IDET 2017: Zetor Engineering představí BVP Wolfdog

Vize českého bojového vozidla pěchoty Wolfdog; větší foto / Zetor Engineering 

Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering cílí na vojenský průmysl. Při vývoji platforem vysoce mobilních pásových a kolových vozidel chce firma zúročit dlouholeté zkušenosti v oblasti těžkých strojů. Svůj aktuální vývoj představí Zetor Engineering na veletrhu IDET ve dnech 31. 5. až 2. 6. 2017.

Společnost Zetor Engineering vznikla v roce 2014 jako dceřiná firma brněnského výrobce těžké zemědělské techniky Zetor Tractors. Designérská společnost se věnuje výhradně vývoji speciálních bojových vozidel – mobilních základen a nosičů speciálních nadstaveb dle konkrétního vojenského nasazení. „Předpokladem pro dosažení úspěchu v této oblasti jsou dlouholeté zkušenosti v segmentu těžké off-road techniky,“ uvedla jednatelka společnosti Zetor Engineering Isabela Vršková.

Společnost se v oblasti vojenského průmyslu aktuálně soustředí na vývoj platforem vysoce mobilních pásových a kolových terénních vozidel splňujících současné i budoucí požadavky armád. Zetor Engineering přitom vychází jak ze zkušeností a analýz z nasazení současných bojových vozidel tohoto typu v bojových operacích, tak i prognóz budoucích konfliktů.

„Období současných konfliktů ukazuje významné zvýšení ohrožení vozidel, ať už se jedná o ohrožení symetrická či asymetrická. Bezpečnost dnes používaných vozidel, jejichž životnost se navíc blíží ke svému konci, je v těchto konfliktech nedostačující a ani jejich výrazná modernizace není schopna splnit vysoké požadavky na ochranu posádky,“ dodala jednatelka společnosti.

Zetor Engineering ve svých konceptech počítá vedle bezpečnosti a vybavení vozidel i s dalšími faktory. Do vývoje se tak promítají například i zvyšující se průměrná výška mužské populace a mohutnější tělesná konstrukce nebo celkově větší objem výstroje a výzbroje vojáka.

Ukázky aktuálního vývoje a směřování společnosti představí Zetor Engineering na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET, který se na brněnském výstavišti koná ve dnech 31. 5. až 2. 6. 2017. V rámci stánku společnosti bude k vidění i model vnitřního uspořádání vyvíjeného pásového vojenského vozidla – platformy pro různé druhy nadstaveb – s názvem Wolfdog.

Spolu s modelem bude na veletrhu možno shlédnout i další ukázky. Návštěvníci se tak budou moci rovněž seznámit s konceptem druhého vozidla, na kterém společnost aktuálně pracuje. Konkrétně jde o vysoce mobilní kolové vozidlo 8×8 určené rovněž jako platforma pro různé druhy speciálních nadstaveb.

Poslední ukázkou z rodiny vojenských vozidel pak bude prototyp čtyřkolového bojového vozidla FOX navrhnutého pro potřeby speciálních jednotek a určeného pro čtyřčlennou posádku včetně potřebné výzbroje a výstroje dle nasazení. Další exponát na veletrhu představí též zahraniční partner, s nímž Zetor Engineering na vývoji spolupracuje.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích
Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Bernis
    14:16 01.06.2017

    Zetor odhaluje detaily o připravovaných armádních speciálech. Co nabídne Wolfdog, 8x8 a Fox?
    http://www.auto.cz/zetor-detai...

  • PavolR
    13:48 01.06.2017

    A to najhlavnejšie - kto za nimi stojí - stále nevieme ... :-(

    Mne na Samson II vadí aj to, že nech ho dajú na akékoľvek vozidlo, vyzerá, ako keby naň nepatril, prípadne bol naň zle namontovaný. :-D A fotografie cv90 z IDET 2017 ma v tom len utvrdzujú. Strašne mi týmto pripomína Grom z BTR-4.

  • Rase
    13:25 01.06.2017

    Tak funkcni prototyp Wolfdoga bude uz pristi rok. Bylo mi receno, ze primarne cili na byvalou varsavskou smlouvu, a pokud se tendr v CR zdrzi, zapoji se i do nej. Vez konstruovat nebudou, ta na modelu je jen pro predstavu. Ptal sem se totiz, zda to neni taky Kronsberg nebo Samson II. Samson vypada v realu dobre, ale totalne ho srazi uchyceni ptrs, ktere vypada jako otevrena CD mechanika. Ascod ma cool vzhled, BAE ma skvelou prezentaci, lynx je pekny, ale puma je top. Pro ACR, tak by se jednalo o vylepsenou verzi, trench 2, kterou bude BW objednavat po dokonceni soucasne varky. Vyroba by byla v CR soubezne s tou v nemecku

  • mikojan29
    10:23 01.06.2017

    Stirling

    Tak ja len dúfam, aj keď tu je možné všetko ("skutok sa nestal"), že toto imaginárne IVF od Zetoru ostane len pri modeloch. Osobne sa mi veľmi páči CV90.

  • mikojan29
    10:16 01.06.2017

    Projekt Zetoru mi príde ako "Colombova žena", vieme že nejaký existuje, ale reálne nikto nič nevidel len spomínané modely, ktoré sa neskôr môžu uložiť na policu ako suvenír.
    Ak chceli ísť do tohto tendra, mali prísť s niečim hmatateľnejším ako len s modelmi. Myslím, že je to nad ich možnosti, celkovo je vývoj a výroba vojenskej techniky veľmi sofistikovaná a extrémne finančne náročná vec.

  • stirling
    10:12 01.06.2017

    Jo a co houfnice byl tam nějaký zajímavý kousek, co eva byla a byl vidět nějaký posun od minulé premiéry?

  • stirling
    10:09 01.06.2017

    Nevíte o nějaké pěkné galerii z idetu?
    Souhlas,že zetor je mimo hru o české bvp v době kdy je chceme vidět v akci (tuším, že po idetu je nějaká předváděčka) tak oni nemají ani prototyp. Takže jediné pokud to myslí važně jim zbývá ho protlačit na slovensko a pak ven.
    Na cv90 je vidět, že mají asi nejlepší přípravu už jen v té prezentaci a hned připravili dvoje řešení. Na ascod co jsem zahlédl hodili samson mk II

  • juhelak
    08:05 01.06.2017

    CV90 tou prezentací nakročilo hodně dopředu. Puma je prostě kráska. Skoda ze nemá nejakou vetší kompatibilitu s Lynxem..mohlo se to nakombinovat. Ani nevím jestli je v tom požadovaném počtu taky nejaky počet jako zaloha nebo na sklad..asi ne...

  • Hyena
    22:38 31.05.2017

    Novinky z IDETu. Vystavene boli: Lynx, Puma, Ascod a 2x CV90 - CV90 CZr s bezposadkovou vezou a CV90CZ s klasickou svedskou vezou. Zetor doniesol len 3 modely. Myslim, ze tym sa Zetor sam vyradil.
    http://defence-blog.com/army/b...

  • puuupava
    21:44 31.05.2017

    PavolIR No neviem ako v Česku ale unás nie je napadnutelné nič. Dám príklad mimo armádu ale ten hovorí za všetko. Pri tendri na elektrické vlaky sa dalo kritérium maximálna dĺžka vlaku 115 metrov, kedže nakväčší a jediný konkurent českej škody mal 115,5 metra! To je úplne na smiech, pol metra pri nejakom vlaku.

  • PavolR
    19:37 31.05.2017

    strikehawk:
    To už je ale právne napadnuteľné, ako podmienka zámerne vyraďujúca konkrétneho účastníka tendra. To si sotva niekto zoberie na triko.
    Ja by som potom už radšej išiel cestou takých šibeničných termínov prvej dodávky, že by to stíhala iba fungujúca výrobná linka.

  • Jirosi
    17:13 31.05.2017

    strikehawk: Sdílím názor že raděj levnější výrobu v zahraničí než těch pár zbytečných licencí pro náš průmysl.

  • strikehawk
    17:08 31.05.2017

    Jirosi

    Co vlastně chceš vyrábět a kde? Motor , kanon, věž, korbu, PTŘS, optiku, senzory.......
    Svařit si korbu nepovažuji za žádný přínos....ani finanční a technologický už vůbec ne....

  • strikehawk
    17:06 31.05.2017

    PavolR

    No dobře, tohle jsou ale na první pohled lehce odhalitelné fintičky jak obejít ne příliš dobře definované zadání..... je přece lehce možné provést selekci s definicí že do dalšího kola postoupí jen nabídky s vyrobenými 100+kusy apod....
    Možná je ale lepší takticky nechat postoupitt i tyto konstruktérské pokusy do dalších kol s cílem mít manévrovací prostor. Každopádně chce to silný a zkušený ( a neúplatný ) vyjednávací tým nespojený přímo s politickou sférou...... zde je velký kamen úrazu

  • Jirosi
    16:55 31.05.2017

    Iris_T / Rase: Jen a by to pak nevycházelo zase násobně dráž než ta výroba v zahraničí a nakonec jsi to pořídíme jen mi. A vrcholem bude to že to ty naše podniky přestanou vyrábět a naše velké investice skončí tím že abychom ty vozidla udržely v provozu musíme koupit náhradní vybavení v zahraničí.

  • Rase
    14:41 31.05.2017

    strikehawk:
    Souhlasím, jen podotknu, že osbně by mi stačilo, pokud by v ČR, byla krom plného servisu a zázemí, i možnost vozidla upravovat dle specializovaných verzí. Pěkně to je vidět třeba u nových Pandurů, kdy základ je taky dovezen ze zahraničí, ale spousta práce se udělá v tuzemsku. Hodně důležité bude i to, pokusit se o převod některých technologí do místních podniků (optiku atd. třeba do Meopty), tedy pokud se něco použitelného může vyrábět v ČR a jsou zde na to kapacity, tak proč se nepokusit o přesun technologií a navázání spolupráce mezi firmami. Tohle má rozhodně víc smysl, než nějaké ofsety. Nemálo komponentů, od elektroniky a třeba i některých strojírenských dílů, pro nová BVP se v pohodě dá vyrábět v ČR, tak proč toho nevyužít. Snažit se v našich podmínkách vyrábět kompletní korbu, motor a výzbroj je opravdu zbytečné. Na druhou stranu by mě hodně zajímalo, co všechno zvládali vyrábět řekové na svých Leopardech 2HEL, nebo Britové na Ajaxech - tam to byla většina součástek pro počet vozidel ne nepodobný tomu našemu (poměrově cena za kus)

  • Iris-T
    14:14 31.05.2017

    Hlavně, šance experimentům znamená šance začít konečně něco vyrábět. Když nevyrobíme nikdy nic, všechno koupíme hotové i se servisem, tak se ten průmysl prostě neobnoví. BVP se možná zdá jako velké sousto pro začátek, ale když se to rozebere do detailu, jsou tu firmy schopné dodat podvozek, motor, převodovku. Vyvíjet novou věž je stejně nesmysl, na trhu je spousta dobrých řešení - stačí zajistit kompatibilitu např s CV90 a máme BVP, SPAAG, minomet, 105/120mm lehký tank... Problém je asi v pancéřování, nevím o tom, že bychom ho uměli. Spolupráce s Izraelem?

    Byl by to běh na dlouhou trať a těžko bychom mohli očekávat úspěch hned napoprvé, vzpomeňme na BRENy. Ale nakonec bychom začali něco vyrábět.

  • PavolR
    14:00 31.05.2017

    strikehawk & Rase:
    Ak si myslíte, že samotným zadaním podmienky zavedených strojov je možné vylúčiť "konštruktérske cvičenia", tak sa podľa mňa tak trocha mýlite. :-) U nás, na Slovensku sa už stalo, že sa do výzbroje oficiálne zaviedol jeden kus vozidla, aby to malo väčšie šance v zahraničí (T-72M2 alebo Šakal). Tulparu kúpili Turci 2 ks už v roku 2013. ;-)

  • strikehawk
    12:40 31.05.2017

    KOLT

    souhlas, mezi BVP a MBT je skutečně generační a koncepční propast. Armata uvedla do reality řadu původních západních studií a stanovila nový etalon. Situace s Leo2 je přesně taková jak píšeš.

    V oblasti BVP skutečně nikdo nepřišel s ničím podobně inovativním .... stále se jedná o koncepci BVP ustanovenou prvním sovětským BMP-1.

    Můj názor na akvizici nových BVP je následující :

    1 ) naprosto zavrhnout tzv "českou" cestu ve formě experimentů typu Zetor, Excalibur atd mávajících českou vlaječkou jako marketingovým bičem a zdůrazňující výrobu v česku potažmo licenci ( záměrně bez uvedení rozsahu, práv apod ).

    Program jako takový není pojat strategicky v celonárodním smyslu jako prostředek ke zvýšení technické a technologické úrovně zbrojního průmyslu. Ani jeden z klíčových komponentů - motor, automatická převodovka, transmise, pásy, věž, kanon, SŘP, komunikační a senzorické vybavení, aktivní a pasivní ochrana, panceřování, PTŘS není vyráběn v ČR. Firmy, které to uměly za socialismu (stejně ale pouze ve formě SSSR licenci ) dnes vyrábí civilní program, zkrachovaly nebo přešly do vlastnictví zahraničních subjektů s jiným zaměřením. Nejsou vývojové kapacity, zkušenosti nic..... začínalo by se o nuly. Jde to ale je to na generaci nebo alespoň na půl generace a musí být politická shoda že se ČR chce stát autarkickým výrobcem obrněných vozidel. Finanční náklady jsou obrovské, návratnost s otazníkem v případě alespoň zapojení více východoevropských zemí.

    2 ) Licence - stejné fabulování jako v předchozím případě. Iluzi o 100% licenci včetně všech komponentů a senzorů, zbraní atd.... snad nikdo nemůže myslet vážně už z toho důvodu, že pro plánovaný nákup cca 200 ks se prostě nemůže vyplatit. Nevychází to ekonomicky. Jakmile rezignujete alespoň na 80% licenci pak je z hlediska obranyschopnosti úplně jedno jestli BVP vyrábíte nebo nakupujete v zahraničí. Nejste autonomní tak jako tak a závisíte na schválení vývozu. Všechny klíčové komponenty podléhají vývoznímu povolení.

    3 ) Přímý nákup - vzhledem k počtu vozidel jediná smysluplná cesta. Navrhoval bych rezignovat i na výrobu svařenců a pod což je klasické oblbování o transferu technologií apod.
    Naopak požadavek na vybudování plného servisního a školícího zázemí považuji za vysokou prioritu. Rovněž tak práva k případným modifikacím a úpravám.
    Z logiky věci je jasné že prioritu musí mít zavedená a odzkoušená BVP. Designová a konstruktérská cvičení turecké a polské a další provenience ponechat v soutěži jen jako nátlakový prostředek na preferované výrobce.
    Přímý nákup bez i jen částečné domácí výroby ponechává i nejlepší vyjednávací pozici pro tzv offsety, které musí být pojaty inteligentne ne jak u Pandurů

  • Rase
    11:13 30.05.2017

    KOLT:
    Nedělejme z aktivního tlumení zase něco nedosažitelného. Nové CV90 by jej nejspíš měly a dost možná že i ostatní vozidla, pokud by byl zájem. Nejspíš by ho měl i Wolfdog, jelikož na IDETu bude mít Zetor společný stánek přímo s výrobcem (Horstman) z Británie. Celkově u nových vozidel je už jedno, zda se do podvozku zabuduje staré tlumení, nebo o něco dražší aktivní, které ale snižuje opotřebení součástek a spotřebu. Osobně si myslím, že by mělo být na jakémkoliv novém BVP.
    Co se týče Puma vs Leopard 2, tak to berme tak, že současníkem L2 je Marder a Puma je zkrátka jiná generace.

  • PavolR
    08:46 30.05.2017

    KOLT:
    Noo, aj u BVP sa začali bezposádkove veže uplatňovať iba relatívne nedávno ... vôbec prvým BVP projektovaným už s bezposádkovou vežou je hádam práve Puma.

  • KOLT
    08:23 30.05.2017

    Marcus, pokud bychom si u CV90 objednali podvozek s aktivním tlumením (o čemž ovšem pochybuji), nebude ani tahle část "původní" :-)

  • KOLT
    08:19 30.05.2017

    Jirosi, jenže u tanků se, na rozdíl od BVP, odehrála technologická změna, která se do jejich designu značně promítá – dnes by nikdo soudný nevyvíjel nový MBT bez automatického nabíječe. To znamená, že může dojít i k poměrně zásadní proměně věže a následně korby. Asijské K-2 a Type-10 mají ještě konvenční design s posádkou ve věži, ale Armata a několik dalších vývojových pokusů již mají bezosádkovou věž, což vede k zásadní úspoře váhy. Leopard 2, jakkoliv ho mám rád a jsem přesvědčený, že zde ještě hodně dlouho bude a bude odvádět dobrou práci, je tedy koncepčně "zastaralý", nové MBT se posunou jinam. BVP mají bezosádkovou věž tak nějak normálně, koncepce se nijak zásadně nezměnila.

    Stále ale čekám na odpověď, jak je to s tím značným stářím velké trojky, když jedno vozidlo je zcela nové, druhé je druhá generace jen o málo dříve zavedeného vozidla a třetí pochází z devadesátých let (tedy je minimálně o patnáct let mladší než L2), přičemž může na přání zákazníka mít zapracované změny, které z něj dělají poměrně dosti jiné vozidlo. Z vojenského pohledu jsou to všechno nové konstrukce mající před sebou desetiletí života. Leopard 2, pokud dojde k vývoji a výrobě jeho nástupce, naproti tomu je již v podzimu svého života.

  • Deutschmann
    08:07 30.05.2017

    Jirosi: Toto nevadí
    30 let starý design u nově vyrobeného vozidla je v pohodě, protože můžeš různé chyby odstranit při výrobě.
    40 let starý design u 40 let starého vozidla je problém, protože chyby v konstrukci již neodstraníš.

  • Jirosi
    06:03 30.05.2017

    Marcus: Takže u 30.let starých IFV to nevadí protože ty se modernizují a jsou velké rozdíly. ale 40. starý stejně progresivní modulární design je zastaralý protože se průběžně modernizuje (L2).

  • Gloton
    04:08 30.05.2017

    Marcus
    Jen tě musím opravit, finální Puma má 6 párů pojezdových kol. Ta varianta s 5 páry byl jen vývojový hokuspokus.

  • Marcus
    22:28 29.05.2017

    KOLT

    Tak jak píšeš nově vyrobená vozidla to budou určitě. A vzhledem k tomu že na nákup BVP a vybudování komplexního zázemí je vyčleněno 50 miliard korun (což by mohlo stačit i na drahou Pumu) tak by neměl být problém i s tou moderní technologií. Jen se obávám, jak to pak bude s údržbou v podmínkách AČR. Přeci jen čím náročnější technologie, tím náročnější i údržba.

  • Marcus
    22:23 29.05.2017

    Jirosi

    Co příspěvek, to perla :D

    "Velka trojka" není "Velka trojka" jen tak :D nevím co by jsi si zase představoval? :D
    Jak ti tu naprosto přesně definoval KOLT, to že koncept některých z těchto vozidel už má pěkných pár let za sebou , jim neubírá na kvalitě. Rozhodující vybavení a stavba vozidel se s časem mění a to současné vydrží hoooooodně dlouho? Porovnej si první a poslední verze vozidel a zjistíš že kromě designu podvozku, nemají nic společného!
    Nebo se tady taky domníváš, jak je tvým zvykem, že je to špatné krátkodobé řešení? :D

  • KOLT
    19:25 29.05.2017

    Puma je nová, ASCOD II je také z velké části nový. CV90 také nebude v "originální" versi. A je to dobře navržené BVP, v momentální situaci jej stačí průběžně modernizovat, aby bylo plně srovnatelné s novými vozidly. Dokud nepřijde doktrinální nebo materiálová revoluce, není na podobném vozidle nic, co by se nedalo předělat, aniž by se muselo vozidlo kompletně překopat. Věž, elektronika, použití nových materiálů v pancéřování... vše lze zapracovat do originálního návrhu, aniž by došlo k vývoji kompletně nového stroje. Nové CV90 má kupříkladu aktivní tlumení podvozku (jen je otázka, jestli jej AČR bude chtít, resp. na něj bude mít).

    Takže bych "stáří" těch konceptů nikterak neřešil, neb dva jsou nové a jeden se jim přes vyšší věk vyrovná. Rozhodující je, zda to a) budou nově vyrobená vozidla, b) budou mít zapracované nové technologie (komunikace, pozorování, programovatelná munice atd.). První bude, druhé snad (jinak jsou na MO úplná ho*ada).

  • Jirosi
    16:38 29.05.2017

    Mně jen fascinuje kolik let už má ta "Velka trojka" na krku, tedy krom Pumy. Přitom se tu vykládá o super moderních konstrukcích pro spoustu let do předu.

  • Padousek
    16:07 29.05.2017

    Aby to nedopadlo jak s Vegou kterou nikdo nechce, jen vyhozený peníze...

  • Rase
    12:59 29.05.2017

    PavolR:
    Pokud MO řekne, že chce jen zavedené vozidlo, tak tím odpadá Tulpar, Kaplan, G5 a v podstatě i Lynx. Pak by opravdu zbyla jen "velká trojka". Minimálně v první fázi, se tomu ale MO bude chtít vyhnout, aby si reálně porovnali co nejvíc vozidel.
    juhelak:
    ty maskovací vzory se pokusím vyzjistit, taky mě to zajímá

  • PavolR
    12:40 29.05.2017

    Marcus:
    Niekde som videl odhad, že Tulpar by mohol stáť 3,6M/kus. Na CV90 som videl odhad 5,8M a Puma asi tiež omnoho lacnejšia nebude. Prekvapilo by ma, keby šiel ASCOD pod 5M.
    Otázka teda znie - ak by bol medzi jednotkovou cenou Tulparov a niektorého s tejto trojice konkurentov aspoň rozdiel aspoň 1M/kus a nenašlo by sa niečo, pre čo by ponuka Otokaru nespĺňala zadanie MO, tak by si trúfli rozhodujúci úradníci obstarať vozidlá, za ktoré bude treba zacvakať minimálne o 5 miliard Kč viac?

    Čo sa prípadnej závislosti na Turkoch týka, tak veľa bude záležať na "vnútornostiach". Pokiaľ fakt spolupracujú so Zetorom (to sa zistí pozajtra), tak počítam s náhradou časti súčiastok za "miestne" (mimo to ani nevieme, koľko ich je v samotnom Tulpare origo tureckých).

  • Marcus
    11:37 29.05.2017

    Flader

    Výroba turecké licence u nás by byla lákavá a Zetoru bych ji přál, ale I tak by jsme byli závislí na dodávkách dílů z Turecka a to se mi prostě nelíbí
    Možná jsem přehnaně podezíravý, ale turkey bych v tomhle klíčovém projektu za partner nechtěl.

  • Marcus
    11:35 29.05.2017

    PavolR
    Máš pravdu, Taiwanci klasické IVF na pásech nemají. Ale májí pásové varianty M113, ale to není IFV.

    Nabídka nižší ceny bude rozhodně lákavá, ale doufám že vzhledem k tomu, kolik peněz je na to vyhrazených, tak snad nebude cena rozhodující.

  • Flader
    11:16 29.05.2017

    Inak, ja by som sa osobne tej tureckej techniky tolko nebal, ale musel by ju fakt stavat niekto iny (napríklad prave Zetor) ako samotni Turci. Vyvoj maju velmi dobry ale o kvalite seriovej produkcie by som uz pochyboval.

  • PavolR
    11:11 29.05.2017

    Marcus: Taiwanci vlastné IFV majú, len nie pásové, ale 8x8. ;-)

    Pri porovnateľných parametroch môže byť konečným arbitrom cena a to je niečo, čím by Turci dokázali fanúšikov "EU-trojky" poriadne vydesiť (1,2M/kus testovacie Tulpary pre tureckú armádu).

    Boudi SVK: Tam by boli aj inde potrebné veľké zásahy, aby z toho urobili Wolfdoga.

  • Marcus
    10:59 29.05.2017

    ...myslel jsem Singapur, ne Taiwan. Popletl jsem si to (Tajwan v IFV nemá co nabídnout) :D

  • Marcus
    10:45 29.05.2017

    Tak čína prakticky je stale u ex-ruského jakože BVP-3. Toho bych se nedržel.

    A Japonsko poslední IFV vyvýjelo v 80-tých letech.

    Mnohem víc perspektivní by z těch exotických byli korejci nebo ti zmiňovaní Taiwanci.

    Ale stejně doůfám, že to zjíská některá se silné trojky Ascod/cv90/Puma. Uvidíme hodně na IDETU :D

  • BoudiSVK
    10:37 29.05.2017

    Singapursky next generation AFV vyzera dost podobne a na prototype maju takmer rovnaku vezu, ale ma iba 6 kolies. 8x8 by v tom pripade mohol byt Terrex a 4x4 Belrex (co je iba prerobeny Marauder).

  • juhelak
    09:49 29.05.2017

    no byl bych radsi pro převlečenou čínu nebo japonsko..Třeba v číně mají hodne zajímavých nových strojů nebo i dronů, který by byli protlačitelný přes ceskou firmu a krasnou cenu.
    Skoda že přes idet sem v práci. Krom bvp sem zvedav co sem tam objeví za maskovaci vzory...jestli teda vůbec.

  • Rase
    08:56 29.05.2017

    Všechny co jdou do tendru, podepsaly předběžné dohody s VOP CZ, kvůli výrobě přímo ve státním podniku. Dokonce i GDELS (v podstatě se tak vyhli CSG). U Otokaru nebo FNSS jsem nic takového nezaznamenal, tak čekám, že Zetor bude tlačit na výrobu právě ve své továrně a vyhnout se VOP CZ. Tedy doufám, že je MO vypoklonkuje, přeci jen jde o tolik peněz, že by tuhle zakázku měl realizovat státní podnik a né soukromník. Díky Zetoru by se ale Turkům podařilo chytře obejít onu "tuzemskou hysterii z Turecka" a převrátit ji do "koukněte, krásné tuzemské BVP od Zetoru"... a jak psal PavolR, v roce 2020-25 by pak Zetor nabídl i zakamuflovaný Altay, jako "nový český MBT" :D :D :D

    Iris-T:
    Singapur by byl v pohodě, ale na rozdíl od Turků, se o nich nikdy nikdo nezmínil. Navíc Turci jsou hodně aktivní, co se týče udat vlastní zbraně na různých trzích, což se jim i dost daří. Navíc oproti Singapurcům a další exotice, jsou v NATO (ať se nám to líbí nebo ne) což taky hodně věcí usnadňuje.

  • Marcus
    08:35 29.05.2017

    Rase
    na youtube je spousta videí Tulparu zevnitř I z venku, tak nastudujeme a hurá na IDET to prozkoumat :D

  • Marcus
    08:31 29.05.2017

    PavolR
    To máš pravdu, z Otokaru by Zetor měl co dotáhnout. Ale přiznám se že se mi vázat na Turky vubec nechce :P

    Ta spolupráce Zetor-Otokar by seděla. Neslyšel jsem dodnes nic o tom jak by si turci přestavovali výrobu/montáž v ČR, kterou ministerstvo požaduje.

  • Rase
    08:27 29.05.2017

    Tady jsem našel Tulpar z velmi podobného úhlu, jako ten 3D obrázek:
    https://i.ytimg.com/vi/1Qt7_vQ...

    Mno nějaké rozdíly tam jsou, ale nevidím zásadní konstrukční rozdíly, přeci jen poklopy, čelo masky atd., není zrovna problém faceliftovat. To se dá zvládnout dost rychle (do roka), tedy je možné, že Zetor Engineering představí funkční "Wolfdog" (!)
    Jsem zvědavý, zda se to vozidlo 8x8 bude podobat Pars 8x8 a ona čtyřkolka třeba Pars 4x4 nebo Ural 4x4.

  • PavolR
    07:57 29.05.2017

    Marcus:
    A iba doplním, že firma Otokar má v portfóliu všetky typy vozidiel, ktoré hodlá Zetor ponúkať. Že by sme sa časom dočkali aj "zetoráckeho" MBT? ;-)

  • Iris-T
    07:54 29.05.2017

    Rase, Lukas: Tak pokud je to singapur, asi je to v pořádku, ne? Nějaké zkušenosti mají, když od nich kopírují číňani. U Zetoru jsem se bál toho, jak bude vypadat ochrana, na traktorech moc kompozitního pancéřování není. Pokud to tahají ze singapuru, je to lepší než to vymýšlet.

  • Marcus
    07:52 29.05.2017

    Jinak pokud budeme chtít spekulovat co to je, tak jak píše Rase, věž bych neřešil, tam může být cokoliv.

    Zajímavější je spíš ten podvozek, ten mě zaujal, I když z něj moc vodět není. Zajimavý je počet kol. Sice se dá počet kol kdykoliv zvýšit a natáhnout tak vozidlo, ale to už je dot velký zásah.
    V současnosti není moc IFV co by měly 7 pojezdových kol.

    Ruské BVP, Dardo, Bradley, Lynx, Marder, K21, Andres, singapůrský Bionix mají 6 kol.

    Puma, AMX10 jmají dokonce jen 5 kol!

    7 kol má ASCOD a CV90, ale ty už zastoupení mají. Ruské BVB na ARMATě má 7 ko l:D , ale to vypadá jinak, to můžeme vyloučit, ne? :D

    Co je však VELICE ZAJÍMAVÉ, je turecké Tulpar, jeho podvozek má 7 pojezdových kol a jejich tvar a rozmístění je podobný. I ta korba není moc mimo.
    Posuďte sami :D

    Jiná vozidla už mě opravdu nenapadají....

  • Lukas
    07:49 29.05.2017

    Mi ten "Wilczak" przypomina singapurskiego IFV Bionix-25
    Tylko wydłużony - bo Bionix ma 6 par kół... (Więcej miejsca? Większa masa max?)

  • Marcus
    07:20 29.05.2017

    To málo z podvozku, co je vidět, rozhodně není Šakal nebo z rodiny BVP.

    Rase, Kozlus
    Souhlas s vámi, pokud to Zetor myslí vážně bude za ním někdo stat a ten "Vlčák" bude jen úprava nějakého zahraničního stroje. Nezbývá nám než si tři dny počkat a na IDETu si to pořádně prolézt! :D

Stránka 1 z 2