IDET 2015 – ve znamení modernizace Armády ČR

-
20. 5. 2015
-
57 komentářů
-
Jan Grohmann
Až do čtvrtku probíhá v areálu brněnského výstaviště mezinárodní výstava obranných technologií IDET 2015 (International Defence and Security Technologies 2015), která se nese ve znamení modernizace české armády. Hlavní pozornost návštěvníků upoutávají pásová bojová vozidla pěchoty, kolové obrněné transportéry, radary nebo samohybné houfnice.
IDET ve znamení modernizace
Armáda České republiky připravuje několik velkých modernizačních projektů. Jednou z finančně nejnáročnějších modernizací se stane nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty, jež nahradí u 7. mechanizované brigády letité sovětské stroje BVP-2.
Klíčový je nákup radarů protivzdušné obrany kategorie MADR (Mobile Air Defense Radar). Armáda ČR poptává pět radarů za 1,7 miliardy korun. Ozbrojené síly Slovenské republiky pak mají zájem o čtyři kusy. Nákup radarů kategorie MRAP má v Armádě ČR nejvyšší prioritu.
Mezi důležité tendry patří nákup obrněných vozidel pro 7. mechanizovanou brigádu. Vojáci chtějí získat 42 velitelských a spojovacích vozidel. Velitelská a spojovací vozidla dostane také 4. brigáda rychlého nasazení – půjde o dvacet obrněných transportérů Pandur II.
Pandur II s izraelskou věží Samson Mk II; větší foto / Archiv autora
Armáda ČR plánuje rovněž nakoupit nové dělostřelecké systémy. Modernizační projekt je ale na samém začátku a v současné době má z výše uvedených programů nejnižší časovou prioritu.
Všechny čtyři modernizační projekty mají jedno společné – Armáda ČR zatím oficiálně žádný z těchto projektů nespustila. Není tak jasné, kteří výrobci vojenské techniky se modernizačních tendrů Armády ČR zúčastní.
Na druhou stranu mají největší šanci, jak to bývá všude na světě, ti výrobci, kteří navážou spolupráci s domácími podniky. Právě výstava IDET 2015 byla skvělým místem k prezentaci nejdravějších a nejaktivnějších firem. Kromě toho mohli z vystavené techniky diváci snadno odvodit současné hlavní kandidáty pro budoucí modernizační projekty Armády ČR.
CV90; větší foto / Archiv autora
CV90 vs. ASCOD
Nákup nových bojových vozidel pěchoty představuje jeden z největších zbrojních projektů Armády ČR. Na výstavě jsme mohli vidět dva žhavé kandidáty – švédské vozidlo CV90 od BAE Systems a rakousko-španělské ASCOD od General Dynamics.
Švédské vozidlo CV90 vyvinula na přelomu 80. a 90. let minulého století firma Hägglunds, která nyní patří pod křídla obří britské zbrojní společnosti BAE Systems.
CV90 je ve službě od roku 1993. Hlavní předností vozidla je unikátní podvozek s adaptivním pérováním. Vozidlo tak dokáže oproti konkurentům snést větší zatížení (výzbroj, balistickou ochranu atd). Unikátní je také výkonný rychlopalný kanon ráže 40 mm. CV90 prošel bojovým nasazením v Afghánistánu.
ASCOD; větší foto / Archiv autora
ASCOD je ve službě od roku 1998. Bojové vozidlo pěchoty ASCOD je klasické konstrukce s motorem vpředu. K dispozici je několik verzí dělených podle balistické ochrany. Španělé získali vozidla o hmotnosti 30 tun, Rakušané 33 tun.
Vozidlo ASCOD nedávno uspělo v prestižním britském programu Special Vehicle. Pro britský program vznikla varianta o hmotnosti 42 t.
Nejnovější verze z roku 2014 váží 35 t a disponuje vylepšením v oblasti pohyblivosti, pancéřování nebo výzbroje. Hlavní zbraní vozidel ASCOD je 30mm rychlopalný kanon. Avšak jako v případě CV90 lze zbraňové systémy i elektronické vybavení upravit dle přání zákazníka.
General Dynamics navázal za účelem výroby vozidla ASCOD pro český a slovenský trh spolupráci s českou firmou EXCALIBUR ARMY. Česká firma navíc nabízí Armádě ČR hloubkově modernizovaná vozidla BVP-2, označovaná jako Šakal. Vozidlo Šakal však bylo na výstavě IDET (oproti minulému ročníku) přítomno pouze jako malý model.
Commander; větší foto / Archiv autora
Commander vs. AD-STAR ELM-2288
Armáda České republiky poptává pět radarů a Ozbrojené síly Slovenské republiky čtyři radary kategorie MADR. Hlavními konkurenty, dle účasti na výstavě IDET, jsou radary Commander od britské BAE Systems a AD-STAR ELM-2288 od izraelské ELBIT Systems.
Na IDETu jsme mohli vidět ve skutečné velikosti radar Commander firmy BAE Systems. Radar provozuje již řadu let Královské letectvo Velké Británie. Všechny technologie jsou dostupné a ověřené provozem. BAE Systems se také chlubí propracovaným systémem logistiky, servisu a školení.
BAE Systems spolupracuje se slovenskou firmou Vývoj Martin na vývoji a výrobě komponentů radaru. V jednání je také spolupráce s řadou českých firem. Ve výsledku tak mohou slovenské a české firmy zajistit vlastními silami výrobu klíčových komponentů radaru Commander a usnadnit tím pozdější logistiku, údržbu a servis.
Konkurentem je společný projekt české firmy RETIA a izraelské ELBIT Systems. Obě firmy nabízejí Armádě ČR izraelský radar AD-STAR ELM-2288. V obou případech jde o moderní polovodičové radary dlouhého dosahu, ověřené provozem.
Který radar si Armáda ČR zvolí, není otázkou ani tak hrubých výkonů, ty jsou v podstatě stejné. Klíčový je rozsah zapojení českého nebo slovenského průmyslu, ale především rozsah, propracovanost, flexibilita a nízké náklady logistiky, údržby, oprav a školení po celý životní cyklus radaru.
TITUS; větší foto / Archiv autora
TITUS vs. VEGA
Armáda ČR plánuje pro své jednotky nakoupit nová kolová spojovací a velitelská obrněná vozidla. Podmínkou je využití podvozku společnosti TATRA TRUCKS. Takové podmínky splňují na trhu (mimo jiné) dvě vozidla: TITUS francouzské společnosti Nexter a VEGA od SVOS Přelouč.
Na první pohled obě vozidla připomínají klasické MRAPy. Oproti nim ovšem disponují lepší průchodností terénu a lepšími jízdními vlastnostmi. Vozidla VEGA a TITUS není problém nasadit v těžkém terénu při zachování vynikající stability.
VEGA; větší foto / Archiv autora
Prázná hmotnost vozidla TITUS je 16 tun. Podvozek snese zatížení až 26 tun. Francouzský stroj je platformou, kterou lze osadit nejrůznějšími elektronickými, senzorickými nebo komunikačními systémy. Konstrukce snese lafetaci zbraní až do ráže 20 mm.
VEGA rovněž využívá podvozek české Tatry 6x6, ale jiného uspořádání. Prázdná hmotnost Vegy je 15 tun.
Užitné vlastnosti jsou podobné, obě vozidla se však liší v uspořádaní a rozměrech nákladového prostoru. Dostatečně velký vnitřní prostor (v přídi tendru Armády ČR) je nutný pro vytvoření pracovních podmínek operátorů a instalaci elektronických a komunikačních systémů.
Houfnice Zuzana 2 a nová Eva (v pozadí); větší foto / Archiv autora
Houfnice
Záměrně v tomto podnadpisu neuvádíme možné konkurenty. Armáda ČR uvažuje o nákupu nových samohybných houfnic. Tento modernizační program má ale v současné době nižší časovou prioritu než programy výše uvedené.
Firma EXCALIBUR ARMY představila na IDETu samohybnou houfnici DANA-M1 CZ. Jde o modernizovanou variantu houfnice DANA zavedenou v Armádě ČR. DANA-M1 CZ získala nový systémem řízení palby, vylepšený podvozek a přepracovanou kabinu, jen dělo zůstalo původní v ráži 152 mm, tedy nekompatibilní s municí NATO.
DANA-M1 CZ; větší foto / Archiv autora
Slovenská firma KONŠTRUKTA – Defence představila na IDETu hned dvojici houfnic. První je dobře známá houfnice ZUZANA 2 s dělem155 mm.
Úplnou novinkou je zato lehká samohybná houfnice Eva využívající podvozek Tatry. Eva svým konceptem připomíná jihoafrickou houfnici T5-52 nebo francouzskou CAESAR.
Automatický zásobník pojme 12 nábojů a prachových náplní. Dalších 12 nábojů je přítomno ve vozidle. Houfnici lze ovládat z kabiny. Eva funguje v automatickém i manuálním módu. Posádku tvoří tři vojáci.
Na rozdíl od těžkých pásových houfnic poskytuje Eva posádce menší balistickou ochranu, je však konstrukčně jednodušší, produkčně a provozně levnější a má nízké nároky na údržbu či logistiku. Houfnici Eva o hmotnost 20,5 t lze navíc přepravit dopravním letadlem C-130 Hercules.
Tendr na modernizaci českého dělostřelectva si nenechá ujít ani firma BAE Systems. Důkazem byl vystavený model pokročilé samohybné švédské houfnice Archer.
Související články
CAMEL: Demonstrátor budoucího obrněného vozidla
Americká armáda (U.S. Army) na výstavě Labs Day 2015 představila veřejnosti více než 100 ...
-
15.05.2015
-
13 komentářů
-
Jan Grohmann
IDET - veletrh technologií pro kvalitnější obranu a vyšší bezpečnost
V úterý 19. května se v Brně otevírají brány 13. mezinárodního veletrhu obranné a bezpečnostní ...
-
16.05.2015
-
9 komentářů
-
Tisková zpráva
RETIA s Eltou představí špičkové technologie radaru MADR
Vedoucí česká společnost v oblasti vývoje a výroby radiolokačních technologií, vojenské elektroniky ...
-
17.05.2015
-
2 komentářů
-
Tisková zpráva
ULCV: Armádní jeep 21. století
Americká armáda pokračuje v programu velmi lehkého bojového vozidla ULCV (Ultra Light Combat ...
-
18.05.2015
-
1 komentářů
-
Jan Grohmann
Jura99 - Měly by se především nakoupit takové zbraňové systémy se špičkově vyřešenou logistikou, servisem, možnosti údržby a školení. A ideálně takové, které jsou odzkoušené bojem ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99 - Měly by se především nakoupit takové zbraňové systémy se špičkově vyřešenou logistikou, servisem, možnosti údržby a školení. A ideálně takové, které jsou odzkoušené bojem a jeho deklarované parametry jsou odzkoušené a potvrzené.
To, zda nějaká houfnice dostřelí o pár kilometrů není tak důležité.Skrýt celý příspěvekJura99: Určitě by to šlo vyřešit např. podobně jako u návrhu radaru reUNION: http://www.armadninoviny.cz/ra... Podpěry i systém ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99: Určitě by to šlo vyřešit např. podobně jako u návrhu radaru reUNION:
http://www.armadninoviny.cz/ra...
Podpěry i systém řízení palby integrované v kontejneru a k tomu přenosný ovládací pult...pak by se nemuselo tolik šetřit na hmotnosti, protože by se to dalo transportovat bez podvozku.
Jinak ty podpěry jsou oproti Daně a Zuzaně naopak velmi rozměrné.Skrýt celý příspěvekjenda: naložit "kontejner" s houfnicí EVA na "cokoliv" by asi nešlo. Jednak by během palby mohl ulítnout zámek toho kontejneru, jednak to "cokoliv" by muselo mít hydraulicky ...Zobrazit celý příspěvek
jenda: naložit "kontejner" s houfnicí EVA na "cokoliv" by asi nešlo. Jednak by během palby mohl ulítnout zámek toho kontejneru, jednak to "cokoliv" by muselo mít hydraulicky podepřený podvozek a také řízení palby v kabině. Jinak ty podpěry podvozku EVA jsou dost subtilní, ve srovnání třeba s Denel Condor. Nakoupit by se měly pouze špičkové houfnice se špičkovými parametry a co nejmenší osádkou. Vše ostatní je plýtvání zdroji. Jinak ten podvozek od EVA vypadá, jakoby ze skladu vyhrábli nějakou starou Tatru. Totéž Zuzana 2 je ve srovnání s modernizovanou DANA od Excaliburu docela škaredka.Skrýt celý příspěvek
Tak to opravdu vypadá, že Šakal je definitivně na vedlejší koleji: http://cdn.i0.cz/src/public-da... Docela ilustrativní ...Zobrazit celý příspěvek
Tak to opravdu vypadá, že Šakal je definitivně na vedlejší koleji:
http://cdn.i0.cz/src/public-da...
Docela ilustrativní :)
BTW, možná to nějak zapadlo, ale s náhradou a nikoli modernizací BVPček se již počítá nějaký ten měsíc. Už v listopadu zástupce NGŠ Malenínský mluvil o plánu nákupu 111 těžkých IFV jako náhrada za BVP u 7. brigády na jednání výboru pro obranu v PS. Na druhou stranu plány AČR jsou něco jiného než plány MO.
Tak jako tak je otázka, jestli cca 100 kusů je adekvátní náhrada vzhledem k počtu BVP-1/2, které teď AČR provozuje. Pokud se nemýlím, tak jich je více než 300. Ještě nedávno jich bylo o několik stovek více.
Přestože se nakonec na IDETu objevilo i CV90, tak se dle mého pocitu prošlapává cesta spíše pro ASCOD. Předpokládal bych, že s věží (v některých verzích, samozřejmě) Samson MkII vzhledem k právě uzavřenému partnerství mezi Excalibrem a Rafaelem. Jak je i v článku uvedeno, tak se i představila na Panduru.Skrýt celý příspěvekpodla mna ta eva mouze byt dost dobra, ak bude dosahovat take iste parametre ako zuzana2 alebo dokonca lepsie a pri nizsej hmotnosti zo zvysenho mobilitou tiez znizenou cenou je to ...Zobrazit celý příspěvek
podla mna ta eva mouze byt dost dobra, ak bude dosahovat take iste parametre ako zuzana2 alebo dokonca lepsie a pri nizsej hmotnosti zo zvysenho mobilitou tiez znizenou cenou je to jasna volbaSkrýt celý příspěvek
Tak, tylko czy OSSR i ACR są zainteresowane kupnem? Bo jeśłi tych haubic nie kupią - to nie ma szans na eksport... Kolejna sprawa to szybkostrzelność... Musi byc conajmniej 6 ...Zobrazit celý příspěvek
Tak, tylko czy OSSR i ACR są zainteresowane kupnem?
Bo jeśłi tych haubic nie kupią - to nie ma szans na eksport...
Kolejna sprawa to szybkostrzelność...
Musi byc conajmniej 6 strzałów na minute i 3 strzały w 15 sekund...Skrýt celý příspěvekEVA je dobrý nápad. Upřímně věž DANY a ZUZANY je zbytečně velká kvůli dvojmužné osádce ačkoliv i ony mají nabíjecí automat. Zajímalo by mě jakou umožňuje elevaci. Myslím, že ve ...Zobrazit celý příspěvek
EVA je dobrý nápad. Upřímně věž DANY a ZUZANY je zbytečně velká kvůli dvojmužné osádce ačkoliv i ony mají nabíjecí automat. Zajímalo by mě jakou umožňuje elevaci. Myslím, že ve formě autonomního kontejneru, který by se dal naložit na cokoliv by to bylo ještě zajímavější.Skrýt celý příspěvek
Na http://www.armyrecognition.com... se píše, že EVA je plně automatická a ovládá se z kabiny podvozku. Takže někde je to špatně napsané, buď na AR nebo AN. Ale spíše to dle fotek ...Zobrazit celý příspěvek
Na http://www.armyrecognition.com... se píše, že EVA je plně automatická a ovládá se z kabiny podvozku. Takže někde je to špatně napsané, buď na AR nebo AN. Ale spíše to dle fotek vypadá, že to bude konkurence Archer, nikoliv ATMOS.
Správně byly oba dva texty. Houfnice funuguje v automatickém nebo manuálním režimu. Každopádně v textu upřesněno. Admin.Skrýt celý příspěvekO českém systému aktivní ochrany vozidel se psalo např. zde: http://www.armadninoviny.cz/ul... Podobný systém od německé fy ...Zobrazit celý příspěvek
O českém systému aktivní ochrany vozidel se psalo např. zde:
http://www.armadninoviny.cz/ul...
Podobný systém od německé fy Rheinmetall je potom popsán zde:
http://www.armadninoviny.cz/ak... Skrýt celý příspěvekCesi zacali pracovat na systemu podobny Trophy. Bolo to nedavno v tel. novinach. Ale neviem ako daleko su s vyvojom. Viem ze to chcu montovat na pandury. Nema niekto blyzsie info? ...Zobrazit celý příspěvek
Cesi zacali pracovat na systemu podobny Trophy. Bolo to nedavno v tel. novinach. Ale neviem ako daleko su s vyvojom. Viem ze to chcu montovat na pandury. Nema niekto blyzsie info? Co hovorite na hufnicu Eva. Nasa armada potrebuje silne delostrelcto, este viac nez letectvo. Ta Eva je krok spat., dokonca je nechranena posadka. Nie je chranena proti ZHN. Moderne delostrelectvo musi vypalit na ciel a rychlo zdrhnut do vyckavajuceho postavenia. Zaujimalo by ma ako ma vyriesenu ochranu proti vyziarovania tepla. Kazdopadne Slovensko ocakava ze bude bojovat s armadou s vyzbrojou zpred 70 rokov.Skrýt celý příspěvek
Pokud se bude kupovat nový BVP ať ASCOD nebo CV90 tak určitě dobře. Otázkou je ovšem jestli si jich budeme moci dovolit tolik, aby jsme nahradili všechny starý BVP. Aby se ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud se bude kupovat nový BVP ať ASCOD nebo CV90 tak určitě dobře. Otázkou je ovšem jestli si jich budeme moci dovolit tolik, aby jsme nahradili všechny starý BVP. Aby se nenakoupilo jen pár desítek pro vyvolené. Takže nějaká levná modernizace starých BVP může být pořád na stole.Skrýt celý příspěvek
Nenašel jsem jak drahý je Trophy, ale stejně pochybuji že by ho Izraelci prodali. Nabízeli ho myslím jen Američanům na Strykery (v roce 2006), ale odmítli ho (dali přednost systému ...Zobrazit celý příspěvek
Nenašel jsem jak drahý je Trophy, ale stejně pochybuji že by ho Izraelci prodali. Nabízeli ho myslím jen Američanům na Strykery (v roce 2006), ale odmítli ho (dali přednost systému Qvick kill - nebo tak nějak, který však by byl dostupný nejdříve za 5 let). Jinak Israel Military Industries (IMI) už myslím vyvinula Iron Fist, který dokáže zničit i průbojné střely (AP). Jinak technologicky je možné namontovat Trophy na i na čtyř kolové platformy, viz:
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekJinak zároven chápu, že tohle je nic neříkající základní verze. Až ministerstvo vypíše soutěž a dodá specifikace, tak to může vypadat uplně jinak. Pokud by dávali velký důraz na ...Zobrazit celý příspěvek
Jinak zároven chápu, že tohle je nic neříkající základní verze. Až ministerstvo vypíše soutěž a dodá specifikace, tak to může vypadat uplně jinak. Pokud by dávali velký důraz na bezpečnost a balistickou ochranu, tak do soutěže můžou dát klidně podobné monstrum jako pro Brity.Skrýt celý příspěvek
Díky za souhrné info v článku. V tomhle základním porovnání kdybych si měl vybirat tak, ascod, titus, zuzana 2. Pokud by na ten Ascod namontovali přídavnou ochranu na bok jako ma ...Zobrazit celý příspěvek
Díky za souhrné info v článku. V tomhle základním porovnání kdybych si měl vybirat tak, ascod, titus, zuzana 2. Pokud by na ten Ascod namontovali přídavnou ochranu na bok jako ma ta britská verze + nejaké reaktivní na čelo, tak by to bylo fajn.
Btw: má někdo nějakou obecnou představu jak moc Finančně náročné sou systemy typu trophy?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...