bylo technicky možné.
Saracen: v případě předem jasné palebné úlohy to tak jistě funguje,a le otočná věž nám stále dává větší taktické možnosti (rychlá změna cíle bez nutnosti otáčet celé vozidlo), navíc se můžeme dostat do situace, kdy nebude možno zastavit tak jak potřebujeme (třeba na lesní cestě nebo v zástavbě).
Pokud jde o organizaci: dělostřelecký pluk má stále smysl, protože máte koncentrovanou výzbroj i obsluhu do jedné posádky, což usnadňuje údržbu, a podle potřeby pak přidělujete baterie jiným jednotkám. Pro organické začlenění přímo do mechanizovaných/motorizovaných jednotek bych viděl minomety na podvozku, který ta která jednotka používá jako svoje organické vozidlo (tj. kupříkladu pořídit několik NEMO a osadit je na Pandury a ASCODy jako přímou součást brigád).
Mimochodem těžké houfnice snad byly organickou součástí jednotek až na úrovni divizí, níže to byly spíše lehčí prostředky a na úrovni praporů a pluků právě minomety.Skrýt celý příspěvekNeviem ako ostatný, ale mal som možnosť na idete hovoriť s veliteľom delostreleckej batérie z Michaloviec, ktorý mi vysvetľoval, že oni nepotrebujú mať húfnicu s odmerom ako Dana, ...Zobrazit celý příspěvek
Neviem ako ostatný, ale mal som možnosť na idete hovoriť s veliteľom delostreleckej batérie z Michaloviec, ktorý mi vysvetľoval, že oni nepotrebujú mať húfnicu s odmerom ako Dana, nakoľko, keď zadáva palebným čatám palebnú úlohu, vodičovi Zuzany zasiela presné údaje kde má vozidlo zastaviť a akým smerom, takže nepotrebuje otáčať vežou o 360 stupňov, pretože to predlžuje samotný čas pri zamierení ako aj opustení stanoviska. Spomínal mi taktiež, že sú schopný činnosti myslené riešenie palebnej úlohy bez fónickej komunikácie iba dátovým prenosom čo sa domievam je v súčasnosti veľké plus. K porovnaniu Zuzany a Zuzany 2 mi povedal, že na jej úroveň sa staršia Zuzana dostane výmenou balistického počítača, monitoru veliteľa a výmenou komunikačných systémov, čo bude zhruba 80 až 90% Zuzany 2, nakoľko táto má okrem uvedeného aj samostatnú pohonnú jednotku veže, čiže nemusí zapínať čerpadlá na pohon veže ako pri staršej verzii.
K MRSI mi povedal, že tohto je schopná aj staršie Zuza, ale podľa neho sa toto nikde nevyužíva z toho dôvodu, že je potrebné presne vedieť kedy bude takto strieľať a podľa toho musí mať "napáskovanú muníciou ako aj prachové náplne". Z toho čo mi povedal, som pochopil, že v regulérnom konflikte relatívne vyrovnaných súperov je dôležité vystreliť a rýchlo zmiznúť, kvôli odvetnej paľbe nepriateľa.
Z toho mi teda celkovo vyplýva, že samotná EVA vzhľadom na to, že má automat na 12 výstrolov a bude možná paľba posádky z vozidla, a ak to bude fungovať je dobrým doplnkom iných samohybných delostreleckých systémov.
Ospravedlňujem sa za veľkosť príspevku prípadne odbočenia od témy.Skrýt celý příspěvekCharlie: Dovolím si nesouhlasit. Dle mého názoru nemá absolutně smysl pořizovat cokoliv v ráži 152 mm, munice nemunice. DANY můžeme opravit/generálkovat/lehce modernizovat, a ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie: Dovolím si nesouhlasit. Dle mého názoru nemá absolutně smysl pořizovat cokoliv v ráži 152 mm, munice nemunice. DANY můžeme opravit/generálkovat/lehce modernizovat, a následně zakonzervovat i s municí. Pro mobilizační účely furt dost dobré. Ale malá profesionální armáda potřebuje kvalitní moderní zbraně, jinak je k ničemu. Když k tomu připočtu kompatibilitu se spojenci, není co řešit.
Kdyby byly peníze, umím si představit, že koupíme lehkou kolovou houfnici (EVA by se skutečně nabízela, neb ji lze přepravit v Herkulesu) pro 4. brn a těžkou kolovou či pásovou pro 7. mbr. Čím víc společných částí by sdílely, tím lépe. Krom dua EVA/ZUZANA se nabízí kupříkladu Donar/PHz2000 (což je o poznání vyšší cenová skupina). Ovšem první, co bychom měli udělat, je zrušit dělostřelecký pluk a jeho jednotky rozdělit mezi obě hlavní brigády AČR. Stávající řešení je naprostý nesmysl. A po houfnicích bychom se měli zamyslet nad pořízením raketového dělostřelectva...Skrýt celý příspěvekNiezupełnie tak... Lekkie haubice powstają nie tylko na potrzeby "ekspedycyjne" ale jako uzupęłnienie drogich ciężkich haubic. 20 lat temu każda armia obok samobieżnych ...Zobrazit celý příspěvek
Niezupełnie tak...
Lekkie haubice powstają nie tylko na potrzeby "ekspedycyjne" ale jako uzupęłnienie drogich ciężkich haubic.
20 lat temu każda armia obok samobieżnych haubic używała haubice holowane (Bo każdy chcial mić dużo haubic, a samobieżne były zbyt drogie)
Dziś zamiast holowanych dział można miec takie "lekkie" samobieżne...
To, że można je łatwo przerzucać drogą powietrzną wynika z nośnika - cięzarówki.
(wz 77 Dana też jest dość prosta do przerzutu drogą powietrzną...)
Tak bedzie np. u nas w WP - obok 120 Krabów ma być 144 lekkich Kryli ktorych koszty normalnej eksplatacji bedą 20-30% niższe...
ACR i OSSR jest w specyficznej sytuacji - bo faktycznie można zmodernizować 36 wz. 77 DANA... (+ zostawić kolejne 24 w rezerwie)
Pytanie jest tylko jedno - koszty...
Ile będzie kosztowała moderniacja, i eksplatacja...
Bo może okazać się, że taka EVA jest tańsza...Skrýt celý příspěvekEVA je podle všeho lehká (samohybná) houfnice, a jako taková obětuje nízké hmotnosti některé parametry - hlavně tedy schopnost střelby v širokém úhlu odměru (u Dany 220°), ...Zobrazit celý příspěvek
EVA je podle všeho lehká (samohybná) houfnice, a jako taková obětuje nízké hmotnosti některé parametry - hlavně tedy schopnost střelby v širokém úhlu odměru (u Dany 220°), pancéřovou ochranu, průchodivost terénem a převážený palebný průměr. Proto v porovnání s Danou/Zuzanou vyjde vždycky trochu "zkrátka", protože ShKh vz. 77 je těžký typ (byť na kolovém podvozku).
Nejrozumnější by myslím byla hloubková modernizace Dan s tím, že by se mohlo zachovat původní dělo (tedy to, co Excalibur nabízí jako Dana M1 - munice máme stále dost) s tím, že v delším horizontu by se hlavně postupně měnily za ráži 155mm. Tady ovšem nevím, jestli je toto technicky možné (jestli by nabíjecí automat zvládl velikostně jiné náboje a prachové náboje).
Nejnáročnější na přechodu na novou houfnici není jen nákup nové techniky, ale v našem případě i nová ráže a s tím spojený nákup nové munice a likvidace staré.
Na závěr: myslím si, že podobný expediční lehký typ má smysl pro francouze nebo jiné státy, ale my spíše potřebujeme flexibilní těžký typ vhodný pro obranu státu. V expedičních operacích bych se spolehl na spojence a jejich techniku, případně nějaký samohybný minomet (na podvozek ASCOD/CV90 je jak dělaný AMOS, případně NEMO).Skrýt celý příspěvekHufnica musi vypalit na ciel a potom sa schovat do vyckavacieho postavenia. Moze sa premiestnit na dalsie palebne postavenie ktore bolo uz urcene a pripojit sa. Musi to robyt ...Zobrazit celý příspěvek
Hufnica musi vypalit na ciel a potom sa schovat do vyckavacieho postavenia. Moze sa premiestnit na dalsie palebne postavenie ktore bolo uz urcene a pripojit sa. Musi to robyt rychlo a nie stale doplnovat municiu. Tieto hufnice su od seba vzdialene (1000 m). Este nepochopim preco ma Eva 6 vojakov, ked DANA ma iba 4+1 vojakov. Zuzana ma 4 vojakov. Z pohladu delostrelca je to nestastne riesenie. Slovensko potrebuje silne delostrelectvo(Zuzany, RM 70/85 Modular).
Skutečně houfnici obsluhují tři vojáci. Upraveno. AdminSkrýt celý příspěvekSorge-227, este ani nepoznas presne parametre novej hufnice EVA 6x6, kal.155 L52, a uz vynasas sudy. Neuveritelne.:) V plne automatickom nabijaku je 12 granatov a 12 prachovych ...Zobrazit celý příspěvek
Sorge-227, este ani nepoznas presne parametre novej hufnice EVA 6x6, kal.155 L52, a uz vynasas sudy. Neuveritelne.:) V plne automatickom nabijaku je 12 granatov a 12 prachovych naplni, plus vezie este dalsich 12 granatov a 12 prachovych naplni, dovedna je tam 24 granatov+24 prachove naplne. Pri granatoch ERFB-BB ma dostrel cca 42km. Mala by dosahovat 5 ran za minutu, pri rucnom nabijani 13 ran za 3min.
Posadku tvoria 3 vojaci, ktori sedia v pancierovanej kabine. Strelba je z nej ovladana v plnoautomatickom rezime.
http://www.armyrecognition.com...
Oproti takej Juhoafrickej hufnici T5-52, kde je posadka 6 vojakov a obsluha pri strelbe nieje kryta. Sice vdaka pouzivaniu raketovych granatov V-LAP, ma dostrel az 54,8km, ale je to na zvazenie, ci tak velku posadku vystavym priamej alebo nepriamej palbe.
http://www.armadninoviny.cz/st...
Osobne si myslim, ze tato lahka hufnica EVA 6x6, kal.155, L52 ma perspektivu, a je mozne ze zaznamena aj komercny uspech...Skrýt celý příspěvekTo normalne że "strzelające ciężarówki" (Caesar, ATMOS, Kryl) mają mało amunicji Limit masowy... Taka ciężaróka 6x6 powinna ważyć nie więcej niż 21 ton w położeniu bojowym by ...Zobrazit celý příspěvek
To normalne że "strzelające ciężarówki" (Caesar, ATMOS, Kryl) mają mało amunicji
Limit masowy...
Taka ciężaróka 6x6 powinna ważyć nie więcej niż 21 ton w położeniu bojowym by mieć odpowiednią mobilność w terenie
Dodatkowo dochodzą przepisy "kodeksu drogowego" (Nie wiem jakie są przepisy w Czechach i na Słowacji dotyczace "dopuszczalnej masy całkowitej" )
U nas - pusty Kryl ma mieć ok 18 ton, a w połozeniu bojowym ok 22 ton.
Co ciekawe "wojskowi "geniusze" wymagają aby Kryl był - minoodporny! (minoodpornosc poziom 2a wg STANAG)
Stąd taka głupia (i brzydka) kabina Kryla...Skrýt celý příspěvekDvanáct nábojů je k smíchu.. těch dvanáct nábojů vypálí, a tak jako tak by se musela přesunout na jiné stanoviště. Takže těch dvanáct nábojů bude k smíchu pouze tehdy, když ...Zobrazit celý příspěvek
Dvanáct nábojů je k smíchu.. těch dvanáct nábojů vypálí, a tak jako tak by se musela přesunout na jiné stanoviště. Takže těch dvanáct nábojů bude k smíchu pouze tehdy, když Konštrukta nedomyslí rychlé nabíjení z muničního vozidla.Skrýt celý příspěvek
Eva s municiou 12 granatov je k smiechu. Nepotrebujeme hufnicu prepravitelnu herculesom. Este nepresla vojenskymi skuskami na zahori, ale delostrelcom sa asi nebude velmi ...Zobrazit celý příspěvek
Eva s municiou 12 granatov je k smiechu. Nepotrebujeme hufnicu prepravitelnu herculesom. Este nepresla vojenskymi skuskami na zahori, ale delostrelcom sa asi nebude velmi pacit.
Left: Z osobnej skusenosti musim povedat ze podpery u DANY nie su symbolicke.Skrýt celý příspěvekJenda: usporiadanie 8x8 by vyšlo príliš tažké. hlavnou výhodou má byť prepraviteľnosť v C130. Šasi Tatry 815-7 vo verzii 8x8 ma 13t kým 6x6 má 10,2t. hmotnosť 20,7t je už aj ...Zobrazit celý příspěvek
Jenda: usporiadanie 8x8 by vyšlo príliš tažké. hlavnou výhodou má byť prepraviteľnosť v C130.
Šasi Tatry 815-7 vo verzii 8x8 ma 13t kým 6x6 má 10,2t.
hmotnosť 20,7t je už aj tak dosť na hrane.Skrýt celý příspěvekZ osobní zkušenosti musím potvrdit, že podpěry pro střelbu u DANY jsou opravdu dost symbolické. Už nevím, kde to bylo, ale po simulovaném dělostřeleckém přepadu tří nebo čtyř u ...Zobrazit celý příspěvek
Z osobní zkušenosti musím potvrdit, že podpěry pro střelbu u DANY jsou opravdu dost symbolické. Už nevím, kde to bylo, ale po simulovaném dělostřeleckém přepadu tří nebo čtyř u jedné DANY posádka zapomněla ty podpěry po salvě opět zasunout a rozjela se s vysunutými. Kupodivu dojeli bez jakýchkoli problémů do zázemí a ani si toho nevšimli :D
Co se týče EVY, tak tu myslím někteří dělají hodně předčasné závěry. Pokud EVA odstřílela jen 5 střel, jak tu uvádí M.i.B., tak to je opravdu ve stádiu hodně raného prototypu...
To předpokládám souvisí i s použitím poněkud postarší tatrovácké platformy. Co se týče použití 8x8 místo 6x6, tak to asi není úplně nutné vzhledem k tomu, že jak Archer, tak CAESAR jsou taky 6x6.Skrýt celý příspěvekEVA neni spatny koncept, ale potrebuje samozrejme jeste doladit. Podvozek by byl v pripade uspechu u ACR pouzit z nejnovejsi rady Tatry, zmen by dosla zrejme i kabina -v soucasne ...Zobrazit celý příspěvek
EVA neni spatny koncept, ale potrebuje samozrejme jeste doladit. Podvozek by byl v pripade uspechu u ACR pouzit z nejnovejsi rady Tatry, zmen by dosla zrejme i kabina -v soucasne podobe je to skutecne spartanske provedeni (a mista pro 3. clena osadky je tam pomalu) Onech 12 granatu a prachovych naplni by melo stacit na cca 2 min palby (dle pracovniku Konstrukty na IDETu by mela rychlost palby byt cca 6+ ran/min, ale zatim pry EVA odstrilela minimum (cca 5 (?) ran -pro overeni stability a (ne)kmitu oper..). Dalsich 12 granatu a prachovych naplni je ulozeno na korbe -a prostorove by dle vseho melo byt mozne zvyseni na cca 18... Ovladani ma byt opravdu primarne z kabiny, zalozni (?) prime (ta sedacka strelce+ovladaci prvky na leve strane houfnice ale stejne pusobi dosti nepatricne...)
Kazdopadne EVA nevypada zle -a parametry a (deklarovane) schopnosti vychazeji daleko lepe nez CAESAR, na ktery mela/ma ACR (dle kuloaru) policeno...Skrýt celý příspěvekJan Grohmann: Mohu se zeptat, co byste si tedy představoval za houfnici? Považujete DONAR za odzkoušený bojem, když věž je, ale samotné auto nikoliv? Případně umístění D na ...Zobrazit celý příspěvek
Jan Grohmann: Mohu se zeptat, co byste si tedy představoval za houfnici? Považujete DONAR za odzkoušený bojem, když věž je, ale samotné auto nikoliv? Případně umístění D na podvozek Tatry – v tom by byl hodně zapojený náš průmysl, ale trvalo by to nějakou dobu. Nebo raději koupit hotový, vyzkoušený produkt, kupříkladu Archer.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...