IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Ajban 440A a Ajban SOV na výstavě IDET 2017. / NIMR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu terénních automobilů UAZ a Land Rover. Na výstavě IDET 2017 proto výrobci představili celou plejádu obrněných vozidel 4×4, která se budou ucházet o tendr armády.

Podle současných plánů česká armáda po roce 2020 začne s dlouho odkládaným procesem náhrady používaných vozidel UAZ a Land Rover.

Armáda ČR v současnosti provozuje asi 1500 lehkých terénních vozidel s hmotností do 4 t - 740 vozidel Land Rover, 630 UAZů a 115 vozidel značky Toyota. Obrněných taktických vozidel 4×4 o hmotnosti mezi 7-9 t má Armáda 230, z toho 115 Ivec LMV. Ve výzbroji najdeme (ty se již ale nepoužívají) i letité sovětské průzkumné transportéry BRDM-2.

Požadavky na nová taktická vozidla 4×4 se stále ladí, jisté však je, že Armáda ČR na základě jediné platformy 4×4 bude chtít získat hned několik užitných verzí.

Nabízí se obrněná verze pro transport vojáků, obrněná verze s kabinou 2+2 s korbou, nepancéřované verze, nepancéřovaný pick-up s kabinou pro dvě osoby nebo nosič zbraňových systémů - kulomety, protitankové řízené střely (PTŘS) či dokonce minomety a taktické rakety země-země. Velmi žádoucí bude, aby vozidlo také dokázalo za sebou táhnout dostatečně těžký přívěsný vozík s vybavením.

Zřejmě nejvíce pozornosti na výstavě IDET poutala obrněná vozidla Ajban od firmy NIMR ze Spojených arabských emirátů. Vozidlo Ajban na českém i evropském trhu nabízí česká společnost VOP CZ, která před časem navázala strategické partnerství právě s firmou NIMR.

K vidění byla pancéřovaná verze Ajban 440A s uzavřenou kabinou (2+2) a krytou korbou i lehká otevřená verze Ajban SOV pro speciální jednotky. Podle zástupců VOP CZ má Ajban SOV dojezd 650 km (při 100 km/h) a maximální rychlost až 150 km/h.

T-KAT aka Sand Cat / Tatra Defence Industrial

VOP CZ již několik let pro vozidla Ajban vyrábí pancéřovou kabinu. Nyní VOP CZ získala možnost vozidla Ajban nejen kompletovat ve svém závodě, ale také upravovat, vylepšovat a nabízet na evropském trhu, především v zemích Visegrádské čtyřky.

Podle informací zástupců firmy VOP CZ v případě sériové výroby vozidel Ajban se bude až 85 % vozidla (z celkové masy vozidla, tedy nikoliv ceny) vyrábět v České republice. Dodejme, že lokalizace výroby bude nepochybně silnou proměnou v chystaném tendru Armády ČR.

Na stánku Czechoslovak Group, resp. dceřiné společnosti Tatra Defence Industrial, bylo vystaveno obrněné vozidlo T-KAT, které vychází z izraelského stroje Sand Cat od izraelské firmy Plasan.

Renault Sherpa Light Station Wagon / Autor

Sand Cat využívá upravený podvozek amerického automobilu Ford F-550 a balistickou ochranu od firmy Plasan. Ve vystavené konfiguraci je T-KAT určen především pro transport vojáku nebo patroly. 

Míra “počeštění” vozidla T-KAT není známa, ale podle dřívějších informací Tatrovka plánuje vyvinout pro vozidlo podvozek vlastní konstrukce. T-KAT pohání turbodiesel Ford V8 6,7 l. Motor dokáže více než 8,5 t těžké vozidlo urychlit až na 120 km/h.

T-KAT, podobně jako Sand Cat, lze nabídnout v nejrůznějších verzích i konfiguracích. Na internetu kolují obrázky otevřených verzí vozidel Sand Cat pro speciální jednotky, s nákladní korbou nebo jako nosiče PTŘS Spike.


Vozidlo FOX aka Mercedes-Benz G300 CDI. / Army.cz

Další “těžkou váhou” bylo vozidlo Sherpa Light Station Wagon z rodiny francouzských taktických vozidel 4×4 Sherpa Light firmy Renault. Vozidla Sherpa Light jsou rovněž nabízena v nejrůznějších verzích - jako u výše dvou jmenovaných, automobily rodiny Sherpa Light není problém konstrukčně a koncepčně přizpůsobit přesně podle přání zákazníka.

Sherpa Light Station Wagon má hmotnost 11 t a dokáže vyvinout maximální rychlost 110 km/h. Dojezd je 1000 km.

Zetor Engineering představil lehké vozidlo pro speciální sily FOX, které je postaveno na terénním vozidle Mercedes-Benz G300. Pohotovostní hmotnost je 3380 kg a nosnost 1180 kg. FOX dosahuje maximální rychlosti 120 km/h.

Toyota Hilux / Autor

Na kruhovou otočnou lafetu vozidla lze instalovat těžký kulomet ráže 12,7 mm nebo i PTŘS. Na ochranný a nosný rám lze lafetovat až čtyři kulomety ráže 5,56 mm nebo 7,62 mm.

K vidění byly i civilní militarizovaná vozidla, jako je Jeep Wrangler a Toyota Hilux. Podobná vozidla v Armádě ČR jistě najdou své uplatnění, ale je otázkou, zda dokáží pokrýt všechny úkoly vozidel UAZ a Land Rover - resp. nejen pokrýt, ale také rozšířit.

Z hlediska logistických nároků (jednoduší servis, údržba, levnější provoz) je mnohem výhodnější provozovat jednou lehkou kolovou platformu 4×4, na které lze postavit řadu užitných verzí, než kupovat mnoho typů vozidel pro různé úkoly.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

IDET 2017: Zetor Engineering představí BVP Wolfdog

Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering cílí na vojenský průmysl. Při vývoji ...

Inspirace pro AČR: Minomety a rakety pro lehkou brigádu

Ministerstvo obrany ČR plánuje výstavbu třetí bojové brigády. Jedním ze zvažovaných konceptů je ...

Brněnské výstaviště přivítá trojlístek Bezpečnostních veletrhů IDET, PYROS, ISET

Ve středu 31. května se v Brně otevírají brány Bezpečnostních veletrhů, tedy 14. mezinárodního ...

IDET 2017: Bojová vozidla pěchoty pro Armádu ČR

Po dvou letech se v Brně opět otevřely brány mezinárodního vojenského veletrhu IDET 2017 ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • krllo
    17:23 02.06.2019

    Rozhodně by se měli podporovat české výrobky nebo výrobky s největším podílem českých firem.

  • KOLT
    22:10 07.06.2017

    PavolR, Perun je pro Šestku, která má čtyřčlenná družstva, čili v konkrétně *v tomto* velmi pravděpodobně není problém.

    Josef, nějaké podrobnější vysvětlení by nebylo? Znáte někoho z Šestky, kdo si přímo stěžoval? Nebo je to hodnocení vozidla po jeho prohlédnutí? Díky!

  • Marcus
    14:28 07.06.2017

    Tak u Perunu to chápu, tam je to vozidlo jiné třídy a určené pro speciály, kteří operují troche jinak.
    Ale u toho Foxe který cílí vyloženě na náhradu dosluhujících Kajmanů, tak tam to nechápu... :(

  • Josef
    08:39 07.06.2017

    Údajně. To je to správné slovo.

  • PavolR
    07:49 07.06.2017

    Marcus:
    A Perun je 5-miestny ... a to mal byť údajne šitý na mieru špeciálom.

  • Marcus
    23:08 06.06.2017

    Pokud by FOX od Zetoru, neviděl bych problém že vozidlo nepřináší zas tak nic nového. Jde o to že ty poslepované Kajmany už potřebují náhradu. Budou to prostě nová výkonnější vozidla stejné kategorie.
    Jediné co nechápu je osádka vozidla. Chrudim, kde kajmany slouží funguje na 6ti členných týmech, čemuž by byl kajman přizpůsobený. Kapacita Foxe mi proto přijde nelogická a těžko říct jak by se to řešilo...

  • Josef
    17:11 06.06.2017

    Perun naprosto selhává v oblasti vnitřní ergonomie vozidla. Na zkouškách se již nic nedoladí. Musí to být před nimi. Jako vozidlo asi dobrý. Nikdo ho zatím ale jezdit neviděl.

    FOX od Zetoru je jistě zajímavý, ale s nulovou balistickou ochranou. Pokud se na něj navěší nějaké plechy, neuveze už skoro nic. Vše záleží na tom, k jakému účelu by se měl použít. V konfliktu s asymetrickým nepřítelem a množstvím IED těžko říct. Doba, kdy se hledaly SCUDy v Iráku na otevřené pláni bez IED je zatím za námi.

  • Nesher
    12:18 05.06.2017

    Johnn2
    Jaké detaily konkrétně u Perunu nejsou dotažené? Je to zatím jenom prototyp, proto bych rád věděl zda jsou to opravdu jenom "detaily" , které půjde v průběhu zkoušek odchytat a nebo je to něco složitějšího.

    Jinak si nemyslím, že by byl Fox dobrou náhradou LR Kajman, je to v podstatě to samé vozidlo, nikam dál nás to neposouvá.

    Naopak Perun, byť kvůli své velikosti zcela jistě nenahradí LR Kajman ve 100% mi přijde zajímavý, např. to, že obě nápravy jsou řiditelné je v této kategorii poměrně zajímavý nápad. To, že to auto není zrovna hezké je vedlejší, je to bojový stroj pro operátory speciálních sil, nikoliv stylovka.

  • Johnn2
    11:58 05.06.2017

    Vozidlo FOX od Zetoru nejpropracovanější exemplář pro SOF nebo výsadkové jednotky. Perfektní náhrada za Kajmany v AČR, pokud možno co nejdříve. Nevíte někdo kdo ten FOX vyrábí? Nechce se mi věřit, že to Zetor vymyslel sám. Moc schopných vychytávek, které chybí Perunu od SVOSu, kde předvádí to co vždy - nedotaženost detailů, které jsou pro osádku důležité.

  • KOLT
    18:19 03.06.2017

    Stran Iveco – z vyjádření příslušníků AČR onehdá na technických dnech jsem získal dojem, že se předpokládá pořízení dvou platforem. Jedné lehké, která by plnila roli klasických teréňáků, čili se nějaké pancéřování neočekává. Druhé těžké, minimálně s možností pancéřování a existující v různých versích. Z toho by mi tak nějak vyplynulo, že je to náhrada Ivec, protože jinak by se do značné míry dublovaly. Otázkou je, do jaké míry to má vůbec AČR rozmyšlené...

    Každopádně pokud jsou s Ivecem skutečně takové problémy (ať už s výrobkem nebo výrobcem), pryč od něj. Mohou dosloužit jako "speciální" vozidla. Vím, že je to blbé na logistiku, ale je to skutečně horší než pořád řešit porouchaná auta a/nebo neochotného výrobce? Než by se pořídila nová platforma, uplyne stejnak ještě "pár" let, a v té době bude spousta těch aut už dosti oježděná. Čili by se mohly použít ke kanibalizaci na náhradní díly. Přechod z jednoho typu LOV na jiný není tak složité jako u (K)BVP, abychom to nezvládli, pokud k tomu je dobrý důvod.

  • Powerslave
    15:23 03.06.2017

    Překvapil Renault Trucks a to mimo jiné hydraulikou ve dveřích, kterou NIMR u vystavovaných kousků nemá a mít nebude (zásah do konstrukce), takže Ajban nepřipadá v úvahu.

    Perun je určen pro šestkaře a řešit design tam, kde je požadována maximální jednoduchost a funkčnost je absurdní požadavek.

  • Tecka
    13:31 03.06.2017

    Nesher
    Masz racje,tak to teraz wyglada ,polskie prywatne firmy tez maja problem. Cegielski to nie PGZ ,zobaczymy co z tego wyjdzie

  • Nesher
    12:17 03.06.2017

    Tecka
    To spíše míří na polskou armádu než na český tendr. CSG ví, že i když nabídne dobrý výrobek (možná na technologii Tatra), tak bez polského partnera nemá šanci. Otázka je zda i tak nějakou šanci tento společný projekt má. Co vím od polských kolegů, polské MON ve všem dává přednost státní PGZ, a to i ve chvíli kdy by mohlo dostat od soukromých firem lepší produkt za nižší cenu.

  • skelet
    12:03 03.06.2017

    Perun 6x6 půjde spíše proti pancéřované T810

  • Tecka
    11:08 03.06.2017
  • royal
    14:15 02.06.2017

    jako náhradu za uaz a land rovery jsou podle mě ideální kandidáti Jeep J8 a Toyota Hilux. Pro výsadkáře pak mohl být nimr riv (neboli SOV)

  • royal
    14:14 02.06.2017

    typuji že vop cz nabízeli ajban lrsov,což je upravený ajban 440a

    http://www.nimr.ae/product/ajb...

  • Nesher
    14:11 02.06.2017

    Ohledně Iveco LOV, těch se rozhodně jen tak nezbavíme, naopak se budou kupovat další, v nejbližší době to bude 40 kompletů (každý o dvou vozidlech, celkem tedy 80 aut) chemického průzkumu do Liberce. Prototyp už chemici testují.

  • sgtlk
    14:07 02.06.2017

    VOP hlavne nebyl schopen rict, jake upravy udelali, aby Ajban uzpusobili na nase klimaticke podminky. Na IDETu stale uvadeli minimalni provozni teplotu -19°C, a to nestaci.

  • Rase
    13:56 02.06.2017

    MALI:
    právě že je s výrobcem problém a navíc je Ajban novější konstrukce. hlavně je zde exportní potenciál u zemí V4, pokud by je zavedla AČR. NIMR a VOP CZ mají docela velké plány. Nemůžu ale reálně porovnat zda je lepší Iveco nebo Ajban, to nechám na vojácích.
    Talosa překvapila - body pro ně. Perun je ale úplně jiné kategorie, vždyť velikostí připomíná spíš Vegu nebo Titus (!) Je to zkrátka malý náklaďák. Verze 4x4 pro speciály ještě jo, ale plánovaná verze 6x6 co vznikne, nemá moc šancí (to už přímo konkuruje Titusu).

  • Jura99
    13:53 02.06.2017

    SVOS by měl hlavně zaměstnat dizajnéra, Perun je hrozná hranatá krabice, jak autobus Karosa z osmdesátých let. Že to jde lépe a hlavně stačí málo, trochu vymodelovat příď, viz NIMR.

  • tomas.kotnour
    13:47 02.06.2017

    Tak on se VOP s něčím přihlásil proti PERUNU do tendru na nové SOV, ale chtěl za vozidlo 40+ mil. Kč, oproti 24 mil. co chtěl SVOS a asi se nechá logicky usuzovat, že to byla nějaká úprava Ajbanu.

  • MALI
    13:34 02.06.2017

    To AN:
    škoda, že v článku neuvádíte všechna vozidla, některá - např. PERUN od SVOS, vůz MPVT X2 od firmy TALOSA jsou docela zajímavá - viz diskuze níže;

    To Rase:
    nejsem si jistý, že by měl AJBAN nahradit IVECA - má o jedno místo vzadu méně a jinak je to přibližně stejné vozidlo (z hlediska uživatele), v AČR je máme vozidel IVECO relativně hodně a i když jsou s nimi neustálé problémy ze strany výrobce, asi se jich jen tak nezbavíme. Jedině je všechny odprodat a nakoupit místo nich něco jiného ( jinak, i IVECO dělá verzi SF).
    Ke SVOS : myslím si, že svou práci umí udělat velmi dobře (a to už hodně dlouho), jen s tou VEGOU pro AČR je přetlačil CSG s Titusem (jsou prostě silnější), tak jim držím palce, ať jim to vyjde aspoň s tím Perunem - je to úplně jiná kategorie, než IVECO, má vyšší nosnost, jen ta cena..., ale ta by mohla jít při nějaké slušné sériovosti dolů.

  • petres
    13:28 02.06.2017

    tomas.kotnour
    nepřu se, opravdu nevím, jaké jsou tam změny, nemám dostatek informací. Všiml jsem si jenom marginální - jinak uchycené stěrače.

  • petres
    13:25 02.06.2017

    sgtlk
    toho modelu Archeru jsem si tam všiml. Na Tatře 8x8 je to strašně dlouhé, i když na originálním Volvu FH77 nebude kratší, ale tím jak je Volvo vyšší to opticky klame.

  • tomas.kotnour
    13:25 02.06.2017

    petres:
    Rozhodně z toho vychází, ale těch změn je tam poměrně dost, než aby to byla pouhá úprava.

  • golftom
    13:23 02.06.2017

    Stálo by za to doplnit do článku vozy Toyota Land Cruiser řady 70:
    https://www.facebook.com/dajby...

  • Marcus
    13:10 02.06.2017

    Ale hostesky měl nejhezčí LOM! :D

  • petres
    12:49 02.06.2017

    tomas.kotnour
    to vozidlo, co bylo vystavené na stánku Talosy byl NIMR 4x4 viz http://www.talosa.info/cz/proj...

  • sgtlk
    12:38 02.06.2017

    Potvrzuji vstricnost a ochotu lidi od BAE. Mel jsem s nima rec ohledne Archera na podvozku Tatra T815. Meli tam model, ale tvrdili, ze jsou o dost dal a jsou i ochotni do toho investovat. Ted je mic na nasi strane, chtelo by to, aby nekdo v ACR pohnul zadkem a zacal delat svoji praci.

  • Rase
    12:09 02.06.2017

    Mě totálně dostal ten Nimr SOV, je pěkně nízký a vyloženě láká k rejdění po poli. Chápu to tak, že je cílený jako náhrada za Rovery, možná i UAZy. Ajban by zase mohl nahradit Iveca. Za mě mají velké plus. U náhrady za UAZ ale nejspíš rozhodne cena, tak to může být opravdu cokoliv - i ten BAIC od SVOS. Osobně moc nemusím vozidla od SVOS, ale na veletrhu jsem s nima skvěle pokecal a dozvěděl se spoustu zajímavých věcí, pro mě hodně bodů za vstřícnost a otevřenost. Obdobně mile překvapili u Zetoru, CSG, Pumy, BAE a i Turci (!) Izraelci a lidi od Rheinmetallu byli pro mě zklamáním a od GDELS jsem nikoho ani neviděl

  • tomas.kotnour
    12:06 02.06.2017

    z lehkých dále pak klasický Jeep J8, z taktických ukázala Talosa také svůj tuzemský produkt.

  • petres
    11:44 02.06.2017

    Z vystavovaných nejenom Toyota je v lehčí kategorii, je tam i vozidlo FOX (Mercedes) a v článku nezmíněný NIMR SOV pravděpodobně odvozený od RIV (i když ty jsou spíš zaměřen na speciální síly vč možnosti přepravy vrtulníky, než jako universální platforma).

  • NeeBo2
    11:29 02.06.2017

    mattea
    Nemůžu najít článek, kde jsem to původně četl, ale na wiki (nohate) jsem našel aspoň tohle o U.S. Marines: "The planned end state is to have 3,500 A2 series Humvees, 9,500 ECV Humvees, and 5,500 Joint Light Tactical Vehicles."
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

  • Jura99
    11:26 02.06.2017

    Toyota je hmotnost +- 3t, ty ostatní +- 10t. Obě kategorie mají své opodstatnění. Slovenský Aligator Master II na IDETU vidět nebyl ? Jinak celkem husté konkurenční prostředí domácích výrobců, ještě by tam patřil SVOS.

  • mattea
    11:18 02.06.2017

    NeeBo2: a nemají JLTV být náhradou za Hmww, které rozhodně nejsou levné na provoz?

  • NeeBo2
    10:31 02.06.2017

    Moc nesouhlasím s dovětkem, že by pro armádu bylo ideální používat pouze jednu platformu, respektive bylo by to ideální, ale drahé na nákup i provoz. Vždyť i Američané budou souběžně používat Oshkosh JLTV s Humvee. Proto ideální řešení je mít "frontové" vozidlo a druhé lehčí a levnější na činnost, kde není riziko nebezpečí.